Decyzja Komisji z dnia 24 stycznia 2024 r. ustanawiająca Europejski Urząd ds. Sztucznej Inteligencji

DECYZJA KOMISJI
z dnia 24 stycznia 2024 r.
ustanawiająca Europejski Urząd ds. Sztucznej Inteligencji

(C/2024/1459)

(Dz.U.UE C z dnia 14 lutego 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Sztuczna inteligencja (AI) to szybko rozwijająca się grupa technologii, które mogą przyczyniać się do wielu różnych korzyści społecznoekonomicznych we wszystkich gałęziach przemysłu i obszarach działalności społecznej. Jednocześnie AI może być źródłem ryzyka i szkód dla interesu publicznego i praw podstawowych chronionych prawem Unii, w zależności od okoliczności dotyczących jej konkretnego zastosowania i wykorzystania.

(2) Komisja przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia ustanawiającego zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji (akt w sprawie sztucznej inteligencji) i zmieniającego niektóre akty ustawodawcze Unii 1 , mającego na celu wspieranie rozwoju, wykorzystywania i wprowadzania sztucznej inteligencji na rynku wewnętrznym, który jednocześnie zapewnia wysoki poziom ochrony interesów publicznych, takich jak opieka zdrowotna i bezpieczeństwo oraz ochrona praw podstawowych, uznanych i chronionych prawem Unii. Rozporządzenie, którego dotyczy wniosek, jest jednym z kilku środków Komisji mających na celu osiągnięcie podwójnego celu, jakim jest promowanie stosowania AI i przeciwdziałanie ryzyku związanemu z niektórymi zastosowaniami takiej technologii. Dalsze środki obejmują "Skoordynowany plan w sprawie sztucznej inteligencji" w przeglądzie z 2021 r. 2 , inicjatywy polityki sektorowej wspierające wprowadzanie AI lub unijne programy finansowania, takie jak te ustanowione rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/694 3  i (UE) 2021/695 4 .

(3) Złożoność i coraz szersze upowszechnianie AI, zwłaszcza w oparciu o najbardziej zaawansowane modele, oraz konieczność przyspieszenia postępów w realizacji założeń i celów określonych w programie polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" ustanowionym decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2481 5 , wskazują na potrzebę podjęcia dodatkowych działań w celu lepszego zrozumienia zdolności, tendencji i potencjalnych zagrożeń oraz wspierania bezpiecznego rozwoju i wykorzystania technologii AI w Unii.

(4) Konieczne jest rozwijanie wiedzy fachowej i zdolności na szczeblu Unii w celu wspierania takiego zrozumienia, przyczyniania się do wdrożenia i egzekwowania przyszłego rozporządzenia ustanawiającego zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji oraz przyczyniania się do wdrożenia międzynarodowych przepisów i zasad dotyczących AI, np. kodeksu postępowania G7 i wytycznych dla twórców zaawansowanych systemów AI.

(5) W tym kontekście należy zapewnić podstawy jednolitego systemu zarządzania AI w Unii poprzez ustanowienie struktury, która ma służyć nadzorowaniu postępów w zakresie modeli sztucznej inteligencji, w tym w odniesieniu do modeli AI ogólnego przeznaczenia, interakcji ze środowiskiem naukowym, a także powinna odgrywać kluczową rolę w analizach i testach, egzekwowaniu prawa i mieć globalne znaczenie.

(6) W związku z tym w ramach Komisji należy ustanowić Europejski Urząd ds. Sztucznej Inteligencji będący częścią struktury administracyjnej Dyrekcji Generalnej ds. Sieci Komunikacyjnych, Treści i Technologii i podlegający jej rocznemu planowi zarządzania.

(7) Europejski Urząd ds. Sztucznej Inteligencji powinien działać zgodnie z wewnętrznymi procesami Komisji 6 , a jego ustanowienie nie powinno wpływać na uprawnienia i kompetencje właściwych organów krajowych ani organów, urzędów i agencji Unii w zakresie nadzoru nad systemami AI, jak przewidziano w przyszłym rozporządzeniu ustanawiającym zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji i w innych sektorowych przepisach Unii. Powyższe pozostaje bez uszczerbku dla funkcji innych departamentów Komisji w ich odpowiednich obszarach kompetencji oraz funkcji Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych w dziedzinie wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa. Europejski Urząd ds. Sztucznej Inteligencji powinien wykonywać swoje zadania, w szczególności w celu wydawania wytycznych, w sposób, który nie powiela działań odpowiednich organów, urzędów i agencji Unii na mocy przepisów sektorowych.

(8) Aby umożliwić jak najszybsze rozpoczęcie przygotowań do wdrożenia przyszłego rozporządzenia ustanawiającego zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji, niniejsza decyzja powinna wejść w życie w trybie pilnym przed przyjęciem wspomnianego rozporządzenia w następstwie porozumienia politycznego osiągniętego przez współprawodawców w dniu 8 grudnia 2023 r. Po przyjęciu rozporządzenia niniejsza decyzja może zostać zmieniona,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Ustanowienie

Ustanawia się Europejski Urząd ds. Sztucznej Inteligencji ("Urząd").

Urząd jest częścią struktury administracyjnej Dyrekcji Generalnej ds. Sieci Komunikacyjnych, Treści i Technologii ("Dyrekcja Generalna").

Artykuł  2

Misja i zadania

1. 
Urząd wykonuje zadania określone w art. 3 w celu wdrażania i egzekwowania przyszłego rozporządzenia ustanawiającego zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji ("przyszłe rozporządzenie").
2. 
Dodatkowe zadania urzędu obejmują:
a)
wkład w strategiczne, spójne i skuteczne podejście Unii do międzynarodowych inicjatyw w zakresie AI zgodnie z art. 7, w koordynacji z państwami członkowskimi oraz zgodnie ze stanowiskami i politykami Unii;
b)
wkład w wspomaganie działań i polityk Komisji, które czerpią społeczne i gospodarcze korzyści z technologii AI, zgodnie z art. 5;
c)
wspieranie przyspieszonego rozwoju, wprowadzania i wykorzystywania wiarygodnych systemów i zastosowań AI, które przynoszą korzyści społeczne i gospodarcze oraz przyczyniają się do konkurencyjności i wzrostu gospodarczego Unii. W szczególności Urząd promuje ekosystemy innowacji, współdziałając z odpowiednimi podmiotami publicznymi i prywatnymi oraz społecznością przedsiębiorstw typu startup;
d)
monitorowanie zmian w obszarze rynków i technologii AI.
3. 
Wykonując zadania, o których mowa w ust. 1 i 2 niniejszego artykułu, Urząd:
a)
współpracuje z zainteresowanymi stronami, w szczególności ekspertami ze środowiska naukowego i podmiotami rozwijającymi AI zgodnie z art. 4;
b)
współpracuje z odpowiednimi dyrekcjami generalnymi i służbami Komisji zgodnie z art. 5;
c)
współpracuje ze wszystkimi właściwymi organami, urzędami i agencjami Unii, w tym ze Wspólnym Przedsięwzięciem w dziedzinie Europejskich Obliczeń Wielkiej Skali (Wspólne Przedsięwzięcie EuroHPC), zgodnie z art. 6;
d)
współpracuje z urzędami i organami państw członkowskich w imieniu Komisji.
Artykuł  3

Wdrożenie przyszłego rozporządzenia

1. 
Urząd wykonuje następujące zadania wynikające z przyszłego rozporządzenia:
a)
opracowywanie narzędzi, metod i poziomów odniesienia na potrzeby oceny zdolności modeli AI ogólnego przeznaczenia, w szczególności w odniesieniu do bardzo dużych modeli AI ogólnego przeznaczenia wiążących się z ryzykiem systemowym;
b)
monitorowanie wdrażania i stosowania przepisów dotyczących modeli i systemów AI ogólnego przeznaczenia, w szczególności w przypadku gdy model i system są opracowywane przez tego samego dostawcę;
c)
monitorowanie pojawiania się nieprzewidzianych zagrożeń wynikających z modeli AI ogólnego przeznaczenia, m.in. poprzez reagowanie na ostrzeżenia ze strony panelu naukowego;
d)
badanie ewentualnych naruszeń przepisów dotyczących modeli i systemów AI ogólnego przeznaczenia, w tym poprzez gromadzenie skarg i ostrzeżeń, pomoc w przygotowywaniu decyzji Komisji i przeprowadzanie ocen zgodnie z przyszłym rozporządzeniem;
e)
zapewnienie, aby w przypadku gdy system AI jest objęty zakresem odpowiednich przepisów Unii, w odniesieniu do których Komisja posiada uprawnienia odnośnie do nadzoru i egzekwowania przepisów, np. na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 7  lub rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 8 , nadzór nad tymi przepisami i ich egzekwowanie były w pełni skoordynowane z nadzorem i egzekwowaniem przyszłego rozporządzenia;
f)
wspieranie wdrażania przepisów dotyczących zakazanych praktyk w zakresie AI i systemów AI wysokiego ryzyka w koordynacji z odpowiednimi organami odpowiedzialnymi na mocy przepisów sektorowych, w tym ułatwianie wymiany informacji i współpracy między organami krajowymi, gromadzenie powiadomień oraz tworzenie platform informacyjnych i baz danych, w szczególności w przypadku gdy model lub system AI ogólnego przeznaczenia jest zintegrowany z systemem AI wysokiego ryzyka.
2. 
Ponadto, aby przyczynić się do skutecznego wykonania przyszłego rozporządzenia, Urzędowi powierza się następujące zadania:
a)
wspieranie Komisji w przygotowywaniu odpowiednich decyzji Komisji oraz aktów wykonawczych i delegowanych;
b)
ułatwianie jednolitego stosowania przyszłego rozporządzenia;
c)
wspieranie Komisji w przygotowywaniu wskazówek i wytycznych w celu wsparcia praktycznego wdrażania przyszłego rozporządzenia, a także opracowywanie narzędzi wspierających, takich jak znormalizowane protokoły i najlepsze praktyki, w porozumieniu z odpowiednimi służbami Komisji oraz organami, urzędami i agencjami Unii;
d)
wspieranie Komisji w przygotowywaniu zleceń normalizacji, ocenie istniejących norm i przygotowywaniu wspólnych specyfikacji w celu wdrożenia przyszłego rozporządzenia;
e)
przyczynianie się do zapewniania wsparcia technicznego, doradztwa i narzędzi na potrzeby tworzenia i funkcjonowania piaskownic regulacyjnych w zakresie AI oraz, w stosownych przypadkach, koordynacji z właściwymi organami krajowymi ustanawiającymi takie piaskownice;
f)
przeprowadzanie ocen i przeglądów oraz przygotowywanie sprawozdań związanych z przyszłym rozporządzeniem;
g)
koordynowanie tworzenia skutecznego systemu zarządzania, m.in. poprzez przygotowywanie tworzenia organów doradczych na szczeblu unijnym, a także monitorowanie tworzenia odpowiednich organów krajowych i innych organów na szczeblu krajowym;
h)
zapewnianie sekretariatu Radzie ds. AI i jej podgrupom oraz, w stosownych przypadkach, zapewnianie wsparcia administracyjnego forum doradczemu i panelowi naukowemu, m.in. poprzez zapewnianie struktury administracyjnej, organizowanie posiedzeń i przygotowywanie odpowiednich dokumentów; oraz
i)
zachęcanie do opracowywania kodeksów praktyk i kodeksów postępowania na szczeblu Unii oraz ułatwianie ich opracowywania, z uwzględnieniem podejść międzynarodowych, a także monitorowanie wdrażania i oceny kodeksów praktyk.
Artykuł  4

Współpraca z zainteresowanymi stronami

1. 
Wykonując swoje zadania na podstawie art. 3, Urząd współpracuje z zainteresowanymi stronami zgodnie z mającymi zastosowanie zasadami konkurencji w drodze:
a)
ustanawiania forów współpracy dostawców modeli i systemów AI w celu rozwijania najlepszych praktyk i przyczyniania się do opracowywania kodeksów postępowania i kodeksów praktyk
b)
prowadzenia regularnych konsultacji z zainteresowanymi stronami, w tym z ekspertami ze środowiska naukowego i sektora edukacji, obywatelami, społeczeństwem obywatelskim i partnerami społecznymi, w stosownych przypadkach, w celu zebrania danych wejściowych na potrzeby wykonywania zadań na podstawie art. 3 ust. 2;
c)
ustanowienia forum współpracy ze społecznością danych open-source w celu określenia i opracowania najlepszych praktyk w zakresie bezpiecznego rozwoju i stosowania otwartych modeli i systemów AI.
Artykuł  5

Współpraca międzysektorowa w ramach Komisji

1. 
Urząd przyczynia się do wspierania działań i polityk, które przynoszą korzyści dla społeczeństwa i przemysłu wynikające z technologii AI.
2. 
W szczególności Urząd:
a)
współpracuje z innymi odpowiednimi dyrekcjami generalnymi i służbami Komisji przy wykonywaniu swoich zadań określonych w art. 2, w szczególności z Europejskim Centrum Przejrzystości Algorytmicznej w odniesieniu do oceny i testowania modeli i systemów AI ogólnego przeznaczenia;
b)
wspiera inne właściwe dyrekcje generalne i służby Komisji w celu ułatwienia korzystania z modeli i systemów AI jako narzędzi transformacyjnych w odpowiednich dziedzinach polityki Unii, a także w celu podnoszenia świadomości na temat pojawiających się zagrożeń.
Artykuł  6

Współpraca międzyinstytucjonalna

Wykonując swoje zadania zgodnie z art. 3, Urząd ustanawia odpowiednie formy współpracy z organami, urzędami i agencjami Unii.

Artykuł  7

Współpraca międzynarodowa

1. 
Urząd wnosi wkład we współpracę międzynarodową Komisji w zakresie AI, z uwzględnieniem polityki w zakresie innowacji i doskonałości, z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi, w szczególności poprzez:
a)
popieranie odpowiedzialnego sprawowania pieczy nad AI i propagowanie unijnego podejścia do godnej zaufania AI;
b)
przyczynianie się do współpracy międzynarodowej związanej z regulacjami w zakresie AI i zarządzaniem nią;
c)
przyczynianie się do realizacji umów międzynarodowych w sprawie zasad dotyczących AI, m.in. poprzez udzielanie wsparcia państwom członkowskim.
Artykuł  8

Finansowanie

1. 
W przypadku urzędników pracujących w Urzędzie potrzeby w zakresie zasobów ludzkich są zaspakajane z zasobów Dyrekcji Generalnej już przydzielonych na potrzeby zarządzania tym działaniem lub przesuniętych w ramach Dyrekcji Generalnej, w świetle ograniczeń budżetowych, bez uszczerbku dla procedury rocznego przydziału środków.
2. 
W przypadku zewnętrznego personelu statutowego pracującego w Urzędzie koszty zasobów ludzkich pokrywa się w drodze przesunięcia środków budżetowych z wydatków na wsparcie administracyjne z programu "Cyfrowa Europa".
3. 
Wydatki operacyjne Urzędu pokrywa się ze środków finansowych przydzielonych na cel szczegółowy nr 2 "Sztuczna inteligencja" programu "Cyfrowa Europa".
Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 21 lutego 2024 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 stycznia 2024 r.

1 COM(2021) 206 final.
2 COM(2021) 205 final.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/694 z dnia 29 kwietnia 2021 r. ustanawiające program "Cyfrowa Europa" oraz uchylające decyzję (UE) 2015/2240 (Dz.U. L 166 z 11.5.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/694/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa" oraz zasady uczestnictwa i upowszechniania obowiązujące w tym programie oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1290/2013 i (UE) nr 1291/2013 (Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/ reg/2021/695/oj).
5 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2481 z dnia 14 grudnia 2022 r. ustanawiająca program polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r. (Dz.U. L 323 z 19.12.2022, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2022/2481/oj).
6 Nie jest to urząd europejski w rozumieniu art. 2 pkt 26 rozporządzenia finansowego, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r.
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (akt o usługach cyfrowych) (Dz.U. L 277 z 27.10.2022, s. 1, ELI: http://data.europa. eu/eli/reg/2022/2065/oj).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września 2022 r. w sprawie kontestowanych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828 (akt o rynkach cyfrowych) (Dz.U. L 265 z 12.10.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/1925/oj).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024