Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 października 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Funduszu Solidarności Unii Europejskiej w celu udzielenia pomocy Rumunii i Włochom w związku z klęskami żywiołowymi w 2022 r. oraz Turcji - w związku z trzęsieniami ziemi w lutym 2023 r. (COM(2023)0381 - C9-0318/2023 - 2023/0297(BUD))

P9_TA(2023)0341
Uruchomienie Funduszu Solidarności Unii Europejskiej w celu udzielenia pomocy Rumunii, Włochom i Turcji

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 października 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Funduszu Solidarności Unii Europejskiej w celu udzielenia pomocy Rumunii i Włochom w związku z klęskami żywiołowymi w 2022 r. oraz Turcji - w związku z trzęsieniami ziemi w lutym 2023 r. (COM(2023)0381 - C9-0318/2023 - 2023/0297(BUD))

(C/2024/1198)

(Dz.U.UE C z dnia 23 lutego 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie COM(2023)0381 - C9-0318/2023,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2012/2002 z dnia 11 listopada 2002 r. ustanawiające Fundusz Solidarności Unii Europejskiej 1 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 , w szczególności jego art. 9,

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską z w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 3 , w szczególności jego punkt 10,

- uwzględniając sprawozdanie specjalne Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) na temat globalnego ocieplenia o 1,5 C, sprawozdanie specjalne tego zespołu w sprawie zmiany klimatu i gleby oraz jego sprawozdanie specjalne w sprawie oceanów i kriosfery w zmieniającym się klimacie,

- uwzględniając porozumienie przyjęte dnia 12 grudnia 2015 r. na 21. Konferencji Stron UNFCCC (COP21) w Paryżu (porozumienie paryskie),

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 18 maja 2021 r. w sprawie przeglądu funkcjonowania Funduszu Solidarności Unii Europejskiej 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie ulepszenia wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027: gotowy na nowe wyzwania, odporny budżet UE 5 ,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0269/2023),

A. mając na uwadze, że w dniach 15-17 września 2022 r. w centralnych regionach Włoch wystąpiły powodzie rzeczne i powodzie gwałtowne; spowodowały one bezpośrednie szkody, których łączną wartość władze włoskie oszacowały na 837,56 mln EUR;

B. mając na uwadze, że pod koniec czerwca i na początku lipca 2022 r. południowowschodnią część Rumunii dotknęła poważna susza; spowodowała ona bezpośrednie szkody, których łączną wartość władze rumuńskie oszacowały na 1,31 mld EUR;

C. mając na uwadze, że 6 lutego 2023 r. południową Turcję, region Kahramanmaraş, dotknęły dwa silne trzęsienia ziemi o magnitudzie 7,8 i 7,5 6 , a 20 lutego 2023 r. w regionie Hatay odnotowano kolejne silne wstrząsy o magnitudzie 6,3, co według Komisji spowodowało bezpośrednie szkody o łącznej wartości 78,8 mld EUR;

1. wyraża głęboką solidarność ze wszystkimi ofiarami, ich rodzinami i wszystkimi osobami dotkniętymi suszą w Rumunii, niszczycielskimi powodziami we Włoszech i trzęsieniami ziemi w Turcji, a także z władzami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi oraz organizacjami pozarządowymi zaangażowanymi w działania pomocowe;

2. z zadowoleniem przyjmuje przedmiotową decyzję jako namacalną i widoczną formę solidarności Unii z jej obywatelami i regionami na dotkniętych klęską obszarach w Rumunii, we Włoszech i w Turcji; ponownie podkreśla znaczenie informowania społeczeństwa o wymiernych korzyściach płynących z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej (FSUE), aby nadal zwiększać zaufanie obywateli do narzędzi i programów Unii; wzywa Komisję i państwa członkowskie do zintensyfikowania wysiłków w zakresie komunikacji, aby zwiększyć świadomość społeczną w zakresie działań podejmowanych z wykorzystaniem finansowania w ramach FSUE;

3. podkreśla rosnącą liczbę poważnych i niszczycielskich klęsk żywiołowych w Europie; zaznacza, że ze względu na zmianę klimatu ekstremalne zjawiska pogodowe, takie jak te odnotowane w Rumunii i we Włoszech, skutkujące sytuacjami nadzwyczajnymi, będą się dalej nasilać i mnożyć; podkreśla, że FSUE jest jedynie instrumentem naprawczym oraz że zmiana klimatu wymaga przede wszystkim polityki prewencyjnej zgodnej z międzynarodowymi zobowiązaniami Unii i Zielonym Ładem; wzywa zatem Unię do wzmożenia wysiłków na rzecz przeciwdziałania zmianie klimatu zarówno w Unii, jak i na świecie; w związku z tym wzywa do przeglądu rozporządzeń (WE) nr 2012/2002 i (UE, Euratom) 2020/2093 w celu lepszego określenia przydziałów przeznaczonych dla państw członkowskich i środków przeznaczonych dla państw trzecich ze względu na ograniczoną kwotę zasobów FSUE;

4. podkreśla, że rezerwa na rzecz solidarności i pomocy nadzwyczajnej (SEAR) jest stale wyczerpana i w związku z tym nie wystarcza do zrekompensowania skutków katastrof spowodowanych przez człowieka i klęsk żywiołowych, w szczególności katastrof związanych ze zmianą klimatu; podkreśla, że finansowanie jest niewystarczające, aby zaspokoić potrzeby obszarów dotkniętych klęskami żywiołowymi; zastanawia się zasadniczo, czy FSUE jest odpowiednio dostosowany do przyszłych skutków zmiany klimatu; ubolewa, że maksymalna kwota dostępna na potrzeby uruchomienia FSUE jest znacznie niższa od potencjalnej kwoty pomocy, jaką można by pokryć; powtarza, że należy znacznie zwiększyć zasoby dostępne dla FSUE podczas śródokresowej rewizji wieloletnich ram finansowych; wzywa Komisję do zwiększenia budżetu SEAR oraz do znacznego wzmocnienia rocznego budżetu FSUE, tak aby fundusz ten mógł odpowiednio reagować na nasilenie się klęsk żywiołowych w Unii i zapewniać konkretne wsparcie państwom członkowskim, które są nimi dotknięte, biorąc pod uwagę skalę i powtarzanie się tego rodzaju sytuacji nadzwyczajnych, w szczególności sytuacji kryzysowych związanych ze zmianą klimatu;

5. wzywa Komisję do przedstawienia modelu szybszej i terminowej mobilizacji FSUE, w tym rozpatrywania wniosków, aby umożliwić właściwym organom jak najszybsze zaspokojenie potrzeb w zakresie odbudowy; przypomina, że przyznawanie dotacji z FSUE, zarządzanie nimi i wdrażanie ich powinno być jak najbardziej przejrzyste oraz że dotacje muszą być wykorzystywane zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami; podkreśla pilną potrzebę uruchomienia pomocy finansowej za pośrednictwem FSUE w celu zapewnienia, by wsparcie mogło dotrzeć do dotkniętych regionów w odpowiednim czasie i by udzielono niezbędnej pomocy w odnośnych operacjach, zgodnie z wnioskiem państw członkowskich, np. w zakresie odbudowy infrastruktury, służb ratowniczych, w tym działań przeciwpożarowych, odbudowy dotkniętych obszarów rolnych i zaopatrzenia w wodę;

6. zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;

7. zobowiązuje swoją przewodniczącą do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

8. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Funduszu Solidarności Unii Europejskiej w celu udzielenia pomocy Rumunii i Włochom w związku z klęskami żywiołowymi w 2022 r. oraz Turcji - w związku z trzęsieniami ziemi w lutym 2023 r.

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji (UE) 2023/2192.)

1 Dz.U. L 311 z 14.11.2002, s. 3.
2 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
4 Dz.U. C 15 z 12.1.2022, s. 2.
5 Dz.U. C 177 z 17.5.2023, s. 115.
6 Magnitudę mierzy się skalą sejsmiczną Richtera lub skalą chwilową.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.1198

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 października 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Funduszu Solidarności Unii Europejskiej w celu udzielenia pomocy Rumunii i Włochom w związku z klęskami żywiołowymi w 2022 r. oraz Turcji - w związku z trzęsieniami ziemi w lutym 2023 r. (COM(2023)0381 - C9-0318/2023 - 2023/0297(BUD))
Data aktu: 04/10/2023
Data ogłoszenia: 23/02/2024