(Dz.U.UE L z dnia 12 lipca 1991 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100a,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
we współpracy z Parlamentem Europejskim(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
należy przyjąć środki mające na celu stopniowe ustanawianie wewnętrznego rynku w terminie upływającym dnia 31 grudnia 1992 r.; rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, w obrębie którego zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału;
dyrektywa 76/769/EWG(4), ostatnio zmieniona dyrektywą 91/338/EWG(5), w swojej wersji zmienionej dyrektywą 85/467/EWG(6), wprowadza, w związku z zagrożeniami dla człowieka i środowiska, surowe ograniczenia w zakresie wprowadzania do obrotu i stosowania substancji typu PCB i PCT;
opracowano kilka substytutów w celu zastąpienia substancji typu PCB; niektóre z tych substytutów, chociaż mniej niebezpieczne niż substancje typu PCB i PCT, stanowią jednak potencjalnie duże zagrożenie dla człowieka i środowiska;
dlatego też konieczne jest ograniczenie wprowadzania do obrotu i stosowania tych substancji;
substancja o nazwie handlowej Ugilec 141 znajduje się w obrocie od 1981 r.; substancja ta lub preparaty zawierające tę substancję są obecnie stosowane w kondensatorach i transformatorach jako płyn dielektryczny oraz w kopalniach węgla kamiennego jako płyn hydrauliczny; stwierdzono, że substancja ta jest mniej niebezpieczna dla człowieka i środowiska niż substancje typu PCB, które miała zastąpić;
pomimo to z powodu jej ekotoksyczności, trwałości i zdolności do bioakumulacji substancja ta stanowi zagrożenie dla środowiska; stwierdzono już znaczne skażenie środowiska w pobliżu miejsc prowadzenia prac górniczych, w których substancja ta jest stosowana jako płyn hydrauliczny; w przypadku pożaru jakiegokolwiek urządzenia zawierającego tę substancję mogą ulatniać się substancje bardzo toksyczne; w celu ostatecznego pozbycia się Ugilec 141 wymagane jest postępowanie według specjalnych procedur;
substancja nosząca nazwę handlową Ugilec 121 lub Ugilec 21, będąca substancją nową, została zgłoszona w dniu 15 marca 1984 r., zgodnie z dyrektywą Rady 79/831/EWG z dnia 18 września 1979 r., zmieniającą po raz szósty dyrektywę 67/548/EWG w sprawie zbliżania przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych dotyczących klasyfikowania, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych(7), i dlatego może być ona wprowadzana do obrotu na całym obszarze Wspólnoty; właściwości i działanie tej substancji są podobne do właściwości i działania substancji Ugilec 141 i została ona przeznaczona do podobnych zastosowań; producent następnie dobrowolnie wycofał z obrotu substancję Ugilec 121 lub Ugilec 21; konieczne jest podjęcie działań w celu zapewnienia, by preparaty lub produkty zawierające tę substancję nie były w przyszłości ponownie wprowadzane do obrotu;
substancja o nazwie handlowej DBBT jest także nową substancją została zgłoszona w dniu 16 lutego 1998 r. zgodnie z dyrektywą 79/831/EWG I dlatego może być wprowadzona do obrotu na całym obsarze Wspólnoty; substancja jako taka lub w preparatach przeznaczona jest do stosowania w płynie hydrauliczynm w kopalniach węgla kamiennego; z czasem utraciło ważność urzędowe zezwolenie wydane w jednym z Państw Członkowskich; zastosowanie tej substancji może prowadzić do poważnego skażenia środowiska; z powudu wysokiej ekotoksyczności, trwałości I zdolności do bioakumulacji substancja ta stanowi potencjalnie duże zagrożenie dla środowiska; należałoby podjąć środki ograniczające, zanim substancja ta zostanie wprowadzona do obrotu na rynek Wspólnoty;
istnieją już substancje skutecznie je zastępujące lub metody alternatywne i dlatego dalsze używanie tych trzech substancji nie jest konieczne;
wprowadzone już przez niektóre Państwa Członkowskie ograniczenia w odniesieniu do stosowania lub wprowadzania do obrotu substancji, określonych powyżej, bądź preparatów lub produktów zawierających te substancje, mają bezpośredni wpływ na tworzenie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego; dlatego też konieczne jest zbliżenie przepisów prawnych Państw Członkowskich w tej dziedzinie, a następnie zmiana załącznika I do dyrektywy 76/769/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 18 czerwca 1991 r.
| W imieniu Rady | |
| G. WOHLFART | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 24 z 1.2.1990, str. 20.
(2) Dz.U. C 284 z 12.11.1990, str. 84 oraz Dz.U. C 129 z 20.5. 1991.
(3) Dz.U. C 168 z 10.7.1990, str. 1.
(4) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201.
(5) Dz.U. L 186 z 12.7.1991, str. 59.
(6) Dz.U. L 269 z 11.10.1985, str. 56.
(7) Dz.U. L 259 z 15.10.1979, str. 10.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1991.186.64 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 91/339/EWG zmieniająca po raz jedenasty dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych |
| Data aktu: | 18/06/1991 |
| Data ogłoszenia: | 12/07/1991 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 04/07/1991 |