Decyzja w sprawie koordynacji polityk w zakresie struktury rolnictwa

DECYZJA RADY
z dnia 4 grudnia 1962 r.
w sprawie koordynacji polityk w zakresie struktury rolnictwa

RADA EUROPEJSKIEJ WSPÓLNOTY GOSPODARCZEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinie Zgromadzenia,

a także mając na uwadze, co następuje:

funkcjonowaniu i rozwojowi wspólnego rynku produktów rolnych musi towarzyszyć ustanowienie wspólnej polityki rolnej, której integralną częścią jest polityka w zakresie strukury rolnictwa;

na mocy art. 39 ust. 1 lit. a) i b) Traktatu jednym z celów wspólnej polityki rolnej jest zwiększenie wydajności produkcji rolnej i zapewnienie w ten sposób odpowiedniego poziomu życia ludności rolniczej, w szczególności poprzez podniesienie indywidualnych dochodów osób zatrudnionych w rolnictwie; aby cele te zostały osiągnięte, konieczne jest zachowanie zdrowych elementów w strukturze rolnictwa oraz wyeliminowanie braków w strukturze;

wdrażając politykę w zakresie struktury w ramach wspólnej polityki rolnej, należy zwrócić uwagę na tendencje występujące na rynkach rolnych; w konsekwencji konieczna jest ścisła współpraca pomiędzy polityką w zakresie rynków rolnych i polityką w zakresie struktur rolnych; ponadto należy pamiętać, że struktura rolnictwa jest ściśle związana z gospodarką jako całością;

niezbędna zatem jest zarówno koordynacja polityki strukturalnej z polityką rozwoju regionalnego, jak i, w ramach polityki rozwoju regionalnego, podjęcie dodatkowych środków stworzonych w celu ułatwienia dostosowania rolnictwa do tendencji gospodarczych i społecznych;

na poziomie lokalnym i regionalnym występują braki strukturalne, zatem poprawa strukturalna jest możliwa wyłącznie przy aktywnej współpracy stron bezpośrednio zainteresowanych; przede wszystkim Państwa Członkowskie są odpowiedzialne za wdrożenie polityki w zakresie struktury;

jednakże należy podjąć, w ramach Wspólnoty, kroki w celu pobudzenia wysiłków skierowanych na poprawę struktury rolnictwa, jak również w celu dokonania wszystkiego, co jest możliwe, aby zwiększyć potencjał gospodarczy i konkurencyjność rolnictwa;

koordynacja przez Wspólnotę polityk strukturalnych Państw Członkowskich zapewnia środki harmonizacji takich polityk ze wspólną polityką rolną oraz z innymi celami Wspólnoty;

koordynacja polityk strukturalnych wymaga ścisłej i trwałej współpracy pomiędzy Państwami Członkowskimi a Komisją; może to zostać osiągnięte w sposób najbardziej efektywny poprzez utworzenie Stałego Komitetu składającego się z przedstawicieli każdego z Państw Członkowskich oraz przedstawiciela Komisji jako przewodniczącego;

niezbędne jest, aby Komisja przedkładała corocznie Zgromadzeniu i Radzie sprawozdanie w sprawie struktury, przedstawiające ogólną sytuację we Wspólnocie w odniesieniu do struktury rolnictwa oraz zawierające ocenę polityk strukturalnych Państw Członkowskich w odniesieniu do celów wspólnej polityki rolnej;

w ramach koordynacji polityk strukturalnych należy podjąć kroki, aby zapewnić odpowiednie i skoordynowane korzystanie ze wspólnotowych możliwości finansowania w celu poprawy struktury rolnictwa, możliwości te oferowane są głównie przez Fundusz Orientacji i Gwarancji (w odniesieniu do działań objętych art. 3 ust. 1 lit. d) i art. 2 ust. 2 lit. c) rozporządzenia Rady nr 25 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej), przez Europejski Fundusz Społeczny oraz przez Europejski Bank Inwestycyjny;

niezbędne jest, aby Komisja, opierając się w szczególności na sprawozdaniu w sprawie struktury, przedkładała Radzie do przyjęcia na mocy art. 43 Traktatu propozycje zmierzające do poprawy struktury rolnictwa oraz do umożliwienia koordynacji polityk strukturalnych Państw Członkowskich;

w celu koordynacji polityk strukturalnych niezbędne jest informowanie o sytuacji w Państwach Członkowskich w odniesieniu do struktury rolnictwa i polityk rolnych, a w szczególności o środkach podjętych w celu poprawy struktury, jak również warunków na poziomie regionalnym; Państwa Członkowskie powinny dostarczyć Komisji niezbędne informacje;

aby osiągnąć efektywną koordynację polityk strukturalnych, Komisja musi otrzymywać od Państw Członkowskich szczegóły wszystkich proponowanych wieloletnich planów oraz programów regionalnych, jak również projekty wszystkich proponowanych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych lub, jeżeli nie istnieją one w formie projektów, szeroki opis ogólny przewidzianych przepisów;

w odniesieniu do takich propozycji zapewnienie efektywnej koordynacji polityk strukturalnych Państw Członkowskich jest możliwe, wyłącznie, jeżeli Komisja jest uprawniona do wyrażania opinii w sprawie propozycji oraz jeżeli jest zobowiązana do podawania do wiadomości swoich opinii na wniosek Państwa Członkowskiego;

mając na względzie w szczególności harmonizację ustawodawstwa krajowego, koordynacja polityk strukturalnych wymaga znajomości wszystkich istotnych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych obowiązujących w Państwach Członkowskich; pożądane jest, aby Państwa Członkowskie dostarczały Komisji wszelkie inne informacje, których może ona potrzebować w związku z koordynacją polityk strukturalnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Mając na względzie wspieranie koordynacji polityk w zakresie struktur rolnictwa oraz osiągnięcie ściślejszej i trwalszej współpracy pomiędzy Państwami Członkowskimi a Komisją, ustanawia się przy Komisji Stały Komitet ds. Struktur Rolnych (zwany dalej "Komitetem").
2.
Komitet jest odpowiedzialny za analizowanie polityk strukturalnych Państw Członkowskich, wraz ze wszystkimi środkami i programami proponowanymi przez nie w celu poprawy struktury rolnictwa. Przeprowadzając takie analizy, należy zwrócić uwagę na wzajemne powiązanie polityki strukturalnej z polityką rozwoju regionalnego i z polityką w zakresie rynków rolnych, jak również na tendencje na rynkach rolnych. Komitet jest odpowiedzialny za zapewnienie wymiany informacji pomiędzy Państwami Członkowskimi a Komisją w odniesieniu do kwestii dotyczących polityki strukturalnej. Komitet jest konsultowany przez Komisję w sprawie problemów odnoszących się do struktury rolnictwa. Komitet wspiera Komisję przy przygotowywaniu części a) sprawozdania w sprawie struktury przewidzianego w art. 2.
3.
Komitet składa się z przedstawicieli każdego z Państw Członkowskich oraz przedstawiciela Komisji jako przewodniczącego.
4.
Komisja zapewnia obsługę sekretariatu Komitetu.
5.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  2

Komisja co roku przedkłada Zgromadzeniu i Radzie sprawozdanie w sprawie struktury, zawierające:

a) przegląd sytuacji w odniesieniu do struktury rolnictwa w Państwach Członkowskich oraz ich polityk w tym zakresie, wraz ze spisem środków podjętych w ramach takich polityk;

b) studium analizujące charakter, rozkład geograficzny, zakres oraz finansowanie takich środków w kontekście polityk strukturalnych Państw Członkowskich, jak również analizujące efektywność takich środków w odniesieniu do celów wspólnej polityki rolnej oraz potencjalnych długoterminowych rynków zbytu, które normalnie można przewidzieć dla produktów rolnych;

c) informacje w odniesieniu do następujących pozycji dotyczących koordynacji na poziomie wspólnotowym polityk w zakresie struktury rolnictwa:

1) środków podjętych w celu takiej koordynacji;

2) finansowania przez Wspólnotę;

3) wyników takich środków oraz takiego finansowania.

Artykuł  3

Stanowiąc na mocy art. 43 Traktatu, Rada przyjmuje, w szczególności na podstawie sprawozdania w sprawie struktury, środki niezbędne do koordynacji polityk strukturalnych Państw Członkowskich. Proponując takie środki, Komisja bierze pod uwagę istniejące środki finansowania wspólnotowego, pod warunkiem że proponowane środki uzasadniają finansowanie z tego źródła, uwzględniając decyzje Rady odnoszące się db finansowania wspólnotowego.

Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie dostarczają Komisji co roku dokumentację niezbędną do opracowania sprawozdania w sprawie struktury rolnictwa. Taka dokumentacja odnosi się w szczególności do:

– sytuacji w odniesieniu do struktury rolnictwa, z uwzględnieniem warunków regionalnych i polityk rozwoju regionalnego,

– stosunku pomiędzy strukturą rolnictwa i politykami rynkowymi,

– charakteru, zakresu i finansowania środków poprawy strukturalnej podjętych w ubiegłych latach,

– charakteru i zakresu środków poprawy strukturalnej przewidzianych w bieżących latach.

2.
Po konsultacji z Komitetem Komisja określa formę, w jakiej informacje takie mają być dostarczane przez Państwa Członkowskie, oraz termin ich przedłożenia.
Artykuł  5

Państwa Członkowskie w odpowiednim terminie przedstawiają Komisji następujące dokumenty, jeżeli zawierają one środki poprawy strukturalnej:

– w możliwie najpełniejszym zakresie, projekty proponowanych przepisów ustawowych, wykonawczych lub administracyjnych lub, jeżeli nie istnieją one w formie projektów, szeroki opis ogólny przewidzianych przepisów,

– projekty wieloletnich planów i programów regionalnych.

Artykuł  6

Komisja

– może wyrazić opinię w sprawie każdego projektu przepisów ustawowych, wykonawczych lub administracyjnych, wieloletniego planu lub programu regionalnego przedstawionych Komisji na mocy art. 5,

– wyraża opinię o takich projektach na wniosek Państwa Członkowskiego.

W każdym przypadku Komisja konsultuje Komitet.

Artykuł  7

W terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji Państwa Członkowskie, mając na względzie w szczególności harmonizację ustawodawstwa krajowego, przekazują Komisji szczegóły wszystkich istniejących przepisów ustawowych, wykonawczych lub administracyjnych odnoszących się do poprawy struktury rolnictwa. Bez uszczerbku dla przepisów art. 5 szczegóły wszystkich istniejących przepisów ustawowych, wykonawczych lub administracyjnych przyjętych po tym dniu są przekazywane bezzwłocznie po ich wejściu w życie.

Artykuł  8

Państwa Członkowskie dostarczają Komisji, na jej wniosek, wszelkich innych informacji, których może ona potrzebować do celów koordynacji polityk w zakresie struktury rolnictwa na poziomie wspólnotowym.

Artykuł  9

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 4 grudnia 1962 r.
W imieniu Rady
E. COLOMBO
Przewodniczący

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1962.136.2892

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja w sprawie koordynacji polityk w zakresie struktury rolnictwa
Data aktu: 04/12/1962
Data ogłoszenia: 17/12/1962
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/1970