Zalecenie Komisji z dnia 8 lutego 2023 r. w sprawie unijnych celów w zakresie odporności na klęski i katastrofy

ZALECENIE KOMISJI
z dnia 8 lutego 2023 r.
w sprawie unijnych celów w zakresie odporności na klęski i katastrofy
(2023/C 56/01)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności 1 , w szczególności jej art. 6 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unijny Mechanizm Ochrony Ludności ("unijny mechanizm"), ustanowiony decyzją nr 1313/2013/UE, służy wzmocnieniu współpracy między Unią a państwami członkowskimi i ułatwieniu koordynacji w obszarze ochrony ludności w celu zwiększenia skuteczności systemów zapobiegania klęskom żywiołowym i katastrofom spowodowanym przez człowieka, zapewnienia gotowości na ich wystąpienie i reagowania na nie.

(2) Zgodnie z art. 6 ust. 5 decyzji nr 1313/2013/UE Komisja we współpracy z państwami członkowskimi określa i opracowuje unijne cele w zakresie odporności na klęski i katastrofy w obszarze ochrony ludności oraz przyjmuje zalecenia, aby uznać je za niewiążący wspólny scenariusz odniesienia, w celu przygotowania podstawy do wspierania działań w zakresie zapobiegania i zapewniania gotowości w przypadku klęsk i katastrof, które wywołują lub mogą wywołać skutki transgraniczne w kilku państwach.

(3) Zakres geograficzny unijnych celów w zakresie odporności na klęski i katastrofy obejmuje Unię i jej państwa członkowskie oraz państwa uczestniczące w unijnym mechanizmie 2  zgodnie z art. 4 ust. 4a i art. 4 ust. 12 decyzji nr 1313/2013/UE.

(4) Unia zmaga się z coraz częstszymi i poważniejszymi klęskami żywiołowymi i katastrofami spowodowanymi przez człowieka. Ze względu na zmianę klimatu i degradację środowiska Unia jest bardziej narażona na klęski i katastrofy w związku ze zwiększeniem częstotliwości i intensywności zdarzeń pogodowych, szkodliwych zanieczyszczeń, niedoboru wody i utraty różnorodności biologicznej. Klęski i katastrofy coraz częściej mają ponadto skutki o wymiarze ponadgranicznym i ponadsektorowym. Klęski i katastrofy nie tylko powodują ofiary śmiertelne i wpływają na zdrowie ludzi, ale też osłabiają dobrobyt gospodarczy i prowadzą do nieodwracalnych strat w środowisku, różnorodności biologicznej i dziedzictwie kulturowym. Należy zatem wzmocnić odporność na klęski i katastrofy na szczeblu Unii i w państwach członkowskich. Unijne cele w zakresie odporności na klęski i katastrofy mają przyczynić się do wzmocnienia odporności na klęski i katastrofy oraz poprawić zdolność Unii i jej państw członkowskich do radzenia sobie ze skutkami obecnych i przyszłych klęsk i katastrof. Kompleksowe i zintegrowane podejście do zarządzania ryzykiem związanym z klęskami i katastrofami ma kluczowe znaczenie dla wzmocnienia odporności.

(5) Wzmacnianie odporności na klęski i katastrofy powinno opierać się na szczegółowych zasadach i podejściach horyzontalnych.

(6) We współpracy z państwami członkowskimi ustanowiono unijne cele w zakresie odporności na klęski i katastrofy; cele te przedstawiono w załączniku do niniejszego zalecenia.

(7) Przy ustalaniu unijnych celów w zakresie odporności na klęski i katastrofy szczególną uwagę zwrócono na specyficzne potrzeby grup szczególnie wrażliwych. Potrzeby te powinny zostać uwzględnione przy wdrażaniu i przeglądzie unijnych celów w zakresie odporności na klęski i katastrofy.

(8) Przy wdrażaniu i dalszym rozwijaniu unijnych celów w zakresie odporności na klęski i katastrofy należy dążyć do synergii i komplementarności z odpowiednimi międzynarodowymi ramami odporności, takimi jak ramy z Sendai dotyczące ograniczania ryzyka klęsk żywiołowych, oraz z innymi sektorowymi inicjatywami Unii w zakresie budowania odporności na klęski i katastrofy. Zwiększy to ogólną zdolność Unii i jej państw członkowskich do stawienia czoła skutkom klęsk żywiołowych i katastrof spowodowanych przez człowieka.

(9) Należy zatem pogłębić i rozszerzyć współpracę na organy krajowe i odpowiednie organy na odpowiednim niższym poziomie poza obszarem ochrony ludności, a także dostawców podstawowych usług, w tym w sektorze transportu, oraz zainteresowane strony w sektorze prywatnym, organy pozarządowe, środowisko naukowe i ekspertów w dziedzinie dziedzictwa kulturowego. Szybkie przekazywanie danych - dostępnych, interoperacyjnych i nadających się do wielokrotnego użytku - ułatwi współpracę międzysektorową i transgraniczną.

(10) Taka współpraca może również obejmować współpracę cywilnowojskową zgodnie z decyzją 1313/2013/UE 3 .

(11) Właściwe organy państw członkowskich, Komisja i odpowiednie agencje unijne w ramach swoich odpowiednich mandatów powinny być gotowe do reagowania na różne rodzaje i skalę klęsk żywiołowych i katastrof spowodowanych przez człowieka, w tym na wypadki przemysłowe, morskie i inne związane z transportem, stany zagrożenia zdrowia i sytuacje kryzysowe charakteryzujące się niepewnością oraz zdarzenia zakłócające, które mogłyby stanowić wyzwanie dla operacji ochrony ludności lub ciągłości działania.

(12) Zgodnie z art. 6 ust. 5 decyzji nr 1313/2013/UE unijne cele w zakresie odporności na klęski i katastrofy mają zostać opracowane na podstawie scenariuszy dotyczących teraźniejszości i przyszłości, z uwzględnieniem wpływu zmiany klimatu na ryzyko związane z klęskami i katastrofami, danych dotyczących przeszłych zdarzeń oraz międzysektoro- wych analiz skutków, ze szczególnym uwzględnieniem grup szczególnie wrażliwych. Jednocześnie planowanie zarządzania klęskami i katastrofami oraz przygotowywanie scenariuszy, o czym mowa w art. 10 decyzji nr 1313/ 2013/UE, ma uwzględniać prace przeprowadzone w związku z unijnymi celami w zakresie odporności na klęski i katastrofy. W związku z tym opracowanie celów i przygotowywanie scenariuszy są ze sobą ściśle powiązane. Scenariusze posłużą jako źródło dowodów i informacji dotyczących ryzyka, które powinny leżeć u podstaw formułowania celów. Unijne cele w zakresie odporności na klęski i katastrofy powinny z kolei określać obszary istotne dla odporności na klęski i katastrofy, a tym samym stanowić podstawę przygotowywania scenariuszy.

(13) Unijne cele w zakresie odporności na klęski i katastrofy powinny być zatem poddawane stałemu przeglądowi i modyfikowane w świetle postępów w ich opracowywaniu i wdrażaniu, nowych okoliczności i zmieniających się potrzeb.

(14) Sprawozdania składane na podstawie art. 34 ust. 2 decyzji nr 1313/2013/UE powinny zawierać regularne informacje m.in. na temat postępów w osiąganiu unijnych celów w zakresie odporności na klęski i katastrofy,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

PRZEDMIOT I CEL

1. Zgodnie z art. 6 ust. 5 decyzji nr 1313/2013/UE niniejsze zalecenie ustanawia unijne cele w zakresie odporności na klęski i katastrofy w obszarze ochrony ludności, a także ogólne zasady wdrażania tych celów oraz sprawozdawczości i przeglądu w ich zakresie.

2. Unijne cele w zakresie odporności na klęski i katastrofy stanowią niewiążący wspólny punkt odniesienia służący wspieraniu działań w zakresie zapobiegania klęskom i katastrofom oraz gotowości na klęski i katastrofy, które powodują lub mogą powodować skutki transgraniczne w wielu państwach, oraz zwiększaniu zdolności Unii i jej państw członkowskich do radzenia sobie z takimi klęskami i katastrofami oraz wytrzymywania ich skutków. Cele określają obszary priorytetowe i związane z nimi cele szczegółowe służące wzmocnieniu odporności unijnego mechanizmu i państw członkowskich na klęski i katastrofy.

HORYZONTALNE ZASADY I PODEJŚCIA LEŻĄCE U PODSTAW ODPORNOŚCI NA KLĘSKI I KATASTROFY

3. Krajobraz zagrożeń szybko się zmienia. Częstsze i intensywniejsze klęski żywiołowe i katastrofy spowodowane przez człowieka mają skutki transgraniczne i międzysektorowe oraz powodują straty ludzkie i gospodarcze. Aby zachować zdolność podmiotów zajmujących się ochroną ludności do skutecznego zarządzania wieloma przyszłymi zdarzeniami zakłócającymi, należy wzmocnić odporność na klęski i katastrofy.

4. Wzmocnienie odporności na klęski i katastrofy w obszarze ochrony ludności powinno być:

a) kompleksowe - poprzez objęcie pełnego cyklu zarządzania klęskami i katastrofami, zapobiegania, gotowości, reagowania i usuwania skutków;

b) przewidujące - w miarę możliwości ograniczając czynniki ryzyka związane z klęskami i katastrofami oraz zapewniając odpowiednią gotowość, by skutecznie i wydajnie reagować na klęski i katastrofy;

c) międzysektorowe i transgraniczne - poprzez promowanie podejścia, które uwzględnia współzależności między różnymi rodzajami ryzyka, zapewnia spójność między odpowiednimi sektorami polityki i zachęca do współpracy między państwami członkowskimi ponoszącymi wspólne ryzyko. Współpraca i koordynacja powinny sprzyjać spójności, optymalizować synergie i wspierać spójne działania między sektorami i szczeblami sprawowania rządów, w tym regionami, organami i zainteresowanymi stronami;

d) oparte na wiedzy i dowodach - poprzez poleganie na dogłębnym zrozumieniu ryzyka związanego z klęskami lub katastrofami, w tym gospodarczych, środowiskowych i społecznych skutków klęsk i katastrof. W tym celu należy wspierać badania naukowe i innowacje oraz pogłębiać wymianę wiedzy, w tym wyników dobrych praktyk w badaniach naukowych, wymianę danych, ciągłą ocenę i uczenie się.

e) sprzyjające włączeniu: należy dopilnować, by nikt nie został pominięty, przez uwzględnienie szczególnych potrzeb i czynników powodujących podatność poszczególnych osób na zagrożenia, takich jak płeć, wiek, sytuacja ekonomiczna, wykształcenie i pochodzenie społeczne, niepełnosprawność oraz ekspozycja geograficzna na ryzyko szczególne;

f) zrównoważone: uwzględniając rozwiązania oparte na zasobach przyrody, wpływ zmiany klimatu i degradacji środowiska na ryzyko związane z klęskami lub katastrofami oraz zapobieganie wpływowi klęsk i katastrof na środowisko i łagodzenie tego wpływu, ze szczególnym uwzględnieniem zminimalizowania wpływu działań w zakresie ochrony ludności na środowisko.

UNIJNE CELE W ZAKRESIE ODPORNOŚCI NA KLĘSKI I KATASTROFY

5. Aby wzmocnić odporność na klęski i katastrofy w obszarze ochrony ludności, konieczne są następujące działania:

a) przewidywanie - poprawa oceny ryzyka, przewidywania i planowania zarządzania ryzykiem związanym z klęskami lub katastrofami;

b) przygotowanie - zwiększenie świadomości ryzyka i gotowości społeczeństwa;

c) ostrzeganie - wzmocnienie wczesnego ostrzegania;

d) reagowanie - zwiększenie zdolności reagowania unijnego mechanizmu;

e) zapewnienie bezpieczeństwa - zapewnienie solidnego systemu ochrony ludności.

6. Unijne cele w zakresie odporności na klęski i katastrofy wymienione w pkt 5 opisano w załączniku do niniejszego zalecenia.

7. Zachęca się państwa członkowskie i Komisję do podejmowania niezbędnych działań i środków w ramach unijnego mechanizmu, aby możliwe było osiągnięcie celów Unii w zakresie odporności na klęski i katastrofy. Zachęca się je do wspierania współpracy z partnerami krajowymi, regionalnymi i międzynarodowymi, organizacjami społeczeństwa obywatelskiego i zainteresowanymi stronami z sektora prywatnego.

8. Zachęca się je do zapewnienia synergii i komplementarności z odpowiednimi międzynarodowymi, europejskimi lub krajowymi ramami, strategiami, planami i programami w celu dalszego wzmocnienia ogólnej zdolności Unii i państw członkowskich do radzenia sobie ze skutkami klęsk i katastrof.

9. W szczególności, zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) decyzji nr 1313/2013/UE, przy dalszym rozwijaniu i doskonaleniu planów zarządzania ryzykiem związanym z klęskami lub katastrofami na poziomie krajowym lub odpowiednim niższym poziomie, w tym w zakresie współpracy transgranicznej, państwa członkowskie mają uwzględnić unijne cele w zakresie odporności na klęski i katastrofy oraz ryzyka związane z klęskami i katastrofami, które niosą ze sobą lub mogą nieść skutki transgraniczne w kilku państwach.

10. Zachęca się państwa członkowskie do udziału we wzajemnych ocenach dotyczących oceny zdolności zarządzania ryzykiem, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. e) decyzji nr 1313/2013/UE, aby przyczynić się do osiągnięcia celów Unii w zakresie odporności na klęski i katastrofy.

11. Komisja powinna wspierać osiągnięcie celów Unii w zakresie odporności na klęski i katastrofy za pośrednictwem unijnej sieci wiedzy w zakresie ochrony ludności, ustanowionej zgodnie z art. 13 decyzji nr 1313/2013/UE, oraz innych środków w ramach unijnego mechanizmu.

PRZEGLĄD I SPRAWOZDAWCZOŚĆ

12. Unijne cele w zakresie odporności na klęski i katastrofy powinny być stale poddawane przeglądowi i aktualizowane w świetle postępów poczynionych w ich osiągnięciu oraz w związku z nowymi okolicznościami i zmieniającymi się potrzebami, z uwzględnieniem przygotowania scenariuszy i planowania zarządzania klęskami i katastrofami, o czym mowa w art. 10 ust. 1 decyzji nr 1313/2013/UE.

13. Na potrzeby przedstawianych co dwa lata sprawozdań, o których mowa w art. 34 ust. 2 decyzji nr 1313/2013/UE, zachęca się do ścisłej współpracy między Komisją a państwami członkowskimi w celu ustanowienia metodyki monitorowania postępów w osiągnięciu celów Unii w zakresie odporności na klęski i katastrofy. Metodyka taka powinna obejmować analizę aktualnej sytuacji i poziomów bazowych dla każdego z obszarów objętych celami oraz określać odpowiednie wskaźniki.

14. Zachęca się państwa członkowskie do przekazywania Komisji odpowiednich informacji na temat osiągnięcia unijnych celów w zakresie odporności na klęski i katastrofy.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 lutego 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Unijny cel w zakresie odporności na klęski i katastrofy nr 1: Przewidywanie - poprawa oceny ryzyka, przewidywania i procesu planowania zarządzania ryzykiem związanym z klęskami lub katastrofami

Dobre zrozumienie istniejących i pojawiających się zagrożeń jest warunkiem wstępnym zapobiegania negatywnym skutkom klęsk i katastrof lub łagodzenia ich skutków. Państwa członkowskie i Komisja powinny zatem nadal zwiększać swoją zdolność do identyfikowania i oceny ryzyka związanego z klęskami lub katastrofami, w szczególności klęskami lub katastrofami o potencjalnych skutkach transgra- nicznych i międzysektorowych. Ogólnoeuropejskie scenariusze klęsk i katastrof powinny poprawić zdolność Unii do przewidywania przyszłych kryzysów i zagrożeń dla życia i zdrowia. Państwa członkowskie i Komisja powinny również opierać się na sektorowych i wielosekto- rowych ocenach ryzyka 4 . Państwa członkowskie i Komisja powinny podjąć działania wyprzedzające, wprowadzając konkretne środki zapobiegawcze i środki gotowości oraz dbając o planowanie zarządzania ryzykiem na poziomie unijnym, krajowym i odpowiednim niższym poziomie. Państwa członkowskie powinny wykorzystać wsparcie dostępne w ramach Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności ("unijny mechanizm") i innych funduszy unijnych 5  w celu wspierania inteligentnych inwestycji na rzecz zapobiegania klęskom i katastrofom służącym ochronie obywateli przed klęskami i katastrofami, przystosowaniu się do zmiany klimatu i przyspieszeniu transformacji ekologicznej.

Cel: Poprawa do 2030 r. zdolności Unii i państw członkowskich do identyfikowania i oceny odpowiednich zagrożeń związanych z klęskami i katastrofami o potencjalnych skutkach transgranicznych i międzysektorowych oraz do wykorzystywania tych informacji na potrzeby wzmocnienia działań w zakresie zapobiegania klęskom i katastrofom oraz gotowości na klęski i katastrofy, w tym strategii zmniejszania ryzyka, przewidywania klęsk i katastrof, planowania zarządzania ryzykiem oraz działań w zakresie reagowania.

Aby wspierać i monitorować realizację tego celu, należy dążyć do osiągnięcia następujących celów szczegółowych:

Cele szczegółowe

1.1 Poprawa ogólnounijnych zdolności w zakresie przygotowywania scenariuszy:

Do końca 2023 r. Komisja powinna, we współpracy z państwami członkowskimi, zakończyć przygotowywanie kluczowych transgranicznych scenariuszy międzysektorowych obejmujących 16 głównych rodzajów ryzyka, na które narażona jest Unia.

Państwa członkowskie powinny dopilnować, by ich scenariusze klęsk i katastrof zostały wykorzystane do przygotowania scenariuszy ogólnoeuropejskich.

Scenariusze powinny stanowić podstawę dalszych działań Unii i państw członkowskich w zakresie zapobiegania, gotowości, w tym strategii zmniejszania ryzyka związanego z klęskami lub katastrofami, przewidywania klęsk i katastrof oraz planowania i reagowania w zakresie zarządzania ryzykiem.

Po 2023 r. scenariusze powinny być stale aktualizowane i w razie potrzeby rozszerzane.

1.2 Lepsza ocena ryzyka:

Komisja powinna w dalszym ciągu ulepszać unijne zestawienie ryzyka związanego z klęskami żywiołowymi i katastrofami spowodowanymi przez człowieka zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. c) decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013 6 , co pozwoli zapewnić kompleksową europejską perspektywę ryzyka związanego z klęskami lub katastrofami. Unijny przegląd ryzyka związanego z klęskami i katastrofami powinien opierać się na ocenach ryzyka na poziomie krajowym i niższym oraz na szczeblu transgranicznym w obszarze ochrony ludności oraz na odpowiednich ogólnounijnych ocenach ryzyka 7 , a także na sektorowych i wielosektorowych ocenach ryzyka przeprowadzanych zgodnie z prawem Unii.

Ocena ryzyka na poziomie Unii powinna opierać się na lepszej identyfikacji i analizie międzysektorowej kluczowych i pojawiających się zagrożeń, ich skutków kaskadowych, szczególnie narażonych lub podatnych na zagrożenia obszarów i grup oraz uwzględniać obszary w Unii narażone na podobne ryzyka.

Państwa członkowskie powinny w dalszym ciągu ulepszać ocenę ryzyka, stosownie do potrzeb, na poziomie krajowym i niższym oraz w odniesieniu do ryzyka transgranicznego. Oceny ryzyka w państwach członkowskich powinny opierać się na podejściu uwzględniającym wiele rodzajów ryzyka. Państwa członkowskie powinny uwzględnić przegląd pojawiającego się ryzyka oraz ocenę ryzyka transgranicznego, skutków zmiany klimatu i skutków kaskadowych. Oceny ryzyka na poziomie krajowym, niższym niż krajowy i transgranicznym w obszarze ochrony ludności powinny opierać się na ocenach ryzyka przeprowadzanych w powiązanych obszarach polityki, a także je wspierać.

1.3 Zwiększenie zdolności przewidywania:

Oprócz przygotowania scenariuszy zagrożeń państwa członkowskie i Komisja powinny dodatkowo wzmocnić działania w zakresie prognozowania i przewidywania ryzyka, takie jak analiza sytuacji, analizy i badania, aby umożliwić wczesną identyfikację obecnych i nowych zagrożeń i wyzwań oraz wspierać podejmowanie działań adaptacyjnych, działań zapobiegawczych lub działań w zakresie gotowości na wypadek zbliżających się zakłóceń.

1.4 Udoskonalenie planowania zarządzania ryzykiem:

Komisja powinna zapewnić, by ocena potrzeb i braków unijnego mechanizmu opierała się na międzysektorowych scenariuszach i ocenach ryzyka oraz na podejściu uwzględniającym wiele rodzajów ryzyka.

Państwa członkowskie powinny zapewnić, by strategie, ramy lub plany zarządzania ryzykiem na poziomie krajowym i - w stosownych przypadkach - odpowiednim niższym poziomie opierały się na podejściu uwzględniającym wiele rodzajów ryzyka. Strategie, ramy lub plany powinny opierać się na odpowiednich scenariuszach i współpracy trans- granicznej i międzysektorowej oraz powinny zapewniać przystosowanie, zapobieganie i gotowość.

Państwa członkowskie powinny w dalszym ciągu opracowywać plany zarządzania ryzykiem w odniesieniu do zagrożeń transgranicznych w oparciu o lepszą współpracę na obszarach transgranicznych.

W tym celu Komisja i państwa członkowskie powinny uwzględnić, w stosownych przypadkach, skutki zmiany klimatu, kaskadowe skutki klęsk i katastrof oraz szczególne potrzeby grup szczególnie wrażliwych.

1.5 Zwiększenie zdolności organów ochrony ludności do opracowywania działań zapobiegawczych:

Organy ochrony ludności państw członkowskich powinny zintensyfikować swoje działania zapobiegawcze, w tym działania polegające na "lepszej odbudowie" 8  w następstwie klęsk i katastrof, aby osiągnąć wysoki poziom ochrony przed klęskami i katastrofami.

Unijny cel w zakresie odporności na klęski i katastrofy nr 2: Przygotowanie - zwiększenie świadomości ryzyka i gotowości społeczeństwa

Świadome ryzyka i przygotowane społeczeństwo to kluczowy element odporności na klęski i katastrofy, ponieważ osoby fizyczne i społeczności są często pierwszymi ofiarami i pierwszymi osobami, które reagują na klęski i katastrofy. Świadomość społeczna w zakresie zagrożeń oraz wystarczająca wiedza na temat sposobów zapobiegania klęskom i katastrofom, przygotowania się i reagowania znacznie ograniczają negatywne skutki klęsk i katastrof. Należy zwiększyć wiedzę społeczeństwa na temat zagrożeń związanych z klęskami i katastrofami oraz na temat środków zapobiegania klęskom i katastrofom; poprawić obronę własną, zachowanie i gotowość jednostek i społeczności w obliczu klęsk i katastrof oraz wspierać kulturę zapobiegania ryzyku i zaufania do organów ochrony ludności. Przy wsparciu Komisji państwa członkowskie powinny zintensyfikować publiczne działania komunikacyjne w celu uwzględnienia aspektów zapobiegania klęskom i katastrofom i gotowości na wypadek ich wystąpienia w codziennym życiu obywateli oraz promować zaangażowanie obywatelskie i dobrowolne inicjatywy na rzecz zapobiegania klęskom i katastrofom i zapewnienia gotowości na wypadek ich wystąpienia. W stosownych przypadkach państwa członkowskie powinny współpracować z organami lokalnymi i regionalnymi, partnerami, w tym z sektorem prywatnym i organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, również w kontekście transgranicznym.

Cel: Znaczne zwiększenie do 2030 r. poziomu świadomości ryzyka związanego z klęskami i katastrofami oraz gotowości społeczeństwa Unii w każdym z państw członkowskich.

Aby wspierać i monitorować realizację tego celu, należy dążyć do osiągnięcia następujących celów szczegółowych:

Cele szczegółowe

2.1 Zwiększenie ogólnego poziomu świadomości ryzyka:

Państwa członkowskie powinny dalej rozwijać strategie podnoszenia świadomości ryzyka i zintensyfikować działania na rzecz podnoszenia świadomości ryzyka, zapewniając tym samym, aby wśród społeczeństwa wzrósł poziom świadomości ryzyka w zakresie ryzyka regionalnego i kluczowego ryzyka krajowego. Strategie podnoszenia świadomości ryzyka powinny w stosownych przypadkach obejmować również mieszkańców sezonowych.

Komisja powinna wspierać działania państw członkowskich w zakresie podnoszenia świadomości ryzyka i w stosownych przypadkach uzupełniać je działaniami zwiększającymi świadomość ryzyka na poziomie Unii.

- Do 2030 r. 90 % ludności Unii 9  powinno być w wysokim stopniu świadome ryzyka związanego z klęskami lub katastrofami w swoim regionie.

2.2 Zwiększenie publicznego dostępu do informacji o ryzyku związanym z klęskami lub katastrofami:

Organy Unii i państw członkowskich powinny zapewnić ludności Unii łatwy dostęp do informacji na temat ryzyka związanego z klęskami lub katastrofami i ich możliwych skutków.

Przekazując informacje o ryzyku związanym z klęskami lub katastrofami, organy Unii i państw członkowskich powinny uwzględniać szczególne potrzeby i okoliczności grup szczególnie wrażliwych i osób z niepełnosprawnościami.

2.3 Zwiększenie świadomości społeczeństwa i przyjęcie środków zapobiegania ryzyku oraz środków służących gotowości społeczeństwa:

Państwa członkowskie powinny zapewnić, aby społeczeństwo, w tym grupy szczególnie wrażliwe i osoby z niepełnosprawnościami, lepiej znało środki zapobiegania ryzyku i działania, jakie może podjąć w obliczu najczęstszych klęsk i katastrof. W związku z tym odsetek ludności, która przyjęła środki zapobiegania i gotowości, powinien wzrosnąć.

Komisja powinna wspierać działania państw członkowskich w zakresie zapobiegania ryzyku i gotowości publicznej oraz uzupełniać je odpowiednimi działaniami na poziomie Unii.

2.4 Wzmocnienie kultury zapobiegania ryzyku w społeczeństwie:

w tym celu państwa członkowskie powinny podjąć następujące działania:

a) zapewnienie wśród społeczeństwa szerszej wiedzy na temat zapobiegania zagrożeniom, zwiększenie zaufania do właściwych organów ochrony ludności oraz pogłębienie zrozumienia misji ochrony ludności;

b) zapewnienie, by ludność była w stanie ocenić wiarygodność informacji o ryzyku związanym z klęskami lub katastrofami, w tym zidentyfikować wiarygodne źródła takich informacji i ostrzeżeń;

c) zwiększenie zaangażowania społeczeństwa i udziału wolontariuszy w ochronie ludności.

Komisja powinna wspierać działania państw członkowskich w celu wzmocnienia kultury zapobiegania ryzyku oraz uzupełniać je odpowiednimi działaniami na poziomie Unii.

Unijny cel w zakresie odporności na klęski i katastrofy nr 3: Ostrzeganie - wzmocnienie wczesnego ostrzegania

Skuteczne systemy wczesnego ostrzegania i monitorowania mają kluczowe znaczenie dla przewidywania klęsk i katastrof oraz przygotowania się na wypadek ich wystąpienia. Pomagają one organom publicznym i osobom zagrożonym klęskami i katastrofami zareagować w odpowiednim czasie w celu zminimalizowania urazów, ofiar śmiertelnych, szkód materialnych oraz zniszczeń środowiska i dziedzictwa kulturowego. Systemy wczesnego ostrzegania powinny być regularnie oceniane i ulepszane na poziomie Unii i w państwach członkowskich. Należy wzmocnić kluczowe funkcje systemów wczesnego ostrzegania, takie jak prognozowanie, wykrywanie, monitorowanie zagrożeń i ich skutków oraz szybkie i zrozumiałe ostrzeganie ludności, w tym grup szczególnie wrażliwych. Centrum Koordynacji Reagowania Kryzysowego (ERCC) powinno aktywnie wspierać państwa członkowskie i pomagać organom ochrony ludności w przeprowadzaniu na żądanie szybkich ocen skutków wykrytych lub prognozowanych zdarzeń.

Cel: Zwiększenie do 2030 r. skuteczności i interoperacyjności systemów wczesnego ostrzegania w Unii w celu umożliwienia szybkiej i skutecznej reakcji na klęski i katastrofy oraz uniknięcia lub ograniczenia ich negatywnych skutków, ze szczególnym naciskiem na wzmocnienie wczesnego ostrzegania o zagrożeniach mających skutki transgraniczne i o kluczowych zagrożeniach krajowych.

Aby wspierać i monitorować realizację tego celu, należy dążyć do osiągnięcia następujących celów szczegółowych:

Cele szczegółowe

3.1 Poprawa zdolności w zakresie prognozowania, wykrywania i monitorowania:

Komisja, w szczególności Centrum Koordynacji Reagowania Kryzysowego, odpowiednie agencje Unii i państwa członkowskie powinny zwiększyć swoje zdolności w zakresie prognozowania, wykrywania i monitorowania zagrożeń i skutków, w tym poprzez lepszą koordynację ryzyka transgranicznego oraz lepszą integrację i interoperacyjność systemów.

Systemy wykrywania i prognozowania powinny w stosownych przypadkach uwzględniać kwestie związane ze zmianą klimatu i degradacją środowiska.

3.2 Udoskonalenie systemu ostrzegania ludności:

Państwa członkowskie powinny wzmocnić swoje systemy ostrzegania ludności, aby umożliwić lepszą komunikację w zakresie ryzyka, sytuacji nadzwyczajnych i kryzysowych na temat przewidywanych skutków i na temat działań, które należy podjąć. Należy wspierać koordynację między zainteresowanymi organami i służbami. Należy jasno określić przepływy informacji i obowiązki. Ostrzeganie ludności w państwach członkowskich powinno opierać się na wzmocnionych mechanizmach ostrzegania w przypadku klęsk transgranicznych.

Państwa członkowskie powinny zapewnić, aby procedury ostrzegania ludności uwzględniały potrzeby dotyczące wielojęzyczności, sprzyjały włączeniu społecznemu i były dostosowane do konkretnych potrzeb grup szczególnie wrażliwych, w tym osób z niepełnosprawnościami.

Ostrzeżenia powinny docierać do zagrożonej populacji w sposób szybki i skuteczny.

Państwa członkowskie powinny zapewnić, aby publiczne sygnały ostrzegawcze i komunikaty były zrozumiałe dla społeczeństwa.

Unijny cel w zakresie odporności na klęski i katastrofy nr 4: Reagowanie - zwiększenie zdolności reagowania Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności

Coraz częściej pojawiają się wnioski o pomoc, a potrzeby w zakresie reagowania stają się coraz bardziej zróżnicowane. Unijny mechanizm powinien być przygotowany do tego, by reagować na pojawiające się zagrożenia i prawdopodobny wzrost liczby klęsk transgranicznych, które wywołują skutki w kilku państwach. Należy zatem wzmocnić unijny mechanizm zasobami odpowiedniego rodzaju i w odpowiedniej ilości, aby nadal skutecznie wspierać państwa członkowskie w reagowaniu na klęski i katastrofy przekraczające zdolności krajowe. Potrzeby unijnego mechanizmu w zakresie zdolności reagowania powinny być regularnie poddawane przeglądowi. W razie potrzeby Komisja powinna wraz z państwami członkowskimi kontynuować zwiększanie odpowiednich zdolności reagowania w ramach europejskiej puli ochrony ludności i rescEU.

Cel: Dalsze rozwijanie do 2024 r. zdolności reagowania unijnego mechanizmu w zakresie usług poszukiwawczo-ratowniczych oraz w zakresie reagowania na pożary roślinności, powodzie, zdarzenia chemiczne, biologiczne, radiologiczne i jądrowe (CBRJ) oraz zagrożenia zdrowia. Cel ten i jego cele szczegółowe będą nadal rozszerzane w perspektywie do 2024 r., a w obszarach takich jak tymczasowe schronienie, dostawy energii w sytuacjach nadzwyczajnych i transport będą przewidywane dodatkowe zdolności.

Aby wspierać i monitorować realizację tego celu, należy dążyć do osiągnięcia następujących celów szczegółowych:

Cele szczegółowe 10

4.1 W obszarze reagowania na pożary roślinności 11 :

Unijny mechanizm powinien być w stanie jednocześnie reagować na potrzeby przynajmniej w sześciu państwach członkowskich, w których zdolności krajowe są przeciążone, za pomocą zdolności w zakresie gaszenia pożarów lasów z powietrza, przez co najmniej 1 dzień i maksymalnie 7 dni.

Oprócz tego unijny mechanizm powinien być w stanie jednocześnie reagować na potrzeby przynajmniej w czterech państwach członkowskich, w których zdolności krajowe są przeciążone, za pomocą lądowych zdolności gaszenia pożarów roślinności, przez co najmniej 7 dni i maksymalnie 14 dni.

Unijny mechanizm powinien ponadto być w stanie rozmieścić przeciwpożarowe zespoły doradcze i oceniające zajmujące się doradztwem taktycznym w odpowiedzi na dwa jednoczesne wnioski o pomoc w związku z pożarami roślinności.

4.2 W obszarze reagowania na powodzie:

Unijny mechanizm powinien co najmniej być w stanie jednocześnie zareagować na powodzie dotykające co najmniej trzy państwa członkowskie, w których zdolności krajowe są przeciążone. Taka reakcja powinna obejmować co najmniej łączną zdolność do odpompowania przynajmniej 20 000 m3 wody na godzinę przez okres do 21 dni.

Unijny mechanizm powinien również być w stanie zapewnić zabezpieczenie przeciwpowodziowe, gospodarowanie odpadami, ocenę zapór wodnych oraz operacje poszukiwawczo-ratownicze w sytuacji powodziowej.

4.3 W obszarze usług poszukiwawczo-ratowniczych:

Unijny mechanizm powinien co najmniej być w stanie jednocześnie prowadzić operacje poszukiwawczo-ratownicze w co najmniej czterech państwach członkowskich w różnych środowiskach i w przypadku różnych rodzajów klęsk i katastrof. Taka reakcja obejmuje operacje trwające 24 godziny dziennie przez 7 dni w średnich miejskich warunkach poszukiwawczo-ratowniczych oraz przez 10 dni w trudnych miejskich warunkach poszukiwawczo-ratowniczych.

Powinna istnieć możliwość rozmieszczenia dodatkowych zdolności na potrzeby konkretnych operacji poszukiwawczo-ratowniczych na obszarach górskich i w jaskiniach, a także ekspertów w dziedzinie wulkanologii, sejsmologii, oceny zapór wodnych i inżynierii strukturalnej.

4.4 W obszarze reagowania na wydarzenia chemiczne, biologiczne, radiologiczne i jądrowe:

Unijny mechanizm powinien co najmniej być w stanie jednocześnie zareagować na wnioski trzech państw członkowskich dotyczące konieczności dekontaminacji przez co najmniej 14 kolejnych dni, w odniesieniu do 500 osób, w tym 50 rannych, 15 000 m2 powierzchni zewnętrznych i 200 m2 powierzchni wewnętrznych na godzinę, z założeniem, że dekontaminacja może być prowadzona z wykorzystaniem wody; obejmuje to również zdolność do dekontaminacji krytycznego wyposażenia lub dowodów.

Oprócz tego unijny mechanizm powinien co najmniej być w stanie jednocześnie zareagować na wnioski dwóch państw członkowskich dotyczące monitorowania promieniowania jonizującego przez co najmniej 10 kolejnych dni w odniesieniu do 100 osób, 10 pojazdów, 10 000 m2 powierzchni zewnętrznych i 1 000 m2 powierzchni wewnętrznych na godzinę.

Należy ponadto zagwarantować, by unijny mechanizm miał zdolność do zapewnienia konkretnego doradztwa w zakresie CBRJ poprzez rozmieszczenie lub "sięganie na zaplecze".

4.5 W obszarze reagowania w nagłych przypadkach zagrożenia zdrowia 12 :

Unijny mechanizm powinien co najmniej być w stanie jednocześnie zareagować na wnioski trzech państw członkowskich dotyczące potrzeby leczenia przez co najmniej 2 tygodnie łącznie 800 pacjentów ambulatoryjnych dziennie, za pośrednictwem zespołu ratownictwa medycznego typu 1 (EMT1): modułów ambulatoryjnych medycznych świadczeń ratunkowych, oraz ustanowienia bloków operacyjnych dla 60 pacjentów hospitalizowanych, za pośrednictwem zespołu ratownictwa medycznego typu 2 (EMT2): modułów szpitalnych zabiegów chirurgicznych w nagłych wypadkach. Taka reakcja obejmuje minimalną zdolność do przeprowadzenia 45 drobnych operacji chirurgicznych dziennie przez 2 tygodnie.

Unijny mechanizm powinien co najmniej być w stanie jednocześnie zareagować na wnioski pięciu państw członkowskich dotyczące potrzeb w zakresie ewakuacji medycznej, przy czym łączna liczba pacjentów powinna wynosić 24 osoby korzystające z intensywnej opieki medycznej i 200 osób niekorzystających z intensywnej opieki medycznej dziennie, a także sześciu pacjentów cierpiących na choroby wysoce zakaźne dziennie przez maksymalnie 14 dni.

Unijny mechanizm powinien co najmniej być w stanie jednocześnie zareagować na wnioski trzech państw członkowskich dotyczące mobilnych analiz laboratoryjnych, w tym potencjalnych zdolności CBRJ, przy łącznej zdolności 150 próbek dziennie przez okres nieprzekraczający 14 dni.

Unijny mechanizm powinien ponadto zapewniać, we współpracy z Urzędem ds. Gotowości i Reagowania na Stany Zagrożenia Zdrowia (HERA), dostępność medycznych środków przeciwdziałania o krytycznym znaczeniu, w szczególności środków terapeutycznych i wyrobów medycznych, oraz dostęp do nich, aby przeciwdziałać poważnym transgra- nicznym zagrożeniom zdrowia.

Unijny mechanizm powinien również być w stanie zapewnić konkretne doradztwo w zakresie zdrowia publicznego i epidemiologii poprzez rozmieszczenie odpowiednich ekspertów w terenie lub, w stosownych przypadkach, "sięganie na zaplecze".

Unijny cel w zakresie odporności na klęski i katastrofy nr 5: Zapewnienie bezpieczeństwa - zapewnienie solidnego systemu ochrony ludności

Centrum Koordynacji Reagowania Kryzysowego (ERCC) i organy ochrony ludności w państwach członkowskich powinny nadal wzmacniać ciągłość działania. Powinny one ponadto dostosować swoje plany ciągłości działania na wypadek wystąpienia międzysektorowych klęsk transgranicznych. W tym celu ERCC i organy ochrony ludności w państwach członkowskich powinny zapewnić współpracę między- sektorową i transgraniczną oraz wspierać partnerstwa z partnerami takimi jak sektor prywatny, społeczeństwo obywatelskie i organizacje wolontariackie. Unijny mechanizm powinien wspierać przeprowadzanie testów warunków skrajnych w celu sprawdzenia ciągłości działania centrów operacji w sytuacjach nadzwyczajnych oraz współpracować z państwami członkowskimi w zakresie działań następczych związanych z wyciągniętymi wnioskami i zaleceniami.

Cel: Zapewnienie do 2027 r. ciągłości działania ERCC i partnerów ds. ochrony ludności w państwach członkowskich oraz utrzymanie ich podstawowych funkcji, w tym w poważnych okolicznościach, w których występują klęski i katastrofy o kaskadowych skutkach międzysektorowych i transgranicznych, jednoczesne i powtarzające się klęski i katastrofy, przedłużające się sytuacje nadzwyczajne i nowe pojawiające się ryzyko związane z klęskami lub katastrofami.

Aby wspierać i monitorować realizację tego celu, należy dążyć do osiągnięcia następujących celów szczegółowych:

Cele szczegółowe

5.1 Poprawa zdolności do planowania ciągłości działania:

ERCC i partnerzy z państw członkowskich powinni regularnie dokonywać przeglądu planów i procedur, aby były one bardziej elastyczne i dostosowane do spodziewanych skutków obecnych i przyszłych klęsk i katastrof. Plany i procedury powinny opierać się na scenariuszach i analizie skutków. Powinny, w stosownych przypadkach, obejmować takie kwestie jak: zarządzanie personelem, regularne szkolenia i ćwiczenia, zarządzanie łańcuchem dostaw i zapotrzebowanie na sprzęt, gromadzenie zapasów, wykorzystanie nadmiarowych zdolności, odporność i bezpieczeństwo systemów technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT).

5.2 Poprawa zdolności koordynacji międzysektorowej:

Centrum Koordynacji Reagowania Kryzysowego i jego partnerzy z państw członkowskich powinni:

a) wzmocnić współpracę międzysektorową i interoperacyjność procedur, aby umożliwić szybkie, skuteczne i efektywne zwiększanie skali środków reagowania przez właściwe organy ochrony ludności, inne odpowiednie służby i partnerów, w tym, w stosownych przypadkach, dostawców usług podstawowych, organizacje społeczeństwa obywatelskiego, wolontariuszy i środowisko akademickie;

b) utrzymywać i tworzyć międzysektorowe sieci i uzgodnienia między organami i odpowiednimi partnerami w okresach pomiędzy klęskami lub katastrofami.

5.3 Poprawa zdolności koordynacji transgranicznej:

Centrum Koordynacji Reagowania Kryzysowego i jego partnerzy z państw członkowskich powinni:

a) zintensyfikować współpracę transgraniczną i zwiększyć interoperacyjność procedur, systemów i narzędzi w celu umożliwienia sprawnej i skutecznej wymiany informacji, ułatwienia operacyjnego wsparcia dla decyzji i wsparcia państwa przyjmującego;

b) utrzymywać i tworzyć uzgodnienia transgraniczne między organami ochrony ludności i innymi właściwymi służbami.

5.4 Poprawa zdolności w zakresie komunikacji i zarządzania informacjami na temat ryzyka związanego z klęskami lub katastrofami:

Centrum Koordynacji Reagowania Kryzysowego i jego partnerzy z państw członkowskich powinni:

a) zwiększyć interoperacyjność systemów i procedur wspierających reagowanie w zakresie ochrony ludności oraz koordynację środków reagowania między właściwymi organami i partnerami;

b) zapewnić, aby systemy i procedury komunikacji i zarządzania informacjami wspierały spójną komunikację w zakresie ryzyka oraz w sytuacjach nadzwyczajnych i kryzysowych między właściwymi organami oraz z odpowiednimi partnerami zewnętrznymi.

5.5 Poprawa zdolności do przeprowadzenia oceny po klęsce lub katastrofie:

Centrum Koordynacji Reagowania Kryzysowego i jego partnerzy z państw członkowskich powinni:

a) systematycznie wyciągać wnioski po klęskach i katastrofach. Wyciągnięte wnioski powinny obejmować cały cykl zarządzania klęskami i katastrofami (zapobieganie, gotowość, reagowanie i odbudowa). Wyciągnięte wnioski powinny obejmować organy ochrony ludności oraz, w stosownych przypadkach, inne właściwe organy, służby i partnerów zaangażowanych w zarządzanie ocenianą klęską lub katastrofą;

b) zapewnić, aby wyciągnięte wnioski były odpowiednio rozpowszechniane i wdrażane w całym cyklu zarządzania klęskami i katastrofami.

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 924.
2 W świetle art. 28 ust. 1 decyzji nr 1313/2013/UE odniesienia do państw członkowskich obejmują również państwa uczestniczące w rozumieniu art. 4 pkt 12 decyzji nr 1313/2013/UE. W Unijnym Mechanizmie Ochrony Ludności uczestniczą Albania, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Islandia, Macedonia Północna, Norwegia, Serbia i Turcja.
3 Zastosowanie środków wojskowych pod cywilnym dowództwem może stanowić - w ostateczności - znaczący wkład w reagowanie na klęski i katastrofy. W przypadku gdy wykorzystanie zasobów wojskowych do wsparcia ochrony ludności zostanie uznane za stosowne, współpraca z wojskiem będzie przebiegać zgodnie z warunkami, procedurami i kryteriami określonymi przez Radę lub jej właściwe organy i dotyczącymi udostępniania na potrzeby unijnego mechanizmu zasobów wojskowych koniecznych do ochrony ludności. Współpraca ta powinna być także zgodna ze stosownymi wytycznymi międzynarodowymi.
4 O ocenach ryzyka na różnych szczeblach administracji, opracowywanych przez różne podmioty w zależności od przypadku, mowa na przykład w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2557 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie odporności podmiotów krytycznych i uchylającej dyrektywę Rady 2008/114/WE (Dz.U. L 333 z 27.12.2022, s. 164); rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2371 z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia oraz uchylenia decyzji nr 1082/2013/UE (Dz.U. L 314 z 6.12.2022, s. 26); dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/18/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi, zmieniającej, a następnie uchylającej dyrektywę Rady 96/82/WE (Dz.U. L 197 z 24.7.2012, s. 1); dyrektywie 2007/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. w sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim (Dz.U. L 288 z 6.11.2007, s. 27).
5 Odpowiednie fundusze unijne to na przykład Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, fundusze polityki spójności, Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, Instrument Wsparcia Technicznego, program "Horyzont Europa" i program LIFE.
6 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie unijnego mechanizmu ochrony ludności (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 924).
7 Ogólnounijne oceny ryzyka obejmują na przykład europejską ocenę ryzyka związanego z klimatem, w nawiązaniu do pkt 14 dokumentu "Budując Europę odporną na zmianę klimatu - nowa Strategia w zakresie przystosowania do zmiany klimatu", c0m(2021) 82 final z 24 lutego 2021.
8 "Lepsza odbudowa" po klęsce lub katastrofie oznacza, że uwzględnia się ewentualne zapobieganie kolejnym klęskom i katastrofom, zmniejszanie ryzyka związanego z klęskami lub katastrofami, ekologizację oraz inne zasady i cechy projektu zrównoważonego rozwoju, a nie tylko odbudowuje w taki sam sposób, jak przed klęską.
9 Na podstawie definicji ludności zawartej w badaniach Eurobarometr w dziedzinie ochrony ludności: osoby zamieszkałe w państwach członkowskich mające przynajmniej 15 lat.
10 Określenie celów szczegółowych opiera się na minimalnych wymogach technicznych dotyczących zdolności reagowania w danych obszarach, jak określono w odpowiednich decyzjach wykonawczych Komisji, a także na doświadczeniach operacyjnych i informacjach zwrotnych ekspertów państw członkowskich na temat rozmieszczenia tych zdolności.
11 Ze względu na problemy związane z produkcją oczekuje się, że zdolność w zakresie gaszenia pożarów lasów z powietrza powinna zostać w pełni osiągnięta do 2030 r.
12 Cele w zakresie reagowania w nagłych przypadkach zagrożenia zdrowia nie obejmują zdolności rescEU w ramach EMT2, która jest w trakcie opracowywania i ma być w pełni operacyjna po 2024 r.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.56.1

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie Komisji z dnia 8 lutego 2023 r. w sprawie unijnych celów w zakresie odporności na klęski i katastrofy
Data aktu: 08/02/2023
Data ogłoszenia: 15/02/2023
Data wejścia w życie: 15/02/2023