(opinia z inicjatywy własnej)(2018/C 081/05)
(Dz.U.UE C z dnia 2 marca 2018 r.)
Sprawozdawca: Alfred GAJDOSIK
Współsprawozdawca: Thomas WAGNSONNER
Decyzja Zgromadzenia Plenarnego |
26.1.2017 |
Podstawa prawna |
Art. 29 ust. 2 regulaminu wewnętrznego |
|
Opinia z inicjatywy własnej |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja Stosunków Zewnętrznych |
Data przyjęcia przez sekcję |
28.9.2017 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
18.10.2017 |
Sesja plenarna nr |
529 |
Wynik głosowania |
182/0/1 |
(za/przeciw/wstrzymało się) |
|
Bruksela, dnia 18 października 2017 r.
|
Georges DASSIS |
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
1 Eurodad, The State of Finance for Developing countries, 2014 r.; Braun i Fuentes Double Taxation Treaties between Austria and developing countries, Wiedeń 2014 r.; Farny et al. Tax Avoidance, Tax Evasion and Tax Havens, Wiedeń 2015 r.
2 Parlament Europejski, Rezolucja w sprawie unikania zobowiązań podatkowych i uchylania się od opodatkowania jako wyzwań dla zarządzania, ochrony socjalnej i rozwoju w krajach rozwijających się P8_TA(2015)0265, punkt 14.
3 Development Finance International i Oxfam, Financing the sustainable development goals, 2015 r.
4 AU/ECA, Illicit Financial Flows - Report of the High Level Panel on Illicit Financial Flows from Africa, (s. 23 i następne).
5 Badanie EPRS: The inclusion of financial services in EU free trade and association agreements: Effects on money laundering, tax evasion and avoidance, PE 579.326, s. 15.
6 MFW, Spillovers in international corporate taxation, 2014 r.
7 Owens i Lang, The Role of Tax Treaties in Facilitating Development and Protecting the Tax Base, w: Bloomberg Daily Tax Report, 1 maja 2013 r.
8 Lennard: The UN Model Tax Convention as Compared with the OECD Model Tax Convention - Current Points of Difference and Recent Developments, Asia-Pacific Tax Bulletin, tom 49, nr 08, 2009 r.; V. Daurer i R. Krever: Choosing between the UN and OECD Tax Policy Models: an African Case Study, dokument roboczy EUI RSCAS 2012/60, 2012 r.
9 Mc Gauran, Should the Netherlands Sign Tax Treaties with Developing Countries, 2013 r.
10 Por. przypis 1, Braun & Fuentes.
11 Unctad, World Investment Report 2015, s. 200.
12 COM(2016) 740 final; por. również opinia EKES-u "Wniosek dotyczący nowego konsensusu europejskiego w sprawie rozwoju - Nasz świat, nasza godność, nasza przyszłość", Dz.U. C 246 z 28.7.2017, s. 71.
13 C(2016) 271 final, COM(2016) 24 final, Komisja Europejska, Collect More Spend Better, 2015 r.
14 Christian Aid, komunikat prasowy z dnia 19 lipca 2013 r., OECD Action Plan on tax dodging is step forward but fails developing countries; Oxfam, komunikat prasowy z dnia 13 listopada 2014 r., Oxfam reaction to OECD's roadmap to include developing countries in international tax reform.
16 Crivelli, Ruud De Mooij, Keen, Base Erosion, Profit Shifting and Developing Countries, dokument roboczy MFW WP/15/118.
17 COM(2016) 25 final - 2016/010 (CNS), COM(2016) 26 final - 2016/011 (CNS), por. opinia EKES-u "Pakiet środków przeciwdziałających unikaniu opodatkowania", Dz.U. C 264 z 20.7.2016, s. 93.
22 Przykładowo: Tax Justice Network v. 23.2.2017, Verdict on Finance Ministers' blacklist: "whitewashing tax havens".
23 Por. przypis 2, punkt 10.
25 Dokument do dyskusji Komisji Europejskiej - Platformy na rzecz dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych, Toolbox spill-over effects of EU tax policies on developing countries, czerwiec 2017 r., Platform/26/2017/EN.
28 Por. przypis 2, punkt 15.
31 Por. przypis 2, lit. A oraz punkt 6.
34 Por. COM(2016) 740 final; por. również opinia EKES-u "Wniosek dotyczący nowego konsensusu europejskiego w sprawie rozwoju - Nasz świat, nasza godność, nasza przyszłość", Dz.U. C 246 z 28.7.2017, s. 71.
35 Por. Komisja Europejska, Collect More Spend Better, 2015 r.
36 Choćby poprzez takie gremia jak: African Tax Administrations Forum (ATAF), Inter-American Center of Tax Administrations (CIAT) oraz Global Forum on Transparency and Exchange of Information for Tax Purposes (Credaf).