Rozporządzenie 3164/89 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania środków specjalnych w odniesieniu do nasion konopi

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 3164/89
z dnia 23 października 1989 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania środków specjalnych w odniesieniu do nasion konopi

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 3698/88 z dnia 24 listopada 1988 r. ustanawiające środki specjalne w odniesieniu do nasion konopi(1), w szczególności jego art. 2 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

zgodnie z art. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1496/89 z dnia 29 maja 1989 r. ustanawiającego ogólne zasady pomocy do nasion konopi(2), Państwa Członkowskie muszą wprowadzić mechanizmy kontrolne pozwalające na weryfikację, czy obszar upraw nasion konopi, w odniesieniu do którego przedłożono wniosek o przyznanie pomocy, odpowiada obszarowi zasiewu i zbioru oraz czy spełnione są wymogi ustanowione w odniesieniu do zawartości substancji odurzających; w tym celu wszyscy producenci muszą przedstawić wnioski o przyznanie pomocy zawierające minimalny zakres informacji umożliwiających takie kontrole; należy ustanowić przepis umożliwiający przeprowadzanie takich kontroli, w szczególności kontroli wyrywkowych na miejscu, dla wystarczająco reprezentatywnej liczby wniosków o przyznanie pomocy; w tym samym celu należy określić szczegółowe dane, które Państwa Członkowskie powinny notyfikować Komisji;

należy ustanowić przepisy szczególne obejmujące przypadki fałszywych deklaracji składanych przez producentów;

w celu uproszczenia funkcjonowania systemu, należy przewidzieć stosowanie przez Państwa Członkowskie systemu podobnego do tego, jaki został ustanowiony w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 1164 z dnia 28 kwietnia 1989 r. ustanawiającym szczegółowe zasady dotyczące pomocy do lnu włóknistego i konopi(3);

należy ustanowić jednolite przepisy dotyczące wypłaty pomocy;

termin operacyjny ustanawiający uprawnienie do pomocy do konopi następuje w czasie produkcji konopi; jednakże, ustalenie dokładnej daty wyprodukowania danej partii jest bardzo trudne; doświadczenie pokazuje, że produkcja jest prawie całkowicie ukończona najpóźniej w ciągu miesiąca sierpnia każdego roku; w celu zapewnienia jednolitego działania systemu pomocy, kursem przeliczeniowym stosowanym do obliczenia wysokości pomocy w walucie krajowej powinien być kurs stosowany na koniec tego miesiąca;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Olejów i Tłuszczów,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Do celów niniejszego rozporządzenia termin "plon indykatywny" oznacza plon z hektara nasion konopi ustalony w danym roku gospodarczym dla jednego lub wielu jednolitych obszarów produkcji.
2.
Przy ustalaniu plonu indykatywnego bierze się pod uwagę plony reprezentatywne dla ogólnej tendencji wynikającej z kontroli wyrywkowych przeprowadzanych przez Państwa Członkowskie na głównych obszarach produkcji.

Takie kontrole wyrywkowe przeprowadzane są w gospodarstwach rolnych i dotyczą reprezentatywnego udziału procentowego obszarów upraw konopi z uwzględnieniem rozmieszczenia geograficznego tych obszarów.

3.
Zgodnie z procedurą określoną w art. 38 rozporządzenia Rady (EWG) nr 136/66/EWG(4), każdego roku po zbiorach ustanawia się jeden lub więcej jednolitych obszarów produkcyjnych przez odniesienie do czynników wpływających na warunki produkcji i w oparciu, w szczególności o te regiony, które są reprezentatywne pod względem obszarów upraw.
Artykuł  2
1.
Pomoc przyznaje się jedynie dla obszarów:

a) które obsiano w całości i z których w całości zebrano plony; oraz

b) w stosunku do których przedstawiono:

– deklarację o obsianych obszarach zgodnie z art. 5 rozporządzenia (EWG) nr 1164/89,

– wniosek o pomoc zgodnie z art. 8 powyższego rozporządzenia i art. 3 niniejszego rozporządzenia; oraz

c) które, niezależnie od ust. 2 art. 5 niniejszego rozporządzenia, kwalifikują się do pomocy przewidzianej w art. 4 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1308/70(5).

2.
Każde Państwo Członkowskie przyznaje pomoc jedynie do nasion konopi zebranych na jego terytorium.

€3.[]  1 Artykuł 5 ust. 1, art. 7, art. 8 ust. 1 akapit drugi i art. 8 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 1164/89 oraz art. 2 akapit drugi rozporządzenia (EWG) nr 3569/92(6) zmieniającego rozporządzenie (EWG) nr 1164/89 stosuje się do akcji pomocy w odniesieniu do nasion konopi.

Artykuł  3
1.
We wnioskach o pomoc określonych w art. 2 zamieszcza się co najmniej następujące, szczegółowe informacje:

a) obszar, z którego zebrano nasiona;

b) jeśli łuskanie nasion wykonał zgłaszający: ilość zebranych nasion i miejsce ich składowania, lub w przypadku ich sprzedaży lub dostawy nazwisko, imię(-ona) i adres nabywcy wraz z dostarczonymi ilościami;

c) jeśli łuskania nasion nie wykonał zgłaszający: miejsce składowania słomy konopnej, lub w przypadku jej sprzedaży lub dostawy nazwisko, imię(-ona) i adres nabywcy wraz z dostarczonymi ilościami słomy.

2.
Jeśli wniosek o pomoc nie zawiera danych szczegółowych określonych w ust. 1, podmiot zgłaszający musi je przesłać do właściwych władz w ustanowionym terminie składania wniosku o pomoc.
Artykuł  4 2

Termin operacyjny dla kursu wymiany mający zastosowanie do pomocy, o której mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1913/2006(7).

Artykuł  5
1.
Do celów kontroli przewidzianych w art. 2 rozporządzenia (EWG) nr 1496/89, Państwa Członkowskie przeprowadzają kontrole wyrywkowe na miejscu dotyczące wykonywania normalnych czynności związanych ze zbiorem nasion konopi. Takie kontrole obejmują przynajmniej 5% wniosków o pomoc z uwzględnieniem geograficznego rozmieszczenia określonych obszarów. Celem tych kontroli jest, w szczególności, sprawdzenie, czy konopie zostały wyrwane lub ścięte tylko po całkowitym uformowaniu się nasion.

W przypadku zaistnienia znaczących nieprawidłowości odnoszących się do co najmniej 6% przeprowadzonych kontroli, Państwa Członkowskie niezwłocznie powiadomią o tym Komisję i określą, jakie środki zostały przyjęte.

Państwa Członkowskie mogą zażądać od plantatorów złożenia wszelkich dokumentów, które uznają za niezbędne.

2.
Jeśli kontrola przewidziana w ust. 1 wykaże, że obszar, w odniesieniu do którego stosuje się pomoc, jest:

a) mniejszy od ustalonego podczas kontroli, to uwzględnia się obszar ustalony podczas kontroli;

b) większy od obszaru ustalonego podczas kontroli, to, z zastrzeżeniem jakichkolwiek kar przewidzianych na mocy prawa krajowego i przepisów lit. c), uwzględnia się obszar ustalony podczas kontroli pomniejszony o różnicę między wielkością obszaru, w odniesieniu do którego złożono wniosek o pomoc, a wielkością ustaloną, z wyjątkiem sytuacji, gdy różnica ta jest uważana przez zainteresowane Państwo Członkowskie za uzasadnioną, wówczas uwzględnia się ustalony obszar;

c) większy od ustalonego podczas kontroli i jeśli w odniesieniu do osoby zgłaszającej deklarację obszary wskazane w deklaracjach lub wnioskach zostały zmniejszone w czasie tego samego lub poprzedzającego roku gospodarczego, zgodnie z art. 7 lub 8 rozporządzenia (EWG) nr 1164/89, lub zgodnie z lit. b) niniejszego ustępu, z wyjątkiem przypadku gdy ta różnica jest uważana przez zainteresowane Państwo Członkowskie za uzasadnioną, odrzuca się wniosek o pomoc.

Państwa Członkowskie powiadomią Komisję o środkach podjętych zgodnie z tym akapitem.

Artykuł  6

Produkujące Państwa Członkowskie wypłacą kwotę pomocy przed dniem 31 marca po zakończeniu roku gospodarczego.

Artykuł 7
1.
Przed dniem 15 lutego każdego roku produkujące Państwa Członkowskie poinformują Komisję o obszarach zbiorów, ilościach nasion podanych w złożonych wnioskach o pomoc i o wynikach każdej z wyrywkowych kontroli określonych w art. 1 ust. 2.
2.
Produkujące Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję, najpóźniej do końca miesiąca następującego po miesiącu wypłacenia kwoty pomocy za każdy rok gospodarczy, o obszarach, w odniesieniu do których wypłacono kwotę pomocy.
Artykuł  8

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od roku gospodarczego 1989/90.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 października 1989 r.
W imieniu Komisji
Ray MAC SHARRY
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 325 z 29.11.1988, str. 2.

(2) Dz.U. L 148 z 1.6.1989, str. 3.

(3) Dz.U. L 121 z 29.4.1989, str. 4.

(4) Dz.U. L 172 z 30.9.1966, str. 3025/66.

(5) Dz.U. L 146 z 4.7.1970, str. 1.

(6) Dz.U. L 362 z 11.12.1992, str. 49.

(7) Dz.U. L 365 z 21.12.2006, str. 52.

1 Art. 2 ust. 3 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 3587/92 z dnia 11 grudnia 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.364.26) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 grudnia 1992 r.
2 Art. 4 zmieniony przez art. 13 rozporządzenia nr 1913/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.365.52) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024