Dyrektywa 91/173/EWG po raz dziewiąty zmieniająca dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych

DYREKTYWA RADY
z dnia 21 marca 1991 r.
po raz dziewiąty zmieniająca dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych

(91/173/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 5 kwietnia 1991 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100a,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

we współpracy z Parlamentem Europejskim(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

należy przyjąć środki mające na celu stopniowe ustanawianie wewnętrznego rynku w terminie upływającym 31 grudnia 1992 r.; rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, w obrębie którego zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału;

zarówno pentachlorofenol (CAS nr 87-86-5), jak i jego związki są substancjami niebezpiecznymi dla człowieka i środowiska, w szczególności środowiska wodnego; należy uregulować sposób wykorzystywania tych substancji;

ograniczenia sprzedaży i stosowania substancji, określonych powyżej lub preparatów zawierających te substancje, wprowadzone już przez niektóre Państwa Członkowskie mają bezpośredni wpływ na tworzenie i działanie rynku wewnętrznego; dlatego też konieczne jest zbliżenie przepisów prawnych Państw Członkowskich w tej dziedzinie, a następnie zmiana załącznika I do dyrektywy 76/769/EWG(4), ostatnio zmienionej dyrektywą 89/678/EWG(5);

Komisja będzie rozwijać skoordynowaną strategię wspólnotową dotyczącą wprowadzania do obrotu i stosowania produktów chemicznych, używanych do konserwacji drewna; podstawą ustalania strategii będą informacje dostarczane Komisji przez Państwa Członkowskie, w szczególności w zakresie oceny zagrożeń dla człowieka i środowiska, z jednoczesnym uwzględnieniem różnych problemów związanych z konserwacją drewna w Państwach Członkowskich;

niniejsza dyrektywa nie ma wpływu na obecnie obowiązujące prawodawstwo wspólnotowe, dotyczące ewentualnego przyjęcia przez Państwa Członkowskie ostrzejszych ograniczeń użytkowania wymienionych wyżej substancji i preparatów w miejscu pracy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do dyrektywy 76/769/EWG dodaje się punkt w brzmieniu:

"23. Pentachlorofenol (CAS

nr 87-86-5) i jego

sole oraz estry

nie mogą być stosowane w stężeniach równych lub większych niż 0,1 % w stosunku do masy, w substancjach lub preparatach wprowadzanych do obrotu.

W drodze wyjątku przepis ten nie ma zastosowania do substancji i preparatów przeznaczonych do użytku w instalacjach przemysłowych nieumożliwiających emisji i/lub wydzielania pentachlorofenolu (PCP) w ilościach większych niż przewidziane w obowiązującym ustawodawstwie:

a) w impregnowaniu drewna.

Jednakże impregnowane drewno nie może być

używane:

- wewnątrz budynków, do celów

dekoracyjnych, niezależnie od ich

przeznaczenia (mieszkania, miejsce

zatrudnienia, wypoczynek);

- do wytwarzania pojemników przeznaczonych

do celów uprawy ani do żadnego

przetwarzania i ponownego impregnowania

oraz wytwarzania opakowań mogących

wchodzić w kontakt z surowcami,

półproduktami albo wyrobami gotowymi

przeznaczonymi do spożycia przez ludzi

i/lub zwierzęta, lub innych materiałów

mogących powodować ich skażenie, ani do

jakiegokolwiek jego ponownego

impregnowania;

b) w impregnowaniu włókien i wysoko odpornych

wyrobów tekstylnych, jednak w żadnym

wypadku nieprzeznaczonych do produkcji

odzieży lub wyposażenia dekoracyjnego;

c) jako środek syntetyzujący i/lub

przetwarzający w procesach produkcyjnych;

d) w drodze specjalnego wyjątku Państwa

Członkowskie mogą na zasadach

indywidualnych zezwalać na swoim

terytorium wyspecjalizowanym fachowcom na

przeprowadzanie na miejscu oraz w

budynkach posiadających wartość

kulturalną, artystyczną i historyczną albo

w przypadkach nagłych, zabiegów

zapobiegawczych w stosunku do drewna lub

muru zainfekowanego przez grzyba domowego

(Serpula lacrymans) oraz »cubic rot

fungi«.

Wyjątki te zostaną ponownie zbadane w świetle mającego miejsce rozwoju wiedzy i technik nie później niż w trzy lata po wdrożeniu dyrektywy.

W każdym wypadku:

a) pentachlorofenol stosowany osobno lub jako

składnik preparatów wykorzystywanych w

ramach powyższych wyjątków musi mieć

łączną zawartość

heksachlorodibezoparadioksyny (H6CDD)

poniżej czterech części na milion (ppm);

b) substancje te i preparaty nie mogą:

- być wprowadzane do obrotu, z wyjątkiem

opakowań o pojemności 20 litrów lub

więcej;

- być sprzedawane ogółowi społeczeństwa.

Bez uszczerbku dla stosowania innych przepisów wspólnotowych dotyczących klasyfikacji, pakowania i etykietowania niebezpiecznych substancji i preparatów opakowanie takich preparatów powinno być oznaczone w sposób czytelny i nieusuwalny, jak następuje:

»Przeznaczone wyłącznie do zastosowania przemysłowego i zawodowego.«

Dodatkowo przepis ten nie ma zastosowania w odniesieniu do odpadów podlegających przepisom dyrektyw 75/442/EWG i 78/319/EWG."

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji przed dniem 31 grudnia 1991 r. teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
2.
Do dnia 1 lipca 1992 r. Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Państwa Członkowskie niezwłocznie informują o tym Komisję.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 marca 1991 r.

W imieniu Rady
G. WOHLFART
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 117 z 4.5.1988, str. 14.

(2) Dz.U. C 291 z 20.11.1989, str. 58 oraz Dz.U. C 48 z 25.2.1991.

(3) Dz.U. C 208 z 8.8.1988, str. 55.

(4) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201.

(5) Dz.U. L 398 z 30.12.1989, str. 24.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1991.85.34

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 91/173/EWG po raz dziewiąty zmieniająca dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych
Data aktu: 21/03/1991
Data ogłoszenia: 05/04/1991
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 03/04/1991