(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)(2022/C 258/05)
(Dz.U.UE C z dnia 5 lipca 2022 r.)
13 kwietnia 2022 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych w odniesieniu do produktów rzemieślniczych i przemysłowych, zmieniający rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1001 i (UE) 2019/1753 oraz decyzję Rady (UE) 2019/1754 (zwany dalej "wnioskiem").
Celem przedmiotowego wniosku jest uzupełnienie unijnego systemu ochrony oznaczeń geograficznych, który obowiązuje już w odniesieniu do produktów rolnych i środków spożywczych, win oraz napojów spirytusowych, a także umożliwienie skutecznego wywiązania się z zobowiązań wynikających z przystąpienia UE do Aktu genewskiego Porozumienia lizbońskiego.
Europejski Inspektor Ochrony Danych (EIOD) z zadowoleniem odnotowuje, że we wniosku określa się role Komisji, EUIPO i właściwych organów państw członkowskich dotyczące przetwarzania danych osobowych w ramach procedur przewidzianych w tym wniosku.
EIOD zaleca wyjaśnić, czy różni administratorzy danych zaangażowani w przetwarzanie danych osobowych będą działać jako współadministratorzy, czy też nie. Jeśli tak, EIOD zaleca zastosować rozwiązanie przewidziane w art. 28 EUDPR lub art. 26 RODO. EIOD przypomina w związku z tym, że szczegółowe rozwiązania zapewniające zgodność z wymogami ochrony danych, w razie potrzeby, można również określić w akcie wykonawczym.
EIOD zauważa, że we wniosku przewiduje się utworzenie publicznie dostępnego elektronicznego rejestru oznaczeń geograficznych dla produktów rzemieślniczych i przemysłowych. W związku z powyższym EIOD zaleca wyraźnie określić kategorie przetwarzanych danych. EIOD zaleca, aby w samym wniosku określić wszelkie kategorie danych osobowych, których on dotyczy. Wreszcie uważa, że należy dodatkowo uzasadnić wybrany okres zatrzymywania danych dotyczących dokumentacji związanej z wycofywaniem oznaczeń geograficznych.
1. WPROWADZENIE
1. W dniu 13 kwietnia 2022 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych w odniesieniu do produktów rzemieślniczych i przemysłowych, zmieniający rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1001 i (UE) 2019/1753 oraz decyzję Rady (UE) 2019/1754 ("wniosek").
2. Celem wniosku jest ustanowienie bezpośrednio stosowanej ochrony oznaczeń geograficznych ("OG") dla produktów rzemieślniczych i przemysłowych ("RP") na poziomie UE. Jego celem jest również zapewnienie producentom możliwości korzystania z międzynarodowych ram rejestracji i ochrony oznaczeń geograficznych ("system lizboński") 1 .
3. Wniosek uzupełnia istniejącą unijną ochronę oznaczeń geograficznych w sektorze rolnictwa. Jest on zgodny z podobnymi podejściami do warunków kwalifikujących i ochrony OG w odniesieniu do produktów rolnych i środków spożywczych, win oraz napojów spirytusowych, określonymi w aktach:
- rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2 (UE) nr 1151/2012 w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych;
- rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 3 (UE) 2019/787 w sprawie definicji, opisu, prezentacji i etykietowania napojów spirytusowych; oraz
- rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 4 (UE) nr 1308/2013 ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych 5 .
4. Wniosek wprowadziłby zmiany do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1001 w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej dotyczące możliwych niezgodności między oznaczeniami geograficznymi a znakami towarowymi, a także określiłby dodatkowe zadania dla Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej ("EUIPO"). We wniosku proponuje się również zmianę decyzji Rady (UE) 2019/1754 w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Aktu genewskiego Porozumienia lizbońskiego w sprawie nazw pochodzenia i oznaczeń geograficznych, aby ustanowić połączenie między unijnym systemem ochrony oznaczeń geograficznych dla produktów przemysłu wspólnotowego a systemem lizbońskim 6 .
5. Przedmiotową opinię Europejskiego Inspektora Ochrony Danych wydano w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską 13 kwietnia 2022 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 EUDPR. EIOD z zadowoleniem przyjmuje odniesienie się do tych konsultacji w motywie 63 wniosku. Uwagi i zalecenia zawarte w przedmiotowej opinii ograniczają się do tych przepisów wniosku, które są najistotniejsze z punktu widzenia ochrony danych.
4. WNIOSKI
16. W związku z powyższym Europejski Inspektor Ochrony Danych:
- z zadowoleniem przyjmuje wyraźne wyznaczenie administratorów przetwarzania danych osobowych w procedurach przewidzianych we wniosku;
- zaleca wyjaśnić, czy administratorów powinno uważać się za "współadministratorów" w rozumieniu art. 28 EUDPR i art. 26 RODO;
- zaleca określić we wniosku wszelkie kategorie danych, które należy uwzględnić w unijnym rejestrze oznaczeń geograficznych dla produktów rzemieślniczych i przemysłowych;
- uważa, że proponowany okres zatrzymywania dokumentacji związanej z wycofaniem rejestracji oznaczeń geograficznych należałoby dodatkowo uzasadnić lub zmniejszyć w zakresie, w jakim dotyczy danych osobowych.
Bruksela, 2 czerwca 2022 r.
Wojciech Rafał WIEWIÓROWSKI