Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 24 października 2019 r. w sprawie wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 2012/2002 w celu zapewnienia pomocy finansowej państwom członkowskim na pokrycie kosztów poważnego obciążenia finansowego powstałego wskutek wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii bez zawarcia umowy (COM(2019)0399 - C9-0111/2019 - 2019/0183(COD)) 1
(Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)
(2021/C 202/26)
(Dz.U.UE C z dnia 28 maja 2021 r.)
Poprawka 1
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 4
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
(4) Aby złagodzić skutki gospodarcze wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy i w tych wyjątkowych okolicznościach okazać solidarność z państwami członkowskimi, które najbardziej odczują te skutki, należy wprowadzić zmiany do rozporządzenia (WE) nr 2012/2002 w celu wsparcia wydatków publicznych związanych z wystąpieniem. | (4) Aby złagodzić gospodarcze i społeczne skutki wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy i w tych wyjątkowych okolicznościach okazać solidarność z państwami członkowskimi, które najbardziej odczują te skutki, należy wprowadzić zmiany do rozporządzenia (WE) nr 2012/2002 w celu wsparcia wydatków publicznych związanych z wystąpieniem. |
Poprawka 2
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 5
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
(5) Ponieważ chodzi o wyjątkowe wykorzystanie Funduszu, pomoc udzielaną z jego środków, aby złagodzić skutki poważnego obciążenia finansowego po stronie państw członkowskich będącego bezpośrednią konsekwencją wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy, należy ukierunkować i ograniczyć w czasie, aby zachować pierwotne przeznaczenie Funduszu i jego zdolność do reagowania na klęski żywiołowe. | (5) Ponieważ chodzi o wyjątkowe wykorzystanie Funduszu, pomoc udzielaną z jego środków, aby złagodzić skutki poważnego obciążenia finansowego, jakiego doświadczają lub mogą doświadczyć państwa członkowskie w związku z przygotowywaniem się na wystąpienie Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy lub w konsekwencji tego wystąpienia, należy ukierunkować i ograniczyć w czasie, aby zachować pierwotne przeznaczenie Funduszu i jego zdolność do reagowania na klęski żywiołowe. |
Poprawka 3
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 8
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
(8) Aby zapewnić dostępność Funduszu na wypadek klęsk żywiołowych, co stanowi jego pierwotny cel, należy ustalić pułap budżetowy wsparcia w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy. | (8) Zważywszy, że na utrzymanie dostępności Funduszu Solidarności Unii Europejskiej na wypadek klęsk żywiołowych należy przewidzieć rozsądny budżet, państwom członkowskim i regionom trzeba udostępnić inne dodatkowe środki, aby pomóc im ograniczyć skutki ewentualnego wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy, na przykład za pośrednictwem EFG lub innych doraźnych instrumentów finansowych. |
Poprawka 4
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 9
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
(9) Pomoc udzielana ze środków Funduszu na łagodzenie skutków poważnego obciążenia finansowego po stronie państw członkowskich będącego bezpośrednią konsekwencją wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy powinna podlegać tym samym przepisom dotyczącym wdrażania, monitorowania, sprawozdawczości, kontroli i audytu, jak wszelkie inne interwencje realizowane w ramach Funduszu. Zważywszy na szeroki zakres wydatków publicznych potencjalnie kwalifikujących się do wsparcia ważne jest również zapewnienie przestrzegania innych przepisów prawa UE, w szczególności zasad pomocy państwa. | (9) Pomoc udzielana ze środków Funduszu na łagodzenie skutków poważnego obciążenia finansowego, jakiego doświadczają lub mogą doświadczyć państwa członkowskie w związku z przygotowywaniem się na wystąpienie Zjednoczonego Królestwa z Unii bez umowy lub w bezpośredniej konsekwencji tego wystąpienia, powinna podlegać tym samym przepisom dotyczącym wdrażania, monitorowania, sprawozdawczości, kontroli i audytu, jak wszelkie inne interwencje realizowane w ramach Funduszu. Zważywszy na szeroki zakres wydatków publicznych potencjalnie kwalifikujących się do wsparcia ważne jest również zapewnienie przestrzegania innych przepisów prawa UE, w szczególności zasad pomocy państwa. |
Poprawka 5
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3
Rozporządzenie (WE) nr 2012/2002
Artykuł 3 a - ustęp 2
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
2) Dostępne na ten cel środki są ograniczone do połowy maksymalnej dostępnej kwoty na interwencje w ramach Funduszu na lata 2019-2020. | 2) Dostępne na ten cel środki są ograniczone do 30 % maksymalnej dostępnej kwoty na interwencje w ramach Funduszu na lata 2019-2020. |
Poprawka 6
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3
Rozporządzenie (WE) nr 2012/2002
Artykuł 3 a - ustęp 3
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
3) Taka pomoc pokrywa część dodatkowych wydatków publicznych spowodowanych bezpośrednio przez wystąpienie bez umowy i poniesionych wyłącznie między datą wystąpienia bez umowy a dniem 31 grudnia 2020 r. ("obciążenie finansowe"). | 3) Taka pomoc pokrywa część dodatkowych wydatków publicznych poniesionych wyłącznie od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2020 r. w związku z przygotowywaniem się na wystąpienie bez umowy lub w konsekwencji wystąpienia bez umowy ("obciążenie finansowe"). |
Poprawka 7
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3
Rozporządzenie (WE) nr 2012/2002
Artykuł 3 a - ustęp 4
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
4) Państwo członkowskie kwalifikuje się do złożenia wniosku o pomoc na podstawie niniejszego artykułu, jeżeli obciążenie finansowe, jakiego doświadczyło, szacuje się albo na ponad 1 500 000 000 EUR w cenach z 2011 r., albo powyżej 0,3 % jego DNB. | 4) Państwo członkowskie kwalifikuje się do złożenia wniosku o pomoc na podstawie niniejszego artykułu, jeżeli obciążenie finansowe, jakiego doświadczyło, szacuje się albo na ponad 750 000 000 EUR w cenach z 2011 r., albo powyżej 0,15 % jego DNB. |
Poprawka 8
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3
Rozporządzenie (WE) nr 2012/2002
Artykuł 3 b - ustęp 1
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
1) Pomoc przewidziana w art. 3a pokrywa wyłącznie takie obciążenie finansowe poniesione przez państwo członkowskie, które powstało w porównaniu z sytuacją, gdyby umowa między Unią a Zjednoczonym Królestwem została zawarta. Taką pomoc można przeznaczyć, na przykład, na udzielenie wsparcia przedsiębiorstwom, które odczuły skutki wystąpienia bez umowy, w tym wsparcia na rzecz środków pomocy państwa dla takich przedsiębiorstw i na potrzeby stosownych interwencji; środki mające na celu utrzymanie obecnego zatrudnienia; oraz na zapewnienie funkcjonowania kontroli granicznych, celnych, sanitarnych i fitosanitarnych, w tym dodatkowego personelu i infrastruktury. | 1) Pomoc przewidziana w art. 3a pokrywa wyłącznie takie obciążenie finansowe poniesione przez państwo członkowskie, które powstało w porównaniu z sytuacją, gdyby umowa między Unią a Zjednoczonym Królestwem została zawarta. Taką pomoc można przeznaczyć, na przykład, na udzielenie wsparcia przedsiębiorstwom i pracownikom odczuwającym skutki wystąpienia bez umowy, w tym wsparcia na rzecz środków pomocy państwa dla takich przedsiębiorstw i na potrzeby stosownych interwencji; środki mające na celu utrzymanie obecnego zatrudnienia; oraz na zapewnienie funkcjonowania kontroli granicznych, celnych, sanitarnych i fitosanitarnych, w tym dodatkowego personelu i infrastruktury. |
Poprawka 9
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3
Rozporządzenie (WE) nr 2012/2002
Artykuł 3 b - ustęp 6 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
6a. Na podstawie niniejszego rozporządzenia nie mogą być finansowane wydatki kwalifikujące się do finansowania z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji. |
Poprawka 10
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 6
Rozporządzenie (WE) nr 2012/2002
Artykuł 4 a - ustęp 1
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
1) Odpowiedzialne władze krajowe państwa członkowskiego mogą złożyć do Komisji pojedynczy wniosek o wkład finansowy z Funduszu zgodnie z art. 3a najpóźniej do dnia 30 kwietnia 2020 r. Wniosek powinien zawierać co najmniej wszystkie istotne informacje na temat obciążenia finansowego powstałego po stronie takiego państwa członkowskiego. We wniosku należy opisać środki publiczne podjęte w odpowiedzi na wystąpienie bez umowy i podać ich koszt netto do dnia 31 grudnia 2020 r. oraz przyczyny, dla których nie można było ich uniknąć za pomocą środków gotowości. Wniosek powinien także zawierać uzasadnienie dotyczące bezpośredniego skutku wystąpienia bez umowy. | 1) Odpowiedzialne władze krajowe państwa członkowskiego mogą złożyć do Komisji pojedynczy wniosek o wkład finansowy z Funduszu zgodnie z art. 3a najpóźniej do dnia 30 czerwca 2020 r. Wniosek powinien zawierać co najmniej wszystkie istotne informacje na temat obciążenia finansowego powstałego po stronie takiego państwa członkowskiego. We wniosku należy opisać środki publiczne podjęte w związku z przygotowywaniem się na wystąpienie bez umowy lub w odpowiedzi na wystąpienie bez umowy i podać ich koszt netto do dnia 31 grudnia 2020 r. Wniosek powinien także zawierać uzasadnienie dotyczące bezpośredniego skutku wystąpienia bez umowy. |
Poprawka 11
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 6
Rozporządzenie (WE) nr 2012/2002
Artykuł 4 a - ustęp 2
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
2) Komisja przygotowuje wskazówki dotyczące skutecznego dostępu do Funduszu i realizacji przekazanych z niego środków finansowych. Wskazówki zawierają szczegółowe instrukcje na temat przygotowania wniosku oraz określają informacje, jakie należy przedłożyć Komisji, w tym informacje o dowodach, które należy dostarczyć na temat powstałego obciążenia finansowego. Wskazówki podawane są do publicznej wiadomości na stronach internetowych odpowiednich Dyrekcji Generalnych Komisji, a Komisja zapewnia ich szersze rozpowszechnienie wśród państw członkowskich. | 2) Do dnia 31 grudnia 2019 r. Komisja przygotuje wskazówki dotyczące skutecznego dostępu do Funduszu i realizacji przekazanych z niego środków finansowych. Wskazówki zawierają szczegółowe instrukcje na temat przygotowania wniosku oraz określają informacje, jakie należy przedłożyć Komisji, w tym informacje o dowodach, które należy dostarczyć na temat powstałego obciążenia finansowego. Wskazówki podawane są do publicznej wiadomości na stronach internetowych odpowiednich Dyrekcji Generalnych Komisji, a Komisja zapewnia ich szersze rozpowszechnienie wśród państw członkowskich. |
Poprawka 12
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 6
Rozporządzenie (WE) nr 2012/2002
Artykuł 4 a - ustęp 3
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
3) Po dniu 30 kwietnia 2020 r. Komisja ocenia na podstawie informacji, o których mowa w ust. 1 i 2, w przypadku wszystkich otrzymanych wniosków, czy w każdym przypadku spełnione zostały warunki uruchomienia Funduszu, i ustala kwotę ewentualnego wkładu finansowego z Funduszu w granicach dostępnych środków finansowych. | 3) Po dniu 30 czerwca 2020 r. Komisja ocenia na podstawie informacji, o których mowa w ust. 1 i 2, w przypadku wszystkich otrzymanych wniosków, czy w każdym przypadku spełnione zostały warunki uruchomienia Funduszu, i ustala kwotę ewentualnego wkładu finansowego z Funduszu w granicach dostępnych środków finansowych. |
Poprawka 13
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 6
Rozporządzenie (WE) nr 2012/2002
Artykuł 4 a - ustęp 4
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
4) Pomoc z Funduszu jest przyznawana państwom członkowskim spełniającym kryteria kwalifikowalności, przy uwzględnieniu progów określonych w art. 3a ust. 4, według stawki wynoszącej do 5 % poniesionego obciążenia finansowego i w granicach dostępnych środków budżetowych. W sytuacji gdy dostępny budżet okaże się niewystarczający, należy proporcjonalnie zmniejszyć stawkę pomocy. | 4) Pomoc z Funduszu jest przyznawana państwom członkowskim spełniającym kryteria kwalifikowalności, przy uwzględnieniu progów określonych w art. 3a ust. 4, według stawki wynoszącej do 10 % poniesionego obciążenia finansowego i w granicach dostępnych środków budżetowych. W sytuacji gdy dostępny budżet okaże się niewystarczający, należy proporcjonalnie zmniejszyć stawkę pomocy. |
Poprawka 14
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 6
Rozporządzenie (WE) nr 2012/2002
Artykuł 4 a - ustęp 6
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
6) Decyzja o uruchomieniu Funduszu jest podejmowana wspólnie przez Parlament Europejski i Radę niezwłocznie po przedłożeniu wniosku przez Komisję. Komisja, z jednej strony, oraz Parlament Europejski i Rada, z drugiej strony, podejmują starania, aby do minimum skrócić czas potrzebny na uruchomienie Funduszu. | 6) Decyzja o uruchomieniu Funduszu jest podejmowana wspólnie przez Parlament Europejski i Radę niezwłocznie po przedłożeniu wniosku przez Komisję. Komisja, z jednej strony, oraz Parlament Europejski i Rada, z drugiej strony, podejmują starania, aby do minimum skrócić czas potrzebny na uruchomienie Funduszu, i zobowiązują się jak najszybciej zaproponować doraźny instrument w celu zaradzenia tej sytuacji nadzwyczajnej. |
Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.202.123 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 24 października 2019 r. w sprawie wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 2012/2002 w celu zapewnienia pomocy finansowej państwom członkowskim na pokrycie kosztów poważnego obciążenia finansowego powstałego wskutek wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii bez zawarcia umowy (COM(2019)0399 - C9-0111/2019 - 2019/0183(COD)). |
Data aktu: | 28/05/2021 |
Data ogłoszenia: | 28/05/2021 |