Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 czerwca 2023 r. w sprawie sytuacji w Nikaragui (2023/2743(RSP))

P9_TA(2023)0248
Sytuacja w Nikaragui Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 czerwca 2023 r. w sprawie sytuacji w Nikaragui (2023/2743(RSP))
(C/2024/491)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie Nikaragui, w szczególności rezolucję z 16 grudnia 2021 r. w sprawie sytuacji w Nikaragui 1 , rezolucję z 9 czerwca 2022 r. w sprawie instrumentalizacji wymiaru sprawiedliwości jako narzędzia represji w Nikaragui 2  oraz rezolucję z 22 września 2022 r. w sprawie Nikaragui, zwłaszcza aresztowania biskupa Rolanda Alvareza 3 ,

- uwzględniając oświadczenia wiceprzewodniczącego Komisji/wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa oraz jego rzecznika w sprawie Nikaragui, w szczególności oświadczenia z 4 sierpnia 2022 r. w sprawie zamknięcia stacji radiowych i rozwiązania organizacji społeczeństwa obywatelskiego w Nikaragui, z 10 lutego 2023 r. w sprawie uwolnienia więźniów politycznych, z 16 lutego 2023 r. w sprawie odbierania obywatelstwa przeciwnikom politycznym i z 18 kwietnia 2023 r. w sprawie piątej rocznicy ogólnokrajowych protestów,

- uwzględniając Umowę ustanawiającą stowarzyszenie między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ameryką Środkową, z drugiej strony 4 ,

- uwzględniając rozporządzenia i decyzje Rady w sprawie środków ograniczających stosowanych w sytuacji poważnych pogwałceń i naruszeń praw człowieka w Nikaragui oraz decyzję Rady z 13 października 2022 r. przedłużającą obowiązywanie tych sankcji do 15 października 2023 r. 5 ,

- uwzględniając sprawozdanie grupy ekspertów ONZ ds. praw człowieka w Nikaragui (GHREN) z 2 marca 2023 r.,

- uwzględniając oświadczenia rzecznika Wysokiego Komisarza ONZ ds. Praw Człowieka z 9 maja 2022 r. i 2 czerwca 2023 r.,

- uwzględniając orzeczenie Pierwszej Izby Karnej Sądu Apelacyjnego w Managui z 8 lutego 2023 r. w sprawie wydalenia 222 zdrajców ojczyzny oraz oświadczenie prezesa Sądu Apelacyjnego w Managui z 15 lutego 2023 r. w sprawie oskarżenia 94 zdrajców ojczyzny,

- uwzględniając oświadczenia Międzyamerykańskiej Komisji Praw Człowieka, w szczególności oświadczenie z 13 lutego 2023 r., w którym z zadowoleniem przyjęto uwolnienie więźniów politycznych w Nikaragui, lecz skrytykowano arbitralne pozbawianie ich obywatelstwa, oświadczenie z 17 lutego 2023 r., w którym potępiono eskalację naruszeń praw człowieka w Nikaragui, i oświadczenie z 18 kwietnia 2023 r. wydane pięć lat po tym, jak rozpoczął się kryzys praw człowieka w Nikaragui,

- uwzględniając sprawozdania specjalnego mechanizmu monitorowania ds. Nikaragui,

- uwzględniając Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych z 1966 r., Wzorcowe reguły minimalne Narodów Zjednoczonych dotyczące postępowania z więźniami z 2015 r. (reguły Nelsona Mandeli), Reguły NZ dotyczące postępowania z kobietami skazanymi na karę pozbawienia wolności i środków nieizolacyjnych dla przestępców płci żeńskiej z 2010 r. (reguły z Bangkoku) oraz konwencję wiedeńską z 1969 r.,

- uwzględniając Konwencję ONZ z 1984 r. w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania,

- uwzględniając Powszechną deklarację praw człowieka z 1948 r. i Amerykańską konwencję praw człowieka z 1969 r. (pakt z San José),

- uwzględniając art. 132 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że od 2018 r. reżim nikaraguański systematycznie, wielokrotnie i bezprawnie wtrąca do więzienia, nęka i zastrasza potencjalnych kandydatów na prezydenta, przywódców opozycji i przywódców religijnych, a także przywódców ruchów studenckich i wiejskich, ludność rdzenną, osoby LGBTI, dziennikarzy, obrońców praw człowieka, członków organizacji społeczeństwa obywatelskiego, przedstawicieli biznesu i wszystkie inne osoby wyrażające jawnie krytykę w tym kraju; mając na uwadze, że sytuacja w Nikaragui nieustannie się pogarsza;

B. mając na uwadze, że pogwałcenia i naruszenia praw człowieka popełniane od kwietnia 2018 r. nie stanowią odosobnionego zjawiska, lecz są wynikiem dynamicznego procesu likwidacji podziału władzy i gwarancji demokratycznych oraz pełnego skupienia władzy w rękach prezydenta i wiceprezydent Republiki Nikaragui;

C. mając na uwadze, że 9 lutego 2023 r. reżim Ortegi i Murillo wydalił do Stanów Zjednoczonych 222 arbitralnie przetrzymywanych więźniów politycznych, w tym polityków, potencjalnych kandydatów w wyborach prezydenckich w 2021 r., dziennikarzy, obrońców praw człowieka i demonstrantów, którzy uczestniczyli w protestach w 2018 r.; mając na uwadze, że wszystkich uznano za "zdrajców ojczyzny" i pozbawiono obywatelstwa;

D. mając na uwadze, że biskup Rolando Alvarez odmówił opuszczenia Nikaragui i w odwecie 10 lutego 2023 r. skazano go na 26 lat więzienia oraz pozbawienie obywatelstwa i praw politycznych pod zarzutem "zdrady", "naruszenia integralności państwowej" i "rozpowszechniania fałszywych informacji"; mając na uwadze, że Rolando Alvarez przebywa obecnie w więzieniu La Modelo i że od 25 marca 2023 r. nikomu nie pozwolono go odwiedzić; mając na uwadze, że nadal trwają represje wobec kościoła, pomimo że pełnił on rolę mediatora w dialogu narodowym w 2018 r. - wydalono z kraju zakonnice i aresztowano księży oraz pracowników kościelnych; mając na uwadze, że w kwietniu Watykan zamknął swoją ambasadę w Nikaragui po tym, jak reżim kraju zaproponował zawieszenie stosunków dyplomatycznych;

E. mając na uwadze, że według informacji z 30 kwietnia 2023 r. oprócz Rolando Alvareza co najmniej 46 więźniów politycznych nadal jest więzionych w niedopuszczalnych warunkach po procesach za zamkniętymi drzwiami, niespełniających podstawowych gwarancji rzetelnego procesu sądowego, a niektórzy z więźniów są przetrzymywani od 2018 r.; mając na uwadze, że ten system represji państwowych wprowadzono za wyraźnym przyzwoleniem wymiaru sprawiedliwości;

F. mając na uwadze, że 15 lutego 2023 r. 94 kolejnych opozycjonistów pozbawiono obywatelstwa i skonfiskowano ich mienie, po oskarżeniu ich o spisek w celu naruszenia integralności państwowej i rozpowszechnianie fałszywych informacji; mając na uwadze, że około jedna trzecia z nich wciąż przebywa w Nikaragui;

G. mając na uwadze, że niektóre państwa zaoferowały naturalizację, obywatelstwo lub tymczasową ochronę obywatelom Nikaragui, których reżim Daniela Ortegi i Rosario Murillo uczynił bezpaństwowcami; mając na uwadze, że Hiszpania zaoferowała obywatelstwo 222 wygnańcom;

H. mając na uwadze, że według doniesień w maju 2023 r. w całym kraju 63 osoby zostały arbitralnie zatrzymane i oskarżone o "spisek w celu naruszenia integralności państwowej" i "rozpowszechnianie fałszywych informacji", którymi to zarzutami reżim posługuje się, aby uciszyć krytyków;

I. mając na uwadze, że 9 i 11 maja 2023 r. Sąd Najwyższy Nikaragui orzekł, że 26 prawników i notariuszy krytykujących reżim - wśród których są czołowi obrońcy praw człowieka w tym kraju - nie może już wykonywać zawodu w Nikaragui;

J. mając na uwadze, że od kwietnia 2018 r. rząd Nikaragui zlikwidował ponad 3 300 organizacji nienastawionych na zysk i fundacji, w tym organizacji kobiecych i powiązanych z Kościołem katolickim, przez co rzesze ludzi zostały pozbawione ich usług lub pomocy; mając na uwadze, że aby zdławić sprzeciw studentów, unieważniono status prawny kilku uniwersytetów; mając na uwadze, że do zamknięcia zmuszono również ośrodki medialne;

K. mając na uwadze, że 9 czerwca 2023 r. rząd Nikaragui skonfiskował mienie należące do 222 więźniów politycznych, których w lutym zmuszono do opuszczenia kraju, po tym jak zostali skazani za "popełnienie czynów przeciwko suwerenności, niezależności i samostanowieniu narodu";

L. mając na uwadze, że według Wysokiego Komisarza ONZ ds. Uchodźców arbitralne odbieranie obywatelstwa obrońcom praw człowieka i dysydentom narusza prawo międzynarodowe, w szczególności art. 15 Powszechnej deklaracji praw człowieka, a także Konwencję dotyczącą statusu bezpaństwowców z 1954 r. oraz Konwencję o ograniczaniu bezpaństwowości z 1961 r.; mając na uwadze, że Nikaragua jest stroną wszystkich wyżej wymienionych aktów;

M. mając na uwadze, że GHREN opublikowała swoje pierwsze sprawozdanie na temat sytuacji w Nikaragui, w którym opisała, jak funkcjonariusze policji i krajowego systemu penitencjarnego oraz członkowie proreżimowych ugrupowań zbrojnych dopuszczali się egzekucji pozasądowych, arbitralnych zatrzymań oraz tortur fizycznych i psychicznych - w tym m.in. przemocy seksualnej i przemocy ze względu na płeć - podczas zatrzymań, przesłuchań i przetrzymywania przeciwników politycznych;

N. mając na uwadze, że 28 września 2022 r. reżim nikaraguański podjął nieuzasadnioną decyzję o wydaleniu szefa delegatury UE w Nikaragui i zerwaniu więzi dyplomatycznych z Królestwem Niderlandów; mając na uwadze, że UE zareagowała na tę decyzję, oświadczając, że szef misji Republiki Nikaragui przy UE stał się persona non grata;

O. mając na uwadze, że w 2022 r. w wyniku kryzysu politycznego, społecznego i gospodarczego oraz kryzysu praw człowieka zwiększyła się liczba Nikaraguańczyków migrujących do innych krajów; mając na uwadze, że od 2018 r. ponad 192 tys. Nikaraguańczyków szukało schronienia w Kostaryce jako osoby ubiegające się o azyl lub uchodźcy; mając na uwadze, że tendencja ta może osłabić system azylowy Kostaryki i doprowadzić do nadmiernego obciążenia sieci wsparcia w tym kraju;

P. mając na uwadze, że od rozpoczęcia nielegalnej, niesprowokowanej i nieuzasadnionej rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie reżim Ortegi i Murillo systematycznie wspiera reżim rosyjski w kwestii rezolucji ONZ; mając na uwadze, że Rosja udzielała Nikaragui wsparcia w postaci sprzętu wojskowego i nadal utrzymuje rosyjską obecność wojskową w tym kraju; mając na uwadze, że szereg protokołów podpisanych przez Rosję i Nikaraguę potwierdza wyraźne dowody na istnienie silnych stosunków i wzajemnego wsparcia między reżimem Ortegi-Murillo a reżimem Putina;

1. zdecydowanie potępia powszechne, systematyczne i umyślne naruszenia praw człowieka popełniane przez reżim Nikaragui wobec ludności tego kraju z czysto politycznych względów; podkreśla, że według GHREN naruszenia te stanowią zbrodnie przeciwko ludzkości; potępia praktyki stosowane przez reżim w celu uciszenia ludności; potwierdza swoją solidarność z ludnością Nikaragui oraz stałe i niezachwiane poparcie dla niej;

2. przyjmuje do wiadomości uwolnienie 222 więźniów politycznych, ale potępia decyzję reżimu Nikaragui o ich deportacji, pozbawieniu obywatelstwa oraz praw obywatelskich i politycznych, zamrożeniu ich aktywów i konfiskacie mienia; przypomina władzom Nikaragui, że prawo międzynarodowe zakazuje arbitralnego pozbawiania obywatelstwa, i wzywa władze nikaraguańskie, aby natychmiast wycofały te środki i zaprzestały politycznie motywowanych prześladowań i represji wobec dysydentów i obrońców praw człowieka;

3. wyraża zaniepokojenie śmiercią cywilną osób pozbawionych obywatelstwa, które pozostały w Nikaragui; wzywa rząd Nikaragui, aby zagwarantował ochronę życia i integralności obrońców praw człowieka, którzy pozostają w Nikaragui, w tym Vilmy Nunez de Escorcii;

4. wyraża zaniepokojenie sytuacją w Nikaragui krewnych deportowanych osób oraz sytuacją osób, które pozostają w kraju i są prześladowane, a także ich rodzin; podkreśla, że należy ułatwić procesy łączenia rodzin; podkreśla ponadto, że ważne jest, by monitorować dobrostan 222 Nikaraguańczyków, których pierwotnie deportowano do USA, oraz osób pozbawionych obywatelstwa;

5. apeluje o dowody potwierdzające, że biskup Rolando Álvarez pozostaje przy życiu; ponawia apel o jego natychmiastowe i bezwarunkowe uwolnienie oraz uwolnienie wszystkich arbitralnie zatrzymanych więźniów politycznych, działaczy opozycji, obrońców praw człowieka i środowiska, członków Kościoła katolickiego i dziennikarzy, a także o unieważnienie prowadzonych przeciwko nim postępowań sądowych i wydanych wobec nich wyroków oraz o bezpieczny powrót wszystkich uchodźców i osób wydalonych z kraju;

6. potępia nieustanne nadużycia psychiczne i fizyczne ze strony policji i władz więziennych wobec wszystkich zatrzymanych, a w szczególności wymierzone w kobiety i członków społeczności LGBTI, a ponadto potępia przetrzymywanie niektórych z tych osób bez prawa kontaktu oraz bez dostępu do prawników, rodzin czy opieki medycznej; domaga się, aby rodziny były informowane o stanie zdrowia bliskich, którzy zostali pozbawieni wolności; przypomina reżimowi nikaraguańskiemu, że jest odpowiedzialny za zapewnienie warunków przetrzymywania zgodnych z międzynarodowymi zobowiązaniami w zakresie praw człowieka i ze standardami takimi jak Wzorcowe reguły minimalne NZ dotyczące postępowania z więźniami (reguły Nelsona Mandeli);

7. jest zaniepokojony z powodu manipulowania prawem karnym i wykorzystywania wymiaru sprawiedliwości jako narzędzia kryminalizacji korzystania z praw obywatelskich i politycznych oraz wolności religii i przekonań; wzywa do uchylenia restrykcyjnych przepisów uchwalonych od 2018 r., które nadmiernie ingerują w przestrzeń obywatelską i demokratyczną; wzywa władze Nikaragui, by stały na straży praw człowieka i ich przestrzegały oraz by umożliwiły obywatelom Nikaragui korzystanie z przysługujących im praw obywatelskich i politycznych; wzywa władze Nikaragui, by umożliwiły organizacjom międzynarodowym i organizacjom społeczeństwa obywatelskiego nieograniczony wjazd do kraju;

8. wzywa reżim Nikaragui do zaprzestania arbitralnego zamykania organizacji pozarządowych i organizacji społeczeństwa obywatelskiego oraz do przywrócenia legitymacji prawnej wszystkim organizacjom, partiom politycznym, organizacjom religijnym, stowarzyszeniom i placówkom medialnym, uniwersytetom i organizacjom praw człowieka, które zostały arbitralnie zamknięte, jak również do zwrotu całego ich majątku, aktywów, dokumentów i wyposażenia, które zostały bezpodstawnie zajęte, oraz do przywrócenia im legalnego statusu prawnego;

9. wzywa UE i jej państwa członkowskie do powiązania przydzielanych funduszy europejskich z konkretnymi gwarancjami poszanowania praw człowieka, w tym gdy środki te są przydzielane za pośrednictwem instytucji wielostronnych i finansowych, np. Środkowoamerykańskiego Banku Integracji Gospodarczej, oraz do ścisłego monitorowania tych środków, aby mieć pewność, że fundusze te nie przyczyniają się do wzmocnienia reżimu w Nikaragui;

10. podkreśla i pochwala kluczową rolę społeczeństwa obywatelskiego, obrońców praw człowieka i środowiska, Kościoła katolickiego oraz dziennikarzy w Nikaragui; zwraca się do Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych i Komisji, aby nasiliły regularny dialog z nimi, wzmocniły mechanizmy wspierające ich kluczową pracę oraz uważnie monitorowały sytuację na miejscu, w tym poprzez śledzenie procesów sądowych i odwiedzanie przywódców opozycji i krytyków rządu w więzieniach lub w areszcie domowym; wzywa UE i jej państwa członkowskie do wykorzystania wszystkich dostępnych narzędzi, w tym wiz, aby ułatwić mobilność obrońców praw człowieka i innych zagrożonych osób i zapewnić ciągłość ich pracy;

11. wzywa Komisję, Europejską Służbę Działań Zewnętrznych i państwa członkowskie, aby zwiększyły wsparcie dla członków nikaraguańskiej opozycji przebywających obecnie na uchodźstwie, a także aby utrzymywały bliską współpracę z krajami, które przyjmują znaczną liczbę migrantów uciekających przed reżimem nikaraguańskim, w szczególności Kostaryką, i wspierały te kraje; zwraca się do Komisji i państw członkowskich, by za pośrednictwem agencji współpracy na rzecz rozwoju tworzyły i ułatwiały specjalne programy wspierające rozwój edukacyjny młodzieży, studentek i studentów w Nikaragui, których pozbawiono prawa do nauki;

12. wzywa UE, by popierała wszelkie inicjatywy na rzecz konstruktywnego dialogu narodowego i aktywnie się w nie angażowała oraz nadal domagała się określenia warunków sine qua non dialogu, w tym uwolnienia arbitralnie przetrzymywanych więźniów politycznych, przywrócenia praworządności i swobód, zaprzestania represji i zastraszania, przywrócenia statusu prawnego partii i organizacji politycznych, których działalności arbitralnie zakazano, umożliwienia powrotu wszystkich wygnańców bez wyjątku i z pełnymi gwarancjami, powrotu do kraju międzynarodowych organów zajmujących się prawami człowieka oraz przeprowadzenia wolnych, uczciwych i przejrzystych wyborów;

13. wzywa reżim Nikaragui, aby wykonał zalecenia wydane w sprawozdaniu GHREN, a także zalecenia wydane przez Wysokiego Komisarza ONZ ds. Praw Człowieka; wzywa instytucje nikaraguańskie, aby położyły kres bezkarności za poważne pogwałcenia i naruszenia praw człowieka oraz zapewniły ofiarom dostęp do wymiaru sprawiedliwości i pełne zadośćuczynienie; z zadowoleniem przyjmuje odnowienie mandatu GHREN i zwraca się do UE i jej państw członkowskich o dalsze wspieranie istotnych prac tej grupy;

14. zwraca uwagę na ciągłą instrumentalizację systemu sądowego i współudział sędziów w tym procederze; ponawia apel o szybkie umieszczenie sędziów i prokuratorów na liście osób objętych sankcjami UE oraz o wpisanie Daniela Ortegi i osób z jego najbliższego otoczenia na listę osób i podmiotów objętych sankcjami;

15. podkreśla, że zbliżający się szczyt z udziałem UE i Wspólnoty Państw Ameryki Łacińskiej i Karaibów (CELAC) stanowi okazję do utrzymania w mocy zasad państwa prawa, demokracji i praw człowieka, i postuluje, aby wszyscy uczestnicy trzymali się tych zasad; wskazuje, że nie będzie to możliwe bez prawdziwie przejrzystego, wszechstronnego i znaczącego udziału społeczeństwa obywatelskiego; postuluje, aby na szczycie UE-CELAC wydano oświadczenie zawierające żądanie należytego poszanowania praw człowieka w obu regionach, w szczególności w Nikaragui; przypomina, że w świetle umowy o stowarzyszeniu między UE a Ameryką Środkową Nikaragua musi przestrzegać tych zasad i je umacniać; w obecnych okolicznościach ponawia apel o uruchomienie klauzuli demokratycznej zawartej w umowie o stowarzyszeniu;

16. wzywa państwa członkowskie, by wykorzystały zebrane przez GHREN dowody dotyczące zbrodni przeciwko ludzkości popełnionych przez władze Nikaragui oraz wsparły walkę z bezkarnością w Nikaragui, w tym przez wszczęcie formalnych dochodzeń i podjęcie kroków prawnych przeciwko osobom odpowiedzialnym za zbrodnie w drodze wykonywania jurysdykcji uniwersalnej; zachęca państwa członkowskie, aby postawiły Nikaraguę przed Międzynarodowym Trybunałem Sprawiedliwości za pogwałcenie Konwencji ONZ w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innych form okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania, której Nikaragua jest stroną;

17. potępia reżim Nikaragui za bezwarunkowe poparcie rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie i wyraża zaniepokojenie rosyjską pomocą wojskową mającą na celu dalsze represje wobec ludności Nikaragui; ubolewa z powodu coraz większej izolacji Nikaragui od społeczności międzynarodowej; potępia agresywną retorykę władz nikaraguańskich; ponownie zauważa, że zasada uniwersalności praw człowieka jest filarem prawa międzynarodowego;

18. ponawia apel o natychmiastową ekstradycję Alessia Casimirriego do Włoch;

19. zwraca się do Konferencji Przewodniczących o zezwolenie na wysłanie misji informacyjnej w celu monitorowania sytuacji w Nikaragui;

20. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, rządom i parlamentom państw członkowskich, sekretarzowi generalnemu Organizacji Państw Amerykańskich, Europejsko-Latynoamerykańskiemu Zgromadzeniu Parlamentarnemu, Parlamentowi Środkowoamerykańskiemu, tymczasowej prezydencji Wspólnoty Państw Ameryki Łacińskiej i Karaibów, Watykanowi, a także rządowi i parlamentowi Republiki Nikaragui.

1 Dz.U. C 251 z 30.6.2022, s. 134.
2 Dz.U. C 493 z 27.12.2022, s. 100.
3 Dz.U. C 125 z 5.4.2023, s. 76.
4 Dz.U. L 346 z 15.12.2012, s. 3.
5 Dz.U. L 268 z 14.10.2022, s. 22.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024