Rozporządzenie 2967/85 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania wspólnotowej skali klasyfikacji tusz wieprzowych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 2967/85
z dnia 24 października 1985 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania wspólnotowej skali klasyfikacji tusz wieprzowych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2759/75 z dnia 29 października 1975 r. o wspólnotowej organizacji rynku wieprzowiny(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 2966/80(2), w szczególności jego art. 2 i art. 4 ust. 6,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 3220/84 z dnia 13 listopada 1984 r. określające wspólnotową skalę klasyfikacji tusz wieprzowych(3), w szczególności jego art. 5 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

należy określić szczegółowe zasady stosowania postanowień rozporządzenia (EWG) nr 3220/84, w szczególności środków mających na celu zapewnienie jego jednolitego stosowania;

termin "waga" jest używany w znaczeniu wagi tuszy po schłodzeniu; jest ona obliczana przy zastosowaniu do wyniku ważenia współczynnika przeliczeniowego, który należy określić; współczynnik ten może się zmieniać w zależności od czasu jaki upłynie pomiędzy ubojem świni a jej ważeniem; w związku z powyższym należy zezwolić na odpowiednie dostosowanie tego współczynnika;

zawartość chudego mięsa w tuszy jest szacowana na podstawie zatwierdzonych metod klasyfikowania; zatwierdzone mogą zostać jedynie te metody, których poprawność została statystycznie udowodniona; zatwierdzenie metod klasyfikacji wymaga, aby dopuszczalny błąd statystyczny nie przekraczał określonej wielkości;

znakowanie tuszy jest obowiązkowe bez uszczerbku dla przepisów art. 4 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 3220/84; w celu zapewnienia większej przejrzystości rynku należy określić szczegółowe zasady znakowania i identyfikacji tuszy przy jednoczesnym umożliwieniu stosowania odstępstw od tych zasad w pewnych okolicznościach;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wieprzowiny,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Niniejsze rozporządzenie określa szczegółowe zasady wprowadzania w życie rozporządzenia (EWG) nr 3220/84 stanowiącego wspólnotową skalę klasyfikacji tusz wieprzowych.

Artykuł  2
1.
Wagę tuszy po schłodzeniu, o której mowa w art. 2 ust. 2 akapicie pierwszym rozporządzenia (EWG) nr 3220/84 uzyskuje się poprzez odjęcie 2 % od wagi tuszy przed schłodzeniem zanotowanej nie później niż 45 minut po uboju świni.
2.
Jeżeli w danej rzeźni nie można zachować 45-minutowego okresu między ubojem a ważeniem sztuki trzody chlewnej, właściwe władze danego Państwa Członkowskiego mogą zezwolić na wydłużenie tego okresu pod warunkiem, że odjęcie 2 % od wagi, o czym mowa w ust. 1, będzie zmniejszane o 0,1 punktu procentowego z każdym dodatkowym rozpoczętym kwadransem.
3.
Na drodze odstępstwa od ust. 1 i 2, waga tuszy po schłodzeniu może być obliczana poprzez odniesienie do wcześniej ustalonych skal redukcji wagi całkowitej ustanowionych przez Państwa Członkowskie zgodnie z cechami charakterystycznymi ich stad trzody chlewnej i zgłaszanych Komisji. Użycie takich skali jest zatwierdzane zgodnie z procedurą, przewidzianą w art. 24 rozporządzenia (EWG) nr 2759/75, jeżeli redukcje dla odpowiednich przedziałów wagi odpowiadają, w miarę możliwości, redukcjom wynikającym z pkt 1 i 2.
Artykuł  3 1
1. 2
Standardową statystyczną metodą oceny zawartości chudego mięsa w tuszach wieprzowych dopuszczoną jako metoda klasyfikacji w rozumieniu art. 2 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 3220/84 powinna być zwykła metoda najmniejszych kwadratów lub procedura rank reduced, ale można również stosować inne statystycznie sprawdzone metody.

Metoda opiera się na reprezentatywnej próbie krajowej lub regionalnej produkcji wieprzowiny, składającej się z przynajmniej 120 tusz, w których zawartość chudego mięsa została określona zgodnie z metodą rozbioru ustanowioną w załączniku I do niniejszego rozporządzenia. W przypadku zastosowania metody wielokrotnego pobierania próbek referencyjna zawartość obliczana jest na podstawie co najmniej 50 tusz i z dokładnością co najmniej równą dokładności uzyskanej za pomocą standardowej metody statystycznej zastosowanej na próbie 120 tusz przy wykorzystaniu metody z załącznika I.

2.  3 Dopuszcza się jedynie metody klasyfikacji, dla których pierwiastek z kwadratu średniej błędu prognozy (obliczany za pomocą techniki pełnego zatwierdzania krzyżowego wynosi mniej niż 2,5. Ponadto wszelkie wartości odchylenia powinny być uwzględnione w ocenie RMSEP.

3.
Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję w drodze protokołu o metodach klasyfikowania, których stosowanie chcą zatwierdzić na swoim terytorium, opisując próbny rozbiór i podając podstawy, na których wspomniane metody są oparte, oraz równania używane do szacowania procentowej zawartości chudego mięsa. Protokół powinien składać się z dwóch części oraz zawierać elementy przewidziane w załączniku II. Część pierwsza protokołu jest przedstawiana Komisji przed rozpoczęciem próbnego rozbioru.

Stosowanie metod klasyfikowania na terytorium Państwa Członkowskiego jest zatwierdzane zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 24 rozporządzenia (EWG) nr 2759/75 na podstawie protokołu.

4.
Stosowanie metod klasyfikowania musi we wszystkich szczegółach odpowiadać opisowi podanemu w zatwierdzającej je decyzji Wspólnoty.
Artykuł  4
1.
Bez uszczerbku dla art. 4 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 3220/84, tusze są znakowane wielką literą określającą klasę tuszy w skali podanej w art. 3 ust. 2 i 3 wskazanego rozporządzenia lub zawartością procentową mięsa chudego oszacowaną zgodnie z art. 4 ust. 1 wskazanego rozporządzenia oraz, jeżeli zajdzie taka potrzeba, dodaje się wszelkie inne szczegóły, które zostaną uznane za właściwe. Wysokość liter i cyfr musi wynosić co najmniej dwa centymetry. Można używać każdego tuszu nietoksycznego, niezmywalnego i odpornego na gorąco, jak również jakiejkolwiek innej formy trwałego znakowania, uprzednio zatwierdzonej przez właściwe władze krajowe.
2.
Półtusze są znakowane na skórze tylniej nogi lub szynki.
3.
Naklejka przytwierdzona w sposób niemożliwy do usunięcia bez jej uszkodzenia także stanowi dopuszczalną formę oznakowania.
Artykuł  5

W przypadku określonym w art. 4 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 3220/84, tusze wieprzowe identyfikuje się za pomocą dowolnych trwałych metod.

Artykuł  6

Państwa Członkowskie przyjmują wszelkie środki, które uznają za niezbędne, aby zagwarantować stosowanie niniejszego rozporządzenia na swoim terytoriumi i bezzwłocznie informują o tych środkach Komisję.

Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 listopada 1985 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 października 1985 r.

W imieniu Komisji
Frans ANDRIESSEN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 282 z 1.11.1975, str. 1.

(2) Dz.U. L 307 z 18.11.1980, str. 5.

(3) Dz.U. L 301 z 20.11.1984, str. 1.

ZAŁĄCZNIK  I 4

1. Szacowanie procentowej zawartości chudego mięsa oparte jest na rozbiorze czterech głównych części. Rozbiór jest przeprowadzony zgodnie z metodą odniesienia.

2. Referencyjną procentową zawartość chudego mięsa oblicza się w następujący sposób:

Waga chudego mięsa w tych czterech kawałkach będzie obliczana poprzez odjęcie sumy elementów innych niż chude mięso w czterech kawałkach od całkowitej wagi kawałków przed rozbiorem.

ZAŁĄCZNIK  II 5

1. Część pierwsza protokołu powinna przedstawiać szczegółowy opis próbnego rozbioru oraz zawierać w szczególności:

– okres próbny i harmonogram całkowitej procedury zatwierdzenia,

– liczbę i umiejscowienie rzeźni,

– opis pogłowia trzody chlewnej będącej przedmiotem metody szacowania,

– przedstawienie metod statystycznych używanych w odniesieniu do wybranych metod pobierania próbek,

– opis szybkiej metody krajowej,

– dokładny opis tusz, które będą wykorzystane.

2. Część druga protokołu powinna przedstawiać szczegółowy opis wyników próbnego rozbioru oraz zawierać w szczególności:

– przedstawienie metod statystycznych używanych w odniesieniu do wybranych metod pobierania próbek,

– równanie, które będzie zastosowane lub zmienione,

– liczbowy i graficzny opis wyników,

– opis nowej aparatury,

– limity wagowe świń, dla których nowa metoda może być stosowana, i inne ograniczenia w odniesieniu do praktycznego użycia danej metody.

1 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 3127/94 z dnia 20 grudnia 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.330.43) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.
2 Art. 3 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1197/2006 z dnia 7 sierpnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.217.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 sierpnia 2006 r.
3 Art. 3 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1197/2006 z dnia 7 sierpnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.217.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 sierpnia 2006 r.
4 Załącznik I:

-dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 3127/94 z dnia 20 grudnia 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.330.43) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1197/2006 z dnia 7 sierpnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.217.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 sierpnia 2006 r.

5 Załącznik II dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 3127/94 z dnia 20 grudnia 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.330.43) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024