UMAWIAJĄCE SIĘ PAŃSTWA, strony Umowy dotyczącej przywozu materiałów o charakterze wychowawczym, naukowym lub kulturowym, przyjętej we Florencji w 1950 roku podczas piątej sesji Konferencji Generalnej Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury,POTWIERDZAJĄC zasady, na których opiera się Umowa, zwana dalej "Umową".
UWZGLĘDNIAJĄC, że Umowa, wykazała, że jest skutecznym instrumentem w obniżaniu barier celnych i zmniejszaniu innych ograniczeń ekonomicznych, które utrudniają wymianę myśli i wiedzy,
UWZGLĘDNIAJĄC jednak, że w ciągu ćwierćwiecza od przyjęcia Umowy dzięki postępowi technicznemu dokonała się zmiana sposobów i środków przekazu informacji i wiedzy, co jest podstawowym celem Umowy,
UWZGLĘDNIAJĄC ponadto, że rozwój dokonany w tym okresie w dziedzinie handlu międzynarodowego odzwierciedlił się w ogólnie większej swobodzie wymiany handlowej,
UWZGLĘDNIAJĄC, że od dnia przyjęcia Umowy, sytuacja międzynarodowa radykalnie się zmieniła, w wyniku rozwoju Wspólnoty międzynarodowej, szczególnie na skutek odzyskania niepodległości przez szereg państw,
UWZGLĘDNIAJĄC, że powinny zostać wzięte pod uwagę potrzeby i interesy państw rozwijających się, w celu zapewnienia im łatwiejszego i mniej kosztownego dostępu do edukacji, nauki, techniki i kultury,
PRZYWOŁUJĄC postanowienia Konwencji w sprawie środków zakazujących i zapobiegających nielegalnemu przywozowi, wywozowi, i przenoszeniu prawa własności kulturalnej własności dóbr kulturalnych, przyjętej na Generalnej Konferencji Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury w 1970 roku, oraz postanowienia Konwencji w sprawie ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego, przyjętej na Konferencji Generalnej w 1972 roku,
PRZYWOŁUJĄC ponadto konwencje celne zawarte pod patronatem Rady Współpracy Celnej, w porozumieniu z Organizacją Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury, dotyczące przejściowego przywozu materiałów edukacyjnych, naukowych oraz kulturowych,
W PRZEKONANIU, że powinno się przyjąć nowe porozumienia, które jeszcze bardziej skutecznie przyczyniłyby się do rozwoju edukacji, nauki i kultury, stanowiącego istotne podstawy postępu gospodarczego i społecznego,
PRZYWOŁUJĄC uchwałę nr 4.112 przyjętą podczas osiemnastej sesji Konferencji Generalnej Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury,
UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:
I
Na dowód czego niżej podpisani, należycie umocowani, podpisali niniejszy Protokół w imieniu odpowiednich rządów.
______
(1) Protokół przyjęty w związku ze sprawozdaniem z II Programu Komisji na 34 posiedzeniu plenarnym w dniu 26 listopada 1976 roku.
ZAŁĄCZNIKI