Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych w odniesieniu do produktów rzemieślniczych i przemysłowych (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych w odniesieniu do produktów rzemieślniczych i przemysłowych

(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)

(2022/C 258/05)

(Dz.U.UE C z dnia 5 lipca 2022 r.)

13 kwietnia 2022 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych w odniesieniu do produktów rzemieślniczych i przemysłowych, zmieniający rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1001 i (UE) 2019/1753 oraz decyzję Rady (UE) 2019/1754 (zwany dalej "wnioskiem").

Celem przedmiotowego wniosku jest uzupełnienie unijnego systemu ochrony oznaczeń geograficznych, który obowiązuje już w odniesieniu do produktów rolnych i środków spożywczych, win oraz napojów spirytusowych, a także umożliwienie skutecznego wywiązania się z zobowiązań wynikających z przystąpienia UE do Aktu genewskiego Porozumienia lizbońskiego.

Europejski Inspektor Ochrony Danych (EIOD) z zadowoleniem odnotowuje, że we wniosku określa się role Komisji, EUIPO i właściwych organów państw członkowskich dotyczące przetwarzania danych osobowych w ramach procedur przewidzianych w tym wniosku.

EIOD zaleca wyjaśnić, czy różni administratorzy danych zaangażowani w przetwarzanie danych osobowych będą działać jako współadministratorzy, czy też nie. Jeśli tak, EIOD zaleca zastosować rozwiązanie przewidziane w art. 28 EUDPR lub art. 26 RODO. EIOD przypomina w związku z tym, że szczegółowe rozwiązania zapewniające zgodność z wymogami ochrony danych, w razie potrzeby, można również określić w akcie wykonawczym.

EIOD zauważa, że we wniosku przewiduje się utworzenie publicznie dostępnego elektronicznego rejestru oznaczeń geograficznych dla produktów rzemieślniczych i przemysłowych. W związku z powyższym EIOD zaleca wyraźnie określić kategorie przetwarzanych danych. EIOD zaleca, aby w samym wniosku określić wszelkie kategorie danych osobowych, których on dotyczy. Wreszcie uważa, że należy dodatkowo uzasadnić wybrany okres zatrzymywania danych dotyczących dokumentacji związanej z wycofywaniem oznaczeń geograficznych.

1. WPROWADZENIE

1. W dniu 13 kwietnia 2022 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych w odniesieniu do produktów rzemieślniczych i przemysłowych, zmieniający rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1001 i (UE) 2019/1753 oraz decyzję Rady (UE) 2019/1754 ("wniosek").

2. Celem wniosku jest ustanowienie bezpośrednio stosowanej ochrony oznaczeń geograficznych ("OG") dla produktów rzemieślniczych i przemysłowych ("RP") na poziomie UE. Jego celem jest również zapewnienie producentom możliwości korzystania z międzynarodowych ram rejestracji i ochrony oznaczeń geograficznych ("system lizboński") 1 .

3. Wniosek uzupełnia istniejącą unijną ochronę oznaczeń geograficznych w sektorze rolnictwa. Jest on zgodny z podobnymi podejściami do warunków kwalifikujących i ochrony OG w odniesieniu do produktów rolnych i środków spożywczych, win oraz napojów spirytusowych, określonymi w aktach:

- rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2  (UE) nr 1151/2012 w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych;

- rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 3  (UE) 2019/787 w sprawie definicji, opisu, prezentacji i etykietowania napojów spirytusowych; oraz

- rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 4  (UE) nr 1308/2013 ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych 5 .

4. Wniosek wprowadziłby zmiany do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1001 w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej dotyczące możliwych niezgodności między oznaczeniami geograficznymi a znakami towarowymi, a także określiłby dodatkowe zadania dla Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej ("EUIPO"). We wniosku proponuje się również zmianę decyzji Rady (UE) 2019/1754 w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Aktu genewskiego Porozumienia lizbońskiego w sprawie nazw pochodzenia i oznaczeń geograficznych, aby ustanowić połączenie między unijnym systemem ochrony oznaczeń geograficznych dla produktów przemysłu wspólnotowego a systemem lizbońskim 6 .

5. Przedmiotową opinię Europejskiego Inspektora Ochrony Danych wydano w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską 13 kwietnia 2022 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 EUDPR. EIOD z zadowoleniem przyjmuje odniesienie się do tych konsultacji w motywie 63 wniosku. Uwagi i zalecenia zawarte w przedmiotowej opinii ograniczają się do tych przepisów wniosku, które są najistotniejsze z punktu widzenia ochrony danych.

4. WNIOSKI

16. W związku z powyższym Europejski Inspektor Ochrony Danych:

- z zadowoleniem przyjmuje wyraźne wyznaczenie administratorów przetwarzania danych osobowych w procedurach przewidzianych we wniosku;

- zaleca wyjaśnić, czy administratorów powinno uważać się za "współadministratorów" w rozumieniu art. 28 EUDPR i art. 26 RODO;

- zaleca określić we wniosku wszelkie kategorie danych, które należy uwzględnić w unijnym rejestrze oznaczeń geograficznych dla produktów rzemieślniczych i przemysłowych;

- uważa, że proponowany okres zatrzymywania dokumentacji związanej z wycofaniem rejestracji oznaczeń geograficznych należałoby dodatkowo uzasadnić lub zmniejszyć w zakresie, w jakim dotyczy danych osobowych.

Bruksela, 2 czerwca 2022 r.

Wojciech Rafał WIEWIÓROWSKI

1 COM(2022) 174 final, s. 1.
2 Dz.U. L 343 z 14.12.2012, s. 1.
3 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 1.
4 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
5 W sprawie rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 skonsultowano się z EIOD, który przyjął swoją opinię 14 grudnia 2011 r.
6 COM(2022) 174 final, s. 2.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.258.5

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych w odniesieniu do produktów rzemieślniczych i przemysłowych (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)
Data aktu: 05/07/2022
Data ogłoszenia: 05/07/2022