Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 kwietnia 2022 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2023 (2021/2227(BUI))

P9_TA(2022)0127
Preliminarz dochodów i wydatków Parlamentu na rok budżetowy 2023 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 kwietnia 2022 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2023 (2021/2227(BUI))
(2022/C 434/28)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1  ("rozporządzenie finansowe"),

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 ,

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 3 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1023/2013 z dnia 22 października 2013 r. zmieniające regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej i warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej 4 ,

- uwzględniając wnioski z posiedzeń Prezydium Parlamentu Europejskiego w dniach 4 października 2021 r. i 22 listopada 2021 r.,

- uwzględniając konkluzje Rady z posiedzenia 10 grudnia 2021 r. w sprawie dodatkowych działań na rzecz zwiększenia odporności i przeciwdziałania zagrożeniom hybrydowym,

- uwzględniając prognozę gospodarczą Komisji na zimę 2022 r., opublikowaną 10 lutego 2022 r.,

- uwzględniając pismo wysłane 7 lipca 2020 r., w którym posłowie do PE wezwali przewodniczącego Davida Sassolego i sekretarza generalnego Klausa Wellego do poprawy zrównoważonej i bezpiecznej aktywnej mobilności w Parlamencie Europejskim;

- uwzględniając śródterminową strategię EMAS na rok 2024 przyjętą przez komitet sterujący ds. zarządzania środowiskowego w Brukseli w dniu 15 grudnia 2020 r.,

- uwzględniając wymogi dotyczące dodatkowości zawarte w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (dyrektywa w sprawie odnawialnych źródeł energii), w szczególności jej motyw 90 i art. 27,

- uwzględniając komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności - europejski transport na drodze ku przyszłości (COM(2020)0789), w szczególności jego pkt 9 dotyczący transportu zbiorowego,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 29 kwietnia 2021 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2022 5 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 21 października 2021 r. dotyczącą stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 6 ,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 7  i wspólne oświadczenia uzgodnione między Parlamentem, Radą i Komisją, które zostały do niego załączone,

- uwzględniając sprawozdanie sekretarza generalnego dla Prezydium dotyczące sporządzenia wstępnego projektu preliminarza budżetowego Parlamentu na rok budżetowy 2023,

- uwzględniając wstępny projekt preliminarza budżetowego sporządzony przez Prezydium w dniu 7 marca 2022 r. zgodnie z art. 25 ust. 7 oraz art. 102 ust. 1 Regulaminu,

- uwzględniając projekt preliminarza budżetowego sporządzony przez Komisję Budżetową zgodnie z art. 102 ust. 2 Regulaminu,

- uwzględniając art. 102 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0087/2022),

A. mając na uwadze, że budżet zaproponowany 14 lutego 2022 r. przez Sekretarza Generalnego we wstępnym projekcie preliminarza budżetowego Parlamentu na rok 2023 zakłada wzrost o 4,9 %;

B. mając na uwadze, że w swojej prognozie gospodarczej na zimę 2022 r. Komisja obliczyła, że stopa inflacji w UE wyniosła w ostatnim kwartale 2021 r. 4,9 %, a w całym roku 2,9 %; mając na uwadze, że Komisja szacuje, iż po szczycie w 2021 r. i na początku 2022 r. inflacja ustabilizuje się na poziomie 3,9 % w 2022 r. i 1,9 % w 2023 r.; mając na uwadze, że poziom inflacji na 2023 r. jest obecnie bardzo niestabilny i wysoce nieprzewidywalny; mając na uwadze, że Komisja Budżetowa będzie monitorować jej rozwój i w razie potrzeby odpowiednio reagować;

C. mając na uwadze, że wiarygodność Parlamentu i posłów w oczach obywateli europejskich zależy od zdolności Parlamentu do zapewnienia jakości prac legislacyjnych i kontrolnych oraz informowania o ich wynikach; mając na uwadze, że PE musi również dawać przykład na tle innych instytucji i w związku z tym planować i realizować swoje wydatki w rozważny i efektywny sposób oraz odzwierciedlać dominujące realia gospodarcze;

D. mając na uwadze, że budżet powinien być określony w oparciu o realistyczne przesłanki, powinien być spójny z zasadą dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami;

E. mając na uwadze, że sprawą najwyższej wagi jest ochrona demokratycznego głosu Parlamentu, w szczególności biorąc pod uwagę obecną sytuację geopolityczną, zwłaszcza nielegalną napaść wojenną Rosji na Ukrainę i zbliżające się wybory do Parlamentu; mając na uwadze, że cyberzagrożenia wobec Parlamentu, w tym ze strony grup wspieranych przez państwo, rosną wykładniczo zarówno pod względem liczby, jak i złożoności; mając na uwadze, że zgodnie z normami branżowymi 10 % łącznego budżetu na technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) powinno być przeznaczane na cyberbezpieczeństwo; mając na uwadze, że Prezydium zatwierdziło na posiedzeniu 4 października 2021 r. utworzenie w Dyrekcji Generalnej ds. Innowacji i Wsparcia Technologicznego (DG ITEC) nowej dyrekcji ds. cyberbezpieczeństwa, a w szczególności działu ds. zagrożeń dla cyberbezpieczeństwa, monitorowania ryzyka i sprawozdawczości w zakresie ochrony danych, a także przydzielenie niezbędnych zasobów;

F. mając na uwadze, że cyberataki stanowią zagrożenie nie tylko dla Parlamentu, ale również dla wszystkich instytucji Unii; mając na uwadze, że współpraca międzyinstytucjonalna ma kluczowe znaczenie dla odpowiedniego zapobiegania takim zagrożeniom, ich wykrywania i monitorowania oraz reagowania na nie; mając na uwadze, że dyrektor generalny DG

ITEC jest przewodniczącym zespołu reagowania na incydenty komputerowe (CERT-UE), międzyinstytucjonalnego organu w dziedzinie cyberbezpieczeństwa; mając na uwadze, że Parlament jest mocno zaangażowany w poszukiwanie dodatkowych synergii i współpracy z innymi instytucjami, m.in. poprzez budowanie zdolności CERT-UE dzięki oddelegowaniu dwóch urzędników służby cywilnej Parlamentu, zgodnie z ustaleniami podjętymi na posiedzeniu Prezydium 4 października 2021 r.;

G. mając na uwadze, że cyberataki stanowią tylko jeden rodzaj cyberzagrożeń; mając na uwadze, że zagrożenia hybrydowe są obecnie głównymi zagrożeniami dla Parlamentu i innych instytucji Unii; mając na uwadze, że zagrożenia hybrydowe obejmują cyberataki, szpiegostwo, ingerencję w wybory i kampanie dezinformacyjne, w tym w mediach społecznościowych; mając na uwadze, że we wnioskach z posiedzenia w dniu 10 grudnia 2021 r. w sprawie uzupełniających wysiłków na rzecz zwiększenia odporności i zwalczania zagrożeń hybrydowych Rada wezwała instytucje, organy i agencje Unii, przy wsparciu państw członkowskich, do zapewnienia zdolności Unii do ochrony jej integralności oraz do zwiększenia bezpieczeństwa unijnych sieci informacyjnych i komunikacyjnych oraz procesów decyzyjnych przed wszelkiego rodzaju szkodliwymi działaniami, na podstawie kompleksowej oceny zagrożeń; mając na uwadze, że na posiedzeniu 22 listopada 2021 r. Prezydium zatwierdziło reorganizację Dyrekcji Generalnej ds. Bezpieczeństwa i Ochrony (DG SAFE), polegającą na utworzeniu nowej dyrekcji ds. technologii i informacji w dziedzinie bezpieczeństwa, która ma obejmować i koordynować kontakty operacyjne i wymianę informacji ze służbami bezpieczeństwa innych instytucji, organów i agencji Unii, a także ze służbami policyjnymi i służbami bezpieczeństwa państw przyjmujących i innych państw członkowskich, uzupełniając działania obronne DG ITEC w dziedzinie cyberbezpieczeństwa;

H. mając na uwadze, że frekwencja w wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2019 r. wzrosła o osiem punktów procentowych w porównaniu z wyborami w 2014 r.; mając na uwadze, że 2023 r. jest ważnym rokiem przygotowań do wyborów w 2024 r.;

I. mając na uwadze, że w strategii w zakresie nieruchomości na okres po 2019 r. skoncentrowano się na potrzebach, które nie zostały jeszcze w wystarczającym stopniu uwzględnione, takich jak dostosowanie infrastruktury do modernizacji modeli posiedzeń parlamentarnych, bliskość, w szczególności dzięki włączeniu "Europa Experience" do biur kontaktowych, stałe zwiększanie bezpieczeństwa budynków Parlamentu i wzajemne połączenia między centralnymi budynkami oraz potrzeba utrzymania budynków w celu spełnienia obecnych norm bezpieczeństwa i rzeczywistych potrzeb ich użytkowników;

Ogólne ramy

1. przypomina, że największa część budżetu Parlamentu jest ustalana na podstawie obowiązków statutowych lub umownych; zauważa, że 65 % budżetu podlega corocznej indeksacji, co oznacza wzrost o 67 mln EUR w 2023 r. zgodnie ze wstępnym projektem preliminarza budżetowego zaproponowanym przez Sekretarza Generalnego 14 lutego 2022 r.; przypomina, że według obecnych prognoz Komisji indeksacja wynagrodzeń, zgodnie z regulaminem pracowniczym i Statutem posła do Parlamentu Europejskiego, wyniesie odpowiednio 4,3 % na lipiec 2022 r., 1,1 % na kwiecień 2023 r. i 2,6 % na lipiec 2023 r.; zauważa, że w świetle obecnych perspektyw gospodarczych Parlament przewidział indeksację wynagrodzeń w wysokości 6 % od lipca 2022 r.; przypomina, że zgodnie z prognozami Komisji w budżecie na 2022 r. przewidziano indeksację wynagrodzeń w wysokości zaledwie 2,5 % w 2022 r.;

2. popiera porozumienie osiągnięte w ramach postępowania pojednawczego między Prezydium a Komisją Budżetową w dniu 30 marca 2022 r., zgodnie z którym wzrost w stosunku do budżetu na 2022 r. wyniesie 6,24 %, co odpowiada ogólnemu poziomowi preliminarza w wysokości 2 244 696 416 EUR na 2023 r., nastąpi obniżenie poziomu wydatków we wstępnym projekcie preliminarza zatwierdzonego przez Prezydium w dniu 7 marca 2022 r. o 33,96 mln EUR, zostanie zapewnione 60 nowych stanowisk związanych z cyberbezpieczeństwem i bezpieczeństwem, ale konieczne będzie wystąpienie jedynie o 52 dodatkowe stanowiska w planie zatrudnienia na 2023 r., ponieważ 8 stanowisk zostaje przesuniętych z innych służb administracyjnych, oraz o odpowiednie zmniejszenie środków zaproponowanych w następujących liniach budżetowych:

1 0 0 4 - Zwykłe koszty podróży, 1 2 0 0 - Wynagrodzenia i zwroty kosztów, 1 4 0 5 - Wydatki na tłumaczenia ustne, 1 4 2 - Zewnętrzne usługi tłumaczeniowe, 2 0 0 7 - Budowa budynków i zagospodarowanie pomieszczeń służbowych, 2 1 0 2 - Informatyka i telekomunikacja - Zwykłe działania związane z ogólnym wsparciem dla użytkowników, 2 1 0 3 - Informatyka i telekomunikacja - Zwykłe działania związane z zarządzaniem aplikacjami ICT, 2 1 0 4 - Informatyka i telekomunikacja - Inwestycje w infrastrukturę, 2 1 0 5 - Informatyka i telekomunikacja - Inwestycje w projekty, 2 1 2 - Meble, 2 1 4 - Wyposażenie i instalacje techniczne, 2 1 6 - Przewóz posłów, innych osób i towarów, 2 3 7 - Przeprowadzki, 2 3 8 - Inne wydatki operacyjnoadministracyjne, 3 0 0 - Koszty podróży służbowych pracowników i przejazdów pomiędzy trzema miejscami pracy, 3 2 0 - Pozyskiwanie opinii ekspertów, 3 2 1 - Wydatki na Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, w tym na bibliotekę, archiwa historyczne, weryfikację rozwiązań naukowych i technologicznych (STOA) oraz Europejskie Centrum Mediów Naukowych, 3 2 4 1 - Publikacje w formie cyfrowej i tradycyjnej, 3 2 4 2 - Wydatki na informację publiczną oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym, 3 2 4 3 - Centra dla zwiedzających Parlamentu Europejskiego, 3 2 4 4 - Organizacja pobytu i przyjmowanie grup odwiedzających, program Euroscola i zapraszanie przedstawicieli środowisk opiniotwórczych z państw trzecich, 3 2 4 8 - Wydatki na informację audiowizualną, 4 0 0 - Wydatki administracyjne związane z działalnością polityczną i informacyjną grup politycznych i posłów niezrzeszonych

ponadto z uwagi na nadzwyczajny wpływ kryzysu międzynarodowego na inflację, wydatki ustawowe oraz potrzebę wzmocnienia odporności Parlamentu, w szczególności poprzez inwestowanie w bezpieczeństwo i cyberbezpieczeństwo, należy zwiększyć poziom wydatków we wstępnym projekcie preliminarza zatwierdzonym przez Prezydium 7 marca 2022 r. o 62 mln EUR oraz odpowiednio zwiększyć środki zaproponowane w następujących liniach budżetowych:

1 0 0 0 - Wynagrodzenia, 1 0 0 4 - Zwykłe koszty podróży, 1 0 0 5 - Inne koszty podróży, 1 0 0 6 - Zwrot kosztów ogólnych, 1 0 2 - Odprawy przejściowe, 1 0 3 0 - Emerytury z tytułu wysługi lat (ZKDP), 1 0 3 1 - Renty inwalidzkie (ZKDP), 1 0 3 2 - Renty rodzinne (ZKDP), 1 2 0 0 - Wynagrodzenia i świadczenia, 1 4 0 0 - Inni pracownicy - Sekretariat Generalny i grupy polityczne, 1 4 0 1 - Inni pracownicy - Bezpieczeństwo, 1 4 0 2 - Inni pracownicy - Kierowcy w Sekretariacie Generalnym, 1 4 0 5 - Wydatki na tłumaczenia ustne, 2 0 2 4 - Zużycie energii, 2 1 0 4 - Informatyka i telekomunikacja - Inwestycje w infrastrukturę, 4 2 2 - Wydatki na pomoc parlamentarną;

3. uważa, że ogólny wzrost o 6,24 % w porównaniu z 2022 r. należy postrzegać jako wzrost o 2,46 % w przypadku części w podlegającej normalnym warunkom oraz, ze względu na obecną wyjątkową sytuację, wzrost o 79,8 mln EUR, odpowiadający części kryzysowej przeznaczonej na pokrycie wyjątkowej inflacji, wynikającego z niej wzrostu wydatków ustawowych oraz inwestycji w bezpieczeństwo i cyberbezpieczeństwo.

4. podkreśla, że w ostatnich latach stopa wzrostu budżetu Parlamentu była niższa niż stopa wzrostu w dziale 7; zauważa, że Parlament nie wykorzystał 20 % środków z działu 7, do których jest uprawniony;

5. podkreśla, że wszystkie instytucje Unii muszą przestrzegać dyscypliny budżetowej przy ustalaniu swoich potrzeb finansowych na następny rok;

Ochrona przed rosnącymi zagrożeniami hybrydowymi

6. podkreśla, że cyberbezpieczeństwo Parlamentu jest kluczowym priorytetem, zwłaszcza w świetle obecnych napięć geopolitycznych; postanawia zatem poprzeć wniosek sekretarza generalnego, aby wzmocnić DG ITEC o 40 stanowisk w celu zwiększenia zdolności Parlamentu w zakresie cyberobrony i osiągnięcia odpowiedniego poziomu zdolności wewnętrznych; przypomina, że w wieloletnich ramach finansowych na lata 2014-2020 liczba pracowników Parlamentu została ogółem zmniejszona o 6 %, a ciężar tej redukcji poniosła głównie administracja Parlamentu; uważa, że konieczne jest zwiększenie zasobów Parlamentu w zakresie bezpieczeństwa w celu ochrony integralności jego systemów ICT; zwraca uwagę, że utworzenie tych 40 stanowisk będzie odpowiadać kwocie 4,3 mln EUR w budżecie na 2023 r., a inwestycje w wysokości 5 mln EUR w operacje i inwestycje w dziedzinie cyberbezpieczeństwa zostaną zapisane w budżecie na 2023 r.;

7. w tym kontekście ponownie zwraca się do odpowiednich służb o zintegrowanie i wdrożenie rozwiązań w zakresie komunikacji natychmiastowej i spotkań wirtualnych opartych na otwartym oprogramowaniu, prowadzonych na serwerach Parlamentu i umożliwiających bezpieczną komunikację, takich jak Matrix i Jitsi, w celu znacznego zwiększenia poufności komunikacji wewnętrznej;

8. uważa, że współpraca międzyinstytucjonalna ma zasadnicze znaczenie dla zwiększenia synergii między administracjami i odpowiedniej ochrony instytucji Unii przed zagrożeniami cybernetycznymi; zdecydowanie popiera tymczasowe oddelegowanie 2 stanowisk AD (z 40 dodatkowych stanowisk w dziedzinie cyberbezpieczeństwa) do CERT-UE wraz z dodatkowym rocznym budżetem w wysokości 1 564 mln EUR; uważa, że zwiększenie zdolności Parlamentu w zakresie cyberbezpieczeństwa przyniesie korzyści wszystkim instytucjom dzięki lepszemu zapobieganiu zagrożeniom cybernetycznym, ich wykrywaniu, dzieleniu się informacjami w tym zakresie i ochronie interesów Unii przed zagrożeniami cybernetycznymi, w tym dzięki nowemu wnioskowi Komisji dotyczącemu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki dotyczące wysokiego poziomu cyberbezpieczeństwa w instytucjach, organach, urzędach i agencjach Unii;

9. przypomina, że zagrożenia ewoluują w kierunku zagrożeń hybrydowych; zdecydowanie popiera utworzenie 20 dodatkowych stanowisk dla DG SAFE w celu wzmocnienia zdolności Parlamentu do wykrywania nowych zagrożeń o charakterze hybrydowym, zapobiegania im i reagowania na nie oraz w celu modernizacji i cyfryzacji procesów bezpieczeństwa; odnotowuje powstanie międzyinstytucjonalnej grupy zadaniowej ds. kontrwywiadu ludzkiego, cyfrowego i hybrydowego, której zadaniem jest zacieśnienie współpracy między instytucjami Unii oraz koordynacja ze służbami wywiadowczymi i służbami bezpieczeństwa państw członkowskich;

10. wzywa sekretarza generalnego, by wykorzystał możliwe synergie do zwiększenia wydajności administracji oraz przeanalizował, w jaki sposób cyfryzacja i nowe modele pracy przyczyniają się do usprawnienia dyrekcji i umożliwiają przenoszenie stanowisk do priorytetowych obszarów; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje test pilotażowy wzajemnie połączonej platformy do mikroblogowania "EU Voice" opartej na otwartym oprogramowaniu, utworzonej przez Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w celu zwiększenia ochrony prywatności użytkowników, bezpieczeństwa informatycznego i odporności, suwerenności technologicznej Unii, interoperacyjności, konkurencji i wyboru dla użytkowników;

Strategia komunikacji z obywatelami

11. podkreśla rolę Parlamentu w budowaniu europejskiej świadomości politycznej i propagowaniu unijnych wartości;

12. podkreśla, że komunikacja ze strony partii politycznych i samych posłów jest jedną z głównych sił napędowych wysokiego wskaźnika uczestnictwa obywateli Unii w wyborach europejskich, ich zaangażowania w te wybory i zainteresowania nimi; wzywa do koordynacji między Dyrekcją Generalną ds. Komunikacji (DG COMM) i służbami prasowymi grup politycznych, przy wsparciu merytorycznym ze strony Dyrekcji Generalnej ds. Analiz Parlamentarnych (DG EPRS) i Dyrekcji Generalnej ds. Tłumaczeń Pisemnych (DG TRAD), aby zapewnić skoordynowany, odpowiedni i jasny przekaz skierowany do obywateli;

13. odnotowuje przydzielenie DG COMM dodatkowych zasobów (27,5 mln EUR) na strategię komunikacyjną związaną z wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2024 r. w celu wyjaśnienia roli i funkcji Unii, a w szczególności Parlamentu, konkretnego wpływu na życie obywateli, powodów, dla których głosowanie w wyborach może przynieść zmiany, oraz w celu zadbania o to, by wszystkie struktury, narzędzia i platformy były gotowe w 2024 r.;

14. apeluje o ostrożność przy łączeniu poziomu wydatków związanych z komunikacją z wyborami europejskimi lub o ich spójne powiązanie, w tym w przypadku spadku frekwencji wyborczej;

15. uważa, że niezwykle ważne jest, aby Parlament był odpowiednio przygotowany do walki z dezinformacją; wzywa do zacieśnienia współpracy między DG ITEC, DG SAFE i DG COMM, aby właściwie wykrywać i monitorować kampanie dezinformacyjne, zwłaszcza w mediach społecznościowych, oraz reagować na nie w szybki i jednoznaczny sposób; zwraca się o kontynuowanie współpracy z Komisją i Europejską Służbą Działań Zewnętrznych w zakresie dezinformacji;

16. popiera utworzenie do 2024 r. centrów Europa Experience we wszystkich państwach członkowskich; wspiera politykę administracji, której celem jest osiągnięcie maksymalnych synergii; oczekuje, że długoterminowy wpływ centrów Europa Experience na budżet pod względem kosztów bieżących zostanie jak najszybciej przedstawiony Komisji Budżetowej; przypomina, że centra Europa Experience powinny umożliwiać wszystkim obywatelom lepsze zrozumienie funkcjonowania instytucji Unii, a zatem stanowią integralną część planu komunikacji w ramach kampanii wyborczej; przypomina, że niezwykle istotne jest, aby Parlament był stale w kontakcie z obywatelami Unii za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji, w duchu wielopłaszczyznowego dialogu politycznego, nie tylko w roku wyborczym, lecz także przez całą kadencję; uważa, że o odroczeniu projektów należy decydować na podstawie wcześniej ustalonych kryteriów, wśród których zasadnicze znaczenie powinna mieć równowaga geograficzna między państwami członkowskimi; ponownie podkreśla, że Parlament, we współpracy z Komisją i Europejską Służbą Działań Zewnętrznych, musi być obecny w aktywnych kampaniach informacyjnych w krajach, które formalnie złożyły wniosek o przystąpienie do Unii, a mianowicie w Republice Mołdawii, Ukrainie i Gruzji;

17. wzywa sekretarza generalnego, by jak najszybciej przekazał wszelkie informacje wymagane na mocy art. 266 ust. 6 rozporządzenia finansowego w związku z pożyczką w wysokości 37,9 mln EUR zaproponowaną na sfinansowanie zakupu budynku centrum Europa Experience w Dublinie;

18. uważa, że biura kontaktowe Parlamentu Europejskiego powinny w większym stopniu współpracować z obywatelami; wzywa Parlament do organizowania większej ilości spotkań i wydarzeń z udziałem posłów i obywateli na szczeblu lokalnym za pośrednictwem biur kontaktowych; ponownie podkreśla, że biura kontaktowe PE powinny zapewniać posłom odpowiednie wsparcie przy ustalaniu programów spotkań i wydarzeń;

19. uważa, że biura kontaktowe PE powinny również dostarczać informacji w językach obcych społecznościom europejskim mieszkającym w innych krajach europejskich; podkreśla, że biura kontaktowe PE powinny angażować się w dalsze działania dotyczące edukacji obywatelskiej i uczestnictwa z udziałem społeczności lokalnych, szkół lub uniwersytetów;

20. wzywa do stworzenia specjalnej oferty dla osób starszych, ze szczególnym uwzględnieniem programów i strategii politycznych Unii dotyczących aktywnego starzenia się;

Ekologizacja i niezależność energetyczna

21. ponownie wyraża przekonanie, że Parlament musi odgrywać wiodącą rolę w przyjmowaniu w większej mierze cyfrowych, elastycznych i energooszczędnych metod pracy i praktyk organizacji posiedzeń, wyciągając wnioski z doświadczeń zebranych w trakcie pandemii COVID-19 i wykorzystując już zrealizowane inwestycje technologiczne; wzywa do przeprowadzenia strategicznej oceny kosztów polityki w zakresie nieruchomości, zwłaszcza poprzez podsumowanie nowych sposobów pracy, takich jak telepraca, które pojawiły się w wyniku pandemii COVID-19, uznając jednocześnie, że fizyczna obecność w celu prowadzenia negocjacji politycznych, debat lub wymiany poglądów jest nadal bardziej skuteczna w kształtowaniu polityki publicznej; wyraża zaniepokojenie nierówną jakością obsługi w zakresie tłumaczeń ustnych i problemami technicznymi z Interactio; wzywa do pilnych i ukierunkowanych inwestycji w celu zapewnienia jak najwyższego stopnia wielojęzyczności; podkreśla, że w następstwie kryzysu politycznego, zdrowotnego i gospodarczego gwałtownie wzrosły koszty energii, co ma długofalowe konsekwencje; zwraca się o uwzględnienie wpływu finansowego na budynki Parlamentu; zaleca, aby w rocznym planowaniu budżetowym uwzględniano regularną renowację wszystkich budynków; zwraca uwagę, że taki przydział środków stanowi część proaktywnej polityki w zakresie nieruchomości, która musi koncentrować się na ekologicznej renowacji budynków i gwarantować, że Parlament dąży do poprawy efektywności energetycznej, a tym samym do zmniejszenia zużycia energii i kosztów związanych z infrastrukturą Parlamentu; w związku z powyższym podkreśla pilną potrzebę dostosowania budynku Treves I do najnowszych norm energetycznych i środowiskowych; przypomina o znaczeniu przejrzystego i należytego podejmowania decyzji w dziedzinie nieruchomości, z odpowiednim uwzględnieniem art. 266 rozporządzenia finansowego, w odniesieniu do polityki Parlamentu w zakresie nieruchomości; przypomina decyzję Prezydium z 2 lipca 2018 r. w sprawie renowacji budynku Paul-Henri Spaak; zwraca się do Prezydium o terminowe poinformowanie o decyzji w sprawie tego budynku;

22. przypomina, że na posiedzeniu 16 grudnia 2019 r. Prezydium zatwierdziło zaktualizowane cele dotyczące kluczowych wskaźników efektywności środowiskowej EMAS z ujednoliconą datą docelową na 2024 r., w tym całkowitą redukcję emisji dwutlenku węgla o 40 % w stosunku do poziomów z 2006 r.; przypomina, że strategia śródokresowa EMAS zawiera klauzulę przeglądową mającą na celu zwiększenie poziomu ambicji w zakresie ochrony środowiska na podstawie zaobserwowanych wyników; wzywa do skorygowania w górę celów EMAS w odniesieniu do kluczowych wskaźników skuteczności działania, ponieważ wiele celów wyznaczonych w 2019 r. zostało już zrealizowanych, a także w obliczu pandemii COVID-19 i potrzeby przyspieszenia wprowadzania środków w zakresie efektywności energetycznej oraz zmniejszenia naszej zależności od gazu; ponawia apel o zmianę obecnego planu redukcji CO2 w celu osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla przy zastosowaniu uznanej na szczeblu międzynarodowym metody, gdy zostanie ona zatwierdzona jako np. mechanizm wewnętrznego systemu ustalania opłat za emisję, za pomocą którego przedsiębiorstwa dobrowolnie wyceniają swój ślad węglowy, a tym samym ustalają wartość swojej emisji gazów cieplarnianych;

23. przypomina, że prawie dwie trzecie śladu węglowego Parlamentu pochodzi z transportu osób i towarów; wzywa do promowania niskoemisyjnych środków transportu na potrzeby podróży służbowych; ponownie wyraża przekonanie, że przy podejmowaniu decyzji o podróży należy brać pod uwagę znaczenie obecności w Parlamencie, względy zdrowotne, cenę i czas trwania; podkreśla, że dojazd wielu posłów z ich okręgów wyborczych do miejsc pracy Parlamentu wymaga długich podróży, które mogą odbywać jedynie samolotem; przypomina także o celu Parlamentu, jakim jest dalsze ograniczanie emisji, oraz podkreśla, że najmniej zanieczyszczającą opcję koniecznych podróży lotniczych stanowią loty bezpośrednie i bilety lotnicze zakupione na elastycznych warunkach;

24. wzywa administrację, by nadal szukała możliwości oszczędności kosztów i zwiększenia efektywności zużycia; wzywa do opracowania planu działania na rzecz stopniowego wycofywania paliw kopalnych; wzywa Parlament do dalszego zwiększania udziału energii ze źródeł odnawialnych w koszyku energetycznym, w szczególności w produkcji energii, i oczekuje, że zainstalowane zostaną najnowocześniejsze dachowe ogniwa fotowoltaiczne o maksymalnym potencjale; z zadowoleniem przyjmuje trwające inwestycje; ponownie apeluje do służb Parlamentu o dalsze ograniczanie zużycia papieru poprzez przejście na elektroniczne, zbiorowe i internetowe środowisko wszystkich posiedzeń oraz poprzez dalsze wdrażanie podpisu elektronicznego, a także o skupienie się na utrzymaniu redukcji zużycia papieru w "nowej normie"; ponawia apel o przeprowadzenie analizy rozwiązań, które mogłyby zastąpić korzystanie z kufrów, zgodnie z celem EMAS dotyczącym jak najszybszego wyeliminowania papierowej formy dokumentów w Parlamencie; oczekuje, że zasada "efektywność energetyczna przede wszystkim" i zasady gospodarki o obiegu zamkniętym będą miały zastosowanie do wszystkich inwestycji, w tym inwestycji cyfrowych, i decyzji dotyczących zarządzania; wzywa do zwiększenia wysiłków na rzecz pełnego wdrożenia strategii Parlamentu w zakresie gospodarowania odpadami zgodnie z zasadami hierarchii postępowania z odpadami; uważa, że podnoszenie świadomości w Parlamencie, również poprzez specjalne szkolenia, ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia zadowalających wyników i umożliwienia aktualizacji celów EMAS w tej dziedzinie; wzywa do pełnego wdrożenia środków mających na celu zaprzestanie używania w Parlamencie jednorazowych tworzyw sztucznych, także w sytuacji, gdy coraz więcej osób wraca do pracy i korzysta z usług gastronomicznych w Parlamencie;

25. z zadowoleniem przyjmuje poprawę infrastruktury rowerowej w budynkach Parlamentu; zachęca służby do dalszej poprawy tej infrastruktury poprzez modernizację parkingów rowerowych, w tym dla rowerów towarowych, we wszystkich budynkach oraz poprzez tworzenie dodatkowych zachęt do dojazdów rowerami; z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Parlamentu na rzecz promowania transportu publicznego w ramach nowej polityki parkingowej poprzez zwiększenie dotacji na abonamenty na transport publiczny i promowanie korzystania z pojazdów elektrycznych poprzez instalację stacji ładowania pojazdów elektrycznych; domaga się w tym kontekście odpowiedniego zwiększenia liczby ładowarek do pojazdów elektrycznych zgodnie z obecnym i przyszłym zapotrzebowaniem w Brukseli, Strasburgu i Luksemburgu; zauważa, że obecna polityka parkingowa nie przewiduje zachęt finansowych dla aktywnej mobilności; zachęca służby do oceny skuteczności nowej polityki parkingowej i w razie potrzeby do wprowadzenia dalszych ukierunkowanych zachęt;

26. ponawia swój apel, aby Parlament jako duży pracodawca odgrywał aktywną rolę w debatach i konsultacjach na temat planowania urbanistycznego, ze szczególnym naciskiem na promowanie aktywnej mobilności poprzez bezpieczną, wygodną i ciągłą infrastrukturę, zwiększanie dobrobytu dzięki wysokiej jakości przestrzeni publicznej oraz przystosowanie się do zmiany klimatu poprzez unikanie wysp upałów; podkreśla możliwości dialogu oferowane w kontekście brukselskiego planu GoodMove i planu zastępującego Plan d'Aménagement Directeur Loi, ale również w odniesieniu do dalszego rozwoju obszaru Archipel w dzielnicy Wacken w Strasburgu oraz bieżących stosunków z Fonds Kirchberg w Luksemburgu;

Inne kwestie

27. zauważa, że z inicjatywy byłego przewodniczącego Sassolego grupy dyskusyjne pt. "Nowe podejście do demokracji parlamentarnej - silniejszy Parlament Europejski po pandemii COVlD-19" omówiły przyszłość prac w Parlamencie w okresie od kwietnia do lipca 2021 r. w odniesieniu do każdego z ich obszarów działania: posiedzeń plenarnych, prerogatyw parlamentarnych, komunikacji, dyplomacji zewnętrznej i organizacji wewnętrznej; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że grupy dyskusyjne przedstawiły sprawozdanie końcowe zawierające zalecenia, których wdrożenie zostanie omówione przez Prezydium z należytym uwzględnieniem kosztów, przy czym w razie potrzeby Komisja Budżetowa zostanie zaangażowana w jego wstępną ocenę;

28. przypomina, że większość posłów popiera ideę jednej siedziby; przypomina, że należy znaleźć rozwiązania, aby zoptymalizować prace instytucjonalne Parlamentu, koszty finansowe i ślad węglowy; przypomina, że zgodnie z Traktatem o Unii Europejskiej Parlament Europejski ma mieć siedzibę w Strasburgu; zauważa, że trwałe zmiany wymagałyby zmiany Traktatu;

29. ponawia swój wniosek, wielokrotnie przyjmowany na posiedzeniu plenarnym, skierowany do Prezydium o rozpoczęcie prac nad zmianą Regulaminu, aby umożliwić posłom korzystanie z prawa do głosowania zdalnego podczas korzystania z urlopu macierzyńskiego lub ojcowskiego, w przypadku długotrwałej choroby lub w przypadku działania siły wyższej; odnotowuje wprowadzone 20 grudnia 2020 r. zmiany w Regulaminie umożliwiające głosowanie zdalne; wyraża ubolewanie, że głosowanie zdalne w komisjach nie jest obecnie przewidziane w Regulaminie Parlamentu, chyba że przewodniczący stwierdzi zaistnienie nadzwyczajnych okoliczności;

30. ponawia apel do sekretarza generalnego o podkreślenie znaczenia, jakie ma oparcie całej rekrutacji na kompetencjach, przy jednoczesnym poszanowaniu potrzeby równowagi geograficznej wszystkich państw członkowskich na wszystkich szczeblach personelu; wyraża zaniepokojenie trudnościami napotkanymi podczas rekrutacji osób pochodzących z niektórych państw oraz internalizacji niektórych profili zawodowych; domaga się dalszych wysiłków w celu sprawienia, by zatrudnienie w Parlamencie było tak samo atrakcyjne dla wszystkich narodowości Unii, a jednocześnie opierało się na obiektywnych procedurach; wzywa Parlament do budowania własnych zdolności w zakresie kontaktów zewnętrznych w celu przyciągania do konkursów wysokiej jakości kandydatów, których Parlament potrzebuje, jeśli chodzi o profil, wiek, płeć i narodowość, zwłaszcza z krajów słabo reprezentowanych; w odniesieniu do rekrutacji nowych pracowników zwraca się do sekretarza generalnego o usprawnienie procedur administracyjnych i skrócenie procesu rekrutacji;

31. wzywa Parlament do przeprowadzania regularnych ocen organizacji swojego Sekretariatu i potrzeb kadrowych oraz do przenoszenia wolnych stanowisk między dyrekcjami w celu realizacji nowych zadań przy stałym poziomie zatrudnienia;

32. zwraca się do sekretarza generalnego, by przeprowadził ocenę ryzyka związanego z zatrudnianiem coraz większej liczby pracowników kontraktowych, włącznie z niebezpieczeństwem powstania dwupoziomowej struktury zatrudnienia w Parlamencie;

33. z zadowoleniem przyjmuje środki podjęte przez DG INLO podczas pandemii COVID-19, mające na celu zmniejszenie ryzyka zarażenia w pomieszczeniach Parlamentu i wspieranie wdrażania konkretnych środków solidarnościowych, o których zadecydowało Prezydium;

34. przypomina, że około 50 mln osób należy do różnych mniejszości i społeczności językowych w Unii; przypomina, że Parlament wspiera zaangażowanie i uczestnictwo obywateli w Unii, w tym mniejszości narodowych, regionalnych i językowych; przypomina, że Parlament zdecydowanie popiera wielojęzyczność i promuje prawa mniejszości narodowych, regionalnych i językowych; uważa, że Parlament może aktywnie przyczyniać się do walki z dezinformacją, udzielając informacji również, w stosownych przypadkach, w językach mniejszości i społeczności językowych; zachęca Prezydium, by rozważyło wspieranie działań komunikacyjnych odpowiadających potrzebom mniejszości narodowych, regionalnych i językowych w państwach członkowskich;

35. wzywa sekretarza generalnego do przeanalizowania możliwości wprowadzenia międzynarodowego tłumaczenia na język migowy we wszystkich debatach plenarnych, zgodnie z wnioskami przyjętymi na posiedzeniu plenarnym, oraz do wdrożenia tej decyzji z poszanowaniem zasady równego dostępu dla wszystkich obywateli;

36. jest zaniepokojony jakością unijnego rejestru służącego przejrzystości; przypomina, że według sprawozdań rocznych rejestru służącego przejrzystości około połowa wszystkich wpisów do rejestru jest nieprawidłowa; wzywa Parlament do podjęcia środków w celu zwiększenia dokładności rejestru, a także do regularnego monitorowania go w odniesieniu do podmiotów reprezentujących interesy osób i podmiotów objętych sankcjami oraz do natychmiastowego ich usuwania, tak aby rejestr ten mógł spełniać swój cel, jakim jest zapewnienie większej przejrzystości działań przedstawicieli grup interesu; ponawia wniosek, aby Parlament sporządzał roczne szczegółowe sprawozdanie na temat przedstawicieli grup interesu i innych organizacji, którym udzielono wstępu do budynków Parlamentu, oraz by publikował je z poszanowaniem ogólnego rozporządzenia o ochronie danych 8 ;

37. przypomina, że Parlament kilkakrotnie głosował nad reformą dodatku z tytułu kosztów ogólnych; wzywa Prezydium do dokonania oceny swojej decyzji w sprawie dodatku z tytułu kosztów ogólnych z 2019 r. na podstawie doświadczeń zdobytych podczas dziewiątej kadencji parlamentarnej oraz do podjęcia niezbędnych decyzji w celu zwiększenia przejrzystości i rozliczalności; z zadowoleniem przyjmuje zapowiedź przewodniczącej dotyczącą powołania grupy roboczej ad hoc Prezydium ds. dodatku z tytułu kosztów ogólnych, która będzie pracować nad zmianą poprzednich przepisów;

38. przypomina, w kontekście faktycznie trwającej procedury przeglądu ogólnych przepisów wykonawczych dotyczących zwrotu kosztów delegacji i podróży oraz wewnętrznych przepisów regulujących delegacje i podróże służbowe urzędników i innych pracowników Parlamentu Europejskiego, że na posiedzeniu plenarnym wielokrotnie wyrażano wolę, by w odniesieniu do wysokości diet wypłacanych akredytowanym asystentom parlamentarnym za podróże służbowe odbywane między trzema miejscami pracy zadbać o to, by Prezydium dostosowało je do poziomu systemów diet dla urzędników i innych pracowników;

39. ponownie zwraca się do Konferencji Przewodniczących i Prezydium o dokonanie przeglądu, odpowiednio, przepisów wykonawczych regulujących prace delegacji i misji poza granicami Unii Europejskiej oraz decyzji w sprawie wyjazdów komisji poza trzy miejsca pracy; podkreśla, że w ramach takiego przeglądu należy rozważyć, czy możliwe jest, aby akredytowani asystenci parlamentarni towarzyszyli posłom w oficjalnych delegacjach i misjach Parlamentu, z zastrzeżeniem określonych warunków;

40. przypomina, że zgodnie z art. 27 ust. 1 i 2 Statutu posła do Parlamentu Europejskiego 9  "[u]stanowiony przez Parlament Europejski dobrowolny fundusz emerytalny, w związku z którym posłowie i byli posłowie nabyli już prawa lub są w trakcie ich nabywania, będzie nadal utrzymany dla tych posłów po wejściu w życie niniejszego Statutu", a "[n]abyte prawa i uprawnienia pozostają w pełni w mocy"; odnotowuje, że według Wydziału Prawnego Parlamentu z dwóch wyroków wynika, że Trybunał Sprawiedliwości potwierdza, iż, jako takie, prawa nabyte posłów, którzy spełnili już wszystkie warunki konieczne do nabycia uprawnień do dodatkowej dobrowolnej emerytury, są w pełni chronione na mocy ogólnych zasad prawa Unii; zauważa jednak, że wyroki potwierdzają również, iż nie uniemożliwia to Prezydium modyfikowania warunków i zasad dotyczących tej grupy posłów, pod warunkiem należytego przestrzegania zasady proporcjonalności, jak również w odniesieniu do posłów, którzy nie spełnili jeszcze wszystkich warunków nabycia uprawnień emerytalnych i którzy w związku z tym posiadają jedynie przyszłe uprawnienia w ramach programu emerytalnego; wzywa zatem Prezydium i administrację do zaproponowania przyszłego odpowiedniego rozwiązania, które uwzględniałoby sytuację emerytalną i życiową uprawnionych posłów i byłych posłów, a także zasady należytego zarządzania finansami i odpowiednie orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości; wzywa wszystkie zainteresowane strony do niezwłocznego znalezienia trwałego i wykonalnego rozwiązania;

41. z zadowoleniem przyjmuje politykę Parlamentu mającą na celu umożliwienie osobom z niepełnosprawnościami w pełni niezależnego korzystania z budynków Parlamentu i popiera dalsze środki i dostosowania, które będą konieczne w tym zakresie;

42. zauważa, że decyzja o zaprzestaniu dystrybucji ciepłej wody w biurach posłów w Brukseli i Strasburgu została podjęta przez kwestorów 24 października 2017 r. w związku z zagrożeniem zdrowia wywołanym obecnością szkodliwych bakterii z rodzaju legionella w starzejących się i niszczejących systemach hydraulicznych budynków;

43. podkreśla, że Parlament powinien dawać przykład w zakresie polityk, których broni i które promuje, takich jak ochrona środowiska, równouprawnienie płci i przejrzystość;

o

o o

44. przyjmuje preliminarz budżetowy na rok budżetowy 2023;

45. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji i preliminarza budżetowego Radzie i Komisji.

1 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
2 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
4 Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 15.
5 Dz.U. C 506 z 15.12.2021, s. 247.
6 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0432.
7 Dz.U. L 45 z 24.2.2022.
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
9 Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 28 września 2005 r. w sprawie przyjęcia statutu posła do Parlamentu Europejskiego (2005/684/WE, Euratom) (Dz.U. L 262 z 7.10.2005, s. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024