uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1418/76 z dnia 21 czerwca 1976 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku ryżu(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1806/89(2), w szczególności jego art. 5 ust. 5 i art. 8 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
ryż może być skupowany przez agencję interwencyjną w drodze interwencji obowiązkowej, zgodnie z art. 5 rozporządzenia (EWG) nr 1418/76 albo na mocy specjalnych środków interwencyjnych, określonych w art. 6 rozporządzenia (EWG) nr 1418/76;
zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1424/76 z dnia 21 czerwca 1976 r. ustanawiającego ogólne zasady interwencji na rynku ryżu(3), zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 1908/87(4) oraz rozporządzeniem Rady (EWG) nr 1425/76 z dnia 21 czerwca 1976 r. w sprawie specjalnych środków interwencyjnych dotyczących ryżu(5), ryż posiadany przez agencje interwencyjne ma być sprzedany w drodze zaproszenia do składania ofert;
sprzedaż na rynku wspólnotowym ilości mniejszej niż 1.000 ton ryżu nie wymaga decyzji przy zastosowaniu procedury przewidzianej w art. 27 rozporządzenia (EWG) nr 1418/76; pozostałe przepisy stosuje się bez zmian;
na mocy art. 3 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1424/76, sprzedaż na rynku wewnętrznym powinna odbywać w oparciu o warunki cenowe zapobiegające pogarszaniu się sytuacji na rynku; cel ten można osiągnąć jeżeli cena sprzedaży jest równa cenie na rynku lokalnym - z uwzględnieniem jakości ryżu zaoferowanego do przetargu - oraz której ustalony poziom nie jest niższy w stosunku do ceny interwencyjnej; w pewnych przypadkach, przestrzeganie takiego poziomu cen może być sprzeczne z interesem racjonalnego zarządzania rynkiem lub z systemem interwencyjnym i może prowadzić do zakłóceń w funkcjonowaniu wspólnej organizacji rynku; z tego względu, należy przewidzieć możliwość sprzedaży zapasów interwencyjnych w tego typu przypadkach, w oparciu o specjalne warunki cenowe;
sprzedaż ryżu na wywóz powinna odbywać się w oparciu o warunki cenowe ustalane indywidualnie w stosunku do każdego przypadku, z uwzględnieniem bieżących tendencji rynkowych i wymagań rynku; sprzedaż taka nie może jednak prowadzić do zakłóceń ze szkodą dla wywozów z otwartego rynku; z tego względu, Komisja powinna ustalić minimalną cenę sprzedaży na podstawie złożonych ofert przetargowych;
minimalna cena sprzedaży zostanie ustalona przez Komisję przy wykorzystaniu wszystkich istotnych danych dostępnych w dniu składania ofert przetargowych; aby zapobiec spekulacjom i zapewnić jednakowe warunki wszystkim zainteresowanym, wszystkim ofertom przetargowym powinny towarzyszyć wnioski o ustalenie z góry refundacji wywozowych;
oferty przetargowe różnych partii ryżu są porównywalne tylko wówczas, gdy dotyczą ryżu w identycznym stanie; ryż oferowany do przetargu składowany jest w różnych miejscach; większą porównywalność można osiągnąć zwracając oferentowi, który wygrał przetarg, najniższe koszty transportu ryżu z miejsca jego składowania do punktu wyjścia; jednak ze względów budżetowych, zwrot taki może nastąpić jedynie wówczas, gdy koszt dotarcia do punktu wyjścia, wyposażonego w urządzenia do wywozu ryżu, jest kosztem najniższym;
uwzględniając pozycję oferenta, który wygrał przetarg, wywożącego ryż do niektórych państw trzecich, należy przewidzieć możliwość unieważnienia umowy z agencją interwencyjną; możliwość taka jest jednak uzasadniona tylko wówczas, gdy oferent który wygrał przetarg, wystąpił o pozwolenie na wywóz zgodnie z art. 44 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3719/88 z dnia 16 listopada 1988 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania pozwoleń na przywóz i wywóz oraz certyfikatów o wyznaczeniu z góry dla produktów rolnych(6), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 1599/90(7);
na rynkach światowych obserwuje się popyt na ryż na etapie mielenia, inny niż niełuskany i dlatego powinno się przewidzieć możliwość zaoferowania ryżu niełuskanego, składowanego przez agencje interwencyjne, do sprzedaży na rynku wspólnotowym z przeznaczeniem na wywóz na kolejnym etapie mielenia;
w celu zapewnienia równości traktowania wszystkich zainteresowanych stron we Wspólnocie, zaproszenia do składania ofert powinny być opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich oraz należy przewidzieć odpowiedni okres między publikacją a pierwszym terminem składania ofert;
postępowanie przetargowe może przebiegać sprawnie tylko wówczas, gdy zainteresowane strony złożą poważne oferty; można to zagwarantować poprzez wprowadzenie wymogu złożenia wadium, które zwracane jest z chwilą zapłacenia ceny sprzedaży w ustalonym terminie;
w przypadku otwarcia procedury zaproszenia do składania ofert na wywóz należy zapewnić, że ryż nie wróci na rynek wspólnotowy; istnieje ryzyko wystąpienia takiej sytuacji, jeśli cena sprzedaży jest niższa od minimalnej ceny stosowanej przy odprzedaży na rynku wewnętrznym; należy dla takich przypadków przewidzieć możliwość wniesienia drugiego wadium, które musi być równe różnicy między ceną sprzedaży a przytoczoną ceną minimalną; jednakże, w konsekwencji wadium może zostać zwrócone tylko wówczas, gdy oferent, który wygrał przetarg na wywóz, dostarczy dowody określone w art. 18 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3665/87 z dnia 27 listopada 1987 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe reguły stosowania systemu refundacji wywozowych do produktów rolnych(8), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 1615/80(9);
w celu zapewnienia, że sprzedaż zapasów interwencyjnych odbędzie się szybko i w sposób najbardziej zgodny z praktyką handlową, należy wyznaczyć termin wykonania praw i obowiązków wynikających z umowy zawartej w drodze przetargu;
należy ustanowić ogólny system regulujący procedury i warunki sprzedaży ryżu niełuskanego znajdującego się w agencjach interwencyjnych; ze względów jasności, rozporządzenie Komisji nr 471/67/EWG(10) powinno zostać uchylone i zastąpione;
środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Zbóż,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 11 stycznia 1991 r.
| W imieniu Komisji | |
| Ray MAC SHARRY | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 166 z 25.06.1976, str. 1.
(2) Dz.U. L 177 z 24.6.1989, str. 1.
(3) Dz.U. L 166 z 25.6.1976, str. 24.
(4) Dz.U. L 182 z 3.7.1987, str. 53.
(5) Dz.U. L 166 z 25.6.1976, str. 26.
(6) Dz.U. L 331 z 2.12.1988, str. 1.
(7) Dz.U. L 151 z 15.6.1990, str. 29.
(8) Dz.U. L 351 z 14.12.1987, str. 1.
(9) Dz.U. L 152 z 16.6.1990, str. 33.
(10) Dz.U. 204 z 24.8.1967, str. 12.
(11) Dz.U. 204 z 24.8.1967, str. 8.
(12) Dz.U. L 205 z 3.8.1985, str. 5.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1991.9.15 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 75/91 ustanawiające procedury i warunki sprzedaży ryżu niełuskanego będącego w posiadaniu agencji interwencyjnych |
| Data aktu: | 11/01/1991 |
| Data ogłoszenia: | 12/01/1991 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 12/01/1991, 01/01/1991 |