Rezolucja - Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie wolności i integralności mediów w UE oraz wschodnioeuropejskich krajach partnerskich.

REZOLUCJA
Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie wolności i integralności mediów w UE oraz wschodnioeuropejskich krajach partnerskich

(2018/C 99/05)

(Dz.U.UE C z dnia 15 marca 2018 r.)

ZGROMADZENIE PARLAMENTARNE EURONEST,

-
uwzględniając akt ustanawiający Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest z dnia 3 maja 2011 r.,
-
uwzględniając wspólną deklarację ze szczytu Partnerstwa Wschodniego, który odbył się w Rydze w dniach 21-22 maja 2015 r.,
-
uwzględniając art. 11 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, art. 10 europejskiej konwencji praw człowieka (EKPC), a także odnośne orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka,
-
uwzględniając układy o stowarzyszeniu zawarte przez UE z Gruzją, Mołdawią i Ukrainą, w szczególności ich postanowienia dotyczące współpracy w dziedzinie mediów, obejmujące politykę audiowizualną i szkolenie dziennikarzy oraz innych pracowników mediów,
-
uwzględniając rezolucję Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2016 r. w sprawie unijnej komunikacji strategicznej w celu przeciwdziałania wrogiej propagandzie stron trzecich 1 ,
-
uwzględniając sprawozdania w sprawie sytuacji w obszarze wolności mediów w państwach OBWE, regularnie składane przez Przedstawiciela OBWE ds. Wolności Mediów w Stałej Radzie OBWE,
-
uwzględniając wspólny dokument roboczy służb Komisji i Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) z dnia 15 grudnia 2016 r. pt. "Partnerstwo Wschodnie - kluczowe priorytety i założenia",
-
uwzględniając wspólny dokument roboczy służb Komisji i ESDZ z dnia 9 czerwca 2017 r. pt. "Partnerstwo Wschodnie - 20 wyników do 2020 r.: orientacja na kluczowe priorytety i wymierne wyniki",
-
uwzględniając parafowaną umowę UE-Armenia o kompleksowym i wzmocnionym partnerstwie, która ma zostać podpisana w listopadzie 2017 r. w Brukseli,
-
uwzględniając sprawozdania znanych międzynarodowych organizacji dziennikarzy,
A.
mając na uwadze, że Partnerstwo Wschodnie opiera się na zobowiązaniu do przestrzegania zasad prawa międzynarodowego i podstawowych wartości, w tym demokracji, rządów prawa oraz do poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności;
B.
mając na uwadze, że podczas szczytu Partnerstwa Wschodniego w Rydze w 2015 r. wszyscy uczestnicy podkreślili, jak ważną rolę odgrywają media w społeczeństwie demokratycznym, a także potwierdzili stałe wsparcie na rzecz wolności mediów, zgodnie z art. 16 wspólnego oświadczenia;
C.
mając na uwadze, że wolność prasy jest zagwarantowana w ramach Rady Europy w oparciu o EKPC; mając na uwadze, że kwestie związane z wolnością mediów to główna część pakietu reform demokratycznych i prawnych przeprowadzanych przez kraje Partnerstwa Wschodniego i z tego powodu mają one ogromne znaczenie w dialogu politycznym między UE a jej krajami partnerskimi;
D.
mając na uwadze, że państwa członkowskie UE oraz kraje partnerskie zmagają się - na różnych szczeblach - z wyzwaniami i problemami w dziedzinie wolności mediów, a także gospodarki związanej z mediami drukowanymi i cyfrowymi; mając na uwadze, że do wspólnych kwestii problematycznych należą nieodpowiednie przepisy, niewłaściwe stosowanie przepisów o zwalczaniu terroryzmu, koncentrację własności mediów, dominującą gospodarczo pozycję na rynkach mediów, nieprzyjmowanie krytyki przez polityczne elity, niedemokratyczną i politycznie motywowaną kontrolę i regulowanie przestrzeni informacyjnej, ograniczanie pluralizmu, a także ograniczanie i utrudnianie wolności wypowiedzi w mediach internetowych;
E.
mając na uwadze, że w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa na lata 2014-2020 UE ma zamiar zacieśnić współpracę z partnerami wschodnioeuropejskimi i przeznacza środki na ten cel; mając na uwadze, że UE finansowała wiele projektów z tym związanych, zwłaszcza projektów mających na celu udoskonalenie ustaw o mediach, monitorowanie sytuacji w zakresie wolności wypowiedzi i dostępu do informacji, a także podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników mediów; mając na uwadze, że właściwe warunki dla mediów, oparte na zasadach pluralizmu i niezależności, to jeden z warunków wstępnych istnienia demokratycznych, stabilnych, dostatnich i odpornych społeczeństw;
F.
mając na uwadze, że zgodnie z art. 10 ust. 2 EKPC korzystanie z prawa do wolności wypowiedzi niesie ze sobą obowiązki i odpowiedzialność i może być sformalizowane, podlegać warunkom, ograniczeniom lub karom na mocy prawa; mając na uwadze, że takie ramy prawne są konieczne w demokratycznym społeczeństwie jako środek zapobiegania przestępstwom i utrzymania porządku, ochrony zdrowia i moralności, ochrony praw i reputacji innych, zapobiegania rozpowszechnianiu poufnych informacji, utrzymania autorytetu i bezstronności sądownictwa, a także zagwarantowania bezpieczeństwa narodowego, praw podstawowych, integralności terytorialnej i bezpieczeństwa publicznego; mając jednakże na uwadze, że takie ograniczenia mogą być stosowane jedynie w razie absolutnej konieczności, a podjęte środki muszą być proporcjonalne; mając na uwadze, że środków podejmowanych w celu ochrony rządu lub instytucji przed krytyką nie można uznać za uprawnione;
G.
mając na uwadze, że represje i przemoc wobec dziennikarzy, pracowników mediów i blogerów, w tym morderstwa, porwania, napaści, arbitralne zatrzymanie, zastraszanie, nękanie i konfiskata sprzętu, a także bezkarność sprawców stanowią duże zagrożenie dla wolności mediów; mając na uwadze, że fizyczne bezpieczeństwo dziennikarzy w krajach Partnerstwa Wschodniego stało się bardziej problematyczne w ostatnich latach, zwłaszcza w regionach objętych konfliktem;
H.
mając na uwadze, że przemoc mająca na celu uciszenie dysydentów i niewygodnych opinii - w tym takie straszne zbrodnie, jak płatne zabójstwa i porwania dziennikarzy, które zbulwersowały środowisko mediów - zagraża podstawowym europejskim swobodom i poważnie szkodzi wolności mediów, zniechęcając do swobodnego wyrażania poglądów, często dzięki powodowaniu autocenzury; mając na uwadze, że - przykładowo - atak terrorystyczny na siedzibę tygodnika satyrycznego Charlie Hebdo w Paryżu w 2015 r. oraz zabójstwo dziennikarza telewizyjnego Pawła Szeremeta w Kijowie w 2016 r. zaszokowały środowisko mediów i spowodowały falę oburzenia na całym świecie;
I.
mając na uwadze, że współpraca z międzynarodowymi organizacjami dziennikarzy, wsparcie w postaci darów od różnych fundacji, a także zalecenia i zobowiązania podejmowane w kontekście zobowiązań nakładanych w ramach członkostwa krajów Partnerstwa Wschodniego w OBWE oraz w Radzie Europy odegrały pozytywną rolę w promowaniu wolności mediów i rozwijaniu masowych mediów w krajach partnerskich; mając na uwadze, że inicjatywy mające na celu zwiększenie profesjonalizmu w dziennikarstwie, zapewnienie prawdziwego kształcenia pracowników mediów oraz ulepszenie instrumentów samoregulacji mediów, aby uczynić je wystarczająco operacyjnymi, mogą także wejść w zakres działań zmierzających do budowania bardziej demokratycznych społeczeństw opartych na większym udziale obywateli i poszanowaniu praworządności;
J.
mając na uwadze, że propagowanie dziennikarstwa śledczego to użyteczna metoda poprawy rządzenia i walki z korupcją; mając na uwadze, że powszechna korupcja i utrzymująca się niewydolność praworządności mają negatywny wpływ na środowisko mediów, podważając wiarygodność podmiotów medialnych i uniemożliwiając im dostarczanie informacji faktycznych i obiektywnych analiz;
K.
mając na uwadze, że rozwój gospodarki cyfrowej niesie ze sobą niewykorzystany potencjał w dziedzinie rozwoju społecznego i gospodarczego, a także tworzenia wzrostu i miejsc pracy w sektorach mediów w UE i krajach partnerskich; mając na uwadze, że wyzwaniom pojawiającym się w trakcie działań mających na celu harmonizację rynków cyfrowych powinny wspólnie stawić czoła państwa UE i kraje Partnerstwa Wschodniego;
L.
mając na uwadze, że organy krajowe mają trudności z kontrolowaniem powszechnie obecnych w internecie nielegalnych treści, takich jak propaganda terrorystyczna, materiały o wydźwięku rasistowskim i ksenofobicznym, nawoływanie do nienawiści, treści o jednoznacznie seksualnym charakterze, a także zachęcanie do przemocy, dyskryminacji i wrogości; mając na uwadze, że ustawy o znieważaniu i zniesławianiu już mają zastosowanie do tego sektora; mając na uwadze, że trwa obecnie ożywiona debata nad koniecznością większej regulacji mediów społecznościowych;
M.
mając na uwadze, że rosyjskie media kontrolowane przez państwo prowadzą systematyczne kampanie dezinformacyjne i propagandowe na kontynencie europejskim, mające na celu podważenie europejskich wartości, manipulowanie opinią publiczną oraz wtrącanie się do polityki wewnętrznej państw członkowskich UE i krajów partnerskich; mając na uwadze, że w odpowiedzi na to UE przyjęła plan działania dotyczący komunikacji strategicznej, w ramach którego powołano grupę zadaniową ds. komunikacji strategicznej;
N.
mając na uwadze, że edukacja medialna oraz szkolenie w zakresie umiejętności cyfrowych umożliwia obywatelom krytyczną analizę mediów, a także identyfikowanie propagandy i nieprawdziwych informacji;
O.
mając na uwadze, że dokument "20 wyników do 2020 r." określa konkretne i wymierne wyniki dla obywateli w oparciu o już podjęte przez UE i kraje Partnerstwa Wschodniego zobowiązania, w tym w obszarze strategicznej komunikacji i wsparcia dla niezależnych mediów;

Kontynuowanie zaangażowania na rzecz wolności, integralności i pluralizmu mediów oraz zwalczanie negatywnych tendencji

1.
ponownie potwierdza, że podstawowym obowiązkiem państw jest zapewnienie wolności opinii i wypowiedzi oraz że wolność mediów i wolność wypowiedzi to prawa podstawowe, które trzeba promować w demokratycznym społeczeństwie; wzywa instytucje europejskie i rządy krajów partnerskich do dalszego angażowania się w dialog polityczny nad kwestiami dotyczącymi demokracji i praw człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z wolnością, integralnością i pluralizmem mediów oraz z prawem do dostępu do informacji; w związku z tym przyjmuje z zadowoleniem działania podejmowane w krajach partnerskich z myślą o ochronie wolności wypowiedzi i zagwarantowaniu wolności mediów;
2.
wyraża poparcie dla dynamicznego środowiska mediów, umożliwiającego wymianę wszelkiego rodzaju informacji i poglądów, opartego na zrównoważonym połączeniu mediów publicznych i prywatnych, a także obejmującego nadawców cyfrowych, sieci społecznościowe oraz internetowe narzędzia rozpowszechniania informacji;
3.
potępia akty przemocy wobec dziennikarzy oraz ich zastraszanie jako poważne zagrożenie dla wolności mediów; wzywa państwa członkowskie i kraje partnerskie do zagwarantowania bezpieczeństwa i niezależności dziennikarzy, a także do upewnienia się, że instrumenty prawne, w tym śledztwa i ściganie, nie są niewłaściwie wykorzystywane do uniemożliwiania dziennikarzom swobodnej pracy lub do zastraszania ich bądź wywierania na nich wpływu; zauważa z ubolewaniem, że śledztwa w sprawie ataków na dziennikarzy i ściganie tych czynów często toczą się powoli czy wręcz okazują się bezowocne; podkreśla, że władza wykonawcza i władza sądownicza są wspólnie odpowiedzialne za poszanowanie wolności i integralności mediów oraz niepozostawianie ataków na dziennikarzy i popełnianych wobec nich przestępstw bezkarnymi;
4.
wzywa do zacieśnienia współpracy w obszarze praw człowieka, wolności wypowiedzi oraz bezpieczeństwa dziennikarzy, a także do opracowania specjalnych programów szkolenia sił bezpieczeństwa w tej dziedzinie; uważa, że pojęcie "dziennikarz" należy rozumieć szerzej i objąć nim blogerów; zachęca UE do zwiększenia poparcia dla organizacji dziennikarzy i pracowników mediów w państwach członkowskich i krajach partnerskich;
5.
zwraca uwagę na zagrożenia, jakie stwarza koncentracja kapitału w mediach prywatnych w rękach niewielkiej grupy właścicieli; zauważa, że koncentracja horyzontalna podważa pluralizm mediów, a wertykalna uniemożliwia nowym podmiotom wejście na rynek medialny; jest zdania, że organy krajowe odpowiedzialne za regulację rynku mediów powinny bacznie śledzić takie procesy koncentracji i w razie potrzeby podejmować działania lub wprowadzać sankcje, które zapobiegną dominacji na rynku lub ograniczeniu pluralizmu;
6.
wzywa UE i jej kraje partnerskie do dopilnowania, aby mniejszości narodowe miały dostęp do informacji w języku ojczystym;
7.
jest zaniepokojone grożącym publicznym i prywatnym mediom, w tym nadawcom, ryzykiem ich ograniczania lub wpływania na nie w celu wspierania interesów politycznych rządu; wzywa rządy, by powstrzymywały się od ingerencji w politykę redakcyjną mediów publicznych i wpływania na nią oraz by zapewniły przejrzystość własności mediów prywatnych; zaleca, by stworzyć rejestry danych dotyczące bezpośrednich i zagranicznych właścicieli mediów oraz osób czerpiących z nich korzyści, prowadzić te rejestry na poziomie krajowym oraz udostępniać je publicznie;
8.
popiera przysługujące dziennikarzom prawo do ochrony i zachowania poufności źródeł uznane w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka; uważa, że próby zmuszania dziennikarzy do ujawnienia źródeł, również na drodze sądowej, uniemożliwiają mediom pełnienie ich roli w zakresie dziennikarstwa śledczego zajmującego się sprawami będącymi przedmiotem zainteresowania publicznego, takimi jak przestępczość, korupcja lub jawne nadużycia;
9.
wzywa poszczególne państwa członkowskie i kraje partnerskie do reformy ustaw medialnych w świetle prawa międzynarodowego, tak aby nie naruszały podstawowych wolności; zwraca się do rządów, by rozważyły wprowadzenie zmian do prawodawstwa dotyczącego mediów na podstawie rozsądnych celów i wyników konsultacji Komisji Weneckiej Rady Europy;
10.
uważa, że wszelkie nowe prawodawstwo dotyczące zwalczania terroryzmu proponowane w odpowiedzi na niedawną falę zamachów terrorystycznych w Europie powinno zostać sformułowane tak, aby zachować równowagę pomiędzy koniecznością wzmocnienia bezpieczeństwa narodowego a potrzebą nieograniczania wolności wypowiedzi i niewprowadzania cenzury mediów; potępia nadużywanie władzy sądowniczej do celów ograniczania wolności mediów; jest zdania, że każde ograniczenie wolności słowa w imię dobrych obyczajów lub ochrony prywatności powinno dotyczyć jednakowo wszystkich rodzajów mediów i że na tej podstawie informacje dostępne w internecie nie powinny być przedmiotem dyskryminujących ograniczeń prawnych; potępia wszelkie umotywowane politycznie wykorzystywanie w mediach wizerunków rannych lub zabitych osób;
11.
wzywa Komisję do pełnego wykorzystania wszystkich istniejących mechanizmów w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa, a w szczególności mechanizmu obserwacji wolności mediów w ramach Partnerstwa Wschodniego, w celu wspierania wolności mediów w krajach partnerskich;
12.
odnotowuje różnorodne inicjatywy UE, takie jak monitor pluralizmu mediów (MPM), które mają na celu identyfikację potencjalnych zagrożeń dla pluralizmu w mediach w państwach członkowskich; zachęca organy krajowe krajów partnerskich, szczególnie stowarzyszonych z UE, by dołączyły do takich inicjatyw;

Prawo medialne - doskonalenie ram gospodarczych i prawnych, w których działają media

13.
jest zdania, że prawo medialne powinno przede wszystkim koncentrować się na gwarancjach i warunkach, które zapewniają mediom prowadzenie działalności zgodnie z podstawowymi wolnościami, nie ograniczając ich niezależności; uważa, że regulacja rynku mediów powinna służyć również interesom obywateli, a w szczególności korzystaniu z wolności wypowiedzi i z prawa dostępu do informacji, dzięki zabezpieczaniu stabilności finansowej mediów; jest ponadto przekonane, że regulacja przez niezależny organ najbardziej sprzyja zachowaniu niezależności mediów;
14.
podkreśla, że media publiczne powinny pozostać bezstronne i nie powinny być przedmiotem kontroli politycznej ze strony rządów lub służyć im jako tuba propagandowa;
15.
z zadowoleniem przyjmuje zainicjowany w ramach Partnerstwa Wschodniego projekt współpracy, którego celem jest wzmocnienie niezależnych mediów, standardów zawodowego reporterstwa i etyki dziennikarskiej, w szczególności dzięki szkoleniom dla dziennikarzy i działaniom służącym tworzeniu sieci kontaktów zawodowych; podkreśla, że kraje partnerskie muszą efektywniej korzystać z programów UE istotnych dla sektora mediów; wzywa do zacieśnienia współpracy i partnerstwa w sektorze mediów oraz do rozszerzenia wspólnych działań o kwestie istotne dla rozwoju przynoszących zysk cyfrowych platform medialnych;
16.
zaleca, by zarówno posłowie do Parlamentu Europejskiego, jak i posłowie do parlamentów państw członkowskich i krajów partnerskich wymieniali się wiedzą specjalistyczną i doświadczeniem w zakresie opracowywania prawodawstwa dotyczącego kwestii medialnych, wprowadzania do niego poprawek i przyjmowania go; z zadowoleniem przyjmuje cenną pomoc ze strony Rady Europy, która zaproponowała wsparcie krajowym ustawodawcom w reformie prawodawstwa medialnego;
17.
wyraża zaniepokojenie wykorzystywaniem mediów społecznościowych w celu rozpowszechniania mowy nienawiści i podżegania do przemocy, a także zachęca państwa członkowskie i kraje Partnerstwa Wschodniego do zaadaptowania i zaktualizowania prawodawstwa tak, by ramy prawne objęły ciągły rozwój technologii cyfrowych; uważa, że współpraca z platformami internetowymi i przodującymi przedsiębiorstwami medialnymi jest niezwykle istotna;
18.
zwraca się do odpowiednich organów krajowych UE i krajów partnerskich, by przeprowadziły konsultacje społeczne dotyczące nowych ustaw, kładąc nacisk bezpośrednio na wolność wypowiedzi i wolność mediów, oraz aby włączyły do przygotowywania projektów ustaw społeczeństwo obywatelskie i zasięgały opinii organizacji zrzeszających pracowników mediów;
19.
popiera reformy prawodawcze mające na celu stworzenie lub wzmocnienie uczciwej i bezstronnej konkurencji na rynku mediów oraz sprzeciwia się zjawisku koncentracji mediów, koncentracji własności państwowej w tym sektorze i państwowej dominacji nad nim, w tym w zakresie sieci dystrybucyjnych i możliwości publikowania treści; zaleca opracowanie przepisów, które zapewniają przejrzystość struktury własności mediów i instrumentów finansowania; zaleca, by ustawy regulujące sektor mediów audiowizualnych ograniczały możliwość powstawania monopoli poprzez nabywanie na własność wielu koncesji na nadawanie drogą naziemną przez jedną osobę fizyczną lub prawną;
20.
wzywa Komisję i rządy krajów Partnerstwa Wschodniego do współpracy w określaniu nowych środków promujących współpracę międzynarodową między mediami drukowanymi i cyfrowymi w UE i pomiędzy jej sąsiadami, aby wspierać tworzenie wartościowych treści informacyjnych i promowanie różnorodności językowej;
21.
wspiera wprowadzanie zmian w przepisach o zniesławieniu obowiązujących w krajach partnerskich, aby znieść odpowiedzialność karną za zniesławienie i ustalić rozsądne odszkodowanie za straty moralne;

Budowanie zaufania publicznego do mediów i profesjonalizmu dziennikarzy

22.
z zadowoleniem przyjmuje znaczące wysiłki UE i krajów partnerskich, mające na celu ochronę i rozwój odpowiedzialnego i wartościowego dziennikarstwa, wspieranie systemów samoregulacji mediów, promowanie standardów etycznych w dziennikarstwie i rozwój możliwości edukacji zawodowej dla dziennikarzy;
23.
zauważa jednak, że zaufanie społeczeństwa do mediów pozostaje na niskim poziomie i podkreśla istotną rolę umiejętności korzystania z mediów, przejrzystości w zakresie powiązań gospodarczych między mediami a kręgami politycznymi i gospodarczymi, rozwoju etyki zawodowej wśród dziennikarzy i jakości treści w mediach jako kluczowych czynników decydujących o poziomie zaufania obywateli; zaleca, by kontynuować starania mające na celu rozwój programów szkoleniowych i mentorskich dla młodych dziennikarzy oraz sugeruje, by zwiększyć widoczność nagród przyznawanych młodym przedstawicielom mediów w ramach Partnerstwa Wschodniego;
24.
zwraca się do dziennikarskich stowarzyszeń branżowych, by zwiększały świadomość obywateli w przypadkach, w których dziennikarze lub wydawcy mediów działali w jawnej sprzeczności z odpowiedzialnością etyczną;

Zacieśnianie współpracy w przeciwdziałaniu propagandzie w ramach Partnerstwa Wschodniego w oparciu o pełne poszanowanie praw człowieka i wolności słowa

25.
potępia politykę propagandy i dezinformacji oraz politykę konfrontacji, które mogą podżegać do przemocy i nienawiści, a także sprzyjać nietolerancji i dyskryminacji;
26.
potępia politykę rządu rosyjskiego, który próbuje wpływać na opinię publiczną na kontynencie europejskim, dyskredytować UE i tworzyć podziały między państwami członkowskimi i krajami Partnerstwa Wschodniego, wykorzystując kontrolowane przez państwo rosyjskie ośrodki medialne do podawania fałszywych informacji i wypaczania faktów;
27.
wzywa właściwe organy instytucji UE, państwa członkowskie i kraje partnerskie do podejmowania wszystkich niezbędnych działań w celu ograniczania wyżej wspomnianego ryzyka i ochrony ich środków przekazu przed cyberatakami lub atakami hakerów; podkreśla konieczność uważnego monitorowania stopnia narażenia mediów w UE i krajach partnerskich na zewnętrzne naciski; jest jednak poważnie zaniepokojony niektórymi radykalnymi inicjatywami, takimi jak zamykanie lub blokowanie konkretnych kanałów telewizyjnych i stron internetowych bądź bezpodstawna odmowa wstępu dziennikarzom;
28.
z zadowoleniem przyjmuje plan działania UE dotyczący komunikacji strategicznej oraz fakt, że Komisja i ESDZ postanowiły nadać priorytetowe znaczenie lepszej, jaśniejszej i dostosowanej do potrzeb komunikacji strategicznej wśród dwudziestu kluczowych priorytetów w ramach Partnerstwa Wschodniego, które mają zostać przedstawione na zbliżającym się szczycie w listopadzie 2017 r.;
29.
podkreśla, że wysiłki te należy podejmować w oparciu o pełne poszanowanie praw człowieka i wolności wypowiedzi; zaleca zatem położenie nacisku na zwiększenie odporności mediów na propagandę i zewnętrzne naciski i na opracowanie narzędzi, które będą wykrywać zmanipulowane treści komunikatów; jest zdania, że najlepszym sposobem na zwalczanie propagandy jest promowanie opartych na faktach i wysokiej jakości informacji;
30.
popiera inicjatywę utworzenia finansowanych przez UE sieci podmiotów zajmujących się sprawdzaniem faktów, dziennikarzy śledczych i analityków, którzy będą obserwować wrogie próby wpływania na opinię publiczną i dostarczać decydentom politycznym fakty, przy pomocy których będą mogli odeprzeć wrogą dezinformację;
31.
popiera pozarządowe organizacje strażnicze w UE i krajach partnerskich, które wspierają krytyczne myślenie oraz umiejętności cyfrowe i medialne, a także zwalczają rozpowszechnianie teorii spiskowych i dezinformacji;
32.
wzywa UE do wydawania intensywnych, jasnych i dostosowanych do potrzeb komunikatów strategicznych, które ułatwią zrozumienie działań UE i poprawią jej wiarygodność wśród obywateli krajów zrzeszonych w Partnerstwie Wschodnim, oraz działań Partnerstwa Wschodniego wśród obywateli UE;
33.
zdecydowanie potępia porwania, nękanie i zabójstwa dziennikarzy w strefach ogarniętych konfliktem i na terytorium Ukrainy pod nielegalną okupacją (Krym i niektóre części obwodu donieckiego i ługańskiego); podkreśla konieczność położenia kresu bezkarności za przestępstwa, których ofiarą padają dziennikarze, i postawienia sprawców przed sądem;
34.
wzywa kraje partnerskie do wprowadzenia programów wspierających pluralizm i niezależność mediów, które zagwarantują ludziom dostęp do informacji i spowodują wzrost poparcia społecznego dla UE;
35.
stwierdza, że każdy kraj Partnerstwa Wschodniego stoi przed innymi szczególnymi wyzwaniami oraz że konkretna ocena poszczególnych krajów uczyniłaby wdrożenie sprawozdania skuteczniejszym;
36.
zobowiązuje swoich współprzewodniczących do przekazania niniejszej rezolucji przewodniczącemu Parlamentu Europejskiego, Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącej Komisji/Wysokiej Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, właściwemu komisarzowi do spraw europejskiej polityki sąsiedztwa i negocjacji w sprawie rozszerzenia, Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych oraz rządom i parlamentom państw członkowskich i krajów Partnerstwa Wschodniego.
1 Teksty przyjęte, P8_TA(2016)0441.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024