Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 października 2023 r. w sprawie segregacji i dyskryminacji dzieci romskich w edukacji (2023/2840(RSP))

P9_TA(2023)0342
Segregacja i dyskryminacja dzieci romskich w edukacji Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 października 2023 r. w sprawie segregacji i dyskryminacji dzieci romskich w edukacji (2023/2840(RSP))
(C/2024/1180)

Parlament Europejski,

- uwzględniając pytanie do Komisji w sprawie segregacji i dyskryminacji dzieci romskich w edukacji 1  (O-000039/2023 - B9-0026/2023),

- uwzględniając art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej, art. 10 i 19 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 14, 20, 21, 22 i 24 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą"'),

- uwzględniając europejską konwencję praw człowieka oraz orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka,

- uwzględniając dyrektywę Rady 2000/43/WE z dnia 29 czerwca 2000 r. wprowadzającą w życie zasadę równego traktowania osób bez względu na pochodzenie rasowe lub etniczne (dyrektywa w sprawie równości rasowej) 2 ,

- uwzględniając decyzję Komisji o wszczęciu kilku postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego (Republika Czeska (2014), Słowacja (2015) i Węgry (2016) 3 ) oraz o skierowaniu 19 kwietnia 2023 r. sprawy przeciwko Słowacji do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w związku z naruszeniem przepisów UE zawartych w dyrektywie w sprawie równości rasowej z powodu braku skutecznego rozwiązania problemu segregacji dzieci romskich w edukacji,

- uwzględniając decyzję ramową Rady 2008/913/WSiSW z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwalczania pewnych form i przejawów rasizmu i ksenofobii za pomocą środków prawnokarnych 4 ,

- uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 marca 2021 r. w sprawie równouprawnienia, włączenia i partycypacji Romów 5 ,

- uwzględniając unijne ramy strategiczne na rzecz równouprawnienia, włączenia społecznego i udziału Romów na lata 2020-2030 z dnia 7 października 2020 r.,

- uwzględniając wizję europejskiego obszaru edukacji do 2025 r.,

- uwzględniając Europejską kartę społeczną,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 9 stycznia 2023 r. w sprawie sprawozdania z oceny krajowych ram strategicznych państw członkowskich dotyczących Romów (COM(2023)0007),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 18 września 2020 r. zatytułowany "Unia równości: Unijny plan działania przeciwko rasizmowi na lata 2020-2025" (COM(2020)0565), w którym zachęca się wszystkie państwa członkowskie do opracowania i przyjęcia do końca 2022 r. krajowych planów działania przeciwko rasizmowi i dyskryminacji rasowej,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 17 września 2020 r. w sprawie wdrażania krajowych strategii integracji Romów: zwalczanie negatywnych postaw wobec osób pochodzenia romskiego w Europie 6 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 5 października 2022 r. w sprawie sytuacji Romów mieszkających w osiedlach w UE 7 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 10 listopada 2022 r. w sprawie sprawiedliwości rasowej, niedyskryminacji i przeciwdziałania rasizmowi w UE 8 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 19 kwietnia 2023 r. w sprawie walki z dyskryminacją w UE - długo oczekiwana horyzontalna dyrektywa antydyskryminacyjna 9 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 15 kwietnia 2015 r. z okazji Międzynarodowego Dnia Romów - antycygańskość w Europie i uznanie przez UE dnia pamięci o ludobójstwie Romów podczas drugiej wojny światowej 10 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 11 marca 2021 r. w sprawie praw dziecka w świetle strategii UE na rzecz praw dziecka 11 ,

- uwzględniając zalecenie nr 13 dotyczące polityki ogólnej przyjęte 24 czerwca 2011 r. przez Europejską Komisję przeciwko Rasizmowi i Nietolerancji (ECRI) przy Radzie Europy w sprawie zwalczania antycyganizmu i dyskryminacji Romów,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 8 marca 2022 r. w sprawie roli kultury, edukacji, mediów i sportu w walce z rasizmem 12 ,

- uwzględniając orzeczenia Słowackiego Sądu Najwyższego nr 5Cdo/102/2020 i 5Cdo/220/2022 potwierdzające dyskryminację dzieci romskich w edukacji oraz odpowiedzialność gmin i państwa w tym zakresie,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie konieczności wzmocnienia strategicznych unijnych ram dotyczących krajowych strategii integracji Romów po 2020 r. i bardziej zdecydowanej walki z antycygańskoś- cią 13 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie strategii UE w dziedzinie integracji Romów 14 ,

- uwzględniając Konwencję ONZ o prawach dziecka,

- uwzględniając art. 136 ust. 5 i art. 132 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że wszystkie dzieci mają prawo do prawidłowego rozwoju i kształtowania swoich umiejętności i talentów przez dostęp do sprzyjającej włączeniu społecznemu, wolnej od segregacji i wysokiej jakości edukacji;

B. mając na uwadze, że wszystkim dzieciom, niezależnie od ich pochodzenia etnicznego, należy zagwarantować prawo do wysokiej jakości, dostępnej i bezpłatnej edukacji obowiązkowej, w tym dostęp do wczesnej edukacji i edukacji przedszkolnej;

C. mając na uwadze, że tysiące uczniów romskich należących do największej mniejszości etnicznej w UE nadal jest poważnie dyskryminowanych na wszystkich poziomach kształcenia ze względu na brak woli politycznej i niedostatecznie skuteczną eliminację nierówności i ich pierwotnych przyczyn przez kilka państw członkowskich;

D. mając na uwadze, że utrzymujące się różne formy dyskryminacji, rasizmu i uprzedzeń leżą u podstaw powszechnej segregacji uczniów romskich w szkołach, pomimo że w ramach krajowych i międzynarodowych istnieje prawny zakaz takich praktyk;

E. mając na uwadze, że ta segregacja edukacyjna przybiera różne formy, które obejmują nieproporcjonalną liczbę dzieci romskich uczęszczających do szkół specjalnych dla dzieci z niepełnosprawnością umysłową, segregowane zajęcia lub sekcje dla uczniów romskich w mieszanych szkołach powszechnych, a także powszechne występowanie "szkół gett";

F. mając na uwadze, że tworzenie równoległych systemów edukacji dla dzieci romskich poważnie ogranicza właściwie funkcjonującą demokrację i praworządność, zwłaszcza jeśli chodzi o ochronę praw mniejszości;

G. mając na uwadze, że romskie dzieci mają do czynienia z dyskryminacją intersekcjonalną i napotykają dodatkowe przeszkody w równym uczestnictwie w edukacji, takie jak niemożność pokrycia kosztów związanych z edukacją, segregacja przestrzenna, brak placówek opieki nad dziećmi w pobliżu oraz nierówny dostęp do uczenia się przez internet lub na odległość lub brak takiego dostępu;

H. mając na uwadze, że ubóstwo, brak dostępu do podstawowych usług i niepewne warunki mają silny wpływ na rozwój fizyczny, umysłowy i emocjonalny dzieci oraz zwiększają ryzyko przedwczesnego przerywania przez nie nauki i pozostawania w tyle we wszystkich aspektach dorosłego życia;

I. mając na uwadze, że niski wskaźnik uczęszczania do przedszkoli jest głównym czynnikiem, który wpływa na przedwczesne przerywanie nauki wśród Romów, a sytuację dodatkowo pogarsza późne rozpoczynanie nauki szkolnej i nieregularne uczęszczanie do szkoły; mając na uwadze, że uczestnictwo Romów w kształceniu średnim utrudniają takie czynniki, jak podróże, segregacja w mieszkalnictwie oraz źle funkcjonujące usługi poradnictwa;

J. mając na uwadze, że dyskryminujące traktowanie jest zakorzenione w strukturalnych i instytucjonalnych uprzedzeniach antyromskich i jest często spotęgowane przez krajowe systemy edukacji, które nie są przystosowane do pracy z dziećmi z różnych środowisk społecznych i etnicznych oraz z grupami szczególnie wrażliwymi;

K. mając na uwadze, że błędna diagnoza oparta na wynikach stronniczych pod względem kulturowym i językowym, a także dyskryminacyjnych i rasistowskich testów i narzędzi wpływa na ścieżkę edukacyjną uczniów romskich, zwłaszcza tych ze środowisk w niekorzystnej sytuacji społecznoekonomicznej; mając na uwadze, że testy te wykazują, iż uczniowie romscy mają łagodną niepełnosprawność umysłową, w związku z czym są oni systematycznie umieszczani w szkołach specjalnych dla dzieci z niepełnosprawnością umysłową;

L. mając na uwadze, że dzieci te nie są włączane i wspierane, lecz otrzymują niespełniające norm kształcenie oparte na ograniczonych programach nauczania w szkołach specjalnych i w szkołach powszechnych w odrębnych klasach, do których uczęszczają głównie lub wyłącznie dzieci romskie; mając na uwadze, że ma to negatywne i długotrwałe konsekwencje dla tych dzieci i ich perspektyw na przyszłość;

M. mając na uwadze, że nauczyciele i administratorzy mają do odegrania ważną rolę w integracji dzieci romskich i tworzeniu bezpiecznego środowiska wolnego od dyskryminacji, stygmatyzacji i nękania, które to zjawiska mogą być spotęgowane przez płeć, orientację seksualną lub niepełnosprawność; mając na uwadze, że brak dobrze wyszkolonego personelu i wystarczających zasobów finansowych jest jedną z przeszkód w integracji dzieci romskich w szkołach powszechnych;

N. mając na uwadze, że sytuacja w ciągu dziewięciu lat od wszczęcia przez Komisję pierwszego postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego w związku z segregacją i dyskryminacją dzieci romskich w edukacji nie uległa poprawie, mimo że udostępniono znaczną kwotę funduszy UE na wsparcie zainteresowanych państw członkowskich we wdrażaniu różnych środków wspomagających;

O. mając na uwadze, że dostępne dane z różnych źródeł na szczeblu unijnym i krajowym, w tym badanie Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej z 2021 r. dotyczące Romów 15  oraz sprawozdanie Komisji oceniające krajowe strategiczne ramy państw członkowskich dotyczące Romów ze stycznia 2023 r., wskazują, że proponowane środki nie są skutecznie i rygorystycznie wdrażane i monitorowane przez zainteresowane państwa członkowskie i wydają się niewystarczające do skali wyzwań;

P. mając na uwadze, że pandemia COVID-19 pogłębiła dyskryminację dzieci romskich, z których wiele nie było w stanie nadążyć za szybkim tempem przechodzenia na edukację cyfrową ze względu na warunki życia i ograniczone możliwości uczenia się w domu, brak urządzeń cyfrowych i ograniczony dostęp do internetu lub wspomagających i dostępnych usług dydaktycznych; mając na uwadze, że dysproporcje edukacyjne pogłębiają się z powodu powiększającej się przepaści cyfrowej między dziećmi romskimi a pozostałymi dziećmi;

Q. mając na uwadze, że utrzymująca się dyskryminacja Romów w wielu państwach członkowskich utrudnia spójność UE, wzmacnia antyromskie nastroje i nietolerancję, podsyca rasizm i radykalizację postaw w naszych społeczeństwach oraz jest niezgodna z przepisami, zobowiązaniami państwowymi oraz normami i wartościami zapisanymi w traktatach UE i w Karcie;

R. mając na uwadze, że wciąż nie wykonano kilku ważnych wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, takich jak wyrok z dnia 13 listopada 2007 r. w sprawie D.H. i inni przeciwko Republice Czeskiej (57325/00) oraz wyrok z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie Horváth i Kiss przeciwko Węgrom (11146/11), który uprawomocnił się 29 kwietnia 2013 r., lub wyroki te nie zostały skutecznie wykonane, niekiedy nawet ponad 15 lat po ich wydaniu;

1. wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby pilnie zajęły się sytuacją dzieci romskich w edukacji w sposób kompleksowy i skuteczny, za pomocą odpowiednich krótko- i długoterminowych strategii politycznych wspartych wystarczającym finansowaniem unijnym i krajowym; ponownie wzywa wszystkie państwa członkowskie, by przyjęły na siebie wcześniejszą odpowiedzialność za wywiązywanie się z zobowiązań oraz wypełniały obowiązki wynikające z prawa unijnego i międzynarodowego w celu zapewnienia wszystkim dzieciom, w tym dzieciom romskim, równych i bezpłatnych możliwości edukacyjnych oraz prawa do edukacji;

2. ubolewa nad utrzymującą się segregacją dzieci romskich w szkołach specjalnych, a także w systemie edukacji powszechnej; podkreśla, że znormalizowanych testów psychologicznych stosowanych w niektórych państwach członkowskich nie należy wykorzystywać, aby odmawiać dzieciom uczestnictwa w standardowych programach szkolnych lub je opóźniać; apeluje o stworzenie zabezpieczeń zapobiegających tej praktyce;

3. wzywa państwa członkowskie, aby wyeliminowały praktyki ciągłej segregacji dzieci romskich, wdrożyły kompleksowe strategie desegregacji z określonymi celami, wystarczającymi zasobami oraz jasnymi i ambitnymi harmonogramami, wykorzystywały integracyjne metody uczenia się, zagwarantowały dzieciom romskim pełen dostęp do zajęć szkolnych oraz prowadziły w szkołach kampanie antydyskryminacyjne; podkreśla, że reformy edukacyjne należy przeprowadzać w ścisłej współpracy ze wszystkimi odpowiednimi zainteresowanymi stronami na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym, w tym z przedstawicielami społeczności romskich, rodziców romskich i społeczeństwa obywatelskiego kierowanego przez Romów, a także z personelem dydaktycznym;

4. uważa, że wyeliminowanie segregacji i dyskryminacji w szkołach powinno iść w parze ze środkami społecznoekonomicznymi eliminującymi ubóstwo i wykluczenie społeczne oraz podnoszącymi standard życia społeczności romskich, co przerwałoby błędne koło ubóstwa międzypokoleniowego i ograniczone możliwości uczenia się w domu;

5. wzywa państwa członkowskie do badania nowych możliwości włączenia i zaangażowania dzieci romskich w edukację cyfrową, w tym do większych inwestycji w poprawę dostępności infrastruktury cyfrowej i umiejętności cyfrowych w celu przygotowania ich do ery cyfrowej;

6. wzywa państwa członkowskie do wspierania edukacji romskich kobiet i dziewcząt, ze szczególnym naciskiem na znaczenie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii i matematyki (STEM) oraz na rozwiązanie problemu przedwczesnego kończenia nauki; zwraca uwagę na potrzebę rozwiązania problemu różnic w traktowaniu kobiet i mężczyzn oraz zadbania o to, by dziewcząt romskich nie pomijano w żadnej polityce włączenia społecznego;

7. z zadowoleniem przyjmuje decyzję Komisji o wszczęciu kilku postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego (Republika Czeska (2014), Słowacja (2015) i Węgry (2016)) w związku z niepoprawnym wdrożeniem dyrektywy w sprawie równości rasowej oraz o skierowaniu w 2023 r. sprawy przeciwko Słowacji do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w związku z naruszeniem prawa UE przez brak skutecznego rozwiązania problemu segregacji dzieci romskich w edukacji; zauważa jednak, że te postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego nie doprowadziły do skutecznego wyeliminowania przyczyn dyskryminacji i nie zaradziły sytuacji, ponieważ środki wprowadzane przez państwa członkowskie nie są kompleksowe i nie zostały skutecznie wdrożone;

8. jest głęboko przekonany, że Komisja powinna dołożyć wszelkich starań, aby powstrzymać naruszenia praw człowieka i podstawowych wartości UE oraz im zapobiegać, począwszy od skutecznego przekazywania funduszy unijnych po wspieranie niedyskryminacyjnych praktyk w państwach członkowskich, w tym w edukacji; ponawia w związku z tym apel o ustanowienie mechanizmu wczesnego ostrzegania w celu zgłaszania ryzyka nadużyć lub niewłaściwego wykorzystania funduszy UE przeznaczonych na poprawę sytuacji Romów i wzywa Komisję do regularnego informowania opinii publicznej o skuteczności i konkretnych wynikach prowadzonych przez nią działań monitorujących;

9. wzywa państwa członkowskie do wzmożenia wysiłków na rzecz wyeliminowania dyskryminacji strukturalnej i systemowej, w tym w dziedzinie edukacji, która oprócz podstawowego wymiaru politycznego, społecznego, gospodarczego i historycznego opiera się również na pewnych normach, rutynowych praktykach, postawach i zachowaniach, które mogą mieć charakter rasistowski i stwarzają przeszkody w osiągnięciu rzeczywistej równości i równych szans;

10. przypomina, że udział dzieci romskich we wczesnej edukacji i edukacji przedszkolnej pozytywnie wpływa na ich rozwój i poziom wykształcenia, uzyskanie godnego i wysokiej jakości zatrudnienia, dostęp do mieszkań i życie wolne od dyskryminacji, a tym samym przerwanie cyklu marginalizacji i defaworyzacji; wzywa państwa członkowskie do zwiększenia dostępności infrastruktury wczesnej edukacji, edukacji przedszkolnej i kształcenia obowiązkowego oraz wysokiej jakości usług sprzyjających włączeniu społecznemu;

11. wzywa państwa członkowskie, aby systematycznie monitorowały ryzyko wczesnego przerywania nauki i nierówności w dostępie do edukacji na wszystkich szczeblach, aby móc interweniować na czas, zarówno w zakresie pomocy pedagogicznej i indywidualnego doradztwa, jak i zajęć ponadprogramowych dla dzieci i ich rodziców; podkreśla, że znaczące zaangażowanie rodziców romskich w zajęcia szkolne i edukacyjne pomogłoby również przeciwdziałać ryzyku wczesnego przerywania nauki przez dzieci;

12. ubolewa nad faktem, że szkoły, do których uczęszczają dzieci romskie, często mają niewystarczające zdolności, pracują na dwie zmiany, znajdują się w oddzielnych, niszczejących budynkach lub w kontenerach i oferują niespełniającą norm jakość edukacji, a dzieci romskie są w nich odcięte od rówieśników niebędących Romami;

13. wzywa państwa członkowskie do inwestowania w szkolenia dla nauczycieli w celu zwiększenia ich zdolności do zapewniania odpowiedniego nauczania dzieciom romskim, ze szczególnym uwzględnieniem wrażliwości na kulturę i tożsamość Romów, oraz do wprowadzenia pozytywnych strategii promowania tolerancji i zwalczania zachowań dyskryminujących i antyromskich; wzywa państwa członkowskie do przeznaczenia większych środków finansowych na kompetentnych asystentów nauczycieli;

14. zachęca zainteresowane państwa członkowskie do skutecznego wykorzystywania zasobów finansowych udostępnionych w ramach różnych krajowych i unijnych instrumentów finansowych, w tym programu Erasmus+, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, w celu ulepszenia infrastruktury edukacyjnej i usług edukacyjnych, co umożliwiłoby również dzieciom romskim dostęp do wysokiej jakości edukacji włączającej;

15. wzywa Komisję do oceny dyskryminacji środowiskowej dotykającej obszary zamieszkane przez społeczności romskie oraz do zajęcia się potencjalnym wpływem niekorzystnych warunków środowiskowych na jakość edukacji i dobrostan dzieci romskich;

16. zwraca uwagę, że jednym ze sposobów zwalczania stereotypów i nastrojów antyromskich jest edukowanie społeczeństwa na temat historii Romów, w tym na temat Holokaustu Romów, zwyczajów, kultury i języka, aby stworzyć pomost umożliwiający lepsze zrozumienie, a także wymianę najlepszych praktyk;

17. wzywa państwa członkowskie do zadbania o to, by polityka publiczna i usługi powszechne w planowaniu polityki w dziedzinie edukacji, zatrudnienia, ochrony zdrowia, mieszkalnictwa, usług społecznych, transportu, systemów dochodu minimalnego i przepisów antydyskryminacyjnych docierały do Romów, również tych mieszkających na oddalonych obszarach wiejskich, w sposób skuteczny i niedyskryminacyjny;

18. wzywa państwa członkowskie do dopilnowania, by przy opracowywaniu, wdrażaniu i monitorowaniu krajowych planów działania przeciwko rasizmowi wszystkie działania były inspirowane wiarygodnymi i solidnymi danymi wysokiej jakości oraz opierały się na nich; wzywa Komisję i państwa członkowskie do zwiększenia dostępności danych na temat uczestnictwa dzieci romskich w kształceniu i szkoleniu, przy jednoczesnym poszanowaniu krajowych ram prawnych państw członkowskich i wrażliwego charakteru takich danych 16 ;

19. wzywa Komisję, aby pochyliła się nad edukacją dzieci romskich, przeprowadzając ocenę w ramach wizji europejskiego obszaru edukacji do 2025 r., która wyznacza wysoki poziom europejskich ambicji w dziedzinie edukacji dla wszystkich państw członkowskich UE, koncentruje się na poprawie równości i włączenia społecznego w kształceniu i szkoleniu oraz wspiera zaangażowanie UE w propagowanie podstawowych wolności, tolerancji i niedyskryminacji, również poprzez edukację;

20. zwraca się do Komisji o monitorowanie i ocenę poczynionych postępów, ułatwianie wymiany najlepszych praktyk oraz zapewnienie zainteresowanym państwom członkowskim wiedzy fachowej, koordynacji i wsparcia technicznego;

21. uważa, że systemowy brak zwalczania dyskryminacji stanowi bezpośrednie zagrożenie dla praworządności i demokracji, które należy uwzględnić w rocznym sprawozdaniu Komisji na temat praworządności, a także w innych działaniach UE służących ochronie demokracji i praworządności;

22. przypomina, że niewykonywanie wyroków stanowi naruszenie zasad praworządności; wzywa Komisję, aby monitorowała wykonanie odpowiednich wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka i sądów państw członkowskich oraz uruchomiła środki na mocy rozporządzenia w sprawie warunkowości w zakresie praworządności 17 , jeżeli takie niewykonanie wpływa lub stwarza poważne ryzyko wpływu na należyte zarządzanie finansowe budżetem UE lub na ochronę interesów finansowych UE;

23. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Komisji, Radzie oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 "Romowie" to termin ogólny obejmujący wiele różnych ludów pochodzenia romskiego, takich jak Romowie, Sinti, Kale, Romaniszels i Bojasze/Rudari; mając na uwadze, że obejmuje on również takie grupy, jak Aszkale, Egipcjanie, Jenisze, Domowie, Lomowie, Roma i Abdalowie oraz społeczności wędrowne, w tym etniczną grupę Trawelerów i ludność określaną terminem administracyjnym "ludzie drogi" ("gens du voyage"), a także osoby, które identyfikują się jako Cyganie, przy czym nie należy kwestionować specyfiki tych grup.
2 Dz.U. L 180 z 19.7.2000, s. 22.
3 Sprawy INFR(2015)2025, INFR(2014)2174 i INFR(2015)2206.
4 Dz.U. L 328 z 6.12.2008, s. 55.
5 Dz.U. C 93 z 19.3.2021, s. 1.
6 Dz.U. C 385 z 22.9.2021, s. 104.
7 Dz.U. C 132 z 14.4.2023, s. 29.
8 Dz.U. C 161 z 5.5.2023, s. 10.
9 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0111.
10 Dz.U. C 328 z 6.9.2016, s. 4.
11 Dz.U. C 474 z 24.11.2021, s. 146.
12 Dz.U. C 347 z 9.9.2022, s. 15.
13 Dz.U. C 449 z 23.12.2020, s. 2.
14 Dz.U. C 199 E z 7.7.2012, s. 112.
16 "Wytyczne dotyczące poprawy gromadzenia i wykorzystywania danych dotyczących równouprawnienia", Grupa Wysokiego Szczebla ds. Niedyskryminacji, Równości i Różnorodności, lipiec 2018 r. Europejski Trybunał Obrachunkowy zalecił opracowanie odpowiedniej metodyki gromadzenia we wszystkich państwach członkowskich istotnych danych na temat włączenia Romów. "Unijne inicjatywy polityczne i wsparcie finansowe na rzecz integracji Romów - w ostatnim dziesięcioleciu osiągnięto istotne postępy, potrzebne są jednak dodatkowe działania w terenie", sprawozdanie specjalne nr 14/2016.
17 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2020/2092 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ogólnego systemu warunkowości służącego ochronie budżetu Unii, Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024