Zawiadomienie Komisji - Roczny program prac Unii w zakresie normalizacji europejskiej na 2024 r.

ZAWIADOMIENIE KOMISJI
Roczny program prac Unii w zakresie normalizacji europejskiej na 2024 r.
(C/2024/1364)

Art. 8. rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 w sprawie normalizacji europejskiej 1  stanowi, że Komisja przyjmuje roczny program prac Unii w zakresie normalizacji europejskiej. Zgodnie z odpowiednimi przepisami w niniejszym zawiadomieniu Komisji określono normy europejskie i europejskie dokumenty normalizacyjne, o których opracowanie w 2024 r. Komisja zamierza wystąpić do europejskich organizacji normalizacyjnych, a także szczegółowe cele i polityki dotyczące tych norm i dokumentów (zob. załącznik).

Niniejsze zawiadomienie sporządzono w celu szczególnego wsparcia polityki i prawodawstwa UE przyczyniających się do stworzenia ekologicznego, cyfrowego i odpornego jednolitego rynku, jak również do osiągnięcia celów UE na arenie międzynarodowej.

Rola, jaką normalizacja odgrywa w polityce UE, była poruszana w szeregu dokumentów programowych Komisji, w szczególności w strategii normalizacji 2  i w strategii przemysłowej UE 3 . Normy stanowią wsparcie dla różnych obszarów polityki UE i służą zapewnieniu, aby unijne produkty i usługi były konkurencyjne w skali światowej i uwzględniały najnowsze osiągnięcia w dziedzinie bezpieczeństwa, ochrony i zdrowia oraz aktualne kwestie społeczne i środowiskowe. Ponadto są one ważnym narzędziem waloryzacji badań naukowych, prac rozwojowych i innowacji poprzez weryfikację poprawności projektów i stymulowanie wdrażania zupełnie nowych przemysłowych łańcuchów wartości w obszarach ekologii i cyfryzacji 4 .

Zgodnie z art. 8 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 w rocznym programie prac Unii Komisja uwzględnia również cele związane z międzynarodowym wymiarem normalizacji europejskiej. Komisja będzie kontynuować współpracę w zakresie normalizacji z partnerami międzynarodowymi poprzez realizację działań przewidzianych w ramach partnerstw cyfrowych z Japonią, Koreą Południową i Singapurem, w kontekście Rady UE-USA ds. Handlu i Technologii oraz w ramach grup G-7 i G-20. W umowach o wolnym handlu zawieranych przez UE z partnerami międzynarodowymi Komisja promuje podejście wspierające międzynarodowe procesy normalizacyjne zgodnie z zasadami Światowej Organizacji Handlu, takimi jak przejrzystość, otwartość, bezstronność i konsensus, skuteczność i adekwatność, spójność i aspekty dotyczące rozwoju. Komisja będzie promować współpracę i wymianę informacji w zakresie normalizacji, w tym na szczeblu międzynarodowym, jako istotny element rozdziału dotyczącego barier technicznych w handlu i dobrych praktyk regulacyjnych w ramach każdej negocjowanej przez nią umowy o wolnym handlu. Ponadto Komisja będzie kontynuować dialog z innymi państwami w celu rozważenia potencjalnych obszarów współpracy w zakresie ogólnoświatowych wyzwań.

Rola międzynarodowej współpracy w dziedzinie badań naukowych i innowacji jest równie istotna dla wspierania wiodącej roli UE jako podmiotu ustanawiającego normy o zasięgu światowym, jak wskazano w komunikacie dotyczącym globalnego podejścia do badań naukowych i innowacji 5 .

Załącznik do niniejszego zawiadomienia zawiera wykaz działań mających na celu opracowanie i nowelizację norm europejskich lub europejskich dokumentów normalizacyjnych. Działania te są konieczne i odpowiednie dla wsparcia prawodawstwa i polityki Unii, a tym samym wzmacniają wiodącą rolę, jaką UE odgrywa w tworzeniu ogólnoświatowych norm.

W rocznym programie prac Unii w zakresie normalizacji europejskiej Komisja określa strategiczne priorytety polityczne w odniesieniu do normalizacji europejskiej. Od czasu opublikowania strategii normalizacji w 2022 r. w zawiadomieniach Komisji określano wykaz priorytetowych działań politycznych spośród punktów wymienionych w załączniku. Te priorytetowe dokumenty normalizacyjne wspierają kluczowe polityki UE w procesie tworzenia ekologicznego, cyfrowego i odpornego jednolitego rynku i zasługują na szczególną uwagę ze strony europejskiego systemu normalizacyjnego, w tym w postaci przyspieszonego opracowywania dokumentów normalizacyjnych.

Po przyjęciu przez Komisję decyzji o ustanowieniu Forum Wysokiego Szczebla ds. Normalizacji Europejskiej 6  - do którego doszło w styczniu 2023 r. - Komisja otrzymuje od tego forum porady dotyczące priorytetowych działań w ramach rocznego programu prac Unii. Porady te zostały uwzględnione w tegorocznym zawiadomieniu Komisji.

W tym kontekście Komisja określiła następujące działania normalizacyjne jako priorytety polityczne:

1. Technologie na potrzeby europejskich obliczeń wielkiej skali oraz europejskiej infrastruktury komunikacji kwantowej: zgodnie z zaleceniem Komisji w sprawie obszarów technologii krytycznych dla bezpieczeństwa gospodarczego UE, na potrzeby pogłębionej oceny ryzyka z udziałem państw członkowskich 7 , Komisja ponownie uwzględnia pozycje dotyczące priorytetów politycznych w obszarze technologii kwantowych zawarte w rocznym programie prac Unii na 2023 r.

2. Surowce krytyczne - recykling magnesów trwałych oraz poszukiwanie, wydobycie, rafinacja i recykling surowców krytycznych: podobnie jak w 2023 r. Komisja podkreśla, że surowce krytyczne stanowią priorytet polityczny w kontekście wniosku Komisji dotyczącego aktu w sprawie surowców krytycznych 8 , jak również podkreśla potwierdzoną rolę surowców krytycznych w utrzymaniu odpornych łańcuchów dostaw.

3. Unijne ramy dotyczące wiarygodnych danych: Komisja dodaje nowe działanie priorytetowe w zakresie ram dotyczących wiarygodnych danych w celu wsparcia wdrażania aktu w sprawie danych 9 .

4. Europejskie ramy tożsamości cyfrowej: Komisja dodaje nową priorytetową pozycję w celu wsparcia ustanowienia europejskich ram tożsamości cyfrowej.

5. Ekoprojekt w zakresie klimatyzatorów i pomp ciepła typu powietrze-powietrze: Komisja dodaje nową pozycję priorytetową dotyczącą pomp ciepła w oparciu o cele wniosku Komisji dotyczącego aktu w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie 10  oraz niewątpliwą rolę, jaką normy odgrywają w osiągnięciu celów tego wniosku.

6. Wymogi dotyczące cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do produktów z elementami cyfrowymi: Komisja ponownie uwzględnia priorytet polityczny z 2023 r. dotyczący wymogów w zakresie cyberbezpieczeństwa, który ma na celu stworzenie warunków do opracowywania bezpiecznych produktów z elementami cyfrowymi.

7. Technologie wodorowe i ich komponenty: Komisja ponownie uwzględnia priorytet polityczny z 2023 r. dotyczący technologii wodorowych i ich komponentów, który ma na celu ulepszenie rozwoju i utrzymania infrastruktury wodorowej i jej komponentów technologicznych na jednolitym rynku.

8. Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych: Komisja dodaje nową pozycję priorytetową dotyczącą infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, na potrzeby zapewnienia automatycznej łączności między infrastrukturą ładowania a pojazdami elektrycznymi, przy jednoczesnym zapewnieniu interoperacyjności infrastruktury ładowania między różnymi producentami, systemami i sieciami.

ZAŁĄCZNIKq

Informacje ogólne

W niniejszym rocznym programie prac Unii w zakresie normalizacji europejskiej na 2024 r. wskazano następujące priorytety polityczne spośród wymienionych poniżej 72 działań:

1. Technologie na potrzeby europejskich obliczeń wielkiej skali oraz europejskiej infrastruktury komunikacji kwantowej (działanie nr 7)

2. Recykling magnesów trwałych (działanie nr 1) oraz poszukiwanie, wydobycie, rafinacja i recykling surowców krytycznych (działanie nr 2)

3. Unijne ramy dotyczące wiarygodnych danych (działanie nr 10)

4. Europejskie ramy tożsamości cyfrowej (działanie nr 8)

5. Ekoprojekt w zakresie klimatyzatorów i pomp ciepła typu powietrze-powietrze (działanie nr 33)

6. Wymogi dotyczące cyberbezpieczeństwa (działanie nr 6)

7. Technologie wodorowe i ich komponenty (działanie nr 16)

8. Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych (działanie nr 44)

Pełny wykaz działań w rocznym programie prac Unii w zakresie normalizacji europejskiej na 2024 r. jest podzielony na cztery główne kategorie: (1) odporność przemysłu europejskiego, (2) transformacja cyfrowa, (3) transformacja ekologiczna oraz (4) rynek wewnętrzny produktów i usług.

Działania dotyczące odporności mają na celu zapewnienie wsparcia w zakresie następujących kwestii:

- Recykling magnesów trwałych (działanie nr 1)

- Poszukiwanie, wydobycie, rafinacja i recykling surowców krytycznych (działanie nr 2)

- Nowe artykuły wielomateriałowe i wielofunkcyjne do obróbki przyrostowej (działanie nr 3)

- Biotechnologia i bioprodukcja (działanie nr 4)

- Materiały zaawansowane (działanie nr 5)

Działania dotyczące transformacji cyfrowej mają na celu zapewnienie wsparcia w zakresie następujących kwestii 11 :

- Wymogi dotyczące cyberbezpieczeństwa (działanie nr 6)

- Technologie na potrzeby europejskich obliczeń wielkiej skali oraz europejskiej infrastruktury komunikacji kwantowej (działanie nr 7)

- Europejskie ramy tożsamości cyfrowej (działanie nr 8)

- Weryfikacja wieku w internecie (działanie nr 9)

- Unijne ramy dotyczące wiarygodnych danych (działanie nr 10)

- Interoperacyjność usług przetwarzania danych (działanie nr 11)

- Dane klientów w sektorze ubezpieczeń (działanie nr 12)

- Bezpieczny interoperacyjny ekosystem rzeczywistości wirtualnej i rzeczywistości rozszerzonej oraz gospodarka wirtualna (działanie nr 13)

- Harmonizacja kodów kreskowych w celu umożliwienia interoperacyjnego łączenia biletów przy użyciu kodów kreskowych (działanie nr 14)

- Nowelizacja wniosku o normalizację w celu wsparcia polityki Unii w zakresie sztucznej inteligencji (działanie nr 15)

Działania dotyczące transformacji ekologicznej mają na celu zapewnienie wsparcia w zakresie następujących kwestii:

- Infrastruktura wodorowa, wsparcie na rzecz wodoru i składowanie wodoru (działania nr 16-18)

- Technologie prądu stałego o niskim napięciu (działanie nr 19)

- Sieci elektroenergetyczne (działanie nr 20)

- Wymogi dotyczące ekoprojektu i etykietowania energetycznego w celu ograniczenia zużycia energii (działania nr 21-40)

- Poprawa ekologizacji i odporności na zmianę klimatu budynków i materiałów budowlanych (działania nr 41 i 42)

- Transport i trwałe składowanie dwutlenku węgla (działanie nr 43)

- Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych (działanie nr 44)

- Stal miękka (niskowęglowa) (działanie nr 45)

- Recykling i ponowne wykorzystanie materiałów z pojazdów wycofanych z eksploatacji (działanie nr 46)

- Jakość powietrza (działania nr 47-50)

- Ograniczenie emisji metanu w sektorze energetycznym (działanie nr 51)

- Monitorowanie emisji przemysłowych (działanie nr 52)

- Ograniczenie zanieczyszczenia mikrodrobinami plastiku uwalnianymi do środowiska (działanie nr 53)

- Ocena usług ekosystemowych (działanie nr 54)

- Produkty nawozowe (działanie nr 55)

- Pomiary stanu zdrowia gleb i dostęp do wyników tych pomiarów (działanie nr 56)

- Paliwo lotnicze (działanie nr 57)

Działania dotyczące rynku wewnętrznego produktów i usług mają na celu zapewnienie wsparcia w zakresie następujących kwestii:

- Jakość i bezpieczeństwo wyrobów medycznych (działanie nr 58)

- Zwiększenie bezpieczeństwa urządzeń ciśnieniowych i ułatwienie dostępu do nich dla MŚP (działanie nr 59)

- Zwiększenie dostępu dla MŚP do rynku prostych zbiorników ciśnieniowych (działanie nr 60)

- Bezpieczeństwo maszyn (działanie nr 61)

- Urządzenia przeznaczone do użytku w atmosferze potencjalnie wybuchowej (działanie nr 62)

- Środki ochrony indywidualnej (działanie nr 63)

- Prawidłowe i identyfikowalne systemy pomiarowe służące ochronie ludności przed nieprawidłowymi pomiarami (działanie nr 64)

- Interoperacyjność systemu kolei (działanie nr 65)

- Kompatybilność elektromagnetyczna (działanie nr 66)

- Bezpieczeństwo pożarowe statków przewożących skroplone gazy luzem oraz statków napędzanych gazem (działanie nr 67)

- Urządzenia niskiego napięcia (działanie nr 68)

- Sprzęt radiowy (działanie nr 69)

- Rekreacyjne jednostki pływające (działanie nr 70)

- Bezpieczeństwo produktów i instalacji konsumenckich (działanie nr 71)

- Słownik danych na potrzeby sprawozdawczości wobec organów nadzoru sektora finansowego (działanie nr 72)

Działania na rzecz opracowania i nowelizacji norm europejskich lub europejskich dokumentów normalizacyjnych wspierających odporność europejskiego przemysłu

Nr ref. Tytuł Odniesienie Normy europejskie/europejskie dokumenty normalizacyjne Szczegółowe cele i polityki dotyczące norm europejskich/europejskich dokumentów normalizacyjnych
1 Recykling surowców krytycznych z magnesów trwałych Wniosek dotyczący Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego ramy na potrzeby zapewnienia bezpiecznych i zrównoważonych dostaw surowców krytycznych oraz zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (uE) 2018/1724 i (UE) 2019/1020 - COM(2023) 160 final Opracowanie norm europejskich dotyczących recyklingu magnesów trwałych. Normy te powinny: wspierać metody, które pod względem gospodarczym są konkurencyjne względem produkcji podstawowej; zapewniać, by procesy recyklingu były przyjazne dla środowiska;

zapewniać odzysk neodymu w postaci odpowiedniej do produkcji magnesów wysokiej jakości;

zapewniać zbieranie i sortowanie zużytych produktów zawierających magnesy neodymowe.

Celem działania jest zabezpieczenie unijnych łańcuchów dostaw i ograniczenie wpływu na środowisko związanego z produkcją podstawową.
2 Surowce krytyczne Wniosek dotyczący Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego ramy na potrzeby zapewnienia bezpiecznych i zrównoważonych dostaw surowców krytycznych oraz zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1724 i (UE) 2019/1020 - COM(2023) 160 final Opracowanie norm europejskich i europejskich dokumentów normalizacyjnych wspierających poszukiwanie, wydobycie, rafinację i recykling surowców krytycznych. Celem tego działania jest wzmocnienie unijnego łańcucha wartości surowców krytycznych z myślą o wsparciu transformacji ekologicznej i cyfrowej oraz budowaniu odporności UE.
3 Techniki obróbki przyrostowej Nowy plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym na rzecz czystszej i bardziej konkurencyjnej Europy - COM(2020) 98 final Opracowanie norm europejskich wspierających obróbkę przyrostową, w tym drukowanie 3D/4D, obejmujących systemy produkcji oparte na metalu, polimerach, ceramice, zasobach biologicznych i innych materiałach. Działanie to ma na celu przyczynienie się do efektywności energetycznej i zwiększenia konkurencyjności nowych artykułów wielomateriałowych oraz wielofunkcyjnych materiałów i produktów do różnych zastosowań, w tym biomedycznych, w dziedzinie obróbki przyrostowej.
4 Biomateriały, bioprodukty i produkty drewnopochodne Program prac Komisji na 2024 r. - Działanie skutecznie dziś i przygotowywanie się na jutro -

COM(2023) 638 final

Zrównoważona biogospodarka dla Europy:

Wzmocnienie powiązań między gospodarką, społeczeństwem i środowiskiem -

COM(2018) 673 final

Zrównoważony obieg węgla -

COM(2021) 800 final

Opracowanie nowych i nowelizacja istniejących norm dotyczących biomateriałów, bioproduktów i produktów drewnopochodnych w celu zdefiniowania terminologii, harmonizacji metod badawczych na potrzeby oceny efektywności oraz ustanowienia kryteriów efektywności służących poprawie zrównoważonego charakteru, odnawialności i biodegradowalności. Opracowanie zasad dotyczących kategorii produktów na potrzeby normy EN 15804 w odniesieniu do konstrukcyjnych produktów z drewna, płyt drewnopochodnych i ich wyposażenia pomocniczego. Głównym celem jest wspieranie modernizacji i wzmocnienia bazy przemysłowej UE poprzez tworzenie nowych łańcuchów wartości oraz zrównoważonych i bardziej opłacalnych procesów przemysłowych, jak również wzmocnienie i zwiększenie skali działalności sektorów i branż opartych na biomateriałach, przyciągnięcie inwestycji i zwiększenie rozpowszechnienia stosownych produktów na rynku.
5 Materiały zaawansowane Program prac Komisji na 2024 r. - Działanie skutecznie dziś i przygotowywanie się na jutro -

COM(2023) 638 final

Przeprowadzenie analizy bieżącej sytuacji pod względem normalizacji oraz określenie luk w odniesieniu do materiałów zaawansowanych (w tym nanomateriałów i grafenu) na potrzeby transformacji ekologicznej i cyfrowej. Działanie to ma na celu określenie potrzeb w zakresie norm w kontekście upowszechniania innowacji oraz zapewnienia bezpieczeństwa i zrównoważonego charakteru materiałów zaawansowanych, w tym zastępowania surowców krytycznych. Będzie to stanowić podstawę do opracowania norm, które wspierają badania naukowe i innowacje w obszarze zrównoważonych procesów zastępowania oraz ułatwiają ewentualne wspólne działania na szczeblu unijnym i krajowym.
Działania na rzecz opracowania i nowelizacji norm europejskich lub europejskich dokumentów normalizacyjnych wspierających transformację cyfrową.
Nr ref. Tytuł Odniesienie Normy europejskie/europejskie dokumenty normalizacyjne Szczegółowe cele i polityki dotyczące norm europejskich/europejskich dokumentów normalizacyjnych
6 Wymogi cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do produktów z elementami cyfrowymi Wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie horyzontalnych wymogów cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do produktów z elementami cyfrowymi i zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/1020 (akt dotyczący cyberodporności) - COM(2022) 454 final Opracowanie norm europejskich i europejskich dokumentów normalizacyjnych w zakresie zasadniczych specyfikacji cyberbezpieczeństwa określonych w akcie dotyczącym cyberodporności, a w szczególności dotyczących: (i) specyfikacji bezpieczeństwa w odniesieniu do właściwości produktów z elementami cyfrowymi oraz specyfikacji postępowania w przypadku wykrycia podatności; (ii) metodyki dotyczącej poziomów pewności w zakresie produktów z elementami cyfrowymi, o których mowa powyżej; (iii) metodyki oceny ryzyka w cyberprzestrzeni związanego z produktami z elementami cyfrowymi. Głównym celem jest stworzenie warunków dla rozwoju bezpiecznych produktów z elementami cyfrowymi przez zapewnienie, aby sprzęt i oprogramowanie były wprowadzane do obrotu z mniejszą liczbą podatności, a także aby producenci poważnie traktowali kwestię bezpieczeństwa w całym cyklu życia produktu.
7 Technologie kwantowe Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie - COM(2021) 118 final/2 Opracowanie norm europejskich dotyczących łańcuchów dostaw w odniesieniu do modułowych komputerów kwantowych i architektur komunikacji oraz ich technologii wspomagających na potrzeby europejskich obliczeń wielkiej skali oraz europejskiej infrastruktury komunikacji kwantowej. Opracowanie nowych lub nowelizacja istniejących norm europejskich dotyczących bezpieczeństwa, prywatności i cyberbezpieczeństwa w zakresie technologii obliczeń kwantowych i komunikacji kwantowej. Opracowanie norm europejskich dotyczących łańcuchów dostaw w odniesieniu do wiarygodnych źródeł kwantowych, urządzeń czujnikowych i metrologicznych. Główne cele to: (i) zapewnienie systematycznego gromadzenia danych na temat potrzeb w zakresie normalizacji w przemyśle (przedsiębiorstw typu startup, MŚP, dużych zakładów itp.) oraz propagowanie działań związanych z normalizacją wśród ekspertów branżowych z myślą o wspieraniu działań związanych z normalizacją; (ii) zapewnienie jakości, bezpieczeństwa i ochrony produktów i usług technologii kwantowej oraz ich interoperacyjności, co ma zasadnicze znaczenie dla (komercyjnego) rozwoju technologii kwantowej i wdrożenia infrastruktury ogólnounijnej, oraz budowanie zaufania wśród sprzedawców, klientów i usługodawców; (iii) prowadzenie normalizacji zgodnie z polityką UE.
8 Europejskie ramy tożsamości cyfrowej Wniosek dotyczący Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do ustanowienia europejskich ram tożsamości cyfrowej - COM(2021) 281 final Dostosowanie norm europejskich i międzynarodowych z uwzględnieniem spójnych europejskich ram tożsamości cyfrowej. Obejmuje to opracowywanie sprawozdań technicznych, norm i wytycznych dotyczących unijnego portfela tożsamości cyfrowej i zaświadczeń elektronicznych. Celem jest wzmocnienie pozycji obywateli dzięki powszechnie uznawanej, bezpiecznej i przyjaznej dla użytkownika tożsamości cyfrowej oraz utorowanie drogi dla zaawansowanych transakcji internetowych i nowych możliwości biznesowych, przy jednoczesnym poszanowaniu europejskich wartości w kontekście ochrony danych.
9 Weryfikacja wieku w internecie Cyfrowa dekada dla dzieci i młodzieży: nowa europejska strategia na rzecz lepszego internetu dla dzieci (BIK+) - COM(2022) 212 final Wniosek dotyczący Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do ustanowienia europejskich ram tożsamości cyfrowej - COM(2021) 281 final Opracowanie nowej normy europejskiej w zakresie potwierdzania/weryfikacji wieku w internecie w kontekście wniosku dotyczącego europejskich ram tożsamości cyfrowej. Głównym celem jest zwiększenie bezpieczeństwa dzieci w internecie dzięki bezpiecznej, certyfikowanej i interoperacyjnej weryfikacji wieku (systemy dostępu do usług online w całej UE). Ma to na celu budowanie zaufania do mechanizmów weryfikacji wieku, a w szczególności zminimalizowanie ryzyka uzyskania przez dzieci dostępu do treści nieodpowiednich dla ich wieku.
10 Unijne ramy dotyczące wiarygodnych danych Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/868 z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie europejskiego zarządzania danymi i zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/1724 (akt w sprawie zarządzania danymi)

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zharmonizowanych przepisów dotyczących sprawiedliwego dostępu do danych i ich wykorzystywania (akt w sprawie danych)

Kompleksowy zbiór norm, praktyk i zasad mających zapewnić wiarygodną i zgodną z prawem wymianę danych między stronami, w tym pośrednikami w zakresie danych i organizacjami o altruistycznym podejściu do danych. Obejmuje to normy dotyczące katalogu danych na potrzeby publikacji i odkrywania zasobów danych, normy dotyczące ontologii na potrzeby integracji i wykorzystania udostępnianych danych oraz wspólne kluczowe wskaźniki wyników służące ukierunkowaniu europejskich przestrzeni danych na interoperacyjność między domenami, zwiększenie przejrzystości i wykorzystania. Wszystkie działania będą ściśle koordynowane z Europejską Radą ds. Innowacji w zakresie Danych oraz, w stosownych przypadkach, z Centrum Wsparcia Przestrzeni Danych. Podmioty tworzące dane i użytkownicy danych napotykają istotne wyzwania pod względem interoperacyjności w sytuacjach łączenia danych z różnych źródeł, zarówno w obrębie poszczególnych sektorów, jak i ponad granicami różnych sektorów. Kluczowe znaczenie ma zachęcanie do przyjęcia standardowych, kompatybilnych formatów i protokołów na potrzeby gromadzenia i przetwarzania danych w różnych sektorach; można je promować poprzez kroczący plan działania na rzecz normalizacji ICT oraz wzmocnione europejskie ramy interoperacyjności. Do głównych celów należą zwiększenie możliwości znalezienia, ponownego wykorzystania oraz interoperacyjności danych - czyli podstawowych założeń leżących u podstaw tzw. zasad FAIR - w celu zwiększenia dynamiki europejskiej gospodarki opartej na danych. Poszczególne wspólne europejskie przestrzenie danych, wspierane z unijnych instrumentów finansowania takich jak programy "Horyzont Europa" i "Cyfrowa Europa", rozwijają się w swoim własnym tempie. Zasadnicze znaczenie ma zapewnienie interoperacyjności między tymi poszczególnymi przestrzeniami danych, torujące drogę do opracowywania ogólnych narzędzi i ułatwiające życie przedsiębiorstwom działającym w wielu różnych środowiskach danych.
11 Interoperacyjność usług przetwarzania danych Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zharmonizowanych przepisów dotyczących sprawiedliwego dostępu do danych i ich wykorzystywania (akt w sprawie danych) Opracowanie zharmonizowanych norm na potrzeby interoperacyjności usług przetwarzania danych, które spełniają zasadnicze wymagania określone w ust. 1 i 2 aktu w sprawie danych. Mogłoby to obejmować prace prowadzone na podstawie istniejących otwartych specyfikacji interoperacyjności opracowanych przez branżę. Głównym celem jest zapewnienie praktycznego funkcjonowania rozdziału VI aktu w sprawie danych. Rozdział ten zawiera przepisy umożliwiające użytkownikom usług przetwarzania danych zmianę dostawcy usług przetwarzania danych.

Aby umożliwić taką zmianę dostawcy, dostawcy usług przetwarzania danych muszą zapewnić klientom otwarte interfejsy. Ogólnie rzecz biorąc, zmiana dostawcy jest realistyczna tylko wtedy, gdy usługi przetwarzania danych będą interoperacyjne. Z tego względu art. 29 aktu w sprawie danych dąży do ustanowienia "wspólnego języka" w obrębie usług przetwarzania danych.

W tym celu upoważniono w nim Komisję do udzielenia zlecenia normalizacji.

12 Dane klientów w sektorze ubezpieczeń Wniosek dotyczący Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ram dostępu do danych finansowych oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 1094/2010, (UE) 1095/2010 i (UE) 2022/2554 - COM(2023) 360 final Opracowanie nowych norm, aby umożliwić klientom z sektora finansowego dostęp do danych ubezpieczeniowych i wymianę tych danych. Działanie to wspiera politykę Komisji mającą na celu zwiększenie dostępu do danych w usługach finansowych (realizacja programu prac Komisji na 2023 r.) oraz wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia w sprawie ram dotyczących dostępu do danych finansowych. Celem jest zapewnienie klientom w sektorze finansowym możliwości dostępu do ich danych w oparciu o wspólne standardy, np. poprzez wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia w sprawie ram dotyczących dostępu do danych finansowych. Obejmuje to w szczególności spoczywający na zakładach ubezpieczeń ("posiadaczach danych") obowiązek udostępniania na wniosek klienta danych dotyczących ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie (np. danych dotyczących aktywów, umów i produktów) licencjonowanym osobom trzecim ("użytkownikom danych") w oparciu o wspólne standardy. Prace normalizacyjne będą musiały być zgodne z ostatecznym zakresem aktu prawnego po przyjęciu wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie ram dotyczących dostępu do danych finansowych.
13 Bezpieczny interoperacyjny ekosystem rzeczywistości wirtualnej i rzeczywistości rozszerzonej oraz gospodarka wirtualna Inicjatywa UE w sprawie technologii Web 4.0 i światów wirtualnych:dobra pozycja wyjściowa na drodze ku kolejnej transformacji technologicznej - COM(2023) 442 final Ocena sytuacji i zalecenia w odniesieniu do norm dotyczących interfejsów człowiek-komputer, technologii "spatial computing", wdrażania aplikacji, bezpieczeństwa urządzeń i komunikacji między urządzeniami, czujników biometrycznych w urządzeniach, przechowywania i wymiany modeli rzeczywistości wirtualnej i rzeczywistości rozszerzonej (w tym projektów aktywów wirtualnych) oraz norm na potrzeby gospodarki wirtualnej i społeczeństwa wirtualnego dotyczących takich kwestii jak identyfikacja, własność, ochrona własności intelektualnej i bezpieczeństwo dzieci. Komisja dąży do zagwarantowania, aby technologia Web 4.0 i światy wirtualne opierały się na otwartych i powszechnie stosowanych technologiach i normach zapewniających interoperacyjność między platformami i sieciami oraz swobodę wyboru dla użytkowników i aby rozwojowi technologicznemu przyświecały wartości takie jak zrównoważoność, sprzyjanie włączeniu i dostępność. Aby zapewnić, by technologia Web 4.0 i światy wirtualne były ukształtowane jako otwarta i bezpieczna przestrzeń, w której przestrzegane są unijne zasady i wartości, konieczne jest zaangażowanie w skali międzynarodowej. W tym celu Komisja, w porozumieniu z państwami członkowskimi i zainteresowanymi stronami, będzie współpracować z kluczowymi organizacjami działającymi w sferze opracowywania norm.
14 Harmonizacja kodów kreskowych w celu umożliwienia interoperacyjnego łączenia biletów przy użyciu kodów kreskowych Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady stanowiącego odpowiedź na wyzwania rynkowe utrudniające rozwój usług cyfrowych w zakresie mobilności multimodalnej (Multimodal Digital Mobility Services, MDMS) - PLAN(2021) 10509 Opracowanie norm europejskich dotyczących kodów kreskowych stosowanych w aplikacjach biletowych obejmujących różne rodzaje sprzedaży biletów z modułowymi kodami kreskowymi na smartfonach i na papierowych biletach, na potrzeby usług w zakresie mobilności. Celem jest umożliwienie płynnego multimodalnego transportu pasażerskiego do 2030 r. Osiągnięcie tego celu można znacznie ułatwić dzięki zintegrowanemu systemowi biletów elektronicznych oraz unijnemu interoperacyjnemu standardowi kodów kreskowych obowiązującemu we wszystkich rodzajach transportu.
15 Nowelizacja wniosku o normalizację w celu wsparcia polityki Unii w zakresie sztucznej inteligencji Wniosek dotyczący rozporządzenia ustanawiającego zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji (akt w sprawie sztucznej inteligencji) i zmieniającego niektóre akty ustawodawcze Unii -

COM(2021) 206 final

Ustanowienie specyfikacji technicznych wspierających wdrożenie przyszłego aktu w sprawie sztucznej inteligencji, uwzględniających aspekty dotyczące zarządzania ryzykiem, jakości danych, dokumentacji, przejrzystości, nadzoru ze strony człowieka, dokładności, odporności, cyberbezpieczeństwa, zarządzania jakością, oceny zgodności, identyfikacji biometrycznej, wydajności wykorzystania zasobów przez systemy sztucznej inteligencji oraz energooszczędnego rozwoju modeli systemów sztucznej inteligencji ogólnego przeznaczenia. Zapewnienie, aby systemy sztucznej inteligencji mogły być bezpieczne i wiarygodne, były odpowiednio monitorowane w całym cyklu ich życia, respektowały podstawowe wartości i prawa człowieka uznawane w UE oraz wzmacniały europejską konkurencyjność.
Działania na rzecz opracowania i nowelizacji norm europejskich lub europejskich dokumentów normalizacyjnych wspierających transformację ekologiczną
Nr ref. Tytuł Odniesienie Normy europejskie/europejskie dokumenty normalizacyjne Szczegółowe cele i polityki dotyczące norm europejskich/europejskich dokumentów normalizacyjnych
16 Technologie wodorowe i ich komponenty Wniosek dotyczący Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rynków wewnętrznych gazów ze źródeł odnawialnych i gazu ziemnego oraz wodoru -

COM(2021) 804 final

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2413 z dnia 18 października 2023 r. zmieniająca dyrektywę (UE) 2018/2001, rozporządzenie (UE) 2018/1999 i dyrektywę 98/70/WE w odniesieniu do promowania energii ze źródeł odnawialnych oraz uchylająca dyrektywę Rady (UE) 2015/652

Opracowanie norm europejskich dotyczących jakości, technologii i bezpieczeństwa w zakresie produkcji i wykorzystania wodoru. Poprawa rozwoju i utrzymania infrastruktury wodorowej i elementów technologicznych na jednolitym rynku.
17 Transport i składowanie wodoru Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/869 z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej, zmiany rozporządzeń (WE) nr 715/2009, (UE) 2019/942 i (UE) 2019/943 oraz dyrektyw 2009/73/WE i (UE) 2019/944 oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 347/2013

Wniosek dotyczący Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnych zasad rynków wewnętrznych gazów odnawialnych i gazu ziemnego oraz wodoru -

COM(2021) 803 final

Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm europejskich dotyczących jakości i bezpieczeństwa wodoru - istotnych dla wprowadzania wodoru do specjalnej sieci oraz dla zastosowań końcowych, w tym paliw opartych na wodorze. Umożliwienie i promowanie rozwoju metod transportu i składowania wodoru, co ułatwi zastąpienie paliw kopalnych i surowców w sektorach, w których trudno jest obniżyć emisyjność.
18 Zbiorniki wodoru (w postaci ciekłej i gazowej) na potrzeby żeglugi śródlądowej Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-społecznego i Komitetu Regionów "Naiades III:Rozwój europejskiej żeglugi śródlądowej dostosowanej do przyszłych wyzwań - COM (2021) 324 final

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1629 z dnia 14 września 2016 r. ustanawiająca wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej, zmieniająca dyrektywę 2009/100/WE i uchylająca dyrektywę 2006/87/WE

Opracowanie norm europejskich w celu zwiększenia bezpieczeństwa zasilanych wodorem statków żeglugi śródlądowej poprzez ujednolicenie norm dotyczących statków ze zbiornikami wodoru i punktów uzupełniania paliwa, w tym kontenerów wymiennych. Celem jest ograniczenie czasu na bunkrowanie i uzupełnianie wodoru oraz, wraz z wprowadzeniem technologii bezemisyjnych, ograniczenie emisji z sektora transportu przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa eksploatacji.
19 Technologie prądu stałego o niskim napięciu Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-społecznego i Komitetu Regionów Strategia UE na rzecz energii słonecznej - COM(2022) 221 final Opracowanie norm europejskich i europejskich dokumentów normalizacyjnych wspierających włączenie słonecznej energii elektrycznej do systemu energetycznego. Przyczynienie się do szybkiego wdrożenia technologii fotowoltaiki słonecznej i energii słonecznej termicznej.
20 Sieci elektroenergetyczne Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-społecznego i Komitetu Regionów Grids, the missing link - An EU Action Plan for Grids -

COM(2023) 757 final

Opracowanie norm europejskich i europejskich dokumentów normalizacyjnych, w szczególności w formie porozumienia roboczego mającego na celu ustalenie wspólnych specyfikacji, które mają być stosowane przez operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej względem producentów komponentów i osprzętu sieci elektroenergetycznych. Działanie to ma na celu obniżenie kosztów, przyspieszenie realizacji projektów, zwiększenie ilości energii elektrycznej, którą dostawcy energii elektrycznej mogą wytworzyć z już istniejących obiektów wytwórczych, oraz zapewnienie dostawcom w całej UE lepszego dostępu do innych rynków w Europie.
21 Ekoprojekt w odniesieniu do pomp do wody Rozporządzenie Komisji (UE) nr 547/2012 z dnia 25 czerwca 2012 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla pomp do wody Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących metod pomiaru i obliczeń w specyfikacjach ekoprojektu pomp do wody. Głównym celem jest zmniejszenie zużycia energii w przypadku pomp do wody, biorąc pod uwagę rozszerzone podejście do produktu, potencjalnie z uwzględnieniem innych aspektów, np. związanych z gospodarką o obiegu zamkniętym.
22 Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/2022 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE, zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1275/2008 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 1016/2010

Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2017 z dnia 11 marca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych i uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1059/2010

Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących metod pomiaru i obliczeń w specyfikacjach ekoprojektu i etykietowania energetycznego zmywarek do naczyń dla gospodarstw domowych. Głównym celem jest zmniejszenie zużycia energii i zwiększenie zasobooszczędności zmywarek.
23 Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne urządzeń do gotowania Rozporządzenie Komisji (UE) nr 66/2014 z dnia 14 stycznia 2014 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla domowych piekarników, płyt grzejnych i okapów nadkuchennych Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących urządzeń do gotowania. Zmniejszenie zużycia energii przez urządzenia do gotowania.
24 Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne wyświetlaczy elektronicznych Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/2021 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla wyświetlaczy elektronicznych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE, zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1275/2008 i uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 642/2009 Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dla wyświetlaczy elektronicznych obejmujących funkcję kodowania o wysokim zakresie dynamicznym (HDR) i poziomy rozdzielczości powyżej 4k (lub HD), ustanowienie specjalnej metody badania zachowania ABC oraz dostosowanie metod weryfikacji zawartości dodatków do tworzyw sztucznych. Zmniejszenie zużycia energii przez wyświetlacze elektroniczne (telewizory, monitory), obejmujące funkcję HDR i poziomy rozdzielczości powyżej 4k (lub HD), poprzez ustanowienie specjalnej metody badania ABC i dostosowanie metod weryfikacji zawartości dodatków do tworzyw sztucznych.
25 Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne źródeł światła Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/2020 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla źródeł światła i oddzielnego osprzętu sterującego na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz uchylające rozporządzenia Komisji (WE) nr 244/2009, (WE) nr 245/2009 i (UE) nr 1194/2012

Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2015 z dnia 11 marca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego źródeł światła oraz uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 874/2012

Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm obejmujących procedury i metody pomiaru wymaganych parametrów w odniesieniu do źródeł światła LED i źródeł światła OLED. Zmniejszenie zużycia energii przez źródła światła, mające przynieść szacunkowo 41,9 TWh rocznych oszczędności energii końcowej w 2030 r.
26 Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/1188 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń

Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/1186 z dnia 24 kwietnia 2015 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykietowania energetycznego miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń

Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń. Zmniejszenie zużycia energii i dalsze ograniczenie wpływu miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na środowisko.
27 Ekoprojekt miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/1185 z dnia 24 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe. Zmniejszenie zużycia energii i dalsze ograniczenie wpływu miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe na środowisko.
28 Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne produktów fotowoltaicznych (moduły, falowniki i systemy) Rozporządzenie Komisji PLAN/2020/7002 w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów fotowoltaicznych (moduły, falowniki i systemy)

Rozporządzenie delegowane

Komisji PLAN/2020/7007 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego produktów fotowoltaicznych (modułów, falowników i systemów)

Opracowanie nowych norm dla produktów fotowoltaicznych (modułów, falowników i systemów) w celu wsparcia pomiaru i obliczania odpowiednich parametrów produktu za pomocą wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarowych uwzględniających uznane najnowocześniejsze metody pomiarowe. Zmniejszenie wpływu produktów fotowoltaicznych na środowisko (modułów, falowników i systemów).
29 Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne smartfonów i tabletów ROZPORZĄDZENIE KOMISJI

(UE) 2023/1670 ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla smartfonów, telefonów komórkowych innych niż smartfony, telefonów bezprzewodowych i komputerów typu slate na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) 2023/826 - C(2023) 3538 final

Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/1669 z dnia 16 czerwca 2023 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1369 w odniesieniu do etykietowania energetycznego smartfonów i komputerów typu slate

Opracowanie nowych norm dla smartfonów i tabletów w celu wsparcia pomiaru i obliczania odpowiednich parametrów produktu za pomocą wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarowych uwzględniających uznane najnowocześniejsze metody pomiarowe. Ograniczenie wpływu na środowisko związanego ze smartfonami i tabletami.
30 Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne kotłów na paliwo stałe Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/1187 z dnia 27 kwietnia 2015 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla kotłów na paliwo stałe i zestawów zawierających kocioł na paliwo stałe, ogrzewacze dodatkowe, regulatory temperatury i urządzenia słoneczne Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących metod pomiaru i obliczeń w specyfikacjach ekoprojektu i etykietowania energetycznego kotłów na paliwo stałe. Głównym celem jest zmniejszenie zużycia energii w przypadku kotłów na paliwo stałe.
31 Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne ogrzewaczy pomieszczeń Rozporządzenie Komisji (UE) nr 813/2013 z dnia 2 sierpnia 2013 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla ogrzewaczy pomieszczeń i ogrzewaczy wielofunkcyjnych Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 811/2013 z dnia 18 lutego 2013 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla ogrzewaczy pomieszczeń, ogrzewaczy wielofunkcyjnych, zestawów zawierających ogrzewacz pomieszczeń, regulator temperatury i urządzenie słoneczne oraz zestawów zawierających ogrzewacz wielofunkcyjny, regulator temperatury i urządzenie słoneczne Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących ogrzewaczy pomieszczeń i ogrzewaczy wielofunkcyjnych w celu wsparcia pomiaru odpowiednich parametrów produktu za pomocą wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarowych uwzględniających uznane najnowocześniejsze metody pomiarowe. Standaryzacja specyfikacji dotyczących zużycia energii, poziomu mocy akustycznej i emisji tlenku azotu w odniesieniu do ogrzewaczy pomieszczeń i ogrzewaczy wielofunkcyjnych w całej UE. Powinno to przyczynić się do poprawy funkcjonowania jednolitego rynku i poprawy efektywności środowiskowej tych produktów.
32 Ekoprojekt i etykietowanie energetyczne podgrzewaczy wody Rozporządzenie Komisji (UE) nr 814/2013 z dnia 2 sierpnia 2013 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla podgrzewaczy wody i zasobników ciepłej wody użytkowej Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 812/2013 z dnia 18 lutego 2013 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla podgrzewaczy wody, zasobników ciepłej wody użytkowej i zestawów zawierających podgrzewacz wody i urządzenie słoneczne Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących podgrzewaczy wody i zasobników ciepłej wody użytkowej w celu wsparcia pomiaru odpowiednich parametrów produktu za pomocą wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarowych uwzględniających uznane najnowocześniejsze metody pomiarowe. Standaryzacja specyfikacji dotyczących zużycia energii, poziomu mocy akustycznej i emisji tlenku azotu w odniesieniu do podgrzewaczy wody oraz specyfikacji dotyczących strat stojących przez zasobniki ciepłej wody użytkowej w całej UE. Powinno to przyczynić się do poprawy funkcjonowania jednolitego rynku i poprawy efektywności środowiskowej tych produktów.
33 Ekoprojekt klimatyzatorów typu powietrze-powietrze i pomp ciepła Rozporządzenie Komisji (UE) nr 206/2012 z dnia 6 marca 2012 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla klimatyzatorów i wentylatorów przenośnych, zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) 2016/2282 z dnia 30 listopada 2016 r. Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dla klimatyzatorów typu powietrze-powietrze i pomp ciepła za pomocą wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarowych uwzględniających uznany najnowszy stan wiedzy. Zmniejszenie zużycia energii przez klimatyzatory typu powietrze-powietrze i pompy ciepła w fazie użytkowania, a także ich poziomu mocy akustycznej.
34 Ekoprojekt silników elektrycznych Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/1781 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla silników elektrycznych i układów bezstopniowej regulacji obrotów na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 641/2009 w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla pomp cyrkulacyjnych bezdławnicowych wolnostojących i pomp cyrkulacyjnych bezdławnicowych zintegrowanych z produktami oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 640/2009 Nowelizacja istniejących norm z uwzględnieniem następujących kwestii: (1) określenie specyfikacji w zakresie efektywnego gospodarowania zasobami, w tym identyfikacji i ponownego wykorzystania metali ziem rzadkich w silnikach z magnesami trwałymi; (2) określenie poziomu dopuszczalnych odchyleń na potrzeby weryfikacji; (3) określenie metody i klas energetycznych dla silników o napięciu znamionowym powyżej 1000 V; (4) określenie kombinacji silników i układów bezstopniowej regulacji obrotów wprowadzanych razem do obrotu, jak również zintegrowanych układów bezstopniowej regulacji obrotów (napędy kompaktowe); (5) objęcie zakresem innych typów silników, w tym silników z magnesami trwałymi. Zapewnienie powtarzalnych, odtwarzalnych, opłacalnych i istotnych z punktu widzenia praktyki metod badawczych do pomiaru zużycia energii przez silniki elektryczne w celu zmniejszenia wskaźnika strat energii, a tym samym przyczynienia się do funkcjonowania jednolitego rynku i oszczędności energii.
35 Ekoprojekt elektrycznych i elektronicznych urządzeń gospodarstwa domowego i urządzeń biurowych Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/826 z dnia 17 kwietnia 2023 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie wyłączenia, czuwania i czuwania przy podłączeniu do sieci na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz uchylające rozporządzenia Komisji (WE) nr 1275/2008 i (WE) nr 107/2009 Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących elektrycznych i elektronicznych urządzeń gospodarstwa domowego i urządzeń biurowych. Zmniejszenie zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie czuwania i wyłączenia przy podłączeniu do sieci.
36 Ekoprojekt zasilaczy zewnętrznych Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/1782 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla zasilaczy zewnętrznych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego

i Rady 2009/125/WE oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 278/2009

Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dotyczących zasilaczy zewnętrznych w celu wsparcia pomiaru odpowiednich parametrów produktu za pomocą wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod pomiarowych uwzględniających uznane najnowocześniejsze metody pomiarowe. Głównym celem jest standaryzacja zużycia energii przez zasilacze zewnętrzne, co przyczyni się do funkcjonowania jednolitego rynku i oszczędności energii.
37 Ekoprojekt wentylatorów przemysłowych Rozporządzenie Komisji (UE) nr 327/2011 z dnia 30 marca 2011 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla wentylatorów napędzanych silnikiem elektrycznym o poborze mocy od 125 W do 500 kW Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm, aby umożliwić podejście oparte na rozszerzonych produktach, w szczególności poprzez określenie wystarczającej liczby punktów operacyjnych oraz metody interpolacji/obliczania lub krzywej charakterystycznej. Uzupełnienie bezpośrednich metod pomiarowych odpowiednimi metodami obliczeniowymi/interpolacji i określenie ich ważności. Ustanowienie metod dla wentylatorów wirnikowych i dużych wentylatorów przenośnych oraz dla dużych wentylatorów, np. przez ekstrapolację z modeli skalowanych. Zapewnienie powtarzalnych, odtwarzalnych, opłacalnych i istotnych z punktu widzenia praktyki metod badawczych do pomiaru zużycia energii przez wentylatory przemysłowe w celu zmniejszenia wskaźnika strat energii, a tym samym przyczynienia się do funkcjonowania jednolitego rynku i oszczędności energii.
38 Ekoprojekt napędów o zmiennej prędkości obrotowej Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/1781 z dnia 1 października 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla silników elektrycznych i układów bezstopniowej regulacji obrotów na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 641/2009 w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla pomp cyrkulacyjnych bezdławnicowych wolnostojących i pomp cyrkulacyjnych bezdławnicowych zintegrowanych z produktami oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 640/2009 Nowelizacja istniejących norm wraz z następującymi elementami: (1) uwzględnienie strat układu bezpośrednio związanych z układami bezstopniowej regulacji obrotów, w szczególności strat wywołanych w górę w sieci, gdy prąd wejściowy nie jest sinusoidalny, oraz strat harmonicznych wywołanych w dół w silniku; (2) określenie poziomu dopuszczalnych odchyleń na potrzeby weryfikacji; (3) w stosownych przypadkach dodanie klas energetycznych sprzyjających bardziej wydajnym napędom; (4) ustanowienie specyfikacji dla kombinacji silników i układów bezstopniowej regulacji obrotów wprowadzanych razem do obrotu, jak również zintegrowanych układów bezstopniowej regulacji obrotów (napędy kompaktowe); (5) dodanie innych rodzajów układów bezstopniowej regulacji obrotów. Zapewnienie powtarzalnych, odtwarzalnych, opłacalnych i istotnych z punktu widzenia praktyki metod badawczych do pomiaru zużycia/strat energii przez układy bezstopniowej regulacji obrotów w celu zmniejszenia wskaźników strat energii, a tym samym przyczynienia się do funkcjonowania jednolitego rynku i oszczędności energii.
39 Ekoprojekt dla serwerów i produktów do przechowywania danych Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/424 z dnia 15 marca 2019 r. ustanawiające wymogi dotyczące ekoprojektu dla serwerów i produktów do przechowywania danych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE oraz zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 617/2013 Opracowanie nowej normy europejskiej dotyczącej pomiaru i obliczania efektywności, wydajności oraz zapotrzebowania na energię elektryczną produktów do przechowywania danych oraz dotyczącej charakterystyki funkcji zarządzania przez serwery mocą procesora. Głównym celem jest ułatwienie zapewnienia wysokiego poziomu efektywności środowiskowej serwerów i produktów do przechowywania danych w całej Unii i w ten sposób przyczynienie się do swobodnego przepływu tych produktów w Unii.
40 Ekoprojekt transformatorów elektroenergetycznych małej, średniej i dużej mocy Rozporządzenie Komisji (UE) nr 548/2014 z dnia 21 maja 2014 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do transformatorów elektroenergetycznych małej, średniej i dużej mocy Opracowanie nowej normy europejskiej dotyczącej pomiaru i obliczeń efektywności energetycznej i wydajności transformatorów elektroenergetycznych małej, średniej i dużej mocy. Głównym celem jest ułatwienie zapewnienia wysokiego poziomu efektywności środowiskowej transformatorów elektroenergetycznych małej, średniej i dużej mocy i przyczynienie się w ten sposób do swobodnego przepływu tych produktów w Unii oraz do oszczędności energii.
41 Pochłanianie dwutlenku węgla w wyrobach budowlanych Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-społecznego i Komitetu Regionów Nowa strategia leśna UE 2030 -

COM(2021) 572 final

Komunikat Komisji Do Parlamentu

Europejskiego i Rady Zrównoważony obieg węgla -

COM(2021) 800 final

Opracowanie znormalizowanych ram dynamicznej oceny cyklu życia w celu dokładniejszego uwzględnienia pochłaniania dwutlenku węgla związanego ze składowaniem dwutlenku węgla w wyrobach budowlanych. Głównym celem jest odzwierciedlenie postępów poczynionych w dynamicznej ocenie cyklu życia w celu lepszego uwzględnienia składowania dwutlenku węgla w normach dotyczących wyrobów budowlanych, głównie przy stosowaniu współczynników charakterystyki uzależnionych od czasu, stosowanych do dynamicznej analizy zbioru wejść i wyjść.
42 Odporność infrastruktury na zmianę klimatu Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-społecznego i Komitetu Regionów Budując Europę odporną na zmianę klimatu - nowa Strategia w zakresie przystosowania do zmiany klimatu -

COM(2021) 82 final - pkt 2.3.2

Nowelizacja - zgodnie z najnowszą wiedzą - szerszego zbioru norm dotyczących aktywów (w tym innych niż infrastruktura), które są podatne na skutki zmiany klimatu, w celu poprawy ich odporności na zmianę klimatu. Poprawa odporności na zmianę klimatu zarówno istniejących zasobów infrastruktury, jak i nowych dużych projektów infrastrukturalnych.
43 Transport i trwałe składowanie dwutlenku węgla Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia ram środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produkcji produktów technologii neutralnych emisyjnie (akt w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie) - COM (2023) 161 final Opracowanie nowych norm europejskich dotyczących transportu dwutlenku węgla rurociągami, statkami, pociągami i samochodami ciężarowymi oraz jego trwałego składowania geologicznego. Głównym celem jest zapewnienie dużego stopnia interoperacyjności powstającej infrastruktury służącej do transportu dwutlenku węgla oraz powstających zdolności trwałego składowania.
44 Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i uchylenia dyrektywy 2014/94/UE Opracowanie norm europejskich dotyczących:

- standardu infrastruktury klucza publicznego (PKI) dla elektromobilności (koncepcja "Plug and Charge" - "podłącz i ładuj"); - standardu w odniesieniu do obsługi infrastruktury ładowania przez osoby z nie- pełnosprawnościami; - kodów identyfikacyjnych na potrzeby infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych oraz infrastruktury uzupełniania paliwa wodorowego;

- konwergencji otwartego protokołu dla punktów ładowania oraz normy IEC 63110 (zaplecze infrastruktury ładowania).

Celem jest zagwarantowanie łatwości obsługi oraz wspieranie automatycznej łączności między infrastrukturą ładowania a pojazdami elektrycznymi, przy jednoczesnym zapewnieniu interoperacyjności infrastruktury ładowania między różnymi producentami, systemami i sieciami.
Działania na rzecz opracowania i nowelizacji norm europejskich lub europejskich dokumentów normalizacyjnych wspierających transformację ekologiczną
Nr ref. Tytuł Odniesienie Normy europejskie/europejskie dokumenty normalizacyjne Szczegółowe cele i polityki dotyczące norm europejskich/europejskich dokumentów normalizacyjnych
45 Stal miękka (niskowęglowa) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-społecznego i Komitetu Regionów: Aktualizacja nowej strategii przemysłowej z 2020 r. -tworzenie silniejszego jednolitego rynku sprzyjającego odbudowie Europy - COM(2021) 350 final

Dokument Roboczy Służb Komisji: Towards competitive and clean European steel Accompanying the Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions Updating the 2020 New Industrial Strategy: Building a stronger Single Market for Europe's recovery - SWD(2021) 353 final

Opracowanie norm ustanawiających zharmonizowane metodyki na potrzeby kryteriów dotyczących emisji i recyklingu w odniesieniu do produkcji stali, procesów opartych na wodorze i technologii wychwytywania dwutlenku węgla. Celem jest wspieranie przejścia na produkcję stali z wykorzystaniem procesów ograniczających emisje dwutlenku węgla.
46 Recykling i ponowne wykorzystanie materiałów z pojazdów wycofanych z eksploatacji Wniosek dotyczący Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wymogów w zakresie obiegu zamkniętego w odniesieniu do projektowania pojazdów oraz zarządzania pojazdami wycofanymi z eksploatacji, zmieniającego rozporządzenia (UE) 2018/858 i 2019/1020 oraz uchylającego dyrektywy 2000/53/WE i 2005/64/WE - COM(2023) 451 final Opracowanie norm europejskich usprawniających procesy projektowania pod kątem obiegu zamkniętego, produkcji, ponownego wykorzystania i recyklingu pojazdów i ich części. Normy te obejmują usprawnienie projektowania pod kątem recyklingu części z tworzyw sztucznych, a także przetwarzania pojazdów wycofanych z eksploatacji w celu zwiększenia odzysku surowców krytycznych oraz jakości złomu stali i aluminium, jak również metody obliczania i pomiaru jakości sortowanych, poddanych recyklingowi i odzyskanych materiałów motoryzacyjnych. Działanie to ma na celu zwiększenie recyklingu i ponownego wykorzystania materiałów z pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz ograniczenie wytwarzania odpadów z tych pojazdów.
47 Jakość powietrza - metody pomiaru na potrzeby monitorowania wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w powietrzu Art. 4 ust. 1, 8 i 13 oraz załącznik V do dyrektywy 2004/107/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie arsenu, kadmu, rtęci, niklu i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w otaczającym powietrzu Opracowanie norm dotyczących metod pomiaru stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w powietrzu. Zadbanie o to, by analiza wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w powietrzu była wystarczająco dokładna, wiarygodna i porównywalna w całej UE.
48 Jakość powietrza atmosferycznego - oceny oparte na modelowaniu Art. 6, 7, 9 i 10 oraz załącznik I do dyrektywy Parlamentu

Europejskiego i Rady 2008/50/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy

Opracowanie norm zapewniających obiektywną, wiarygodną i porównywalną ocenę jakości powietrza opartą na modelowaniu oraz o jakości wystarczającej do generowania wiarygodnych informacji na temat stężeń zanieczyszczeń powietrza w powietrzu. Zapewnienie, aby zebrane informacje na temat zanieczyszczenia powietrza były wystarczająco reprezentatywne i porównywalne w całej UE.
49 Jakość powietrza - skuteczność opartych na czujnikach systemów do pomiaru zanieczyszczenia powietrza Art. 6, 7, 9 i 10 oraz załącznik I do dyrektywy Parlamentu

Europejskiego i Rady 2008/50/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy

Opracowanie zatwierdzonej normy lub zatwierdzonych norm badań w celu oceny działania opartych na czujnikach systemów do pomiaru zanieczyszczenia powietrza. Norma posłuży do oceny, czy systemy oparte na czujnikach są zgodne z celami w zakresie jakości danych określonymi w dyrektywie 2008/50/WE. Poprawa ocen jakości powietrza przez ocenę stopnia, w jakim systemy oparte na czujnikach spełniają cele dotyczące jakości danych określone

w dyrektywie 2008/50/WE. Norma (normy) pozwoli(-ą) również na szersze stosowanie tej metody monitorowania oraz lepszą ocenę jakości powietrza.

50 Jakość powietrza - stężenie liczby cząstek stałych Wniosek dotyczący Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy

-

COM(2022) 542 final

Opracowanie nowej normy europejskiej dotyczącej pomiaru stężenia liczby cząstek stałych. Głównym celem jest poprawa jakości powietrza dzięki ulepszonej bazie danych i większej wiedzy naukowej na temat wpływu cząstek ultradrobnych na zdrowie i środowisko. W tym kontekście konieczne jest zapewnienie wystarczająco precyzyjnego, wiarygodnego i porównywalnego w całej UE pomiaru cząstek ultradrobnych lub stężenia liczby cząstek stałych w powietrzu. We wniosku dotyczącym przekształcenia dyrektywy w sprawie jakości powietrza wprowadzono obowiązek pomiaru tego (nieobjętego dotychczas przepisami) czynnika zanieczyszczenia powietrza o rosnącym znaczeniu. Wymogi dotyczące pomiaru cząstek ultradrobnych dotyczą w szczególności środowisk miejskich.
51 Emisje metanu w sektorze energetycznym Wniosek dotyczący Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie redukcji emisji metanu w sektorze energetycznym oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/942 - COM(2021) 805 final Opracowanie nowych i nowelizacja istniejących norm europejskich dotyczących ilościowego określania emisji metanu z działalności związanej ze złożami ropy naftowej, gazu i węgla, w tym w przypadku aktywów nieaktywnych, zaczopowanych, zamkniętych i nieczynnych. Opracowanie nowych i nowelizacja istniejących norm europejskich w zakresie badań mających na celu wykrywanie wycieków metanu i naprawę nieszczelności w przypadku działalności związanej ze złożami ropy naftowej i gazu. Opracowanie nowych norm europejskich dotyczących sprzętu, który umożliwia unikanie uwalniania do atmosfery zgodnie z projektem. Celem jest wspieranie operatorów energetycznych w wypełnianiu obowiązków związanych z pomiarem i ograniczaniem emisji metanu w sposób porównywalny w całej Unii. Zapewni to równe szanse wśród operatorów, dostęp do porównywalnych informacji oraz zharmonizowany poziom skuteczności w ograniczaniu emisji metanu.
52 Monitorowanie emisji przemysłowych Dyrektywa 2010/75/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) Opracowanie norm europejskich dotyczących metod na potrzeby:

a) okresowego monitorowania i pomiaru wszystkich substancji per- i polifluoroalkilowych (PFAS);

b) okresowego monitorowania i pomiaru składników substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego;

c) okresowego monitorowania i pomiaru mikrodrobin plastiku;

d) okresowego monitorowania i pomiaru nanomateria- łów;

e) okresowego monitorowania i pomiaru substancji niebezpiecznych spełniających kryteria określone w art. 57 rozporządzenia REACH.

Zapewnienie, by pobieranie próbek i analiza odpowiednich substancji zanieczyszczających i pomiary parametrów procesu, jak również zapewnienie jakości zautomatyzowanych systemów pomiarowych i referencyjne metody pomiarowe mające na celu kalibrację tych systemów były przeprowadzane zgodnie z normami europejskimi.
53 Mikrodrobiny plastiku Wniosek dotyczący Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zapobiegania utraty granulatu z tworzyw sztucznych w celu ograniczenia zanieczyszczenia mikrodrobinami plastiku - COM(2023) 645 final Opracowanie norm europejskich wspierających środki przeciwdziałania zanieczyszczeniu spowodowanemu przez mikrodrobiny plastiku (cząstki tworzyw sztucznych o średnicy zazwyczaj mniejszej niż 5 mm), które są uwalniane do środowiska w sposób niezamierzony (np. z granulatów i tekstyliów syntetycznych). Celem tego działania jest ograniczenie uwalniania mikrodrobin plastiku do środowiska, a tym samym zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska i potencjalnego zagrożenia dla zdrowia ludzkiego.
54 Ocena usług ekosystemowych Wniosek Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniające rozporządzenie (UE) nr 691/2011 przez wprowadzenie nowych modułów rachunków ekonomicznych środowiska - COM(2022) 329 final Opracowanie norm europejskich i europejskich dokumentów normalizacyjnych, innych niż standardy sprawozdawczości finansowej i standardy statystyczne, w celu wsparcia oceny usług ekosystemowych. Dane dotyczące usług ekosystemowych stanowią podstawę sprawozdawczości w zakresie różnorodności biologicznej, zmiany klimatu oraz zdrowia ekosystemów lądowych i morskich. W normach tych określone zostaną elementy techniczne, które należy uwzględnić przy wyborze procedur i modeli służących do szacowania i gromadzenia danych. Głównym celem tego działania jest poprawa jakości danych w ramach europejskiego systemu rachunków dotyczącego usług ekosystemowych, tak aby zapewnić lepsze informacje na potrzeby Europejskiego Zielonego Ładu.
55 Produkty nawozowe Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 z dnia 5 czerwca 2019 r. ustanawiające przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 i (WE) nr 1107/2009 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 2003/2003 Opracowanie nowych lub nowelizacja istniejących norm europejskich w odniesieniu do metod badania służących do określania obecności zanieczyszczeń, zanieczyszczeń organicznych, mikroorganizmów oraz do określania innych szczególnych parametrów istotnych dla skuteczności agronomicznej i bezpieczeństwa produktów nawozowych UE, określonych w rozporządzeniu (UE) 2019/1009. Celem tego działania jest zapewnienie, by producenci, organy nadzoru rynku i jednostki notyfikowane mogli, do celów oceny zgodności produktów nawozowych UE z wymogami rozporządzenia (UE) 2019/1009, polegać na metodach badania objętych normami zharmonizowanymi. Na podstawie wniosku o normalizację M/564 cEn pracuje obecnie nad opracowaniem norm zharmonizowanych dotyczących produktów nawozowych UE. Planuje się nowy wniosek o normalizację, w którym CEN ma zostać poproszony o opracowanie dodatkowych norm zharmonizowanych dotyczących metod badania niezbędnych w celu uzupełnienia nowych przepisów włączonych niedawno do przedmiotowego aktu.
56 Pomiary stanu zdrowia gleb i dostęp do wyników tych pomiarów Wniosek dotyczący Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie monitorowania i odporności gleb (prawo o monitorowaniu gleb) - COM(2023) 416 final Opracowanie cyfrowego portalu danych dotyczących zdrowia gleb w georeferencyjnym formacie przestrzennym zapewniającego dostęp do danych dotyczących zdrowia gleb. Wymaga to opracowania nowych norm europejskich dotyczących zharmonizowanego pomiaru: przewodności właściwej (nasyconego ekstraktu glebowego); pojemności wodnej gleby (metoda szacowania); oddychania podstawowego gleby; metabarkodowania bakterii, grzybów, protistów i zwierząt w glebie; liczebności i różnorodności nicieni w glebie; biomasy mikroorganizmów w glebie; liczebności i różnorodność dżdżownic w glebie oraz stężenia zanieczyszczeń organicznych: w glebie: pestycydów, mikrodrobin plastiku oraz substancji peri polifluoroalkilowych. Ponadto należy opracować i zwalidować funkcje transferu i ich metodykę, aby zapewnić dokładność i wiarygodność tych pomiarów oraz możliwość ich interpretacji w różnych kontekstach związanych ze zdrowiem gleby. Głównym celem jest ocena stanu zdrowia gleb w UE i udostępnienie odpowiednich danych na cyfrowym portalu danych dotyczących zdrowia gleb "z myślą o osiągnięciu zdrowych gleb do 2050 r. i utrzymaniu gleb w zdrowym stanie, tak aby mogły one dostarczać wielu usług ekosystemowych na skalę wystarczającą do zaspokojenia potrzeb środowiskowych, społecznych i gospodarczych, zapobiegania skutkom zmiany klimatu i utraty różnorodności biologicznej oraz łagodzenia tych skutków, zwiększenia odporności na klęski żywiołowe i bezpieczeństwa żywnościowego oraz ograniczenia zanieczyszczenia gleb do poziomów, które nie są już uznawane za szkodliwe dla zdrowia ludzi i środowiska". (Art. 1)
57 Paliwo lotnicze Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w odniesieniu do wkładu lotnictwa w unijny cel zmniejszenia emisji w całej gospodarce i odpowiedniego wdrożenia globalnego środka rynkowego Wstępne określenie, w porozumieniu z Agencją Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, zakresu przyszłych dokumentów normalizacyjnych dotyczących specyfikacji paliwa lotniczego mających na celu ograniczenie skutków innych niż emisje CO2 i poprawę jakości powietrza. Głównym celem jest wstępne określenie zakresu przyszłych dokumentów normalizacyjnych dotyczących paliwa lotniczego mających na celu optymalizację składu paliwa lotniczego, wniesienie wkładu w ograniczenie skutków lotnictwa innych niż emisje CO2, poprawę jakości powietrza oraz zwiększenie bezpieczeństwa i zdatności do lotu, bez uszczerbku dla prowadzonej przez UE bieżącej oceny wykonalności oraz dla środków regulacyjnych dotyczących optymalizacji składu paliwa, które mogłyby zostać w międzyczasie opracowane, oraz przy zapewnieniu spójności z międzynarodowymi zasadami i normami regulującymi lotnictwo cywilne. Prace te powinny być prowadzone w porozumieniu z Agencją Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego i opierać się na pracach przygotowawczych przeprowadzonych przez tę agencję.
Działania na rzecz opracowania i nowelizacji norm europejskich lub europejskich dokumentów normalizacyjnych wspierających rynek wewnętrzny usług i produktów
Nr ref. Tytuł Odniesienie Normy europejskie/europejskie dokumenty normalizacyjne Szczegółowe cele i polityki dotyczące norm europejskich/europejskich dokumentów normalizacyjnych
58 Wyroby medyczne i wyroby medyczne do diagnostyki in vitro Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych, zmiany dyrektywy 2001/83/WE, rozporządzenia (WE) nr 178/2002 i rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 oraz uchylenia dyrektyw Rady 90/385/EWG i 93/42/EWG

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/746 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro oraz uchylenia dyrektywy 98/79/WE i decyzji Komisji 2010/227/UE

Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm europejskich dotyczących projektowania i produkcji:

- wyrobów medycznych objętych rozporządzeniem (UE) 2017/745 (MDR);

- wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro objętych rozporządzeniem (UE) 2017/746 (IVDR). Normy te będą miały zastosowanie do projektowania i produkcji, zarządzania ryzykiem oraz obowiązków podmiotów gospodarczych i sponsorów, w tym dotyczących: - systemów zarządzania jakością;

- zarządzania ryzykiem;

- badań klinicznych i badań wydajności;

- oceny klinicznej.

Zapewnienie sprawnego funkcjonowania jednolitego rynku w odniesieniu do wyrobów medycznych przez ustanowienie wysokich standardów jakości i bezpieczeństwa dla wyrobów medycznych i wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro. Powinny one uwzględniać wspólne problemy bezpieczeństwa w odniesieniu do takich produktów, zapewniając w ten sposób wysoki poziom ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pacjentów, użytkowników i innych osób.
59 Urządzenia ciśnieniowe Dyrektywa Parlamentu Europejskiego

i Rady 2014/68/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku urządzeń ciśnieniowych

Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm dla urządzeń lub zespołów ciśnieniowych. Poprawa bezpieczeństwa i ułatwienie dostępu do rynku małym i średnim przedsiębiorstwom.

Dzięki temu unijne przedsiębiorstwa staną się bardziej konkurencyjne na rynku światowym.

60 Proste zbiorniki ciśnieniowe Dyrektywa Parlamentu Europejskiego

i Rady 2014/29/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku prostych zbiorników ciśnieniowych

Nowelizacja istniejących norm serii EN 286 i opracowanie nowych norm. Poprawa bezpieczeństwa i ułatwienie dostępu do rynku małym i średnim przedsiębiorstwom.

Dzięki temu unijne przedsiębiorstwa staną się bardziej konkurencyjne na rynku światowym.

61 Produkty maszynowe Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1230 z dnia 14 czerwca 2023 r. w sprawie maszyn oraz w sprawie uchylenia dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Rady 73/361/EWG Opracowanie lub nowelizacja norm europejskich w zakresie produktów maszynowych w celu uwzględnienia nowych zasadniczych specyfikacji bezpieczeństwa i zdrowia przewidzianych we wniosku dotyczącym rozporządzenia. Głównym celem jest zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa poprzez zagwarantowanie utrzymania zharmonizowanych norm europejskich, odzwierciedlających powszechnie uznany stan wiedzy. Dostępność zharmonizowanych norm europejskich ułatwi dostęp do rynku, w szczególności dla MŚP. Użytkownicy i właściciele produktów maszynowych będą czerpać korzyści z poprawy bezpieczeństwa i być może z efektów domina, takich jak efektywne wykorzystanie energii i łatwiejszy dostęp do innowacyjnych technologii. Podmioty gospodarcze odniosą korzyści z pewności prawa.
62 Urządzenia przeznaczone do użytku w atmosferze potencjalnie wybuchowej (ATEX) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego

i Rady 2014/34/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w atmosferze potencjalnie wybuchowej

Opracowanie nowych lub nowelizacja istniejących norm europejskich w celu wspierania najnowocześniejszych technologii w dziedzinie urządzeń przeznaczonych do użytku w atmosferze potencjalnie wybuchowej. Zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa w odniesieniu do urządzeń przeznaczonych do użytku w atmosferze potencjalnie wybuchowej.
63 Środki ochrony indywidualnej Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie środków ochrony indywidualnej oraz uchylenia dyrektywy

Rady 89/686/EWG

Opracowanie nowych lub nowelizacja istniejących norm europejskich w celu wspierania najnowocześniejszych technologii w dziedzinie środków ochrony indywidualnej. Głównym celem jest zapewnienie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa użytkowników oraz swobodnego przepływu środków ochrony indywidualnej na rynku wewnętrznym. Ponadto dostępność zharmonizowanych norm europejskich ułatwi dostęp do rynku, w szczególności dla MŚP.
64 Przyrządy do ważenia i pomiaru Dyrektywa Parlamentu Europejskiego

i Rady 2014/31/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku wag nieautomatycznych

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego

i Rady 2014/32/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku przyrządów pomiarowych

Opracowanie nowych lub nowelizacja istniejących norm europejskich w celu wspierania najnowocześniejszych technologii w dziedzinie wag i przyrządów pomiarowych. (i) ochrona ludności przed nieprawidłowymi wynikami operacji ważenia za pomocą wag nieautomatycznych wykorzystywanych do niektórych kategorii zastosowań;

(ii) wspieranie prawidłowych i identyfikowalnych przyrządów pomiarowych, które mogą być wykorzystywane do różnych zadań pomiarowych, które mają bezpośredni i pośredni wpływ na codzienne życie ludzi na wiele sposobów. Zadania te są realizowane ze względów interesu publicznego, zdrowia publicznego, bezpieczeństwa i porządku publicznego, ochrony środowiska, ochrony konsumentów, nakładania podatków i ceł oraz uczciwego handlu. Mogą one wymagać stosowania przyrządów pomiarowych podlegających kontroli prawnej.

65 Interoperacyjność systemu kolei Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej Opracowanie nowych lub nowelizacja istniejących norm europejskich i europejskich dokumentów normalizacyjnych w celu wsparcia stosowania dyrektywy (UE) 2016/797. Głównym celem jest zapewnienie wysokiego poziomu interoperacyjności systemu kolei z uwzględnieniem postępu technologicznego (cyfrowego) i ograniczeń ekologicznych.
66 Kompatybilność elektromagnetyczna Dyrektywa Parlamentu Europejskiego

i Rady 2014/30/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do kompatybilności elektromagnetycznej

Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm na potrzeby zasadniczych wymogów określonych w dyrektywie 2014/30/UE. Należy zapewnić, by normy zharmonizowane opracowane na potrzeby zapewnienia zgodności z zasadniczymi wymogami dyrektywy w sprawie kompatybilności

elektromagnetycznej (2014/30/UE) były aktualne i odzwierciedlały najnowszy stan techniki.

Spełnianie tych norm zharmonizowanych, do których odniesienia zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, zapewni domniemanie zgodności

z odpowiednimi zasadniczymi wymogami. W ten sposób zostanie zagwarantowane, że sprzęt elektryczny nie wytwarza zakłóceń elektromagnetycznych ani nie jest na nie wrażliwy, przez co normalizacja zwiększy odporność gospodarczą i społeczną.

67 Bezpieczeństwo pożarowe statków przewożących skroplone gazy luzem oraz statków napędzanych gazem Dyrektywa Parlamentu Europejskiego

i Rady 2014/90/UE z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie wyposażenia morskiego

i uchylająca dyrektywę Rady 96/98/WE

Opracowanie nowej normy europejskiej dotyczącej badania stałych proszkowych i podobnych instalacji gaśniczych przeznaczonych do ochrony przeciwpożarowej statków przewożących skroplone gazy luzem oraz statków napędzanych gazem. Głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa na morzu. Międzynarodowa Organizacja Morska dokonała przeglądu wytycznych dotyczących zatwierdzania stałych proszkowych instalacji gaśniczych przeznaczonych do ochrony przeciwpożarowej przewożących skroplone gazy luzem, ale dotychczas nie istnieje żadna zatwierdzona norma dotycząca próby ogniowej w odniesieniu do pożaru strumieniowego/ powierzchniowego. Opracowanie takiej normy, w ścisłej koordynacji z ISO, powinno poprawić bezpieczeństwo na morzu nie tylko w przypadku gazowców, ale również statków pasażerskich napędzanych gazem.
68 Urządzenia niskiego napięcia Dyrektywa Parlamentu Europejskiego

i Rady 2014/35/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku sprzętu elektrycznego przewidzianego do stosowania w określonych granicach napięcia

Nowelizacja istniejących i opracowanie nowych norm na potrzeby zasadniczych wymogów określonych w dyrektywie 2014/35/UE. Należy zapewnić, by normy zharmonizowane opracowane na potrzeby zapewnienia zgodności z zasadniczymi wymogami dyrektywy o niskim napięciu (2014/35/UE) były aktualne i odzwierciedlały najnowszy stan techniki. Spełnianie tych norm zharmonizowanych, do których odniesienia zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, zapewni domniemanie zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymogami. W ten sposób zostanie zagwarantowane, że sprzęt elektryczny nie zagraża zdrowiu ani bezpieczeństwu osób lub zwierząt domowych ani nie stanowi zagrożenia dla mienia w przypadku, gdy jest właściwie zainstalowany i konserwowany oraz gdy jest używany do celów, do których został zaprojektowany.
69 Urządzenia radiowe Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych i uchylająca dyrektywę 1999/5/WE Opracowanie zaktualizowanych norm europejskich dotyczących urządzeń radiowych zapewniających zdrowie i bezpieczeństwo użytkowników, kompatybilność elektromagnetyczną, ochronę widma radiowego i dostęp służbom ratunkowym. Do głównych celów należą zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników urządzeń radiowych, zapobieganie szkodliwym zakłóceniom mającym wpływ na podstawową łączność radiową oraz zapewnienie dostępu służbom ratunkowym.
70 Rekreacyjne jednostki pływające Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych i uchylająca dyrektywę 94/25/WE Opracowanie nowych lub nowelizacja istniejących norm europejskich w celu wspierania najnowocześniejszych technologii w dziedzinie rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych. Do głównych celów należą zapewnienie spełniania przez rekreacyjne jednostki pływające i skutery wodne wymogów dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa oraz zapewnienie przestrzegania wymogów dotyczących emisji spalin i hałasu.
71 Normy bezpieczeństwa produktów konsumenckich Dyrektywa 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów Opracowanie lub nowelizacja norm europejskich na potrzeby dyrektywy 2001/95/WE w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, przy skoncentrowaniu się na produktach dla dzieci i innych produktach objętych zakresem dyrektywy, we współpracy z grupą ekspertów Komisji, tj. Siecią ds. Bezpieczeństwa Konsumentów. Obejmuje to zwiększenie bezpieczeństwa dzieci w przypadku zasłon wewnętrznych, zasłon okiennych ze sznurkami oraz urządzeń zabezpieczających, bezpieczeństwa sprzętu gimnastycznego i wyposażenia stacjonarnego oraz bezpieczeństwa urządzeń blokujących okna i drzwi balkonowe. Bezpieczeństwo dzieci w przypadku zasłon wewnętrznych, zasłon okiennych ze sznurkami oraz urządzeń zabezpieczających, bezpieczeństwo sprzętu gimnastycznego i wyposażenia stacjonarnego, bezpieczeństwo urządzeń blokujących okna i drzwi balkonowe. Głównym celem jest zwiększenie bezpieczeństwa produktów zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE poprzez zapewnienie, by aktualne normy uwzględniały najnowszą wiedzę naukową. Zagwarantuje to zgodność z ogólnymi i szczegółowymi wymogami bezpieczeństwa określonymi w dyrektywie i w uzupełniającej ją decyzji.
72 Słownik danych na potrzeby sprawozdawczości wobec organów nadzoru sektora finansowego Strategia dotycząca danych nadzorczych w dziedzinie usług finansowych w UE - COM(2021) 798 final

Rozporządzenie (UE) 2019/876 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do wskaźnika dźwigni, wskaźnika stabilnego finansowania netto, wymogów w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych, ryzyka kredytowego kontrahenta, ryzyka rynkowego, ekspozycji wobec kontrahentów centralnych, ekspozycji wobec przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania, dużych ekspozycji, wymogów dotyczących sprawozdawczości i ujawniania informacji, a także rozporządzenie (UE) nr 648/2012

Opracowanie nowej normy europejskiej dotyczącej opisu treści i formy danych przekazywanych przez podmioty działające w sektorze finansowym właściwym organom do celów nadzoru finansowego oraz danych ujawnianych publicznie na podstawie różnych ram legislacyjnych.

Norma ta powinna zapewnić, aby dane były opisane w uporządkowany, kompleksowy, spójny i jednoznaczny sposób z wykorzystaniem terminologii osadzonej w obowiązujących przepisach, aby ustanowić wyraźny związek między gromadzonymi lub ujawnianymi pozycjami danych a odpowiednimi specyfikacjami prawnymi.

Długoterminowym celem jest modernizacja sprawozdawczości nadzorczej w UE i wprowadzenie systemu, który będzie dostarczał organom nadzoru na szczeblu unijnym i krajowym dokładnych, spójnych i terminowych danych, minimalizując jednocześnie łączne obciążenia sprawozdawcze dla wszystkich zainteresowanych stron.

Standaryzacja danych i wspólne rozumienie danych gromadzonych i ujawnianych na podstawie różnych ram legislacyjnych ułatwi korzystanie z technologii cyfrowych i uprości przekazywanie, zatwierdzanie i analizę danych.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE (Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12).
2 COM(2022) 31.
3 COM(2021) 350.
4 Zalecenie Rady z dnia 21 listopada 2022 r. w sprawie zasad przewodnich w odniesieniu do waloryzacji wiedzy.
5 COM(2021) 252.
6 C(2022) 6189.
7 C(2023) 6689 final.
8 COM(2023)160 final.
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2854 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie zharmonizowanych przepisów dotyczących sprawiedliwego dostępu do danych i ich wykorzystywania oraz w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2017/2394 i dyrektywy (UE) 2020/1828 (akt w sprawie danych) (Dz.U. L, 2023/2854, 22.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2854/ oj)
10 COM(2023)161 final.
11 Informacje na temat działań związanych z normalizacją omawianych w kontekście europejskiej wielostronnej platformy ds. normalizacji ICT można znaleźć pod adresem: https://joinup.ec.europa.eu/collection/rolling-plan-ict-standardisation/rolling-plan-2023

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024