15 września 2022 r. Komisja Europejska przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie horyzontalnych wymogów cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do produktów z elementami cyfrowymi i zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/1020 1 (zwany dalej "wnioskiem").
EIOD z zadowoleniem przyjmuje wniosek i w pełni popiera jego ogólny cel, jakim jest poprawa funkcjonowania rynku wewnętrznego poprzez ustanowienie jednolitych ram prawnych w zakresie zasadniczych wymogów cyberbezpieczeństwa dotyczących wprowadzania do obrotu w Unii produktów z elementami cyfrowymi.
EIOD przypomina, że zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. f) RODO bezpieczeństwo jest jedną z głównych zasad związanych z przetwarzaniem danych osobowych. W art. 32 RODO doprecyzowano ten obowiązek, który odnosi się zarówno do administratorów, jak i podmiotów przetwarzających, w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. W związku z tym EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zasady bezpieczeństwa i minimalizacji danych są już zawarte w zasadniczych wymogach cyberbezpieczeństwa wymienionych w załączniku I do wniosku. Ponadto EIOD stanowczo zaleca włączenie zasady uwzględniania ochrony danych w fazie projektowania oraz domyślnej ochrony danych do podstawowych wymogów w zakresie cyberbezpieczeństwa produktów z elementami cyfrowymi.
Motyw 17 zawiera bardzo ważne przepisy dotyczące zarządzania, które nie znajdują odzwierciedlenia w części operacyjnej wniosku. W związku z tym w części operacyjnej wniosku EIOD zaleca określenie wszystkich aspektów związanych ze stworzeniem synergii zarówno w zakresie normalizacji, jak i certyfikacji cyberbezpieczeństwa, a także synergii między niniejszym wnioskiem a unijnym prawem o ochronie danych w obszarze nadzoru rynku i egzekwowania przepisów. Ponadto EIOD uznaje, że konieczne jest doprecyzowanie, że wniosek nie będzie miał wpływu na stosowanie obowiązujących przepisów UE regulujących przetwarzanie danych osobowych, w tym na zadania i uprawnienia niezależnych organów nadzorczych właściwych do monitorowania zgodności z tymi instrumentami.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt, że przepis ten uznaje przetwarzanie danych osobowych jako funkcję krytyczną i wrażliwą i może w związku z tym wymagać uzyskania europejskiego certyfikatu cyberbezpieczeństwa w ramach europejskiego programu certyfikacji cyberbezpieczeństwa odpowiednich produktów wysoce krytycznych z elementami cyfrowymi. Jednocześnie EIOD zaleca wyjaśnienie w motywie wniosku, że uzyskanie europejskiej certyfikacji cyberbezpieczeń- stwa na podstawie wniosku nie gwarantuje zgodności z RODO.
Ponadto EIOD z zadowoleniem przyjmuje proponowane sankcje, które są podobne do sankcji przewidzianych w RODO za naruszenie art. 32 RODO dotyczącego bezpieczeństwa przetwarzania, gdzie maksymalna grzywna wynosi 2,5 % światowego rocznego obrotu. W związku z tym wniosek mógłby służyć jako kolejny rodzaj ochrony osób fizycznych mieszkających w państwach członkowskich UE, w powiązaniu z przepisami RODO.
1. WPROWADZENIE
1. 15 września 2022 r. Komisja Europejska przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie horyzontalnych wymogów cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do produktów z elementami cyfrowymi i zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/1020.
2. Wniosek ma na celu poprawę funkcjonowania rynku wewnętrznego poprzez ustanowienie jednolitych ram prawnych w zakresie zasadniczych wymogów cyberbezpieczeństwa dotyczących wprowadzania do obrotu w Unii produktów z elementami cyfrowymi 2 . W szczególności wniosek ma na celu określenie warunków brzegowych dla rozwoju bezpiecznych produktów z elementami cyfrowymi poprzez zapewnienie, aby sprzęt i oprogramowanie były wprowadzane do obrotu z mniejszą liczbą podatności, a także aby producenci poważnie traktowali bezpieczeństwo w całym cyklu życia produktu. Jego celem jest również stworzenie warunków umożliwiających użytkownikom uwzględnianie cyberbezpieczeństwa przy wyborze produktów z elementami cyfrowymi i korzystaniu z nich 3 .
3. W związku z powyższym wniosek zawiera 4 :
- przepisy dotyczące wprowadzania do obrotu produktów z elementami cyfrowymi w celu zapewnienia cyberbez- pieczeństwa takich produktów;
- zasadnicze wymogi dotyczące projektowania, opracowywania i produkcji produktów z elementami cyfrowymi oraz obowiązki podmiotów gospodarczych w odniesieniu do tych produktów w zakresie cyberbezpieczeństwa;
- zasadnicze wymogi dotyczące procedur postępowania w przypadku wykrycia podatności wprowadzonych przez producentów w celu zapewnienia cyberbezpieczeństwa produktów z elementami cyfrowymi w całym cyklu życia oraz obowiązki podmiotów gospodarczych w odniesieniu do tych procedur;
- przepisy dotyczące nadzoru rynku i egzekwowania wyżej wymienionych przepisów i wymogów.
4. Ramy UE obejmują szereg horyzontalnych aktów prawnych, które obejmują niektóre aspekty związane z cyberbezpie- czeństwem z różnych punktów widzenia (produkty, usługi, zarządzanie kryzysowe i przestępstwa). W 2013 r. weszła w życie dyrektywa dotycząca ataków na systemy informatyczne 5 , w której dokonano harmonizacji kar za niektóre przestępstwa dotyczące systemów informatycznych. W sierpniu 2016 r. dyrektywa (UE) 2016/1148 6 w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii (dyrektywa NIS) weszła w życie jako pierwszy ogólnounijny akt prawny dotyczący cyberbezpieczeństwa. Rewizja tego aktu zaowocowała przyjęciem dyrektywy NIS2 i zawiesiła jeszcze wyżej poprzeczkę, jeśli chodzi o cyberbezpie- czeństwo usług ICT. W 2019 r. wszedł w życie unijny akt dotyczący cyberbezpieczeństwa 7 , którego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa produktów ICT, usług ICT i procesów ICT poprzez wprowadzenie dobrowolnych europejskich ram certyfikacji cyberbezpieczeństwa.
5. Niniejszą opinię EIOD wydano w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską dnia 15 września 2022 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 EUDPR. Europejski Inspektor Ochrony Danych z zadowoleniem przyjmuje odniesienie się do tych konsultacji w motywie 71 wniosku. W tym względzie EIOD z zadowoleniem zauważa, że uprzednio przeprowadzono już z nim nieformalne konsultacje, zgodnie z motywem 60 EUDPR.
3. WNIOSKI
31. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące zalecenia:
(1) uwzględnienie ochrony danych w fazie projektowania oraz domyślnej ochrony danych w kluczowych wymogach cyberbezpieczeństwa produktów z elementami cyfrowymi;
(2) wyjaśnienie w preambule znaczenia produktów z elementami cyfrowymi, które wykonują operacje kryptograficzne - w tym szyfrowanie odpowiednich danych odłożonych i danych przesyłanych oraz pseudonimizację - które są niezbędne do zapewnienia skutecznego bezpieczeństwa informacji, cyberbezpieczeństwa, ochrony danych i prywatności;
(3) dodanie do załącznika II materialnych i niematerialnych produktów z elementami cyfrowymi do przeprowadzania operacji kryptograficznych;
(4) usunięcie rozporządzenia (UE) 2017/745 8 z wykazu aktów prawnych wyłączonych ze stosowania wniosku;
(5) wyraźne wyjaśnienie we wniosku elementów zasadniczych wymagań, o których mowa w art. 3 ust. 3 lit. e) dyrektywy 2014/53/UE 9 w sprawie danych osobowych i prywatności;
(6) określenie w części operacyjnej wniosku praktycznych aspektów związanych z tworzeniem synergii zarówno w zakresie normalizacji, jak i certyfikacji cyberbezpieczeństwa, a także synergii między niniejszym wnioskiem a unijnymi przepisami prawa o ochronie danych w dziedzinie nadzoru rynku i egzekwowania przepisów;
(7) doprecyzowanie, że wniosek nie będzie miał wpływu na stosowanie obowiązujących przepisów UE regulujących przetwarzanie danych osobowych, w tym na zadania i uprawnienia niezależnych organów nadzorczych właściwych do monitorowania zgodności z tymi aktami;
(8) dodanie odpowiednich definicji "bezpłatnego oprogramowania", "otwartego oprogramowania" oraz "bezpłatnego i otwartego oprogramowania";
(9) wyjaśnienie w motywie wniosku, że uzyskanie europejskiej certyfikacji cyberbezpieczeństwa na podstawie wniosku nie gwarantuje zgodności z RODO.
Bruksela, 9 listopada 2022 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.452.23 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie horyzontalnych wymogów cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do produktów z elementami cyfrowymi i zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/1020 [Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu] |
| Data aktu: | 29/11/2022 |
| Data ogłoszenia: | 29/11/2022 |