Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania dotyczące następujących stanowisk: członkowie komitetu naukowego Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA) - Nr ref.: CEI-SCIE-2022

Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania dotyczące następujących stanowisk: członkowie komitetu naukowego Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA)
Nr ref.: CEI-SCIE-2022
(2022/C 297 A/01)

W niniejszym zaproszeniu Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA) otwiera 11 stanowisk w swoim komitecie naukowym. Kadencja nowych członków rozpocznie się dnia 4 czerwca 2023 r., a zakończy dnia 3 czerwca 2028 r.

FRA jest wyspecjalizowaną agencją ekspercką Unii Europejskiej mającą za zadanie udzielanie instytucjom UE i państwom członkowskim UE (działającym w zakresie prawa UE) opartych na dowodach porad w zakresie praw podstawowych.

Będąc częścią ogólnej administracji UE, Agencja jest odrębną jednostką z siedzibą w Wiedniu. Jej obecny komitet naukowy jest cenioną grupą uznanych międzynarodowych ekspertów z zakresu praw człowieka. Jego członkowie, w większości profesorowie uniwersyteccy, pochodzą z różnych dyscyplin i zajmowali wysokie stanowiska, w tym wiceprzewodniczącego Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, przewodniczących krajowych instytucji ds. praw człowieka, specjalnych sprawozdawców ONZ, członków międzynarodowych komitetów monitorujących i inne podobne stanowiska.

Komitet naukowy jest ośrodkiem wybitnych ekspertów w zakresie praw człowieka i nadzoruje on pracę Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej.

Stanowisko członka komitetu naukowego FRA jest bardzo prestiżowe i wymaga zaangażowania i znacznych nakładów czasu. Mandat komitetu naukowego obejmuje zagwarantowanie naukowej jakości pracy FRA w pełnym zakresie praw podstawowych. Członkowie spotykają się co najmniej 4 razy w roku w siedzibie FRA w Wiedniu lub w trybie zdalnym.

1. AGENCJA

FRA jest agencją Unii Europejskiej mającą siedzibę w Wiedniu (Austria) 1 .

Celem FRA jest przekazywanie pomocy i wiedzy fachowej w zakresie praw podstawowych odpowiednim instytucjom, organom, biurom, agencjom oraz władzom Unii i jej państw członkowskich przy wdrażaniu przez nie prawa Unii Europejskiej; wsparcie to służy pełnemu poszanowaniu praw podstawowych przez te podmioty przy podejmowaniu przez nie środków lub określaniu kierunków działań w dziedzinach należących do ich kompetencji 2 .

FRA skupia się na sytuacji w zakresie praw podstawowych w UE i jej 27 państwach członkowskich. Kraje kandydujące oraz państwa, z którymi UE zawarła układ o stabilizacji i stowarzyszeniu, mogą być zaproszone do uczestnictwa 3 .

FRA składa się z następujących organów:

- zarządu,

- rady wykonawczej,

- komitetu naukowego,

- dyrektora,

- personelu Agencji.

2. KOMITET NAUKOWY

Niniejsze zaproszenie do wyrażenia zainteresowania skierowane jest do ekspertów, którzy posiadają wymagane doświadczenie w co najmniej jednej z dyscyplin naukowych w dziedzinie praw podstawowych i są zainteresowani członkostwem w komitecie naukowym Agencji.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 168/2007, zmienionego rozporządzeniem Rady (UE) 2022/555 4  (zwanego dalej "rozporządzeniem"), ustanawiającego Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej (zwaną dalej "Agencją") zarząd Agencji mianuje komitet naukowy, w skład którego wchodzi jedenaście niezależnych osób o wysokich kwalifikacjach w dziedzinie praw podstawowych oraz o odpowiednich kompetencjach w zakresie jakości naukowej i metod badawczych.

Rola komitetu naukowego

Zgodnie z art. 14 ust. 5 rozporządzenia komitet naukowy jest gwarantem jakości naukowej prac Agencji oraz doradza dyrektorowi i Agencji w zakresie metodyki badań naukowych stosowanej w pracach Agencji.

W tym celu dyrektor angażuje komitet naukowy w prace nad przygotowaniem dokumentów sporządzanych w kontekście zadań powierzonych Agencji, określonych w art. 4 ust. 1 lit. a)-f) i h) rozporządzenia, a mianowicie:

- gromadzenia, rejestrowania, analizowania i rozpowszechniania istotnych, obiektywnych, rzetelnych i porównywalnych informacji oraz danych, w tym wyników badań i monitorowania, przekazanych Agencji przez państwa członkowskie, instytucje, organy, biura i agencje Unii Europejskiej, ośrodki badawcze, organy krajowe, organizacje pozarządowe, państwa trzecie i organizacje międzynarodowe, w szczególności właściwe organy Rady Europy,

- opracowywania metod i standardów w celu poprawy porównywalności, obiektywności i rzetelności danych dotyczących praw podstawowych na szczeblu europejskim, we współpracy z Komisją Europejską i państwami członkowskimi UE,

- prowadzenia badań naukowych i sondaży, wykonywania opracowań przygotowawczych i studiów wykonalności, uczestniczenia w nich lub zachęcania do ich prowadzenia, w tym - w stosownych przypadkach i jeżeli jest to zgodne z jej priorytetami oraz jej rocznymi i wieloletnimi programami prac - wykonywania tych zadań na wniosek Parlamentu Europejskiego, Rady lub Komisji,

- formułowania i publikowania, z własnej inicjatywy lub na wniosek Parlamentu Europejskiego, Rady lub Komisji, wniosków oraz opinii na tematy szczegółowe z przeznaczeniem dla instytucji Unii Europejskiej i państw członkowskich wdrażających prawo UE,

- publikacji rocznych sprawozdań na temat kwestii praw podstawowych, które objęte są zakresem działania Agencji, zawierających przykłady dobrych praktyk,

- publikacji sprawozdań tematycznych opartych na analizach, badaniach i sondażach prowadzonych przez Agencję,

- opracowania strategii komunikacyjnej oraz propagowania dialogu ze społeczeństwem obywatelskim w celu zwiększenia świadomości opinii publicznej w zakresie praw podstawowych oraz aktywnego rozpowszechniania informacji o pracach Agencji.

Komitet naukowy wyraża również opinię na temat projektu dokumentu programowego Agencji na podstawie art. 5a ust. 3.

Funkcjonowanie komitetu naukowego

W odróżnieniu od zarządu komitet naukowy jest organem doradczym, który nie jest zaangażowany w zarządzanie i kierowanie Agencją. Jednocześnie komitet jest organem roboczym zaangażowanym w procesy badawcze Agencji. Oznacza to, że od jego członków oczekuje się zaangażowania, jeśli chodzi o wnoszenie znacznego wkładu czasu i pracy w działania Agencji, a ich wkład powinien być w formie uzasadnionych argumentów dotyczących jakości pracy Agencji, zwłaszcza dotyczących stosowanej metodyki badań naukowych, które mogą wymagać szczegółowych opinii pisemnych.

Zgodnie z obecnymi metodami pracy poszczególni członkowie komitetu mogą sprawować nadzór nad co najmniej jednym określonym projektem badawczym jako "sprawozdawcy" od powstania pomysłu projektu po publikację wyników. Decyzje dotyczące "jakości naukowej prac Agencji" są jednak podejmowane wspólnie przez członków komitetu naukowego. Na czele komitetu stoi przewodniczący 5 . Przewodniczącego wspiera punkt kontaktowy w ramach FRA.

Skład komitetu naukowego

Zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia w skład komitetu naukowego wchodzi jedenaście niezależnych osób o wysokich kompetencjach w dziedzinie praw podstawowych. Zarząd mianuje członków komitetu po wystosowaniu zaproszenia do zgłaszania kandydatur i przeprowadzeniu przejrzystej procedury wyboru oraz po konsultacji z odpowiednią komisją Parlamentu Europejskiego 6 .

Zarząd zapewnia równą reprezentację geograficzną mianowanych przez siebie członków komitetu naukowego. Ponadto zarząd dąży do osiągnięcia równowagi udziału kobiet i mężczyzn w komitecie naukowym. Zwróci również należytą uwagę na dyscypliny naukowe i specjalizacje w celu uwzględnienia różnych obszarów określonych w dokumencie programowym Agencji.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia członkowie zarządu Agencji nie mogą być członkami komitetu naukowego.

Członkowie komitetu naukowego są ekspertami w jednej z dziedzin lub mają kwalifikacje interdyscyplinarne w obszarze praw człowieka lub o istotnym znaczeniu dla praw człowiek, między innymi w zakresie:

- nauk społecznych, w tym kandydaci posiadający wiedzę fachową z dziedzin metod badawczych oraz międzynarodowych porównawczych badań jakościowych lub ilościowych,

- prawa, w tym porównawczego prawa konstytucyjnego, prawa UE i prawa międzynarodowego,

- nauk politycznych,

- statystyki.

Kadencja

Kadencja członków komitetu naukowego trwa pięć lat. Nie podlega przedłużeniu. Członkowie komitetu naukowego są niezależni i muszą przestrzegać zasad poufności.

Członkowie komitetu mogą zostać zastąpieni wyłącznie w przypadku, gdy wystąpią z takim wnioskiem albo w razie trwałej niezdolności do wykonywania swoich obowiązków. Jeżeli jednak członek komitetu przestaje spełniać kryteria niezależności, niezwłocznie rezygnuje i powinien powiadomić o tym Komisję Europejską i dyrektora Agencji. Zarząd może także stwierdzić - na wniosek jednej trzeciej swych członków lub na wniosek Komisji - brak niezależności i odwołać daną osobę.

W takich przypadkach na nowego członka komitetu na pozostały okres kadencji zarząd mianuje pierwszą w kolejności dostępną osobę z listy rezerwowej. Jeśli pozostały okres kadencji jest krótszy niż dwa lata, mandat nowego członka komitetu może obejmować okres pełnej pięcioletniej kadencji. Agencja podaje do wiadomości publicznej i aktualizuje wykaz członków komitetu naukowego na swojej stronie internetowej.

Posiedzenia komitetu naukowego

Zgodnie z art. 14 ust. 6 rozporządzenia posiedzenia plenarne komitetu naukowego są zwoływane cztery razy w roku. Posiedzenia odbywają się w siedzibie Agencji (w Wiedniu) lub zdalnie za pośrednictwem wideokonferencji. Mogą być zwoływane posiedzenia nadzwyczajne. Od członków oczekuje się uczestnictwa w tych spotkaniach oraz wnoszenia znacznego wkładu czasu i pracy, w tym analizowania i zgłaszania uwag dotyczących przekazanych im materiałów, najlepiej w formie pisemnej i z uzasadnieniem.

Członkom komitetu naukowego przysługuje rekompensata w związku z uczestnictwem w pracach komitetu naukowego 7 .

3. WYMAGANE KWALIFIKACJE I DOŚWIADCZENIE, KRYTERIA OCENY

A. Kryteria kwalifikujące

Kandydaci na członków komitetu naukowego muszą spełniać następujące cztery kryteria:

- mieć ukończone studia co najmniej na poziomie magisterskim w odpowiedniej dziedzinie naukowej,

- mieć siedmioletnie udokumentowane doświadczenie zawodowe w obszarze praw podstawowych w kontekście takich dyscyplin naukowych, jak nauki społeczne, nauki polityczne, prawo lub statystyka, zdobyte po uzyskaniu stopnia naukowego określonego powyżej,

- mieć obywatelstwo jednego z państw członkowskich UE lub państwa uczestniczącego w pracach FRA w charakterze obserwatora zgodnie z art. 28 rozporządzenia Rady (WE) nr 168/2007, zmienionego rozporządzeniem (UE) 2022/555,

- mieć gruntowną znajomość (co najmniej na poziomie C1) języka angielskiego i zadowalającą znajomość (co najmniej na poziomie B2) innego języka urzędowego UE 8 .

B. Kryteria wyboru

WYMOGI ZASADNICZE

W procesie selekcji członków komitetu naukowego bierze się pod uwagę pięć następujących wymogów zasadniczych:

- doskonałość naukowa: doskonałość naukowa ściśle związana z dziedzinami mandatu Agencji, wykazana w publikacjach z odpowiednich dziedzin lub innych wskaźnikach odpowiedniego doświadczenia zawodowego w takich dziedzinach, jak prawo, nauki społeczne, nauki polityczne, statystyka, geografia, ekonomia, antropologia lub dziennikarstwo,

- międzynarodowe doświadczenie porównawcze: duże doświadczenie w pracy nad jakościowymi i ilościowymi badaniami porównawczymi lub prowadzeniu takich badań w więcej niż jednym kraju w dziedzinach ściśle związanych z pracą Agencji,

- dogłębna wiedza praktyczna w dziedzinie praw podstawowych/praw człowieka: bogate doświadczenie w zakresie prawa, nauk społecznych, polityki lub praktycznego wdrażania praw podstawowych/praw człowieka, na przykład doświadczenie w zakresie pracy w terenie, analizy danych, zarządzania i procesów demokratycznych, udzielania porad technicznych i wydawania orzeczeń sądowych, w pracy w międzynarodowej organizacji rządowej lub pozarządowej, w tym organach monitorujących,

- wydawanie opinii lub zaleceń: doświadczenie w sporządzaniu opinii lub zaleceń na poziomie krajowym lub międzynarodowym w odniesieniu do obszarów zainteresowań Agencji,

- doskonała znajomość naukowego języka angielskiego: doskonała znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie. W komitecie naukowym język angielski 9  jest językiem używanym zarówno w komunikacji ustnej, jak i pisemnej.

FRA, jak i do członków komitetu naukowego - jest język angielski. FRA tłumaczy tylko ostateczne wersje swoich materiałów na inne języki urzędowe UE, w związku z czym od kandydatów oczekuje się bardzo wysokiego poziomu znajomości języka angielskiego (poziom C1 według europejskiego systemu opisu kształcenia językowego) - w zakresie umiejętności rozumienia tekstu mówionego, czytania i pisania - ponieważ tłumaczenia pisemne i ustne w odniesieniu do prac komitetu nie są możliwe.

DODATKOWE ATUTY

Spełnienie następujących czterech kryteriów będzie uważane za dodatkowy atut:

- zajmowanie, obecnie lub w przeszłości, stałego etatu profesora lub innych stanowisk związanych z prowadzeniem badań w instytucji akademickiej,

- posiadanie stopnia doktora,

- posiadanie doświadczenia zawodowego w środowisku interdyscyplinarnym, najlepiej w kontekście międzynarodowym,

- posiadanie doświadczenia w rozpowszechnianiu wyników badań wśród wielu odbiorców w sposób innowacyjny i efektywny.

W szczególności spełnienie wyżej wymienionych wymogów zasadniczych będzie oceniane w oparciu o następującą skalę punktów za zasługi, fakty i dowody:

1. Doskonałość naukowa (0-30 punktów)

- odpowiednie publikacje naukowe - co najmniej 10 publikacji wysokiej jakości,

- odpowiednie opinie specjalistyczne, zalecenia lub wnioski przekazane organom publicznym,

- odpowiednie projekty badawcze w różnych państwach członkowskich UE,

- odpowiednie nauczanie w różnych państwach członkowskich UE oraz doświadczenie w przewodniczeniu konferencjom międzynarodowym, w uczestnictwie w międzynarodowych grupach roboczych i w projektach multidyscyplinarnych.

2. Międzynarodowe doświadczenie porównawcze (0-15 punktów)

- odpowiednie doświadczenie w pracy w terenie, w tym np. w badaniach międzynarodowych, analizie danych ilościowych i jakościowych,

- odpowiednie doświadczenie w zakresie doradztwa w dziedzinie polityki i prawa w kontekście międzynarodowym lub transnarodowym,

- odpowiednie doświadczenie w zakresie porównywania systemów politycznych i porównawczego prawa konstytucyjnego (UE),

3. Dogłębna praktyczna wiedza w dziedzinie praw podstawowych/praw człowieka oraz wiedza w zakresie polityki (0-15 punktów)

- odpowiednie doświadczenie w administracji publicznej lub polityce, w tym zajmowanie obecnie lub w przeszłości stanowisk kierowniczych,

- odpowiednie doświadczenie w sądownictwie, w tym zajmowanie obecnie lub w przeszłości stanowisk kierowniczych,

- odpowiednie doświadczenie w organizacjach pozarządowych, w tym zajmowanie obecnie lub w przeszłości stanowisk kierowniczych,

- odpowiednie doświadczenie w krajowych instytucjach ds. praw człowieka lub innych organach ds. praw człowieka na poziomie krajowym, w tym zajmowanie obecnie lub w przeszłości stanowisk kierowniczych,

- odpowiednie doświadczenie w dziedzinie praw podstawowych na szczeblu międzynarodowym, w tym zajmowanie obecnie lub w przeszłości stanowisk kierowniczych.

4. Wydawanie opinii lub zaleceń/wniosków (0-15 punktów)

- rozległe doświadczenie w przekładaniu badań naukowych na odpowiednie zalecenia praktyczne,

- rozległe doświadczenie w dostarczaniu organom administracji publicznej i organizacjom pozarządowym zwięzłych i istotnych dla polityki opinii specjalistycznych,

- rozległe doświadczenie w roli redaktora naukowego,

- doświadczenie w przekazywaniu ogółowi społeczeństwa informacji o prawach podstawowych.

5. Doskonała znajomość naukowego języka angielskiego (0-10 punktów)

- doskonała znajomość naukowego języka angielskiego w piśmie,

- rozległe doświadczenie w pisaniu i redagowaniu tekstów naukowych w języku angielskim.

Za kryteria wskazane jako dodatkowe atuty przyznaje się w sumie od 0 do 5 punktów.

Przy wyborze będzie również brana pod uwagę potrzeba zapewnienia równej reprezentacji geograficznej i równowagi płci.

4. SKŁADANIE ZGŁOSZEŃ

Kandydaci są proszeni o składanie zgłoszeń drogą elektroniczną za pośrednictwem strony internetowej Agencji:

http://fra.europa.eu/en/about-fra/recruitment/vacancies

Przyjmowane będą wyłącznie zgłoszenia składane online. Dopuszczone zostaną wyłącznie zgłoszenia zawierające następujące dokumenty:

- list motywacyjny (maksymalnie jedna strona),

- formularz rejestracyjny, który można pobrać poprzez link znajdujący się na stronie internetowej Agencji w zakładce dotyczącej niniejszego zaproszenia do wyrażenia zainteresowania,

- wykaz publikacji naukowych w formie książek i w czasopismach recenzowanych, w tym streszczenia pięciu artykułów najbardziej związanych z tematyką prac komitetu (trzy streszczenia powinny być w języku angielskim).

Na późniejszym etapie selekcji Agencja może zażądać kolejnych dokumentów na poparcie kandydatury.

W sprawie wyjaśnień dotyczących niniejszego zaproszenia i procedury składania zgłoszeń można pisać na następujący adres:

selection-scientific-committee@fra.europa.eu

5. PROCEDURA SELEKCJI, MIANOWANIE I KADENCJA

Kwalifikacja

Dyrektor Agencji nadzoruje prace komisji prekwalifikacyjnej w odniesieniu do członków komitetu naukowego. Dyrektor przewodniczy komisji prekwalifikacyjnej, złożonej z kierowników działów Agencji i osoby wyznaczonej do tego celu przez Radę Europy. W komisji prekwalifikacyjnej mogą uczestniczyć jako obserwatorzy dwaj członkowie zarządu FRA, a także jeden członek działającego komitetu naukowego.

Komisja prekwalifikacyjna sprawdza kwalifikowalność kandydatów, pod kątem wymogów kwalifikacyjnych. Niespełnienie jednego z tych wymogów skutkuje wykluczeniem danego kandydata z kolejnych etapów procedury selekcji.

Następnie komisja prekwalifikacyjna ocenia każdą kandydaturę na podstawie kryteriów wyboru.

Dyrektor przedstawia radzie wykonawczej Agencji wyniki procedury kwalifikacji, w tym informacje o kandydatach, których uznaje się za niespełniających kryteriów kwalifikacji.

Selekcja

Rada wykonawcza ocenia wszystkich kandydatów na podstawie ustalonych kryteriów wyboru.

W tej ocenie rada wykonawcza bierze pod uwagę:

- prace komisji prekwalifikacyjnej,

- konieczność, aby zakres specjalności członków komitetu naukowego obejmował najbardziej istotne obszary działalności Agencji,

- potrzebę zapewnienia równej reprezentacji geograficznej i równowagi płci.

Rada wykonawcza za pośrednictwem swojego przewodniczącego przedkłada zarządowi listę najlepszych kandydatów. Lista powinna zawierać więcej niż jedenaście, a maksymalnie dwadzieścia dwa nazwiska. Lista ta obejmie również punkty za zasługi oraz wniosek dotyczący predyspozycji do pełnienia funkcji członka komitetu naukowego w odniesieniu do każdego kandydata i spisu kandydatów nieujętych na wspomnianych listach, a także kandydatów uznanych za niespełniających kryteriów.

Służby Agencji zapewniają wsparcie techniczne i logistyczne na potrzeby procedury selekcji.

Mianowanie

Na podstawie listy przedłożonej przez radę wykonawczą zarząd, po konsultacji z właściwą komisją Parlamentu Europejskiego, zatwierdza listę rezerwową ustanowioną według zalet oraz mianuje 11 członków komitetu naukowego.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 rozporządzenia członków mianuje się na pięcioletnią kadencję, która nie jest odnawialna.

Potencjalni kandydaci powinni mieć świadomość, że w wyniku publicznej procedury posiedzeń komisji LIBE komisja LIBE może podjąć decyzję o podaniu nazwisk i życiorysów kandydatów do publicznej wiadomości. Potencjalni kandydaci mają prawo sprzeciwić się publikacji swoich danych, wysyłając e-mail na adres selection-scientific-committee@fra.europa.eu.

6. DEKLARACJA DOTYCZĄCA ZAANGAŻOWANIA, INTERESÓW I POUFNOŚCI

Na członków komitetu naukowego mianuje się konkretne osoby. Członkowie zobowiązują się działać niezależnie od jakichkolwiek wpływów zewnętrznych. Z tego powodu muszą podpisać deklarację o zaangażowaniu i deklarację interesów 10 .

Wymagana będzie również deklaracja poufności, aby zapewnić zgodność z zasadami poufności przy zajmowaniu się informacjami wyraźnie określonymi przez Agencję jako "zastrzeżone lub poufne" 11 .

7. RÓWNOŚĆ SZANS

FRA zachęca wszystkie osoby spełniające kryteria i zainteresowane członkostwem w komitecie naukowym FRA do składania zgłoszeń.

FRA jest pracodawcą stosującym zasadę równych szans i dokłada wszelkich starań, aby procedury naboru nie były dyskryminujące ze względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, religię lub przekonania, poglądy polityczne lub inne, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek, tożsamość płciową lub orientację seksualną. FRA jest zobowiązana do uzyskania równowagi płci, dlatego do składania zgłoszeń zachęca się szczególnie kobiety.

8. OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH

Należy mieć na uwadze, że FRA nie będzie zwracać zgłoszeń kandydatom.

Dane osobowe wymagane od wnioskodawców przez FRA będą przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 12 . Dotyczy to zwłaszcza poufności i bezpieczeństwa takich danych.

Jeżeli kandydat ma jakiekolwiek pytania dotyczące przetwarzania jego danych osobowych, może je przesłać na adres: selection-scientific-committee@fra.europa.eu.

Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w oświadczeniu FRA o ochronie prywatności.

Kontakt z inspektorem ochrony danych FRA jest możliwy pod adresem dpo@fra.europa.eu.

Wnioskodawcy mają prawo odwołać się w każdej chwili do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (http://edps. europa.eu; EDPS@edps.europa.eu), jeśli uznają, że ich prawa wynikające z rozporządzenia (UE) 2018/1725 zostały naruszone w wyniku przetwarzania ich danych osobowych przez FRA.

9. TERMIN

Termin składania zgłoszeń upływa w dniu 19 września 2022 r. o godz. 13.00 (czasu lokalnego, GMT + 1).

Należy mieć na uwadze, że z uwagi na dużą liczbę przyjmowanych zgłoszeń, kiedy zbliża się termin końcowy ich składania, system może mieć trudności z przetwarzaniem dużych ilości danych. Dlatego zalecamy kandydatom wysyłanie zgłoszeń ze stosowanym wyprzedzeniem.

1 Rozporządzenie ustanawiające: rozporządzenie Rady (WE) nr 168/2007 z dnia 15 lutego 2007 r. ustanawiające Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej (Dz.U. L 53 z 22.2.2007, s. 1).
2 Art. 2 rozporządzenia (WE) nr 168/2007.
3 Zob. art. 28 rozporządzenia (WE) nr 168/2007.
4 Rozporządzenie Rady (UE) 2022/555 z dnia 5 kwietnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 168/2007 ustanawiające Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej (Dz.U. L 108 z 7.4.2022, s. 1).
5 Art. 19 regulaminu wewnętrznego Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej.
6 Komisja Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych ("LIBE").
7 Art. 24 regulaminu wewnętrznego Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej; eksperci zaproszeni do udziału w posiedzeniach.
8 UWAGA: językiem roboczym używanym na wszystkich posiedzeniach i we wszystkich materiałach - w odniesieniu zarówno do
9 Art. 4 ust. 2 regulaminu wewnętrznego Agencji.
10 Art. 27 ust. 2 regulaminu wewnętrznego.
11 Art. 26 ust. 2 regulaminu wewnętrznego.
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024