Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Biogospodarka - wkład w osiąganie unijnych celów klimatycznych i energetycznych oraz celów zrównoważonego rozwoju ONZ" (opinia rozpoznawcza).

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Biogospodarka - wkład w osiąganie unijnych celów klimatycznych i energetycznych oraz celów zrównoważonego rozwoju ONZ"
(opinia rozpoznawcza)

(2018/C 440/07)

(Dz.U.UE C z dnia 6 grudnia 2018 r.)

Sprawozdawca: Tellervo KYLÄ - HARAKKA - RUONALA

Współsprawozdawca: Andreas THURNER

Wniosek o konsultację Prezydencja austriacka Rady, 12.2.2018
Podstawa prawna Artykuł 302 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Opinia rozpoznawcza
Decyzja Zgromadzenia Plenarnego 13.3.2018
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego
Data przyjęcia przez sekcję 5.9.2018
Data przyjęcia na sesji plenarnej 19.9.2018
Sesja plenarna nr 537
Wynik głosowania 180/1/4
(za/przeciw/wstrzymało się)
1.
Wnioski i zalecenia
1.1.
EKES uważa, że w biogospodarce chodzi o tworzenie wartości dodanej dla społeczeństwa w drodze produkcji, przetwarzania i wykorzystania biologicznych zasobów naturalnych. Biogospodarka będzie w coraz większym stopniu stymulowana przez przestawianie się na neutralność emisyjną i obieg zamknięty, ponieważ zrównoważona biogospodarka może generować jednocześnie korzyści gospodarcze, społeczne i klimatyczne.
1.2.
EKES zauważa, że biogospodarka przyczynia się do łagodzenia zmiany klimatu na kilka sposobów: przez sekwestrację dwutlenku węgla z atmosfery w biomasie, przez przechowywanie węgla w bioproduktach i przez zastępowanie surowców i produktów opartych na paliwach kopalnych biosurowcami i bioproduktami.
1.3.
Komitet zauważa również, że biogospodarka przyczynia się do osiągnięcia unijnych celów klimatycznych i energetycznych dzięki temu, że przy produkcji energii elektrycznej, ogrzewaniu i chłodzeniu, a także w transporcie, energię ze źródeł kopalnych zastępuje się bioenergią. Przyczynia się ona również do zwiększenia efektywności energetycznej i zapewnienia bezpieczeństwa dostaw energii.
1.4.
Komitet jest przekonany, że biogospodarka odgrywa zasadniczą rolę w realizacji ogólnych celów gospodarczych, ekologicznych i społecznych określonych w oenzetowskiej Agendzie na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 (celów zrównoważonego rozwoju). Rola biogospodarki jest ściśle powiązana z celami odnoszącymi się do przemysłu i rolnictwa oraz do tworzenia miejsc pracy w tych obszarach.
1.5.
Komitet wzywa do dostosowania strategii UE dotyczącej biogospodarki, aby - zgodnie z ideami zrównoważoności gospodarczej, ekologicznej i społecznej - zapewnić jak najbardziej sprzyjające warunki dla europejskiej biogospodarki w celu stworzenia przewagi konkurencyjnej UE.
1.6.
EKES podkreśla, że decydenci polityczni muszą promować zrównoważoną produkcję i wykorzystanie biomasy w UE oraz zapewnić stabilne, wiarygodne i spójne ramy dla inwestycji w ramach biogospodarki poprzez łańcuchy wartości. Ponadto powinni zwiększać popyt na bioprodukty przez zamówienia publiczne i przyjąć spójne ramy dla zasad technicznych, zasad bezpieczeństwa i zasad pomocy państwa w celu zapewnienia równych warunków dla bioproduktów.
1.7.
EKES uważa, że badania naukowe i innowacje mają kluczowe znaczenie dla rozwoju biogospodarki, która będzie dostosowana do przyszłych wyzwań. Należy zatem dalej prowadzić promowane przez strategię dotyczącą biogospodarki starania na rzecz innowacji, w tym Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Bioprzemysłu (Wspólne Przedsięwzięcie BBI).
1.8.
Komitet podkreśla zasadnicze znaczenie kształcenia, usług doradczych, transferu wiedzy i szkoleń dla zadbania o to, by pracownicy i przedsiębiorcy mieli niezbędne informacje i umiejętności. Ludzie powinni być właściwie informowani o biogospodarce i mieć świadomość swoich obowiązków, aby mogli być aktywnymi konsumentami i podejmować zrównoważone decyzje konsumpcyjne.
1.9.
EKES podkreśla, że właściwa infrastruktura jest warunkiem wstępnym funkcjonowania biogospodarki i wymaga odpowiedniego finansowania. Potrzebne są wydajne systemy transportowe, aby umożliwić dostęp do surowców i dystrybucję produktów na rynkach.
1.10.
EKES zaleca, by UE działała na rzecz ogólnoświatowego systemu ustalania cen emisji dwutlenku węgla, który byłby neutralnym i skutecznym sposobem promowania biogospodarki i włączania wszystkich podmiotów rynkowych w łagodzenie zmiany klimatu.
1.11.
EKES jest przekonany, że zasadnicze znaczenie ma zaangażowanie społeczeństwa obywatelskiego w inicjatywy i procesy decyzyjne dotyczące biogospodarki. Podkreśla, że niezbędne jest również zadbanie o to, by przechodzenie na gospodarkę niskoemisyjną odbywało się w sprawiedliwy sposób.
1.12.
EKES podkreśla, że tylko przyjęcie podejścia międzysektorowego pozwoli zapewnić sukces zrównoważonej biogospodarki. Dlatego potrzebna jest spójność i koordynacja między różnymi politykami i celami UE. Ważne jest również zapewnienie spójności środków na szczeblu państw członkowskich.
2.
Kontekst
2.1.
Prezydencja austriacka w Radzie poprosiła EKES o sporządzenie opinii rozpoznawczej w sprawie roli biogospodarki w osiąganiu unijnych celów klimatycznych i energetycznych oraz celów zrównoważonego rozwoju ONZ. Jednocześnie EKES przygotowuje opinię z inicjatywy własnej w sprawie nowych możliwości dla gospodarki europejskiej, jakie otwiera zrównoważona biogospodarka sprzyjająca włączeniu społecznemu (CCMI/160).
2.2.
Komisja Europejska aktualizuje jednocześnie europejską strategię dotyczącą biogospodarki z 2012 r. EKES monitoruje ten proces i z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Komisji. Komisja definiuje biogospodarkę jako "produkcję odnawialnych zasobów biologicznych oraz przekształcanie tych zasobów i strumieni odpadów w produkty o wartości dodanej, takie jak żywność, pasza, bioprodukty i bioenergia".
2.3.
Ogólnie rzecz biorąc, biogospodarka obejmuje zastępowanie paliw i surowców kopalnych bioenergią i biosurowcami. Wiąże się ona z działalnością gospodarczą opartą na produkcji, wydobyciu, przetwarzaniu i wykorzystaniu biologicznych zasobów naturalnych. Kolejnym głównym źródłem zaopatrzenia w surowce mogą być strumienie odpadów, produkty uboczne i pozostałości.
2.4.
Rolnictwo, leśnictwo oraz rybołówstwo mają do odegrania kluczową rolę w produkcji biomasy do dalszego wykorzystania. W licznych gałęziach przemysłu (takich jak przemysł leśny, spożywczy, chemiczny, energetyczny, włókienniczy i budowlany) przetwarza się biomasę, w tym surowce wtórne, w towary przeznaczone dla konsumentów lub półprodukty na potrzeby innych przedsiębiorstw. Biogospodarka jest z zasady oparta na rozbudowanych łańcuchach wartości obejmujących transport, handel i inne usługi związane z wyżej wymienionymi rodzajami działalności. Część biogospodarki stanowią ponadto usługi ekosystemowe.
2.5.
UE zobowiązała się do ograniczenia swoich emisji gazów cieplarnianych do 2030 r. o co najmniej 40 % w porównaniu z poziomami z 1990 r. 1 , przy czym ustanowiono odrębne cele i zasady dla sektorów objętych i nieobjętych systemem handlu uprawnieniami do emisji. Ponadto do ram na okres do 2030 r. włączono sektor użytkowania gruntów, zmiany użytkowania gruntów i leśnictwa (sektor LULUCF), a także wprowadzono wymóg, by sektor ten nie generował emisji netto, lecz przyczyniał się do realizacji celu dotyczącego zwiększenia pochłaniaczy dwutlenku węgla w perspektywie długoterminowej. Odzwierciedla to wymogi art. 4 ust. 1 porozumienia paryskiego, który wzywa do "równowagi między antropogenicznymi emisjami gazów cieplarnianych pochodzącymi ze źródeł i usuwaniem przez pochłaniacze w drugiej połowie obecnego wieku" 2 .
2.6.
Zgodnie z unijnymi celami energetycznymi do roku 2030 należy zwiększyć efektywność energetyczną o 32,5 % w porównaniu z prognozami, a udział energii odnawialnej w całym koszyku energetycznym ma sięgnąć 32 %, przy czym oba te cele stanowią wspólny cel unijny, a nie cele dla poszczególnych państw członkowskich 3 .
2.7.
17 celów zrównoważonego rozwoju ONZ obejmuje różne aspekty napotykanych na świecie wyzwań gospodarczych, społecznych i środowiskowych. Żaden cel zrównoważonego rozwoju nie skupia się konkretnie na biogospodarce, ale wiąże się ona z wieloma tymi celami.
3.
Wkład biogospodarki w osiąganie unijnych celów klimatycznych i energetycznych
3.1.
Doprowadzenie do neutralności emisyjnej to ogromne wyzwanie, które wymaga znacznej redukcji emisji, a także zwiększenia składowania dwutlenku węgla. Kluczowym elementem jest tu zrównoważone wykorzystanie zasobów naturalnych opartych na biomasie.
3.2.
Biogospodarka przyczynia się do łagodzenia zmiany klimatu przez kilka mechanizmów: sekwestrację dwutlenku węgla z atmosfery w biomasie w procesie fotosyntezy, przechowywanie węgla w bioproduktach oraz zastępowanie surowców i produktów opartych na paliwach kopalnych biosurowcami i bioproduktami.
3.2.1.
Aby absorpcja CO2 była skuteczna, niezbędny jest zrównoważony przyrost biomasy. Aktywna i zrównoważona gospodarka leśna to kluczowy element prowadzący do osiągnięcia celów klimatycznych (co zostało już podkreślone w opinii NAT/655 4  w sprawie wpływu polityki klimatyczno-energetycznej i w opinii NAT/696 5  w sprawie wspólnego wysiłku redukcyjnego i sektora LULUCF). 1 m3 drewna wychwytuje około 1000 kg CO2. Jako że biomasa ma zdolność pochłaniania CO2 tylko w fazie wzrostu, bardzo ważne jest, by nie ustalać ograniczeń regulujących użytkowanie lasów, pod warunkiem że współczynnik pozyskania drewna nie przekracza współczynnika ponownego sadzenia i przyrostu lasów oraz że przestrzega się zasad zrównoważonej gospodarki leśnej.
3.2.2.
Istnieje kilka rodzajów bioproduktów i opracowywane są kolejne. W produktach tego typu może być składowany dwutlenek węgla, dzięki czemu nie gromadzi się on w atmosferze. Trwałe wyroby z drewna, takie jak budynki i wysokiej jakości meble, to najbardziej wydajny sposób składowania dwutlenku węgla. Bioprodukty przeznaczone do krótkotrwałego użytku, jeśli poddaje się je recyklingowi, także nie uwalniają zawartego w nich węgla. Co więcej, po zakończeniu eksploatacji bioprodukty można wykorzystać jako źródło bioenergii i zastąpić nimi kopalne źródła energii.
3.3.
Bioenergia ma także wkład w osiąganie unijnego celu dotyczącego efektywności energetycznej. Dobrymi przykładami są lokalne systemy ciepłownicze i zrównoważona skojarzona gospodarka energetyczna (kogeneracja) w przemyśle. Ponieważ budynki zużywają dużo energii, ich efektywność energetyczna oraz rodzaj wykorzystywanego paliwa są bardzo ważne.
3.4.
Kluczową rolę w osiąganiu celów klimatycznych ma do odegrania transport. Potrzebne są zatem wszelkie środki, które przyczynią się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, biorąc pod uwagę różne potrzeby i właściwości różnych rodzajów transportu (co podkreślono w kilku opiniach EKES-u, np. TEN/609 6  w sprawie dekarbonizacji transportu).
3.4.1.
Wydaje się, że coraz powszechniejszą tendencją jest elektryfikacja transportu. Żeby uzyskać pozytywny wpływ na klimat, energię elektryczną należy produkować z wykorzystaniem niskoemisyjnych źródeł energii, w tym zrównoważonych źródeł energii opartych na biomasie.
3.4.2.
Paliwa kopalne zostały w sektorze transportu częściowo zastąpione zrównoważonymi biopaliwami. Mimo coraz powszechniejszej elektryfikacji samochodów osobowych transport lotniczy, morski, a także drogowy transport ciężarowy i maszyny niedrogowe wciąż są w poważnym stopniu zależne od paliwa. W tym względzie szczególnie obiecujące są zaawansowane biopaliwa.
3.5.
Wykorzystywanie bioenergii nie tylko niesie ze sobą korzyści dla klimatu, ale też przyczynia się do zwiększenia dostępności energii i bezpieczeństwa dostaw energii. Bioenergia, przy właściwym gospodarowaniu, odegra zatem ważną rolę w osiąganiu podstawowych celów wyznaczonych w ramach europejskiej polityki energetycznej.
4.
Wkład biogospodarki w osiąganie celów zrównoważonego rozwoju
4.1.
Cele zrównoważonego rozwoju skłaniają nas do oceny roli biogospodarki z perspektywy nie tylko klimatu i energii, ale także ogólnej sytuacji gospodarczej, społecznej i ekologicznej, z jednoczesnym uwzględnieniem długoterminowej perspektywy globalnej. Biogospodarka jako zjawisko bardzo szerokie jest powiązana z niemal wszystkimi 17 celami zrównoważonego rozwoju. Jednak szczególny wkład wnosi w działania związane z celami 1, 2, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14 i 15.
4.2.
Biogospodarka może generować wzrost gospodarczy i miejsca pracy na obszarach nie tylko miejskich, ale także wiejskich. Dlatego też ma do odegrania istotną rolę w realizacji celu 1 ("koniec z ubóstwem").
4.3.
Cel 2 to apel o wyeliminowanie głodu. Biomasa jest ograniczonym zasobem i istnieją powiązania między produkcją żywności, paszy i włókien. Potrzebne jest odpowiedzialne podejście do zrównoważonej biogospodarki, aby umożliwić produkcję wystarczającą dla różnych celów - priorytetem jest dostępność żywności - i zapewnić utrzymanie solidnych ekosystemów. Cele te można osiągnąć stosując zasady zasobooszczędności i obiegu zamkniętego, a także dzięki przechodzeniu na dietę opartą w większym stopniu na warzywach.
4.4.
Zrównoważona biogospodarka przyczynia się do realizacji celu 6 ("czysta woda i warunki sanitarne"), np. przez utrzymywanie solidnych ekosystemów leśnych, które są koniecznym warunkiem dostępności czystej wody.
4.5.
Cel 7 ("czysta i dostępna energia") jest podstawą biogospodarki. Wykorzystywanie produktów ubocznych i strumieni odpadów zapewnia czystą energię i ogranicza zależność od kopalnych zasobów energii.
4.6.
Ogólnie rzecz biorąc, biogospodarka ma istotną rolę do odegrania w doprowadzaniu do osiągnięcia celów gospodarczych i społecznych. Odgrywa istotną rolę w realizacji celu 8 ("wzrost gospodarczy i godna praca"). Ponadto unijna biogospodarka może przyczynić się do znacznego zmniejszenia zależności od importu produktów pochodzenia kopalnego, zwiększając krajową wartość dodaną i wspierając lokalne łańcuchy wartości.
4.7.
Cel 9 zakłada znaczne zwiększenie udziału przemysłu w zatrudnieniu i wytwarzaniu PKB, a także wprowadzenie zrównoważonego rozwoju przemysłu, zwiększenie efektywności wykorzystania zasobów oraz szersze stosowanie czystych i przyjaznych dla środowiska technologii i procesów produkcyjnych. Biogospodarka jest ściśle powiązana ze wszystkimi tymi celami, a zrównoważone wykorzystanie biomasy może umocnić wiodącą pozycję UE w przemyśle. Ma ponadto wielki potencjał, aby wspierać wzrost MŚP i włączanie ich do łańcuchów wartości.
4.8.
Biogospodarka może odegrać ważną rolę w realizacji celu 11 ("zrównoważone miasta i społeczności"). Idea miast przyjaznych klimatowi 7  i dobrostanu na obszarach miejskich idzie w parze z rozwiązaniami oferowanymi przez biogospodarkę (np. budownictwo drewniane lub transport niskoemisyjny i systemy lokalnego ogrzewania).
4.9.
Biogospodarka może z powodzeniem przyczynić się do realizacji celu 12 ("odpowiedzialna konsumpcja i produkcja"). Dzięki optymalizacji wykorzystania surowców, stosowaniu ekoprojektu oraz wytwarzaniu trwałych i nadających się do recyklingu produktów odgrywa znaczącą rolę w przechodzeniu na gospodarkę o obiegu zamkniętym. Niemniej podnoszenie świadomości konsumentów jest uznawane za ważny warunek wstępny podejmowania przez nich przemyślanych i odpowiedzialnych decyzji konsumpcyjnych i wspierania zrównoważonej produkcji.
4.10.
Biogospodarka może przyczynić się znacząco do złagodzenia globalnej zmiany klimatu, o co apeluje się w celu 13 ("działania w dziedzinie klimatu") i co zostało omówione w punkcie 3 powyżej. Dodatkowo do swych działań wewnętrznych UE może wywierać istotny wpływ w skali światowej, eksportując bioprodukty, rozwiązania w dziedzinie klimatu oraz wiedzę fachową.
4.11.
Wreszcie biogospodarka ma wpływ na cel 14 ("życie pod wodą") i cel 15 ("życie na lądzie"). W związku z tym centralną ideą biogospodarki musi być odpowiedzialne, skuteczne i zrównoważone wykorzystanie zasobów naturalnych.
5.
Warunki wstępne rozwoju biogospodarki
5.1.
Biogospodarka na wiele sposobów przyczynia się do osiągania zarówno celów klimatycznych i energetycznych, jak i celów zrównoważonego rozwoju, jednak niezbędne są sprzyjające temu warunki. Z jednej strony cele zrównoważonego rozwoju pozytywnie wpływają na warunki konieczne do rozwoju biogospodarki i poprawiają je, z drugiej strony niektóre cele zrównoważonego rozwoju narzucają wymogi, które biogospodarka musi spełniać.
5.2.
Niezbędne jest dostosowanie unijnej strategii dotyczącej biogospodarki do nowych rynków, aby - zgodnie z ideami zrównoważonego rozwoju gospodarczego, środowiskowego i społecznego - zapewnić najbardziej sprzyjające warunki dla europejskiej biogospodarki, która rozwija się i wzrasta w bardzo szybkim tempie.
5.3.
Przede wszystkim decydenci polityczni muszą promować zrównoważone wytwarzanie i wykorzystywanie biomasy w UE, a unijna polityka rozwoju regionalnego powinna zapewniać wystarczające wsparcie dla rozwoju przedsiębiorstw na obszarach wiejskich. Decydenci muszą również zapewnić stabilne, niezawodne i spójne ramy dla inwestycji w biogospodarkę w całym łańcuchu wartości.
5.4.
Decydenci polityczni powinni przyjąć spójne ramy dla zasad technicznych oraz zasad dotyczących bezpieczeństwa i pomocy państwa w celu zapewnienia równych warunków dla bioproduktów. Sektor publiczny odgrywa również ważną rolę w popycie na bioprodukty przez zamówienia publiczne. Takie inicjatywy jak Europejski Tydzień Biogospodarki mogą pomóc w stymulowaniu wprowadzania bioproduktów na rynek i wzajemnym inspirowaniu się twórców różnych projektów.
5.5.
Badania naukowe i innowacje mają kluczowe znaczenie dla rozwoju dostosowanej do przyszłych wyzwań biogospodarki, która mogłaby stanowić przewagę konkurencyjną dla UE. Należy to postrzegać w świetle ogromnego potencjału oferowanego przez nowego rodzaju bioprodukty, począwszy od tradycyjnej żywności i produktów z włókien po nowe typy materiałów budowlanych i opakowań, tekstyliów oraz chemikaliów i tworzyw sztucznych pochodzenia biologicznego. To samo odnosi się do możliwości związanych z hodowlą roślin i wykorzystywaniem różnych substancji jako surowców dla bioproduktów (np. lignocelulozy, olejów roślinnych, skrobi, cukru, białka).
5.6.
Należy dalej prowadzić promowane przez unijną strategię dotyczącą biogospodarki starania na rzecz innowacji, w tym Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Bioprzemysłu 8 . Ważną rolę w promowaniu wykorzystywania wiedzy z myślą o rozwoju biogospodarki powinno również odgrywać Centrum Wiedzy na temat Biogospodarki 9 . Należy również uczynić inicjatywy i programy na rzecz badań i innowacji bardziej atrakcyjnymi dla przedsiębiorstw.
5.7.
Kształcenie, usługi doradcze, transfer wiedzy i szkolenia odgrywają kluczową rolę w zagwarantowaniu, by pracownicy i przedsiębiorcy posiadali konieczne informacje i umiejętności, dzięki czemu będzie można wzmocnić zrównoważony charakter istniejących przedsiębiorstw i wykorzystać nowe możliwości w biogospodarce.
5.8.
Jednocześnie ludzie powinni być dobrze poinformowani o biogospodarce i świadomi swoich obowiązków, aby mogli być aktywnymi konsumentami i podejmować zrównoważone decyzje konsumpcyjne, z uwzględnieniem różnego stopnia gotowości ludzi w różnym wieku do adaptacji i zmian. W tym celu trzeba organizować kampanie informacyjne, które wzmocnią zaufanie konsumentów do biogospodarki i bioproduktów.
5.9.
Jednym z podstawowych warunków wstępnych dla rozwoju biogospodarki jest dostęp do surowców. Konieczne jest zatem odpowiednie otoczenie biznesowe w rolnictwie i leśnictwie, by zwiększać dostępność i wykorzystanie biomasy. Zrównoważona gospodarka leśna oraz zrównoważona gospodarka zasobami lądowymi i wodnymi, o którą apeluje się w celach zrównoważonego rozwoju 14 i 15, przyczyniają się w znaczący sposób do zapewnienia bezpieczeństwa dostaw surowców. W tym kontekście należy uznać i wspierać istniejące w UE legislacyjne i nielegislacyjne ramy rozwoju zrównoważonych i odnawialnych surowców. Do zapewnienia dostępności biomasy przyczynia się także coraz częstsze wykorzystywanie strumieni produktów ubocznych i pozostałości jako surowców przeznaczonych do nowych zastosowań. W przypadku niewielkich struktur ważną rolę mogą odgrywać spółdzielnie i organizacje producentów.
5.10.
Właściwa infrastruktura fizyczna jest kolejnym warunkiem wstępnym dla rozwoju biogospodarki, a do tego potrzebne jest odpowiednie finansowanie energii, transportu i infrastruktury cyfrowej. Wydajne systemy transportowe mają kluczowe znaczenie dla umożliwienia dostępu do surowców i dystrybucji produktów na rynkach.
5.11.
W odniesieniu do globalnych rynków biogospodarka ściśle wiąże się z celem 17, który dotyczy wzmocnienia globalnego partnerstwa na rzecz zrównoważonego rozwoju. Cel ten dotyczy promowania powszechnego, opartego na zasadach, otwartego, niedyskryminującego i sprawiedliwego wielostronnego systemu handlowego w ramach Światowej Organizacji Handlu. Jest on ważny dla handlu wytworzonymi w biogospodarce produktami rolnymi i przemysłowymi. Jednocześnie należy nasilić współpracę wzdłuż regionalnych łańcuchów wartości, aby wspierać rozwój regionalny.
5.12.
Aby stymulować rozwój biogospodarki w sposób neutralny, UE powinna dążyć do stworzenia ogólnoświatowego systemu ustalania cen emisji dwutlenku węgla, który obejmowałby wszystkie podmioty rynkowe i stwarzał im równe warunki działania.
5.13.
W staraniach o zacieśnienie w społeczeństwie współpracy między różnymi podmiotami oraz poprawę powszechnej świadomości w zakresie zrównoważonej biogospodarki zasadnicze znaczenie ma włączenie społeczeństwa obywatelskiego do struktur inicjatyw związanych z biogospodarką oraz procesów podejmowania decyzji.
5.14.
Chociaż przejście na gospodarkę niskoemisyjną i charakteryzującą się obiegiem zamkniętym stanowi ogromne wyzwanie i wymaga głębokich zmian strukturalnych w zakresie powiązanych miejsc pracy, ważne jest zadbanie o to, by transformacja ta przebiegała w sposób sprawiedliwy.
5.15.
Tylko przyjęcie podejścia międzysektorowego pozwoli zapewnić sukces zrównoważonej biogospodarki. Konieczna jest w związku z tym spójność i koordynacja między różnymi unijnymi strategiami politycznymi i celami, szczególnie w odniesieniu do klimatu, środowiska, żywności, rolnictwa, leśnictwa, przemysłu, energii, gospodarki o obiegu zamkniętym oraz badań naukowych i innowacji. W tym celu należy na szczeblu przewodniczącego Komisji utworzyć i wspierać wielostronną grupę wysokiego szczebla do spraw zrównoważonej biogospodarki.
5.16.
Postępy w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju są mierzone i monitorowane za pomocą 232 wskaźników. Są wśród nich wskaźniki dotyczące klimatu i energii, ale nie istnieje konkretny wskaźnik dotyczący biogospodarki. Komisja powinna zatem opracować najbardziej właściwe w tym kontekście wskaźniki, by uzyskać realistyczny i kompletny obraz rozwoju biogospodarki UE.

Bruksela, dnia 19 września 2018 r.

Luca JAHIER

Przewodniczący

Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego

1 Zob. ramy polityki w zakresie klimatu i energii do roku 2030 dostępne na stronie https://ec.europa.eu/clima/policies/strategies/ 2030_pl.
2 Zob. art. 4 ust. 1 porozumienia paryskiego dostępnego na stronie https://unfccc.int/sites/default/files/paris_agreement_english_.pdf.
3 Zob. oświadczenie Komisji Europejskiej z 19 czerwca 2018 r. dostępne pod adresem http://europa.eu/rapid/press-release_ STATEMENT-18-3997_en.htm.
4 Zob. opinia NAT/655 "Wpływ polityki klimatyczno-energetycznej na sektory rolnictwa i leśnictwa" (Dz.U. C 291 z 4.9.2015, s. 1).
5 Zob. opinia NAT/656 "Wspólny wysiłek redukcyjny do roku 2030, użytkowanie gruntów, zmiana użytkowania gruntów i leśnictwa (LULUCF)" (Dz.U. C 75 z 10.3.2017, s. 103).
6 Zob. opinia TEN/609 "Dekarbonizacja transportu" (Dz.U. C 173 z 31.5.2017, s. 55).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.440.45

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Biogospodarka - wkład w osiąganie unijnych celów klimatycznych i energetycznych oraz celów zrównoważonego rozwoju ONZ" (opinia rozpoznawcza).
Data aktu: 06/12/2018
Data ogłoszenia: 06/12/2018