Dyrektywa 76/914/EWG w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia kierowców w transporcie drogowym

DYREKTYWA RADY
z dnia 16 grudnia 1976 r.
w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia kierowców w transporcie drogowym

(76/914/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 29 grudnia 1976 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 75,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 543/69 z dnia 25 marca 1969 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 515/72 (2), w szczególności jego art. 5 ust. 1 lit. b) tiret drugie i ust. 2 lit. c),

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (3),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (4),

a także mając na uwadze, co następuje:

na mocy art. 5 ust. 1 lit. b) tiret drugie rozporządzenia (EWG) nr 543/69 kierowca pojazdu przeznaczonego do transportu rzeczy o dopuszczalnej masie całkowitej nie większej niż 7,5 tony i do którego stosuje się niniejsze rozporządzenie, jeżeli nie ukończył 21 lat, musi posiadać świadectwo kwalifikacji zawodowych uznane w jednym z Państw Członkowskich, potwierdzające, że ukończył szkolenie dla kierowców pojazdów przeznaczonych do przewozu drogowego rzeczy;

na mocy art. 5 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 543/69 kierowca pojazdu przeznaczonego do przewozu osób i do którego stosuje się rozporządzenie, musi mieć ukończone przynajmniej 21 lat i spełniać jeden z warunków określonych w niniejszym ustępie;

jeden z tych warunków stanowi, że kierowca musi posiadać świadectwo kwalifikacji zawodowych uznane w jednym z Państw Członkowskich i potwierdzające, że ukończył szkolenie dla kierowców pojazdów przeznaczonych do przewozu drogowego osób;

w celu określenia minimalnego poziomu tego wyszkolenia należy w szczególności wziąć pod uwagę różnice w warunkach drogowego transportu rzeczy i drogowego transportu osób,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1
1.
Każda osoba posiadająca właściwe krajowe prawo jazdy, która ukończyła kurs kształcenia zawodowego obejmujący przynajmniej przedmioty wymienione w Załączniku do niniejszej dyrektywy, jest uznawana za posiadającą minimalny poziom wyszkolenia dla kierowców pojazdów przeznaczonych do przewozu drogowego rzeczy, określony w art. 5 ust. 1 lit. b) tiret drugie rozporządzenia (EWG) nr 543/69 lub dla kierowców pojazdów przeznaczonych do drogowego przewozu określony w ust. 2 lit. c) wspomnianego artykułu.
2.
Program i sposób organizacji kursu kształcenia zawodowego, określonego w ust. 1, określa Państwo Członkowskie. Dowodem ukończenia tego szkolenia jest egzamin lub sprawdzian przeprowadzony przez państwo lub organy w tym celu przez nie wyznaczone i pod jego bezpośrednim nadzorem.
3.
Państwa Członkowskie mogą wymagać od kierowców wykonujących przewozy krajowe na ich terytorium, jak też od kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe w pojazdach zarejestrowanych w tym państwie, aby odbyli bardziej zaawansowane szkolenie niż to przewidziane w Załączniku. Może to być szkolenie już teraz organizowane w Państwie Członkowskim albo szkolenie, które Państwo Członkowskie postanawia wprowadzić w przyszłości.
Artykuł  2
1.
Świadectwo kwalifikacji zawodowych, określone w art. 5 ust. 1 lit. b) tiret drugie i art. 5 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (EWG) nr 543/69, jest wydawane przez państwo lub organy w tym celu przez nie wyznaczone, i pod jego bezpośrednim nadzorem, osobom spełniającym wymagania ustanowione w art. 1 niniejszej dyrektywy.
2.
Prawa nabyte na mocy przepisów, określonych w ust. 1, przed wejściem w życie przepisów prawa krajowego przyjętych w celu wykonania niniejszej dyrektywy, pozostają w mocy, tak samo jak świadectwa wydane na mocy niniejszej dyrektywy.
Artykuł  3
1.
Po konsultacji z Komisją Państwa Członkowskie wprowadzą w życie środki niezbędne do zapewnienia zgodności z niniejszą dyrektywą w ciągu dwóch lat od jej ogłoszenia.
2.
Każde Państwo Członkowskie przekaże Komisji wzory świadectw lub równoważnych dokumentów, które przyjmie w związku z wykonaniem art. 2 ust. 1. Komisja niezwłocznie przekaże niniejsze informacje innym Państwom Członkowskim.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 grudnia 1976 r.

W imieniu Rady
Th. E. WESTERTERP
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 77 z 29.3.1969, str. 49.

(2) Dz.U. L 67 z 20.3.1972, str. 11.

(3) Dz.U. C 46 z 9.5.1972, str. 8.

(4) Dz.U. C 88 z 6.9.1971, str. 14.

ZAŁĄCZNIK

MINIMALNY POZIOM WYSZKOLENIA NIEZBĘDNY DO OTRZYMANIA ŚWIADECTWA KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH W ROZUMIENIU ART. 5 UST. 1 LIT. B) LUB UST. 2 LIT. C) ROZPORZĄDZENIA (EWG) NR 543/69

Szkolenie prowadzące do przyznania świadectwa kwalifikacji zawodowych musi obejmować przynajmniej następujące przedmioty, o ile nie są już objęte szkoleniem na prawo jazdy.

1. Znajomość budowy i głównych części składowych pojazdu

1.1. Znajomość budowy i działania:

– silników wewnętrznego spalania,

– układów smarowania i chłodzenia,

– układu paliwowego,

– instalacji elektrycznej,

– układu zapłonowego,

– układu przeniesienia napędu (sprzęgło, skrzynia biegów, itd.).

1.2. Ogólna znajomość układu smarowania i zabezpieczeń przed mrozem.

1.3. Znajomość środków ostrożności, jakie należy podjąć w czasie zdejmowania i wymiany kół.

1.4. Znajomość budowy, montażu, odpowiedniej eksploatacji i konserwacji opon.

1.5. Znajomość rodzajów, działania, głównych części, podłączenia, eksploatacji i codziennej konserwacji hamulców oraz systemów naczepowych i przyczepowych.

1.6. Znajomość metod lokalizowania przyczyn awarii.

1.7. Umiejętność naprawy drobnych awarii za pomocą odpowiedniego sprzętu.

1.8. Ogólna znajomość zasad konserwacji pojazdów i przeprowadzania niezbędnych napraw bieżących.

2. Ogólna znajomość procedur transportowych i administracyjnych

2.1. Ogólna umiejętność i wystarczająca wiedza z zakresu geografii potrzebna do posługiwania się mapami i ich indeksami.

2.2. Oszczędna eksploatacja pojazdów.

2.3. Znajomość środków, jakie należy podjąć po wypadku lub w innej sytuacji awaryjnej (np. pożaru) w związku z ubezpieczeniem pojazdu.

2.4. Znajomość ustawodawstwa krajowego stosowanego w przypadku właściwego rodzaju transportu - rzeczy lub osób.

w przypadku kierowców pojazdów do przewozów rzeczy:

2.5. Podstawowa wiedza o odpowiedzialności kierowcy za pobranie, przewóz i dostawę towarów zgodnie z ustalonymi warunkami.

2.6. Znajomość dokumentów pojazdu i dokumentów przewozowych wymaganych w krajowym i międzynarodowym transporcie rzeczy.

2.7. Znajomość technik załadunku i rozładunku towarów oraz stosowania sprzętu do załadunku i rozładunku.

2.8. Podstawowa znajomość środków ostrożności, jakie należy podjąć przy przeładunku i transporcie towarów niebezpiecznych.

w przypadku kierowców pojazdów przeznaczonych do transportu osób:

2.9. Wiedza o odpowiedzialności kierowcy w zakresie transportu osób.

2.10. Znajomość dokumentów pojazdu i dokumentów pasażera wymaganych w krajowych i międzynarodowych przewozach osób.

3. Doświadczenie w kierowaniu pojazdami towarowymi i osobowymi

3.1. W przypadku kierowców pojazdów przeznaczonych do transportu rzeczy:

Doświadczenie praktyczne w kierowaniu i manewrowaniu pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 7,5 ton oraz pojazdami z naczepami.

3.2. W przypadku kierowców pojazdów przeznaczonych do transportu osób:

Doświadczenie praktyczne w kierowaniu i manewrowaniu autobusami lub autokarami.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024