W pełni popiera cele wniosku, w tym zwiększenie korzystania z cyfryzacji celem lepszej ochrony interesów finansowych UE oraz zwalczanie nadużyć finansowych i innych nieprawidłowości. Ponieważ do osiągnięcia tego celu może być konieczne przetwarzanie danych osobowych, na prawodawcy UE spoczywa obowiązek dopilnowania, aby wszelkie ingerencje w prawo do ochrony danych ograniczały się do tego, co jest absolutnie konieczne i proporcjonalne do zamierzonych celów.
Europejski Inspektor Ochrony Danych z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wniosek służy ustaleniu kategorii danych, które będą przetwarzane, aby osiągnąć cele wniosku. Rozumie jednak, że procesy eksploracji danych i oceny ryzyka nie będą ograniczały się do danych wyraźnie określonych we wniosku i że dane te będą porównywane z danymi z innych źródeł. EIOD uważa, że konieczne jest wyraźne określenie wszystkich kategorii danych osobowych, które będą przetwarzane, a także źródeł tych danych. Należy także wprowadzić odpowiednie zabezpieczenia, aby zapewnić jakość i dokładność tych danych, zwłaszcza w okolicznościach, w których inne dane pochodziłyby od stron trzecich.
Europejski Inspektor Ochrony Danych zauważa, że we wniosku nie podaje się żadnych dodatkowych informacji dotyczących samego systemu informatycznego. Dlatego też zaleca dokładne określenie rodzaju systemu informatycznego, który ma zostać wykorzystany, ze szczególnym uwzględnieniem tego, czy Komisja planuje oprzeć system na już istniejącym systemie informatycznym Arachne, czy też stworzyć całkowicie nowy system informatyczny. Niezależnie od wykorzystania istniejących struktur EIOD pragnie przypomnieć, że w architekturze tego systemu informatycznego należy ustanowić i wprowadzić, zgodnie z ogólnymi zasadami ochrony danych obowiązującymi przy przetwarzaniu danych osobowych, odpowiednie zabezpieczenia. Należy to odpowiednio uwzględnić w fazie projektowania i opracowywania systemu informatycznego, zgodnie z wymogiem ochrony danych w fazie projektowania.
EIOD zdecydowanie zaleca również, aby współprawodawca jasno określił maksymalny okres przechowywania i udostępniania danych osobowych, których to dotyczy, w zapewnionym przez Komisję jednolitym zintegrowanym systemie informatycznym służącym do eksploracji danych i oceny ryzyka.
Jeżeli chodzi o publikację odpowiednich informacji dotyczących wszystkich odbiorców finansowania z budżetu UE, EIOD z zadowoleniem odnotowuje wysiłki podejmowane na rzecz zrównoważenia zasady przejrzystości wobec ingerencji w prawo zainteresowanych odbiorców do poszanowania ich życia prywatnego w znaczeniu ogólnym oraz na rzecz ochrony ich danych osobowych poprzez zwolnienie odbiorców z obowiązku publikacji ich danych osobowych, jeżeli spełnione zostaną odpowiednie warunki (próg otrzymanej kwoty, charakter środka, zagrożenia dla praw i wolności itp.).
1. WPROWADZENIE
1. 16 maja 2022 r. Komisja Europejska przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego
i Rady w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (wersja przekształcona) ("wniosek"), zmieniającego rozporządzenie finansowe 1 .
2. Celem wniosku jest dostosowanie rozporządzenia finansowego do pakietu wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027, aby zachować jednolity zbiór przepisów regulujący wydatki Unii. Oznacza to, że wszystkie ogólne przepisy finansowe są ujęte w jednym rozporządzeniu finansowym. Ponadto we wniosku przewiduje się ukierunkowane udoskonalenia i uproszczenia, nad którymi pracowano od czasu wejścia w życie rozporządzenia finansowego w 2018 r. Celem wniosku jest również zwiększenie korzystania z cyfryzacji dla poprawy ochrony interesów finansowych UE, skuteczniejszego przyczynienia się do osiągnięcia celów polityki UE oraz wprowadzenia dodatkowych udogodnień dla odbiorców finansowania unijnego 2 .
3. Niniejszą opinię EIOD wydaje się w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską 16 maja 2022 r., zgodnie z art. 42 ust. 1 EUDPR 3 . Europejski Inspektor Ochrony Danych z zadowoleniem przyjmuje odniesienie się do tych konsultacji w motywie 257 wniosku. W związku z powyższym EIOD z zadowoleniem zauważa również, że przeprowadzono z nim nieformalne konsultacje, zgodnie z motywem 60 EUDPR.
5. WNIOSKI
26. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące zalecenia:
(2) należy doprecyzować rodzaj systemu informatycznego, który ma zostać wykorzystany, ze szczególnym uwzględnieniem tego, czy Komisja planuje oprzeć system na już istniejącym systemie informatycznym Arachne, czy też stworzyć całkowicie nowy system informatyczny;
(3) należy wyraźnie określić wszystkie kategorie omawianych danych, tj. jakie dane będą przetwarzane/wprowadzane w związku z danymi identyfikującymi, o których mowa w art. 36 ust. 6 wniosku, a także źródła tych danych;
(4) należy wprowadzić odpowiednie zabezpieczenia, aby zapewnić jakość i dokładność tych danych, zwłaszcza w okolicznościach, w których inne dane pochodziłyby od stron trzecich;
(5) niezależnie od tego, czy Komisja zamierza wykorzystać istniejące struktury, we wniosku należy zawrzeć ogólny opis narzędzia informatycznego, w tym ról i obowiązków w zakresie ochrony danych oraz odpowiednich obowiązujących zabezpieczeń;
(6) dla niepublikowanych typów danych należy zastosować dodatkowe zabezpieczenia (można rozważyć na przykład pseudonimizację danych);
(7) należy doprecyzować, czy elektroniczne rejestrowanie i przechowywanie danych odbywałoby się w ramach systemu informatycznego do celów eksploracji danych i oceny ryzyka lub czy system informatyczny miałby dostęp wyłącznie do danych przechowywanych w innym miejscu;
(8) należy wyraźnie określić maksymalny okres, przez który dane, o których mowa w art. 36 wniosku, mogą być przechowywane i udostępniane w jednolitym zintegrowanym systemie informatycznym do celów eksploracji danych i oceny ryzyka zapewnianym przez Komisję.
Bruksela, 7 lipca 2022 r.
| Wojciech Rafał WIEWIÓROWSKI |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.288.35 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (wersja przekształcona) (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu) |
| Data aktu: | 29/07/2022 |
| Data ogłoszenia: | 29/07/2022 |