Dyrektywa Rady dnia 18 grudnia 1975 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do nawozów

DYREKTYWA RADY
dnia 18 grudnia 1975 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do nawozów

(76/116/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 30 stycznia 1976 r.)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niektóre zmiany niniejszego aktu prawnego nie zostały bezpośrednio naniesione na tekst, ponieważ akty wprowadzające zmiany nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym.

Zmiana niniejszej dyrektywy wprowadzona Aktem dotyczącym warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) nie została naniesiona na tekst, gdyż data wejścia w życie tej zmiany jest późniejsza niż data utraty mocy przez niniejszą dyrektywę.

.................................................

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Zgromadzenia(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

w każdym Państwie Członkowskim nawozy musza wykazywać niektóre właściwości techniczne przewidziane w bezwzględnie obowiązujących przepisach; przepisy te, dotyczące w szczególności składu i określenia typów nawozów, przeznaczenia tych typów, ich identyfikacji i opakowania, różnią się w poszczególnych Państwach Członkowskich i z uwagi na istniejące różnice utrudniają handel w obrębie Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej;

te przeszkody w ustanowieniu i funkcjonowaniu wspólnego rynku można ograniczyć lub nawet wyeliminować w przypadku przyjęcia tych samych przepisów przez wszystkie Państwa Członkowskie albo w uzupełnieniu dotychczasowych ustawodawstw, albo zamiast nich;

w tym celu niezbędne jest ustalenie na poziomie wspólnotowym przeznaczenia, definicji i składu podstawowych nawozów prostych i wieloskładnikowych stosowanych we Wspólnocie; w podobny sposób należy zapewnić, aby nawozy spełniające kryteria określone w niniejszej dyrektywie miały oznakowanie "nawóz EWG";

konieczne jest też ustanowienie wspólnotowych reguł dotyczących identyfikacji i etykietowania tych nawozów oraz zamykania pojemników;

produkcja nawozów może w różnym stopniu różnić się wskutek różnych technologii wytwarzania lub podstawowych surowców; także procedury pobierania próbek i analiz mogą być różne; z tego względu niezbędne jest zatwierdzenie tolerancji dla deklarowanej zawartości składników nawozowych; w interesie rolniczego użytkownika nawozów wskazane jest utrzymywanie powyższych tolerancji w wąskich granicach;

niniejsza dyrektywa dotyczy tylko nawozów prostych i wieloskładnikowych; następne dyrektywy ustanowią przepisy dotyczące m.in. nawozów płynnych, elementów wtórnych i śladowych;

ustalenie technik pobierania próbek i metod analizy, jak również wprowadzanie wszelkich zmian lub uzupełnień uwzględniających postęp techniczny, opiera się na środkach o charakterze technicznym; właściwe jest powierzenie ich przyjęcia Komisji w celu uproszczenia i przyspieszenia procedury;

postęp techniczny wymaga szybkiego dostosowania wymagań technicznych określonych w różnych dyrektywach dotyczących nawozów; aby ułatwić zastosowanie środków wymaganych w tym celu wskazane jest zapewnienie procedury ustanawiającej ścisłą współpracę między Państwami Członkowskimi a Komisją w ramach Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw Dotyczących Usunięcia Barier Technicznych w Handlu Nawozami,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1 1

Niniejsza dyrektywa stosuje się do produktów sprzedawanych jako nawozy i oznaczanych jako "nawóz WE".

Artykuł  2 2

Państwa Członkowskie podejmują wszelkie niezbędne środki dla zapewnienia, aby oznaczenie "nawóz WE" było stosowane wyłącznie dla nawozów należących do jednego z typów nawozów wymienionych w załączniku I i spełniających warunki określone w dyrektywie i załącznikach I-III do dyrektywy.

Artykuł  3

Państwa Członkowskie podejmują wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia, aby nawozy określone w art. l miały oznakowanie identyfikacyjne. Te oznakowania identyfikacyjne wyszczególniono w ust. l załącznika II, natomiast warunki regulujące stosowanie tych oznakowań określono w ust. 2 tego załącznika.

Jeżeli nawozy są pakowane, oznakowanie to musi znaleźć się na opakowaniach lub etykietach. W przypadku pojemników zawierających ponad 100 kg nawozu, oznakowanie to wymagane jest tylko w dokumentach towarzyszących. W przypadku nawozów luzem, oznakowanie to musi znajdować się w dokumentach towarzyszących.

W celu spełnienia wymogów określonych w załączniku II ust. l lit. b) i c) Państwa Członkowskie mogą nakazać, żeby w przypadku nawozów sprzedawanych na ich terytorium podawano zawartość fosforu, potasu, i magnezu:

– wyłącznie w postaci tlenków (P2O5, K2O, MgO),

– lub wyłącznie w postaci pierwiastków (P, K, Mg),

– lub w obu tych postaciach jednocześnie.

W przypadku gdy Państwa Członkowskie nakazują, aby zawartość fosforu, potasu i magnezu była podawana w postaci pierwiastków, wszelkie odniesienia w załącznikach do postaci tlenków są wyrażone w postaci pierwiastków po przeliczeniu wartości liczbowej przy zastosowaniu następujących przeliczników:

pentatlenek fosforu (P2O5) x 0,436

= fosfor (P.);

tlenek potasu (K2O) x 0,83

= potas (K);

tlenek magnezu (MgO) x 0,6

= magnez (Mg).

Państwa Członkowskie nakazujące stosowanie tej postaci wprowadzają niezbędne dostosowania w przepisach zawartych w załącznikach do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  4
1.
Bez uszczerbku dla innych reguł wspólnotowych, jedynymi oznakowaniami dozwolonymi na opakowaniach i etykietach oraz w dokumentach towarzyszących, określonych w art. 3, są następujące oznakowania odnoszące się do nawozów:

a) obowiązkowe oznakowanie identyfikacyjne określone w ust. l załącznika II;

b) fakultatywne dane wymienione w załączniku I;

c) własny znak producenta, znak towarowy produktu i handlowy opis produktu;

d) wskazówki dotyczące stosowania, przechowywania i posługiwania się nawozem.

Zalecenia określone w lit. c) i d) nie mogą być sprzeczne z tymi z lit. a) i b) oraz muszą być od nich wyraźnie oddzielone.

2.
Wszystkie oznakowania określone w ust. l muszą być wyraźnie oddzielone od wszelkich innych informacji podanych na opakowaniu i etykietach oraz w dokumentach towarzyszących.
3. 3
Płynne nawozy mogą być tylko wtedy wprowadzone do obrotu, gdy są oznakowane odpowiednimi wskazówkami. Wskazówki te odnoszą się w szczególności do temperatury przechowywania oraz ochrony przed wypadkami podczas przechowywania.
Artykuł  5

Państwa Członkowskie mogą wymagać, aby na ich terytorium etykieta, oznakowanie na opakowaniu i dokumenty towarzyszące były sporządzone co najmniej w ich języku lub językach ojczystych.

Artykuł  6

W przypadku nawozów w opakowaniach, opakowanie musi być zamknięte w taki sposób lub za pomocą takiego urządzenia, aby po jego otwarciu, pieczęć, plomba zamykająca lub samo opakowanie zostały nieodwracalnie zniszczone.

Dopuszcza się stosowanie worków wentylowych.

Artykuł  7 4

Bez uszczerbku dla przepisów innych dyrektyw wspólnotowych, Państwa Członkowskie nie mogą z powodu składu, identyfikacji, etykietowania lub opakowania zabronić, ograniczyć ani utrudnić wprowadzania do obrotu nawozów mających oznakowanie "nawóz WE", spełniających przepisy niniejszej dyrektywy i jej załączników.

Jednakże Austria, Finlandia i Szwecja mogą zakazać wprowadzania do obrotu na swoim terytorium nawozów zawierających kadm w stężeniach przekraczających ustalone na poziomie krajowym w dniu przystąpienia. Odstępstwo to stosuje się w okresie od dnia 1 stycznia 1999 r. do dnia 31 grudnia 2001 r.

W porozumieniu z Państwami Członkowskimi i zainteresowanymi stronami do dnia 31 grudnia 2001 r. Komisja dokona kontroli potrzeby ustanowienia przepisów na poziomie wspólnotowym dotyczących zawartości kadmu w nawozach.

Artykuł  8
1. 5
Państwa Członkowskie podejmują wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia, by znajdujące się w obrocie nawozy z oznakowaniem "nawóz WE" były objęte środkami kontroli urzędowej do celów sprawdzenia ich zgodności z przepisami niniejszej dyrektywy i jej załączników I i II.
2.
Zgodność z niniejszą dyrektywą i jej załącznikami I i II w odniesieniu do zgodności typu nawozów i zgodności z deklarowaną zawartością składników nawozowych wyrażonych jako postaci i/lub roztwory takich składników nawozowych może być sprawdzana w drodze kontroli urzędowej wyłącznie poprzez pobieranie próbek i badanie metodami analitycznymi ustanowionymi zgodnie z niniejszą dyrektywą i przy uwzględnieniu tolerancji określonych w załączniku III.
3.
Państwa Członkowskie mogą podjąć wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia, by tolerancje określone w załączniku III nie były wykorzystywane do osiągania stałych korzyści.
Artykuł  9
1. 6
Zmiany wymagane dla dostosowania załączników do postępu technicznego są przyjmowane zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 11.

W przypadku dokonania takich zmian nawóz zostaje przyjęty, tylko jeśli:

a) nie ma szkodliwego wpływu na zdrowie ludzi lub zwierząt lub na środowisko naturalne;

b) dostarcza w skuteczny sposób składników odżywczych, zgodnie z potrzebami szczególnej uprawy lub zgodnie z warunkami wzrostu szczególnych upraw.

2.
Podobnie metody pobierania próbek i wykonywania analizy są ustalane zgodnie z wymienioną procedurą.
Artykuł  10
1.
Ustanawia się Komitet (zwany dalej "Komitetem") ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw Dotyczących Usunięcia Barier Technicznych w Sektorze Handlu Nawozami, składający się z przedstawicieli Państw Członkowskich, któremu przewodniczy przedstawiciel Komisji.
2. 7
(skreślony).
Artykuł  11 8
1.
Komisję wspomaga Komitet ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw Dotyczących Znoszenia Barier Technicznych w Handlu Nawozami.
2.
W przypadku odniesienia do niniejszego artykułu stosuje się art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE(3).

Okres ustanowiony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  12
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w terminie 24 miesięcy od jej notyfikacji i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

2. Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętym niniejszą dyrektywą.

Artykuł  13

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 grudnia 1975 r.

W imieniu Rady
M. TOROS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 49 z 28.6.1973, str. 42.

(2) Dz.U. C 123 z 27.11.1972, str. 34.

(3) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I 9

ZAŁĄCZNIK  II 10

PRZEPISY DOTYCZĄCE IDENTYFIKACJI I ETYKIETOWANIA

1. Obowiązkowe znaki identyfikacyjne

a) Wyrazy "NAWÓZ WE" wielkimi literami.

b) Oznaczenie typu nawozu, zgodnie z załącznikiem I, a w przypadku nawozów wieloskładnikowych liczby określające zawartość składników nawozowych należy podawać w kolejności określonej w tym oznakowaniu.

c) Deklarowana zawartość każdego ze składników nawozowych; oraz deklarowana zawartość wyrażona jako postać i/lub rozpuszczalność, w przypadku gdy są wymienione w załączniku I.

Zawartość składników nawozowych dla nawozów wieloskładnikowych i prostych musi być podawana w procentach wagowych, wyrażonych w liczbach całkowitych lub w razie potrzeby z zaokrągleniem do jednego miejsca po przecinku, a w przypadku wieloskładnikowych nawozów z zachowaniem następującej kolejności: N, P2O5 i/lub P, K2O i/lub K.

Dla nawozów płynnych dopuszczalne jest podawane w wartościach przybliżonych dodatkowe oznakowanie składników nawozowych w jednostkach masy do objętości (kilogramy na hektolitr lub gramy na litr).

Ilość nawozu płynnego jest podawana w jednostkach masy. Podawanie ilości nawozu płynnego w stosunku do objętości nie jest obowiązkowe.

Postać i/lub rozpuszczalność składników nawozowych również muszą być podane w procentach wagowych, z wyjątkiem przypadków, gdy w załączniku I jednoznacznie określono, że zawartość ta jest podana w inny sposób.

Składniki nawozowe muszą podawane zarówno słownie jak i przy użyciu symboli chemicznych [np. azot (N), fosfor (P), pentatlenek fosforu (P2O5), potas (K), tlenek potasu (K2O), magnez (Mg), tlenek magnezu (MgO)].

d) Gwarantowana waga netto lub brutto.

Przy podawaniu wagi brutto konieczne jest oprócz niej podanie wagi tary.

e) Nazwisko lub nazwa handlowa lub znak handlowy i adres osoby odpowiedzialnej za obrót nawozami, mającej siedzibę we Wspólnocie.

2. Wymagania dotyczące etykietowania

a) Etykiety lub oznakowanie drukowane na opakowaniu i podające szczegółowe informacje wyszczególnione w pkt 1 muszą być umieszczone w widocznym miejscu. Etykiety dołączone muszą być zamocowane w taki sposób, by pozostać w miejscu zamocowania niezależnie od stosowanego systemu zamykania opakowania. Jeżeli w takim systemie zamykania wykorzystana jest plomba ołowiana lub inna, musi na niej być podane nazwisko lub znak osoby odpowiedzialnej, wymienionej w pkt 1 lit. e).

b) Oznakowanie określone w ust. 1 musi być zamocowane w sposób nieusuwalny i wyraźnie czytelne.

c) W przypadkach określonych w art. 3, do towarów musi być dołączony egzemplarz dokumentów zawierających znaki identyfikacyjne, egzemplarz ten musi być dostępny do celów kontroli.

ZAŁĄCZNIK  III 11

TOLERANCJE

a) Zakresy tolerancji podane w niniejszym załączniku określają dozwolone odchylenia wartości mierzonej od wartości deklarowanej dla składnika nawozowego.

b) Celem ich jest dostosowanie do różnic wynikających z metod produkcji, pobierania próbek i analizy.

c) Dla zawartości minimalnej i maksymalnej określonej w załączniku I nie dopuszcza się żadnej tolerancji.

d) W przypadku braku wartości maksymalnej, nie ma ograniczeń na przekroczenie deklarowanej ilości składnika nawozowego.

e) Dopuszczalna tolerancja dla deklarowanej zawartości w poszczególnych typach nawozów jest następująca:

A. NAWOZY PROSTE wartość bezwzględna w procentach wagowych

wyrażona jako N, P2O5, P, K2O, K, Cl

I. Nawozy azotowe
azotan wapnia 0,4
azotan magnezowo-wapniowy 0,4
azotan sodowy 0,4
saletra sodowa 0,4
cyjanoamid wapniowy 1,0
cyjanoamid wapniowy azotowy 1,0
siarczan amonu 0,3
azotan amonu lub azotan

wapniowo-amonowy:

- do 32 % włącznie 0,8
- więcej niż 32 % 0,6
siarczano-azotan amonu 0,8
siarczano-azotan magnezu 0,8
azotan magnezowo amonowy 0,8
mocznik 0,4
Roztwór nawozu azotowego 0,6 %
Roztwór mocznika i azotanu

amonowego

0,6 %
siarczan amonowomocznikowy 0,5 %
Azotan wapniowy w zawiesinie: 0,4 %
Nawozy azotowe w roztworze

zawierającym mocznik

formaldehydu

0,4 %
Nawozy azotowe w zawiesinie

zawierającej mocznik

formaldehydu

0,4 %
II. Nawozy fosforowe
tomasyna:
- deklarowana

zawartość wyrażona

jako zakres 2 %

wagowo

0
- deklarowana

zawartość wyrażona

jedną liczbą

1,0
Inne nawozy

fosforowe

rozpuszczalność P2O5 w: (w nawiasach podano

numer nawozu w

załączniku I)

- kwas nieorganiczny (3,6,7) 0,8
- kwas mrówkowy (7) 0,9
- cytrynian amonu

obojętny

(2a, 2b, 2c) 0,8
- cytrynian amonu

zasadowy

(4, 5, 6) 0,8
- woda (2a, 2b, 3) 6,9
(2c) 1,3
III. Nawozy potasowe
kainit 1,5
wzbogacona sól kainitu 1,0
chlorek sodu:
- do 55% włącznie 1,0
- więcej niż 55% 0,5
chlorek potasu zawierający sól

magnezu

1,5
siarczan potasu 0,5
siarczan potasu zawierający sól

magnezu

1,5
Inne składniki
tlenek magnezu 0,9
chlorek 0,2

B. NAWOZY WIELOSKŁADNIKOWE

1. Składniki nawozowe
- N 1,1
- P2O5 1,1
- K2O 1,1
2. Łączne odchylenia ujemne od

wartości deklarowanej

- nawozy dwuskładnikowe 1,5
- nawozy trójskładnikowe 1,9
f) dopuszczalna tolerancja dla deklarowanej zawartości poszczególnych

postaci azotu lub deklarowanej rozpuszczalności pentatlenku fosforu

w jednej dziesiątej całej zawartości danego składnika nawozowego

wynosi maksymalnie 2 % wagowo, z zastrzeżeniem że cała zawartość

tego składnika pozostaje w granicach określonych w załączniku I i w

granicach tolerancji określonych w lit. e) powyżej.

1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 ust. 1 lit. a) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 97/63/WE z dnia 24 listopada 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.335.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 26 grudnia 1997 r.
2 Art. 2:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 88/183/EWG z dnia 22 marca 1988 r. (Dz.U.UE.L.88.83.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 marca 1988 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 1 lit. b) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 97/63/WE z dnia 24 listopada 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.335.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 26 grudnia 1997 r.

3 Art. 4 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 88/183/EWG z dnia 22 marca 1988 r. (Dz.U.UE.L.88.83.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 marca 1988 r.
4 Art. 7:

- zmieniony przez art. 1 ust. 1 lit. c) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 97/63/WE z dnia 24 listopada 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.335.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 26 grudnia 1997 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 98/97/WE z dnia 22 grudnia 1998 r. (Dz.U.UE.L.99.18.60) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 12 lutego 1999 r.

5 Art. 8 ust. 1 zmieniony przez art. 1 ust. 1 lit. d) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 97/63/WE z dnia 24 listopada 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.335.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 26 grudnia 1997 r.
6 Art. 9 ust. 1 zmieniony przez art. 8 dyrektywy nr 89/530/EWG z dnia 18 września 1989 r. (Dz.U.UE.L.89.281.116) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 22 września 1989 r.
7 Art. 10 ust. 2 skreślony przez art. 3 rozporządzenia nr 807/2003 z dnia 14 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.122.36) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 5 czerwca 2003 r.
8 Art. 11 zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr 807/2003 z dnia 14 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.122.36) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 5 czerwca 2003 r.
9 Załącznik I:

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 88/183/EWG z dnia 22 marca 1988 r. (Dz.U.UE.L.88.83.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 marca 1988 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 9 dyrektywy nr 89/284/EWG z dnia 13 kwietnia 1989 r. (Dz.U.UE.L.89.111.34) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 17 kwietnia 1989 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 1-3 dyrektywy Komisji nr 93/69/EWG z dnia 23 lipca 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.185.30) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem notyfikacji. Zmiany nie zostały naniesione na tekst, gdyż przywoływany akt zmieniający nie został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym.

- zmieniony przez art. 29 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii i Królestwa Szwecji oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.04.90.864/29) z dniem 1 stycznia 1995 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 96/28/WE z dnia 10 maja 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.140.30) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 3 lipca 1996 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 98/3/WE z dnia 15 stycznia 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.18.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 12 lutego 1998 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

10 Załącznik II:

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy nr 88/183/EWG z dnia 22 marca 1988 r. (Dz.U.UE.L.88.83.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 marca 1988 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 1 lit. e) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 97/63/WE z dnia 24 listopada 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.335.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 26 grudnia 1997 r.

11 Załącznik III:

- zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 88/183/EWG z dnia 22 marca 1988 r. (Dz.U.UE.L.88.83.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 marca 1988 r.

- zmieniony przez art. 2 dyrektywy Komisji nr 96/28/WE z dnia 10 maja 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.140.30) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 3 lipca 1996 r.

- zmieniony przez art. 2 dyrektywy Komisji nr 98/3/WE z dnia 15 stycznia 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.18.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 12 lutego 1998 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024