DECYZJA kontrolera gwarancji proceduralnych w sprawie przyjęcia przepisów wykonawczych dotyczących rozpatrywania skarg

DECYZJA kontrolera gwarancji proceduralnych w sprawie przyjęcia przepisów wykonawczych dotyczących rozpatrywania skarg
(2022/C 494/07)

KONTROLER,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Rady (Euratom) nr 1074/1999 1 , w szczególności jego art. 9a i 9b,

uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2020/2223 3  zmieniającym rozporządzenie (UE, Euratom) nr 883/2013 ustanowiono wewnętrzną funkcję kontrolera gwarancji proceduralnych ("kontroler") do celów ochrony i poszanowania gwarancji proceduralnych i praw podstawowych. Kontroler rozpatruje skargi dotyczące przestrzegania przez OLAF gwarancji proceduralnych, a także pod kątem naruszenia przepisów mających zastosowanie do dochodzeń prowadzonych przez OLAF, w szczególności naruszenia wymogów proceduralnych i praw podstawowych.

(2) Art. 9b ust. 11 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013 zawiera wymóg, aby kontroler przyjmował przepisy wykonawcze dotyczące rozpatrywania skarg, po zasięgnięciu opinii Komitetu Nadzoru OLAF 4 .

(3) Opinii Komitetu Nadzoru OLAF zasięgnięto w dniu 29 września 2022 r.,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszej decyzji i bez uszczerbku dla definicji zawartych w rozporządzeniu (UE, Euratom) nr 883/2013 ("rozporządzenie w sprawie OLAF") stosuje się następujące definicje:

1)
"dochodzenie OLAF-u" oznacza dochodzenie administracyjne prowadzone przez OLAF na podstawie art. 3, 4, art. 12e ust. 1 lit. c) lub art. 12f rozporządzenia w sprawie OLAF;
2)
"osoba objęta dochodzeniem" oznacza każdą osobę lub podmiot gospodarczy, wobec których prowadzone jest dochodzenie OLAF-u;
3)
"świadek" oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która może przekazać kontrolerowi informacje istotne dla ustalenia faktów dotyczących rozpatrywanej skargi.
Artykuł  2

Przedmiot i zasady

1. 
Niniejszą decyzją ustanawia się zasady, których należy przestrzegać w odniesieniu do wnoszenia i rozpatrywania skarg składanych do kontrolera na mocy art. 9b rozporządzenia w sprawie OLAF oraz do podejmowania działań następczych w związku z tymi skargami.
2. 
Kontroler rozpatruje skargi niezależnie, również od OLAF-u i Komitetu Nadzoru, nie ingerując w przebieg toczących się dochodzeń OLAF-u.
3. 
Kontroler jest związany ogólnymi zasadami prawa UE, w tym zasadami rzetelności i dobrej administracji.
4. 
Sekretariat Komitetu Nadzoru ("Sekretariat") zapewnia kontrolerowi wszelkie niezbędne wsparcie administracyjne i prawne na potrzeby procedury postępowania ze skargami. W szczególności Sekretariat wykonuje zadania administracyjne związane z procesem rozpatrywania skarg, takie jak rejestracja skarg i powiązanych dokumentów, korespondencja administracyjna i wymiana dokumentów ze stronami.
Artykuł  3

Wnoszenie skargi

1. 
Skargi składa się na piśmie - drogą elektroniczną lub pocztą. Zdecydowanie zachęca się skarżących do korzystania z formularza skargi dostępnego na stronie internetowej kontrolera. Skarżący mają prawo do bycia reprezentowanymi lub wspomaganymi przez wybraną przez siebie osobę.
2. 
Skarżący może się posługiwać dowolnym językiem urzędowym UE: Kontroler komunikuje się ze skarżącym w tym języku. W razie konieczności, w celu przyspieszenia procedury, do czasu przetłumaczenia potrzebnych dokumentów na język skargi, kontroler może uzgodnić ze skarżącym wymianę korespondencji w innym języku UE.
3. 
Skarga zawiera wyraźne odniesienie do (i) tożsamości skarżącego, (ii) przedmiotu skargi oraz, w miarę możliwości, (iii) numeru referencyjnego dochodzenia OLAF-u będącego przedmiotem skargi. Skarga obejmuje w szczególności: (i) jasny i zwięzły opis istotnych faktów oraz (ii) jasny i zwięzły opis domniemanego(-ych) naruszenia(-ń) gwarancji proceduralnych lub zasad mających zastosowanie do dochodzeń OLAF-u. Powyższe informacje muszą być wystarczające, aby kontroler mógł ustalić zakres skargi. W razie potrzeby skarżący może załączyć do skargi odpowiednie dokumenty potwierdzające.
4. 
Skargi wniesione do kontrolera nie mają wpływu na terminy postępowania sądowego. Nie mają one również skutku zawieszającego w odniesieniu do toczącego się dochodzenia, które jest przedmiotem skargi.
Artykuł  4

Rejestracja skarg

1. 
Skargi są rejestrowane najpóźniej w dniu roboczym następującym po dniu otrzymania skargi i otrzymują niepowtarzalny numer skargi.
2. 
Po dokonaniu rejestracji kontroler przesyła skarżącemu potwierdzenie odbioru i jednocześnie przekazuje skargę dyrektorowi generalnemu OLAF.
Artykuł  5

Wstępne rozpatrzenie skargi

1. 
W terminie 10 dni roboczych od daty otrzymania skargi kontroler decyduje, czy skarga jest dopuszczalna.
2. 
Kontroler odrzuca skargę jako niedopuszczalną, jeżeli:
a)
została złożona przez osobę inną niż osoba objęta dochodzeniem;
b)
nie dotyczy ona dochodzenia OLAF-u;
c)
nie dotyczy ona domniemanego(-ych) naruszenia(-ń) gwarancji proceduralnych lub naruszenia(-ń) przepisów mających zastosowanie do dochodzeń OLAF-u;
d)
została złożona po upływie terminów określonych w art. 9b ust. 2 rozporządzenia w sprawie OLAF 5 .
3. 
Kontroler uznaje również za niedopuszczalne wszelkie skargi dotyczące kwestii wchodzących w zakres kompetencji Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD), tj. skargi dotyczące stosowania rozporządzenia 2018/1725 (UE) 6  oraz poszanowania podstawowego prawa do ochrony danych osobowych.
4. 
Kontroler bada również, w tym samym terminie, czy skarga jest ewidentnie bezzasadna, stanowi powtórzenie uprzedniej skargi lub stanowi nadużycie.
5. 
Jeżeli kontroler uzna skargę za niedopuszczalną, ewidentnie bezzasadną, stanowiącą powtórzenie lub nadużycie, zamyka sprawę i niezwłocznie informuje zarówno skarżącego, jak i dyrektora generalnego OLAF-u o powodach takiej decyzji.
Artykuł  6

Postępowanie sądowe

W przypadku gdy kontroler się dowie, że fakty przedstawione w skardze są lub były przedmiotem postępowania sądowego, zamyka sprawę i informuje o tym skarżącego i OLAF.

Artykuł  7

Postępowanie kontradyktoryjne

1. 
Kontroler nie może zakończyć oceny skargi, zanim nie wysłucha skarżącego i OLAF-u. Obie strony mają możliwość przedstawienia swojego punktu widzenia i przedłożenia wszelkich dokumentów potwierdzających. Zostają oni również poinformowani o złożeniu takich oświadczeń lub dokumentów przez drugą stronę i mają możliwość zgłoszenia uwag do nich w terminie wyznaczonym przez kontrolera.
2. 
W należycie uzasadnionych okolicznościach kontroler danych może podjąć decyzję o nieprzekazywaniu stronie informacji lub materiałów, które są istotne dla oceny skargi, jeżeli druga strona wystąpiła z wnioskiem o zachowanie poufności. Podejmując decyzję w tej sprawie, kontroler rozważa między innymi potrzebę ochrony poufności i skuteczności dochodzenia OLAF-u w świetle poszanowania zasady kontradyktoryjności. Skarżący nie może uzyskiwać dokumentów z akt sprawy OLAF-u, do których skarżący nie ma prawa dostępu na mocy innych przepisów prawnych lub do których OLAF już odmówił dostępu.
Artykuł  8

Działania w zakresie gromadzenia informacji

1. 
OLAF zapewnia kontrolerowi terminowy i odpowiedni dostęp do dokumentów związanych ze sprawą, niezbędnych do oceny skargi.
2. 
Kontroler zwraca się do OLAF-u o przedstawienie opinii na temat skargi lub jej konkretnych aspektów w określonym terminie, który zwykle nie przekracza 10 dni roboczych. OLAF może wystąpić z wnioskiem o przedłużenie tego terminu. Kontroler może zwrócić się do OLAF-u o dostarczenie dalszych informacji lub dostęp do akt sprawy (lub ich części). Kontroler może również zwrócić się do OLAF-u o dostarczenie tłumaczenia uwag na język skargi.
3. 
Kontroler zwraca się do skarżącego o przedstawienie uwag do opinii i informacji OLAF-u w terminie 5 dni roboczych. Skarżący może wystąpić z wnioskiem o przedłużenie tego terminu. Kontroler może również zwrócić się do skarżącego o dostarczenie dodatkowych informacji lub dokumentów bądź o wyjaśnienia dotyczące informacji lub dokumentów już przekazanych kontrolerowi.
4. 
Biorąc pod uwagę wkład, jaki w wyjaśnienie istotnych faktów mogą wnieść świadkowie, kontroler może zwrócić się do nich o udzielenie informacji, jeżeli takie postępowanie nie wpływa na poufność i skuteczność toczącego się dochodzenia OLAF-u oraz na prawa osób objętych dochodzeniem. Kontroler przekazuje zarówno skarżącemu, jak i OLAF-owi wszelkie zeznania świadków istotne dla skargi.
5. 
Kontroler może zażądać informacji, o których mowa w ust. 2-4, na piśmie lub w formie ustnych wyjaśnień.
Artykuł  9

Przesłuchania

1. 
Kontroler może organizować i przeprowadzać przesłuchania. Celem przesłuchań jest (i) uzyskanie informacji istotnych dla skargi lub (ii) znalezienie szybkiego rozwiązania dla skargi. Kontroler nie może prowadzić przesłuchań bez obecności zarówno OLAF-u, jak i skarżącego. Jeżeli jednak chodzi o świadków, kontroler przesłuchuje ich z wyłączeniem jawności, bez obecności OLAF i skarżącego.
2. 
Przesłuchania mogą odbywać się w siedzibie kontrolera lub wirtualnie za pośrednictwem wideokonferencji. Nie są one publiczne.
3. 
Kontroler określa datę, czas trwania i tryb przesłuchania. Kontroler zaprasza uczestników w odpowiednim czasie i podaje główne punkty przesłuchania. Skarżący może być reprezentowany lub wspierany przez swojego przedstawiciela prawnego. Kontroler jest wspierany przez kierownika sekretariatu i jego pracowników, którzy biorą udział w przesłuchaniu.
4. 
Kontroler sporządza protokół lub streszczenie przesłuchania i udostępnia go zarówno skarżącemu, jak i OLAF-owi. Obie strony mogą przedstawić swoje uwagi w terminie dwóch dni roboczych. Protokół włącza się do akt skargi.
Artykuł  10

Stwierdzenie braku naruszenia gwarancji proceduralnych lub przepisów mających zastosowanie do dochodzeń OLAF-u

Jeżeli kontroler, po dokonaniu oceny wszystkich zgromadzonych informacji i dowodów, stwierdzi, że nie udowodniono domniemanych naruszeń, zamyka sprawę i informuje o tym skarżącego i dyrektora generalnego OLAF-u.

Artykuł  11

Wezwanie do załatwienia skargi

1. 
Jeżeli kontroler stwierdzi, że OLAF nie przestrzegał przepisów, o których mowa w art. 9b ust. 1 rozporządzenia w sprawie OLAF, wzywa OLAF do podjęcia działań w celu załatwienia skargi. Kontroler może zaproponować podjęcie konkretnych działań.
2. 
OLAF informuje kontrolera o wszelkich działaniach, które zostały lub mają zostać podjęte w tym zakresie, w terminie 15 dni roboczych.
3. 
Kontroler dostarcza skarżącemu kopię odpowiedzi OLAF-u z prośbą o przedstawienie uwag w terminie 5 dni roboczych.
4. 
Jeżeli kontroler uzna rozwiązanie przedstawione przez OLAF za zadowalające, zamyka sprawę i informuje o tym OLAF i skarżącego.
Artykuł  12

Zalecenia

1. 
Jeżeli kontroler uzna rozwiązanie przedstawione przez OLAF za niezadowalające i uzna, że skarga może zostać załatwiona, wydaje zalecenie dotyczące sposobu załatwienia skargi w terminie określonym w art. 9b ust. 5 rozporządzenia w sprawie OLAF.
2. 
Jeżeli kontroler nie wyda zalecenia ani decyzji o zamknięciu sprawy w terminie określonym w art. 9b ust. 5 rozporządzenia w sprawie OLAF, uznaje się, że kontroler oddalił skargę bez wydania zalecenia.
3. 
Przed wydaniem zalecenia kontroler zasięga opinii Komitetu Nadzoru. W tym celu kontroler przygotowuje sprawozdanie zawierające wszystkie informacje niezbędne do wydania opinii przez Komitet Nadzoru. Sprawozdanie nie zawiera, w miarę możliwości, danych osobowych ani innych informacji, które mogłyby doprowadzić do identyfikacji skarżącego lub zagrozić poufności dochodzeń OLAF-u. Komitet Nadzoru udziela odpowiedzi w wyznaczonym przez kontrolera terminie, który nie może być krótszy niż 5 dni roboczych.
4. 
Kontroler zaleca OLAF-owi podjęcie, w określonym terminie, konkretnych działań w celu załatwienia skargi, w tym przynajmniej w celu zmiany lub uchylenia jego zaleceń lub sprawozdań, powtórzenia czynności dochodzeniowych lub wprowadzenia usprawnień w swoich procedurach w odniesieniu do spraw będących przedmiotem skargi. Kontroler informuje skarżącego o wydanym zaleceniu.
Artykuł  13

Działania następcze w związku z zaleceniami oraz zamknięcie

1. 
Dyrektor generalny OLAF-u informuje kontrolera o działaniach podjętych w celu wdrożenia zaleceń w terminie określonym w tych zaleceniach. W należycie uzasadnionych przypadkach dyrektor generalny OLAF-u może wystąpić z wnioskiem o przedłużenie tego terminu. Kontroler zamyka sprawę i informuje o tym OLAF i skarżącego.
2. 
Jeżeli dyrektor generalny OLAF podejmie decyzję, że nie zastosuje się do zalecenia, informuje o tym kontrolera i przedstawia główne powody swojej decyzji. Dyrektor generalny informuje o tym również skarżącego w zakresie, w jakim takie powiadomienie nie wpłynie na toczące się dochodzenie. Skarżący może zgłosić uwagi w terminie 5 dni roboczych. Po przeanalizowaniu decyzji dyrektora generalnego i ewentualnych uwag zgłoszonych przez skarżącego kontroler zamyka sprawę, przedstawiając ostateczne ustalenia.
3. 
Dyrektor generalny OLAF-u może podjąć decyzję o odstąpieniu od zalecenia, jeżeli w międzyczasie dowie się o okolicznościach dotyczących:
a)
wszelkich postępowań sądowych toczących się przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej lub sądami krajowymi, związanych z dochodzeniem OLAF-u, które jest przedmiotem skargi;
b)
ram prawnych regulujących stosunki OLAF-u z Prokuraturą Europejską (EPPO), a w szczególności spoczywającego na OLAF obowiązku zaprzestania wszelkich dochodzeń, gdy EPPO prowadzi dochodzenie w sprawie tych samych faktów. W takim przypadku dyrektor generalny OLAF-u informuje kontrolera o tych okolicznościach i ich wpływie na zalecenie.
Artykuł  14

Obowiązek współpracy

Zgodnie z zasadą lojalnej współpracy OLAF współpracuje z kontrolerem we wszystkich sprawach wchodzących w zakres kompetencji kontrolera.

Artykuł  15

Opinie doradcze

Dyrektor generalny OLAF może zwrócić się do kontrolera o opinię we wszelkich sprawach związanych z interpretacją lub stosowaniem gwarancji proceduralnych lub praw podstawowych, które wchodzą w zakres mandatu kontrolera, w tym w sprawie decyzji o odroczeniu poinformowania osoby objętej dochodzeniem na podstawie art. 9 ust. 3 rozporządzenia w sprawie OLAF. Dyrektor generalny wskazuje w takim wniosku termin, w jakim kontroler ma udzielić odpowiedzi.

Artykuł  16

Poufność i ochrona danych

1. 
Kontroler jest zobowiązany do zachowania tajemnicy zawodowej przy wykonywaniu swoich funkcji i dopilnowuje, aby informacje i dokumenty dostarczone przez OLAF były traktowane jako poufne. Kontroler zapewnia poufność dochodzeń nawet po ich zamknięciu.
2. 
Kontroler zapewnia stosowanie rozporządzenia (UE) 2018/1725. Kontroler jest w tym względzie wspomagany przez sekretariat Komitetu Nadzoru, reprezentowany przez kierownika sekretariatu, który działa jako "administrator danych" do celów rozporządzenia (UE) 2018/1725. Kontroler współpracuje również z inspektorem ochrony danych OLAF.
Artykuł  17

Wnioski o dostęp do akt skargi

Skarżący ma prawo dostępu do akt skargi, z poszanowaniem uzasadnionych interesów poufności i tajemnicy zawodowej, zgodnie z art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej. Skarżącemu nie przyznaje się dostępu do dokumentów OLAF-u, do których nie może uzyskać dostępu zgodnie z ramami prawnymi mającymi zastosowanie do dochodzeń OLAF-u. Kontroler konsultuje się z OLAF przed udzieleniem dostępu do dokumentów związanych z dochodzeniem.

Artykuł  18

Wnioski o publiczny dostęp do dokumentów

Wnioski o publiczny dostęp do dokumentów będących w posiadaniu kontrolera będą rozpatrywane zgodnie z warunkami i ograniczeniami przewidzianymi w rozporządzeniu (WE) nr 1049/2001 7  i decyzji Komisji 2001/937 z dnia 5 grudnia 2001 r. zmieniającej jej regulamin wewnętrzny 8 .

Artykuł  19

Komitet Nadzoru

1. 
Działając niezależnie od Komitetu Nadzoru, kontroler nawiązuje z nim stosunki robocze oparte na wzajemnym zaufaniu i dobrej współpracy.
2. 
Kontroler konsultuje się z Komitetem Nadzoru przed wydaniem zalecenia zgodnie z art. 12 ust. 3 niniejszych przepisów.
3. 
Bez uszczerbku dla obowiązku zapewnienia poufności dochodzeń OLAF-u, nawet po ich zamknięciu, kontroler informuje Komitet:
(i)
o wszystkich zaleceniach wydanych w następstwie opinii Komitetu;
(ii)
o wszelkich kwestiach systemowych wynikających z oceny skarg;
(iii)
o zaleceniach, do których nie zastosował się dyrektor generalny OLAF-u.
Artykuł  20

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 listopada 2022 r.

1 Dz.U. L 248 z 18.9.2013, s. 1.
2 Dz.U. C 326 z 26.10.2012, s. 391.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2020/2223 z dnia 23 grudnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 883/2013 w odniesieniu do współpracy z Prokuraturą Europejską i skuteczności dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (Dz.U. L 437 z 28.12.2020, s. 49).
4 Art. 15 rozporządzenia w sprawie OLAF.
5 Art. 9b ust. 2 stanowi: Skargi wnosi się w terminie jednego miesiąca od powzięcia przez skarżącego wiadomości o istotnych faktach stanowiących zarzucane naruszenie gwarancji proceduralnych lub przepisów, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu. W każdym razie skargi wnosi się nie później niż jeden miesiąc od zakończenia dochodzenia. Skargi dotyczące terminu, o którym mowa w art. 9 ust. 2 i 4, wnosi się jednak przed upływem terminu dziesięciu dni. o którym mowa w tych przepisach.
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
7 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43).
8 Dz.U. L 345 z 29.12.2001, s. 94.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024