uwzględniając Konwencję o Ochronie Renu przed Zanieczyszczeniem Chemicznym, podpisaną w Bonn dnia 3 grudnia 1976 r., a w szczególności jej art. 3, 4, 5 i 14;
Proponuje Umawiającym się Stronom Konwencji, uzupełnienie załącznika IV do Konwencji z dnia 3 grudnia 1976 r., w odniesieniu do kadmu, w sposób następujący:
| Substancja lub grupa substancji | Pochodzenie | Wartość graniczna maksymalnego stężenia substancji | Wartość graniczna maksymalnej ilości substancji | Limit czasowy istniejących zrzutów | Uwagi |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
| Kadm |
1. Wydobycie cynku, rafinacja ołowiu i cynku, przemysł związany z kadmem i metalami nieżelaznymi |
Miesięczna średnia 0,2 miligramów kadmu na litr zrzutu | 1 stycznia 1989 | (1)(2)(3)(4) | |
| W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,3 miligramów kadmu na litr zrzutu | 1 stycznia 1986 | ||||
|
2. Wytwarzanie związków kadmu |
Miesięczna średnia 0,2 miligramy kadmu na litr zrzutu | (5) | 1 stycznia 1989 | (1)(2)(3) | |
| W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 miligramów kadmu na litr zrzutu | W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 kilogramów kadmu na tonę kadmu użytego w produkcji | 1 stycznia 1986 | |||
| 3. Wytwarzanie pigmentów | Miesięczna średnia 0,2 miligramy kadmu na litr zrzutu | (5) | 1 stycznia 1989 | (1)(2)(3) | |
| W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 miligramów kadmu na litr zrzutu | W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,3 kilogramów kadmu na tonę kadmu użytego w produkcji | 1 stycznia 1986 | |||
|
4. Wytwarzanie stabilizatorów |
Miesięczna średnia 0,2 miligramy kadmu na litr zrzutów | (5) | 1 stycznia 1989 | (1)(2)(3) | |
| W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 miligramów kadmu na litr zrzutu | W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 kilogramów kadmu na tonę kadmu użytego w produkcji | 1 stycznia 1986 | |||
|
5. Wytwarzanie baterii i akumulatorów |
Miesięczna średnia 0,2 miligramy kadmu na litr zrzutu | (5) | 1 stycznia 1989 | (1)(2)(3) | |
| W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 miligramów kadmu na litr zrzutu | W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 1,5 kilogramów kadmu na tonę kadmu użytego w produkcji | 1 stycznia 1986 | |||
| 6. Galwanizacja | Miesięczna średnia 0,2 miligramy kadmu na litr zrzutu | (5) | 1 stycznia 1989 | (1)(2)(3)(6) | |
| W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 miligramów kadmu na litr zrzutu | W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,3 kilogramów kadmu na tonę kadmu użytego w produkcji | 1 stycznia 1986 | |||
|
7. Produkcja kwasu fosforowego i/lub nawozu fosforowego z fosforytu |
(1)(2)(3)(7) | ||||
|
(1) Wartości graniczne podane w powyższych kolumnach dotyczą oznaczenia zawartości kadmu w niefiltrowanej próbce. Mają one zastosowanie do całkowitej zawartości kadmu we wszystkich ściekach będących rezultatem procesu produkcji na terenie, gdzie znajdują się instalacje przemysłowe. W przypadku gdy ścieki zawierające kadm są oczyszczane poza instalacją, w zakładzie, przeznaczonym do usunięcia kadmu, rządy mogą zezwolić na zastosowanie wartości granicznych w punkcie, w którym ścieki opuszczają ten zakład. | |||||
|
(2) Dzienne wartości graniczne otrzymuje się poprzez pomnożenie miesięcznych granicznych wartości podanych w powyższych kolumnach przez dwa. W celu zaznajomienia się z metodami pomiaru, analizy i próbkowania, należy zapoznać się z zaleceniami wydanymi przez Międzynarodową Komisję dnia 20 czerwca 1983 r. w Luksemburgu. | |||||
|
(3) W przypadku sektorów przemysłowych, w których wartości graniczne wyrażone zostały zarówno jako maksymalne stężenie, jak i maksymalna ilość kadmu, należy zastosować oba rodzaje wartości. Jednakże właściwe władze mogą zatwierdzić standardy emisji przekraczające stosowaną wartość graniczną wyrażoną jako maksymalne stężenie w przypadku gdy zostały spełnione następujące dwa warunki: | |||||
|
a) objętość zrzutów ścieków została w znacznym stopniu zredukowana dzięki zastosowaniu specjalnych środków oszczędzania wody; oraz | |||||
| b) nie przekroczono wartości granicznej wyrażonej jako maksymalna ilość kadmu. | |||||
|
(4) W przypadku sektora przemysłowego 1, dla którego przyjęto jedynie wartości graniczne wyrażone jako maksymalne stężenie, rządy - usiłując określić przyszłe wartości graniczne dla maksymalnej ilości, celem ustalenia tych wartości i wprowadzenia ich w życie dnia 1 stycznia 1989 r. - powinny dostarczać Międzynarodowej Komisji, co najmniej co dwa lata, odpowiednie dane liczbowe dotyczące średnich miesięcznych ilości kadmu skutecznie zrzuconego przez różne branże sektora przemysłowego 1 na jedną tonę kadmu wytworzonego. | |||||
|
(5) W chwili obecnej, niemożliwe jest ustalenie wartości granicznych wyrażonych jako maksymalna ilość. Międzynarodowa Komisja zaproponuje, w miarę potrzeby, takie wartości, zgodnie z art. 5 Konwencji. W przypadku gdy Międzynarodowa Komisja nie zaproponuje wartości granicznych, wówczas utrzymane zostaną wartości wyrażone jako maksymalna ilość (które obowiązują od dnia 1 stycznia 1986 r.). | |||||
|
(6) W przypadkach, gdy uwarunkowania techniczne lub administracyjne bezwzględnie tego wymagają, rządy mogą wstrzymać do dnia 1 stycznia 1989 r. stosowanie wartości granicznych dla instalacji, których zrzuty nie przekraczają 10 kg kadmu rocznie, jeśli całkowita objętość zbiorników galwanicznych nie przekracza 1,5 m3. | |||||
|
(7) Zawartość kadmu w zrzutach z sektora przemysłowego 7 można znacznie zmniejszyć poprzez usunięcie odpadów zawierających kadm. Odpady te należy usunąć ze zrzutów w sytuacji, gdy możliwe jest magazynowanie podziemne lub ponowne wykorzystanie w sposób niezwiększający zagrożenia dla środowiska. Jednakże z uwagi na obecne uwarunkowania lokalne, tego typu usuwanie nie jest jeszcze wszędzie możliwe. Konsekwencją tego jest fakt, że w takich przypadkach nie mają zastosowania techniki możliwe do zaakceptowania z punktu widzenia ekonomicznego, które pozwalają na systematyczne ekstrahowanie kadmu ze zrzutów. W związku z tym, nie ustalono żadnej wartości granicznej dla sektora przemysłowego 7. Ze względu na duże zrzuty kadmu przez sektor przemysłowy 7, Międzynarodowa Komisja określi proponowane wartości graniczne dla tego sektora z chwilą udostępnienia odpowiednich metod. W międzyczasie, rządy niezależnie ustanowią standardy emisji dla kadmu zgodnie z art. 3 i 4 Konwencji, biorąc pod uwagę wszelkie możliwości usuwania odpadów zawierających kadm. W przypadku nowych zrzutów, kadm należy usunąć ze ścieków. | |||||
| W miarę konieczności, Międzynarodowa Komisja zaproponuje, na etapie późniejszym, wartości graniczne dla pozostałych branż przemysłowych. W międzyczasie, rządy niezależnie ustalą standardy emisji dla zrzutów kadmu zgodnie z art. 3 i 4 Konwencji. Standardy te muszą uwzględniać najlepsze z dostępnych środków technicznych i nie mogą być mniej surowe, niż najbliższa porównywalna wartość graniczna z powyższej tabeli. | |||||
| Zgodnie z art. 14 i 19 Konwencji, środki ustanowione w powyższej tabeli wchodzą w życie po ich jednomyślnym uchwaleniu przez Umawiające się Strony Konwencji. | |||||
| Umawiające się Strony powiadomią o uchwaleniu niniejszych postanowień Rząd Konfederacji Szwajcarskiej, który potwierdzi otrzymanie powiadomienia. | |||||
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1985.175.37 |
| Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
| Tytuł: | Propozycja Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Renu przed Zanieczyszczeniem uzupełnienia załącznika IV do Konwencji o Ochronie Renu przed Zanieczyszczeniem Chemicznym, podpisanej w Bonn dnia 3 grudnia 1976 r. |
| Data aktu: | 05/07/1985 |
| Data ogłoszenia: | 05/07/1985 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 27/06/1985 |