Rezolucja - Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie przezwyciężania wpływu kryzysu gospodarczego na bezrobocie młodzieży w UE i państwach Partnerstwa Wschodniego.

REZOLUCJA
Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie przezwyciężania wpływu kryzysu gospodarczego na bezrobocie młodzieży w UE i państwach Partnerstwa Wschodniego

(2018/C 99/06)

(Dz.U.UE C z dnia 15 marca 2018 r.)

ZGROMADZENIE PARLAMENTARNE EURONEST,

-
uwzględniając rozwój europejskiej polityki sąsiedztwa od 2004 r., w szczególności sprawozdania z postępów w jej wdrażaniu przedstawiane przez Komisję,
-
uwzględniając wspólny komunikat Komisji oraz Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z dnia 18 listopada 2015 r. pt. "Przegląd europejskiej polityki sąsiedztwa" oraz konkluzje Rady z dnia 14 grudnia 2015 r. w sprawie przeglądu europejskiej polityki sąsiedztwa,
-
uwzględniając wspólną deklarację ze szczytu Partnerstwa Wschodniego przyjętą w Rydze w dniu 22 maja 2015 r.,
-
uwzględniając wspólny dokument roboczy służb Komisji oraz Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z dnia 15 grudnia 2016 r. pt. "Eastern Partnership - focusing on key priorities and deliverables" [Partnerstwo Wschodnie - skoncentrowanie się na kluczowych priorytetach i wynikach],
-
uwzględniając sprawozdanie analityczne w sprawie polityki Partnerstwa Wschodniego na rzecz młodzieży opublikowane przez Komisję w grudniu 2015 r.,
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 4 października 2016 r. pt. "Gwarancja dla młodzieży i inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych trzy lata później" (COM(2016) 646),
-
uwzględniając rezolucję Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 2016 r. w sprawie strategii nabywania umiejętności służących zwalczaniu bezrobocia ludzi młodych 1 ,
-
uwzględniając badanie skutków programu Erasmus opublikowane przez Komisję we wrześniu 2014 r.,
-
uwzględniając nowy pakiet pomocy w wysokości 79,8 mln EUR przeznaczony na pobudzenie rozwoju społecznoekonomicznego i wsparcie MŚP, a także zwiększenie szans młodzieży na zatrudnienie i poprawę jakości sieci połączeń w państwach Partnerstwa Wschodniego, ogłoszony przez Komisję w dniu 19 września 2016 r.,
-
uwzględniając rezultat 2. Forum Młodzieży Partnerstwa Wschodniego zorganizowanego w Rydze w dniach 10 i 11 lutego 2015 r., podczas którego szczególną uwagę poświęcono zatrudnieniu ludzi młodych i współpracy międzysektorowej w dziedzinie młodzieży,
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 28 maja 2013 r. w sprawie walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym w państwach Partnerstwa Wschodniego 2 ;
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 15 września 2015 r. pt. "Projekt wspólnego sprawozdania Rady i Komisji na rok 2015 w sprawie realizacji odnowionych ram europejskiej współpracy w dziedzinie młodzieży (2010- 2018)" (COM(2015) 429),
-
uwzględniając komunikat ministrów przyjęty w Erywaniu przez Konferencję Ministerialną Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego (EHEA), która odbyła się w Erywaniu w dniach 14 i 15 maja 2015 r.,
-
uwzględniając Konwencję w sprawie zwalczania dyskryminacji w dziedzinie oświaty przyjętą przez Unesco w 1960 r.,
-
uwzględniając cele zrównoważonego rozwoju ONZ, w szczególności cel 8, który zawiera apel do rządów i innych podmiotów o "propagowanie trwałego, zrównoważonego i sprzyjającego włączeniu społecznemu wzrostu gospodarczego, pełnego i produktywnego zatrudnienia oraz godnej pracy dla wszystkich",
-
uwzględniając deklarację MOP w sprawie sprawiedliwości społecznej na rzecz uczciwej globalizacji,
A.
mając na uwadze, że dzisiejsze pokolenie młodzieży jest najliczniejsze w historii ludzkości i obejmuje 1,8 mld osób młodych zamieszkujących naszą planetę, przy czym ok. 85 % z tych osób żyje w krajach o gospodarkach wschodzących i rozwijających się lub w państwach niestabilnych;
B.
mając na uwadze szacunki, że jedynie 40 % z dodatkowego miliarda osób młodych, które wejdą na rynek pracy w następnym dziesięcioleciu, zdoła uzyskać zatrudnienie na istniejących obecnie miejscach pracy, oraz mając na uwadze, że w związku z tym w ciągu następnych 10 lat w gospodarce światowej trzeba będzie utworzyć 600 mln miejsc pracy - 5 mln miejsc pracy co miesiąc - tylko po to, aby sprostać prognozowanym wskaźnikom zatrudnienia ludzi młodych;
C.
mając na uwadze, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat kryzys finansowy i gospodarczy szczególnie mocno dotknął osoby młode; mając na uwadze, że stopa bezrobocia młodzieży rośnie i w 2016 r. osiągnęła najwyższy poziom w historii, przekraczając 13 % (z poziomu 12,9 % w 2015 r.), i zgodnie z prognozami utrzyma się na tym poziomie w 2017 r.; mając na uwadze, że w związku z tym liczba bezrobotnych osób młodych na całym świecie wzrosła o 0,5 mln w 2016 r., osiągając 71 mln, i prawdopodobnie pozostanie na tym poziomie w 2017 r.;
D.
mając na uwadze, że cele zrównoważonego rozwoju nie zostaną osiągnięte bez uwzględnienia wyzwań stojących w każdym regionie świata przed osobami młodymi poszukującymi pracy;
E.
mając na uwadze, że w sierpniu 2016 r. ponad 4,2 mln młodych osób (tj. osób w wieku 15-24 lat) w UE było bezrobotnych, a długotrwałe bezrobocie młodzieży wciąż utrzymuje się na zbyt wysokim poziomie w niektórych państwach członkowskich;
F.
mając na uwadze, że badania Banku Światowego pokazują, że w Europie i Azji Środkowej - w przeciwieństwie do pozostałych regionów - wpływ kryzysu na bezrobocie ma długotrwały charakter, a stopy bezrobocia nie spadły do poziomów sprzed kryzysu;
G.
mając na uwadze, że w poszczególnych państwach Partnerstwa Wschodniego obserwuje się duże różnice w poziomie bezrobocia młodzieży, które w 2015 r. wahały się od 5 % do 33 %, wynikające z różnic panujących na poszczególnych krajowych rynkach pracy;
H.
mając na uwadze, że brak realnych możliwości zatrudnienia często stanowi dla młodych osób główny czynnik zniechęcający je do aktywnego poszukiwania pracy; mając na uwadze, że ze względu na utrzymujący się wysoki poziom bezrobocia młodzieży oraz rosnące trudności z przechodzeniem od kształcenia do zatrudnienia coraz większa grupa młodych osób (ponad 6,6 mln ludzi w wieku 15-24 lat w 2015 r.) należy do kategorii młodzieży niekształcącej się, niepracującej ani nieszkolącej się (NEET), co wiąże się z ryzykiem spadku umiejętności, niepełnego zatrudnienia i stresu;
I.
mając na uwadze, że brak właściwych umiejętności do dostępnych stanowisk pracy oraz niedostosowanie systemu kształcenia i szkoleń to istotne przyczyny bezrobocia młodzieży; mając na uwadze, że osoby młode - mimo lepszego wykształcenia i większych umiejętności niż poprzednie pokolenia - nadal napotykają znaczące przeszkody strukturalne na drodze ku znalezieniu dobrej jakości zatrudnienia zgodnie ze standardami UE i standardami krajowymi; mając na uwadze, że kryzysu w obszarze zatrudnienia ludzi młodych w Europie nie można przezwyciężyć bez tworzenia wydajnych i stabilnych miejsc pracy;
J.
mając na uwadze, że skuteczne programy poradnictwa mają korzystny wpływ na wyniki gospodarcze i społeczne; mając na uwadze, że młode osoby poszukujące pracy i absolwenci powinni w większym stopniu korzystać z usług poradnictwa zawodowego i udzielania informacji o możliwościach związanych z karierą zawodową, które z kolei powinny być lepiej przygotowywane, aby sprostać oczekiwaniom osób młodych wchodzących na rynek pracy;
K.
mając na uwadze, że małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) należą do najważniejszych podmiotów generujących zatrudnienie dla ludzi młodych, zapewniając ponad 80 % wszystkich miejsc pracy, dzięki czemu świadczą one ważne usługi dla całego ryku pracy, jako że odgrywają kluczową rolę w przechodzeniu do nowej, zrównoważonej gospodarki;
L.
mając na uwadze, że każda polityka dotycząca umiejętności, kompetencji i kształcenia musi przede wszystkim opierać się na prawach, a także dawać osobom młodym wybór i wzmacniać ich pozycję; mając w związku z tym na uwadze, że nadanie osobom młodym statusu kluczowych zainteresowanych podmiotów na równi z instytucjami oświatowymi i przedsiębiorstwami lub organizatorami szkoleń ma nadrzędne znaczenie dla powodzenia takiej polityki;
M.
mając na uwadze, że wczesna integracja, inwestycje w kształcenie i szkolenia, nacisk na umiejętności praktyczne oraz dualny system kształcenia zawodowego łączący doświadczenie zawodowe i naukę są kluczowymi instrumentami, dzięki którym określone państwa członkowskie były odporniejsze od pozostałych na wzrost bezrobocia młodzieży w czasie kryzysu;
N.
mając na uwadze, że Europejska Fundacja Kształcenia odgrywa podstawową rolę w ułatwianiu reformowania systemów kształcenia i szkolenia zawodowego oraz zatrudnienia w państwach Partnerstwa Wschodniego;
O.
mając na uwadze, że należy zwrócić szczególną uwagę na młodzież NEET, jako że osoby należące do tej grupy często dryfują między pracą tymczasową, bezrobociem lub biernością zawodową, nawet w okresach silnego wzrostu gospodarczego; mając na uwadze, że unijna Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych, która została ustanowiona decyzją Rady Europejskiej w lutym 2013 r. i która jest częściowo finansowana z Europejskiego Funduszu Społecznego, okazała się udanym instrumentem UE do walki z bezrobociem młodzieży, w szczególności w docelowej grupie młodzieży NEET;
P.
mając na uwadze, że wskaźnik NEET w Europie jest szczególnie wysoki wśród młodych kobiet, oraz mając na uwadze, że w związku z tym należy zwrócić szczególną uwagę na perspektywę płci;
Q.
mając na uwadze, że zgodnie z badaniem skutków programu Erasmus opublikowanym przez Komisję w 2014 r. młodzi absolwenci, którzy zdobyli umiejętności i doświadczenie za granicą dzięki programowi Erasmus, mają znacznie większe możliwości i lepsze umiejętności niż ci, którzy nie przebywali za granicą; mając na uwadze, że program Leonardo skierowany do uczniów zawodu odniósł podobny sukces;
R.
mając na uwadze, że jedna z inicjatyw wynikających z programu Erasmus, tj. program "Erasmus dla młodych przedsiębiorców", daje młodym osobom zainteresowanym przedsiębiorczością możliwość uczenia się i zdobycia doświadczenia dzięki pracy z doświadczonymi przedsiębiorcami prowadzącymi małe przedsiębiorstwa w innych krajach uczestniczących w programie;
S.
mając na uwadze, że trwałe tworzenie wysokiej jakości miejsc pracy można osiągnąć dzięki inwestycjom na przykład w zielone miejsca pracy, energię odnawialną, zrównoważone mieszkalnictwo, efektywność energetyczną, badania i rozwój, technologie informatyczne i inne sektory innowacyjne zdolne do zatrudnienia dużej liczby osób młodych;
T.
mając na uwadze, że opóźnienie w dostępie do rynku pracy i długie okresy bezrobocia mają negatywny wpływ na perspektywy kariery, wynagrodzenia, zdrowia i mobilności społecznej osób młodych;
U.
mając na uwadze, że młode osoby są wartościowe dla gospodarki europejskiej i należy je wspierać w dążeniu do zdobycia umiejętności wymaganych na rynku pracy - biorąc pod uwagę, jakie umiejętności będą potrzebne w przyszłości - w tym umiejętności programowania i umiejętności cyfrowe, które są niezbędne w działalności gospodarczej w XXI w.;
V.
mając na uwadze, że wysokie bezrobocie i bezczynność, w szczególności wśród osób młodych, nadal stanowią jedno z największych wyzwań stojących przed państwami Partnerstwa Wschodniego, ograniczając ich perspektywy lepszego poziomu życia i wzrostu gospodarczego;
W.
mając na uwadze, że ze względu na wysokie bezrobocie młode osoby poszukujące pracy są zmuszone do tego, by podejmować nieformalne, realizowane w niepełnym wymiarze czasu lub niskopłatne zatrudnienie na niezbyt pożądanych stanowiskach;
X.
mając na uwadze, że osoby młode, które stoją przed perspektywą bezrobocia, ubóstwa lub niepewnych form zatrudnienia, szukają lepszych możliwości podjęcia nauki i zatrudnienia za granicą; mając na uwadze, że migracja młodzieży wpływa niekorzystnie na spójność społeczną i wzrost gospodarczy w państwach Partnerstwa Wschodniego i w państwach członkowskich UE;
Y.
mając na uwadze, że w większości wskaźników dotyczących rynku pracy występują duże rozbieżności między młodymi mężczyznami i kobietami, w szczególności w okresie wchodzenia w dorosłość; mając na uwadze, że takie rozbieżności mogą oznaczać brak równości szans oraz odzwierciedlać głęboko zakorzenioną dyskryminację pod względem społecznoekonomicznym i kulturowym, która zwykle stawia kobiety w nieproporcjonalnie niekorzystnej sytuacji;
Z.
mając na uwadze, że młode osoby wywodzące się ze środowisk migracyjnych charakteryzują się niższym poziomem wykształcenia i wyszkolenia zawodowego, niższy jest również ich poziom zatrudnienia;
1.
podkreśla, że trwałe systemy gospodarcze, systemy kształcenia i systemy zatrudnienia młodych ludzi stanowią podstawowe priorytety UE i krajów Partnerstwa Wschodniego oraz że partnerzy zobowiązali się do podejmowania konkretnych inicjatyw w celu wspierania integracji na rynku pracy i zdolności do zatrudnienia, w szczególności w dziedzinie zatrudnienia ludzi młodych; powtarza, że parlamenty państw partnerskich wielokrotnie zaliczały zatrudnienie, kształcenie i szkolenie do podstawowych priorytetów politycznych państw członkowskich i państw Partnerstwa Wschodniego;
2.
z zawodnieniem przyjmuje zatem inicjatywy UE i partnerów z Europy Wschodniej mające na celu wdrożenie strategii na rzecz młodzieży oraz ustawodawstwa dotyczącego takich dziedzin, jak kształcenie i szkolenie, zatrudnienie, przedsiębiorczość, włączenie społeczne i aktywne uczestnictwo w społeczeństwie obywatelskim; wzywa UE i państwa Partnerstwa Wschodniego, by wzmocniły wdrażanie istniejących strategii na rzecz młodzieży i obowiązującego ustawodawstwa dotyczącego jej; zachęca obie strony do ustanowienia celów jakościowych i poziomów odniesienia dla integracyjnych systemów kształcenia zapewniających równość, niedyskryminację i kompetencje obywatelskie;
3.
apeluje do UE i partnerów z Europy Wschodniej, by opracowali oparte na prawach podejście do walki z bezrobociem młodzieży, koncentrujące się na wysokiej jakości zatrudnieniu oraz zaangażowaniu młodych osób w kształtowanie polityki w charakterze zainteresowanych podmiotów;
4.
wzywa UE i partnerów z Europy Wschodniej do energicznego zaangażowania się w wymianę doświadczeń w obszarze tworzenia miejsc pracy, objęcie młodych osób skierowanymi do nich strategiami politycznymi, ochronę praw gospodarczych, socjalnych i praw człowieka w miejscu pracy oraz rozwiązanie problemu bezrobocia młodzieży;
5.
domaga się, by UE zintensyfikowała współpracę z międzynarodowymi instytucjami finansowymi i właściwymi organizacjami międzynarodowymi dotyczącą rozwoju sektora prywatnego, a także inicjatyw, które promują wzrost sprzyjający włączeniu społecznemu i zatrudnienie oraz poprawiają warunki życia obywateli, zgodnie z wezwaniem zawartym w przeglądzie europejskiej polityki sąsiedztwa z 2015 r.;
6.
podkreśla, że obniżenie liczby osób przedwcześnie kończących naukę zapewniłoby gospodarce europejskiej i gospodarce partnerów z Europy Wschodniej tysiące bardziej wykwalifikowanych pracowników rocznie;
7.
podkreśla potrzebę zwalczania zjawiska przedwczesnego kończenia nauki, które może stanowić pierwszy krok na drodze do ubóstwa przez całe życie, pozostawiając trwały ślad na wczesnym etapie życia i przyczyniając się do bezrobocia;
8.
podkreśla, że należy rozwiązać problem dyskryminacji ze względu na wiek stosowanej wobec osób wnioskujących o świadczenia społeczne, w tym świadczenia dla bezrobotnych;
9.
podkreśla potrzebę wspierania polityki ukierunkowanej na poprawę przechodzenia od nieformalnego zatrudnienia do wysokiej jakości miejsc pracy, a także potrzebę opracowania strategii przechodzenia od kształcenia i szkolenia do zatrudnienia;
10.
podkreśla, jak ważne jest zapewnienie wsparcia młodym rodzicom, w szczególności młodym matkom, aby zagwarantować im możliwość otrzymywania płacy zapewniającej utrzymanie na minimalnym poziomie oraz kontynuowania nauki i pracy odpowiednio do zdolności przy jednoczesnym wywiązywaniu się z obowiązków opiekuńczych; podkreśla, że wsparcie i inwestycje na wczesnym etapie to klucz do uniknięcia utraty dochodów przez całe życie;
11.
uważa, że promowanie liczniejszych i równych szans dla osób młodych, wspieranie włączenia społecznego, równouprawnienia płci i solidarności oraz zwalczanie dyskryminacji w każdej formie, w szczególności ze względu na płeć, rasę czy pochodzenie etniczne i niepełnosprawność, mają kluczowe znaczenie w osiąganiu celu, jakim jest ograniczenie bezrobocia młodzieży;
12.
uważa, że parlamenty państw Partnerstwa Wschodniego i Parlament Europejski powinny być zaangażowane w podejście strategiczne do opracowywania, wdrażania, monitorowania i oceny istotnych inicjatyw ukierunkowanych na wspieranie ludzi młodych na wszystkich szczeblach zatrudnienia, oraz uważa, że Zgromadzenie Parlamentarne Euronest mogłoby zapewniać cenny wkład w to działanie;
13.
wzywa państwa członkowskie do aktywniejszej wymiany pozytywnych doświadczeń z państwami Partnerstwa Wschodniego w zakresie tworzenia możliwości zatrudnienia dla osób młodych;
14.
zachęca państwa Partnerstwa Wschodniego do uczestnictwa w szeregu unijnych programów dla młodzieży, takich jak: Erasmus+, Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych i gwarancja dla młodzieży, EU4Youth, dwustronne i regionalne programy kształcenia i szkolenia zawodowego oraz program "Kreatywna Europa", a także w międzynarodowych programach dla młodzieży, takich jak program Solutions for Youth Employment; uważa, że młode osoby uczące się i będące uczniami zawodu, które zdobyły umiejętności i doświadczenie za granicą, mają znacznie większe możliwości i lepsze umiejętności niż osoby, które nie przebywały za granicą;
15.
wzywa do zwiększenia finansowania na rzecz unijnych programów dla młodzieży, w tym europejskiej gwarancji dla młodzieży, aby zapewnić wartość dodaną i jakość oferowanych szkoleń i miejsc pracy; zwraca się o rozważenie podniesienia górnej granicy wieku umożliwiającego uczestnictwo w takich programach, zważywszy na to, że w rzeczywistości wielu absolwentów i wiele osób wchodzących na rynek pracy ma prawie 30 lat;
16.
wzywa rządy państw Partnerstwa Wschodniego do dołożenia starań, by ich systemy kształcenia (ogólnego, zawodowego i wyższego) odpowiednio przygotowywały uczniów do kariery zawodowej, a także do zagwarantowania ścisłej współpracy między przedstawicielami sektora edukacji, służb społecznych, pracodawców i uczniów;
17.
wzywa rządy państw Partnerstwa Wschodniego i państw członkowskich do zapewnienia, że dziewczęta i młode kobiety będą zachęcane do zainteresowania się naukami przyrodniczymi, technologią, inżynierią i matematyką (STEM) oraz do podwyższania liczby kobiet w dziedzinach STEM;
18.
podkreśla, że ze względu na to, iż kształcenie i szkolenie mają kluczowe znaczenie dla wspierania włączenia społecznego i równości, należy także kłaść nacisk na uznawanie umiejętności zdobytych w drodze uczenia się pozaformalnego i nieformalnego w ramach programów mobilności wdrażanych zgodnie z europejskimi lub krajowymi ramami kwalifikacji; zachęca państwa członkowskie do promowania i wspierania możliwości mobilności zawodowej wśród młodych uczniów zawodu, aby umożliwić im rozwój umiejętności dzięki styczności z innymi systemami szkolenia;
19.
podkreśla, że płynne przejście od kształcenia do zatrudnienia powinno się wspierać przez łączenie kształcenia teoretycznego ze szkoleniami praktycznymi i umożliwianie podjęcia wysokiej jakości staży, o czym jest mowa w Europejskiej karcie jakości staży i praktyk, a także przez uznawanie kwalifikacji zdobytych w trakcie kształcenia formalnego i pozaformalnego lub podczas pracy wolontariackiej;
20.
podkreśla, że utworzenie dwustronnych pogłębionych i kompleksowych stref wolnego handlu (DCFTA) z Ukrainą, Gruzją i Mołdawią ma kluczowe znaczenie dla nowoczesnego, przejrzystego i przewidywalnego zbliżenia w obszarze handlu i ustawodawstwa, a także bezpośrednich inwestycji zagranicznych prowadzących do tworzenia miejsc pracy i długoterminowego wzrostu; przyznaje jednocześnie, że państwa Partnerstwa Wschodniego mogą podążać innymi drogami w celu wzmocnienia stosunków gospodarczych i handlowych z UE i państwami ościennymi;
21.
z zadowoleniem przyjmuje w tym względzie fakt, iż układy o stowarzyszeniu, w tym dwustronne DCFTA, między UE a Gruzją, Mołdawią i Ukrainą, zobowiązują UE i państwa Partnerstwa Wschodniego do wzmocnienia kontaktów międzyludzkich, w tym przez współpracę i wymianę w takich dziedzinach, jak nauka i technika, biznes, młodzież, kształcenie i kultura; powtarza, że współpraca jest kluczowa dla wszelkich starań podejmowanych w celu przywrócenia wzrostu oraz wsparcia przedsiębiorczości, inwestycji i tworzenia miejsc pracy w regionie; wzywa państwa członkowskie i państwa Partnerstwa Wschodniego do zbadania możliwości tworzenia programów mieszanych polegających na łączeniu zatrudnienia z otrzymywaniem stypendium, przeznaczonych dla młodych osób w obiecujących sektorach gospodarczych w regionie;
22.
podkreśla, że w ramach swobody przemieszczania się na obszarze Partnerstwa Wschodniego mobilność pracowników powinna pozostać dla młodych osób wyborem, a nie obowiązkiem, by zarabiać na życie za granicą; zaznacza, że z mobilnością wiążą się różne wyzwania; podkreśla, że młode osoby powinny także dysponować możliwościami zatrudnienia we własnych regionach i krajach;
23.
zwraca uwagę na niekorzystny wpływ zjawiska drenażu mózgów, w ramach którego dobrze wykwalifikowane młode osoby opuszczają kraj pochodzenia, co jest odczuwalne zwłaszcza w małych krajach, w których wysoko wykwalifikowani pracownicy są szczególnie cenni; zachęca UE i państwa Partnerstwa Wschodniego do wspólnego zajęcia się kwestią migracji zarobkowej młodzieży z państw Partnerstwa Wschodniego do UE w celu promowania migracji cyrkulacyjnej oraz zapewnienia możliwości, dzięki którym młode osoby będą mogły wrócić do domu, by znaleźć trwałe zatrudnienie o wysokiej jakości w wybranym przez siebie miejscu;
24.
wzywa UE, aby w stosownych przypadkach zmieniła ukierunkowanie stosunków z państwami Partnerstwa Wschodniego na podstawie wspólnych interesów oraz wartości tych państw, w szczególności w odniesieniu do rozwoju gospodarczego, z naciskiem na zatrudnienie ludzi młodych; ponadto apeluje do UE, aby pomogła państwom Partnerstwa Wschodniego przyspieszyć reformę polityki przemysłowej z myślą o wsparciu przejścia na konkurencyjną gospodarkę opartą na wiedzy;
25.
wzywa Komisję do wykorzystania w pełni wszystkich istniejących narzędzi w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa, w szczególności narzędzi koncentrujących się na młodzieży, aby wesprzeć tworzenie miejsc pracy w państwach Partnerstwa Wschodniego;
26.
zauważa, że środki finansowe UE mogą stanowić doskonałe narzędzie wspierania wzrostu i rozwoju możliwości dostępnych dla ludności; domaga się znaczniejszych środków finansowych na rozpowszechnianie informacji o unijnych instrumentach finansowych oraz rozszerzanie w kręgach akademickich i biznesowych zakresu wiedzy i umiejętności potrzebnych do wykorzystania środków finansowych oraz opracowywania projektów i zarządzania nimi;
27.
podkreśla potrzebę wzmocnienia roli sektora prywatnego w tworzeniu miejsc pracy; wzywa zatem władze państw Partnerstwa Wschodniego do opracowania zestawu zachęt dla prywatnych przedsiębiorstw do tworzenia miejsc pracy, np. dzięki złagodzeniu obowiązujących wymogów administracyjnych i finansowych dotyczących zakładania przedsiębiorstw i zarządzania nimi polegającemu na uproszczeniu procedur, a także dzięki zapewnianiu przedsiębiorstwom typu startup łatwiejszego dostępu do kredytów, kapitału wysokiego ryzyka i mikrofinansowania;
28.
podkreśla potrzebę promowania samozatrudnienia wśród młodych, poszerzenia dostępu do pożyczek uprzywilejowanych oraz rozwoju umiejętności związanych z przedsiębiorczością;
29.
zauważa, że o ile przedsiębiorstwa, w tym MŚP, odgrywają kluczową rolę w rozwijaniu u osób młodych praktycznych umiejętności zawodowych, istnieje także potrzeba zapewnienia tym osobom kształcenia w obszarze przedsiębiorczości w jak najszerszym wymiarze; zachęca zatem, by do programów nauczania włączano rozwijanie umiejętności zawodowych potrzebnych do założenia przedsiębiorstwa i zarządzania nim; zachęca także do promowania przekrojowych umiejętności i wiedzy w obszarze przedsiębiorczości, które można skutecznie przekazywać dzięki doświadczeniom zdobywanym w praktyce i w rzeczywistych sytuacjach;
30.
wzywa rządy państw Partnerstwa Wschodniego do opracowania kompleksowych krajowych strategii zatrudnienia, z silnym naciskiem na osoby młode, zgodnie z zaleceniem zawartym w deklaracji MOP w sprawie sprawiedliwości społecznej na rzecz uczciwej globalizacji; wzywa je także, by w stosownych przypadkach wzmocniły państwowe agencje zatrudnienia, co miałoby polegać na przekształceniu ich w organy centralne, które mogą udzielać podstawowego wsparcia osobom młodym, opracować ujednoliconą ewidencję bezrobotnych oraz zapewniać kompleksowe ramy dla sektorowych planów działania zaproponowanych w pakietach dotyczących zatrudnienia zaprezentowanych przez rządy odnośnych krajów;
31.
podkreśla potrzebę przeprowadzenia przez UE konsultacji z partnerami w sprawie utworzenia w ramach Partnerstwa Wschodniego panelu na rzecz zatrudnienia ludzi młodych i ich szans na zatrudnienie, zgodnie z wezwaniem zawartym w przeglądzie polityki sąsiedztwa UE z 2015 r.;
32.
wzywa UE i państwa członkowskie do zawarcia nowych sojuszów z sektorem prywatnym i międzynarodowymi instytucjami finansowymi w celu wsparcia strategii na rzecz wzrostu i młodzieży oraz tworzenia miejsc pracy, zgodnie z przeglądem polityki sąsiedztwa UE oraz przy uwzględnieniu partnerstwa z koalicją opartą na porozumieniu zainteresowanych stron o nazwie Solutions for Youth Employment (S4YE), sponsorowaną przez Bank Światowy;
33.
zwraca uwagę na prace UE dotyczące prognozowania umiejętności, zwłaszcza w odniesieniu do zielonych miejsc pracy i technologii informacyjnych i komunikacyjnych, oraz uważa, że dopasowywanie umiejętności do dostępnych lub przewidywalnych możliwości zatrudnienia powinno nadal stanowić jeden z podstawowych priorytetów dla UE i państw Partnerstwa Wschodniego;
34.
podkreśla, że zacieśnienie współpracy w odniesieniu do wymian młodzieżowych i studenckich oraz opracowywania nowych programów stypendiów i szkoleń, a także ułatwianie uczestnictwa w programie Erasmus+ zapewni rozwój umiejętności oraz umożliwi młodym ludziom w państwach Partnerstwa Wschodniego poznanie UE i vice versa, stwarzając im lepsze możliwości i ułatwiając ich zatrudnienie;
35.
wzywa UE i rządy państw Partnerstwa Wschodniego, by stymulowały, wspierały i reformowały otoczenie biznesowe; podkreśla znaczenie rozwoju przez przedsiębiorczość i MŚP; powtarza, że sektor ten tworzy liczne możliwości zatrudnienia, w tym dla osób młodych;
36.
zachęca UE i rządy państw Partnerstwa Wschodniego do zharmonizowania otoczenia cyfrowego oraz wspierania wysiłków na rzecz wdrożenia gospodarki cyfrowej, która lepiej służy współpracy między nimi; podkreśla, że w takiej gospodarce będą powstawały miejsca pracy, zwłaszcza dla osób młodych;
37.
wzywa UE i rządy państw Partnerstwa Wschodniego do promowania rolnictwa; podkreśla prawdziwe znaczenie tego sektora; zwraca uwagę, że wymagana jest modernizacja i dywersyfikacja na obszarach wiejskich w celu tworzenia miejsc pracy i zachęcania osób młodych do zapewniania wkładu w rozwój i wzrost sektora;
38.
podkreśla, że w celu oceny jakości kształcenia oraz zapewnienia młodym osobom umiejętności (kwalifikacji) wymaganych na rynku pracy potrzebne są regularne badania i ankiety na temat poziomu zatrudnienia ludzi młodych (w tym według zawodów) po ukończeniu kształcenia, a także zdefiniowanie zestawu wskaźników w celu wyjaśnienia charakteru takich danych liczbowych;
39.
zobowiązuje swoich współprzewodniczących do przekazania niniejszej rezolucji przewodniczącemu Parlamentu Europejskiego, Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji/Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, ESDZ, a także rządom i parlamentom państw członkowskich i państw Partnerstwa Wschodniego.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024