Rezolucja - Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie przyszłości Partnerstwa Wschodniego - wspólne działania w obliczu wyzwań o charakterze hybrydowym i zagrożeń dla bezpieczeństwa.

REZOLUCJA
Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie przyszłości Partnerstwa Wschodniego - wspólne działania w obliczu wyzwań o charakterze hybrydowym i zagrożeń dla bezpieczeństwa

(2018/C 99/03)

(Dz.U.UE C z dnia 15 marca 2018 r.)

ZGROMADZENIE PARLAMENTARNE EURONEST,

-
uwzględniając powołanie Partnerstwa Wschodniego w Pradze w dniu 7 maja 2009 r. jako wspólnej inicjatywy UE i jej wschodnich partnerów: Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy, a także uwzględniając deklaracje ze szczytów Partnerstwa Wschodniego w Warszawie w 2011 r., w Wilnie w 2013 r. i w Rydze w 2015 r.,
-
uwzględniając zalecenia i działania Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest, Forum Społeczeństwa Obywatelskiego Partnerstwa Wschodniego, Komitetu Regionów oraz Konferencji Władz Lokalnych i Regionalnych Partnerstwa Wschodniego,
-
uwzględniając komunikaty Komisji i Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) w sprawie europejskiej polityki sąsiedztwa, a także konkluzje Rady do Spraw Zagranicznych dotyczące europejskiej polityki sąsiedztwa i Partnerstwa Wschodniego,
-
uwzględniając swoje rezolucje, zwłaszcza z dnia 21 stycznia 2016 r. w sprawie układów o stowarzyszeniu oraz pogłębionych i kompleksowych stref wolnego handlu z Gruzją, Mołdawią i Ukrainą, a także z dnia 9 lipca 2015 r. w sprawie przeglądu europejskiej polityki sąsiedztwa,
-
uwzględniając wspólne oświadczenie parlamentów Gruzji, Mołdawii i Ukrainy oraz wspólny komunikat przewodniczących komisji ds. integracji europejskiej parlamentów Gruzji, Mołdawii i Ukrainy,
A.
mając na uwadze, że napięcia geopolityczne są źródłem nowych skomplikowanych wyzwań obejmujących kwestie tak gospodarcze, jak i dotyczące zagrożeń dla bezpieczeństwa, przed którymi stoją zarówno państwa członkowskie UE, jak i wschodnie kraje partnerskie;
B.
mając na uwadze, że wartości europejskich, mianowicie nadrzędnej roli demokracji i przestrzegania praw człowieka, należy bronić w imię pokoju i dobrobytu na całym kontynencie; mając na uwadze, że kraje partnerskie zobowiązały się do pogłębiania wzajemnych stosunków, przestrzegania prawa międzynarodowego i poszanowania podstawowych wspólnych wartości, aby zintensyfikować dialog polityczny;
C.
mając na uwadze, że Partnerstwo Wschodnie utożsamia strategiczny wymiar europejskiej polityki sąsiedztwa oraz jest kluczowym czynnikiem warunkującym stabilność i zrównoważony rozwój kontynentu;
D.
mając na uwadze, że stosunki dwustronne między UE a jej krajami partnerskimi kształtują się na różnych poziomach, a standardy europejskie są uwzględniane w prawie krajowym krajów partnerskich w sposób niejednolity;
E.
mając na uwadze, że wraz z pełnym wejściem w życie układów o stowarzyszeniu, w tym pogłębionej i kompleksowej strefy wolnego handlu z Gruzją, Mołdawią i Ukrainą, dają się zaobserwować znaczne postępy w stosunkach z UE, a zainteresowani partnerzy dokonują europejskich wyborów;
F.
mając na uwadze, że niezależność, suwerenność i integralność terytorialna niektórych partnerów wschodnich UE jest zagrożona z powodu nierozwiązanych konfliktów regionalnych, które Federacja Rosyjska aktywnie podsyca; mając na uwadze, że konflikty te można byłoby rozwiązać na drodze dyplomatycznej i poprzez uczciwe zaangażowanie stron;
G.
mając na uwadze, że agresywna i ekspansywna polityka Rosji wobec zainteresowanych krajów partnerskich doprowadziła do nielegalnej aneksji Republiki Autonomicznej Krymu i miasta Sewastopol, a także do bezprawnej okupacji Abchazji, Regionu Cchinwali/Osetii Południowej oraz niektórych regionów obwodu donieckiego i ługańskiego, co stanowi naruszenie prawa międzynarodowego, umów dwustronnych i zobowiązań Rosji wynikających z jej członkostwa w organizacjach międzynarodowych;
H.
mając na uwadze, że agresywna postawa Rosji wobec Ukrainy oraz nielegalna aneksja Krymu przez Rosję ma poważne skutki dla ogólnego bezpieczeństwa w Europie; mając na uwadze, że na tymczasowo okupowanych obszarach władze rosyjskie i ich poplecznicy nielegalnie zatrzymali, aresztowali, skazali i uwięzili setki ukraińskich obywateli, a liczba takich przypadków rośnie; mając na uwadze, że na Ukrainie jest prawie 1,8 mln osób wewnętrznie przesiedlonych, a pięć milionów osób cierpi z powodu toczącego się konfliktu;
1.
apeluje o podjęcie jednomyślnych działań o charakterze strategicznym w odpowiedzi na konsekwencje trudnej sytuacji geopolitycznej sprowokowanej przez Rosję, a także o zaproponowanie skutecznych mechanizmów przywrócenia pokoju na obszarach dotkniętych przedłużającymi się konfliktami;
2.
ponownie wyraża zdecydowane poparcie dla suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy, Gruzji i Mołdawii w ramach ich granic uznanych przez społeczność międzynarodową;
3.
potępia łamanie praw człowieka i nieprzestrzeganie podstawowych wolności na anektowanych i okupowanych obszarach krajów partnerskich;
4.
podkreśla potrzebę pilnego udzielenia Ukrainie, Gruzji i Mołdawii publicznego poparcia oraz wsparcia prawnego i finansowego z myślą o opanowaniu sytuacji w zakresie osób wewnętrznie przesiedlonych; apeluje o natychmiastowe uwolnienie ukraińskich więźniów politycznych znajdujących się w Federacji Rosyjskiej; zachęca do wymiany więźniów;
5.
ponownie podkreśla zasadę elastyczności oraz indywidualne podejście, a także pragnie zauważyć, że zakres współpracy z UE zależy od ambicji jej samej i ambicji partnerów;
6.
z zadowoleniem przyjmuje wejście w życie układów o stowarzyszeniu, w tym pogłębionej i kompleksowej strefy wolnego handlu z Gruzją, Mołdawią i Ukrainą oraz nowej umowy o kompleksowym i pogłębionym partnerstwie między UE a Armenią, a także wyraża zadowolenie z powodu toczących się negocjacji między UE a Azerbejdżanem w sprawie nowej umowy ramowej; docenia fakt, iż krytyczne zaangażowanie UE w kontakty z Białorusią stało się bardziej kompleksowe, w tym również w ramach białorusko-unijnego zespołu koordynacyjnego, dialogu na temat praw człowieka oraz dialogu na temat handlu;
7.
apeluje o polityczne stowarzyszenie i integrację gospodarczą, w tym również udział w programach UE oraz uznanie, że układy o stowarzyszeniu, zawarte z Gruzją, Mołdawią i Ukrainą, nie stanowią ostatecznego celu w stosunkach tych krajów z UE; wzywa do uznania europejskich aspiracji tych krajów;
8.
apeluje o doprowadzenie do porozumienia w sprawie nowych strategicznych celów długoterminowych na szczycie Partnerstwa Wschodniego w Brukseli w dniu 24 listopada 2017 r. z myślą o opracowaniu kompleksowego programu współpracy na kolejne dwa lata i późniejszy okres;
9.
ponownie podkreśla swoje zasadnicze stanowisko dotyczące potrzeby zadbania o to, aby projekt deklaracji z Brukseli odzwierciedlał europejskie aspiracje i europejskie wybory zainteresowanych krajów partnerskich, zgodnie z postanowieniami układów o stowarzyszeniu;
10.
podkreśla w szczególności, że projekt deklaracji z Brukseli powinien zawierać inne strategicznie ważne elementy, takie jak:
-
rozwój współpracy transgranicznej i kontaktów między obywatelami,
-
poprawa bezpieczeństwa energetycznego,
-
harmonizacja rynków cyfrowych,
-
skupiające się na potrzebach klienta organizacje wsparcia przedsiębiorczości oraz utworzenie nowych ram na potrzeby regionalnej dyplomacji gospodarczej z myślą o intensywniejszej promocji handlu i inwestycji w całym regionie,
-
dalsze promowanie reform w sektorze bezpieczeństwa, wdrożenie zintegrowanego zarządzania granicami, ukrócenie przestępczości zorganizowanej, opanowanie zagrożeń o charakterze hybrydowym, przeciwdziałanie terroryzmowi, zapobieganie radykalizacji, poprawa cyberbezpieczeństwa oraz wzmocnienie działań mających na celu zapobieganie klęskom żywiołowym,
-
w stosownych przypadkach intensyfikacja dialogu na temat bezpieczeństwa oraz zacieśnienie współpracy w dziedzinie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.99.5

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja - Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie przyszłości Partnerstwa Wschodniego - wspólne działania w obliczu wyzwań o charakterze hybrydowym i zagrożeń dla bezpieczeństwa.
Data aktu: 15/03/2018
Data ogłoszenia: 15/03/2018