Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 października 2023 r. w sprawie harmonizacji praw osób z autyzmem (2023/2728(RSP))

P9_TA(2023)0343
Harmonizacja praw osób z autyzmem

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 października 2023 r. w sprawie harmonizacji praw osób z autyzmem (2023/2728(RSP))

(C/2024/1181)

(Dz.U.UE C z dnia 23 lutego 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 2 i 10 Traktatu o Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 19, 21, 153, 165, 168 i 174 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),

- uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności jej art. 3, 21, 24, 26, 34, 35, 41 i 47,

- uwzględniając Europejski filar praw socjalnych, w szczególności jego zasady 1, 3, 10 i 17,

- uwzględniając dyrektywę Rady 2000/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r. ustanawiającą ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy 1  (dyrektywa w sprawie równego traktowania w zakresie zatrudnienia),

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 10 marca 2021 r. w sprawie wdrożenia dyrektywy Rady 2000/78/WE ustanawiającej ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy w świetle Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych 2 ,

- uwzględniając Kartę osób z autyzmem, sporządzoną przez stowarzyszenie Autism-Europe i przyjętą przez Parlament Europejski 9 maja 1996 r. 3 ,

- uwzględniając Konwencję ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, która weszła w życie w UE 21 stycznia 2011 r. w następstwie decyzji Rady 2010/48/WE z dnia 26 listopada 2009 r. w sprawie zawarcia przez Wspólnotę Europejską Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 3 marca 2021 r. pt. "Unia równości: strategia na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami na lata 2021-2030"(COM(2021)0101),

- uwzględniając oświadczenie pisemne z dnia 7 września 2015 r. w sprawie autyzmu podpisane przez większość posłów do Parlamentu,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie europejskiej strategii na rzecz osób niepełnosprawnych na okres po roku 2020 4 ,

- uwzględniając rezolucję z dnia 7 października 2021 r. w sprawie ochrony osób z niepełnosprawnościami za pośrednictwem petycji: zdobyte doświadczenia 5 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 13 grudnia 2022 r. w sprawie dążenia do równouprawnienia osób z niepełnosprawnościami 6 ,

- uwzględniając konkluzje Rady z 14 czerwca 2021 r. w sprawie strategii na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami na lata 2021-2030, w których zaapelowano do 27 państw członkowskich UE o zapewnienie lepszej integracji osób z niepełnosprawnościami i zagwarantowanie poszanowania ich praw, w szczególności w zakresie swobodnego przemieszczania się, zatrudnienia i mieszkalnictwa,

- uwzględniając rezolucję Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy nr 2353 z dnia 4 grudnia 2020 r. w sprawie wspierania osób z autyzmem i ich rodzin,

- uwzględniając opracowane przez Komisję ramy monitorowania strategii na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami na lata 2021-2030,

- uwzględniając wniosek z dnia 6 września 2023 r. dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej europejską kartę osoby z niepełnosprawnością i europejską kartę parkingową dla osób z niepełnosprawnościami (COM(2023)0512),

- uwzględniając petycję nr 0822/2022,

- uwzględniając art. 227 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że w UE mieszka około 100 mln osób z niepełnosprawnościami, z czego 5 mln to osoby w spektrum autyzmu, co stanowi ponad 1 na 100 osób 7 ;

B. mając na uwadze, że nie wszystkie osoby autystyczne mają te same cechy szczególne i w związku z tym powinny móc korzystać z jak najlepszego wsparcia stosownie do swoich potrzeb w życiu codziennym i podczas podróży po UE; mając na uwadze, że wiele osób autystycznych, które nie mają niepełnosprawności intelektualnej, może żyć niezależnie, ale nadal zgłasza trudności w uznaniu statusu osoby z niepełnosprawnością pomimo diagnozy autyzmu, co z kolei uniemożliwia im dostęp do bardzo potrzebnych usług wsparcia i uprawnień z tytułu niepełnosprawności, natomiast inne osoby mają niepełnosprawności różnego stopnia, które mogą oznaczać konieczność opieki i wsparcia przez całe życie;

C. mając na uwadze, że w państwach członkowskich dzieci i dorośli mogą latami czekać na diagnostykę autyzmu, przez co nie mają dostępu do wysokiej jakości i przystępnych cenowo, skoncentrowanych na człowieku interwencji i usług wsparcia opartych na indywidualnych potrzebach i świadczonych przez wyszkolonych specjalistów; mając na uwadze, że nie ma wytycznych UE dotyczących interwencji w autyzmie opartych na dowodach i prawach; mając na uwadze, że rodziny w całej Europie nadal padają ofiarą niesprawdzonych i potencjalnie szkodliwych terapii i interwencji, w tym jednoznacznie niezgodnych z prawem procedur wiążących się z fizycznym znęcaniem się nad dziećmi, takich jak lewatywy z wybielaczy, które są nadal rozpowszechnione i niedostatecznie uregulowane w większości państw członkowskich i które powinny być zakazane; mając na uwadze, że opóźnione i niedostateczne diagnozy mogą mieć poważne konsekwencje, począwszy od odmowy świadczenia usług po przedwczesne zgony;

D. mając na uwadze, że wszystkie osoby z niepełnosprawnościami mają równe prawa we wszystkich dziedzinach życia oraz że przysługuje im niezbywalne prawo do godności, równego traktowania, samodzielnego życia, niezależności i pełnego uczestnictwa w życiu społecznym; mając na uwadze, że udział ten ma kluczowe znaczenie dla korzystania przez nie z praw podstawowych; mając na uwadze, że osoby te mają prawo oczekiwać, iż ich wkład w postęp społeczny, polityczny i gospodarczy UE będzie szanowany i doceniany; mając na uwadze, że w swoich rezolucjach Parlament wielokrotnie apelował do państw członkowskich o wdrożenie odpowiednich strategii politycznych w tym kierunku 8 ;

E. mając na uwadze, że powszechnie uznaje się, iż osoby z niepełnosprawnościami nadal napotykają wiele przeszkód i doświadczają dyskryminacji w życiu codziennym, co uniemożliwia im korzystanie na równi z innymi z podstawowych wolności i praw określonych w obowiązujących ramach legislacyjnych UE i ONZ; mając na uwadze, że obejmuje to równy dostęp do edukacji i szkolenia zawodowego i do rynku pracy, równe szanse i równe traktowanie w zakresie zatrudnienia i pracy, dostęp do asystencji osobistej i zagwarantowanie prawa do głosowania, a także włączanie do społeczności;

F. mając na uwadze, że osoby autystyczne są narażone na mowę nienawiści, przestępstwa z nienawiści i przemoc bardziej niż osoby bez niepełnosprawności; mając na uwadze, że napotykają one coraz większe bariery w dostępie do wymiaru sprawiedliwości i zgłaszaniu przemocy; mając na uwadze, że wielu osobom autystycznym nadal odmawia się prawa do zdolności prawnej i swobody dokonywania wyborów oraz angażowania się w kształtowanie polityki w sprawach, które ich dotyczą; mając na uwadze, że nader często osoby te często muszą mieszkać w placówkach opieki lub ze swoimi rodzinami, które również borykają się z dramatycznym brakiem wsparcia i dyskryminacją przez powiązania; mając na uwadze, że osobom autystycznym odmawia się praw reprodukcyjnych, a autystyczne osoby ze społeczności LGBTIQ+ i mniejszości etnicznych doświadczają dodatkowej dyskryminacji;

G. mając na uwadze, że osoby autystyczne borykają się z różnicami w dostępie do opieki zdrowotnej, co prowadzi do niezaspokojonych fizycznych i psychologicznych potrzeb w zakresie opieki zdrowotnej oraz do znacznie niższej średniej długości życia;

H. mając na uwadze, że autystyczne dziewczęta i kobiety doświadczają wielorakich form dyskryminacji, w tym barier w dostępie do diagnostyki, edukacji i zatrudnienia;

I. mając na uwadze, że proponowana dyrektywa antydyskryminacyjna 9 , która zapewniłaby większą ochronę przed wszelkiego rodzaju dyskryminacją dzięki podejściu horyzontalnemu, jest wciąż zablokowana w Radzie;

J. mając na uwadze, że osoby autystyczne są w nieproporcjonalnie dużym stopniu dotknięte bezrobociem, które może dotyczyć nawet 90 % z nich 10 ;

K. mając na uwadze oczywistą pilną potrzebę opracowania inkluzywnych programów szkoleniowych dla specjalistów we wszystkich sektorach społeczeństwa w celu wspierania lepszego zrozumienia autyzmu, zapobiegania dyskryminacji oraz zapewnienia dostępności i włączenia społecznego;

L. mając na uwadze, że zgodnie z art. 20 TFUE status obywatelstwa europejskiego daje prawo do swobodnego przemieszczania się i pobytu na terytorium państw członkowskich; mając na uwadze, że w przypadku osób z niepełnosprawnościami prawo to jest chronione na mocy art. 18 Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych ratyfikowanej przez Unię Europejską i 27 państw członkowskich, która gwarantuje tym osobom swobodę przemieszczania się, swobodę wyboru miejsca zamieszkania oraz prawo do obywatelstwa na równi z innymi osobami;

M. mając na uwadze, że brak wzajemnego uznawania statusu osoby z niepełnosprawnością i diagnozy autyzmu między państwami członkowskimi stwarza bariery utrudniające osobom autystycznym i ich rodzinom pełne korzystanie z prawa do swobodnego przemieszczania się w UE, ponieważ stanowi przeszkodę dla osób z niepełnosprawnościami przy przemieszczaniu się do innego państwa członkowskiego w celu podjęcia pracy, nauki lub z innego powodu, a także utrudnia dostęp do wsparcia; mając na uwadze, że w petycjach złożonych w ostatnich latach podkreślano te trudności, a w szczególności fakt, że rozbieżności w diagnostyce autyzmu między państwami członkowskimi oraz różnice w metodach i wynikach krajowych systemów oceny niepełnosprawności mają wpływ na życie i wybory życiowe ludzi;

N. mając na uwadze, że Komisja Petycji otrzymała niedawno petycję zawierającą postulat, aby europejska karta osoby z niepełnosprawnością zapewniała ochronę również osobom ze spektrum zaburzeń autystycznych;

O. mając na uwadze, że osoby z autyzmem są w dużej mierze wykluczone z badań naukowych, w tym badań akademickich, klinicznych i medycznych, które bezpośrednio ich dotyczą;

1. wyraża zaniepokojenie trudnościami, jakie osoby autystyczne mogą napotkać w udokumentowaniu swojego stanu we wszystkich państwach członkowskich, oraz niepewnością, która wpływa na ich podróże po UE, ponieważ krajowe karty osoby z niepełnosprawnością nie są uznawane we wszystkich krajach UE i nie ma równego dostępu do niektórych szczególnych świadczeń; ubolewa, że z uwagi na fakt, iż około 40 % osób autystycznych nie ma niepełnosprawności intelektualnej, wielu obywateli UE z autyzmem nie ma orzeczonej niepełnosprawności, a jedynie diagnozę medyczną, przez co doświadczają oni wielkich trudności w podróżowaniu lub przemieszczaniu się przez granice UE i nie mogą udowodnić swojego statusu ani ubiegać się o potrzebne wsparcie;

2. wzywa Komisję, aby zaktualizowała wniosek dotyczący dyrektywy UE w sprawie równego traktowania w oparciu o stanowisko Parlamentu przedstawione w rezolucji z marca 2021 r. 11 , co umożliwiłoby państwom członkowskim jak najszybsze poczynienie postępów w zwalczaniu dyskryminacji w całej UE we wszystkich dziedzinach życia; wzywa prezydencję Rady do uznania dyrektywy antydyskryminacyjnej za priorytet i do przedyskutowania jej na najwyższym szczeblu politycznym;

3. przypomina - zgodnie ze strategią na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami na lata 2021-2030 - jak ważne są publicznie dostępne dane zdezagregowane według płci i wieku oraz rodzajów niepełnosprawności, w tym autyzmu, aby poprawić polityki publiczne ukierunkowane na osoby autystyczne i zwiększyć ich skuteczność; w związku z tym wzywa Komisję i państwa członkowskie do finansowania i wdrożenia badań dotyczących częstości występowania autyzmu we wszystkich państwach członkowskich;

4. wzywa państwa członkowskie do zwiększenia dostępu dzieci i dorosłych do diagnostyki autyzmu, ze szczególnym uwzględnieniem osób z grup ryzyka, oraz podkreśla, że należy uprościć i przyśpieszyć procedurę wydawania zaświadczeń o diagnozie; podkreśla, że diagnoza autyzmu powinna umożliwiać otrzymanie statusu osoby z niepełnosprawnością, w tym osobom autystycznym bez niepełnosprawności intelektualnej, aby zagwarantować im równy dostęp do praw i usług we wszystkich dziedzinach życia;

5. z zadowoleniem przyjmuje niedawną publikację wniosku Komisji dotyczącego ustanowienia do końca 2023 r. europejskiej karty osoby z niepełnosprawnością; ma ona być uznawana i konsekwentnie wdrażana we wszystkich państwach członkowskich we wszelkich dziedzinach życia, w tym w odniesieniu do usług i wsparcia; podkreśla, że proces uzyskiwania karty powinien być prosty i powszechnie dostępny, oraz przyznaje, że format cyfrowy umożliwiłby walidację karty;

6. podkreśla użyteczność europejskiej karty osoby z niepełnosprawnością dla osób, których niepełnosprawność jest niewidoczna, takich jak osoby autystyczne; podkreśla, że niezwykle ważne jest, by zakresem karty objąć wszystkie sytuacje, w których podmioty prywatne lub organy publiczne oferują osobom z niepełnosprawnościami specjalne warunki lub preferencyjne traktowanie, oraz by karta ta zapewniała tym osobom prawo do swobodnego przemieszczania się w całej UE poprzez ułatwienie wzajemnego uznawania statusu osoby z niepełnosprawnością, który przysługuje posiadaczowi karty; apeluje o włączenie autyzmu do krajowych wykazów przyczyn niepełnosprawności w tych państwach członkowskich, w których nie jest on wymieniony, i zachęca państwa członkowskie do ambitnego określenia zakresu uprawnień przysługujących posiadaczom karty; zachęca ponadto Komisję, by za pomocą wiążących przepisów zagwarantowała prawidłowe wdrożenie karty;

7. apeluje o przyjęcie europejskiego statusu prawnego osób z niepełnosprawnościami, który umożliwi wzajemne uznawanie i akredytację we wszystkich państwach członkowskich, przy czym należy uwzględnić specyfikę autyzmu, a także zapewnić osobom autystycznym ochronę oraz zagwarantować ich włączenie;

8. podkreśla, jak ważne jest, by UE przeznaczała swoje fundusze na polityki antydyskryminacyjne wobec osób z autyzmem, zwłaszcza kobiet i dziewcząt;

9. wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby pomagały lepiej zrozumieć autyzm i aktywnie angażowały się w kampanie uświadamiające, które powstają we współpracy z osobami autystycznymi i ich organizacjami przedstawicielskimi, w celu wspierania pełnego włączenia i uczestnictwa tych osób;

10. wzywa państwa członkowskie do poprawienia dostępu do racjonalnych usprawnień we wszystkich aspektach opieki zdrowotnej i diagnostyki, aby zapewnić osobom autystycznym równy dostęp do opieki zdrowotnej zarówno w zakresie zdrowia fizycznego, jak i psychicznego; nalega na rozwój infrastruktury dostosowanej do potrzeb osób autystycznych w szpitalach, na dworcach kolejowych, na lotniskach i w transporcie publicznym w postaci przestrzeni przyjaznych dla osób autystycznych, takich jak "pokoje ciszy", oraz na zagwarantowanie usługi asysty dla osób z autyzmem, które podróżują między państwami członkowskimi;

11. wzywa państwa członkowskie i Komisję, aby zgodnie z art. 9 Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych powierzyły Europejskiemu Centrum Zasobów Dostępności AccessibleEU zadanie identyfikacji i usuwania barier dla osób autystycznych, aby wspierały elastyczne dostosowania i racjonalne usprawnienia w zależności od indywidualnych potrzeb tych osób poprzez przyjęcie szczegółowych wytycznych we wszystkich sektorach, a także aby wyeliminowały luki w prawodawstwie, tak aby uwzględnić w nim potrzeby osób autystycznych;

12. jest zaniepokojony wysoką stopą bezrobocia wśród osób autystycznych, zwłaszcza kobiet, w porównaniu z innymi grupami w UE; wzywa państwa członkowskie do wspierania i zagwarantowania ram ustawodawczych i politycznych w zakresie uczestnictwa osób autystycznych w rynku pracy; wzywa Komisję i państwa członkowskie do promowania i wspierania przedsiębiorstw społecznych, które skupiają się na zatrudnieniu tych osób; zachęca państwa członkowskie, by dostosowywały miejsca pracy oraz by podejmowały działania służące poprawie bezpieczeństwa i higieny pracy; wzywa UE i państwa członkowskie do egzekwowania wytycznych dotyczących racjonalnych usprawnień dla osób autystycznych w miejscu pracy oraz do propagowania ich rozwoju zawodowego; prosi Komisję o zwrócenie szczególnej uwagi na pracowników autystycznych w przyszłych strategicznych ramach UE dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz o wyznaczenie ambitnych celów;

13. zdecydowanie wzywa państwa członkowskie do pełnego przestrzegania dyrektywy w sprawie równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy oraz do zadbania o to, by środki takie jak programy działań pozytywnych w zakresie rekrutacji i parytety prowadziły do powstawania konkretnych możliwości zatrudnienia, które sprzyjają włączeniu społecznemu w miejscu pracy;

14. wzywa państwa członkowskie, by wspierały szkolenia specjalistów w zakresie autyzmu we wszystkich sektorach społeczeństwa, takich jak edukacja, zdrowie, kwestie socjalne, transport i wymiar sprawiedliwości, poprzez włączenie obowiązkowych szkoleń na temat autyzmu do programów nauczania, co powinno odbywać się przy aktywnym zaangażowaniu osób autystycznych, ich rodzin i organizacji przedstawicielskich;

15. przypomina, że osoby autystyczne mają prawo do uczestnictwa we wszystkich poziomach i formach kształcenia, w tym we wczesnej edukacji, na równych prawach z innymi osobami; podkreśla, że należy upowszechniać dostęp do powszechnej, wysokiej jakości, przystępnej cenowo i włączającej edukacji oraz zapewniać osobom autystycznym zindywidualizowaną i stałą asystencję osobistą oraz wsparcie w dziedzinie edukacji; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by zgodnie z art. 24 Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych zapewniały zakwaterowanie i materiały do nauki w dostępnych formatach, by wspierały rozwój szkół sprzyjających włączeniu społecznemu, które mogą stać się punktem odniesienia w inkluzywnym i innowacyjnym nauczaniu i uczeniu się w całej UE, a także by monitorowały dostęp do edukacji dla autystycznych osób uczących się, jak również ich dostęp do szkolnictwa podstawowego, kształcenia średniego, szkolenia zawodowego i zatrudnienia;

16. uznaje wartość sportu jako zasadniczego czynnika umożliwiającego wzrost i rozwój dzieci autystycznych i wzywa państwa członkowskie do zmniejszenia barier napotykanych przez osoby autystyczne podczas zajęć rekreacyjnych, sportowych i kulturalnych oraz do propagowania ich szerszego uczestnictwa w aktywności fizycznej;

17. podkreśla znaczenie badań nad autyzmem dla utrzymania wysokich norm etycznych; wzywa Komisję i państwa członkowskie do propagowania badań, w które angażuje się osoby autystyczne i ich rodziny, mających na celu poprawę jakości życia osób autystycznych; podkreśla potrzebę ustrukturyzowanej wymiany dobrych praktyk między państwami członkowskimi, aby upowszechniać i pogłębiać wiedzę na temat autyzmu, a tym samym lepiej rozumieć potrzeby osób autystycznych w całej Unii Europejskiej;

18. wzywa państwa członkowskie do zreformowania systemów opieki, aby umożliwić osobom autystycznym korzystanie ze zdolności prawnej poprzez zapewnienie im dostępu do systemów wsparcia w zakresie podejmowania decyzji, przy jednoczesnym zagwarantowaniu odpowiednich zabezpieczeń; wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby zapewniły osobom autystycznym silną pozycję i pełen dostęp do wymiaru sprawiedliwości oraz do uczestnictwa w życiu politycznym i publicznym;

19. podkreśla, jak ważne jest, by przy przydziale funduszy UE uwzględnić komponent przeznaczony na politykę antydyskryminacyjną wobec osób autystycznych, zwłaszcza kobiet i dziewcząt, które borykają się ze szczególnie wysokim poziomem ubóstwa, wykluczenia społecznego i przemocy, oraz by uznać przymusową sterylizacją za przestępstwo podlegające karze w oparciu o przestępstwo wykorzystywania seksualnego kobiet i dzieci na mocy art. 83 ust. 1 TFUE; wzywa instytucje UE do dopilnowania, aby we wniosku z 8 marca 2022 r. dotyczącym dyrektywy w sprawie zwalczania przemocy wobec kobiet i przemocy domowej (COM(2022)0105) uwzględniono przymusową sterylizację jako przestępstwo w oparciu o ten sam artykuł; z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rady z czerwca 2023 r. w sprawie zawarcia konwencji stambulskiej, która tworzy kompleksowe i wieloaspektowe ramy prawne ochrony kobiet przed wszelkimi formami przemocy 12 ;

20. wzywa państwa członkowskie do aktywnego zajęcia się innymi formami dyskryminacji krzyżowej doświadczanymi przez osoby autystyczne, zwłaszcza należące do słabszych grup społecznych; wzywa państwa członkowskie i Komisję do przyjęcia międzysektorowych strategii krajowych, aby zapewnić wystarczające środki finansowe na ich skuteczne wdrożenie;

21. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Dz.U. L 303 z 2.12.2000, s. 16.
2 Dz.U. C 474 z 24.11.2021, s. 48.
3 Dz.U. C 152 z 27.5.1996, s. 87.
4 Dz.U. C 362 z 8.9.2021, s. 8.
5 Dz.U. C 132 z 24.3.2022, s. 129.
6 Dz.U. C 177 z 17.5.2023, s. 13.
7 Światowa Organizacja Zdrowia, nota tematyczna dotycząca autyzmu, dostępna pod adresem: https://www.who.int/news-room/fact- sheets/detail/autism-spectrum-disorders.
8 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 grudnia 2022 r. w sprawie dążenia do równouprawnienia osób z niepełnosprawnościami (Dz.U. C 177 z 17.5.2023, s. 30).
9 Wniosek Komisji z dnia 2 lipca 2008 r. dotyczący dyrektywy Rady w sprawie wprowadzenia w życie zasady równego traktowania osób bez względu na religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną (COM(2008)0426).
10 Postępy dotyczące strategii na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami na lata 2021-2030 można sprawdzić pod adresem: https://ec.europa.eu/social/main.jsp?langId=en&catId=1484&furtherNews=yes&newsId=10274.
11 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 marca 2021 r. w sprawie wdrożenia dyrektywy Rady 2000/78/WE ustanawiającej ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy w świetle Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, Dz.U. C 474 z 24.11.2021, s. 48.
12 Decyzja Rady (UE) 2023/1075 z dnia 1 czerwca 2023 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej w odniesieniu do instytucji i administracji publicznej Unii, Dz.U. L 43 I z 2.6.2023, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024