Propozycja Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Renu przed Zanieczyszczeniem uzupełnienia załącznika IV do Konwencji o Ochronie Renu przed Zanieczyszczeniem Chemicznym, podpisanej w Bonn dnia 3 grudnia 1976 r.

Propozycja Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Renu przed Zanieczyszczeniem uzupełnienia załącznika IV do Konwencji o Ochronie Renu przed Zanieczyszczeniem Chemicznym, podpisanej w Bonn dnia 3 grudnia 1976 r.

Międzynarodowa Komisja ds. ochrony Renu przed zanieczyszczeniem,

uwzględniając Konwencję o Ochronie Renu przed Zanieczyszczeniem Chemicznym, podpisaną w Bonn dnia 3 grudnia 1976 r., a w szczególności jej art. 3, 4, 5 i 14;

Proponuje Umawiającym się Stronom Konwencji, uzupełnienie załącznika IV do Konwencji z dnia 3 grudnia 1976 r., w odniesieniu do kadmu, w sposób następujący:

Substancja lub grupa substancji Pochodzenie Wartość graniczna maksymalnego stężenia substancji Wartość graniczna maksymalnej ilości substancji Limit czasowy istniejących zrzutów Uwagi
1 2 3 4 5 6
Kadm 1. Wydobycie cynku,

rafinacja ołowiu

i cynku, przemysł

związany z kadmem

i metalami nieżelaznymi

Miesięczna średnia 0,2 miligramów kadmu na litr zrzutu 1 stycznia 1989 (1)(2)(3)(4)
W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,3 miligramów kadmu na litr zrzutu 1 stycznia 1986
2. Wytwarzanie związków

kadmu

Miesięczna średnia 0,2 miligramy kadmu na litr zrzutu (5) 1 stycznia 1989 (1)(2)(3)
W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 miligramów kadmu na litr zrzutu W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 kilogramów kadmu na tonę kadmu użytego w produkcji 1 stycznia 1986
3. Wytwarzanie pigmentów Miesięczna średnia 0,2 miligramy kadmu na litr zrzutu (5) 1 stycznia 1989 (1)(2)(3)
W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 miligramów kadmu na litr zrzutu W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,3 kilogramów kadmu na tonę kadmu użytego w produkcji 1 stycznia 1986
4. Wytwarzanie

stabilizatorów

Miesięczna średnia 0,2 miligramy kadmu na litr zrzutów (5) 1 stycznia 1989 (1)(2)(3)
W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 miligramów kadmu na litr zrzutu W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 kilogramów kadmu na tonę kadmu użytego w produkcji 1 stycznia 1986
5. Wytwarzanie baterii i

akumulatorów

Miesięczna średnia 0,2 miligramy kadmu na litr zrzutu (5) 1 stycznia 1989 (1)(2)(3)
W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 miligramów kadmu na litr zrzutu W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 1,5 kilogramów kadmu na tonę kadmu użytego w produkcji 1 stycznia 1986
6. Galwanizacja Miesięczna średnia 0,2 miligramy kadmu na litr zrzutu (5) 1 stycznia 1989 (1)(2)(3)(6)
W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 miligramów kadmu na litr zrzutu W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,3 kilogramów kadmu na tonę kadmu użytego w produkcji 1 stycznia 1986
7. Produkcja

kwasu

fosforowego

i/lub

nawozu

fosforowego

z fosforytu

(1)(2)(3)(7)
(1) Wartości graniczne podane w powyższych kolumnach dotyczą oznaczenia zawartości kadmu w niefiltrowanej próbce.

Mają one zastosowanie do całkowitej zawartości kadmu we wszystkich ściekach będących rezultatem procesu

produkcji na terenie, gdzie znajdują się instalacje przemysłowe.

W przypadku gdy ścieki zawierające kadm są oczyszczane poza instalacją, w zakładzie, przeznaczonym do usunięcia

kadmu, rządy mogą zezwolić na zastosowanie wartości granicznych w punkcie, w którym ścieki opuszczają ten

zakład.

(2) Dzienne wartości graniczne otrzymuje się poprzez pomnożenie miesięcznych granicznych wartości podanych w

powyższych kolumnach przez dwa.

W celu zaznajomienia się z metodami pomiaru, analizy i próbkowania, należy zapoznać się z zaleceniami wydanymi

przez Międzynarodową Komisję dnia 20 czerwca 1983 r. w Luksemburgu.

(3) W przypadku sektorów przemysłowych, w których wartości graniczne wyrażone zostały zarówno jako maksymalne

stężenie, jak i maksymalna ilość kadmu, należy zastosować oba rodzaje wartości. Jednakże właściwe władze mogą

zatwierdzić standardy emisji przekraczające stosowaną wartość graniczną wyrażoną jako maksymalne stężenie w

przypadku gdy zostały spełnione następujące dwa warunki:

a) objętość zrzutów ścieków została w znacznym stopniu zredukowana dzięki zastosowaniu specjalnych środków

oszczędzania wody; oraz

b) nie przekroczono wartości granicznej wyrażonej jako maksymalna ilość kadmu.
(4) W przypadku sektora przemysłowego 1, dla którego przyjęto jedynie wartości graniczne wyrażone jako maksymalne

stężenie, rządy - usiłując określić przyszłe wartości graniczne dla maksymalnej ilości, celem ustalenia tych

wartości i wprowadzenia ich w życie dnia 1 stycznia 1989 r. - powinny dostarczać Międzynarodowej Komisji, co

najmniej co dwa lata, odpowiednie dane liczbowe dotyczące średnich miesięcznych ilości kadmu skutecznie

zrzuconego przez różne branże sektora przemysłowego 1 na jedną tonę kadmu wytworzonego.

(5) W chwili obecnej, niemożliwe jest ustalenie wartości granicznych wyrażonych jako maksymalna ilość.

Międzynarodowa Komisja zaproponuje, w miarę potrzeby, takie wartości, zgodnie z art. 5 Konwencji. W przypadku

gdy Międzynarodowa Komisja nie zaproponuje wartości granicznych, wówczas utrzymane zostaną wartości wyrażone

jako maksymalna ilość (które obowiązują od dnia 1 stycznia 1986 r.).

(6) W przypadkach, gdy uwarunkowania techniczne lub administracyjne bezwzględnie tego wymagają, rządy mogą

wstrzymać do dnia 1 stycznia 1989 r. stosowanie wartości granicznych dla instalacji, których zrzuty nie

przekraczają 10 kg kadmu rocznie, jeśli całkowita objętość zbiorników galwanicznych nie przekracza 1,5 m3.

(7) Zawartość kadmu w zrzutach z sektora przemysłowego 7 można znacznie zmniejszyć poprzez usunięcie odpadów

zawierających kadm. Odpady te należy usunąć ze zrzutów w sytuacji, gdy możliwe jest magazynowanie podziemne lub

ponowne wykorzystanie w sposób niezwiększający zagrożenia dla środowiska. Jednakże z uwagi na obecne

uwarunkowania lokalne, tego typu usuwanie nie jest jeszcze wszędzie możliwe. Konsekwencją tego jest fakt, że w

takich przypadkach nie mają zastosowania techniki możliwe do zaakceptowania z punktu widzenia ekonomicznego,

które pozwalają na systematyczne ekstrahowanie kadmu ze zrzutów. W związku z tym, nie ustalono żadnej wartości

granicznej dla sektora przemysłowego 7. Ze względu na duże zrzuty kadmu przez sektor przemysłowy 7,

Międzynarodowa Komisja określi proponowane wartości graniczne dla tego sektora z chwilą udostępnienia

odpowiednich metod. W międzyczasie, rządy niezależnie ustanowią standardy emisji dla kadmu zgodnie z art. 3 i

4 Konwencji, biorąc pod uwagę wszelkie możliwości usuwania odpadów zawierających kadm. W przypadku nowych

zrzutów, kadm należy usunąć ze ścieków.

W miarę konieczności, Międzynarodowa Komisja zaproponuje, na etapie późniejszym, wartości graniczne dla pozostałych branż przemysłowych. W międzyczasie, rządy niezależnie ustalą standardy emisji dla zrzutów kadmu zgodnie z art. 3 i 4 Konwencji. Standardy te muszą uwzględniać najlepsze z dostępnych środków technicznych i nie mogą być mniej surowe, niż najbliższa porównywalna wartość graniczna z powyższej tabeli.
Zgodnie z art. 14 i 19 Konwencji, środki ustanowione w powyższej tabeli wchodzą w życie po ich jednomyślnym uchwaleniu przez Umawiające się Strony Konwencji.
Umawiające się Strony powiadomią o uchwaleniu niniejszych postanowień Rząd Konfederacji Szwajcarskiej, który potwierdzi otrzymanie powiadomienia.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1985.175.37

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Propozycja Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Renu przed Zanieczyszczeniem uzupełnienia załącznika IV do Konwencji o Ochronie Renu przed Zanieczyszczeniem Chemicznym, podpisanej w Bonn dnia 3 grudnia 1976 r.
Data aktu: 05/07/1985
Data ogłoszenia: 05/07/1985
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 27/06/1985