Szwajcaria-Europejska Wspólnota Gospodarcza. Umowa w sprawie systemów elektronicznej wymiany danych handlowych. Bruksela.1989.12.07.

UMOWA
między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Konfederacją Szwajcarską w sprawie systemów elektronicznej wymiany danych handlowych

EUROPEJSKA WSPÓLNOTA GOSPODARCZA,

zwana dalej "Wspólnotą", oraz

KONFEDERACJA SZWAJCARSKA,

zwana dalej "Szwajcarią",

obie zwane dalej "Umawiającymi się Stronami",

mając na uwadze, co następuje:

na mocy decyzji z dnia 5 października 1987 roku, Rada Wspólnot Europejskich przyjęła wspólnotowy program w dziedzinie systemów elektronicznej wymiany danych handlowych w zakresie handlu, przemysłu i administracji, zwany dalej "programem Tedis";

Państwa Członkowskie Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu, zwanego dalej "EFTA", aktywnie uczestniczą razem ze Wspólnotą w opracowywaniu norm europejskich i międzynarodowych w tej dziedzinie; występuje wzajemne zainteresowanie w rozwijaniu współpracy w takich obszarach, jak projekt CD i telekomunikacja;

związanie Szwajcarii ze wspólnotowym programem Tedis ułatwi tę współpracę, pomoże uniknąć tworzenia nowych barier technicznych dla handlu między Wspólnotą i Państwami Członkowskimi EFTA oraz przyczyni się do skoordynowanego rozwoju elektronicznego transferu danych handlowych w całej Europie;

wspólną deklarację wzywającą do tworzenia europejskiej przestrzeni ekonomicznej (EPE), przyjętą przez ministrów Państw Członkowskich EFTA oraz Państw Członkowskich Wspólnoty i Komisję Wspólnot Europejskich w Luksemburgu w dniu 9 kwietnia 1984 roku,

UZGODNILI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1
1.
Szwajcaria niniejszym przystępuje do programu Tedis na warunkach ustanowionych w niniejszej Umowie. Cele programu Tedis są wymienione w załączniku A.
2.
Komisja Wspólnot Europejskich, zwana dalej "Komisją", odpowiada za wykonanie wspomnianego programu.
Artykuł  2

Przedsiębiorstwa, w tym małe i średnie przedsiębiorstwa, instytuty badawcze i inne organy utworzone w Szwajcarii mogą składać oferty i realizować umowy w ramach programu Tedis na tych samych warunkach i według tych samych zasad, jakie obowiązują przedsiębiorstwa, instytuty badawcze i inne organy utworzone we Wspólnocie.

Artykuł  3

Wyniki realizacji programu Tedis, w szczególności związane z umowami zawartymi zgodnie z artykułem 2, zostają udostępnione Umawiającym się Stronom.

Artykuł  4
1.
Udział finansowy Szwajcarii wynikający z jej przystąpienia do programu Tedis ustala się w proporcji do kwoty corocznie dostępnej w ogólnym budżecie Wspólnoty na pokrycie finansowych zobowiązań Komisji, które wynikają z realizacji programu.
2.
Wskaźnik proporcjonalności określający udział Szwajcarii wynika ze stosunku szwajcarskiego produktu krajowego brutto w cenach rynkowych do sumy produktów krajowych brutto w cenach rynkowych Państw Członkowskich Wspólnoty i Szwajcarii. Stosunek ten oblicza się na podstawie najbardziej aktualnych, dostępnych danych statystycznych OECD.
3.
Kwota szacowana jako konieczna do realizacji programu Tedis oraz szacowany udział Szwajcarii są wymienione w Załączniku B.
4.
Przepisy i zasady określające udział finansowy Szwajcarii są wymienione w Załączniku C.
Artykuł  5

Komisja informuje Szwajcarię na bieżąco o realizacji działań określonych w programie Tedis.

Artykuł  6
1.
Niniejszą Umowę zawiera się na czas trwania wspólnotowego programu Tedis.
2.
Jeżeli Wspólnota zmieni program Tedis, Umowa może zostać wypowiedziana na wzajemnie uzgodnionych warunkach. Dokładną treść zmienionego programu podaje się do wiadomości Szwajcarii w ciągu jednego tygodnia po jego przyjęciu przez Wspólnotę. Jeżeli przewiduje się rozwiązanie Umowy, Umawiające się Strony powiadamiają się o tym w terminie trzech miesięcy po podjęciu decyzji przez Wspólnotę.
3.
W razie przyjęcia nowego programu Tedis niniejsza Umowa podlega odnowieniu, na zasadzie milczącego porozumienia, na czas trwania nowego programu, o ile nie jest wypowiedziana przez jedną z Umawiających się Stron w ciągu trzech miesięcy od przyjęcia nowego programu. Postanowienia ustępu 2 pozostają w mocy.
4.
W każdym przypadku, gdy decyzja w sprawie wznowienia programu Tedis zostaje podjęta przez Wspólnotę, do załączników A i B wprowadza się zmiany zgodnie z decyzją wspólnotową, o ile Umawiające się Strony nie ustalą inaczej.
5.
Niniejszej Umowy nie uważa się za wygasłą jedynie z powodu wystąpienia zwłoki w przyjęciu nowego programu Tedis.
6.
Bez względu na postanowienia ustępów 2 i 3, Umawiająca się Strona może rozwiązać niniejszą Umowę w trybie trzymiesięcznego wypowiedzenia. Projekty i prace będące w toku w okresie wypowiedzenia i/lub w momencie wygaśnięcia niniejszej Umowy prowadzi się nadal do ich ukończenia na warunkach ustanowionych w Umowie.
Artykuł  7

Załączniki A, B i C do niniejszej Umowy stanowią jej części integralne.

Artykuł  8

Niniejsza Umowa podlega zatwierdzeniu przez Umawiające się Strony zgodnie z ich procedurami wewnętrznymi. Umowa wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po terminie, w którym Umawiające się Strony powiadomiły się o zakończeniu procedur koniecznych w tym celu.

Artykuł  9

Niniejsza Umowa jest sporządzona w dwóch egzemplarzach w językach: duńskim, niderlandzkim, angielskim, francuskim, niemieckim, greckim, włoskim, portugalskim i hiszpańskim, przy czym każdy z tych tekstów jest na równi autentyczny.

Sporządzono w Brukseli, dnia siódmego grudnia tysiąc dziewięćset osiemdziesiątego dziewiątego roku.
W imieniu Rady Wspólnot Europejskich W Imieniu Rządu Konfederacji Szwajcarskiej
Jean VIDAL Bénédict de TSCHARNER
Gianluigi GIOLA

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  A

Cele programu Tedis na lata 1988 i 1989 są następujące:

1. na poziomie Wspólnoty - koordynacja prac prowadzonych w różnych Państwach Członkowskich w zakresie rozwoju systemów elektronicznej wymiany danych handlowych;

2. podniesienie poziomu świadomości potencjalnych użytkowników;

3. uświadomienie europejskim wytwórcom urządzeń technicznych i oprogramowania, możliwości oferowanych przez elektroniczną wymianę danych;

4. wsparcie logistyczne dla europejskich grup sektorowych;

5. uwzględnianie wymagań szczególnych, dotyczących elektronicznej wymiany danych handlowych między Państwami Członkowskimi oraz między Państwami Członkowskimi i Wspólnotą, w polityce telekomunikacyjnej i standaryzacyjnej; prowadzenie prac przygotowawczych w tym zakresie;

6. pomoc w zakresie tworzenia centrów badających zgodność oprogramowania i urządzeń technicznych wykorzystywanych w systemach elektronicznej wymiany danych handlowych;

7. poszukiwanie rozwiązań problemów prawnych, mogących wstrzymywać rozwój elektronicznej wymiany danych handlowych oraz dopilnowanie, aby restrykcyjne regulacje w zakresie telekomunikacji nie hamowały elektronicznej wymiany danych handlowych;

8. zbadanie wymogów bezpieczeństwa dla systemów elektronicznej wymiany danych handlowych w celu zagwarantowania poufności przekazywanych informacji;

9. zbadanie szczególnych problemów powodowanych przez wielość języków występujących we Wspólnocie oraz zbadanie w tym celu, z punktu widzenia wielojęzyczności, możliwości wykorzystania wyników osiągniętych lub oczekiwanych w ramach programów do tłumaczeń maszynowych Systran i Eurotra;

10. badanie celowości wspierania rozwoju oprogramowania specjalistycznego, potrzebnego do elektronicznej wymiany danych handlowych;

11. ustalenia wykazu istniejących lub potencjalnych projektów sektorowych w zakresie elektronicznej wymiany danych handlowych oraz opracowanie analizy porównawczej tych projektów;

12. określenie specjalnych wymagań pojawiających się przy realizowaniu systemów elektronicznej wymiany danych handlowych, które można byłoby łatwiej spełnić z pomocą wspólnotową;

13. przeprowadzenie szczegółowego badania na temat wsparcia, którego można byłoby udzielić małym i średnim przedsiębiorstwom, aby pomóc im brać czynny udział w elektronicznej wymianie danych handlowych;

14. rozważenie możliwego wsparcia dla projektów pilotażowych, których stopniowa realizacja prawdopodobnie zainicjowałoby rozwiązania, możliwe do upowszechnienia, w pokonaniu problemów o znaczeniu wspólnym, występujących w większości systemów elektronicznej wymiany danych handlowych.

ZAŁĄCZNIK  B

Szacunkowe dane finansowe na rok 1989

Przydział środków na zobowiązania konieczne do realizacji programu Tedis, pomniejszone o koszty podróży oraz o wynagrodzenie biegłych, odnoszące się do sekretariatu Zarządu Edifact: 3.840.000 ECU.

Szacowany wkład finansowy ze strony Szwajcarii: 147.456 ECU.

ZAŁĄCZNIK  C

Zasady finansowe

Artykuł  1

Niniejszy załącznik ustanawia przepisy i zasady określające finansowy udział Szwajcarii, określonym w artykule 4 Umowy.

Artykuł  2
1.
Wkładem finansowym Szwajcarii zarządza Sekretariat EFTA.
2.
Corocznie, w terminie uzgodnionym przez Komisję i Sekretariat EFTA, Komisja wysyła do Sekretariatu EFTA wezwanie do przekazania środków odpowiadających udziałowi wszystkich Państwach EFTA w kosztach określonemu w ramach ich odpowiednich umów stowarzyszeniowych z programem Tedis.
3.
Udział jest wyrażony zarówno w ecu jak i we frankach szwajcarskich, przy czym koszyk ecu został określony w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3180/78. Wartość udziału w ecu ustala się na dzień wezwania w sprawie środków.
4.
Sekretariat EFTA przedkłada Komisji udziały wszystkich Państw EFTA w rocznych kosztach, wynikające z ich umów, najpóźniej w ciągu trzech miesięcy po otrzymaniu przez Sekretariat EFTA wezwania do przekazania środków. Jakakolwiek zwłoka w przekazaniu udziału stanowi podstawę do naliczania odsetek przez Sekretariat EFTA, według stawki równej najwyższej stopie dyskontowej obowiązującej w Państwach Członkowskich Wspólnoty w dniu wymagalności. Stawka wzrasta o 0,25 % punktu procentowego za każdy miesiąc zwłoki.
5.
Zwiększoną stawkę stosuje się w ciągu całego okresu zwłoki.
6.
W zakresie zarządzania przyznanymi środkami stosuje się przepisy finansowe, obowiązujące dla budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich.
7.
Na koniec każdego roku przygotowuje się zestawienie środków przyznanych na program Tedis i przekazuje do Szwajcarii oraz do Sekretariatu EFTA, w celach informacyjnych.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024