uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100a,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
we współpracy z Parlamentem Europejskim (2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),
a także mając na uwadze, co następuje:
należy przyjąć środki mające na celu stopniowe ustanawianie wewnętrznego rynku w terminie upływającym dnia 31 grudnia 1992 r.; rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, w obrębie którego zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału;
metoda całkowitej harmonizacji będzie odgrywała zasadniczą rolę w pełnym urzeczywistnieniu jednolitego rynku;
metodę tę trzeba będzie zastosować w chwili rewizji całej procedury homologacji EWG, z uwzględnieniem istoty rezolucji Rady z dnia 7 maja 1985 r. dotyczącej nowego podejścia do kwestii technicznej harmonizacji i normalizacji;
wymogi odnoszące się do bezpiecznego oszklenia różnią się od siebie w poszczególnych Państwach Członkowskich; w związku z tym, zachodzi konieczność przyjęcia przez wszystkie Państwa Członkowskie takich samych wymogów, w uzupełnieniu bądź w miejsce istniejących przepisów, w szczególności w celu wprowadzenia procedury homologacji EWG, będącej przedmiotem dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep (4), ostatnio zmienionej dyrektywą 87/403/EWG (5);
zasady dotyczące bezpiecznych szyb obejmują nie tylko wymogi konstrukcyjne, lecz także wymogi w zakresie montażu w pojazdach;
za pomocą zharmonizowanej procedury homologacji części w odniesieniu do bezpiecznych szyb, każde Państwo Członkowskie może być w stanie potwierdzić zgodność ze wspólnymi wymaganiami odnoszącymi się do wytwarzania i badania oraz informować pozostałe Państwa Członkowskie o takim potwierdzeniu, przesyłając kopię świadectwa homologacji części dla każdego typu bezpiecznej szyby; załączanie znaku homologacji EWG danej części na wszystkich typach bezpiecznej szyby, wytwarzanych zgodnie z homologowanym typem, eliminuje konieczność przeprowadzania kontroli technicznych danego typu szyby w pozostałych Państwach Członkowskich;
w przypadku szyb przednich, aspekt bezpieczeństwa nabiera szczególnego znaczenia, ponieważ w większym stopniu niż pozostałe szyby mogą one być narażone na gwałtowne uderzenia, w wyniku kolizji albo przy zewnętrznych uderzeniach, stanowiąc tym samym przyczynę poważnych obrażeń ciała; mając na celu zbliżenie ustawodawstw Państw Członkowskich, których zróżnicowanie jest przyczyną barier w obrocie handlowym, rozwiązanie, jakie należy przyjąć musi uwzględniać wymogi w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz potrzebę poprawy tego bezpieczeństwa,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Rady | |
Vitor MARTINS | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 95 z 12.4.1990, str. 1.
(2) Dz.U. C 284 z 12.11.1990, str. 80 oraz decyzja z 12.2.1992 (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. C 225 z 10.9.1990, str. 9.
(4) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.
(5) Dz.U. L 220 z 8.8.1987, str. 44.
ZAŁĄCZNIKI
-zmieniony przez art. 29Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii i Królestwa Szwecji oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.04.90.864/29) z dniem 1 stycznia 1995 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst ze względu na swą bezprzedmiotowość.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. a) dyrektywy Komisji nr 2001/92/WE z dnia 30 października 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.291.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 28 listopada 2001 r.
Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1992.129.11 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 92/22/EWG w sprawie bezpiecznych szyb i materiałów do szyb w pojazdach silnikowych i ich przyczepach |
Data aktu: | 31/03/1992 |
Data ogłoszenia: | 14/05/1992 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 13/04/1992 |