Decyzja 88/384/EWG ustanawiająca procedurę uprzedniego komunikowania się i konsultacji w zakresie polityki migracyjnej w odniesieniu do krajów niebędących członkami Wspólnoty

DECYZJA KOMISJI
z dnia 8 czerwca 1988 r.
ustanawiająca procedurę uprzedniego komunikowania się i konsultacji w zakresie polityki migracyjnej w odniesieniu do krajów niebędących członkami Wspólnoty

(88/384/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 14 lipca 1988 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 118,

a także mając na uwadze, co następuje:

populacje ludności cudzoziemskiej we Wspólnocie i zmiany, zachodzące w jej składzie stanowią ważny czynnik demograficzny, szczególnie z racji trwałej natury obecności tych populacji, łączenia rodzin i wysokiego przyrostu naturalnego tej ludności;

istnieją problemy, związane z ich integracją z siłą roboczą na rynku pracy i w społeczeństwie, w szczególności trudności w kształceniu, szkoleniu i zatrudnieniu drugiej generacji;

istotne jest zapewnienie, by polityki migracyjne Państw Członkowskich wobec krajów niebędących członkami Wspólnoty uwzględniały zarówno wspólne polityki jak też działania, podejmowane na poziomie Wspólnoty, szczególnie w ramach polityki rynku pracy Wspólnoty, aby nie stwarzać zagrożeń dla jej rezultatów; niezbędne jest ułatwienie wymiany informacji i poglądów w tej dziedzinie celem przyjęcia wspólnych propozycji i dlatego też niezbędne jest przygotowanie procedury konsultacyjnej, zapewniającej udział wszystkich Państw Członkowskich;

ponadto, w rezolucji z dnia 9 lutego 1976 r.(1), dotyczącej programu działań na rzecz pracowników-migrantów i członków ich rodzin oraz w rezolucji z dnia 27 czerwca 1980 r.(2), dotyczącej orientacji odnośnie do polityki rynku pracy Wspólnoty, Rada podkreśliła doniosłość podjęcia odpowiednich konsultacji w zakresie polityki migracyjnej wobec krajów niebędących członkami Wspólnoty, a także mając na uwadze, że integracja rynku pracy Wspólnoty powinna być popierana w ramach swobodnego przepływu siły roboczej w obrębie Wspólnoty, szczególnie poprzez odpowiednie konsultacje w zakresie tej polityki, zgodnie z konkluzjami przyjętymi w tym przedmiocie przez Radę w dniu 22 listopada 1979 r.;

rezolucja Rady z dnia 16 czerwca 1983 r.(3) w sprawie wytycznych dla polityki Wspólnoty w zakresie migracji ponownie potwierdziła potrzebę takich konsultacji;

ponadto końcowy komunikat z konferencji szefów państw i rządów w dniach 9 i 10 grudnia 1974 r. w Paryżu w pkt 10 zalecił stopniową harmonizację ustawodawstwa, dotyczącego cudzoziemców;

Rada Europejska w dniach 25 i 26 czerwca 1984 r. przyjęła konkluzje w sprawie polityki społecznej; w deklaracji, załączonej do Aktu Końcowego Jednolitego Aktu Europejskiego(4), Konferencja Międzyrządowa wyraziła wolę Państw Członkowskich do współpracy "bez uszczerbku dla uprawnień Wspólnoty, szczególnie w zakresie wjazdu, przemieszczania i pobytu obywateli państw trzecich";

w rezolucji z dnia 9 czerwca 1983 r.(5), dotyczącej między innymi unii paszportowej i zniesienia indywidualnych kontroli na granicach Wspólnoty, Parlament Europejski wezwał Radę i Komisję do dokonania dalszych propozycji, szczególnie mających na celu harmonizację polityki wizowej i ustawodawstwa dotyczącego cudzoziemców;

rolą Komisji, w świetle uprawnień nadanych jej Traktatem, jest promocja współpracy pomiędzy Państwami Członkowskimi w dziedzinie polityki społecznej, a szczególnie w dziedzinach wskazanych powyżej oraz organizowanie w tym celu odpowiednich konsultacji;

w tym celu Komisja przyjęła decyzję 85/381/EWG(6), ustalającą procedurę uprzedniego komunikowania się i konsultacji w sprawach polityki migracyjnej w odniesieniu do krajów niebędących członkami Wspólnoty;

w orzeczeniu z dnia 9 lipca 1987 r. wydanym w połączonych sprawach 281, 283, 284, 285 i 287/85 (Republika Federalna Niemiec, Republika Francji, Królestwo Niderlandów, Królestwo Danii, Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii przeciw Komisji) Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że współpraca pomiędzy Państwami Członkowskimi w dziedzinie socjalnej, przewidziana w art. 118 ust. 1 Traktatu, obejmuje również sprawy polityki migracyjnej wobec krajów niebędących członkami Wspólnoty w tym znaczeniu, że uprawnienie do przeprowadzania konsultacji, udzielone Komisji zgodnie z art. 118 ust. 2, upoważnia ją do przyjęcia regulacji o charakterze wiążącym;

niniejsza decyzja powtarza treść decyzji 85/381/EWG z uzupełnieniami, podyktowanymi wyżej wymienionym orzeczeniem Trybunału z dnia 9 czerwca 1987 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji i innym Państwom Członkowskim w odpowiednim czasie, a najpóźniej w chwili ich opublikowania, uprzednie informacje w zakresie:

– projektów działań, które zamierzają podjąć w odniesieniu do pracowników z państw trzecich i członków ich rodzin w zakresie wjazdu, pobytu i zatrudnienia, włączając nielegalny wjazd, pobyt i zatrudnienie, jak też realizacji równego traktowania w sprawach warunków życia i pracy, zarobków i praw ekonomicznych, promocji integracji z siłą roboczą na rynku pracy i w społeczeństwie oraz dobrowolnego powrotu takich osób do krajów swego pochodzenia,

– projektów porozumień dotyczących wyżej wymienionych spraw, jak również projektów porozumień o współpracy, które zamierzają negocjować lub renegocjować z państwami trzecimi, jeżeli te porozumienia zawierają postanowienia odnoszące się do wyżej wymienionych spraw,

– projektów porozumień, dotyczących warunków pobytu i zatrudnienia własnych obywateli, pracujących w państwach trzecich oraz członków ich rodzin, które zamierzają negocjować lub renegocjować z tymi krajami.

2.
W zakresie spraw, wymienionych w pkt 1 Państwa Członkowskie przedstawią Komisji i innym Państwom Członkowskim teksty już obowiązujących przepisów ustawowych, wykonawczych lub administracyjnych jak też teksty porozumień, zawartych z państwami trzecimi.
Artykuł  2
1.
Jeżeli w ciągu dwóch tygodni od daty otrzymania dokumentów, wymienionych w art. 1, Państwo Członkowskie wystąpi o to lub Komisja podejmie decyzję z własnej inicjatywy, Komisja przystępuje do konsultacji z Państwem Członkowskim na temat tych dokumentów w ciągu sześciu tygodni od ich otrzymania.

Komisja przystępuje do takich konsultacji bezzwłocznie, jeśli Państwo Członkowskie wnioskuje o to jako o sprawę pilną.

2.
Komisja może w każdym czasie, na wniosek Państwa Członkowskiego lub z własnej inicjatywy, przeprowadzić konsultacje odnośnie projektów postanowień i porozumień wymienionych w art. 1, z wyjątkiem tych przypadków, w których konsultacje już się odbyły i w odniesieniu, do których nie nastąpiła żadna zmiana sytuacji.
Artykuł  3

Cele procedury konsultacyjnej przewidzianej w art. 2 ust. 1 obejmują, między innymi:

a) ułatwienie wzajemnej wymiany informacji oraz zidentyfikowanie wspólnych problemów i, w odniesieniu do tych problemów, ułatwienie przyjęcia wspólnej polityki przez Państwa Członkowskie szczególnie odnośnie międzynarodowych instrumentów, odnoszących się do spraw migracji;

b) zbadanie możliwości działań, które mogłyby zostać podjęte przez Wspólnotę lub Państwa Członkowskie w dziedzinach wymienionych w art. 1, skierowanych na osiągnięcie postępu w harmonizacji ustawodawstwa krajowego odnośnie cudzoziemców, promowanie maksymalnego włączenia wspólnych postanowień w porozumienia dwustronne oraz zapewnienie lepszej ochrony obywateli Wspólnoty, pracujących i mieszkających w państwach trzecich.

Artykuł  4
1.
Konsultacje przeprowadzane są przez Komisję. Komisja przewodniczy spotkaniom i zapewnia obsługę sekretariatu.
2.
Procedura konsultacyjna, ustanowiona niniejszą decyzją nie narusza zakresu kompetencji już istniejących komitetów, a szczególnie Komitetu Doradczego i Technicznego, zgodnie z rozporządzeniem Rady 1612/68/EWG(7).
3.
Państwa Członkowskie podejmują wszelkie niezbędne kroki dla zapewnienia właściwego funkcjonowania procedury konsultacyjnej, a szczególnie, o ile to będzie niezbędne, zabezpieczają poufność udostępnionych im w związku z tym informacji.
Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 czerwca 1988 r.

W imieniu Komisji
Manuel MARÍN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. C 34 z 14.2.1976, str. 2.

(2) Dz.U. C 168 z 8.7.1980, str. 1.

(3) Dz.U. C 186 z 26.7.1985, str. 3.

(4) Dz.U. L 169 z 29.6.1987, str. 26.

(5) Dz.U. C 184 z 11.7.1983, str. 112.

(6) Dz.U. L 217 z 14.8.1985, str. 25.

(7) Dz.U. L 257 z 19.10.1968, str. 2.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1988.183.35

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 88/384/EWG ustanawiająca procedurę uprzedniego komunikowania się i konsultacji w zakresie polityki migracyjnej w odniesieniu do krajów niebędących członkami Wspólnoty
Data aktu: 08/06/1988
Data ogłoszenia: 14/07/1988
Data wejścia w życie: 04/07/1988, 01/05/2004