Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 czerwca 2023 r. w sprawie dużych projektów dotyczących infrastruktury transportowej w UE - wdrażanie projektów oraz monitorowanie i kontrola finansowania unijnego (2022/2021(INI))

P9_TA(2023)0229
Duże projekty dotyczące infrastruktury transportowej w UE

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 czerwca 2023 r. w sprawie dużych projektów dotyczących infrastruktury transportowej w UE - wdrażanie projektów oraz monitorowanie i kontrola finansowania unijnego (2022/2021(INI))

(C/2024/481)

(Dz.U.UE C z dnia 23 stycznia 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 1 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiające Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 3  (rozporządzenie finansowe),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające instrument "Łącząc Europę" i uchylające rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 4 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylające decyzję nr 661/2010/UE (rozporządzenie w sprawie TEN-T) 5 ,

- uwzględniając wniosek Komisji z dnia 14 grudnia 2021 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej, zmieniającego rozporządzenie (UE) 2021/1153 i rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającego rozporządzenie (UE) nr 1315/2013 (COM(2021)0812),

- uwzględniając sprawozdanie specjalne nr 10/2020 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego z dnia 16 czerwca 2020 r. zatytułowane "Unijna infrastruktura transportowa - należy przyspieszyć wdrażanie wielkich projektów, tak aby terminowo osiągnąć efekty na poziomie całej sieci",

- uwzględniając przegląd nr 05/2021 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego z dnia 25 listopada 2021 r. zatytułowany "Unijne ramy wdrażania dużych projektów dotyczących infrastruktury transportowej - porównanie międzynarodowe",

- uwzględniając swoje wcześniejsze decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium dla Komisji za lata 2017 6 , 2018 7 , 2019 8  i 2020 9 ,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Transportu i Turystyki,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0181/2023),

A. mając na uwadze, że wspólną politykę transportową UE opracowano w celu stworzenia wspólnego obszaru transportowego w całej Europie; mając na uwadze, że priorytetowym celem operacyjnym tej polityki od 2013 r. jest zbudowanie "sieci bazowej" do 2030 r. oraz "sieci kompleksowej" do 2050 r.; mając na uwadze, że te sieci obejmują wszystkie rodzaje transportu, w tym transport morski, kolejowy, drogowy i lotniczy;

B. mając na uwadze, że państwa członkowskie ponoszą odpowiedzialność za realizację projektów w ramach sieci, co podlega rozporządzeniu w sprawie TEN-T; mając na uwadze, że na szczeblu UE odpowiedzialność za opracowanie i wdrożenie polityki transportowej spoczywa na Komisji;

Duże projekty transportowe w UE

1. podkreśla, że celem unijnej polityki transportowej jest zapewnienie sprawnego, wydajnego, bezpiecznego i swobodnego przepływu osób i towarów na terenie UE za pośrednictwem zintegrowanych sieci wykorzystujących wszystkie rodzaje transportu, aby zapewnić wydajne, interoperacyjne, bezpieczne i przyjazne dla środowiska rozwiązania w zakresie mobilności w UE oraz stworzyć warunki dla konkurencyjnego przemysłu generującego wzrost gospodarczy i miejsca pracy; podkreśla, że polityka dotycząca transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania jednolitego rynku i dla spójności społeczno-gospodarczej i terytorialnej UE, a także dla wspierania łączności i dostępności wszystkich regionów w UE i dla realizacji celów Europejskiego Zielonego Ładu; przypomina, że duże projekty infrastrukturalne odgrywają kluczową rolę w realizacji polityki dotyczącej TEN-T i mają kluczowe znaczenie dla usuwania wąskich gardeł i wypełniania luk w połączeniach, w tym na odcinkach transgranicznych; przypomina, że rozległa infrastruktura transportowa może również przyczyniać się do zrównoważonego rozwoju regionów europejskich przez poprawę ekologicznej sieci połączeń, co przyczynia się do ochrony środowiska dzięki ograniczeniu emisji CO2; podkreśla, że ukończenie TEN-T przyczyni się do wzrostu gospodarczego, tworzenia miejsc pracy i spójności w całej Unii oraz pomoże w osiągnięciu celów społeczno-gospodarczych i klimatycznych UE;

2. przyznaje, że duże projekty odgrywają kluczową rolę w sieciach transportowych, ponieważ przynoszą ogromne korzyści społeczno-gospodarcze, umożliwiają tworzenie i utrzymanie miejsc pracy, zwiększają wydajność i konkurencyjność, wzmacniają infrastrukturę i wywierają wpływ na codzienne życie obywateli; zauważa, że inwestycje w infrastrukturę są zasadniczo równoważne z inwestycjami w kapitał ludzki oraz że duże projekty transportowe są wymiernymi przykładami wpływu i solidarności budżetu UE; stwierdza zatem, że skuteczne monitorowanie i kontrola tego rodzaju projektów oraz należyte zarządzanie finansami stanowią podstawowy warunek ich pomyślnej realizacji; z zadowoleniem przyjmuje przegląd TEN-T, zmierzający do stworzenia skutecznej, zrównoważonej i multimodalnej sieci transportowej w całej Europie;

3. zdaje sobie sprawę, że ani na szczeblu światowym, ani na szczeblu UE nie ma ogólnie uzgodnionej definicji określającej, czym jest duży projekt transportowy; przyznaje, że współfinansowane przez UE projekty transportowe mogą mieć wymiar regionalny, krajowy lub transgraniczny oraz że łączne kwoty zainwestowane w ich realizację są bardzo zróżnicowane;

4. zaznacza, że sieci transportowe państw członkowskich nie mogą być rozpatrywane w oderwaniu od siebie, gdyż wyraźnie uznano, że przewidywana ogólnoeuropejska sieć transportowa przyniosłaby większe korzyści niż wyizolowane działania krajowe; zwraca uwagę, że właściwa łączność w obrębie regionów europejskich i pomiędzy nimi ma kluczowe znaczenie, zwłaszcza biorąc pod uwagę kryzys wywołany pandemią COVID-19, a także nielegalną i nieuzasadnioną wojnę napastniczą Rosji przeciwko Ukrainie oraz pilną potrzebę ustanowienia alternatywnych tras logistycznych z wykorzystaniem różnych rodzajów transportu; zauważa ponadto wpływ, jaki wojna wywiera na stopy inflacji w Unii, zwłaszcza w wyniku rosnących cen paliw i energii; podkreśla w związku z tym, że wysoka inflacja niekorzystnie wpływa na stabilność finansową projektów transportowych; wyraża zaniepokojenie, że obecna społecznopolityczna perspektywa postpande- miczna w zestawieniu ze skutkami wojny stanowi kolejne zagrożenie dla terminowego zakończenia i rozwoju dużych projektów, zwłaszcza sieci bazowej TEN-T; podkreśla zatem, że rozszerzenie korytarzy europejskiej sieci transportowej na sąsiednie państwa partnerskie niebędące członkami UE (takie jak: Ukraina, Mołdawia, Macedonia Północna, Albania itp.) znacznie poprawiłoby płynne funkcjonowanie sieci TEN-T; wzywa do szybkiej integracji Bułgarii i Rumunii ze strefą Schengen, ponieważ znacznie poprawiłoby to łączność na kierunku północno-południowym w Europie Wschodniej; wzywa Komisję do wsparcia Ukrainy i jej starań na rzecz wzmocnienia połączeń kolejowych między Ukrainą a UE z myślą o przyszłym włączeniu ukraińskiej infrastruktury transportowej do sieci TEN-T;

5. podkreśla, że powodzenie dużych projektów w zakresie infrastruktury transportowej w UE będzie w znacznej mierze zależeć od tego, jak skutecznie uda się Unii połączyć infrastrukturę wschodnich państw członkowskich z infrastrukturą państw zachodnich; podkreśla kluczową rolę finansowania z instrumentu "Łącząc Europę" w dużych projektach infrastrukturalnych; podkreśla w szczególności, jak ważne jest rozszerzenie TEN-T na partnerów UE ze wschodniego sąsiedztwa, zwłaszcza Ukrainę i Republikę Mołdawii, oraz zwiększenie przydziału środków budżetowych na mobilność wojskową;

6. zauważa, że dzięki polityce dotyczącej TEN-T UE dąży do stworzenia efektywnej ogólnounijnej sieci infrastruktury transportowej z wykorzystaniem unijnych programów i inicjatyw finansowych, w tym m.in. instrumentu "Łącząc Europę", Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych, programu "Horyzont 2020" czy Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego; zwraca uwagę na różne metody zarządzania w ramach różnych instrumentów UE oraz na różne odpowiedzialne dyrekcje generalne (DG) w Komisji, co wymaga znacznego stopnia koordynacji i zarządzania dzielonego między państwami członkowskimi a Komisją (DG ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej) w zakresie funduszy polityki spójności i bezpośredniego zarządzania przez Komisję TEN-T i instrumentem "Łącząc Europę" w ramach kompetencji Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) działającej w imieniu DG ds. Mobilności i Transportu;

Unijne finansowanie i wdrażanie

7. wskazuje, że - w związku z brakiem definicji dużych projektów transportowych jako odrębnej kategorii w ramach prawnych UE - nie ma dostępnych kompleksowych danych na temat kwoty unijnego współfinansowania przeznaczonego na realizację takich projektów; odnotowuje, że w latach 2007-2020 z budżetu UE przeznaczono ponad 109 mld EUR na projekty dotyczące infrastruktury transportowej w ramach sieci TEN-T, niezależnie od ich wielkości; zauważa ponadto, że oprócz wspomnianych programów finansowanych z unijnego budżetu Europejski Bank Inwestycyjny udzielił w latach 2007-2020 pożyczek o wartości około 151 mld EUR na projekty transportowe w UE;

8. podkreśla, że UE znalazła się obecnie w wyjątkowej sytuacji, w której konieczne jest jednoczesne wykorzystanie wielu źródeł finansowania, a państwa członkowskie często nie mają zdolności administracyjnych do obsługi wszystkich środków finansowych dostępnych w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności za pośrednictwem krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności, a jednocześnie próbują wykorzystać 392 mld EUR z finansowania w ramach polityki spójności przed końcem 2027 r.; wyraża zaniepokojenie wyraźną rywalizacją między funduszami spójności na lata 2021-2027 a NextGenerationEU, ponieważ państwa członkowskie muszą ustalić priorytety instrumentów finansowania przed upływem terminu ich kwalifikowalności; apeluje o synergię między funduszami spójności a Instrumentem na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (największym z instrumentów pakietu NextGenerationEU), z zachowaniem spójności, konwergencji i koordynacji między nimi, aby zwiększyć wpływ inwestycji w terenie i uniknąć podwójnego finansowania;

9. zaznacza ponadto, że FAST - CARE (elastyczna pomoc dla terytoriów) daje możliwość stopniowego przenoszenia opóźnionych projektów z okresu 2014-2020 na okres 2021-2027; zwraca jednak uwagę na fakt, że ewentualne ograniczenie wartości netto poszczególnych przydzielonych środków w obecnym okresie zagraża budżetowi UE i jego wykonaniu;

10. z zadowoleniem przyjmuje znaczną liczbę udanych projektów o dużym zasięgu oddziaływania, współfinansowanych z budżetu UE; odnotowuje w szczególności oddziaływanie takich projektów, jak: budowa peronu kolei dużej prędkości (Hiszpania, 749 mln EUR); podwojenie liczby torów linii kolejowej "Bari - S. Andrea Bitetto" (Włochy, 421 mln EUR); budowa nowej drogi Route du Littoral (Francja, 304 mln EUR); modernizacja odcinka kolejowego Elin Pelin - Kostenets linii kolejowej Sofia-Płowdiw (Bułgaria, 553 mln EUR); budowa drogi ekspresowej na odcinku Craiova - Pitesti (Rumunia, 832 mln EUR); budowa drogi ekspresowej S7 na odcinkach Gdańsk - Elbląg oraz Koszwały - Elbląg (Polska, 504 mln EUR); usprawnienie połączenia drogowego TEN-T z Dalmacją Południową (Chorwacja, 418 mln EUR); prace na odcinku autostrady D35 MÚK Opatovice-Časy-Ostrov (Czechy, 384 mln EUR); budowa autostrady Patras Pyrgos (Grecja, 355 mln EUR); modernizacja linii kolejowej łączącejPúchov i Žilinę (Słowacja, 349 mln EUR); modernizacja dotychczasowej linii kolejowej Maribor-Šentilj (Słowenia, 195 mln EUR); modernizacja linii kolejowej Ovar - Gaia (Portugalia, 140 mln EUR); realizacja III etapu budowy zachodniej obwodnicy Wilna (Litwa, 92 mln EUR); roboty na drodze krajowejnr 2, Tallinn - Tartu - Vôru - Luhamaa Vôôbu - Mäo (Estonia, 59 mln EUR); budowa głównejautostrady krajowej, A2 Ryga - Sigulda - granica estońska (Łotwa, 44 mln EUR); oraz budowa wielopoziomowego skrzyżowania drogowego EA20A i EA21 w ramach TEN-T (Malta, 41 mln EUR); zwraca ponadto uwagę na rolę Europejskiego Banku Inwestycyjnego we wspieraniu innowacyjnych i zrównoważonych projektów infrastrukturalnych w państwach członkowskich, zarówno na szczeblu krajowym, jak i lokalnym;

Stwierdzone nieprawidłowości i wyzwania w zakresie polityki

11. przypomina, że na terenie UE realizacja projektów należy do kompetencji państw członkowskich; podkreśla, że Komisja powołała w tym celu europejskich koordynatorów, którzy mają usprawnić realizację wszystkich projektów infrastrukturalnych wzdłuż każdego z dziewięciu korytarzy bazowej sieci transportowej określonych w rozporządzeniu w sprawie TEN-T; wyraża zaniepokojenie ryzykiem rozbieżności między priorytetami strategicznymi UE i państw członkowskich oraz wzywa do wzmocnienia roli koordynatorów europejskich w celu ułatwienia realizacji projektów infrastrukturalnych wzdłuż korytarzy sieci TEN-T oraz zapewnienia współpracy i sprawnej realizacji projektów transgranicznych; podkreśla, że jakiekolwiek rozszerzenie sieci TEN-T - morskiej, rzecznej lub drogowej - powinno odbywać się w koordynacji z zainteresowanymi państwami; przypomina ponadto, że państwa członkowskie powinny zapewnić spójność swoich krajowych planów transportowych i inwestycyjnych z celami UE dotyczącymi transportu, aby przyspieszyć realizację dużych infrastrukturalnych projektów transportowych i ukończenie sieci TEN-T; podkreśla, że projekty w ramach krajowych planów państw członkowskich idą w parze z projektami, które są zgodne z celami Unii w zakresie transportu; wzywa państwa członkowskie do zadbania o to, aby ukończenie całej sieci bazowej TEN-T do 2030 r. było priorytetem w stosunku do ukończenia rozszerzonych i kompleksowych sieci; przypomina, że ważne jest rozbudowywanie połączeń w sieci i że trzeba zachęcać do dobrej współpracy na wszystkich szczeblach między organami z różnych państw członkowskich, aby zmniejszyć opóźnienia i koszty w przypadkach niezgodności harmonogramów i priorytetów;

12. wzywa Komisję do przedkładania Parlamentowi Europejskiemu i parlamentom narodowym rocznego sprawozdania z wdrażania, przedstawiającego postępy w realizacji TEN-T;

13. zaznacza, że Komisja powinna odgrywać bardziej znaczącą rolę w nadzorze nad planowaniem i realizacją projektów wzdłuż korytarzy sieci transportowej, ponieważ priorytety państw członkowskich często są określane głównie w kontekście krajowym i mogą w związku z tym nie uwzględniać odcinków transgranicznych, na których zlokalizowane są duże projekty infrastrukturalne współfinansowane przez UE; zwraca uwagę na ryzyko obniżonej użyteczności wykorzystania funduszy UE, jeśli nie zostaną osiągnięte odpowiednie wyniki; uważa, że w celu rozwiązania tego problemu należy zwiększyć spójność między krajowymi planami i inwestycjami transportowymi a priorytetami UE, a także w większym stopniu uzależnić finansowanie ze środków UE od zaangażowania w realizację priorytetów UE w zakresie rozwoju infrastruktury transportowej;

14. przypomina, że w ramach instrumentu "Łącząc Europę" Komisja wybiera projekty infrastrukturalne do objęcia finansowaniem ze środków unijnych i określa wysokość wkładu finansowego UE na podstawie ogłaszanych periodycznie konkurencyjnych zaproszeń do składania wniosków; wyraża zaniepokojenie ryzykiem niewystarczającej kontroli analiz kosztów i korzyści przy wyborze projektów; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że od 2015 r. Komisja zleca ekspertom zewnętrznym przeprowadzanie specjalnej oceny analizy kosztów i korzyści każdego projektu; ubolewa, że ocena ta opiera się czasem wyłącznie na informacjach zawartych we wniosku projektowym; wzywa Komisję do nałożenia na promotorów dużych projektów transportowych wymogu przedkładania we wnioskach surowych danych i analiz, którymi posłużyli się przy analizie kosztów i korzyści, tak by zapewnić odpowiednie podejmowanie decyzji i wykorzystywanie środków finansowych UE;

15. przyznaje, że według Europejskiego Trybunału Obrachunkowego duże projekty transportowe wymagają znacznego czasu na wdrożenie, a średni przewidywany czas budowy w przypadku skontrolowanych dużych projektów transportowych współfinansowanych przez UE do 2020 r. wynosił 15 lat, przy średnim opóźnieniu wynoszącym 11 lat; ubolewa, że duże projekty infrastrukturalne współfinansowane przez UE charakteryzują się średnio większymi opóźnieniami niż porównywalne projekty transportowe na całym świecie; podkreśla, że te ramy czasowe nie obejmują okresu planowania, w którym projekty mogą także uzyskać dofinansowanie UE na działania takie jak przeprowadzanie badań; zauważa, że ze względu na fakt, że współfinansowanie ze środków UE odbywa się w ramach siedmioletniego okresu objętego wieloletnimi ramami finansowymi (WRF), duże projekty transportowe są często współfinansowane za pośrednictwem kilku kolejnych dotacji, z których każda wymaga nowego wniosku projektowego i procesu selekcji; wyraża obawę, że prowadzi to do powielenia działań podejmowanych przez projektodawców i władze publiczne, co zwiększa obciążenie administracyjne; z niepokojem stwierdza, że takie opóźnienia zagrażają skuteczności unijnego współfinansowania; apeluje do państw członkowskich, aby wdrożyły dyrektywę w sprawie inteligentnej sieci TEN-T 10 , tak by umożliwić uproszczenie i harmonizację procedur wydawania pozwoleń oraz zapobiec opóźnieniom w realizacji projektów;

16. wzywa państwa członkowskie do skuteczniejszego wdrożenia dyrektywy w sprawie inteligentnych sieci TEN-T, zwłaszcza w odniesieniu do odcinków transgranicznych, aby zapobiec powstawaniu wąskich gardeł, a także aby zapobiec opóźnieniom w ukończeniu europejskich korytarzy transportowych i TEN-T; podkreśla, że państwa członkowskie i promotorzy projektów powinni przestrzegać dyrektywy w sprawie inteligentnych sieci TEN-T, aby uniknąć opóźnień i przekraczania kosztów oraz zapewnić terminowe ukończenie TEN-T; w związku z tym wzywa do przeprowadzania procedur wydawania pozwoleń, w tym ocen oddziaływania na środowisko, zgodnie ze środkami i skróconymi ramami czasowymi przewidzianymi w dyrektywie;

17. zaznacza ponadto, że w wielu projektach współfinansowanych przez UE dochodzi do przekroczenia kosztów w stosunku do wstępnych oszacowań na etapie planowania projektu; podkreśla, że kwestia ta będzie jeszcze bardziej problematyczna w warunkach panujących po pandemii COVID-19 oraz w kontekście wojny napastniczej Rosji przeciwko Ukrainie; wskazuje zwłaszcza na rosnące stopy inflacji oraz wzrastające koszty budowy i surowców, a także na wpływ tych czynników na budżety projektów; zwraca uwagę na fakt, że inflacja stanowi ogromne ryzyko dla obecnych i przyszłych projektów infrastrukturalnych, których realizacja może zostać wstrzymana ze względu na znaczny wzrost cen materiałów budowlanych i surowców; wzywa do zwiększenia budżetu instrumentu "Łącząc Europę", aby pokryć dodatkowe koszty wynikające z inflacji, a także uwzględnić inne potrzeby i wyzwania geopolityczne i związane z transformacją, mające wpływ na wdrażanie TEN-T, w tym na odcinkach transgranicznych;

18. zauważa znaczne opóźnienia w procesie przyjmowania umów partnerskich (PA) i programów w kontekście realizacji polityki spójności w obecnym okresie programowania 2021-2027; stwierdza, że programy powinny być realizowane od stycznia 2021 r.; z niepokojem obserwuje powolne tempo ich realizacji; przyznaje jednak, że rozpoczął się nowy etap ich wdrażania i że Komisja przyjęła dotychczas 25 umów partnerskich; z zadowoleniem zauważa, że do 25 października 2022 r. w ramach polityki spójności przedłożono co najmniej 142 programy, co należy także uznać za znaczący krok naprzód 11 ;

19. wskazuje na niebezpieczeństwo, że zobowiązania pozostające do spłaty obciążają unijny budżet i mogą również powodować znaczne umorzenia, co z kolei zmniejsza wpływ budżetu UE i utrudnia realizację zaplanowanych celów Unii w zakresie infrastruktury transportowej; zwraca uwagę na konkretne negatywne skutki niepełnego wykonania płatności i opóźnień w realizacji dużych projektów dotyczących infrastruktury transportowej; zwraca się do Komisji o poinformowanie władzy budżetowej o przyczynach wystąpienia tych problemów oraz o środkach podjętych w celu ich rozwiązania;

20. uważa, że bardzo ważne jest, aby w wieloletnich ramach finansowych, a także w krajowych planach odbudowy bardziej priorytetowo potraktowano inwestycje w infrastrukturę i ukończenie sieci bazowej TEN-T; ubolewa nad dużymi nierównościami między państwami członkowskimi pod względem planowanych inwestycji w infrastrukturę transportową; przypomina, że budżet na mobilność wojskową został zmniejszony z 5,9 mld EUR do 1,69 mld EUR; uważa, że ze względu na ograniczone zdolności administracyjne państw członkowskich należy przeznaczyć dodatkowe środki na pomoc techniczną na szczeblu krajowym i regionalnym, aby rozwijać duże projekty infrastruktury transportowej; uważa, że instrument "Łącząc Europę" powinien stanowić skuteczną zachętę finansową w celu wypełnienia luki między interesami krajowymi a europejskimi priorytetami transportowymi;

21. wzywa Komisję i państwa członkowskie do szybkiego ustanowienia ram finansowych w celu lepszego wspierania i pozyskiwania inwestycji prywatnych w projekty infrastrukturalne oraz do opracowania innowacyjnych ustaleń finansowych, zwłaszcza poprzez mechanizmy łączenia; wzywa do stworzenia w następnych WRF na lata 2028-2035 w ramach instrumentu "Łącząc Europę" (CEF III) puli środków budżetowych przeznaczonych na transport zewnętrzny, aby zacieśnić współpracę z partnerami spoza UE w zakresie projektów transgranicznych i wdrażania infrastruktury; uważa, że z uwagi na obecną rzeczywistość geopolityczną nowym priorytetom UE powinny odpowiadać dodatkowe środki, a ich realizacja nie powinna odbywać się kosztem innych programów i priorytetów transportowych;

Wykonanie, odpowiedzialność i monitorowanie

22. podkreśla, że w monitorowaniu projektów CINEA koncentruje się głównie na aspektach finansowych i produktach, a nie na szerzej rozumianych wynikach projektów i ich oddziaływaniu, w tym np. na miejscową ludność i na środowisko; wzywa Komisję i CINEA, aby rozważyły stosowanie celów i wskaźników bardziej ukierunkowanych na wyniki w celu zwiększenia potencjału synergii między różnymi programami finansowania, a także lepszego monitorowania wyników projektów;

23. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w nowym instrumencie "Łącząc Europę" wprowadzono przejrzyste, odpowiedzialne i odpowiednie środki monitorowania i sprawozdawczości, w tym wymierne wskaźniki; zaznacza, że systemy sprawozdawczości na temat wyników muszą zapewniać, aby dane zgromadzone w ramach monitorowania wdrażania i realizacji instrumentu "Łącząc Europę" mogły być wykorzystane do dogłębnej analizy osiągniętych postępów, w tym do monitorowania wpływu na klimat, oraz aby były one gromadzone w sposób wydajny, skuteczny i terminowy;

24. odnotowuje z zaniepokojeniem, że choć Unia sporządza systematyczne oceny ex post programów, Komisja nie przeprowadziła regularnych ocen ex post poszczególnych dużych projektów transportowych współfinansowanych przez UE, ani nie wymagała ich wykonania od projektodawców; stwierdza, że obecnie nie mają oni takiego obowiązku prawnego; podkreśla, że te oceny ex post mogłyby zwiększyć przejrzystość pod względem skuteczności projektów i umożliwić wyciąganie wniosków na potrzeby przyszłych dużych projektów infrastrukturalnych; zaleca, aby Komisja zaproponowała orientacyjne definicje dużych regionalnych, krajowych i transgranicznych projektów infrastrukturalnych kwalifikujących się do finansowania ze środków UE, ponieważ nie ma ogólnie uzgodnionej definicji dużego projektu transportowego ani na szczeblu globalnym, ani na szczeblu UE; zapewni to lepsze ukierunkowanie konkurujących wniosków projektowych, zwiększy przejrzystość gromadzenia danych dotyczących zatwierdzonych projektów oraz jeszcze bardziej ułatwi monitorowanie, kontrolę i ocenę;

Główne priorytety i zalecenia

25. wyraża przekonanie, że warto przeanalizować międzynarodowe doświadczenia w zakresie finansowania i realizacji dużych projektów infrastrukturalnych, i apeluje o uwzględnienie wniosków z tej analizy w kształtowaniu przyszłej polityki (po roku 2027); wskazuje przy tym na przykłady długoterminowego wsparcia finansowego dla dużych projektów transportowych (Australia i Szwajcaria), systemów monitorowania opartych na analizie ryzyka w przypadku dużych projektów transportowych (Stany Zjednoczone i Szwajcaria) oraz ocen ex post projektów w oparciu o znormalizowane wskaźniki na szczeblu projektodawców (Stany Zjednoczone i Norwegia);

26. uważa w szczególności, że system regularnego monitorowania dużych projektów transportowych oparty na analizie ryzyka pozwoliłby skuteczniej przeciwdziałać znacznym opóźnieniom w realizacji dużych projektów infrastruktury transportowej w UE i przyczyniłby się do dalszej poprawy w zakresie zarządzania przekroczeniami kosztów;

27. z zaniepokojeniem odnotowuje, że żądanie dodatkowych informacji i analiz na potrzeby procesu selekcji może skutkować obciążeniem administracyjnym dla projektodawców; sądzi, że w kolejnym okresie programowania można rozważyć podejście dwuetapowe, zgodnie z którym projektodawcy są zapraszani do złożenia kompleksowego wniosku dotyczącego projektu dopiero po przyjęciu wyrażonego przez nich zainteresowania;

28. zachęca Komisję, aby rozważyła, jak mogłaby stać się bardziej widoczna w procesie angażowania zainteresowanych stron, co mogłoby być niezwykle korzystne dla promowania unijnej wartości dodanej dużych projektów transportowych;

29. jest przekonany, że odpowiednia kontrola nad wdrażaniem funduszy jest koniecznością, ponieważ projekty infrastrukturalne są narażone na nieprawidłowości, w tym korupcję; wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby wprowadziły do obowiązkowego użytku jeden zintegrowany, interoperacyjny system informacji i monitorowania, obejmujący jedno narzędzie do eksploracji danych i oceny ryzyka w celu uzyskania dostępu do odpowiednich danych i ich analizy, łącznie z informacjami na temat własności rzeczywistej, oraz zwiększenia wiarygodności kontroli, z myślą o powszechnym stosowaniu, między innymi przy pomocy Instrumentu Wsparcia Technicznego; podkreśla, że takie dane powinny umożliwić wzmocnienie procesów kontroli i audytu, zwłaszcza w odniesieniu do nadużyć finansowych i konfliktów interesów;

30. zaznacza, że skuteczna kontrola zależy od ścisłej współpracy między zainteresowanymi podmiotami UE zajmującymi się zwalczaniem nadużyć finansowych; apeluje o dalszą współpracę między Prokuraturą Europejską a Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych, aby poprawić systemy monitorowania i kontroli w ramach zarządzania dzielonego oraz zapobiegać możliwościom niewłaściwego zarządzania funduszami;

31. wyraża zaniepokojenie brakiem systematycznej oceny dużych projektów transportowych w UE oraz faktem, że istniejące monitorowanie skupia się głównie na nakładach finansowych i produktach, a nie na wynikach; postuluje większe uwidocznienie wyników takich projektów, ponieważ odgrywają one istotną rolę w zapewnianiu długoterminowych korzyści społeczno-gospodarczych i środowiskowych; apeluje też o dokonanie przeglądu długoterminowych korzyści płynących z dużych projektów transportowych oraz o ocenę wszelkich korzyści, które mają charakter dodatkowy w stosunku do bezpośrednich korzyści generowanych przez takie projekty 12 ;

32. zwraca się do Komisji o dalsze wzmocnienie w miarę możliwości wskaźników oceny ex post przez wprowadzenie takich kryteriów, jak: bezpieczeństwo ruchu drogowego; obniżenie liczby ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń; ograniczenie emisji, co poprawiłoby jakość powietrza; ograniczenie zanieczyszczenia hałasem; łagodzenie innych zakłóceń w środowisku; wzrost aktywności gospodarczej w związku z korzyściami pod względem dochodu i zatrudnienia dla lokalnych przedsiębiorstw i mieszkańców; korzyści pod względem czasu i kosztów transportu pasażerskiego i towarowego; oraz inne korzyści społeczne; zauważa w związku z tym, że brak skutecznego egzekwowania przepisów związanych z jakością infrastruktury jest dodatkowym istotnym czynnikiem przyczyniającym się do niskiego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego, co powoduje ofiary śmiertelne i obrażenia; wyraża przekonanie, że pomiar skutków gospodarczych za pośrednictwem regionalnych lub krajowych modeli makroekonomicznych mógłby przyczynić się do złagodzenia wszelkich potencjalnych zagrożeń wynikających z braku kontroli 13 ; uznaje potrzebę usprawnienia procesów regulacyjnych w celu zapewnienia odpowiednich konsultacji publicznych i ocen oddziaływania na środowisko przy jednoczesnym zagwarantowaniu, że projekty infrastruktury krytycznej nie będą bezzasadnie blokowane; podkreśla, jak ważne jest przeprowadzenie dogłębnej społeczno-gospodarczej analizy kosztów i korzyści oraz dokonanie oceny oddziaływania na środowisko z wykorzystaniem znormalizowanej metodyki i w oparciu o podejście uwzględniające cały cykl życia w odniesieniu do każdego dużego projektu infrastruktury transportowej;

33. wzywa do ścisłego uzgodnienia priorytetów strategicznych UE i państw członkowskich; apeluje o zapewnienie Komisji większego nadzoru nad planowaniem i realizacją projektów wzdłuż korytarzy sieci transportowej; zauważa, że w wielu państwach członkowskich priorytetowo traktuje się niektóre kategorie projektów ze względu na ich strategiczne znaczenie, a projekty te charakteryzują się krótszymi terminami oraz jednoczesnymi lub uproszczonymi procedurami; uważa, że jeżeli takie ramy istnieją w obrębie krajowych ram prawnych, automatycznie powinny mieć zastosowanie do projektów dotyczących TEN-T; wzywa państwa członkowskie, których krajowe ramy prawne nie przewidują takiego priorytetowego traktowania, do jego zapewnienia w odniesieniu do projektów transportowych w celu ograniczenia obciążeń administracyjnych dla promotorów projektów oraz zapewnienia sprawniejszej i skuteczniejszej procedury; stwierdza, że mogłoby to mieć pozytywny wpływ na przyspieszenie realizacji dużych projektów dotyczących infrastruktury transportowej; podkreśla, że liczne, różnorodne i złożone procedury udzielania pozwoleń, transgraniczne postępowania o udzielenie zamówień oraz inne procedury znacznie utrudniają terminową realizację projektów i często bywają przyczyną znaczących opóźnień i zwiększonych kosztów; podkreśla w związku z tym korzyści wynikające z posiadania jednego wyznaczonego organu do celów usprawnienia procedur administracyjnych na szczeblu krajowym;

34. wzywa Komisję, aby położyła nacisk na rozwój transgranicznej infrastruktury transportowej w celu zapewnienia lepszej i bardziej ekologicznej sieci połączeń w Europie; zaleca zwiększenie dostępności międzynarodowych pociągów nocnych w celu stworzenia zrównoważonych alternatywnych rozwiązań transportowych;

35. jest zaniepokojony faktem, że długi czas oczekiwania na wewnętrznych granicach UE negatywnie wpływa na sfinansowaną przez UE infrastrukturę i zmniejsza jej ogólną użyteczność, co z kolei odbija się na miastach i obywatelach, na jakości powietrza i zanieczyszczeniu hałasem, a także na zwiększonym ryzyku wypadków drogowych przy jednoczesnym pogorszeniu warunków pracy kierowców; apeluje zatem o ustanowienie ogólnounijnego standardowego czasu (średnio jedna minuta) na odprawę i kontrolę zarejestrowanych w UE pojazdów ciężkich na granicach UE, aby ułatwić optymalne wykorzystanie infrastruktury transportowej i sieci transportowych; wzywa ponadto do priorytetowego traktowania transgranicznych projektów dotyczących wzajemnych połączeń, mających na celu usunięcie wąskich gardeł, rozwiązanie problemu brakujących połączeń, identyfikowanie strategicznych segmentów i poprawę połączeń trans- granicznych, a także projektów dotyczących wzajemnych połączeń i różnych rodzajów transportu, aby promować multimodalność i zrównoważony rozwój; uważa, że projekty transgraniczne i projekty dotyczące brakujących połączeń zapewniają największą europejską wartość dodaną, oraz podkreśla, że ich pilna realizacja jest najwyższym priorytetem; wzywa również państwa członkowskie do wykorzystywania wiedzy zdobytej podczas trwających projektów TEN-T, kiedy rozważają realizację nowych projektów infrastrukturalnych finansowanych przez UE, a także do terminowej i skutecznej wymiany najlepszych praktyk i istotnych informacji w celu ogólnej poprawy realizacji projektów infrastruktury transportowej;

36. wzywa do szybkiego przyjęcia europejskiego mechanizmu transgranicznego, ponieważ poprawi on efektywność inwestycji unijnych w transgraniczną infrastrukturę transportową;

37. zwraca się do Komisji o ustanowienie europejskiej szybkiej ścieżki dla projektów infrastrukturalnych wzdłuż bazowej i kompleksowej sieci TEN-T; uważa, że ta szybka ścieżka powinna opierać się na trzech filarach:

- wiążące konsultacje ex ante między państwami członkowskimi a Komisją, przed złożeniem formularzy wniosków dotyczących projektów, co powinno skrócić czas trwania procedury, umożliwiając państwom członkowskim jak najszybsze zajęcie się ewentualnymi negatywnymi uwagami Komisji;

- przyspieszenie procedury oceny oddziaływania na środowisko i zatwierdzenia przez Komisję w celu dodatkowego skrócenia czasu między złożeniem wniosku a realizacją projektu;

- wspólne ogólnounijne minimalne standardy oceny finansowej i ekonomicznej projektów (tj. rentowność, dojrzałość, zwrot z inwestycji); powinny one zapewnić jasność i jednolitość oraz umożliwić zminimalizowanie wszelkich potencjalnych problemów wynikających z przeprowadzania audytów;

38. wzywa do uznania szczególnej wartości dodanej w projektach przyczyniających się do tak potrzebnej harmonizacji rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych w całej Unii; wzywa do szybkiego uzgodnienia i wdrożenia proponowanego rozporządzenia w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych 14 ;

39. proponuje, aby rozważyć środki awaryjne i elastyczność finansowania w celu umożliwienia dalszego wdrażania i zakończenia realizacji najważniejszych projektów w przypadku wystąpienia siły wyższej lub sytuacji kryzysowych, przy uwzględnieniu ogólnego czasu realizacji projektów; proponuje wprowadzenie odpowiednich modeli indeksacji lub innych modeli w celu dostosowania kosztów budowy i surowców do stopy inflacji;

o

o o

40. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
2 Dz.U. L 57 z 18.2.2021, s. 17.
3 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
4 Dz.U. L 249 z 14.7.2021, s. 38
5 Dz.U. L 348 z 20.12.2013, s. 1.
6 Dz.U. L 249 z 27.9.2019, s. 97.
7 Dz.U. L 417 z 11.12.2020, s. 365.
8 Dz.U. L 340 z 24.9.2021, s. 1.
9 Dz.U. L 258 z 5.10.2022, s. 38.
10 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1187 z dnia 7 lipca 2021 r. w sprawie usprawnienia środków na rzecz poczynienia postępów w realizacji transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), Dz.U. L 258 z 20.7.2021, s. 1.
11 Komisja Europejska, "Nowa polityka spójności", dostęp: 3 maja 2023 r.
12 Międzynarodowe Forum Transportu, "Major Transport Infrastructure Projects and Economic Development" ["Duże projekty infrastruktury transportowej a rozwój gospodarczy"], Okrągłe Stoły Międzynarodowego Forum Transportu, nr 154, Wydawnictwo OECD, Paryż, 2014.
13 Tamże.
14 Wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i uchylającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE (COM(2021)0559).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024