(74/297/EWG)RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
wymagania techniczne, jakie powinny spełniać pojazdy silnikowe zgodnie z ustawodawstwem krajowym, dotyczą między innymi zachowania układu kierowniczego w razie uderzenia;
w związku z różnicami w zakresie wymogów stosowanych przez poszczególne Państwa Członkowskie zachodzi konieczność przyjęcia przez wszystkie te Państwa - w uzupełnieniu do obowiązujących w nich obecnie przepisów krajowych lub w miejsce tych przepisów - jednolitych wymogów, które pozwolą na objęcie wszystkich typów pojazdów homologacją typu EWG, będącą przedmiotem dyrektywy Rady z dnia 6 lutego 1970 r.(3) w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep, które mają być stosowane w odniesieniu do każdego typu pojazdu;
wspólne wymagania dotyczące wewnętrznych lusterek wstecznych ustanowione w dyrektywie Rady z dnia 1 marca 1971 r.(4), a dotyczące wewnętrznych części kabiny, urządzeń sterujących i kontrolnych, dachu, oparcia i tylnej części siedzeń - w dyrektywie Rady z dnia 17 grudnia 1973(5); w późniejszym terminie określone zostaną inne wymagania dotyczące wyposażenia wnętrza związanego z mocowaniem pasów bezpieczeństwa, umocowaniem siedzeń, zagłówkami i oznaczaniem kontrolek;
zharmonizowane wymagania muszą zmniejszyć ryzyko i ciężar obrażeń, na jakie narażeni są kierowcy pojazdów silnikowych, a przez to zapewnić bezpieczeństwo na drogach na całym obszarze Wspólnoty;
w odniesieniu do wymagań technicznych, właściwe jest przejęcie w istotnej części przepisów ustanowionych przez Europejską Komisję Gospodarczą narodów Zjednoczonych w Regulaminie nr 12 ("Jednolite wymogi w sprawie homologacji pojazdów dotyczące ochrony kierowcy przed układem kierowniczym w przypadku uderzenia")(6), załączonym do Porozumienia z dnia 20 marca 1958 r. dotyczącego przyjęcia jednolitych zasad homologacji typu i oraz wzajemnego uznawania homologacji typu pojazdów silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 4 czerwca 1974 r.
|
W imieniu Rady |
|
H. D. GENSCHER |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 14 z 27.3.1973, str. 18.
(2) Dz.U. C 60 z 26.7.1973, str. 13.
(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.
(4) Dz.U. L 68 z 22.3.1971, str. 1.
(5) Dz.U. L 38 z 11.2.1974, str. 2.
(6) Dokument genewskiej EKG E/EKG/324/Add. 11.
ZAŁĄCZNIKI
1 Załącznik I zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 91/662/EWG z dnia 6 grudnia 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.366.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem notyfikacji.
2 Załącznik II zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 91/662/EWG z dnia 6 grudnia 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.366.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem notyfikacji.
3 Załącznik III zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 91/662/EWG z dnia 6 grudnia 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.366.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem notyfikacji.
4 Załącznik IV zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 91/662/EWG z dnia 6 grudnia 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.366.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem notyfikacji.
5 Załącznik VA dodany przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 91/662/EWG z dnia 6 grudnia 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.366.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem notyfikacji.
6 Załącznik VB dodany przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 91/662/EWG z dnia 6 grudnia 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.366.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem notyfikacji.