Konkluzje Rady z dnia 24 maja 2022 r. w sprawie wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI): strategiczne podejście do rozwoju szczepień jako uzupełniającego narzędzia profilaktyki i zwalczania

KONKLUZJE RADY
z dnia 24 maja 2022 r.
w sprawie wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI): strategiczne podejście do rozwoju szczepień jako uzupełniającego narzędzia profilaktyki i zwalczania
(2022/C 245/03)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ

(1) PODKREŚLA, że wysoce zjadliwa grypa ptaków (HPAI) jest transgraniczną chorobą zwierząt, która może się bardzo szybko rozprzestrzeniać niezależnie od granic państwowych, pociągając za sobą poważne skutki społeczno-gospodarcze, utrudniając rolnictwo i zakłócając handel.

(2) PRZYPOMINA, że ze względu na potencjał zoonotyczny niektórych szczepów wysoce zjadliwej grypy ptaków może ona również stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzkiego.

(3) Z wielkim niepokojem ZAUWAŻA, że w ciągu ostatnich dwóch lat na terytorium Unii Europejskiej miały miejsce trzy duże okresy epidemii, a obecna epizootyka wysoce zjadliwej grypy ptaków jest najpoważniejsza w najnowszej historii.

(4) PRZYPOMINA konkluzje Rady z 2019 r. 1 , w których zdecydowanie podkreślono kluczową rolę bioasekuracji i ogólnie stwierdzono, że należy dołożyć wszelkich starań, aby zapobiec wprowadzaniu na terytorium UE i rozprzestrzenianiu się transgranicznych chorób zwierząt w celu zminimalizowania ich skutków.

(5) ZAUWAŻA, że oprócz stosowania rygorystycznych środków bioasekuracji szczepienia mogłyby uzupełniać istniejące środki zapobiegawcze i kontrolne przeciwko wysoce zjadliwej grypie ptaków i mogłyby przyczynić się do zmniejszenia ryzyka dalszego rozprzestrzeniania się wirusa w populacji ptaków domowych, a tym samym pomóc w zmniejszeniu narażenia ludzi.

(6) Ponadto UWAŻA, że szczepienia mogłyby ostatecznie przyczynić się także do ograniczenia zapobiegawczego uboju dużej liczby zdrowych ptaków w celu zwalczania epizootii wysoce zjadliwej grypy ptaków, co budzi coraz większe zaniepokojenie społeczeństwa i jest trudne do pogodzenia z celem dotyczącym opracowania europejskiego zrównoważonego systemu żywnościowego, który został zatwierdzony przez Radę w ramach jej konkluzji w sprawie strategii "od pola do stołu" 2 .

(7) PRZYPOMINA, że międzynarodowe normy Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE) i prawodawstwo UE umożliwiają już szczepienia przeciwko wysoce zjadliwej grypie ptaków, ale z różnych powodów takie szczepienia nie są stosowane na szeroką skalę. Powody te obejmują w szczególności nie tylko brak zatwierdzonych w UE skutecznych i bezpiecznych szczepionek przeciwko wysoce zjadliwej grypie ptaków, ale również fakt, że szczepienia mogą stanowić przeszkodę dla wywozu drobiu i produktów drobiowych, ponieważ szereg państw trzecich ogranicza przywóz zaszczepionych zwierząt i pozyskanych z nich produktów. Potrzeba ponadto więcej wiedzy naukowej, w tym zaktualizowanych ocen ryzyka.

W związku z powyższym:

(8) POTWIERDZA, że bioasekuracja i nadzór pozostają ważnymi podstawami walki z wysoce zjadliwą grypą ptaków, ale UWAŻA, że szczepienia mogą stać się odpowiednim narzędziem uzupełniającym.

(9) WZYWA Komisję i państwa członkowskie do wzmożenia wysiłków na rzecz opracowania strategii szczepień, by zapobiegać wysoce zjadliwej grypie ptaków i prowadzić jej zwalczanie, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożonych obszarów, gatunków i sposobów uprawy. ZAUWAŻA, że do osiągnięcia tego celu konieczne są wspólne wysiłki w kilku dziedzinach, ale jest GŁĘBOKO PRZEKONANA, że takie wysiłki przyniosłyby znaczące korzyści.

(10) WZYWA DO dalszego opracowywania i dopuszczania skutecznych i bezpiecznych szczepionek dla różnych gatunków drobiu, które będą zapewniały wystarczającą odporność na krążące szczepy wirusa wysoce zjadliwej grypy ptaków. Szczepionki takie powinny być łatwe w podawaniu i kompatybilne z praktykami rolniczymi w UE. W każdym przypadku powinna istnieć możliwość odróżnienia zwierząt zakażonych od zaszczepionych. ZACHĘCA Komisję i państwa członkowskie do współpracy z przemysłem farmaceutycznym, aby osiągnąć ten cel.

(11) PODKREŚLA znaczenie monitorowania rozwoju krążących szczepów wirusa, a także wszelkich zmian w skuteczności szczepionek w stosunku do wszelkich nowych szczepów wirusa.

(12) UWAŻA, że kluczowe znaczenie ma określenie i wyeliminowanie luk w ocenach ryzyka, aby w stosownych przypadkach zapewniać wsparcie na rzecz opracowywania strategii szczepień przez właściwe organy, i w związku z tym Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE wyrażony przez Komisję zamiar upoważnienia Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności do aktualizacji opinii w sprawie szczepień przeciwko wysoce zjadliwej grypie ptaków 3 . Ponadto ZWRACA SIĘ do Komisji i państw członkowskich, by zachęcały do opracowywania i wspierały opracowywanie narzędzi modelowania w celu oceny wpływu szczepień na rozprzestrzenianie się wirusa oraz do optymalizacji strategii szczepień.

(13) ZWRACA SIĘ do Komisji, by ustanowiła przepisy dotyczące odpowiedniego i solidnego, dostosowanego do potrzeb nadzoru towarzyszącego szczepieniom przeciwko wysoce zjadliwej grypie ptaków, gdy ma ono miejsce, z myślą o wykazaniu statusu obszaru wolnego od wysoce zjadliwej grypy ptaków, z uwzględnieniem związanych z tym kosztów.

(14) ZACHĘCA Komisję i państwa członkowskie do przeprowadzenia badań w celu oceny kosztów i korzyści szczepień na szczeblach - odpowiednio - unijnym i lokalnym.

(15) ZACHĘCA państwa członkowskie do opracowywania strategii i rozwiązań opartych na analizie ryzyka, dostosowanych do ich lokalnych rodzajów i warunków produkcji.

(16) ZACHĘCA państwa członkowskie do przeprowadzania prób szczepień oraz, w stosownych przypadkach, dzielenia się ich wynikami w drodze współpracy naukowej zgodnie z odpowiednimi ramami prawnymi, przy jednoczesnym podejmowaniu odpowiednich środków zapobiegawczych służących ochronie zdrowia zwierząt i ludzi, ponieważ próby te mają zasadnicze znaczenie dla gromadzenia wiedzy naukowej i wspierania określania strategii szczepień.

(17) ZWRACA SIĘ do Komisji, by zbadała możliwości wprowadzenia mechanizmów zakupu zbiorczego lub banków szczepionek w celu zapewnienia solidnych i reaktywnych dostaw szczepionek.

(18) ZACHĘCA wszystkie odpowiednie podmioty do aktywnej komunikacji z zainteresowanymi stronami w celu zwiększenia świadomości na temat znaczenia szczepień i ich oczekiwanego oddziaływania.

(19) WZYWA DO wspólnych wysiłków na rzecz zwiększenia akceptacji zasady szczepień przeciwko wysoce zjadliwej grypie ptaków w handlu międzynarodowym. W tym celu ZWRACA SIĘ do Komisji i państw członkowskich, by:

- wspólnie zaangażowały się w dialog z partnerami handlowymi UE;

- propagowały dyskusje w ramach OIE na szczeblach globalnym i regionalnym w celu dalszego rozwijania międzynarodowych norm ułatwiających bezpieczny handel, również w oparciu o koncepcje regionalizacji i podziału na obszary.

Z myślą o osiągnięciu tych celów WZYWA Komisję i państwa członkowskie do szybkiego opracowania operacyjnego planu działania wspierającego te dialogi i dyskusje.

1 Konkluzje Rady w sprawie bioasekuracji, całościowej koncepcji jednolitego podejścia do ochrony zdrowia zwierząt w UE, przyjęte 18 czerwca 2019 r. (dok. 10368/1/19 REV1).
2 Konkluzje Rady w sprawie strategii "od pola do stołu" przyjęte 19 października 2020 r. (dok. 12099/20).
3 EFSA Journal (2007) 489, Scientific Opinion on 'Vaccination against avian influenza of H5 and H7 subtypes in domestic poultry and captive birds' [Opinia naukowa ws. szczepień przeciwko grypie ptaków podtypu H5 i H7 u drobiu domowego i ptaków żyjących w niewoli] - EFSA-Q-2006-309, przyjęta 11 maja 2007 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024