Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 września 2023 r. w sprawie podjęcia rokowań w sprawie umowy ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki w sprawie wzmocnienia międzynarodowych łańcuchów dostaw minerałów krytycznych (2023/2772(RSP))

P9_TA(2023)0326

Podjęcie rokowań w sprawie umowy ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki w sprawie wzmocnienia międzynarodowych łańcuchów dostaw minerałów krytycznych

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 września 2023 r. w sprawie podjęcia rokowań w sprawie umowy ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki w sprawie wzmocnienia międzynarodowych łańcuchów dostaw minerałów krytycznych (2023/2772(RSP))

(C/2024/1765)

(Dz.U.UE C z dnia 22 marca 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając zalecenie Komisji z dnia 14 czerwca 2023 r. dotyczące decyzji Rady upoważniającej do podjęcia rokowań w sprawie umowy ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki w sprawie wzmocnienia międzynarodowych łańcuchów dostaw minerałów krytycznych (COM(2023)0327),

- uwzględniając wspólne oświadczenie prezydenta USA Joe Bidena i przewodniczącej Komisji Ursuli von der Leyen z dnia 10 marca 2023 r.,

- uwzględniając amerykańską ustawę o obniżeniu inflacji (IRA) z 2022 r.,

- uwzględniając wspólne amerykańsko-unijne oświadczenie wydane po posiedzeniu Rady UE-USA ds. Handlu i Technologii z dnia 31 maja 2023 r.;

- uwzględniając pytanie do Komisji w sprawie podjęcia rokowań w sprawie umowy ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki w sprawie wzmocnienia międzynarodowych łańcuchów dostaw minerałów krytycznych (O-000037/2023 - B9-0027/2023),

- uwzględniając art. 136 ust. 5 i art. 132 ust. 2 Regulaminu,

- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Handlu Międzynarodowego,

A. mając na uwadze, że UE i USA łączy wspólny system wartości i że wspólnym podstawowym interesem obu stron jest kształtowanie środowiska międzynarodowego, które wzmacnia wielostronność i wartości demokratyczne, broni praw człowieka, stoi na straży prawa międzynarodowego i promuje międzynarodowy porządek oparty na zasadach oraz zrównoważony rozwój na całym świecie;

B. mając na uwadze, że USA są członkiem założycielem Światowej Organizacji Handlu (WTO) i od dziesięcioleci zdecydowanie opowiadają się za wielostronnym porządkiem świata opartym na zasadach;

C. mając na uwadze, że UE i USA rozpoczęły niedawno dialog na temat zachęt do korzystania z czystej energii ukierunkowany na ewentualne zmiany zasad dotyczących zielonych dotacji, które obie strony mogłyby zaproponować na szczeblu WTO; mając na uwadze, że w ramach Rady UE-USA ds. Handlu i Technologii uruchomiły również transatlantycką inicjatywę na rzecz zrównoważonego handlu, aby zwiększyć potencjał rynku transatlantyckiego jako katalizatora dekarbonizacji i transformacji ekologicznej;

D. mając na uwadze, że globalny wyścig o kształtowanie przyszłości produkcji czystych technologii energetycznych nabiera tempa, na co wpływ mają m.in. interwencje publiczne;

E. mając na uwadze, że cel, jakim jest promowanie czystej produkcji i innowacji w dziedzinie czystych technologii oraz intensyfikacja działań na rzecz klimatu, powinien zachęcać do produkcji czystych technologii w UE, a jednocześnie wzmacniać odporność międzynarodowych łańcuchów dostaw we współpracy z wiarygodnymi partnerami i ograniczać niepożądane strategiczne zależności;

F. mając na uwadze, że wielostronna struktura współpracy w zakresie surowców krytycznych mogłaby przynieść korzyści gospodarcze i społeczne w dziedzinie wydobycia surowców krytycznych i obejmować skuteczne zabezpieczenia, które zmniejszą wpływ na różnorodność biologiczną i ekosystemy w istniejących globalnych granicach;

G. mając na uwadze, że chociaż IRA stanowi największą pojedynczą inwestycję w klimat i czystą energię w historii USA, zawiera przepisy, które są dyskryminujące i zagrażają równym warunkom działania; mając w szczególności na uwadze, że IRA uniemożliwia eksporterom z UE korzystanie z ulg podatkowych lub subsydiów przyznawanych w ramach programu, w tym eksporterom pojazdów o napędzie akumulatorowym lub zasilanych ogniwami paliwowymi;

H. mając na uwadze, że UE i USA nie zawarły umowy o wolnym handlu;

I. mając na uwadze, że przyjęcie umowy w sprawie minerałów krytycznych jest uzasadnione, aby przyznać UE status równoważny partnerom USA objętym umową o wolnym handlu w odniesieniu do zapisanej w IRA ulgi związanej z czystymi pojazdami;

J. mając na uwadze, że ciągłe włączanie Parlamentu Europejskiego aż do przyjęcia mandatu negocjacyjnego zagwarantowałoby solidniejszy i legitymizowany demokratycznie proces;

1. z zadowoleniem przyjmuje współpracę Komisji z administracją USA na najwyższym szczeblu i wzywa strony do znalezienia rozwiązań w celu zrekompensowania dyskryminujących przepisów zawartych w IRA, które mają wpływ na unijne podmioty prowadzące eksport na rynek USA i zagrażają równym warunkom działania;

2. z zadowoleniem przyjmuje podjęcie rokowań w sprawie umowy z USA w sprawie wzmocnienia międzynarodowych łańcuchów dostaw minerałów krytycznych w zakresie, w jakim rokowania te pozwolą osiągnąć zrównoważony wynik zgodny z zasadami WTO i usprawnić współpracę korzystną dla obu stron;

3. podkreśla, że w UE obowiązują jedne z najwyższych na świecie norm w odniesieniu do przepisów dotyczących klimatu i środowiska oraz że dzięki nim produkty z UE powinny zostać objęte korzyściami przewidzianymi w IRA; podkreśla, że w umowie należy również zagwarantować pełne poszanowanie dorobku prawnego UE w zakresie klimatu i zrównoważonego rozwoju, że powinna być ona dostosowana do działań UE na rzecz wzmocnienia jej otwartej strategicznej autonomii oraz pozostawać bez uszczerbku dla niedawno przyjętych przepisów i aktualnie rozpatrywanych wniosków ustawodawczych, w tym rozporządzenia (UE) 2023/1542 w sprawie baterii i zużytych baterii 1 , aktu w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie 2  i aktu w sprawie surowców krytycznych 3 ;

4. popiera współpracę transatlantycką, w tym za pośrednictwem forów międzynarodowych, w zakresie sprawiedliwej i sprzyjającej włączeniu społecznemu normalizacji w odniesieniu do oceny cyklu życia oraz wydobycia, etykietowania i recyklingu minerałów krytycznych w celu stworzenia zrównoważonych łańcuchów wartości i dostaw; z zadowoleniem przyjmuje uruchomienie transatlantyckiej inicjatywy na rzecz zrównoważonego handlu i oczekuje szybkiego wdrożenia jej programu prac; wzywa Komisję do bliskiej współpracy ze Stanami Zjednoczonymi w celu przeanalizowania pełnego potencjału Rady UE-USA ds. Handlu i Technologii, do ścisłejkolaboracji z innymi partnerami strategicznymi w celu promowania odpornych, zrównoważonych i wiarygodnych globalnych łańcuchów wartości materiałów krytycznych, a także do wykorzystania tej umowy jako okazji do tworzenia wartości dodanej w krajach, z których pochodzą te minerały krytyczne, i do współpracy z nimi, przy jednoczesnym ograniczeniu niepożądanych strategicznych zależności;

5. popiera deklarowany cel umowy, jakim jest wzmocnienie międzynarodowych łańcuchów dostaw minerałów krytycznych, a tym samym zagwarantowanie wzajemnych zobowiązań w dziedzinie handlu, pracy i ochrony środowiska, a także propagowanie przyjęcia technologii akumulatorów pojazdów elektrycznych przez sformalizowanie wspólnego zobowiązania UE i USA do ułatwiania handlu i zmniejszania niepewności przedsiębiorstw;

6. z zadowoleniem przyjmuje cel polegający na wypracowaniu wspólnego zrozumienia polityki i praktyk nierynkowych powodujących zakłócenia w dziedzinie minerałów krytycznych oraz opracowaniu skoordynowanych działań, w tym z innymi partnerami strategicznymi, aby wspierać dywersyfikację łańcucha dostaw oraz zmniejszyć podatność na zagrożenia i niepożądane strategiczne zależności;

7. podkreśla, że umowa powinna również zagwarantować jasność w odniesieniu do odpowiednich definicji, i wzywa obie strony do uzgodnienia wszystkich minerałów wymienionych w IRA, które mają być objęte umową, oraz do określenia wykazu sektorów związanych z minerałami krytycznymi, które są przedmiotem tej umowy;

8. apeluje, aby umowa obejmowała również minerały krytyczne uzyskiwane w procesie recyklingu; wyraża zadowolenie, że w projekcie wytycznych negocjacyjnych zawarto odniesienie do potrzeby promowania obiegu zamkniętego, ale ubolewa, że w wytycznych nie stwierdzono wyraźnie, że w zakres negocjacji wchodzą surowce wtórne;

9. z zadowoleniem przyjmuje wyrażone w wytycznych negocjacyjnych ambicje w dziedzinie zrównoważonego rozwoju i przepisów dotyczących pracy oraz odniesienie do podstawowych zasad i praw w pracy określonych przez Międzynarodową Organizację Pracy; podkreśla, że w umowie należy również zagwarantować pełne poszanowanie podejścia UE do handlu i zrównoważonego rozwoju oraz że powinna ona pozostawać bez uszczerbku dla niedawno przyjętych przepisów i aktualnie rozpatrywanych wniosków ustawodawczych, w tym wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie zakazu produktów wytwarzanych z wykorzystaniem pracy przymusowej na rynku unijnym 4 ;

10. podkreśla, że należy uwzględnić mechanizm zapewniania przejrzystości służący wzajemnej wymianie informacji na temat wsparcia publicznego udzielanego sektorowi minerałów krytycznych, a także system wczesnego ostrzegania o zakłóceniach w łańcuchu dostaw minerałów krytycznych;

11. wzywa Komisję, aby kontynuowała ocenę możliwego wpływu IRA na przemysł europejski i jego konkurencyjność, w tym zakłóceń w handlu i inwestycjach, z uwzględnieniem obecnych wyzwań dla łańcuchów dostaw oraz wysokich kosztów energii, transportu i surowców, a także aby nadal prowadziła dialog ze Stanami Zjednoczonymi na temat sposobów rozwiązania tych kwestii;

12. apeluje do Komisji, aby najpóźniej dwa lata po ratyfikacji przeprowadziła ocenę ex post skutków tej umowy oraz przeanalizowała, w jakim stopniu osiąga ona wyznaczone cele;

13. odnotowuje ambitny harmonogram zakończenia negocjacji ze Stanami Zjednoczonymi; przypomina w tym kontekście o potrzebie natychmiastowego i pełnego zaangażowania Parlamentu oraz przekazywania mu informacji na każdym etapie negocjacji, aby zagwarantować kontrolę demokratyczną; przypomina, że każda formalna umowa będąca wynikiem takich negocjacji będzie wymagała zgody Parlamentu; podkreśla, że potrzeba szybkiego znalezienia rozwiązania nie powinna szkodzić ambicjom;

14. apeluje do Komisji, aby przekazała rządowi Stanów Zjednoczonych, że umowę w sprawie minerałów krytycznych należy traktować jedynie jako jeden z pierwszych kroków w kierunku rozwiania wszystkich obaw UE dotyczących zarówno IRA - bez uszczerbku dla ewentualnych działań na szczeblu WTO - jak i, w szerszym ujęciu, utrzymujących się napięć handlowych w stosunkach UE-USA; wzywa Komisję do dalszej współpracy z rządem USA w celu rozwiązania pozostałych nierozstrzygniętych kwestii;

15. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, Biuru przedstawiciela handlowego USA i Kongresowi USA.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1542 z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie baterii i zużytych baterii, zmieniające dyrektywę 2008/98/WE i rozporządzenie (UE) 2019/1020 oraz uchylające dyrektywę 2006/66/WE (Dz.U. L 191 z 28.7.2023, s. 1).
2 Wniosek Komisji z dnia 16 marca 2023 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia ram środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produkcji produktów technologii neutralnych emisyjnie (akt w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie) (COM(2023)0161).
3 Wniosek Komisji z dnia 16 marca 2023 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego ramy na potrzeby zapewnienia bezpiecznych i zrównoważonych dostaw surowców krytycznych oraz zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1724 i (UE) 2019/1020 (COM(2023)0160).
4 Wniosek Komisji z dnia 14 września 2022 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zakazu produktów wytwarzanych z wykorzystaniem pracy przymusowej na rynku unijnym (COM(2022)0453).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.1765

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 września 2023 r. w sprawie podjęcia rokowań w sprawie umowy ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki w sprawie wzmocnienia międzynarodowych łańcuchów dostaw minerałów krytycznych (2023/2772(RSP))
Data aktu: 14/09/2023
Data ogłoszenia: 22/03/2024