uwzględniając art. 72 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego 1 , zgodnie z którym Komisja Administracyjna odpowiada za rozpatrywanie wszelkich spraw administracyjnych lub pytań dotyczących wykładni, wynikających z przepisów rozporządzenia (WE) nr 883/2004 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009,
uwzględniając tytuł II rozporządzenia (WE) nr 883/2004 oraz art. 67 i 70 rozporządzenia (WE) nr 987/2009,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Państwa członkowskie odczuły konsekwencje kryzysu związanego z pandemią COVID-19 w niespodziewany sposób. Aby powstrzymać rozprzestrzenianie się pandemii COVID-19 i chronić zdrowie publiczne, wiele z nich przyjęło środki ograniczające kontakty personalne, w tym środki izolacji, co doprowadziło do zwiększenia aktywności w zakresie telepracy (pracy z domu).
(2) Kryzys dodatkowo obciążył zasoby właściwych instytucji. Miał on również wpływ na zwykłe procedury robocze w istotnych instytucjach w państwach członkowskich i doprowadził do wystąpienia nadzwyczajnej sytuacji, w której przeprowadzanie procedur, w tym procedur zwrotu kosztów, w zwykłym trybie było niemożliwe.
(3) Wzrost aktywności w zakresie telepracy mógł być powodem do niepokoju dla pracowników, którzy mieszkali w jednym państwie członkowskim i pracowali wyłącznie w innym państwie członkowskim, oraz dla pracowników, którzy wykonywali pracę w dwóch lub kilku państwach członkowskich. Konieczne było zatem ustalenie sposobu stosowania przepisów rozporządzeń w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w tych wyjątkowych okolicznościach.
(4) W tych okolicznościach istotne jest orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości, zgodnie z którym można powoływać się na siłę wyższą, jeżeli niezgodność z obowiązkami prawnymi wynika z okoliczności nadzwyczajnych i niemożliwych do przewidzenia oraz pozostających poza kontrolą, których skutków nie można było uniknąć pomimo zachowania należytej staranności (por. wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 13 lipca 1995 r., C-391/93, Perrota, EU:C:1995:240).
(5) W związku z tym 17 czerwca 2020 r. członkowie Komisji Administracyjnej zatwierdzili wytyczne dotyczące pandemii COVID-19, uzupełnione o wytyczne dotyczące interpretacji stosowania tytułu II rozporządzenia (WE) nr 883/2004 oraz art. 67 i 70 rozporządzenia (WE) nr 987/2009 w czasie pandemii COVID-19 2 . W wytycznych, o których mowa przewidziano, że spowodowane pandemią COVID-19 zmiany dotyczące kwestii branych pod uwagę przy ustalaniu mającego zastosowanie ustawodawstwa nie powinny mieć wpływu na określenie takiego ustawodawstwa.
(6) W czasie uzgadniania wytycznych dotyczących pandemii COVID-19 Komisja Administracyjna postanowiła nie publikować ich w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, aby zachować elastyczność i przedłużyć terminy w trudnych okolicznościach panujących w czasie pandemii.
(7) Wytyczne dotyczące pandemii COVID-19 obejmowały wytyczne dotyczące ustawodawstwa mającego zastosowanie do telepracy, zawierające zalecenie, aby wykonywanie telepracy w związku z pandemią COVID-19 w państwie członkowskim innym niż właściwe ("zwykłe") państwo członkowskie zatrudnienia nie skutkowało zmianą mającego zastosowanie ustawodawstwa. Wytyczne miały początkowo zastosowanie do 31 grudnia 2020 r. 3 , po czym członkowie Komisji Administracyjnej przedłużyli okres ich stosowania w związku z dalszym działaniem siły wyższej najpierw do 30 czerwca 2021 r. 4 , a następnie do 31 grudnia 2021 r. 5 Zmieniona wersja wytycznych dotyczących pandemii COVID-19 odnosiła się do okresu od 25 listopada 2021 r. do końca ostatniego przedłużonego okresu, czyli do 30 czerwca 2022 r. 6 W tej zmienionej wersji usunięto kilka fragmentów tekstu, które wymieniono na końcu wytycznych dotyczących pandemii COVID-19 w załączniku I.
(8) Jak zauważono wcześniej w czasie pandemii znacząco wzrósł odsetek osób pracujących w trybie telepracy, dzięki któremu możliwe było dalsze wykonywanie różnych zawodów, a różne kategorie przedsiębiorstw mogły kontynuować działalność gospodarczą, i który do pewnego stopnia pozostał jednym z trybów pracy. Komisja Administracyjna uzgodniła jednak, że od 1 lipca 2022 r. nie działa już siła wyższa. Należało jednak ocenić, jaka jest właściwa interpretacja obecnie obowiązujących ram prawnych i czy są one odpowiednie w kontekście zwiększonego wykorzystania trybu telepracy lub pracy hybrydowej (tj. pracy wykonywanej częściowo w siedzibie pracodawcy i częściowo w ramach telepracy) w zwykłych okolicznościach niezwiązanych z pandemią. Komisja Administracyjna przyjęła zatem w czerwcu 2022 r. wytyczne dotyczące telepracy 7 . Ich celem było wskazanie, w jaki sposób należy interpretować obowiązujące obecnie ramy prawne dla szczególnej sytuacji, telepracy, która może wymagać przyjęcia dość elastycznego podejścia pozwalającego na osiągnięcie ogólnych celów tytułu II rozporządzenia (WE) nr 883/2004.
(9) Ponieważ przedmiotowa interpretacja obowiązujących obecnie ram prawnych może prowadzić do ustaleń innych niż ustalenia określone w wytycznych dotyczących pandemii COVID-19 uzgodnionych wcześniej w świetle panujących wyjątkowych okoliczności, zdecydowano, że warto przewidzieć okres przejściowy, w którym mające zastosowanie ustawodawstwo nadal nie zmieni się. Taki okres przejściowy - który początkowo miał trwać do 31 grudnia 2022 r., a następnie został przedłużony do 30 czerwca 2023 r. 8 - był konieczny, aby nie przysparzać trudności zainteresowanym osobom i przedsiębiorstwom, w kontekście swobodnego przepływu pracowników.
(10) W okresie przejściowym pojawiły się sprzeczne opinie na temat jego interpretacji. W wyniku dyskusji przeprowadzonych na posiedzeniach Komisji Administracyjnej uzgodniono interpretację, zgodnie z którą okres przejściowy obejmuje zarówno przypadki, które rozpoczęły się już przed 1 lipca 2022 r., jak i przypadki, które rozpoczęły się po tej dacie, w okresie do 30 czerwca 2023 r.
(11) Jednocześnie Komisja Administracyjna ustanowiła w okresie przejściowym grupę ad hoc, której zadaniem było przeanalizowanie kwestii telepracy i przeprowadzenie dalszych dyskusji, między innymi na temat interpretacji art. 12, 13 i 16 rozporządzenia (WE) nr 883/2004. Na podstawie sprawozdania grupy ad hoc ds. telepracy z marca 2023 r. Komisja Administracyjna stwierdziła, że na przyszłość konieczna jest zmiana tekstu wytycznych dotyczących telepracy. Z tego względu w czerwcu 2023 r. Komisja Administracyjna przyjęła nowe wytyczne dotyczące telepracy mające zastosowanie od 1 lipca 2023 r. 9 Wytyczne te odzwierciedlają wyniki prac przeprowadzonych przez tę grupę ad hoc, a także zawierają odpowiednie wyjaśnienie okresu przejściowego trwającego od 1 lipca 2022 r. do 30 czerwca 2023 r., objętego poprzednimi wytycznymi.
(12) Obywatele ani pracodawcy nie mają dostępu do wewnętrznych dokumentów Komisji Administracyjnej i mogą odnosić się wyłącznie do informacji zamieszczanych na stronach internetowych właściwych instytucji, przy czym na pewnym etapie informacje te mogą zostać usunięte.
(13) Wydaje się, że przyjęcie tej decyzji jest konieczne w celu ułatwienia jednolitego stosowania prawa Unii, zapewnienia przestrzegania zasady przejrzystości i dostępności informacji dla obywateli oraz zagwarantowania pewności prawa w przypadku konfliktu w kwestii mającego zastosowanie prawodawstwa, rozumianego w świetle panujących wówczas wyjątkowych okoliczności, a także w celu zapewnienia identyfikowalności dokumentów w przyszłości.
(14) Podjęto zatem decyzję o publikacji wytycznych dotyczących pandemii COVID-19(AC 074/20REV3), a także wytycznych dotyczących interpretacji stosowania tytułu II rozporządzenia (WE) nr 883/2004 oraz art. 67 i 70 rozporządzenia (WE) nr 987/2009 w czasie pandemii COVID-19 (AC 075/20), które zawierają również właściwą interpretację czasu stosowania wytycznych dotyczących pandemii COVID-19, a także wytycznych dotyczących telepracy mających zastosowanie w odniesieniu do okresu od 1 lipca 2022 r. do 30 czerwca 2023 r.(AC 125/22REV3) oraz wytycznych dotyczących telepracy mających zastosowanie w odniesieniu do okresu od 1 lipca 2023 r. (AC 137/23),
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
1. Następujące dokumenty publikuje się jako załączniki do niniejszej decyzji:
a. wytyczne dotyczące pandemii COVID-19 mające zastosowanie w odniesieniu do okresu od 1 lutego 2020 r. do 30 czerwca 2022 r. (AC 074/20REV3), jako załącznik I,
b. wytyczne dotyczące interpretacji stosowania tytułu II rozporządzenia (WE) nr 883/2004 oraz art. 67 i 70 rozporządzenia (WE) nr 987/2009 w czasie pandemii COVID-19 (AC 075/20), jako załącznik II,
c. wytyczne dotyczące telepracy mające zastosowanie w odniesieniu do okresu od 1 lipca 2022 r. do 30 czerwca 2023 r. (AC 125/22REV3), jako załącznik III oraz
d. wytyczne dotyczące telepracy mające zastosowanie od 1 lipca 2023 r. (AC 137/23), jako załącznik IV.
2. Niniejsza decyzja jest publikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Stosuje się ją od dnia jej publikacji.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.594 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Komisja Administracyjna ds. Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego Decyzja nr H14 z dnia 21 czerwca 2023 r. dotycząca publikacji wytycznych dotyczących pandemii COVID-19, wytycznych dotyczących interpretacji stosowania tytułu II rozporządzenia (WE) nr 883/2004 oraz art. 67 i 70 rozporządzenia (WE) nr 987/2009 w czasie pandemii COVID-19, wytycznych dotyczących telepracy mających zastosowanie w odniesieniu do okresu od 1 lipca 2022 r. do 30 czerwca 2023 r. oraz wytycznych dotyczących telepracy mających zastosowanie w odniesieniu do okresu od 1 lipca 2023 r. |
| Data aktu: | 21/06/2023 |
| Data ogłoszenia: | 11/01/2024 |