Zalecenie Rady z dnia 23 listopada 23 r. w sprawie kluczowych czynników sprzyjających skutecznemu kształceniu i szkoleniu cyfrowemu

ZALECENIE RADY
z dnia 23 listopada 23 r. w sprawie kluczowych czynników sprzyjających skutecznemu kształceniu i szkoleniu cyfrowemu

(C/2024/1115)

(Dz.U.UE C z dnia 24 stycznia 2024 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 165 i 166,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

A TAKŻE MAJĄC NA UWADZE, CO NASTĘPUJE:

1. W konkluzjach Rady Europejskiej z 9 lutego 2023 r. 1  podkreślono, że potrzebne są bardziej zdecydowane i ambitne działania, aby dalej rozwijać umiejętności potrzebne w transformacji ekologicznej i cyfrowej poprzez kształcenie, szkolenie oraz podnoszenie i zmianę kwalifikacji w celu sprostania wyzwaniom związanym z niedoborem pracowników i transformacją miejsc pracy, w tym w kontekście wyzwań demograficznych.

2. Kształcenie i szkolenie mają kluczowe znaczenie dla bardziej spójnej, równej, inkluzywnej, cyfrowej, zrównoważonej, konkurencyjnej, innowacyjnej, ekologicznej i odpornej Europy, a także dla rozwoju osobistego i dobrostanu obywateli oraz ich zdolności do dostosowania się do zmieniającego się rynku pracy i funkcjonowania na nim z sukcesem i do angażowania się w aktywne i odpowiedzialne obywatelstwo. W tym kontekście rezolucja Rady w sprawie strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia na rzecz europejskiego obszaru edukacji i w szerszej perspektywie (2021-2030) 2  służy propagowaniu europejskiej współpracy w celu dalszego wspierania rozwoju systemów kształcenia i szkolenia w państwach członkowskich. Celem tych systemów jest zapewnienie wszystkim obywatelom osobistej, społecznej i zawodowej samorealizacji, a jednocześnie promowanie wartości demokratycznych, równości, spójności społecznej, aktywnego obywatelstwa i dialogu międzykulturowego, a także zrównoważonego dobrobytu gospodarczego, transformacji ekologicznej i cyfrowej oraz zdolności do zatrudnienia.

3. Pandemia COVID-19 uwidoczniła, że niezbędne jest wzmocnienie gotowości cyfrowej systemów kształcenia i szkolenia pod kątem odporności, sprawiedliwości, równości, jakości, inkluzywności, dostępności i bezpieczeństwa. Ze względu na szybki postęp technologiczny potrzebne są transformacja cyfrowa skoncentrowana na człowieku oraz systemy kształcenia i szkolenia dostosowane do epoki cyfrowej. Aby sprostać tym wyzwaniom, Komisja przyjęła plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej na lata 2021-2027 3 . Celem tego planu działania jest rozwiązanie problemu przepaści cyfrowej i nierówności w kształceniu i szkoleniu; podkreślono w nim również potencjał technologii, jeśli chodzi o ułatwianie bardziej dostępnego, bezpiecznego, elastycznego, zindywidualizowanego i zorientowanego na osobę uczącą się nauczania i uczenia się.

4. Za pomocą pierwszego strategicznego priorytetu zawartego w tym planie działania, zakładającego wspieranie rozwoju wysoce efektywnego ekosystemu edukacji cyfrowej, podkreślono potrzebę wzmocnienia zdolności cyfrowych i odporności cyfrowej systemów kształcenia i szkolenia w sposób spójny i trwały. Z myślą o tym we wspomnianym planie działania wskazano czynniki sprzyjające, takie jak odpowiednia infrastruktura, łączność oraz zdolności cyfrowe, które to czynniki następnie szerzej omówiono w konkluzjach Rady w sprawie edukacji cyfrowej w europejskich społeczeństwach opartych na wiedzy 4 .

5. By te czynniki sprzyjające mogły zostać skuteczne wykorzystane, potrzebne są działania wykraczającego poza same ministerstwa odpowiedzialne za kształcenie i szkolenie. W tym kontekście w 2022 r. Komisja przeprowadziła z państwami członkowskimi zorganizowany dialog na temat edukacji cyfrowej i umiejętności cyfrowych. Po debacie ministerialnej, która odbyła się na posiedzeniu Rady ds. Edukacji, Młodzieży, Kultury i Sportu (EYCS) w listopadzie 2021 r., i z uwagi na potrzebę podejścia obejmującego całą administrację, państwa członkowskie wyznaczyły swoich przedstawicieli do grupy wysokiego szczebla skupiającej koordynatorów krajowych upoważnionych do reprezentowania odpowiednich krajowych departamentów odpowiedzialnych za różne aspekty kształcenia i szkolenia cyfrowego i umiejętności cyfrowych (w tym z obszaru edukacji, pracy, technologii cyfrowych, kultury, przemysłu i finansów). Wyniki zorganizowanego dialogu 5  uwidoczniły, że istnieje szereg wspólnych wyzwań, przed którymi stoją państwa członkowskie w związku z transformacją cyfrową systemów kształcenia i szkolenia, co pokazuje, że niezbędna jest wymiana najlepszych praktyk na szczeblu Unii.

6. Pierwsza zasada Europejskiego filaru praw socjalnych 6  stanowi, że każda osoba ma prawo do dobrej jakości włączającego kształcenia, szkolenia i uczenia się przez całe życie w celu utrzymywania i nabywania umiejętności, które pozwolą jej w pełni uczestniczyć w życiu społecznym i skutecznie radzić sobie ze zmianami na rynku pracy. Prawo do edukacji, określone i chronione w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, powinno być zawsze zagwarantowane. W zaleceniu Rady w sprawie ustanowienia europejskiej gwarancji dla dzieci 7  wezwano państwa członkowskie do zagwarantowania skutecznego i bezpłatnego dostępu do edukacji i zajęć w szkole dzieciom w potrzebie, czyli zagrożonym ubóstwem lub wykluczeniem społecznym.

7. Europejski program na rzecz umiejętności 8  określa działania mające pomóc osobom i przedsiębiorstwom rozwijać i wykorzystywać większą liczbę wyższych umiejętności; chodzi o zwiększenie zrównoważonej konkurencyjności oraz budowanie odporności pozwalającej reagować na kryzysy, w oparciu o doświadczenia zdobyte podczas pandemii COVID-19. Rezolucja Rady w sprawie nowej europejskiej agendy w zakresie uczenia się dorosłych na lata 2021-2030 9  koncentruje się na możliwościach uczenia się formalnego, pozaformalnego i nieformalnego dla dorosłych w perspektywie uczenia się przez całe życie.

8. Każdy obywatel Europy powinien mieć dostęp do edukacji cyfrowej umożliwiającej mu rozwijanie wiedzy, umiejętności i kompetencji niezbędnych do aktywnego uczestnictwa we współczesnych, coraz bardziej cyfrowych społeczeństwach. W programie polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r. 10  nakreślono plan przeprowadzenia do 2030 r. inkluzywnej, skoncentrowanej na człowieku transformacji cyfrowej społeczeństwa i gospodarki UE. Proces ten obejmuje ustanowienie ram zarządzania i sprawozdawczości z państwami członkowskimi z myślą o osiągnięciu odpowiednich celów na szczeblu Unii w cyfrowej dekadzie, takich jak zapewnienie powszechnej łączności (gigabitowe sieci szerokopasmowe dla wszystkich i 5G w każdym miejscu, nawet na obszarach wiejskich i oddalonych). Inicjatywy te mają na celu zlikwidowanie istniejących przepaści cyfrowych pod względem łączności i umiejętności poprzez zachęcanie do działań i wprowadzania niezbędnych środków zmniejszających ryzyko. W związku z tym w wydanej w 2022 r. Europejskiej deklaracji praw i zasad cyfrowych w cyfrowej dekadzie 11  podkreślono potrzebę propagowania i wspierania wysiłków na rzecz wyposażenia wszystkich instytucji kształcenia i szkolenia w łączność i infrastrukturę cyfrową oraz narzędzia cyfrowe.

9. Za pośrednictwem tych inicjatyw podkreślono, że skuteczne kształcenie i szkolenie cyfrowe polega na tworzeniu większej liczby i lepszych możliwości uczenia się i nauczania dla wszystkich w epoce cyfrowej. Rozwiązania cyfrowe sprawiły, że w ciągu ostatnich kilku lat systemy kształcenia i szkolenia w Unii stały się bardziej dostępne. Zasoby cyfrowe mogą przyczyniać się do eliminowania podziałów geograficznych. W szczególności cyfrowe dobra wspólne 12  mogą przynieść znaczne korzyści, takie jak autonomia strategiczna, niższe koszty i większa przejrzystość. W szybko rozwijającym się świecie należy jednak stale poprawiać skuteczność i efektywność kształcenia i szkolenia oraz wspierać nowe podejścia do nauczania i uczenia się, w tym za pomocą istniejących i nowo powstających rozwiązań cyfrowych. Ponadto ważne jest, aby osoby uczące się rozumiały funkcjonowanie bazowych technologii oraz rozwijały umiejętności i kompetencje pozwalające kreatywnie, bezpiecznie, etycznie i odpowiedzialnie korzystać z technologii cyfrowych.

10. W konkluzjach Rady w sprawie edukacji cyfrowej w europejskich społeczeństwach opartych na wiedzy 13  podkreślono, że rozpowszechnienie technologii cyfrowych i dostęp do internetu otwierają nowe możliwości, jeśli chodzi o wysokiej jakości i włączające kształcenie i szkolenie w Europie. Edukacja cyfrowa, jako integralny element wysokiej jakości i włączającego kształcenia i szkolenia, może stanowić uzupełnienie nauczania opartego na kontakcie osobistym oraz przyczyniać się do poprawy dostępności treści edukacyjnych i metod pedagogicznych, do włączenia społecznego, a także do skutecznego nabywania kompetencji, tym samym wspierając osiąganie sukcesu edukacyjnego przez wszystkich.

11. Jednocześnie nowe i nowo powstające technologie, takie jak sztuczna inteligencja, szybko trafiają do środowisk osób uczących się, co niesie ze sobą potencjalne możliwości, ale i zagrożenia, m.in. pod względem cyberbezpieczeństwa. Dlatego kluczowe znaczenie ma wspieranie instytucji kształcenia i szkolenia i instytucji uczenia się pozaformalnego, a także nauczycieli, trenerów i innych członków kadry edukacyjnej w rozwijaniu lepszego zrozumienia takich narzędzi i sposobów ich kompetentnego i bezpiecznego stosowania, z korzyścią dla nauczania i uczenia się. Chodzi także o to, by zwiększyć świadomość wpływu, jaki odpowiednie unijne przepisy w dziedzinie cyfrowej, takie jak przyszły akt w sprawie sztucznej inteligencji 14  i akt o usługach cyfrowych 15  oraz inicjatywy takie jak europejska strategia w zakresie danych 16 , mogą mieć na praktyki w zakresie nauczania i uczenia się. Jednocześnie plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej przyczynia się do podniesienia świadomości zagadnień cyberbezpieczeństwa wśród obywateli, zwłaszcza dzieci i młodzieży, oraz organizacji, zwłaszcza MŚP. Kształcenie i szkolenie, a także działania uświadamiające nie tylko będą chronić przed cyberzagrożeniami, ale również przyczynią się do rozwoju i dywersyfikacji siły roboczej w obszarze cyberbezpieczeństwa, uzupełniając wysiłki Akademii Umiejętności w dziedzinie Cyberbez- pieczeństwa.

12. W perspektywie całego życia wykorzystanie technologii cyfrowych do poprawy dostępności i jakości nauczania i uczenia się ma zasadnicze znaczenie dla wszystkich poziomów i rodzajów kształcenia i szkolenia, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem przez szkolnictwo podstawowe i średnie po kształcenie i szkolenie zawodowe, szkolnictwo wyższe i uczenie się dorosłych.

13. W szeregu zaleceń Rady podkreśla się, jak ważne są wszystkie poziomy i rodzaje kształcenia i szkolenia dla odbudowy i sprawiedliwego przechodzenia na gospodarkę cyfrową i ekologiczną. Mianowicie w zaleceniu Rady w sprawie kształcenia i szkolenia zawodowego na rzecz zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności 17  proponuje się unowocześnioną wizję polityki Unii w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego, obejmującą ich cyfryzację i wykorzystanie kształcenia mieszanego, a w zaleceniu Rady w sprawie tworzenia powiązań na rzecz skutecznej europejskiej współpracy w dziedzinie szkolnictwa wyższego 18  uznaje się, że silne, wzajemnie powiązane instytucje szkolnictwa wyższego są jednym z istotnych instrumentów pomocnych w radzeniu sobie z wyzwaniami związanymi z transformacją ekologiczną i cyfrową.

14. Zalecenie Rady w sprawie ścieżek poprawy umiejętności: nowe możliwości dla dorosłych 19  ma służyć zapewnieniu nisko wykwalifikowanym osobom dorosłym elastycznych możliwości podnoszenia podstawowych umiejętności i nabywania kolejnych, w tym kompetencji cyfrowych istotnych dla rynku pracy i dla aktywnego uczestnictwa w społeczeństwie. W praktyce cel ten realizuje się poprzez organizowanie kształcenia i szkolenia w odpowiednich warunkach uczenia się, w których wykwalifikowani nauczyciele i trenerzy stosują metody nauczania dostosowane do dorosłych i wykorzystują potencjał cyfrowego uczenia się.

15. Nauczyciele i trenerzy są również szczególnie istotnymi podmiotami w tym procesie i powinni być traktowani jako kluczowi i zaufani partnerzy w udanej transformacji cyfrowej, ponieważ są siłą napędową kształcenia i szkolenia 20 . Ze względu na tę rolę należy ich ściśle angażować we wprowadzanie technologii cyfrowych i konsultować się z nimi w tej kwestii, a przy tym muszą być oni wyposażeni w umiejętności i kompetencje oraz możliwości niezbędne do

skutecznego wykorzystania tych technologii. Potrzebne jest im wsparcie w postaci kompleksowego podejścia do kształcenia, wprowadzenia do zawodu i doskonalenia zawodowego. Zaleca się przy tym włączenie podejść uwzględniających kształcenie mieszane, w tym wiedzy o tym, jak bezpiecznie i etycznie funkcjonować w środowisku cyfrowym 21 . Cyfrowe kompetencje edukatorów, a także cyfrowa infrastruktura oraz cyfrowe narzędzia i zasoby mają także kluczowe znaczenie dla wzmocnienia kształcenia i szkolenia na rzecz zrównoważonego rozwoju 22 .

16. W ramach odpowiedzi na zapotrzebowanie na dostępne, wysokiej jakości i włączające kształcenie i szkolenie cyfrowe niniejsze zalecenie powinno dotyczyć następujących kluczowych czynników sprzyjających: (i) strategicznego podejścia do edukacji cyfrowej i umiejętności cyfrowych; (ii) koordynacji obejmującej całą administrację oraz zaangażowania wielostronnego; (iii) budowania zdolności instytucji kształcenia i szkolenia, kadry kierowniczej oraz pracowników dydaktycznych i pomocniczych; oraz (iv) inwestycji ukierunkowanych na efekty.

17. Treść niniejszego zalecenia jest w pełni zgodna z zasadami pomocniczości i proporcjonalności. Państwa członkowskie podejmą decyzje, stosownie do swojej sytuacji krajowej, dotyczące sposobu wdrażania niniejszego zalecenia,

ZALECA, ABY PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE:

1. Uzgodniły, najlepiej za pomocą podejścia obejmującego całą administrację, włączając przy tym kluczowych interesariu- szy, spójne i konsekwentne krajowe, a w stosownych przypadkach regionalne, strategie lub strategiczne podejścia na potrzeby edukacji cyfrowej oraz umiejętności i kompetencji cyfrowych, rozwijane i dalej wzmacniane lub aktualizowane w oparciu o zasady niniejszego zalecenia, oraz aby monitorowały skuteczność i efekty tych strategii i strategicznych podejść. W ramach opracowywania swoich strategii lub podejść strategicznych państwom członkowskim zaleca się, by:

a) określiły lub zweryfikowały, w sposób zintegrowany, krajowe cele dotyczące kluczowych czynników sprzyjających z myślą o przyczynieniu się do transformacji cyfrowej systemów kształcenia i szkolenia oraz do rozwoju umiejętności i kompetencji cyfrowych, a także zapewniły regularne dokonywanie przeglądu i aktualizacji tych celów;

b) w stosownych przypadkach uwzględniały w ramach celów krajowych priorytety strategiczne sporządzonego przez Komisję planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej na lata 2021-2027; by w miarę możliwości opierały się na tym procesie w celu opracowania krajowych planów działania, które państwa członkowskie mają przedłożyć w ramach programu polityki do 2030 r. "Droga ku cyfrowej dekadzie";

c) prowadziły regularne oceny wpływu polityk i praktyk w zakresie edukacji cyfrowej, m.in. na skolaryzację, efekty uczenia się, dostępność i włączenie, równość i dobrostan, przy zastosowaniu podejścia opartego na uczeniu się przez całe życie, oraz rozwijały badania na te tematy, unikając przy tym powodowania obciążeń administracyjnych.

2. Zwiększyły efektywność, skuteczność i odporność polityki cyfrowego kształcenia i szkolenia przez propagowanie synergii i koordynacji na wszystkich szczeblach administracji publicznej, dążąc przy tym do podejścia obejmującego całą administrację i wielu interesariuszy. W szczególności państwom członkowskim zaleca się, by:

a) propagowały regularne dialogi między poszczególnymi częściami administracji rządowej zaangażowanymi w zapewnianie cyfrowego kształcenia i szkolenia na odpowiednich poziomach zgodnie ze strukturą krajowych systemów kształcenia i szkolenia;

b) ułatwiały strukturalne zaangażowanie interesariuszy i partnerów społecznych w kształtowanie polityki kształcenia i szkolenia cyfrowego, w opracowywanie skutecznych rozwiązań w zakresie edukacji cyfrowej i standardów cyfrowych oraz w procesy rozwijania, wdrażania i oceny. Należy zwrócić należytą uwagę na aktywne uczestnictwo osób, które nie są reprezentowane przez formalne organy, takich jak rodzice i osoby uczące się, oraz na uwzględnienie różnych kontekstów społecznoekonomicznych, wiekowych, sektorowych i terytorialnych;

c) propagowały trwałą współpracę i wymianę z sektorem prywatnym i dostawcami technologii, w tym dostawcami technologii edukacyjnych, małymi i średnimi przedsiębiorstwami oraz przedsiębiorstwami typu startup, w zakresie tworzenia rozwiązań, które odzwierciedlają wartości i zasady Unii, w tym suwerenność cyfrową, cyfrowe dobra wspólne, interoperacyjność, standaryzację, bezpieczeństwo, prywatność danych, przejrzystość oraz prawa własności intelektualnej, oraz uwzględniają zrównoważone wykorzystanie rzadkich zasobów i energii do celów cyfrowych, na przykład poprzez:

(i) wspieranie rozwijania i testowania cyfrowych narzędzi i technologii edukacyjnych, a także prowadzenie badań nad jakością, inkluzywnością, dostępnością i wpływem rozwiązań w zakresie edukacji cyfrowej, w tym rozwiązań opartych na nowo powstających technologiach, takich jak sztuczna inteligencja, technologie immersyjne - np. rzeczywistość wirtualna, rzeczywistość rozszerzona, rzeczywistość rozbudowana, robotyka, metawersum i alternatywy dla narzędzi edukacji cyfrowej pochodzące ze źródeł otwartych;

(ii) propagowanie, w stosownych przypadkach, partnerstw publiczno-prywatnych na rzecz rozwijania i wprowadzania rozwiązań w zakresie edukacji cyfrowej;

d) angażowały się we wzajemne uczenie się, wymianę praktyk i koordynację, w tym między różnymi sektorami polityki, na szczeblu europejskim i międzynarodowym, zarówno w zakresie możliwości, jak i zagrożeń związanych z korzystaniem z urządzeń cyfrowych w edukacji, w celu znalezienia wspólnych rozwiązań dla wyzwań transgra- nicznych 23 .

3. Zachęcały do szkoleń cyfrowych dla kadry kierowniczej oraz pracowników dydaktycznych i pomocniczych instytucji kształcenia i szkolenia, a także sprzyjały budowaniu ich zdolności. W szczególności państwom członkowskim zaleca się, by:

a) stosowały odpowiednie środki w celu wspierania wszystkich nauczycieli i pracowników dydaktycznych we włączaniu technologii cyfrowych do ich pedagogiki - a mianowicie w wykorzystywaniu technologii cyfrowych do nauczania, uczenia się i oceniania, jeżeli może to przynieść wartość dodaną - w sposób dostosowany do wieku. Wsparcie to mogłoby obejmować na przykład:

(i) wzmocnienie pozycji nauczycieli poprzez angażowanie ich w proces decyzyjny dotyczący wprowadzania sprzętu cyfrowego do nauczania i uczenia się oraz w zakresie wyboru, opracowywania i oceny treści edukacji cyfrowej;

(ii) zachęcanie do wprowadzania pedagogiki cyfrowej do wszystkich programów kształcenia przyszłych nauczycieli, wspieranie organizatorów tych programów za pomocą niezbędnych zasobów i udogodnień służących do tego celu oraz prowadzenie współpracy na szczeblu UE poprzez wymianę dobrych praktyk w odniesieniu do opracowywania, realizacji i oceny programów nauczania w zakresie pedagogiki cyfrowej przeznaczonych dla nauczycieli;

(iii) aktywne zachęcanie pracujących w zawodzie nauczycieli i pracowników dydaktycznych do rozwijania i podnoszenia umiejętności i kompetencji cyfrowych w ramach doskonalenia zawodowego;

(iv) zapewnianie i uznawanie elastycznych, dostępnych i innowacyjnych form podnoszenia umiejętności cyfrowych, takich jak szkolenia online, krótkie kursy mogące prowadzić do uzyskania mikropoświadczeń, krajowe i międzynarodowe wymiany pracowników oraz wzajemne uczenie się, a także propagowanie opartych na współpracy projektów, sieci oraz wspólnot praktyków i społeczności badawczych;

(v) dzielenie się dobrymi praktykami i doświadczeniami w zakresie pedagogiki cyfrowej za pośrednictwem programów i inicjatyw na szczeblu krajowym i unijnym, takich jak akademie nauczycielskie Erasmus+;

(vi) odzwierciedlenie potrzeby zapewnienia dobrostanu cyfrowego w procesie nauczania i uczenia się oraz tworzenia wspierających podejść i środowisk w zakresie cyfrowego nauczania i uczenia się dla wszystkich poziomów i rodzajów kształcenia i szkolenia, z uwzględnieniem ryzyka polegającego na nadmiernym lub niewłaściwych wykorzystaniu technologii cyfrowych;

b) zachęcały instytucje kształcenia i szkolenia do wspierania transformacji cyfrowej kształcenia i szkolenia, np. poprzez:

(i) propagowanie budowania zdolności oraz stosowania krajowych oraz europejskich ram i narzędzi samooceny, takich jak SELFIE (narzędzie do autorefleksji zaprojektowane, aby pomóc szkołom we wprowadzaniu technologii cyfrowych do nauczania, uczenia się i oceny, oparte na ramach DigCompOrg dla członków kadry kierowniczej szkół), SELFIEforTEACHERS (oparte na ramach DigCompEdu) oraz HEInnovate (narzędzie samooceny dla instytucji szkolnictwa wyższego), z myślą o określeniu instytucjonalnych potrzeb i celów w zakresie transformacji cyfrowej i podnoszenia kwalifikacji;

(ii) uwzględnianie kryteriów dotyczących czynników sprzyjających cyfrowemu kształceniu i szkoleniu w wewnętrznych i zewnętrznych procesach zapewniania jakości w odniesieniu do instytucji kształcenia i szkolenia;

(iii) pomaganie kadrze kierowniczej instytucji kształcenia i szkolenia w realizacji transformacji cyfrowej, m.in. poprzez stałe oferowanie wskazówek, wsparcia i doskonalenia zawodowego;

(iv) propagowanie opartego na dowodach szerzenia dobrych praktyk poprzez docenianie instytucji przodujących w przyjmowaniu nowych rozwiązań usprawniających nauczanie i uczenie się dzięki innowacji i technologiom cyfrowym, oraz wspieranie partnerskich wymian;

(v) zachęcanie do stałego dialogu między instytucjami kształcenia i szkolenia a przemysłem na temat potrzeb oraz możliwości rozwojowych i szkoleniowych, do wymiany doświadczeń i do przekazywania informacji zwrotnych na temat produktów i technologii wykorzystywanych w nauczaniu i uczeniu się;

(vi) zapewnianie, aby każda szkoła miała dostęp do usług cyfrowego wsparcia technicznego i pedagogicznego pomagających nauczycielom i osobom uczącym się wybierać, skutecznie wykorzystywać i utrzymywać urządzenia i narzędzia cyfrowe do celów nauczania, uczenia się i oceny oraz zarządzać tymi urządzeniami i narzędziami, z naciskiem na ich zastosowanie pedagogiczne;

(vii) podejmowanie kompleksowych działań w zakresie cyberbezpieczeństwa we wszystkich instytucjach kształcenia i szkolenia, zachęcanie wszystkich pracowników do udziału w szkoleniach z zakresu cyberbezpieczeństwa, podnoszenie świadomości w zakresie cyberbezpieczeństwa wśród uczniów, studentów i ich rodzin oraz utrzymanie solidnych polityk bezpieczeństwa i kontroli dostępu przy pełnym wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych, takich jak kryptografia i uwierzytelnianie.

4. Promowały sprawiedliwe i ukierunkowane na efekty inwestycje w wysokiej jakości, odporne i włączające cyfrowe kształcenie i szkolenie. W szczególności państwom członkowskim zaleca się, by:

a) zwiększyły efektywność i wpływ wydatków przeznaczonych na łączność, sprzęt, infrastrukturę, narzędzia cyfrowe i treści cyfrowe, na przykład poprzez:

(i) koordynowanie, stosownie do uwarunkowań krajowych, procedur udzielania zamówień publicznych, aby w miarę możliwości odnosić korzyści skali, a jednocześnie umożliwić elastyczność pod kątem specyficznych potrzeb instytucji kształcenia i szkolenia oraz uwzględnić konieczność zapewnienia zrównoważoności i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami; współpracę na szczeblu UE, na zasadzie dobrowolności, w zakresie norm i specyfikacji, które mogą być stosowane w kwestiach takich jak zamówienia publiczne w dziedzinie edukacji cyfrowej;

(ii) wspieranie odpowiedzialnego i zrównoważonego dostarczania produktów i usług cyfrowych, a także zapewniania ich utrzymania, odnawiania i aktualizacji, zgodnie z zasadą "nie czyń poważnych szkód";

(iii) rozważenie alternatywnych podejść do inwestycji, w tym partnerstw publiczno-prywatnych, programów darowizn i odnawiania używanego sprzętu, z uwzględnieniem wymogów kompatybilności oprogramowania i sprzętu, a także tłumaczenia i ponownego wykorzystania, w stosownych przypadkach, treści edukacji cyfrowej z innych państw członkowskich;

(iv) ułatwianie wsparcia i wiedzy fachowej dostosowanych do potrzeb, np. w formie partnerstw publiczno-prywat- nych, organów doradczych lub instytucji sterujących/zatwierdzających, aby umożliwić instytucjom kształcenia i szkolenia dokonywanie wyboru odpowiednich rozwiązań w zakresie edukacji cyfrowej, które byłyby odpowiednie do ich potrzeb dydaktycznych i edukacyjnych oraz w strategiczny sposób uwzględniałyby bezpieczeństwo cyfrowe, dostępność, prywatność danych i dobrostan cyfrowy;

(v) dopilnowanie, by inwestycjom w nowe cyfrowe sprzęt, infrastrukturę, narzędzia i treści towarzyszyły odpowiednie szkolenia;

(vi) propagowanie korzystania z rozwiązań opartych na otwartym oprogramowaniu, otwartych treściach lub otwartych danych i ogólnie cyfrowych dóbr wspólnych, i w ten sposób przyczynianie się do ich rozwijania w działaniach cyfrowych i do lepszej ochrony wartości publicznych, suwerenności i zrównoważonego charakteru zasobów cyfrowych w edukacji;

b) zapewniły równy dostęp wszystkim osobom uczącym się poprzez zapewnienie odpowiednich inwestycji w:

(i) szybkie łącza internetowe służące osiągnięciu 100-procentowej gigabitowej lub wyższej łączności internetowej we wszystkich instytucjach kształcenia i szkolenia oraz zniwelowaniu różnic terytorialnych i społeczno-gospodarczych przez wykorzystanie szeregu różnych technologii, w tym sieci szerokopasmowych, światłowodów, sieci 5G lub satelitów, zgodnie z celami na szczeblu Unii w ramach programu polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r.;

(ii) unowocześnienie wyposażenia cyfrowego klas lekcyjnych, tak by nauczyciele i pracownicy dydaktyczni mieli dostęp do spersonalizowanego urządzenia (desktopu, laptopa lub tabletu) pozwalającego im urozmaicać praktyki pedagogiczne oraz by wszystkie urządzania były regularnie serwisowane i utrzymywane, zgodnie z wymogami ochrony danych;

(iii) budowanie środowisk edukacyjnych w zakresie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki (STEAM) mogących wspierać pedagogikę cyfrową poprzez podejście interdyscyplinarne;

(iv) zapewnienie wszystkim osobom uczącym się na poziomie podstawowym i średnim, w szczególności osobom znajdującym się w najtrudniejszej sytuacji i osobom defaworyzowanym 24 , dostępu, w każdym przypadku, gdy jest to odpowiednie do ich wieku, do spersonalizowanego urządzenia odpowiadającego ich szczególnym potrzebom, oraz dbanie o to, by wszystkie urządzenia były regularnie serwisowane i utrzymywane, zgodnie z wymogami ochrony danych;

(v) opracowywanie dostępnych, skalowalnych, adaptowalnych i wysokiej jakości treści edukacji cyfrowej, które są zgodne z programami nauczania i dobrymi praktykami pedagogicznymi, oraz dygitalizację materiałów do nauczania i uczenia się, jeżeli przynosi to wartość dodaną;

(vi) uruchamianie i integrację odpowiednich scentralizowanych usług, w tym za pomocą rozwiązań w chmurze, takich jak systemy wirtualnego uczenia się i systemy zarządzania administracją (w tym bezpieczne narzędzia komunikacji i współpracy, repozytoria treści edukacyjnych, zarządzanie klasą i oceny cyfrowe) we wszystkich instytucjach kształcenia i szkolenia, przy jednoczesnym zapewnieniu ich standaryzacji, interoperacyjności, prywatności oraz bezpieczeństwa danych;

(vii) propagowanie edukacji włączającej poprzez zabezpieczenie dostępności treści i technologii edukacji cyfrowej dla osób uczących się i nauczycieli z niepełnosprawnościami oraz zapewnienie specjalistycznego sprzętu i rozwiązań osobom uczącym się ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów Unii dotyczących dostępności, a w szczególności dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 25  oraz (UE) 2019/882 26 .

5. Powierzyły grupie wysokiego szczebla ds. kształcenia i szkolenia zadanie polegające na nadawaniu kierunku w kwestii kluczowych zagadnień strategicznych, o których mowa w niniejszym zaleceniu. Będzie się to odbywać głównie w drodze dyskusji, regularnej wymiany informacji i dostarczania wskazówek w kwestiach strategicznych 27  związanych z kluczowymi czynnikami sprzyjającymi skutecznemu kształceniu i szkoleniu cyfrowemu. Grupa wysokiego szczebla powinna w zależności od potrzeb korzystać z wsparcia i wiedzy fachowej, m.in. Grupy Roboczej ds. Edukacji Cyfrowej: Uczenie się, Nauczanie i Ocena (DELTA) i innych grup ekspertów w innych sektorach, np. Rady ds. cyfrowej dekady, aby oprzeć się na horyzontalnym podejściu międzysektorowym. Przedmiotowe tematy mogłyby być ogłaszane w kolejnych 18-miesięcznych programach politycznych.

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE ZAMIAR KOMISJI, BY:

1. Promować wymianę najlepszych praktyk, wzajemne uczenie się i współpracę z interesariuszami w odniesieniu do kształcenia i szkolenia cyfrowego. W szczególności Komisja zamierza:

a) umożliwić wymianę najlepszych praktyk, rozwijanie sieci i wzajemnego uczenia się wśród państw członkowskich, decydentów, praktyków i interesariuszy z sektora prywatnego i publicznego za pomocą istniejących narzędzi, platform i społeczności (Grupy Roboczej ds. Edukacji Cyfrowej: Uczenie się, Nauczanie i Ocena (DELTA), europejskiego

centrum zasobów cyfrowych SALTO, europejskiej platformy edukacji szkolnej, w tym eTwinningu, ePlatformy na rzecz uczenia się dorosłych w Europie (EPALE), platformy Lepszy internet dla dzieci (Better Internet for Kids), projektów w ramach Instrumentu Wsparcia Technicznego), w tym przez propagowanie europejskiej platformy edukacji cyfrowej jako głównego punktu dostępu do cyfrowego kształcenia i szkolenia w Unii;

b) sprzyjać współpracy z interesariuszami, w tym dostawcami oprogramowania i sprzętu, w zakresie infrastruktury cyfrowej i narzędzi cyfrowych oraz ich zrównoważonego wykorzystania w kształceniu i szkoleniu, przy jednoczesnym propagowaniu unijnych wartości i zasad dotyczących prywatności, ochrony danych oraz interoperacyjności i praw własności intelektualnej, z uwzględnieniem potrzeby zabezpieczenia autonomii instytucji kształcenia i szkolenia;

c) zacieśniać współpracę międzynarodową w zakresie kluczowych czynników sprzyjających edukacji cyfrowej oraz umiejętnościom i kompetencjom cyfrowym.

2. Wspierać szkolenie cyfrowe nauczycieli oraz dydaktycznych i pomocniczych pracowników instytucji kształcenia i szkolenia. W szczególności Komisja zamierza:

a) wspierać, za pośrednictwem programu Erasmus+, mobilność mającą na celu podnoszenie umiejętności członków kadry kierowniczej oraz dydaktycznych i pomocniczych pracowników instytucji kształcenia i szkolenia w zakresie wykorzystywania technologii cyfrowych w nauczaniu, uczeniu się i w administracji, w tym w odniesieniu do szybko zmieniających się możliwości oferowanych przez nowo powstające technologie;

b) propagować narzędzia takie jak europejskie ramy kompetencji cyfrowych dla nauczycieli DigCompEdu i SELFIEfor- TEACHERS, w stosownych przypadkach je aktualizować, oraz wspierać współpracę w zakresie opracowywania i prowadzenia kursów z zakresu pedagogiki cyfrowej w ramach kształcenia nauczycieli i ich ciągłego doskonalenia zawodowego;

c) propagować upowszechnianie publikacji "Wytyczne etyczne dla kadry edukacyjnej dotyczące wykorzystania sztucznej inteligencji i danych w nauczaniu i uczeniu się", aby pomóc nauczycielom szkół podstawowych i średnich w skutecznym uwzględnianiu sztucznej inteligencji i danych w edukacji szkolnej, a także w stosowaniu tych wytycznych, by uwzględniali konsekwencje niewłaściwego wykorzystania nowo powstających technologii, takich jak genera- tywna sztuczna inteligencja, i przeciwdziałali zagrożeniom.

3. Wspierać ukierunkowane na efekty inwestycje w infrastrukturę i usługi w zakresie kształcenia i szkolenia cyfrowego poprzez finansowanie krajowe i unijne oraz wzmacniać bazę dowodów na skuteczność i efektywność polityk i narzędzi edukacji cyfrowej. W szczególności Komisja zamierza:

a) wspierać inwestycje państw członkowskich w niezbędną infrastrukturę edukacji cyfrowej (w tym łączność, sprzęt, narzędzia i treści cyfrowe) za pomocą finansowania unijnego oraz wzmocnić powiązania między istniejącymi unijnymi politykami oraz instrumentami i programami finansowania a krajowymi i regionalnymi strategiami i podejściami strategicznymi na rzecz edukacji cyfrowej oraz cyfryzacji szkół;

b) w świetle szybkiego rozwoju technologicznego wspierać opracowywanie - we współpracy z państwami członkowskimi i interesariuszami - wytycznych i wymogów jakościowych dotyczących dostępnych, dobrze zaprojektowanych i wysokiej jakości treści edukacji cyfrowej oraz środowisk i narzędzi wirtualnego uczenia się (takich jak samodzielne systemy i aplikacje do zarządzania uczeniem się, w tym rozwiązania oparte na źródłach otwartych), aby ułatwić w ramach systemów kształcenia i szkolenia ich systematyczną ocenę pod kątem jakości, bezpieczeństwa, wiarygodności, niezawodności, użyteczności i inkluzywności; takie wytyczne i wymogi jakościowe byłyby stosowane przez państwa członkowskie na zasadzie dobrowolności;

c) zachęcać państwa członkowskie do angażowania się w tworzenie cyfrowych dóbr wspólnych w dziedzinie kształcenia i szkolenia poprzez wspieranie i ułatwianie aktywnej współpracy między państwami członkowskimi w propagowaniu rozwiązań w zakresie otwartego oprogramowania, otwartych treści lub otwartych danych z wykorzystaniem wspólnego i wielostronnego zarządzania;

d) wspierać państwa członkowskie oraz dostawców technologii w rozwiązywaniu problemów dotyczących standaryzacji i interoperacyjności platform i usług edukacji cyfrowej w ramach różnych poziomów i rodzajów kształcenia i szkolenia;

e) zwiększyć koordynację badań, propagować oparte na dowodach rozpowszechnianie najlepszych praktyk oraz wspierać - za pośrednictwem programów "Horyzont Europa", "Cyfrowa Europa" i Erasmus+ - badania na temat rozwiązań cyfrowych w zakresie nauczania, uczenia się i oceny, rozwój i wdrażanie takich rozwiązań, a także testowanie ich wpływu na poprawę efektów uczenia się i zwiększenie sprawiedliwości;

f) wspierać państwa członkowskie w ich wysiłkach na rzecz skutecznego, bezpiecznego i inkluzywnego wykorzystania sztucznej inteligencji i generatywnej sztucznej inteligencji w kształceniu i szkoleniu, w tym poprzez wspieranie zintensyfikowanej współpracy europejskiej i dostarczanie odpowiednich wytycznych, na przykład dotyczących umiejętności korzystania ze sztucznej inteligencji oraz krytycznego i kompetentnego stosowania sztucznej inteligencji;

g) wspierać państwa członkowskie w opracowywaniu skutecznych i efektywnych polityk w zakresie edukacji cyfrowej przez poprawę bazy dowodowej, oceny i analizy tych polityk, na przykład za pośrednictwem laboratorium edukacyjnego w dziedzinie inwestowania w kształcenie i szkolenie wysokiej jakości, a także zapewniać ukierunkowane wskazówki i wsparcie techniczne za pośrednictwem Instrumentu Wsparcia Technicznego;

h) ułatwiać wymianę dotyczącą krajowych podejść i najlepszych praktyk w zakresie skutecznego udzielania zamówień publicznych na sprzęt i infrastrukturę cyfrową dla instytucji kształcenia i szkolenia prowadzoną za pośrednictwem sieci krajowych służb doradczych w dziedzinie edukacji cyfrowej i innych odnośnych kanałów;

i) wspierać transformację cyfrową poświadczeń w zakresie kształcenia i szkolenia w państwach członkowskich, w szczególności przez dalsze rozwijanie infrastruktury europejskich poświadczeń cyfrowych w dziedzinie uczenia się.

4. Zwiększać przejrzystość i usprawnić ocenę postępów we wdrażaniu kształcenia i szkolenia cyfrowego. W szczególności Komisja zamierza:

a) przyczyniać się do tworzenia danych porównawczych dotyczących kluczowych czynników sprzyjających cyfrowemu kształceniu i szkoleniu w całej Unii przez przeprowadzanie co trzy lata w państwach członkowskich badania "Edukacja cyfrowa w Europie" na podstawie i w ramach dalszego rozwoju "Europejskiego badania szkół: technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji" w celu zgromadzenia pierwszego kompleksowego zbioru danych do 2025 r.;

b) monitorować postępy, najlepiej z wykorzystaniem istniejących narzędzi monitorowania, oraz składać sprawozdania z postępów w zakresie kluczowych czynników sprzyjających cyfrowemu kształceniu i szkoleniu, z uwzględnieniem strategii i podejść strategicznych państw członkowskich, w kontekście strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia, takich jak Monitor Kształcenia i Szkolenia, i unikać przy tym powodowania dodatkowych obciążeń administracyjnych;

c) wspierać udział państw członkowskich w międzynarodowych badaniach, które dostarczają dane porównawcze na temat stanu przygotowania nauczycieli do edukacji cyfrowej, a przede wszystkim w międzynarodowym badaniu nauczania i uczenia się realizowanym przez OECD;

d) dokonać przeglądu postępów w zakresie wdrażania niniejszego zalecenia oraz złożyć odnośne sprawozdanie Radzie nie później niż pięć lat po przyjęciu tego zalecenia.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 listopada 2023 r.

1 EUCO 1/23.
2 Dz.U. C 66 z 26.2.2021, s. 1.
3 COM(2020) 624 final.
4 Dz.U. C 415 z 1.12.2020, s. 22.
5 Załącznik 3 do dokumentu roboczego służb Komisji SWD(2023) 205 final.
6 Dz.U. C 428 z 13.12.2017, s. 10.
7 Zalecenie Rady (UE) 2021/1004 z dnia 14 czerwca 2021 r. w sprawie ustanowienia europejskiej gwarancji dla dzieci (Dz.U. L 223 z 22.6.2021, s. 14).
8 COM(2020) 274 final.
9 Dz.U. C 504 z 14.12.2021, s. 9.
10 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2481 z dnia 14 grudnia 2022 r. ustanawiająca program polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r. (Dz.U. L 323 z 19.12.2022, s. 4).
11 Dz.U. C 23 z 23.1.2023, s. 1.
12 "Cyfrowe dobra wspólne" to ewoluujące pojęcie, które można szeroko zdefiniować jako niekonkurencyjne i niewyłączne zasoby cyfrowe, które charakteryzują się tym, że wspólnie się je tworzy, uaktualnia i wspólnie się nimi zarządza. Obejmują one między innymi otwarte oprogramowanie, otwarte dane, otwarte standardy, otwarte biblioteki sztucznej inteligencji i otwarte treści.
13 Dz.U. C 415 z 1.12.2020, s. 22.
14 COM(2021) 206 final.
15 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (akt o usługach cyfrowych) (Dz.U. L 277 z 27.10.2022, s. 1).
16 COM(2020) 66 final.
17 Zalecenie Rady z dnia 24 listopada 2020 r. w sprawie kształcenia i szkolenia zawodowego na rzecz zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności (Dz.U. C 417 z 2.12.2020, s. 1).
18 Zalecenie Rady z dnia 5 kwietnia 2022 r. w sprawie tworzenia powiązań na rzecz skutecznej europejskiej współpracy w dziedzinie szkolnictwa wyższego (Dz.U. C 160 z 13.4.2022, s. 1).
19 Zalecenie Rady z dnia 19 grudnia 2016 r. w sprawie ścieżek poprawy umiejętności: nowe możliwości dla dorosłych (Dz.U. C 484 z 24.12.2016, s. 1).
20 Konkluzje Rady w sprawie europejskich nauczycieli i trenerów przyszłości (Dz.U. C 193 z 9.6.2020, s. 11).
21 Zalecenie Rady z dnia 29 listopada 2021 r. w sprawie podejść uwzględniających kształcenie mieszane na rzecz wysokiej jakości i włączającego szkolnictwa podstawowego i średniego (Dz.U. C 504 z 14.12.2021, s. 21).
22 Zalecenie Rady z dnia 16 czerwca 2022 r. w sprawie uczenia się na rzecz transformacji ekologicznej i zrównoważonego rozwoju (Dz.U. C 243 z 27.6.2022, s. 1).
23 Konkluzje Rady w sprawie wspierania dobrostanu w edukacji cyfrowej (Dz.U. C 469 z 9.12.2022, s. 19).
24 Na przykład osoby mieszkające na obszarach wiejskich i oddalonych lub w regionach najbardziej oddalonych, osoby ze środowisk o niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej lub zmarginalizowanych, a także osoby z niepełnosprawnościami.
25 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego (Dz.U. L 327 z 2.12.2016, s. 1).
26 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług (Dz.U. L 151 z 7.6.2019, s. 70).
27 Kwestie takie mogłyby obejmować między innymi ocenę i certyfikację umiejętności i kompetencji cyfrowych, wymagania jakościowe dotyczące narzędzi i treści edukacji cyfrowej czy włączanie sztucznej inteligencji do kształcenia i szkolenia, z uwzględnieniem informatyki i myślenia komputacyjnego.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024