Rozporządzenie 2053/89 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania systemu minimalnych cen importowych na niektóre rodzaje przetworów z wiśni i czereśni

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 2053/89
z dnia 10 lipca 1989 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania systemu minimalnych cen importowych na niektóre rodzaje przetworów z wiśni i czereśni

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Tekst niniejszego aktu prawnego nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.

.................................................

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 426/86 z dnia 24 lutego 1986 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku przetworów owocowych i warzywnych(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1125/89(2), w szczególności jego art. 9 ust. 6,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1676/85 z dnia 11 czerwca 1985 r. w sprawie wartości jednostki obrachunkowej i kursów przeliczeniowych, jakie mają być stosowane do celów wspólnej polityki rolnej(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1636/87(4), w szczególności jego art. 10 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 9 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 426/86 przewiduje stosowanie minimalnej ceny importowej dla niektórych produktów wymienionych w wykazie stanowiącym część B załącznika I do tego rozporządzenia; do wykazu produktów podlegających takim ustaleniom dodaje się, na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 2247/88(5), niektóre przetwory z wiśni i czereśni;

rozporządzenie Rady (EWG) nr 3225/88(6) ustanawia ogólne zasady odnoszące się do systemu minimalnych cen importowych dla niektórych przetworów z wiśni i czereśni; należy ustalić szczegółowe zasady stosowania tego systemu; celem takich zasad musi być zapobieganie uchylaniu się przez podmioty gospodarcze od przestrzegania cen minimalnych poprzez trudne do wykrycia i do skutecznego zwalczania oszukańcze praktyki; takie oszukańcze praktyki mogą mieć poważne konsekwencje dla wspólnotowego rynku wspomnianych produktów, a wynikające z tego nienakładanie opłat wyrównawczych przyczynia się do istotnej utraty środków budżetowych;

w celu zapobiegania oszustwom i ich szkodliwym konsekwencjom dla rynku wymienionych przetworów z wiśni i czereśni należy znacznie wzmocnić kontrole celne; krajowe władze celne powinny sprawdzać przestrzeganie minimalnej ceny importowej dla każdej przywożonej partii towaru, a w przypadku nieprzestrzegania tej ceny, nakładać opłatę wyrównawczą w wysokości różnicy między minimalną ceną przy importową a zadeklarowaną ceną importową;

ponadto głównym celem systemu minimalnych cen importowych jest zagwarantowanie, że produkty z państw trzecich nie zakłócą rynku wspólnotowego z powodu zbyt niskich proponowanych cen; w związku z tym rzeczywiste przestrzeganie minimalnej ceny importowej powinno podlegać weryfikacji, aż do etapu sprzedaży; przy dostarczaniu dowodu przestrzegania minimalnej ceny importowej należy korzystać z dokumentów ustalających cenę odsprzedaży;

ryzyko fałszywego deklarowania cen importowych jest wysokie; dlatego też należy ustanowić specjalną procedurę zajmowania się sprawami, w których zachodzi podejrzenie złożenia fałszywych zgłoszeń;

w przypadkach rzeczywistego nieprzestrzegania minimalnej ceny importowej należy zapewnić pobranie opłaty wyrównawczej; w tym celu produkty mogą zostać zwolnione na mocy art. 13 dyrektywy Rady 79/695/EWG(7), ostatnio zmienionej dyrektywą 81/853/EWG(8) i art. 20 dyrektywy Komisji 82/57/EWG(9), ostatnio zmienionej dyrektywą 83/371/EWG(10); importer musi udokumentować przestrzeganie ceny minimalnej; należy również określić terminy dostarczenia takiego dowodu;

niezbędne jest również wprowadzenie kontroli przywozu a posteriori; właściwe władze Państwa Członkowskiego muszą przeprowadzać wyrywkowe kontrole około 10% partii przywożonych towarów; w związku z tym należy wymagać od podmiotów gospodarczych zachowania odnośnych dokumentów przez określony czas w celu umożliwienia właściwym organom dostępu do tych dokumentów; okres taki powinien być ograniczony do trzech lat następujących po roku, w którym przyjęto zgłoszenie o dopuszczenie towarów do swobodnego obrotu;

Komisja musi być informowana o kontrolach przeprowadzanych w celu sprawdzenia przestrzegania minimalnych cen importowych;

Komitet Zarządzający ds. Przetworów Owocowych i Warzywnych nie przedstawił swojej opinii w terminie ustalonym przez jego przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Zasady i definicje

Artykuł  1

Uważa się, że minimalna cena importowa niektórych przetworów z wiśni i czereśni jest przestrzegana wtedy, gdy cena importowa jest nie mniejsza niż minimalna cena importowa obowiązująca w dniu przyjęcia zgłoszenia o dopuszczeniu towarów do swobodnego obrotu.

Artykuł 2
1.
Do celów niniejszego rozporządzenia cena importowa składa się z:

a) ceny fob w kraju pochodzenia; oraz

b) kosztów transportu i ubezpieczenia do punktu wprowadzenia na obszar celny Wspólnoty.

2.
Do celów ust. 1 "cena fob" oznacza cenę przy transakcjach z natychmiastową dostawą, zapłaconą lub do zapłacenia za ilości produktów zawartych w partii towaru, obejmującą koszt załadunku tej partii towaru na środek transportu w miejscu wysyłki w kraju pochodzenia i inne koszty poniesione w tym kraju. Cena fob nie obejmuje kosztu żadnych usług, które ma ponieść sprzedawca od czasu załadunku towarów na środek transportu.
3. 1
W przypadku stwierdzenia, że ceny odsprzedaży bezpośredniej lub przez pośredników handlowych są, po odliczeniu rzeczywiście uiszczonych przywozowych opłat celnych, niższe od ceny minimalnej w odniesieniu do ilości większej niż 15 % każdej przywożonej partii towarów, za cenę importową uważa się średnią ważoną tych skorygowanych cen.
4.
Gdy składniki określone w ust. 1 wyrażone są w walucie innej niż waluta Państwa Członkowskiego, w którym towary zostały dopuszczone do swobodnego obrotu, stosuje się rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1766/85(11) w sprawie kursów walutowych stosowanych w ustalaniu wartości celnej towarów.
5.
Cena importowa musi być wykazana w zgłoszeniu dopuszczenia towarów do swobodnego obrotu.
6. 2
Do celów niniejszego rozporządzenia użytkownik końcowy oznacza producenta, który wykorzystuje dany produkt z zamiarem jego przetworzenia, w sposób inny niż jego zapakowanie, na produkt objęty kodem CN innym niż kod umieszczony na zgłoszeniu dopuszczenia do swobodnego obrotu lub kupca detalicznego sprzedającego wyłącznie konsumentom.
7.
Do celów niniejszego rozporządzenia przywożona partia towarów składa się ze wszystkich produktów będących przedmiotem jednego i tego samego zgłoszenia dopuszczenia towarów do swobodnego obrotu.
Artykuł  3 3

Minimalną cenę importową przelicza się na walutę krajową Państwa Członkowskiego, w którym następuje dopuszczenie do swobodnego obrotu, przy zastosowaniu rolniczego kursu przeliczeniowego obowiązującego w dniu, w którym przyjęto zgłoszenie dopuszczenia towarów do swobodnego obrotu.

Kontrola i opodatkowanie przywozu

Artykuł  4

W każdym przypadku przyjęcia zgłoszenia dopuszczenia towarów do swobodnego obrotu właściwe władze krajowe porównują zadeklarowaną cenę importową z minimalną ceną importową stosowaną dla towarów w dniu przyjęcia zgłoszenia.

W przypadku gdy cena wykazana na fakturze jest ceną z odroczoną płatnością o okres dłuższy niż trzy miesiące, to cenę wykazaną na fakturze obniża się o 1% za każdy miesiąc odroczenia płatności przyznanego powyżej tych trzech miesięcy.

Artykuł 5

W przypadku gdy cena importowa jest niższa od minimalnej ceny importowej obowiązującej dla tych towarów, właściwe władze krajowe nałożą opłatę wyrównawczą w wysokości ustalonej w oparciu o skalę cen importowych.

Specjalna procedura kontrolna

Artykuł  6 4
1.
W przypadku gdy władze celne mają uzasadnione wątpliwości co do tego, czy cena wskazana w zgłoszeniu dopuszczenia do swobodnego obrotu odzwierciedla rzeczywistą cenę importową, zezwalają na dopuszczenie do swobodnego obrotu tylko po złożeniu przez importera zabezpieczenia, określonego w art. 248 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93, powiększonego o odsetki za okres sześciu miesięcy, określony w akapicie drugim. Stosowaną stopą procentową jest stopa procentowa obowiązująca w ustawodawstwie krajowym w odniesieniu do windykacji należności.

Importerzy mają sześć miesięcy na przedstawienie dowodów zbycia produktów na warunkach, które gwarantują przestrzeganie minimalnej ceny importowej. Niedotrzymanie powyższego terminu pociąga za sobą utratę zabezpieczenia, bez uszczerbku dla przepisów ust. 2.

2.
Termin ustanowiony w ust. 1 może zostać przedłużony przez właściwe organy o maksymalnie trzy miesiące na odpowiednio uzasadniony wniosek importera i pod warunkiem że zabezpieczenie zostanie odpowiednio skorygowane.
Artykuł  7
1. 5
Uznaje się, że minimalna cena importowa jest przestrzegana, jeżeli importer dostarcza dowód w odniesieniu do co najmniej 95 % przywożonej partii towaru, stwierdzający, że na wszystkich etapach wprowadzania do obrotu, łącznie ze sprzedażą użytkownikowi końcowemu, produkt był sprzedawany po cenie co najmniej równej minimalnej cenie importowej po odliczeniu rzeczywiście poniesionych przywozowych opłat celnych. Jeżeli produkt poddawany jest obróbce po jego wprowadzeniu do swobodnego obrotu, ale przed jego sprzedażą użytkownikowi końcowemu, koszt takiej obróbki odzwierciedlany jest w cenie sprzedaży użytkownikowi końcowemu.
2.
Jeżeli, pomimo wszelkich podjętych przez importera czynności, nie można uzyskać dowodu od odbiorcy końcowego, właściwy organ może przyjąć inny dowód dokumentujący sprzedaż produktu na warunkach wskazujących na przestrzeganie ceny minimalnej.
3.
Specjalną procedurę kontrolną stosuje się z zastrzeżeniem kontroli a posteriori określonych w art. 8, 9 i 10.

Kontrola a posteriori

Artykuł  8

W celu udostępnia do zbadania właściwym władzom w kontekście kontroli a posteriori importer zachowuje dowód zapłaty sprzedającemu i wszystkie dokumenty handlowe, takie jak faktury, umowy i korespondencja dotyczące zakupu i sprzedaży odnośnych produktów przez przynajmniej trzy lata po roku przyjęcia zgłoszenia dopuszczenia towarów do swobodnego obrotu.

Artykuł 9
1.
Właściwe władze przeprowadzają kontrole wyrywkowe.
2.
Kontrole muszą być przeprowadzane w każdym roku kalendarzowym dla około 10% przywożonych partii towarów.
Artykuł  10 6

W przypadku gdy właściwe organy stwierdzą nieprzestrzeganie minimalnej ceny importowej, pobierają one opłaty celne należne zgodnie z art. 220 rozporządzenia (EWG) nr 2913/92. Przy ustalaniu wysokości opłat celnych, które mają być odzyskane lub pozostają do odzyskania, uwzględniają odsetki narosłe od daty dopuszczenia do swobodnego obrotu towarów do chwili odzyskania. Stosowaną stopą procentową jest stopa procentowa obowiązująca w ustawodawstwie krajowym w odniesieniu do windykacji należności.

Przepisy końcowe

Artykuł  11

Raz do roku Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję, przed upływem pierwszych sześciu miesięcy, o kontrolach przeprowadzonych w roku poprzednim w celu sprawdzenia przestrzegania minimalnych cen importowych.

Artykuł 12

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie ósmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 lipca 1989 r.

W imieniu Komisji
Ray MAC SHARRY
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 49 z 27.2.1986, str. 1.

(2) Dz.U. L 118 z 29.4.1989, str. 29.

(3) Dz.U. L 164 z 24.6.1985, str. 1.

(4) Dz.U. L 153 z 13.6.1987, str. 1.

(5) Dz.U. L 198 z 26.7.1988, str. 21.

(6) Dz.U. L 288 z 21.10.1988, str. 11.

(7) Dz.U. L 205 z 13.8.1979, str. 19.

(8) Dz.U. L 319 z 7.11.1981, str. 1.

(9) Dz.U. L 28 z 5.2.1982, str. 38.

(10) Dz.U. L 204 z 28.7.1983, str. 63.

(11) Dz.U. L 168 z 28.6.1985, str. 21.

1 Art. 2 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit.a) rozporządzenia nr 2713/94 z dnia 8 listopada 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.288.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 1994 r.
2 Art. 2 ust. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit.b) rozporządzenia nr 2713/94 z dnia 8 listopada 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.288.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 1994 r.
3 Art. 3 zmieniony przez art. 4 rozporządzenia nr 3821/92 z dnia 28 grudnia 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.387.24) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1993 r.
4 Art. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2713/94 z dnia 8 listopada 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.288.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 1994 r.
5 Art. 7 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2713/94 z dnia 8 listopada 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.288.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 1994 r.
6 Art. 10 zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2713/94 z dnia 8 listopada 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.288.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 1994 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1989.195.11

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2053/89 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania systemu minimalnych cen importowych na niektóre rodzaje przetworów z wiśni i czereśni
Data aktu: 10/07/1989
Data ogłoszenia: 11/07/1989
Data wejścia w życie: 19/07/1989, 01/05/2004