Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 maja 2022 r. w sprawie działań następczych w związku z konkluzjami Konferencji w sprawie przyszłości Europy (2022/2648(RSP))

P9_TA(2022)0141
Działania następcze po Konferencji w sprawie przyszłości Europy Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 maja 2022 r. w sprawie działań następczych w związku z konkluzjami Konferencji w sprawie przyszłości Europy (2022/2648(RSP))
(2022/C 465/07)

Parlament Europejski,

- uwzględniając regulamin Konferencji w sprawie przyszłości Europy (zwanej dalej "Konferencją"), zatwierdzony przez zarząd i opublikowany na wielojęzycznej platformie cyfrowej Konferencji,

- uwzględniając konkluzje dziewięciu tematycznych grup roboczych Konferencji zatwierdzone 30 kwietnia 2022 r. na sesji plenarnej Konferencji,

- uwzględniając sprawozdanie z działalności wielojęzycznej platformy cyfrowej Konferencji w sprawie przyszłości Europy opublikowane w lutym 2022 r.,

- uwzględniając wpisy poszczególnych państw członkowskich na wielojęzycznej platformie cyfrowej Konferencji w sprawie przyszłości Europy opublikowane w lutym 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdania krajowych paneli obywatelskich i wydarzenia krajowe opublikowane na wielojęzycznej platformie cyfrowej Konferencji,

- uwzględniając sprawozdanie zawierające pomysły młodzieży na Konferencję w sprawie przyszłości Europy opublikowane w następstwie Europejskiego Spotkania Młodzieży, które odbyło się 8 i 9 października 2021 r.,

- uwzględniając zalecenia pierwszego europejskiego panelu obywatelskiego "Silniejsza gospodarka, sprawiedliwość społeczna i zatrudnienie / Edukacja, kultura, młodzież i sport / Transformacja cyfrowa",

- uwzględniając zalecenia drugiego europejskiego panelu obywatelskiego "Demokracja europejska / Wartości i prawa, praworządność, bezpieczeństwo",

- uwzględniając zalecenia trzeciego europejskiego panelu obywatelskiego "Zmiana klimatu, środowisko / Zdrowie",

- uwzględniając zalecenia czwartego europejskiego panelu obywatelskiego "UE w świecie / Migracja",

- uwzględniając swoją rezolucję z 15 stycznia 2020 r. w sprawie stanowiska Parlamentu Europejskiego dotyczącego Konferencji w sprawie przyszłości Europy 1 ,

- uwzględniając swoje rezolucje: z 16 lutego 2017 r. w sprawie poprawy funkcjonowania Unii Europejskiej dzięki wykorzystaniu potencjału Traktatu z Lizbony 2 , z 16 lutego 2017 r. w sprawie ewentualnych zmian i dostosowań w obecnej strukturze instytucjonalnej Unii Europejskiej 3 , z 13 lutego 2019 r. w sprawie stanu debaty nad przyszłością Europy 4  oraz z 26 listopada 2020 r. w sprawie oceny wyborów europejskich 5 ,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że w porównaniu z warunkami, w których rozpoczęła się Konferencja, w Unii Europejskiej panuje obecnie bezprecedensowa sytuacja, dlatego konieczny jest nowy impuls dla integracji europejskiej i jeszcze bardziej zdecydowane wspólne działania i solidarność, ponieważ na kontynent europejski powraca wojna;

B. mając na uwadze, że UE będzie oceniana według jej zdolności do wyjścia z obecnego kryzysu i w związku z tym powinna dążyć do tego, by stać się silniejszą;

C. mając na uwadze, że Parlament Europejski w pełni zaangażował się w Konferencję i jest głęboko przekonany, że UE trzeba zreformować, aby mogła stawić czoła nie tylko obecnym, ale również przyszłym wyzwaniom;

D. mając na uwadze, że w konkluzjach Konferencji trzeba będzie uwzględnić również wszystkie skutki inwazji Rosji na Ukrainę w już i tak bardzo trudnej sytuacji po pandemii;

E. mając na uwadze, że z wniosków będących efektem uczestnictwa obywatelskiego, przełożonych na końcowe konkluzje Konferencji, wynika, że Unia Europejska musi stać się bardziej demokratyczna, bezpieczna, skuteczna, zamożna, sprawiedliwsza, bardziej zrównoważona, bardziej zdolna do działania i bardziej wpływowa na świecie;

F. mając na uwadze, że UE powinna mieć wystarczające i odpowiednie środki do osiągnięcia wyżej wymienionych celów, co ponownie uwypukla potrzebę poprawy funkcjonowania instytucji;

G. mając na uwadze, że w związku z tym UE powinna uzyskać narzędzia, które pozwoliłyby jej reagować na ważne wyzwania transnarodowe w dziedzinie bezpieczeństwa, zdrowia, zmiany klimatu i środowiska, migracji, cyfryzacji, obronności, opodatkowania, zwalczania nierówności, polityki gospodarczej i społecznej oraz geopolityki;

H. mając na uwadze, że do wdrożenia zaleceń i spełnienia oczekiwań wynikających z uczestnictwa obywatelskiego konieczne jest oprócz wniosków ustawodawczych rozpoczęcie procesu reform instytucjonalnych;

I. mając na uwadze, że nowe strategie polityczne, a w niektórych przypadkach zmiany traktatu, są konieczne nie jako środki same w sobie, lecz w interesie wszystkich Europejczyków, w dążeniu do przekształcenia UE w sposób gwarantujący jej otwartą strategiczną autonomię, bezpieczeństwo, zrównoważony rozwój i konkurencyjność, poprawę warunków życia i pracy oraz poszanowanie praworządności i praw podstawowych;

J. mając na uwadze, że Konferencja po raz kolejny pokazuje, że każda reforma Unii wymaga pełnego zaangażowania Parlamentu, Komisji, Rady i odpowiednich zainteresowanych stron, a także bezpośredniego zaangażowania obywateli;

K. mając na uwadze, że doświadczenia Konferencji potwierdzają, jak ważne jest wzmocnienie wszystkich możliwych kanałów dialogu i współpracy między Parlamentem Europejskim a parlamentami narodowymi;

1. z zadowoleniem przyjmuje konkluzje Konferencji zatwierdzone na sesji plenarnej 30 kwietnia 2022 r.;

2. wyraża zadowolenie z ambitnych i konstruktywnych wniosków sformułowanych przez Konferencję w oparciu o zalecenia i pomysły europejskich i krajowych paneli obywatelskich, Europejskiego Spotkania Młodzieży i platformy internetowej; przyjmuje z zadowoleniem, że konkluzje Konferencji opracowano przy pełnym zaangażowaniu obywatelskim, i podkreśla znaczenie udziału obywateli w demokracji europejskiej;

3. uważa, że Konferencja zaowocowała innowacyjnym i udanym uczestnictwem obywateli europejskich oraz stworzyła dodatkową okazję dla instytucji europejskich do kompleksowego dialogu z obywatelami, parlamentami krajowymi, władzami regionalnymi i lokalnymi, partnerami społecznymi i organizacjami społeczeństwa obywatelskiego na temat przyszłości Unii;

4. podkreśla znaczenie parlamentarnego wymiaru Konferencji i wyraża chęć wspierania i wzmacniania dialogu i współpracy między parlamentami narodowymi a Parlamentem Europejskim;

5. uważa, że większa rola w procesie decyzyjnym UE idzie w parze z bardziej demokratycznymi, przejrzystymi i odpowiedzialnymi instytucjami UE; popiera ponadto stałe zaangażowanie obywatelskie i konsultacje z obywatelami w tym procesie;

6. wskazuje, że ostatnie kryzysy wymagają wspólnych europejskich rozwiązań; uważa, że Konferencja stanowiła wyjątkową okazję do przedstawienia UE perspektywicznych propozycji w tym zakresie;

7. uważa, że rosyjska agresja na Ukrainę dowodzi, że potrzebna jest silniejsza geopolityczna UE, przemawiająca jednym głosem na świecie i prowadząca wspólną politykę w dziedzinie bezpieczeństwa, obrony, energii i migracji, opartą na wspólnych działaniach i pełnej solidarności;

8. przypomina, że w odpowiedzi na pandemię COVID-19 UE wykazała się zdolnością do działania i promowania innowacyjnych i wspólnych rozwiązań w zakresie zdrowia, wzrostu gospodarczego i spójności społecznej; jest zdania, że te pozytywne działania trzeba przekształcić w nowe stałe ramy instytucjonalne i polityczne;

9. podkreśla, że konkluzje Konferencji wskazują, że UE musi pilnie zacząć odgrywać przywódczą rolę w przeciwdziałaniu zmianie klimatu, ochronie różnorodności biologicznej i promowaniu zrównoważonego rozwoju;

10. podkreśla, że konkluzje Konferencji i oczekiwania obywateli trzeba realizować przez podjęcie prac nad ambitnymi zmianami w niektórych z naszych najważniejszych strategii politycznych;

11. uważa, że pogłębioną integrację polityczną i prawdziwą demokrację, jak podkreślono w konkluzjach Konferencji, można osiągnąć dzięki prawu inicjatywy ustawodawczej Parlamentu Europejskiego i zniesieniu jednomyślności w Radzie;

12. przyznaje, że konkluzje Konferencji wymagają zmiany traktatu, m.in. jeśli chodzi o uproszczenie struktury instytucjonalnej UE, większej przejrzystości i rozliczalności w procesie decyzyjnym oraz zastanowienia się na nowo nad kompetencjami UE;

13. popiera - zgodnie z tym, co podkreślono we wnioskach grup roboczych Konferencji - przejście na model zrównoważonego i odpornego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu, wzmocnienie konkurencyjności i odporności gospodarki UE, ze szczególnym uwzględnieniem MŚP jako podstawy naszej gospodarki, oraz sprawdzian konkurencyjności, pełne wdrożenie Europejskiego filaru praw socjalnych, w tym jego ważnych głównych celów na 2030 r., protokół w sprawie postępu społecznego oraz promowanie ukierunkowanych na przyszłość inwestycji z naciskiem na sprawiedliwą, zieloną i cyfrową transformację, o silnym wymiarze społecznym, obejmującym równouprawnienie płci, z uwzględnieniem również przykładów NextGenerationEU i europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej (SURE);

14. uważa, że dla realizacji postulatów obywateli zasadnicze znaczenie ma skupienie się na działaniach następczych w związku z konkluzjami Konferencji; oczekuje, że wszystkie instytucje europejskie zobowiążą się do przyjęcia konstruktywnego i ambitnego podejścia, zgodnie z ich odpowiednimi funkcjami i kompetencjami, na każdym etapie działań następczych, w tym poprzez składanie wniosków ustawodawczych;

15. jest gotów odegrać swoją rolę i zapewnić odpowiednie działania następcze w związku z wynikami Konferencji; postuluje w związku z tym zwołanie konwentu w drodze uruchomienia procedury zmiany traktatów przewidzianej w art. 48 Traktatu o Unii Europejskiej i wzywa Komisję Spraw Konstytucyjnych do odpowiedniego wszczęcia niezbędnej procedury;

16. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Dz.U. C 270 z 7.7.2021, s. 71.
2 Dz.U. C 252 z 18.7.2018, s. 215.
3 Dz.U. C 252 z 18.7.2018, s. 201.
4 Dz.U. C 449 z 23.12.2020, s. 90.
5 Dz.U. C 425 z 20.10.2021, s. 98.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024