Propozycja Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Renu przed Zanieczyszczeniem uzupełnienia załącznika IV do Konwencji o Ochronie Renu przed Zanieczyszczeniem Chemicznym, podpisanej w Bonn dnia 3 grudnia 1976 r.

Propozycja Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Renu przed Zanieczyszczeniem uzupełnienia załącznika IV do Konwencji o Ochronie Renu przed Zanieczyszczeniem Chemicznym, podpisanej w Bonn dnia 3 grudnia 1976 r.

Międzynarodowa Komisja ds. ochrony Renu przed zanieczyszczeniem,

uwzględniając Konwencję o Ochronie Renu przed Zanieczyszczeniem Chemicznym, podpisaną w Bonn dnia 3 grudnia 1976 r., a w szczególności jej art. 3, 4, 5 i 14;

Proponuje Umawiającym się Stronom Konwencji, uzupełnienie załącznika IV do Konwencji z dnia 3 grudnia 1976 r., w odniesieniu do kadmu, w sposób następujący:

Substancja lub grupa substancji Pochodzenie Wartość graniczna maksymalnego stężenia substancji Wartość graniczna maksymalnej ilości substancji Limit czasowy istniejących zrzutów Uwagi
1 2 3 4 5 6
Kadm 1. Wydobycie cynku,

rafinacja ołowiu

i cynku, przemysł

związany z kadmem

i metalami nieżelaznymi

Miesięczna średnia 0,2 miligramów kadmu na litr zrzutu 1 stycznia 1989 (1)(2)(3)(4)
W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,3 miligramów kadmu na litr zrzutu 1 stycznia 1986
2. Wytwarzanie związków

kadmu

Miesięczna średnia 0,2 miligramy kadmu na litr zrzutu (5) 1 stycznia 1989 (1)(2)(3)
W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 miligramów kadmu na litr zrzutu W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 kilogramów kadmu na tonę kadmu użytego w produkcji 1 stycznia 1986
3. Wytwarzanie pigmentów Miesięczna średnia 0,2 miligramy kadmu na litr zrzutu (5) 1 stycznia 1989 (1)(2)(3)
W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 miligramów kadmu na litr zrzutu W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,3 kilogramów kadmu na tonę kadmu użytego w produkcji 1 stycznia 1986
4. Wytwarzanie

stabilizatorów

Miesięczna średnia 0,2 miligramy kadmu na litr zrzutów (5) 1 stycznia 1989 (1)(2)(3)
W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 miligramów kadmu na litr zrzutu W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 kilogramów kadmu na tonę kadmu użytego w produkcji 1 stycznia 1986
5. Wytwarzanie baterii i

akumulatorów

Miesięczna średnia 0,2 miligramy kadmu na litr zrzutu (5) 1 stycznia 1989 (1)(2)(3)
W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 miligramów kadmu na litr zrzutu W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 1,5 kilogramów kadmu na tonę kadmu użytego w produkcji 1 stycznia 1986
6. Galwanizacja Miesięczna średnia 0,2 miligramy kadmu na litr zrzutu (5) 1 stycznia 1989 (1)(2)(3)(6)
W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 miligramów kadmu na litr zrzutu W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,3 kilogramów kadmu na tonę kadmu użytego w produkcji 1 stycznia 1986
7. Produkcja

kwasu

fosforowego

i/lub

nawozu

fosforowego

z fosforytu

(1)(2)(3)(7)
(1) Wartości graniczne podane w powyższych kolumnach dotyczą oznaczenia zawartości kadmu w niefiltrowanej próbce.

Mają one zastosowanie do całkowitej zawartości kadmu we wszystkich ściekach będących rezultatem procesu

produkcji na terenie, gdzie znajdują się instalacje przemysłowe.

W przypadku gdy ścieki zawierające kadm są oczyszczane poza instalacją, w zakładzie, przeznaczonym do usunięcia

kadmu, rządy mogą zezwolić na zastosowanie wartości granicznych w punkcie, w którym ścieki opuszczają ten

zakład.

(2) Dzienne wartości graniczne otrzymuje się poprzez pomnożenie miesięcznych granicznych wartości podanych w

powyższych kolumnach przez dwa.

W celu zaznajomienia się z metodami pomiaru, analizy i próbkowania, należy zapoznać się z zaleceniami wydanymi

przez Międzynarodową Komisję dnia 20 czerwca 1983 r. w Luksemburgu.

(3) W przypadku sektorów przemysłowych, w których wartości graniczne wyrażone zostały zarówno jako maksymalne

stężenie, jak i maksymalna ilość kadmu, należy zastosować oba rodzaje wartości. Jednakże właściwe władze mogą

zatwierdzić standardy emisji przekraczające stosowaną wartość graniczną wyrażoną jako maksymalne stężenie w

przypadku gdy zostały spełnione następujące dwa warunki:

a) objętość zrzutów ścieków została w znacznym stopniu zredukowana dzięki zastosowaniu specjalnych środków

oszczędzania wody; oraz

b) nie przekroczono wartości granicznej wyrażonej jako maksymalna ilość kadmu.
(4) W przypadku sektora przemysłowego 1, dla którego przyjęto jedynie wartości graniczne wyrażone jako maksymalne

stężenie, rządy - usiłując określić przyszłe wartości graniczne dla maksymalnej ilości, celem ustalenia tych

wartości i wprowadzenia ich w życie dnia 1 stycznia 1989 r. - powinny dostarczać Międzynarodowej Komisji, co

najmniej co dwa lata, odpowiednie dane liczbowe dotyczące średnich miesięcznych ilości kadmu skutecznie

zrzuconego przez różne branże sektora przemysłowego 1 na jedną tonę kadmu wytworzonego.

(5) W chwili obecnej, niemożliwe jest ustalenie wartości granicznych wyrażonych jako maksymalna ilość.

Międzynarodowa Komisja zaproponuje, w miarę potrzeby, takie wartości, zgodnie z art. 5 Konwencji. W przypadku

gdy Międzynarodowa Komisja nie zaproponuje wartości granicznych, wówczas utrzymane zostaną wartości wyrażone

jako maksymalna ilość (które obowiązują od dnia 1 stycznia 1986 r.).

(6) W przypadkach, gdy uwarunkowania techniczne lub administracyjne bezwzględnie tego wymagają, rządy mogą

wstrzymać do dnia 1 stycznia 1989 r. stosowanie wartości granicznych dla instalacji, których zrzuty nie

przekraczają 10 kg kadmu rocznie, jeśli całkowita objętość zbiorników galwanicznych nie przekracza 1,5 m3.

(7) Zawartość kadmu w zrzutach z sektora przemysłowego 7 można znacznie zmniejszyć poprzez usunięcie odpadów

zawierających kadm. Odpady te należy usunąć ze zrzutów w sytuacji, gdy możliwe jest magazynowanie podziemne lub

ponowne wykorzystanie w sposób niezwiększający zagrożenia dla środowiska. Jednakże z uwagi na obecne

uwarunkowania lokalne, tego typu usuwanie nie jest jeszcze wszędzie możliwe. Konsekwencją tego jest fakt, że w

takich przypadkach nie mają zastosowania techniki możliwe do zaakceptowania z punktu widzenia ekonomicznego,

które pozwalają na systematyczne ekstrahowanie kadmu ze zrzutów. W związku z tym, nie ustalono żadnej wartości

granicznej dla sektora przemysłowego 7. Ze względu na duże zrzuty kadmu przez sektor przemysłowy 7,

Międzynarodowa Komisja określi proponowane wartości graniczne dla tego sektora z chwilą udostępnienia

odpowiednich metod. W międzyczasie, rządy niezależnie ustanowią standardy emisji dla kadmu zgodnie z art. 3 i

4 Konwencji, biorąc pod uwagę wszelkie możliwości usuwania odpadów zawierających kadm. W przypadku nowych

zrzutów, kadm należy usunąć ze ścieków.

W miarę konieczności, Międzynarodowa Komisja zaproponuje, na etapie późniejszym, wartości graniczne dla pozostałych branż przemysłowych. W międzyczasie, rządy niezależnie ustalą standardy emisji dla zrzutów kadmu zgodnie z art. 3 i 4 Konwencji. Standardy te muszą uwzględniać najlepsze z dostępnych środków technicznych i nie mogą być mniej surowe, niż najbliższa porównywalna wartość graniczna z powyższej tabeli.
Zgodnie z art. 14 i 19 Konwencji, środki ustanowione w powyższej tabeli wchodzą w życie po ich jednomyślnym uchwaleniu przez Umawiające się Strony Konwencji.
Umawiające się Strony powiadomią o uchwaleniu niniejszych postanowień Rząd Konfederacji Szwajcarskiej, który potwierdzi otrzymanie powiadomienia.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1985.175.37

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Propozycja Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Renu przed Zanieczyszczeniem uzupełnienia załącznika IV do Konwencji o Ochronie Renu przed Zanieczyszczeniem Chemicznym, podpisanej w Bonn dnia 3 grudnia 1976 r.
Data aktu: 05/07/1985
Data ogłoszenia: 05/07/1985
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 27/06/1985