(2018/C 452/03)(Dz.U.UE C z dnia 14 grudnia 2018 r.)
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE
Ustanowienie Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2"
Zarządzanie
Cele
Zasoby
Oceny przeprowadzone przez Komisję
OPINIA
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
Opinia na temat legalności i prawidłowości dochodów leżących u podstaw rozliczeń.
Opinia na temat legalności i prawidłowości płatności leżących u podstaw rozliczeń.
Zadania kierownictwa i osób odpowiedzialnych za zarządzanie
Zadania Trybunału dotyczące kontroli sprawozdania i transakcji leżących u jego
podstaw
ZARZĄDZANIE BUDŻETEM I FINANSAMI
Wykonanie budżetu na 2017 r
Wykonanie budżetu wieloletniego w ramach 7PR
Wykonanie budżetu wieloletniego w ramach programu "Horyzont 2020"
MECHANIZMY KONTROLI WEWNĘTRZNEJ
Ramy kontroli wewnętrznej
INNE KWESTIE
Mobilizowanie wkładów od innych członków i ryzyko podwójnego finansowania.
INFORMACJE NA TEMAT OCEN PRZEPROWADZONYCH PRZEZ KOMISJĘ
ZAŁĄCZNIK - DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI
ODPOWIEDZI WSPÓLNEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA
WPROWADZENIE
Ustanowienie Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2"
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Neven MATES, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 2 października 2018 r.
|
W imieniu Trybunału Obrachunkowego |
|
Klaus-Heiner LEHNE |
|
Prezes |
1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 71/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo "Czyste niebo" (Dz.U. L 30 z 4.2.2008, s. 1).
2 Rozporządzenie Rady (UE) nr 558/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 77).
3 W 2008 r. 16 liderów i 66 wspólników włączyło się w pierwszą fazę wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste Niebo" (program "Czyste Niebo 1"). Zgodnie z art. 4 ust. 6 statutu załączonego do rozporządzenia Rady (UE) nr 558/2014 wspólnicy biorący udział w programie "Czyste Niebo 1" zachowują ten status do zakończenia działań badawczych, lecz nie dłużej niż do 31 grudnia 2017 r. W 2017 r., po zakończeniu czwartego zaproszenia dla partnerów podstawowych ogłoszonego w 2016 r., Wspólne Przedsięwzięcie zamknęło procedurę wyboru partnerów i ich przystąpienia, osiągnąwszy liczbę ponad 230 podmiotów prawnych uczestniczących w programie "Czyste Niebo 2". W programie bierze udział 16 liderów wraz z powiązanymi wspólnikami i stronami trzecimi, a także wybrani partnerzy podstawowi ze swoimi powiązanymi wspólnikami i stronami trzecimi.
4 Art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 71/2008.
5 Art. 13 ust. 1 statutu wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" - załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 71/2008.
6 Art. 3 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 558/2014.
7 Art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 558/2014.
8 Zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 558/2014 działania dodatkowe stanowią działania wykraczające poza plan prac Wspólnego Przedsięwzięcia, lecz przyczyniające się do realizacji celów wspólnej inicjatywy technologicznej "Czyste niebo". Zgodnie z art. 4 ust. 4 tego samego rozporządzenia koszt działań dodatkowych musi zostać poświadczony przez niezależnego audytora zewnętrznego i nie podlega kontroli przez Wspólne Przedsięwzięcie, Europejski Trybunał Obrachunkowy ani przez żaden inny organ unijny.
9 Art. 15 ust. 2 statutu Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" (załącznik I do rozporządzenia (UE) nr 558/2014).
10 Więcej informacji na temat Wspólnego Przedsięwzięcia i jego działalności można znaleźć na jego stronie internetowej: http://www.cleansky.eu.
11 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu, sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
12 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje sprawozdanie, które przedstawia zbiorczo wszystkie operacje budżetowe, i informację dodatkową.
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
14 Na łączną kwotę w wysokości 817,2 mln euro składa się wkład pieniężny UE w kwocie 800 mln euro, sfinansowany z 7PR, wkład pieniężny w wysokości 14,9 mln euro od członków prywatnych na pokrycie kosztów administracyjnych oraz odsetki w wysokości 2,3 mln euro naliczone od płatności zaliczkowych ze środków 7PR.
15 Na tę łączną kwotę składa się wkład pieniężny UE ze środków programu "Horyzont 2020" w wysokości 1 755 mln euro i wkłady pieniężne na pokrycie kosztów administracyjnych od członków prywatnych w wysokości 39 mln euro.
16 Roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" za 2017 r., s. 103-104.
17 Motyw 4 rozporządzenia (UE) nr 558/2014 stanowi, że partnerstwo to powinno opierać się na zrównoważonym wkładzie wszystkich partnerów.
18 Łączna minimalna kwota wkładu przekazanego przez członków z branży i podmioty badawcze na poczet działalności operacyjnej i działań dodatkowych Wspólnego Przedsięwzięcia (2 193,75 mln euro) podzielona przez maksymalną kwotę wkładu pieniężnego UE zarezerwowanego na rzecz członków z branży i podmiotów badawczych (1 755 mln euro).
19 W art. 4 ust. 1 i art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 558/2014 przewidziano, że członkowie prywatni powinni wnieść całkowity wkład w wysokości co najmniej 2 193,75 mln euro w okresie funkcjonowania Wspólnego Przedsięwzięcia, z czego przynajmniej 965,25 mln euro powinny stanowić koszty poniesione przez nie w trakcie realizacji działań dodatkowych wykraczających poza plan prac Wspólnego Przedsięwzięcia.
20 Zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 558/2014 koszty działań dodatkowych są poświadczane przez niezależnego audytora zewnętrznego wyznaczonego przez Wspólne Przedsięwzięcie. Koszty te nie są poddawane audytowi przez Wspólne Przedsięwzięcie ani żaden organ unijny.
23 Oceny przeprowadzane przez Komisję zgodnie z wymogami ustawowymi, wynikające z zastosowania art. 11 rozporządzenia Rady (UE) nr 71/2008 w sprawie wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste Niebo" oraz art. 11 rozporządzenia Rady (UE) nr 558/2014 ustanawiającego Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo 2".
24 Dokument roboczy służb Komisji: Ocena śródokresowa wspólnych przedsięwzięć działających na podstawie programu "Horyzont 2020" (SWD(2017) 339 final).
25 Zalecenia przedstawione przez oceniających dotyczą następujących obszarów: odpowiedni charakter i optymizacja ram prawnych UE dla partnerstw publiczno-prywatnych w dziedzinie aeronautyki, w tym umowa o delegowaniu zadań zawarta z Komisją; wprowadzenie szerzej zdefiniowanych tematów w zaproszeniach do składania wniosków w przyszłości; potrzeba intensywniejszego podwykonawstwa w celu zwiększenia udziału MŚP; potrzeba zwiększenia przejrzystości i wiedzy na temat programu "Czyste Niebo"; potrzeba większego wykorzystania alternatywnych technologii badawczych w działaniach dotyczących "Czystego Nieba"; poprawa synergii z krajowymi programami badawczymi oraz promowanie oddziaływania gospodarczego i udziału świata akademickiego. Wraz z tymi zaleceniami w 2017 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przeprowadziła audyt ram wykonania Wspólnego Przedsięwzięcia i zaleciła, aby Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo 2" uzupełniło ramy wykonania, określając kryteria i związane z nimi wskaźniki, oszacowując wartości docelowe dla celów dotyczących branży/konkurencyjności Wspólnego Przedsięwzięcia oraz opracowując odpowiednią metodykę w celu pomiaru postępów osiągniętych względem założonych celów.
26 Konkretne działania, które mają zostać zrealizowane w trakcie 2018 r. w odpowiedzi na zalecenia oceniających obejmują: lepszą koordynację z krajowymi programami badawczymi w wyniku poprawy skuteczności grup przedstawicieli państw; zwiększenie widoczności wizji strategicznej Wspólnego Przedsięwzięcia poprzez opracowanie planu przekrojowych warsztatów organizowanych z innymi sektorami dotyczących różnych technologii; zestaw działań w celu zrealizowania zalecenia dotyczącego szerszego zdefiniowana tematów w działaniach programu "Czyste Niebo 2"; promowanie oddziaływania gospodarczego działań poprzez przeprowadzenie analizy wyników projektów i ich planowanego wykorzystania; ponowne uruchomienie grupy naukowej "Czyste Niebo" w celu zwiększenia udziału świata akademickiego w programie.
27 Obejmują one: zastąpienie systemu wspólników w ramach programu "Czyste Niebo 1" systemem partnerów podstawowych w programie "Czyste Niebo 2" w celu zwiększenia uczestnictwa; odnowienie składu członków komitetu naukowego wnoszących nowe kompetencji w zakresie powstających technologii uzgodnione przez Radę Zarządzającą w grudniu 2017 r.; analizę mającą na celu określenie, gdzie można wdrożyć mechanizm podwykonawstwa w celu zwiększenia uczestnictwa i skuteczności MŚP przy równoczesnym poszanowaniu ram prawnych i zasad otwartości i przejrzystości; wstępną analizę środków upraszczających i odstępstw w odniesieniu do umowy o delegowaniu zadań zawartej z Komisją oraz zasad uczestnictwa w kontekście kolejnego okresu programowania; wstępną analizę przeprowadzaną w grudniu 2017 r. przez Grupę Przedstawicieli Państw dotyczącą przyszłego finansowania ramowego programu badań w dziedzinie działań z zakresu aeronautyki; regularne spotkania z innymi właściwymi wspólnymi przedsięwzięciami (SESAR, Shift2Rail, FCH2 i ECSEL); sprawozdanie na temat wszystkich osiągnięć technologicznych programu "Czyste Niebo 1" (Wynik pierwszego europejskiego partnerstwa ds. badań lotniczych w latach 2008-2017).
28 Działania, co do których rozważane jest przeprowadzenie dalszej analizy w kontekście następnego okresu programowania, dotyczą przede wszystkim ram prawnych i operacyjnych Wspólnego Przedsięwzięcia, w tym środków upraszczających, oraz zakresu działań badawczych, jakimi ma zarządzać Wspólne Przedsięwzięcie.