Rozporządzenie 741/67/EWG w sprawie pomocy z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, Sekcja Gwarancji

ROZPORZĄDZENIE RADY NR 741/67/EWG
z dnia 24 października 1967 r.
w sprawie pomocy z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, Sekcja Gwarancji

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Zgromadzenia (1),

a także mając na uwadze, co następuje:

wprowadzenie systemu jednolitych i obowiązkowych refundacji wywozowych do państw trzecich w celu urzeczywistnienia jednolitego rynku produktów rolnych, który od dnia 1 lipca 1967 r. w szerokim zakresie istnieje, powoduje, że kryterium najniższej średniej refundacji ustanowionej w art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia nr 25 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (2) w odniesieniu do finansowania refundacji, już nie obowiązuje;

zniesienie tego kryterium stwarza konieczność odrzucenia metody zwanej metodą "produktów podstawowych" określonej w art. 2 rozporządzenia Rady nr 17/64/EWG z dnia 5 lutego 1964 r., w sprawie warunków pomocy z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (3); jednakże art. 2, art. 3 i art. 4 tego rozporządzenia muszą być dalej stosowane do wejścia w życie wspólnych cen na przetwory mleczne w zakresie zwrotu kosztów pomocy dla produkcji wymaganej do osiągnięcia ceny docelowej;

zwrot przez Komisję Państwom Członkowskim wydatków związanych z wspólną organizację rynku produktów rolnych następuje ze znacznym opóźnieniem; należy temu zaradzić przez dokonywanie tymczasowych płatności do czasu całkowitego rozliczenia rachunków za okresy 1964/1965, 1965/1966 i 1966/1967;

w przypadku okresów obrachunkowych 1967/1967 i 1968/1969 należy uwzględnić rozporządzenie Rady nr 130/66/EWG z 26 lipca 1966 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (4) oraz należy podjąć kroki, aby dokonywane płatności były częstsze i szybsze po podjęciu w Państwach Członkowskich działań powodujących wydatki;

należy ustanowić dla Komisji terminy na podjęcie decyzji w sprawie tymczasowych płatności i pomocy z Funduszu, w celu zapewnienia zadowalającego funkcjonowania rynków rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Artykuł 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia nr 25, zmienionego art. 8 rozporządzenia nr 133/66/EWG otrzymuje brzmienie:

"a) refundacje wywozowe do państw trzecich przyznawane zgodnie z przepisami ustanowionymi w rozporządzeniach w sprawie produktów indywidualnych; jednakże do końca okresu obrachunkowego 1966/1967 refundacje te oblicza się na podstawie wywiezionych ilości netto i stopy refundacji Państwa Członkowskiego, dla którego średnia refundacja jest najniższa."

Artykuł  2

Artykuł 2, art. 3 i art. 4 rozporządzenia nr 17/64/EWG przestają obowiązywać, począwszy od okresu obrachunkowego 1967/1968. Jednakże artykuły te w dalszym ciągu są stosowane, do wejścia w życie wspólnych cen do celów zwrotu kosztów pomocy dla produkcji przyznawanej w ramach wspólnej organizacji rynków mleka i przetworów mlecznych oraz wymaganych do osiągnięcia ceny docelowej.

Artykuł 3

Artykuł 8 rozporządzenia nr 17/64/EWG otrzymuje brzmienie:

"Po konsultacji z Komitetem Funduszy Komisja ustala informacje, które Państwa Członkowskie mają jej przedkładać. Odnoszą się one do wydatków Sekcji Gwarancji Funduszu i opłat wyrównawczych, a wykorzystywane są do przygotowania preliminarzy budżetowych."

Artykuł  4

W art. 9 ust. 2 rozporządzenia nr 17/64/EWG uchyla się; do art. 9 niniejszego rozporządzenia dodaje się przepisy:

"2. Dla każdego z okresów obrachunkowych 1967/1968 i 1968/1969 Państwa Członkowskie przedstawiają Komisji:

a) przed dniem 1 kwietnia wniosek o tymczasową płatność w odniesieniu do wydatków obciążających Sekcję Gwarancji Funduszu, za pierwszą połowę bieżącego okresu obrachunkowego;

b) przed dniem 1 października wniosek o tymczasową płatność w odniesieniu do wydatków obciążających Sekcję Gwarancji Funduszu, za drugą połowę poprzedniego okresu obrachunkowego;

c) przed kolejnym dniem 1 lutego wniosek o zwrot wydatków obciążających Sekcję Gwarancji Funduszu, za cały poprzedni okres obrachunkowy.

3. Każdemu wnioskowi, przewidzianemu w ust. 2, towarzyszy deklaracja wykazująca opłaty wyrównawcze w rozumieniu art. 11 rozporządzenia nr 130/66/EWG uzyskane w ciągu danego okresu.

4. Terminy przewidziane w ust. 2 mogą zostać przesunięte zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 26 w przypadku stwierdzenia, że takie przesunięcie jest niezbędne i jeżeli nie przekracza ono jednego miesiąca.

5. Informacje, które powinny być zawarte we wnioskach i deklaracjach, przewidzianych w poprzednich ustępach, oraz forma, w których mają być przedkładane, ustalane są zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 26."

Artykuł  5

Artykuł 10 rozporządzenia nr 17/64/EWG otrzymuje brzmienie:

"1. Dla okresu obrachunkowego 1964/1965 Komisja podejmuje decyzję:

a) przed dniem 31 października 1967 r. w sprawie tymczasowej płatności pomocy z Funduszu w wysokości 60 % planowanych wydatków budżetowych;

b) przed dniem 15 grudnia 1968 r. w sprawie pomocy, jaką należy przyznać z Funduszu na podstawie wniosków złożonych zgodnie z art. 9 i po konsultacji z Komitetem Funduszu.

2. Dla okresu obrachunkowego 1965/1966 Komisja podejmuje decyzję:

a) przed dniem 15 grudnia 1967 r. w sprawie tymczasowej płatności pomocy z Funduszu w wysokości 75 % planowanych wydatków budżetowych;

b) przed dniem 15 grudnia 1968 r. w sprawie pomocy, jaką należy przyznać z Funduszu na podstawie wniosków złożonych zgodnie z art. 9 i po konsultacji z Komitetem Funduszu.

3. Dla okresu obrachunkowego 1966/1967 Komisja podejmuje decyzję:

a) przed dniem 15 grudnia 1968 r. w sprawie tymczasowej płatności pomocy z Funduszu w wysokości 75 % planowanych wydatków budżetowych;

b) przed dniem 15 grudnia 1969 r., w sprawie pomocy, jaką należy przyznać z Funduszu na podstawie wniosków złożonych zgodnie z art. 9 i po konsultacji z Komitetem Funduszu.

4. Dla okresu obrachunkowego 1967/1968 Komisja podejmuje decyzję na podstawie wniosków przewidzianych w art. 9 ust. 2:

a) odpowiednio przed dniem 30 czerwca i 15 grudnia 1968 r. w sprawie tymczasowej płatności pomocy z Funduszu w wysokości 75 % wydatków pokrywanych przez Fundusz, dla pierwszej i drugiej połowy tego okresu;

b) przed dniem 31 października 1969 r., po konsultacji z Komitetem Funduszu, w sprawie pomocy, jaką należy przyznać z Funduszu.

5. Dla okresu obrachunkowego 1968/1969, Komisja podejmuje decyzję na podstawie wniosków przewidzianych w art. 9 ust. 2:

a) odpowiednio przed dniem 30 czerwca i 15 grudnia 1969 r. w sprawie tymczasowej płatności pomoc z Funduszu w wysokości 75 %, wydatków pokrywanych przez Fundusz, dla pierwszej i drugiej połowy tego okresu;

b) przed dniem 31 października 1970 r., po konsultacji z Komitetem Funduszu, w sprawie pomocy, jaką należy przyznać z Funduszu.

6. Jednakże jeżeli Komisja stwierdzi, że stosowanie przepisów ust. 4 lit. a) lub ust. 5 lit. a) niniejszego artykułu może spowodować, że rachunek Państwa Członkowskiego, otwarty zgodnie ze zmienionym tekstem art. 10 ust. 1 rozporządzenia finansowego Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (5), wykazuje ogólny debet lub saldo kredytowe na zakończenie okresu obrachunkowego jest sprzeczne z ocenami Komisji opartymi na podstawie dostępnych informacji, podejmuje ona, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 26, decyzję o podwyższeniu lub obniżeniu tymczasowej płatności, jakiej należy dokonać na rzecz danego Państwa Członkowskiego, o kwotę niezbędną do wykonania takiej płatności równej tymczasowemu wkładowi tego państwa.

7. Szczegółowe zasady stosowania ust. 1-5 ustala się, w miarę potrzeby, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 26."

Artykuł  6

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 24 października 1967 r.

W imieniu Rady
K. SCHILLER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. 192 z 11.08.1967, str. 8.

(2) Dz.U. 30 z 20.04.1962, str. 991/62.

(3) Dz.U. 34 z 27.02.1964, str. 586/64.

(4) Dz.U. 165 z 21.09.1966, str. 2965/66.

(5) Dz.U. 258 z 25.10.1967, str. 11.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1967.258.2

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 741/67/EWG w sprawie pomocy z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, Sekcja Gwarancji
Data aktu: 24/10/1967
Data ogłoszenia: 25/10/1967
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 25/10/1967