Dyrektywa 85/321/EWG zmieniająca dyrektywę 80/215/EWG w odniesieniu do niektórych środków odnoszących się do afrykańskiego pomoru świń

DYREKTYWA RADY
z dnia 12 czerwca 1985 r.
zmieniająca dyrektywę 80/215/EWG w odniesieniu do niektórych środków odnoszących się do afrykańskiego pomoru świń

(85/321/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 28 czerwca 1985 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43 i 100,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 80/215/EWG(4), ostatnio zmieniona dyrektywą 81/476/EWG(5), ustanawia warunki zdrowotne jakie muszą spełniać produkty mięsne przeznaczone do handlu wewnątrzwspólnotowego;

afrykański pomór świń, nawet jeśli występuje tylko w wyjątkowych przypadkach w niektórych częściach terytorium Wspólnoty, stanowi zagrożenie zakażenia stad trzody chlewnej Państw Członkowskich; należy zatem ustanowić zasady określające środki ochronne mające zastosowanie do handlu wewnątrzwspólnotowego produktami wieprzowymi, które nie zostały poddane obróbce mającej na celu zniszczenie wirusa choroby,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 80/215/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. W art. 7 ust. 1 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Jednakże w przypadku gdy wspomnianą chorobą jest afrykański pomór świń, stosuje się art. 7a."

2. Dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 7a

1. Państwo Członkowskie, na terytorium którego stwierdzono afrykański pomór świń w ciągu poprzednich 12 miesięcy, nie wywozi na terytorium innych Państw Członkowskich produktów wieprzowych innych niż te, które poddano obróbce, określonej w art. 4 ust. 1 lit. a).

Zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 8 można podjąć decyzję, że przepisy akapitu pierwszego nie stosuje się do jednej lub kilku części terytorium danego Państwa Członkowskiego. Niniejsze odstępstwo nie wyklucza możliwości odwołania się do art. 7 w sytuacji gdy jeden lub więcej przypadków afrykańskiego pomoru świń występuje ponownie w powyższej części lub częściach terytorium.

2. W przypadku wybuchu afrykańskiego pomoru świń na terytorium Państwa Członkowskiego, w którym występowanie choroby nie zostało stwierdzone przynajmniej przez 12 miesięcy, można podjąć decyzję, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 8, że przepisy ust. 1 stosuje się wyłącznie do części danego terytorium. Do czasu podjęcia tej decyzji i bez uszczerbku dla art. 7 właściwe Państwo Członkowskie zapewni natychmiastowy zakaz wywozu do innych Państw Członkowskich produktów wieprzowych z części terytorium, w którym stwierdzono chorobę epizootyczną. Przy określaniu takiej części terytorium należy wziąć pod uwagę kryteria ustanowione w art. 7b ust. 2.

Jeden lub więcej przypadków afrykańskiego pomoru świń na części terytorium Państwa Członkowskiego, które nie jest geograficznie połączone z główną częścią terytorium tego Państwa Członkowskiego, nie przeszkadza w zastosowaniu akapitu pierwszego.

Warunki wstępne do stosowania akapitu pierwszego są wciąż uważane za spełnione, jeżeli:

i) ognisko lub ogniska stwierdzone w momencie wystąpienia afrykańskiego pomoru świń, określone w akapicie pierwszym zostało lub zostały wytępione w możliwie najkrótszym okresie czasu;

ii) nowe ognisko, które stanowi podstawę nowego żądania decyzji, przewidzianej w akapicie pierwszym, nie jest związane epidemiologicznie z ogniskiem lub ogniskami, określonymi w i).

3. Decyzje mające na celu zniesienie środków stosowanych na mocy ust. 2 są podejmowane zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 8."

3. Dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 7b

1. W celu zdefiniowania części terytorium, określonego w art. 7a ust. 1, należy zwrócić szczególną uwagę na:

- metody stosowane do kontroli oraz eliminacji afrykańskiego pomoru świń,

- nieobecność choroby, przez co najmniej 12 miesięcy, stwierdzoną przy użyciu wszystkich metod wykrywania, włączając w to badania serologiczne,

- powierzchnię obszaru części terytorium i jej administracyjne i geograficzne granice,

- środki ochronne podjęte w celu zapobieżenia zakażenia lub zakażenia wtórnego stad trzody chlewnej,

- środki podjęte w celu kontrolowania przemieszczania trzody chlewnej.

2. W celu zdefiniowania części terytorium, określonego w art. 7a ust. 2, należy zwrócić szczególną uwagę na:

- metody stosowane do zwalczania choroby, w szczególności eliminacja trzody chlewnej z gospodarstw, które zostały skażone, zakażone lub są podejrzewane o zakażenie,

- powierzchnia obszaru części terytorium i jej administracyjne i geograficzne granice,

- zasięg choroby i jej tendencji do szerzenia się,

- podjęte środki w celu zapobieżenia szerzeniu się choroby,

- podjęte środki w celu ograniczenia i kontroli przemieszczania trzody chlewnej zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz części danego terytorium;

oraz, w przypadku niezastosowania środków zakazu do niektórych produktów:

- obróbkę, której poddano produkty,

- daty produkcji, oraz

- środki podjęte do określania i gwarantowania daty produkcji."

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż do dnia 1 stycznia 1986 r.

Państwa Członkowskie niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 12 czerwca 1985 r.

W imieniu Rady
C. DEGAN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 272 z 12.10.1984, str. 6.

(2) Dz.U. C 12 z 14.1.1985, str. 127.

(3) Dz.U. C 44 z 15.2.1985, str. 4.

(4) Dz.U. L 47 z 21.2.1980, str. 4.

(5) Dz.U. L 186 z 8.7.1981, str. 20.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1985.168.39

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 85/321/EWG zmieniająca dyrektywę 80/215/EWG w odniesieniu do niektórych środków odnoszących się do afrykańskiego pomoru świń
Data aktu: 12/06/1985
Data ogłoszenia: 28/06/1985
Data wejścia w życie: 19/06/1985, 01/05/2004