Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Strategia Global Gateway" [opinia z inicjatywy własnej] (JOIN(2021) 30 final)

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Strategia Global Gateway" [opinia z inicjatywy własnej]

(JOIN(2021) 30 final)

(2022/C 323/05)

(Dz.U.UE C z dnia 26 sierpnia 2022 r.)

Sprawozdawca: Dumitru FORNEA Współsprawozdawczyni: Violeta JELIĆ

Decyzja Zgromadzenia Plenarnego 9.12.2021
Podstawa prawna Art. 32 ust. 2 regulaminu wewnętrznego Opinia z inicjatywy własnej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Stosunków Zewnętrznych
Data przyjęcia przez sekcję 12.4.2022
Data przyjęcia na sesji plenarnej 19.5.2022
Sesja plenarna nr

Wynik głosowania

569
(za/przeciw/wstrzymało się) 206/1/3

1. Wnioski i zalecenia

1.1. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny z zadowoleniem przyjmuje uruchomienie inicjatywy Global Gateway, ponieważ jest przekonany, że inwestycje i projekty współpracy UE i podmiotów niepaństwowych w UE muszą być lepiej znane i promowane na całym świecie.

1.2. EKES zdaje sobie sprawę, że istnieje ogromne zapotrzebowanie na zasoby finansowe na tworzenie połączeń międzysystemowych krytycznej infrastruktury globalnej, i w związku z tym wyraża głębokie przekonanie, że w interesie UE leży koordynacja inwestycji i współpracy rozwojowej za pośrednictwem strategii Global Gateway z podobnymi programami krajów, z którymi mamy wspólne wartości i interesy strategiczne. Należy również osiągnąć synergię z unijną strategią współpracy w regionie Indo-Pacyfiku 1 .

1.3. EKES wskazuje na wagę informowania o zaproszeniach do składania ofert, powiązanych procedurach administracyjnych, etapie wdrożenia projektów oraz wynikach działań UE i państw członkowskich. W związku z tym, aby można było lepiej zrozumieć cele i wartość dodaną tej inicjatywy, Komisja Europejska powinna zaproponować zestaw narzędzi umożliwiających dostęp do kluczowych danych, a także parametryzację odpowiednich wskaźników służących do pomiaru postępów w realizacji tej strategii.

1.4. Komitet uważa, że odpowiednie instytucje europejskie będą musiały, we współpracy z państwami członkowskimi i krajami partnerskimi, przeprowadzić analizę priorytetowych potrzeb w zakresie globalnych inwestycji w infrastrukturę, biorąc pod uwagę strategiczne i gospodarcze interesy UE, a także uwzględniając jej zobowiązania społeczne, klimatyczne i ekologiczne.

1.5. EKES jest przekonany, że UE powinna skoncentrować się na utrzymaniu funkcjonowania i rozwoju fizycznych połączeń między Europą a innymi częściami świata. Infrastruktura zapewniająca ludności dostęp do wody, żywności i energii również jest niezbędna, a cały ekosystem, który umożliwia osiągnięcie bezpieczeństwa żywnościowego w skali światowej, musi być traktowany w działaniach instytucji UE i państw członkowskich priorytetowo.

1.6. EKES z niepokojem zauważa, że dramatyczna sytuacja związana z wojną w Ukrainie wymaga od nas dostosowania instrumentów finansowych UE, aby były wystarczająco elastyczne i kompleksowe, tak by można było z nich korzystać znacznie szybciej w przypadku wystąpienia światowych kryzysów, zwłaszcza w krajach sąsiadujących z UE.

1.7. EKES apeluje, by inwestycje w priorytetowe korytarze infrastruktury transportowej i energetycznej oraz infrastruktury łączności elektronicznej opierały się na ocenach skutków, w których ocenia się nie tylko kwestie strategiczne, w tym wnioski wyciągnięte z konfliktów zbrojnych w Ukrainie, Górskim Karabachu, Syrii, Osetii, Libii itp., ale także inne kwestie związane ze zmianą klimatu, ochroną środowiska, prawami człowieka i odpowiedzialnością społeczną.

1.8. Komitet zaleca, aby usprawnić system sprawozdawczości w zakresie działań i projektów realizowanych przez podmioty państwowe i niepaństwowe z UE, zachęcając organizatorów inwestycji i projektów do dobrowolnej rejestracji w portalu strategii Global Gateway, który należy zaprojektować w oparciu o najnowsze cyfrowe rozwiązania technologiczne w zakresie przetwarzania danych i komunikacji.

1.9. EKES podkreślał w swoich opiniach znaczenie transnarodowych partnerstw między równymi sobie, które mogą ograniczyć zależności, stworzyć powiązania i zapewnić trwałe korzyści gospodarcze i społeczne społecznościom lokalnym w krajach partnerskich. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy zastosuje się podejście oddolne w celu zbudowania silnych lokalnych łańcuchów produkcyjnych o wartości dodanej oraz wzmocnienia rynków krajowych w krajach partnerskich poprzez tworzenie wysokiej jakości miejsc pracy oraz trwałe przekazywanie wiedzy fachowej.

1.10. EKES z zadowoleniem przyjmuje cel, jakim jest oferowanie uczciwego finansowania na korzystnych warunkach, aby ograniczyć ryzyko wystąpienia trudności związanych z zadłużeniem. Aby osiągnąć ten cel w sposób zrównoważony, należy zagwarantować, że nie pojawią się inne rodzaje zależności.

1.11. EKES wzywa instytucje europejskie i rządy państw członkowskich do zadbania o to, aby poprzez realizację projektów zarejestrowanych pod marką Global Gateway stosowano się do wartości europejskich i je propagowano. Przestrzeganie podstawowych praw człowieka, ocena skutków społecznych i ocena oddziaływania na środowisko oraz przestrzeganie procedur przejrzystości i należytej staranności muszą stanowić warunki sine qua non rozpoczęcia każdego projektu finansowanego przez podmioty państwowe i niepaństwowe z UE.

1.12. EKES zgadza się z poglądem, że przedsiębiorstwom zainteresowanym udziałem w realizacji strategii Global Gateway są potrzebne: skuteczna współpraca ze służbami dyplomatycznymi państw członkowskich i UE, uproszczony dostęp do zasobów finansowych i odpowiednie informacje na szczeblu regionalnym, a także, w miarę możliwości, punkty kompleksowej obsługi, co pozwoli ułatwić inwestycje sektora prywatnego UE na całym świecie.

1.13. EKES z zadowoleniem przyjmuje zamiar Komisji Europejskiej, by powołać radę koordynującą inicjatywę Global Gateway. Dla osiągnięcia proponowanych złożonych celów tej strategii inwestycyjnej niezbędne jest fachowe zarządzanie. Dlatego też aby poprawić jakość i trafność decyzji podejmowanych przez tę radę, należy zaangażować innych członków reprezentujących organizacje społeczeństwa obywatelskiego, w tym partnerów społecznych, zwłaszcza związki zawodowe, a także przedstawicieli świata biznesu.

1.14. EKES zauważa potrzebę jaśniejszego przedstawienia wielorakich instrumentów finansowania, które zostaną udostępnione beneficjentom do 2027 r. Biorąc pod uwagę złożoność opisu funduszy, które będą funkcjonować pod marką Global Gateway, zawartego w dokumencie opublikowanym przez Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, wydaje się, że potrzebny jest kompleksowy i inteligentny schemat ich przedstawienia, aby były one zrozumiałe dla wszystkich zainteresowanych.

2. Kontekst

2.1. W 2013 r., podczas wizyt w Kazachstanie i Indonezji, przewodniczący Chińskiej Republiki Ludowej Xi Jinping uruchomił dwie inicjatywy transkontynentalnych połączeń infrastruktury lądowej i morskiej: Ekonomiczny Pas Jedwabnego Szlaku i Morski Jedwabny Szlak XXI wieku. Później, w 2014 r., po kilku próbach stworzenia zintegrowanej marki przyjęła się nazwa inicjatywa Pasa i Szlaku 2 . Zgodnie z pierwotnym opisem inicjatywa Pasa i Szlaku to nie tylko korytarz transportowy, lecz także obszar, na którym promowano chińskie inwestycje w państwach uczestniczących w tej inicjatywie.

2.2. Pierwsza odpowiedź na chińską inicjatywę przyszła ze strony Japonii, która w 2015 r. zaproponowała partnerstwo na rzecz infrastruktury wysokiej jakości 3  - inicjatywę dla beneficjentów w Azji, z pięcioletnim budżetem w wysokości 10 mld USD. W 2016 r. to partnerstwo zostało rozszerzone na cały świat, a przyznany budżet zwiększono do 200 mld USD.

2.3. Unia Europejska i największe uprzemysłowione państwa demokratyczne z grupy G-7 przez siedem lat bezradnie obserwowały, bez żadnej reakcji, ciągłe umacnianie się stosunków gospodarczych i politycznych Chin na całym świecie w ramach inicjatywy Pasa i Szlaku. Do czasu spotkania grupy G-7 w Kornwalii (Zjednoczone Królestwo) w czerwcu 2021 r. 4 , na którym postanowiono stworzyć globalną alternatywę - inicjatywę Odbudujmy lepszy świat, Chiny zainwestowały już ponad połowę wszystkich środków przeznaczonych na inicjatywę Pasa i Szlaku do 2027 r., czyli 1,2-1,3 bln USD, jak szacuje Morgan Stanley Research.

2.4. W kontekście VI Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie Zmian Klimatu (COP 26), która odbyła się w Glasgow w listopadzie 2021 r., premier Zjednoczonego Królestwa uruchomił inicjatywę Clean Green 5 , w ramach której podwojono finansowane z pomocy Zjednoczonego Królestwa inwestycje ekologiczne do ponad 3 mld GBP w ciągu pięciu lat, a także zapewniono nowe gwarancje na wsparcie projektów z zakresu czystej infrastruktury, w tym 200 mln GBP na nowy instrument na rzecz innowacji w dziedzinie klimatu. Zjednoczone Królestwo ogłosiło pakiet gwarancji dla wielostronnych banków rozwoju, które to gwarancje mają stanowić istotny impuls dla inwestycji w projekty związane z klimatem w Indiach i całej Afryce. Oczekuje się, że nowa gwarancja Room to Run dla Afrykańskiego Banku Rozwoju 6  uwolni do 1,45 mld GBP nowego finansowania dla projektów na tym kontynencie, z których połowa pomoże krajom dostosować się do skutków zmiany klimatu.

2.5. W Unii Europejskiej 12 lipca 2021 r. Rada do Spraw Zagranicznych postanowiła podjąć działania w następstwie spotkania grupy G-7 i wezwała Komisję do przygotowania globalnej strategii na rzecz łączności 7  pod hasłem "Drużyna Europy", łącząc we wspólnym wysiłku państwa członkowskie i UE, instytucje UE oraz krajowe instytucje finansowe. Ta strategia została opublikowana 1 grudnia 2021 r. jako Global Gateway.

2.6. W dokumencie Komisji Europejskiej stwierdza się, że strategia Global Gateway przewiduje wsparcie inwestycji w infrastrukturę sprzętu i oprogramowania, która odzwierciedla kluczowe dla Unii Europejskiej zasady: wartości demokratyczne i wysokie standardy, dobre rządy i przejrzystość, równe partnerstwa, zieloną i czystą strategię, skupienie na bezpieczeństwie oraz stymulowanie inwestycji sektora prywatnego.

3. Uwagi ogólne

3.1. Unia Europejska postanowiła zwiększyć widoczność swoich inwestycji w państwach niebędących członkami UE na całym świecie, tworząc inicjatywę Global Gateway - strategię gospodarczą i inwestycyjną, która ma być instrumentem dyplomatycznym i komunikacyjnym.

3.2. Organizacje społeczeństwa obywatelskiego UE z zadowoleniem przyjmują cel tej inicjatywy, którym jest oferowanie uczciwego finansowania na korzystnych warunkach, aby ograniczyć ryzyko wystąpienia trudności związanych z zadłużeniem. Aby osiągnąć ten cel w sposób zrównoważony, należy zagwarantować, że nie pojawią się inne rodzaje zależności.

3.3. Strategia nie jest dodatkową strukturą, nie ma natury administracyjnej, ani finansowej. Jest to MARKA, którą wszystkie europejskie instytucje finansowe, agencje rozwoju i prywatne przedsiębiorstwa w państwach członkowskich muszą przyjąć podczas tworzenia projektów inwestycyjnych w krajach spoza Unii Europejskiej, zachowując przy tym zgodność z systemem wymogów opartych na podstawowych wartościach UE. Należy określić warunki korzystania z marki, włączając w to przypadki, w których jest ono zakazane, i EKES jest gotów wnieść swój wkład w tym zakresie.

3.4. W przeciwieństwie do chińskiej inicjatywy Pasa i Szlaku, która wdraża chiński międzynarodowy plan infrastrukturalny, korzystając głównie z funduszy krajowych, z udziałem chińskich przedsiębiorstw i w ramach strategii odgórnej - strategia Global Gateway to podejście oddolne. Punktem wyjścia są zatem rzeczywiste potrzeby inwestycyjne krajów partnerskich spoza UE, które chcą rozwijać swoją infrastrukturę przy jednoczesnym poszanowaniu kluczowych zasad leżących u podstaw tej strategii.

3.5. Wspiera się wyłącznie projekty wysokiej jakości, po przeprowadzeniu oceny oddziaływania na środowisko i oceny skutków społecznych, przy jednoczesnym uwzględnieniu poziomu jakości sprzętu w całym cyklu jego życia. Ta koncepcja jakości obejmuje zarówno aspekt materialny każdego projektu (komponenty sprzętowe, inżynieria, proces budowy, wykwalifikowana siła robocza itp.), jak i aspekt finansowy, dzięki przejrzystym procedurom przetargowym i etycznemu procesowi finansowemu, wraz z odpowiednimi gwarancjami.

3.6. Strategia Global Gateway jest odpowiednikiem amerykańskiej inicjatywy Odbudujmy lepszy świat 8  oraz brytyjskiej inicjatywy Clean and Green. Pozostaje do wyjaśnienia, czy te dwie inicjatywy należy traktować jako konkurencyjne bądź uzupełniające w stosunku do strategii Global Gateway, czy też powinno się je włączyć do współpracy. Z punktu widzenia społeczeństwa obywatelskiego nie ma wątpliwości, że trzeba wspierać koordynację między strategią Global Gateway a innymi strategiami współpracy międzynarodowej na rzecz rozwoju, które opierają się na tych samych wartościach.

3.7. Aby projekty kwalifikowały się do dofinansowania, muszą być opracowane z myślą o poprawie łączności między danym krajem a UE, między mieszkańcami tego kraju lub między danym krajem a jego sąsiadami. Jest to rzeczywiście cel, który odpowiada współczesnym wymogom, a także możliwościom Unii. Z jednej strony kontrola sieci i szlaków staje się coraz ważniejsza niż kontrola obszarów. Z drugiej strony sama UE może odegrać kluczową rolę w zapewnieniu postępowego, sprawiedliwego partnerstwa między narodami oraz w realizacji celów zrównoważonego rozwoju 9 . Ta łączność będzie obejmować tylko sprzęt (drogi, koleje, porty, lotniska itp.), połączenie sprzętu i oprogramowania (sieci kablowe łączności) lub głównie oprogramowanie (edukacja, badania i rozwój).

3.8. Szerokie pojęcie łączności obejmuje na przykład wszelkiego rodzaju inwestycje w zasoby wodne - nowe studnie, dystrybucję wody, nawadnianie rolnictwa i gospodarkę ściekową. Zasoby wodne będą miały kluczowe znaczenie dla coraz większej liczby krajów, ze względu zarówno na skutki wzrostu liczby ludności, jak i na ocieplenie klimatu. Woda łączy ludzi nie tylko poprzez infrastrukturę gospodarki wodnej, lecz także - a właściwie przede wszystkim - poprzez zapewnienie dróg wodnych dla żeglugi morskiej i śródlądowej.

3.9. Marka czy inicjatywa Global Gateway nie zwiększy ilości pieniędzy w istniejących zróżnicowanych europejskich funduszach inwestycyjnych i strukturach inwestycji finansowych. Oczekuje się, że pod tym szyldem UE zmobilizuje inwestycje w rozwój infrastruktury o wartości do 300 mld EUR w latach 2021-2027.

3.10. Głównym narzędziem finansowym służącym uruchomieniu inwestycji w ramach strategii Global Gateway będzie Europejski Fundusz na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Plus (EFZR+) 10 , dysponujący kwotą do 135 mld EUR, w tym nowa inicjatywa z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, która może przynieść 25 mld EUR dodatkowych inwestycji. Ponadto przewiduje się dotacje w wysokości do 18 mld EUR w ramach unijnych programów pomocy zewnętrznej.

3.11. Do tych środków dochodzi jeszcze 145 mld EUR planowanych inwestycji europejskich instytucji finansowych i instytucji finansowania rozwoju. Gwarancje, jakich udziela EFZR+, zostaną wykorzystane na działania związane ze zmniejszaniem ryzyka finansowego i pobudzające inwestycje prywatne. Zostanie to zrealizowane dzięki ścisłej współpracy między Europejskim Bankiem Inwestycyjnym a Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju.

3.12. Na szóstym szczycie Unia Europejska-Unia Afrykańska 11 , który odbył się w Brukseli 17-18 lutego 2022 r., Komisja ogłosiła, że z całkowitego budżetu inicjatywy Global Gateway 150 mld EUR zostanie przeznaczone na pakiet inwestycyjny Afryka-Europa 12 , który będzie wspierał wspólne założenia na rok 2030 i agendę UA 2063 13 , z ogólnymi celami budowania bardziej zróżnicowanych i odpornych gospodarek sprzyjających włączeniu społecznemu.

3.13. Uzupełniając ten zestaw narzędzi finansowych, UE bada możliwość ustanowienia europejskiego instrumentu w zakresie kredytów eksportowych 14 , który uzupełniłby istniejące ustalenia dotyczące kredytów eksportowych na poziomie państw członkowskich. W strategii Global Gateway nie określono priorytetów dotyczących geograficznych obszarów inwestycyjnych. Niemniej jednak głównymi obszarami zainteresowania będzie bezpośrednie sąsiedztwo UE - jej wschodnia flanka, kraje śródziemnomorskie i Afryka, basen Morza Czarnego i Azja Środkowa oraz region Indo-Pacyfiku.

3.14. Kryterium pożyteczności projektu będzie miało istotniejsze znaczenie niż kryterium lokalizacji, także jeśli chodzi o model oceny ryzyka podatkowego PPP (PFRAM) 15  i ocenę zarządzania inwestycjami publicznymi (PIMA) 16 , oparte na współpracy instytucji UE z Międzynarodowym Funduszem Walutowym i Bankiem Światowym; jednocześnie należy unikać powielania działań podczas realizacji różnych inicjatyw.

3.15. Global Gateway jest inicjatywą i priorytetem UE, ale w pewnych warunkach można rozważyć partnerstwo z państwami niebędącymi członkami UE, takimi jak Szwajcaria, Zjednoczone Królestwo i Indie.

4. Uwagi szczegółowe

4.1. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny podziela uzasadnienie decyzji Rady o uruchomieniu europejskiej strategii mającej na celu zwiększenie widoczności konkretnych inwestycji i działań podejmowanych na szczeblu globalnym przez instytucje UE, państwa członkowskie i podmioty niepaństwowe.

4.2. EKES rozumie, że w rozdziałach dotyczących zdrowia skupiono się na zapobieganiu pandemiom i zwalczaniu ich, oraz dostrzega bieżącą wagę tych zagadnień. Niemniej jednak priorytetem musi być długotrwałe oddziaływanie, a kluczowym aspektem w tej dziedzinie jest tworzenie odpornej i łatwo dostępnej infrastruktury społecznomedycznej.

4.3. Dramatyczna sytuacja związana z wojną w Ukrainie pokazuje nam, że te instrumenty finansowe muszą być na tyle elastyczne i kompleksowe, aby można je było szybko wykorzystać w sytuacjach kryzysowych, które pojawiają się na całym świecie, a zwłaszcza w pobliżu Unii Europejskiej. Kryzysy w bezpośrednim sąsiedztwie są traktowane priorytetowo w celu zminimalizowania zagrożenia dla bezpieczeństwa państw członkowskich, co wymaga między innymi terminowego przyznania środków finansowych na pilne interwencje w celu przywrócenia funkcjonalności infrastruktury połączeń międzysystemowych i podstawowych usług użyteczności publicznej dla ludności.

4.4. Komitet uważa, że UE powinna skoncentrować się na utrzymaniu funkcjonowania i rozwoju fizycznych połączeń między Europą a innymi częściami świata. Infrastruktura zapewniająca ludności dostęp do wody, żywności i energii również jest niezbędna, a cały ekosystem, który umożliwia osiągnięcie bezpieczeństwa żywnościowego w skali światowej, musi być traktowany w działaniach instytucji UE i państw członkowskich priorytetowo.

4.5. Wojna między Rosją a Ukrainą ma rozległy destrukcyjny wpływ na łańcuchy dostaw zbóż i innych towarów rolnych dla przemysłu rolno-spożywczego. Infrastrukturę tworzoną dzięki inwestycjom w ramach strategii Global Gateway trzeba też uzgodnić ze strategicznymi interesami UE na wypadek konfliktów zbrojnych lub innych klęsk żywiołowych i - patrząc z tej perspektywy - bezpieczeństwo dostaw podstawowych surowców należy zapewnić również poprzez inteligentne projektowanie sieci dystrybucji, centrów logistycznych i magazynów.

4.6. EKES popiera starania Komisji Europejskiej na rzecz wzmocnienia mechanizmów i instrumentów służących konkretnym działaniom, które pozwolą Unii Europejskiej wysunąć się na czoło światowych przemian społeczno-gospodarczych i politycznych. W tym względzie różni eksperci twierdzą, że istnieje potrzeba skoordynowanego na szczeblu międzynarodowym wzrostu podaży pieniądza (bezpośrednio i pośrednio) oraz wykorzystania otwartej przestrzeni podatkowej do zapoczątkowania globalnego rozwoju gospodarczego poprzez finansowanie publicznych inwestycji w infrastrukturę oraz publicznych lub prywatnych inwestycji w produkcję, poprzez przeciwdziałanie dysproporcjom terytorialnym oraz służenie zrównoważonemu rozwojowi społeczno-gospodarczemu i środowiskowemu 17 .

4.7. Prawidłowa i pełna sprawozdawczość dotycząca wszystkich działań UE w różnych krajach na świecie okazuje się prawdziwym wyzwaniem, o ile nie ma stałej, ścisłej koordynacji między odpowiednimi podmiotami. W kontekście uruchomienia i realizacji chińskiej inicjatywy Pasa i Szlaku pojawiła się potrzeba lepszej komunikacji na temat wkładu UE w rozwój globalnej infrastruktury połączeń międzysystemowych.

4.8. Aby lepiej zrozumieć cele i wartość dodaną tej inicjatywy, Komisja Europejska powinna w najbliższym czasie zaproponować zestaw narzędzi umożliwiających dostęp do kluczowych danych, a także parametryzację odpowiednich wskaźników służących do pomiaru postępów w realizacji tej strategii.

4.9. Global Gateway to inicjatywa, która pozwoli Drużynie Europy zaprezentować światu zewnętrznemu lepszy, bardziej wszechstronny wizerunek. Jako narzędzie konsolidacji europejskich inwestycji w państwach trzecich strategia Global Gateway musi zostać wyposażona w bazę danych, która zapewni lepszy dostęp do istotnych informacji na temat wszystkich projektów, budżetów i zaangażowanych partnerów. W związku z tym pierwszym krokiem będzie opracowanie i prowadzenie strony internetowej strategii Global Gateway, która będzie stanowiła odpowiednie okno do przedstawiania powiązanych działań, rezultatów i oddziaływania.

4.10. W celu ograniczenia zależności, stworzenia powiązań, a tym samym zapewnienia trwałych korzyści gospodarczych i społecznych społecznościom lokalnym w krajach partnerskich - należy zbudować prawdziwe partnerstwo równych sobie. Dokonać tego będzie można tylko wtedy, gdy zastosuje się podejście oddolne w celu zbudowania odpornych lokalnych łańcuchów produkcyjnych o wartości dodanej oraz wzmocnienia rynków krajowych w krajach partnerskich poprzez tworzenie wysokiej jakości miejsc pracy oraz trwałe przekazywanie wiedzy fachowej. W przypadku Afryki odpowiednim krokiem może być wspieranie tworzenia Afrykańskiej Kontynentalnej Strefy Wolnego Handlu (AfCFTA) 18 . Dla zapewnienia przestrzegania wartości europejskich zasadnicze znaczenie mają oceny skutków społecznych, które mogą być uzupełnieniem istniejących procesów należytej staranności.

4.11. Instytucje europejskie uznają rolę sektora prywatnego we współfinansowaniu inwestycji w ramach strategii Global Gateway. Aby zwiększyć determinację podmiotów prywatnych w angażowaniu się i wnoszeniu wkładu w osiągnięcie poszczególnych celów tej strategii oraz wzmóc ich zainteresowanie tymi działaniami, należy szybko ustanowić mechanizmy ułatwiające certyfikację i uznawanie wysiłków podmiotów prywatnych uczestniczących w realizacji tej inicjatywy UE.

4.12. Przedsiębiorstwa zainteresowane udziałem w strategii potrzebują odpowiednich informacji na szczeblu regionalnym, skutecznej współpracy ze służbami dyplomatycznymi państw członkowskich i UE oraz, w miarę możliwości, dostępu do punktów kompleksowej obsługi, co pozwoli ułatwić inwestycje sektora prywatnego UE na całym świecie. Ponadto po pomyślnym przejściu procedury oceny oddziaływania na środowisko i oceny skutków społecznych, a także oceny PFRAM i PIMA, oraz po wykazaniu trwałej pozytywnej wartości gospodarczej, społecznej i ekologicznej dla UE, a zwłaszcza dla krajów partnerskich i w ramach swojej współpracy z zaangażowanymi instytucjami finansowymi, sektor prywatny powinien mieć uproszczony dostęp do zasobów finansowych na jak najkorzystniejszych warunkach.

4.13. Komisja Europejska ogłosiła zamiar powołania rady koordynującej inicjatywę Global Gateway. EKES z zadowoleniem przyjmuje tę propozycję, głęboko wierząc, że zintegrowane zarządzanie tą strategią jest bardzo potrzebne, aby osiągnąć wyniki w stosunkowo krótkim czasie. Aby poprawić jakość i trafność decyzji podejmowanych przez tę radę, należy zaangażować innych członków reprezentujących organizacje społeczeństwa obywatelskiego, w tym partnerów społecznych, zwłaszcza związki zawodowe, a także przedstawicieli świata biznesu.

4.14. Grupa doradztwa biznesowego, o której mowa we wspólnym komunikacie, mogłaby przyjąć zbyt wąskie podejście, pomijając ekspertów w dziedzinie priorytetów inwestycyjnych w zakresie współpracy na rzecz rozwoju, opieki zdrowotnej, ochrony środowiska oraz kształcenia i szkoleń. Aby zapewnić efektywne uwzględnienie wszystkich tematów programu Global Gateway, w skład tej grupy powinni wejść eksperci z tych odpowiednich dziedzin.

Bruksela, dnia 19 maja 2022 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024