Komunikat Komisji dotyczący poprawek do Wytycznych w sprawie pomocy państwa w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich

KOMUNIKAT KOMISJI
dotyczący poprawek do Wytycznych w sprawie pomocy państwa w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich
(C/2024/1902)

Kontekst

14 grudnia 2022 r. przyjęto Wytyczne w sprawie pomocy państwa w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich 1  ("wytyczne"). Komisja zaczęła je stosować 1 stycznia 2023 r.

W niektórych punktach wytycznych we wszystkich wersjach językowych wystąpiły błędy, które mają wpływ na wykonanie przepisów zawartych w tych punktach. Ponadto wytyczne w języku bułgarskim, czeskim, francuskim, niemieckim, włoskim, romskim i słowackim zawierają dodatkowe błędy, które są właściwe dla tych wersji językowych. Błędy te należy zatem poprawić.

Aby uniknąć nieporozumień co do warunków określonych w punktach wytycznych zawierających takie błędy, poprawki powinny mieć zastosowanie z mocą wsteczną. W związku z tym podane poniżej poprawki do wytycznych stają się skuteczne z mocą wsteczną od 1 stycznia 2023 r.

W wytycznych wprowadza się następujące poprawki:

1.
(nie dotyczy języka polskiego)
2.
(nie dotyczy języka polskiego)
3.
pkt (22) otrzymuje brzmienie:

"(22) Niniejsze wytyczne mają zastosowanie do pomocy dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) i zasadniczo również do dużych przedsiębiorstw. Duże przedsiębiorstwa są jednak zwykle mniej narażone na niedoskonałości rynku niż MŚP. Ponadto w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich duże przedsiębiorstwa częściej są liczącymi się uczestnikami danego rynku, a w konsekwencji pomoc przyznana w poszczególnych przypadkach dużym przedsiębiorstwom może szczególnie zakłócać konkurencję i handel na rynku wewnętrznym. Ponieważ pomoc przyznana dużym przedsiębiorstwom w sektorach rolnym, leśnym i na obszarach wiejskich oraz innym dużym przedsiębiorstwom może potencjalnie powodować podobne zakłócenia konkurencji, przepisy niniejszych wytycznych dotyczące pomocy państwa dla dużych przedsiębiorstw zostają zharmonizowane z ogólnymi przepisami w zakresie pomocy państwa i podlegają ocenie zgodności na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) Traktatu, zgodnie z rozdziałem 3 niniejszej części. W odniesieniu do środków pomocy na rzecz sektora produkcji zwierzęcej, o których mowa w części II sekcja 1.3.3. niniejszych wytycznych, które nie wchodzą w zakres rozporządzenia (UE) 2021/2115, Komisja podtrzymuje swoje wcześniejsze stanowisko, że duże przedsiębiorstwa powinny być w stanie same pokrywać koszty takich środków. W związku z tym pomoc w sektorze produkcji zwierzęcej powinna pozostać ograniczona do MŚP."

4.
pkt (33) ppkt (3) otrzymuje brzmienie:

"(3) »niekorzystne zjawisko klimatyczne porównywalne z klęską żywiołową« oznacza niekorzystne warunki pogodowe, takie jak: mróz, burza i grad, lód, ulewny lub długotrwały deszcz lub poważna susza, które niszczą, w przypadku sektora rolnego, ponad 30 % średniej produkcji obliczonej na podstawie trzech lub czterech poprzednich lat lub średniej produkcji obliczonej na podstawie pięciu lub ośmiu poprzednich lat, z wyłączeniem wartości najwyższej i najniższej; w przypadku sektora leśnego: ponad 20 % potencjału leśnego;"

5.
pkt (41) otrzymuje brzmienie:

"(41) Z wyjątkiem pomocy, o której mowa w części II pkt (499) i części II rozdział 3 niniejszych wytycznych, te ogólne warunki zgodności stosuje się do wszystkich rodzajów pomocy objętych niniejszymi wytycznymi, chyba że w niniejszej części sekcje 3.1 i 3.2 przewidziano odstępstwa ze względu na szczególne uwarunkowania dotyczące sektora rolnego."

6.
w pkt (55) wprowadza się następujące poprawki:
a)
formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"Na zasadzie odstępstwa od pkt (50) - (53) w odniesieniu do następujących kategorii pomocy nie obowiązuje wymóg wywoływania efektu zachęty lub przyjmuje się, że wywołują one taki efekt:"

b)
lit. q) otrzymuje brzmienie:

"q) pomoc na pokrycie kosztów leczenia oraz zapobiegania rozprzestrzenianiu się agrofagów, chorób drzew oraz zarażeniu inwazyjnym gatunkiem obcym oraz pomoc na wyrównanie szkód spowodowanych przez takie agrofagi, choroby drzew i zarażenie inwazyjnym gatunkiem obcym zgodnie z częścią II sekcja 2.8.1. wytycznych."

7.
pkt (71) otrzymuje brzmienie:

"(71) Do celów niniejszych wytycznych Komisja uważa, że rynek nie pozwala na osiągnięcie zakładanych celów bez interwencji państwa dotyczącej środków pomocy spełniających szczególne warunki ustanowione w części II. W związku z tym tego rodzaju pomoc należy uznać za niezbędną."

8.
pkt (84) otrzymuje brzmienie:

"(84) Komisja uważa, że co do zasady pomoc jest proporcjonalna, jeżeli kwota pomocy nie przekracza kosztów kwa- lifikowalnych. Powyższe pozostaje bez uszczerbku dla zasad dotyczących zachęt w dziedzinie środowiska lub innych zachęt publicznych, które szczegółowo określono w części II sekcje 1.3.1.1. i 2.3."

9.
(nie dotyczy języka polskiego)
10.
pkt (157) lit. c) akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Warunki określone w lit. c) nie mają zastosowania do inwestycji w istniejącą instalację, która wpływa jedynie na efektywność energetyczną, ani do inwestycji w utworzenie zbiornika, ani do inwestycji w wykorzystywanie odzyskanej wody, która nie wpływa na jednolitą część wód podziemnych lub powierzchniowych;"

11.
pkt (144) otrzymuje brzmienie:

"(144) Komisja uzna pomoc na inwestycje w gospodarstwach rolnych związane z produkcją podstawową produktów rolnych za zgodną z rynkiem wewnętrznym na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) Traktatu, jeżeli spełnia ona wymogi określone w części I rozdział 3 niniejszych wytycznych, ogólny warunek dotyczący pomocy inwestycyjnej określony w pkt (143) oraz warunki określone w niniejszej sekcji."

12.
(nie dotyczy języka polskiego)
13.
(nie dotyczy języka polskiego)
14.
w pkt (176) lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) inwestycje powiązane z co najmniej jednym z celów szczegółowych związanych ze środowiskiem i klimatem, o których mowa w pkt (152) lit. e), f) i g), lub inwestycje na rzecz przetwarzania produktów rolnych powiązane z poprawą dobrostanu zwierząt;"

15.
w pkt (193) lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) grupom producentów, które nie spełniają wymogów określonych w art. 67 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/2115 lub grupom, organizacjom ani zrzeszeniom producentów, których cele są niezgodne z art. 152 ust. 1 lit. c), art. 156 i art. 161 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013."

16.
(nie dotyczy języka polskiego)
17.
pkt (267) otrzymuje brzmienie:

"(267) Pomoc na inwestycje w produkcję podstawową i w zakresie przetwarzania oraz wprowadzania do obrotu produktów ekologicznych podlega przepisom zawartym w sekcjach 1.1.1.1 i 1.1.1.3 niniejszej części."

18.
pkt (318) otrzymuje brzmienie:

"(318) W przypadku operacji, o których mowa w pkt (315) lit. c), polegających na inwestycjach, pomoc musi ograniczać się do maksymalnej intensywności pomocy w odniesieniu do pomocy inwestycyjnej, jak określono w odnośnej sekcji na temat pomocy inwestycyjnej."

19.
(nie dotyczy języka polskiego)
20.
w pkt (361) lit. b) ppkt (i) otrzymuje brzmienie:

"(i) publicznego, unijnego, krajowego lub regionalnego programu zapobiegania występowaniu danej choroby zwierząt, danego agrofaga roślin lub danego inwazyjnego gatunku obcego, ich kontroli, zwalczania lub likwidacji;"

21.
(nie dotyczy języka polskiego)
22.
pkt (399) otrzymuje brzmienie:

"(399) Pomoc i wszelkie inne płatności otrzymane w celu zrekompensowania kosztów pośrednich, o których mowa w pkt (393) lit. b), w tym płatności w ramach innych środków krajowych lub unijnych lub polis ubezpieczeniowych z tytułu szkód, na które przyznano pomoc, nie mogą przekraczać 100 % kosztów kwalifikowalnych."

23.
(nie dotyczy języka polskiego)
24.
pkt (444) otrzymuje brzmienie:

"(444) Zastosowanie mają przepisy dotyczące kosztów kwalifikowalnych oraz intensywności pomocy określone w sekcji 1.3.1.1, z wyjątkiem kosztów, o których mowa w pkt (432)."

25.
(nie dotyczy języka polskiego)
26.
(nie dotyczy języka polskiego)
27.
(nie dotyczy języka polskiego)
1 Komunikat Komisji: Wytyczne w sprawie pomocy państwa w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich (Dz.U. C 485 z 21.12.2022, s. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024