Rozporządzenie 892/88 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2261/84 ustanawiające ogólne zasady przyznawania pomocy na produkcję oliwy z oliwek oraz organizacjom producentów

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 892/88
z dnia 29 marca 1988 r.
zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2261/84 ustanawiające ogólne zasady przyznawania pomocy na produkcję oliwy z oliwek oraz organizacjom producentów

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady nr 136/66/EWG z dnia 22 września 1966 r. w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku olejów i tłuszczów(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 3994/87(2), w szczególności jego art. 5 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

pomoc na produkcję nie jest już ograniczona do powierzchni nasadzeń drzew oliwnych przed określonymi datami; w związku z tym należy uchylić rozporządzenie Rady (EWG) nr 1590/83 z dnia 14 lipca 1983 r. w sprawie ustalania powierzchni nasadzeń drzew oliwnych kwalifikujących się do pomocy na produkcję oliwy z oliwek(3);

należy ustanowić kryteria ustalania plantatorów oliwek, których średnia produkcja przekracza określoną ilość;

należy zwolnić organizacje producentów z określonych zadań odnoszących się do kontroli deklaracji upraw, ponieważ są one już wykonywane przez wyspecjalizowane agencje; należy ponownie przeanalizować zasady dotyczące wykorzystania kwoty potrącanej z pomocy na produkcję przeznaczonej dla organizacji producentów;

rozporządzenie (EWG) nr 1915/87(4) zmieniło, między innymi, system pomocy na produkcję oliwy z oliwek poprzez ustanowienie maksymalnej ilości oliwy z oliwek, dla której przysługuje pomoc na produkcję; przepisy przewidują, że w przypadku gdy ilość obecnie produkowana przekracza ilość maksymalną, jednostkowa kwota należnej pomocy ulega zmniejszeniu przez stosowanie odpowiedniego współczynnika; w przypadku gdy ilość produkowana jest mniejsza od ilości maksymalnej, różnicę dodaje się do ilości maksymalnej ustalonej na następny rok gospodarczy; drobni producenci nie podlegają żadnemu obniżeniu pomocy; należy ustanowić zasady określania przyznawania docelowej pomocy, tymczasowego wypłacania pomocy oraz ustalania produkcji szacunkowej i rzeczywistych ilości produkowanych; pomoc jest przyznawana zgodnie z innymi kryteriami, jeżeli plantatorzy oliwek są członkami organizacji producentów i jeśli ich produkcja przekracza daną ilość; należy przewidzieć zasady pozwalające określić niniejszą ilość; należy zmienić rozporządzenie (EWG) nr 2261/84(5), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 3763/86(6);

doświadczenie w odniesieniu do systemu pomocy na produkcję nie pozwala jeszcze sformułować propozycji dokonania jego zmiany, szczególnie ze względu na fakt, że system ten obecnie został wprowadzony w dwóch nowych Państwach Członkowskich; należy niniejszym przedłużyć okres przewidziany na przedłożenie sprawozdania w sprawie działania systemu pomocy na produkcję,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE

Artykuł  1

W rozporządzeniu (EWG) nr 2261/84 wprowadza się następujące zmiany:

1. W art. 2 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Przyznaje się pomoc na produkcję w odniesieniu do oliwy z oliwek, określoną w Załączniku do rozporządzenia nr 136/66/EWG pkt 1 i 4.".

2. W art. 2 ust. 4 liczbę "100" zastępuje się "200".

3. W art. 2 ust. 5 i 6 zastępuje się ustępem:

"5. Producenckie Państwa Członkowskie ustalają plantatorów oliwek, których produkcja oliwy wynosi co najmniej 200 kg, w rozumieniu art. 5 ust. 2 rozporządzenia nr 136/66/EWG, na podstawie średniej produkcji oliwy, na którą zostało uznane prawo do pomocy w ciągu dwóch poprzednich lat gospodarczych.

W przypadku braku lub niemożliwości dostępu do niezbędnych danych lub w przypadku zmiany deklaracji upraw przez plantatora oliwek zawierającą zmianę dotyczącą potencjału produkcyjnego, prawo ustala się przez pomnożenie ilości uprawnych drzew oliwnych przez średnią zbiorów oliwek i uzysku oliwy, ustalonych zgodnie z art. 18, z dwóch poprzednich lat gospodarczych.".

4. W art. 3 ust. 1 tiret drugie otrzymuje brzmienie:

" - kopię deklaracji przedstawionej do celów założenia rejestru upraw oliwek.".

5. W art. 6 ust. 1 skreśla się tiret drugie.

6. W art. 8 ust. 2 skreśla się tiret trzecie.

7. W art. 10 tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:

" - koordynują działalność organizacji, które je tworzą oraz zapewniają zgodność tej działalności z niniejszym rozporządzeniem, w szczególności bezpośrednio i zgodnie z określoną normą procentową weryfikują sposób przeprowadzania kontroli przewidzianych w art. 8.".

8. W art. 11 ust. 1 lit. b) tiret drugie otrzymuje brzmienie:

" - ilości oliwy z oliwek, na którą przyznana została pomoc za pośrednictwem poszczególnych organizacji.".

9. W art. 12 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zaliczka dla każdego plantatora określona w ust. 1 nie może przekroczyć kwoty otrzymanej przez pomnożenie kwoty jednostkowej pomocy ustalonej zgodnie z art. 17a fust. 1 przez:

- ilość wynikającą z pomnożenia zbiorów oliwek i uzysku oliwy, ustalonych zgodnie z art. 18, przez liczbę uprawnych drzew oliwnych określonych w deklaracji uprawy, lub

- ilość wymienioną we wniosku, jeżeli ilość ta jest niższa niż ilość otrzymana po w zastosowaniu tiret pierwszego.".

10. Do rozdziału "Przepisy końcowe" dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 17a

1. Przed upływem dnia 1 marca bieżącego roku gospodarczego ustala się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 38 rozporządzenia nr 136/66/EWG:

a) produkcję szacunkową;

b) wysokość jednostkowej pomocy na produkcję, która może być wypłacona zaliczkowo. Wysokość ta powinna być taka, żeby w warunkach produkcji w każdym roku gospodarczym uniknąć wszelkiego ryzyka dokonania wypłaty nienależnej plantatorom oliwek.

2. Najpóźniej sześć miesięcy po zakończeniu roku gospodarczego przystępuje się, zgodnie z procedurą określoną w ust. 1, do ustalenia w odniesieniu do tego roku gospodarczego:

a) ilości obecnie produkowanej, której przyznano prawo do uzyskania pomocy;

b) jednostkową kwotę pomocy na produkcję przewidzianej w art. 5 ust. 1 lit. b) akapit piąty rozporządzenia (EWG) nr 136/66/EWG, należnej plantatorom, których średnia produkcja wynosi co najmniej 200 kilogramów w roku gospodarczym;

c) ilości, która ma być przeniesiona na następny rok gospodarczy, jeżeli produkowana ilość określona w lit. a) jest niższa niż ustalona ilość maksymalna.

3. Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję, najpóźniej do dnia 31 stycznia, o szacunkowej produkcji oliwy z oliwek w bieżącym roku gospodarczym. Komisja może korzystać z innych źródeł informacji i wykonać, w miarę potrzeby, badania i ankiety odnoszące się do produkcji oliwy z oliwek.".

11. W art. 19 akapit drugi skreśla się "lit. a)".

12. Artykuł 21 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 21

Komisja przed upływem dnia 1 stycznia 1990 r. przedstawi Radzie sprawozdanie dotyczące działania systemu pomocy na produkcję oliwy z oliwek, łącznie z propozycją dokonania zmiany systemu, o ile jest to niezbędne.".

Artykuł  2

Rozporządzenie (EWG) nr 1590/83 traci moc.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 marca 1988 r.

W imieniu Rady
I. KIECHLE
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. 172 z 30.9.1966, str. 3025/66.

(2) Dz.U. L 377 z 31.12.1987, str. 31.

(3) Dz.U. L 163 z 22.6.1983, str. 39.

(4) Dz.U. L 183 z 3.7.1987, str. 7.

(5) Dz.U. L 208 z 3.8.1984, str. 3.

(6) Dz U. L 349 z 11.12.1986, str. 10.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024