Wielka izba
Piętnastu sędziów, z których składa się wielka izba, wyłania się w następujący sposób:
- w przypadku skarg bezpośrednich, które dotyczą wyłącznie kwestii należących do określonej dziedziny w rozumieniu art. 25 regulaminu postępowania, są nimi: prezes Sądu, wiceprezes, dwóch prezesów izb wyznaczanych kolejno spośród prezesów przewodniczących izbom, którym powierzono rozpoznawanie spraw z tej samej dziedziny, sędziowie trzyosobowego składu orzekającego, któremu pierwotnie przydzielono sprawę, oraz dwóch sędziów, którzy powinni uzupełnić ten trzyosobowy skład orzekający, gdyby sprawa została przydzielona pięcioosobowemu składowi orzekającemu, jak również sześciu sędziów wyznaczanych kolejno spośród sędziów Sądu zasiadających w izbach, którym powierzono rozpoznawanie spraw z tej samej dziedziny, z wyłączeniem prezesów izb, na przemian zgodnie z porządkiem określonym w art. 8 regulaminu postępowania i w odwrotnym porządku;
- w przypadku pozostałych skarg bezpośrednich są nimi: prezes Sądu, wiceprezes, dwóch prezesów izb wyznaczanych kolejno, sędziowie trzyosobowego składu orzekającego, któremu pierwotnie przydzielono sprawę, oraz dwóch sędziów, którzy powinni uzupełnić ten trzyosobowy skład orzekający, gdyby sprawa została przydzielona pięcioosobowemu składowi orzekającemu, jak również sześciu sędziów wyznaczanych kolejno spośród wszystkich sędziów Sądu, z wyłączeniem prezesów izb, na przemian zgodnie z porządkiem określonym w art. 8 regulaminu postępowania i w odwrotnym porządku;
- w przypadku skarg bezpośrednich zawisłych przed dwiema różnymi izbami, które zostały lub mogą zostać przekazane do pięcioosobowego składu orzekającego i które dotyczą identycznych lub podobnych kwestii prawnych, są nimi: prezes Sądu, wiceprezes, trzech prezesów izb wyznaczanych kolejno według pierwszeństwa spośród prezesów przewodniczących izbom, którym powierzono rozpoznawanie spraw z tej samej dziedziny, oraz sędziowie z dwóch pięcioosobowych składów orzekających, do których sprawy zostały przekazane lub mogą zostać przekazane;
- w przypadku wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym są nimi: prezes Sądu, wiceprezes, trzech prezesów izb wyznaczanych kolejno i dziesięciu sędziów przydzielonych do izby prejudycjalnej.
Izba pośrednia
Dziewięciu sędziów, z których składa się izba pośrednia, wyłania się w następujący sposób:
- w przypadku skarg bezpośrednich, które dotyczą wyłącznie kwestii należących do określonej dziedziny w rozumieniu art. 25 regulaminu postępowania, są nimi: wiceprezes Sądu, jeden prezes izby wyznaczany kolejno spośród prezesów przewodniczących izbom, którym powierzono rozpoznawanie spraw z tej samej dziedziny, sędziowie trzyosobowego składu orzekającego, któremu pierwotnie przydzielono sprawę, oraz dwóch sędziów, którzy powinni uzupełnić ten trzyosobowy skład orzekający, gdyby sprawa została przydzielona pięcioosobowemu składowi orzekającemu, jak również dwóch sędziów wyznaczanych kolejno spośród sędziów Sądu zasiadających w pozostałych izbach, którym powierzono rozpoznawanie spraw z tej samej dziedziny, z wyłączeniem prezesów izb, na przemian zgodnie z porządkiem określonym w art. 8 regulaminu postępowania i w odwrotnym porządku;
- w przypadku pozostałych skarg bezpośrednich są nimi: wiceprezes Sądu, jeden prezes izby wyznaczany kolejno, sędziowie trzyosobowego składu orzekającego, któremu pierwotnie przydzielono sprawę, oraz dwóch sędziów, którzy powinni uzupełnić ten trzyosobowy skład orzekający, gdyby sprawa została przydzielona pięcioosobowemu składowi orzekającemu, jak również dwóch sędziów wyznaczanych kolejno spośród wszystkich sędziów Sądu, z wyłączeniem prezesów izb, na przemian zgodnie z porządkiem określonym w art. 8 regulaminu postępowania i w odwrotnym porządku;
- w przypadku wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym są nimi: wiceprezes Sądu, pozostali sędziowie pięcioosobowego składu orzekającego, któremu pierwotnie przydzielono sprawę, oraz czerech sędziów należących do innego składu izby prejudycjalnej, wyznaczanych według kolejności przyjętej dla wyznaczania tych składów.
Kolejność, o której mowa w tiret pierwszym i drugim w odniesieniu do składu izby pośredniej, jest taka sama jak kolejność, o której mowa w tiret pierwszym i drugim w odniesieniu do składu wielkiej izby w sprawach należących do tych samych dziedzin.
Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.6452 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Skład wielkiej izby i izby pośredniej |
Data aktu: | 28/10/2024 |
Data ogłoszenia: | 28/10/2024 |