Dyrektywa 88/220/EWG zmieniająca w zakresie polityk inwestycyjnych niektórych UCITS dyrektywę 85/611/EWG w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych dotyczących przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS)

DYREKTYWA RADY
z dnia 22 marca 1988 r.
zmieniająca w zakresie polityk inwestycyjnych niektórych UCITS dyrektywę 85/611/EWG w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych dotyczących przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS)

(88/220/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 19 kwietnia 1988 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności art. 57 ust. 2 zdanie trzecie,

uwzględniając wniosek Komisji (1),

we współpracy z Parlamentem Europejskim (2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 22 ust. 1 i 2 dyrektywy 85/611/EWG (4) ustanawia limit inwestowania aktywów UCITS w zbywalne papiery wartościowe tego samego emitenta do 5 %, który to limit może zostać w razie konieczności podwyższony do 10 %;

limit ten stwarza szczególne problemy UCITS utworzonym w Danii, w przypadkach kiedy chcą one zainwestować znaczną część swoich aktywów na rynku obligacji krajowych, ponieważ rynek ten jest zdominowany przez obligacje hipoteczne, a liczba instytucji emitujących takie obligacje jest bardzo mała;

obligacje hipoteczne w Danii są przedmiotem szczególnego uregulowania i nadzoru, mającego na celu ochronę ich posiadaczy i traktowane są w duńskim ustawodawstwie jako równoważne z obligacjami emitowanymi lub gwarantowanymi przez państwo;

artykuł 22 ust. 3 dyrektywy 85/611/EWG zawiera odstępstwa od art. 22 ust. 1 i 2 w przypadku obligacji emitowanych lub gwarantowanych przez Państwo Członkowskie i upoważnia UCITS w szczególności do inwestowania do 35 % ich aktywów w takie obligacje;

podobne odstępstwo, ale o bardziej ograniczonym zakresie, jest uzasadnione w odniesieniu do obligacji sektora prywatnego, które, nawet w przypadku braku gwarancji państwa, oferują jednak szczególne gwarancje dla inwestora na mocy stosujących się do nich szczególnych uregulowań; należy więc rozszerzyć takie odstępstwo wobec wszystkich tych obligacji, które odpowiadają wspólnie ustalonym kryteriom, pozostawiając Państwom Członkowskim ustalenie wykazu obligacji, które mają one zamiar, gdzie stosownie, udzielić odstępstwa i zapewnić taką samą procedurę informowania innych Państw Członkowskich, jaka została przewidziana w art. 20 dyrektywy 85/611/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W art. 22 dyrektywy 85/611/EWG dodaje się ustępy w brzmieniu:

"4. Państwa Członkowskie mogą podwyższyć limit, ustanowiony w ust. 1, maksymalnie do 25 % dla niektórych obligacji, jeśli są one emitowane przez instytucję kredytową posiadającą statutową siedzibę w Państwie Członkowskim i podlegającą, na mocy prawa, szczególnemu nadzorowi publicznemu, mającemu na celu ochronę posiadaczy obligacji. W szczególności, kwoty pochodzące z emisji tych obligacji muszą być inwestowane zgodnie z prawem w aktywa, które pokrywają, w czasie całego okresu ważności obligacji, zobowiązania z nich wynikające i które mogą być użyte tytułem dochodzenia należności głównej i należnych odsetek na zasadzie pierwszeństwa, w przypadku niewywiązania się emitenta ze zobowiązania.

Jeśli UCITS inwestuje więcej niż 5 % swoich aktywów w obligacje określone w akapicie pierwszym i wyemitowane przez jednego emitenta, całkowita wartość tej inwestycji nie może przekroczyć 80 % wartości aktywów UCITS.

Państwa Członkowskie przekazują Komisji, jak ustanowiono w art. 20 ust. 1, wykaz obligacji, określonych powyżej, i wykaz kategorii emitentów upoważnionych, zgodnie z prawem, oraz ustaleń dotyczących nadzoru, określonych w akapicie pierwszym, do emisji obligacji odpowiadających kryteriom wymienionym powyżej. Do tych wykazów dołączona jest informacja określająca status oferowanych gwarancji. Procedurę przewidzianą w art. 20 ust. 2 stosuje się.

5. Zbywalne papiery wartościowe, określone w ust. 3 i 4, nie są uwzględniane przy stosowaniu limitu 40 %, określonego w ust. 2.

Limity przewidziane w ust. 1-4 nie mogą być łączone i z tego powodu inwestycje w zbywalne papiery wartościowe wyemitowane przez jednego emitenta, dokonywane zgodnie z ust. 1-4, nie przekraczają w żadnym przypadku łącznie 35 % aktywów UCITS."

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzają w życie środki niezbędne w celu zastosowania się do niniejszej dyrektywy w tych samych terminach, jakie przewidziano w dyrektywie 85/611/EWG. Powiadamiają one o tym niezwłocznie Komisję.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 marca 1988 r.

W imieniu Rady
M. BANGEMANN
Przewodniczący

_______

(1) Dz.U. C 155 z 21.6.1986, str. 4.

(2) Opinia opublikowana w Dz.U. C 125 z 11.5.1987, str. 162 i decyzja z dnia 10 lutego 1988 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. C 333 z 29.12.1986, str. 10.

(4) Dz.U. L 375 z 31.12.1985, str. 3.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1988.100.31

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 88/220/EWG zmieniająca w zakresie polityk inwestycyjnych niektórych UCITS dyrektywę 85/611/EWG w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych dotyczących przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS)
Data aktu: 22/03/1988
Data ogłoszenia: 19/04/1988
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 20/04/1988