Sprawa T-1080/23: Skarga wniesiona w dniu 16 listopada 2023 r. - Apple/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 16 listopada 2023 r. - Apple/Komisja
(Sprawa T-1080/23)

Język postępowania: angielski

(C/2024/563)

(Dz.U.UE C z dnia 8 stycznia 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Apple (Cupertino, Kalifornia, Stany Zjednoczone) (przedstawiciele: D. Beard, S. Love, J. Bourke, Barristers at Law, W. Knibbeler i T. van Helfteren, adwokaci)

Strona pozwana: Komisja

Żądania

Skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności w całości lub w części art. 2 lit. b) decyzji Komisji Europejskiej z dnia 5 września 2023 r., doręczonej Apple w dniu 6 września 2023 r., sygn. DMA.100013, DMA.100025 i DMA.100027, w sprawie wyznaczenia skarżącej jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września 2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828 (akt o rynkach cyfrowych), w którym określono system operacyjny Apple'a iOS jako ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych, w zakresie, w jakim nakłada on na Apple obowiązek spełnienia obowiązków w zakresie interoperacyjności określonych w art. 6 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2022/1925 lub stwierdza, że art. 6 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2022/1925 nie ma zastosowania zgodnie z art. 277 TFUE;

- stwierdzenie nieważności w całości lub w części art. 2 lit. a) decyzji Komisji Europejskiej z dnia 5 września 2023 r., który stanowi, że usługa pośrednictwa internetowego Apple'a App Store jest podstawową usługą platformową, która stanowi ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych;

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej z dnia 5 września 2023 r. w zakresie, w jakim błędnie stwierdzono w niej, że iMessage jest usługą łączności interpersonalnej niewykorzystującą numerów, w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiającej Europejski kodeks łączności elektronicznej; oraz

- obciążenie Komisji Europejskiej, na podstawie art. 134 regulaminu postępowania przed Sądem, kosztami poniesionymi przez skarżącą, w tym kosztami dotyczącymi ewentualnych interwenientów.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi skarżąca podnosi trzy zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący niezgodności art. 6 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2022/1925 z wymogami Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i z zasadą proporcjonalności oraz niezgodności z prawem art. 2 lit. b) decyzji Komisji Europejskiej z dnia 5 września 2023 r. w zakresie, w jakim nakłada na Apple obowiązki wynikające z art. 6 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2022/1925 w odniesieniu do iOS.

2. Zarzut drugi dotyczący błędnej wykładni i błędnego zastosowania rozporządzenia (UE) 2022/1925 oraz istotnych błędów w ustaleniach faktycznych wyrażających się w stwierdzeniu, że pięć App Stores skarżącej stanowi jedną podstawową usługą platformową.

3. Zarzut trzeci dotyczący błędnej wykładni i błędnego zastosowania rozporządzenia (UE) 2022/1925 i dyrektywy (UE) 2018/1972 oraz istotnych błędów w ustaleniach faktycznych wyrażających się w stwierdzeniu, że iMessage jest usługą łączności interpersonalnej niewykorzystującą numerów.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024