Dyrektywa 85/321/EWG zmieniająca dyrektywę 80/215/EWG w odniesieniu do niektórych środków odnoszących się do afrykańskiego pomoru świń

DYREKTYWA RADY
z dnia 12 czerwca 1985 r.
zmieniająca dyrektywę 80/215/EWG w odniesieniu do niektórych środków odnoszących się do afrykańskiego pomoru świń

(85/321/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 28 czerwca 1985 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43 i 100,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 80/215/EWG(4), ostatnio zmieniona dyrektywą 81/476/EWG(5), ustanawia warunki zdrowotne jakie muszą spełniać produkty mięsne przeznaczone do handlu wewnątrzwspólnotowego;

afrykański pomór świń, nawet jeśli występuje tylko w wyjątkowych przypadkach w niektórych częściach terytorium Wspólnoty, stanowi zagrożenie zakażenia stad trzody chlewnej Państw Członkowskich; należy zatem ustanowić zasady określające środki ochronne mające zastosowanie do handlu wewnątrzwspólnotowego produktami wieprzowymi, które nie zostały poddane obróbce mającej na celu zniszczenie wirusa choroby,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 80/215/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. W art. 7 ust. 1 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Jednakże w przypadku gdy wspomnianą chorobą jest afrykański pomór świń, stosuje się art. 7a."

2. Dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 7a

1. Państwo Członkowskie, na terytorium którego stwierdzono afrykański pomór świń w ciągu poprzednich 12 miesięcy, nie wywozi na terytorium innych Państw Członkowskich produktów wieprzowych innych niż te, które poddano obróbce, określonej w art. 4 ust. 1 lit. a).

Zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 8 można podjąć decyzję, że przepisy akapitu pierwszego nie stosuje się do jednej lub kilku części terytorium danego Państwa Członkowskiego. Niniejsze odstępstwo nie wyklucza możliwości odwołania się do art. 7 w sytuacji gdy jeden lub więcej przypadków afrykańskiego pomoru świń występuje ponownie w powyższej części lub częściach terytorium.

2. W przypadku wybuchu afrykańskiego pomoru świń na terytorium Państwa Członkowskiego, w którym występowanie choroby nie zostało stwierdzone przynajmniej przez 12 miesięcy, można podjąć decyzję, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 8, że przepisy ust. 1 stosuje się wyłącznie do części danego terytorium. Do czasu podjęcia tej decyzji i bez uszczerbku dla art. 7 właściwe Państwo Członkowskie zapewni natychmiastowy zakaz wywozu do innych Państw Członkowskich produktów wieprzowych z części terytorium, w którym stwierdzono chorobę epizootyczną. Przy określaniu takiej części terytorium należy wziąć pod uwagę kryteria ustanowione w art. 7b ust. 2.

Jeden lub więcej przypadków afrykańskiego pomoru świń na części terytorium Państwa Członkowskiego, które nie jest geograficznie połączone z główną częścią terytorium tego Państwa Członkowskiego, nie przeszkadza w zastosowaniu akapitu pierwszego.

Warunki wstępne do stosowania akapitu pierwszego są wciąż uważane za spełnione, jeżeli:

i) ognisko lub ogniska stwierdzone w momencie wystąpienia afrykańskiego pomoru świń, określone w akapicie pierwszym zostało lub zostały wytępione w możliwie najkrótszym okresie czasu;

ii) nowe ognisko, które stanowi podstawę nowego żądania decyzji, przewidzianej w akapicie pierwszym, nie jest związane epidemiologicznie z ogniskiem lub ogniskami, określonymi w i).

3. Decyzje mające na celu zniesienie środków stosowanych na mocy ust. 2 są podejmowane zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 8."

3. Dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 7b

1. W celu zdefiniowania części terytorium, określonego w art. 7a ust. 1, należy zwrócić szczególną uwagę na:

- metody stosowane do kontroli oraz eliminacji afrykańskiego pomoru świń,

- nieobecność choroby, przez co najmniej 12 miesięcy, stwierdzoną przy użyciu wszystkich metod wykrywania, włączając w to badania serologiczne,

- powierzchnię obszaru części terytorium i jej administracyjne i geograficzne granice,

- środki ochronne podjęte w celu zapobieżenia zakażenia lub zakażenia wtórnego stad trzody chlewnej,

- środki podjęte w celu kontrolowania przemieszczania trzody chlewnej.

2. W celu zdefiniowania części terytorium, określonego w art. 7a ust. 2, należy zwrócić szczególną uwagę na:

- metody stosowane do zwalczania choroby, w szczególności eliminacja trzody chlewnej z gospodarstw, które zostały skażone, zakażone lub są podejrzewane o zakażenie,

- powierzchnia obszaru części terytorium i jej administracyjne i geograficzne granice,

- zasięg choroby i jej tendencji do szerzenia się,

- podjęte środki w celu zapobieżenia szerzeniu się choroby,

- podjęte środki w celu ograniczenia i kontroli przemieszczania trzody chlewnej zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz części danego terytorium;

oraz, w przypadku niezastosowania środków zakazu do niektórych produktów:

- obróbkę, której poddano produkty,

- daty produkcji, oraz

- środki podjęte do określania i gwarantowania daty produkcji."

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż do dnia 1 stycznia 1986 r.

Państwa Członkowskie niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 12 czerwca 1985 r.

W imieniu Rady
C. DEGAN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 272 z 12.10.1984, str. 6.

(2) Dz.U. C 12 z 14.1.1985, str. 127.

(3) Dz.U. C 44 z 15.2.1985, str. 4.

(4) Dz.U. L 47 z 21.2.1980, str. 4.

(5) Dz.U. L 186 z 8.7.1981, str. 20.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1985.168.39

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 85/321/EWG zmieniająca dyrektywę 80/215/EWG w odniesieniu do niektórych środków odnoszących się do afrykańskiego pomoru świń
Data aktu: 12/06/1985
Data ogłoszenia: 28/06/1985
Data wejścia w życie: 19/06/1985, 01/05/2004