Konkluzje Rady w sprawie dalszych prac nad rozwojem celnych systemów informatycznych.

Konkluzje Rady w sprawie dalszych prac nad rozwojem celnych systemów informatycznych

(2018/C 4/02)

(Dz.U.UE C z dnia 6 stycznia 2018 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYWOŁUJĄC:

-
konkluzje Rady z dnia 17 czerwca 2016 r. w sprawie działań następczych dotyczących unijnego kodeksu celnego 1 , w których Rada uznała, że od dnia 1 maja 2016 r. zastosowanie ma unijny kodeks celny i powiązane prawodawstwo 2 , i podkreśliła, jak istotne jest to, aby prace, które mają zostać zakończone w okresie przejściowym do 2020 r., w szczególności w zakresie systemów informatycznych, oparte były na realistycznym planowaniu kosztów i terminów oraz by w ramach tych prac poszukiwać sposobów minimalizowania kosztów ponoszonych przez organy celne i sektor handlu, np. poprzez przyjęcie wspólnych rozwiązań informatycznych;
-
konkluzje Rady w sprawie rozwoju unii celnej UE i zarządzania nią 3 , w których Rada zwróciła się do państw członkowskich i Komisji, aby wdrożyły unijny kodeks celny jako najwyższy priorytet i opracowały kompleksową średnio- i długoterminową strategię dotyczącą celnych systemów informatycznych, rozważając między innymi wykorzystanie stałej struktury zarządzania infrastrukturą informatyczną, z uwzględnieniem już opracowanych lub zastosowanych systemów informatycznych;
-
konkluzje Rady w sprawie dalszych prac nad usprawnieniem wymiany informacji i zapewnieniem interoperacyjności unijnych systemów informacyjnych 4 , w których najwyższy priorytet polityczny nadano interoperacyjności systemów bezpieczeństwa i zarządzania granicami oraz systemów celnych;
-
konkluzje Rady w sprawie finansowania organów celnych 5 , w których Rada podkreśliła potrzebę propagowania spójnego i konsekwentnego stosowania przepisów celnych oraz promowania nowoczesnego podejścia do kontroli celnych, a zarazem umożliwienia, w odpowiednich przypadkach, stosowania wspólnej infrastruktury informatycznej, oraz zwróciła się do Komisji, aby do końca 2017 r. opracowała strategię dotyczącą struktury, rozwoju, finansowania celnej infrastruktury informatycznej oraz zarządzania nią, uwzględniając spoczywające na Komisji i państwach członkowskich obowiązki w zakresie rozwoju systemów informatycznych koniecznych do wdrażania przepisów UE;
-
komunikat Komisji pt. "Rozwój unii celnej UE i zarządzanie nią", w którym Komisja odnotowuje wśród państw członkowskich rozbieżność poglądów na temat tego, które usługi należy rozwijać i utrzymywać na poziomie UE;

UZNAJĄC:

-
wysiłki i postępy, które są czynione przez państwa członkowskie i Komisję w przygotowywaniu systemów informatycznych do wdrożenia unijnego kodeksu celnego;
-
potrzebę długoterminowej strategii informatycznej w dziedzinie rozwoju celnych systemów informatycznych;

ODNOTOWUJĄC, ŻE

-
w związku z tym, że rola służb celnych została rozszerzona i oprócz pobierania ceł obejmuje zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony Unii, a w niektórych państwach członkowskich także pobieranie VAT i akcyzy, unia celna powinna lepiej wykorzystywać swój potencjał i zasoby, osiągnąć wyższy poziom współpracy i wypracować skuteczniejsze i wydajniejsze pod względem kosztów procedury;
-
dzisiejsze społeczeństwo wymaga od służb celnych szybkości i zdolności reagowania, z czym wiąże się konieczność terminowego wdrażania przepisów celnych i związanych z nimi systemów informatycznych;
-
przedsiębiorcy wypowiedzieli się pozytywnie na temat potrzeby spójniejszego podejścia do celnych systemów informatycznych w celu zmniejszenia kosztów i obciążenia pracą 6 ;
-
przyszła generacja celnych systemów informatycznych powinna jeszcze bardziej usprawnić jednolite stosowanie unijnych przepisów celnych i zarządzanie ryzykiem, międzyagencyjną współpracę służb celnych i straży granicznej, a także współpracę między agencjami i państwami trzecimi, jak również zapewnić dostosowywanie się systemów informatycznych do szybko zmieniających się technologii informatycznych;

PODKREŚLAJĄC POTRZEBĘ:

-
zbadania i uzgodnienia tego, jak i kiedy korzystać z ogólnounijnego łączenia zasobów lub też łączenia zasobów państw członkowskich w celu rozwoju przyszłych celnych systemów informatycznych przy uwzględnieniu celu i funkcji każdego systemu, umożliwiając unii celnej osiągnięcie jej pełnego potencjału, a także pełne wykorzystanie jej zasobów, aby osiągnąć wyższy poziom współpracy i wypracować skuteczniejsze i wydajniejsze pod względem kosztów procedury służące rozwojowi i utrzymaniu celnych systemów informatycznych;
-
określenia, w razie potrzeby, odpowiednich strumieni finansowania w celu finansowania nowych podejść do rozwoju i eksploatacji przyszłych celnych systemów informatycznych;
-
znalezienia wyważonego podejścia do zmiany lub zastąpienia obecnego modelu rozwoju przy uwzględnieniu istotnych inwestycji poczynionych przez państwa członkowskie i Komisję, a także czasu funkcjonowania istniejących celnych systemów informatycznych oraz ich funkcji, takich jak interoperacyjność z innymi krajowymi systemami informatycznymi;
-
oceny ram prawnych niezbędnych do utorowania drogi dla nowych podejść do rozwoju przyszłych celnych systemów informatycznych przy poszanowaniu podziału kompetencji między państwami członkowskimi a UE;

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE:

-
priorytetowe traktowanie podejścia stopniowego, które powinno przynieść wydajne i opłacalne rozwiązanie dotyczące następnej generacji celnych systemów informatycznych począwszy od 2025 r. w oparciu o strukturę uzgodnioną przez zainteresowane strony;
-
zobowiązanie zainteresowanych państw członkowskich i Komisji do głębszego zbadania nowych podejść do rozwoju i eksploatacji celnych systemów informatycznych, w tym przez rozpoczęcie projektu pilotażowego;

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI I PAŃSTW CZŁONKOWSKICH:

-
aby nadały najwyższy priorytet wdrożeniu przewidzianego w unijnym kodeksie celnym programu prac dotyczącego systemów informatycznych i w stosownych przypadkach opracowały te systemy informatyczne we współpracy w celu zapewnienia pełnego wdrożenia unijnego kodeksu celnego;
-
aby we współpracy z odpowiednimi zainteresowanymi stronami zbadały nowe podejścia do rozwoju i eksploatacji przyszłych celnych systemów informatycznych, pamiętając o tym, że wszelkie rozważania na temat nowych podejść powinny być poprzedzone dogłębniejszą analizą danej idei, w tym, między innymi, zakresu projektu pilotażowego, zainteresowanych stron, finansowania i ewentualnego zaangażowania stałej struktury lub wspólnych dostawców systemów informatycznych, zgodnie z deklaracją z Tallina zawartą w załączniku;
-
aby przeprowadziły analizy kosztów i korzyści, w tym szczegółową analizę opłacalności nowych podejść do przyszłych celnych systemów informatycznych i ich wpływu na władze, handel i przedsiębiorstwa.

ZAŁĄCZNIK

DEKLARACJA Z TALLINA W SPRAWIE ROZWOJU PRZYSZŁYCH CELNYCH SYSTEMÓW INFORMATYCZNYCH

Uczestnicy seminarium wysokiego szczebla ds. celnych systemów informatycznych dla szefów służb celnych państw członkowskich UE, uczestniczących krajów kandydujących oraz Komisji Europejskiej podczas seminarium, które odbyło się w dniach 28-29 września 2017 r. w Tallinie,

UZNAJĄC POTRZEBĘ:

-
opracowania niezbędnych systemów informatycznych w oparciu o długoterminową strategię dotyczącą celnych systemów informatycznych, która spełnia potrzeby podmiotów gospodarczych, służb celnych i innych zainteresowanych stron i będzie towarzyszyć dalszej harmonizacji procedur celnych;
-
dążenia do terminowego, nowoczesnego i efektywnego pod względem kosztów rozwoju i funkcjonowania celnych systemów informatycznych w przyszłości, a także unikania zbędnego powielania wysiłków ze strony państw członkowskich i Komisji;

DEKLARUJĄ, ŻE:

-
konieczne jest kontynuowanie prac nad długoterminową strategią dotyczącą celnych systemów informatycznych w oparciu o jasną wizję przyszłych potrzeb oraz zajęcie się kwestiami wykraczającymi poza ograniczenia obecnych podejść przy zachowaniu priorytetu dla wdrażania unijnego kodeksu celnego;
-
należy dokładniej zbadać potencjał bardziej scentralizowanego lub opartego na współpracy rozwoju i utrzymaniu przyszłych celnych systemów informatycznych jako środka do zwiększenia efektywności i skuteczności przy uwzględnieniu doświadczeń z poprzednich inicjatyw związanych ze współpracą i z obecnych inicjatyw, które należy kontynuować, aby określić pełny potencjał modelu współpracy;
-
oszczędności kosztów i wydajność można osiągnąć poprzez lepsze łączenie zasobów (ogólnounijne lub między państwami członkowskimi);
-
wszelkie łączenie zasobów powinno opierać się na jasnych przypadkach biznesowych, analizach kosztów i korzyści oraz na odpowiednich ramach prawnych;
-
należy określić sposób finansowania nowych podejść do rozwoju i eksploatacji systemów informatycznych przy uwzględnieniu celów w postaci oszczędności i wydajności;
-
celne systemy informatyczne powinny być rozwijane z myślą o świadczeniu najlepszych usług dla zainteresowanych stron z wykorzystaniem potencjału nowych technologii;
-
należy dodatkowo przeanalizować i wziąć pod uwagę doświadczenia związane ze wspólnymi zamówieniami publicznymi, rozwojem i działaniami w innych obszarach polityki;
-
dalsze rozważania na temat nowych podejść do rozwoju i eksploatacji celnych systemów informatycznych powinny być poprzedzone dogłębniejszą analizą danej idei (w tym zakresu projektu pilotażowego, zainteresowanych stron, finansowania, ewentualnego zaangażowania stałej struktury informatycznej itd.); działania te mogą zostać przeprowadzone przez grupę roboczą, w której skład wchodzą zainteresowane państwa członkowskie i Komisja, przy uwzględnieniu potrzeby zidentyfikowania przyszłych modeli operacyjnych.
1 Dz.U. C 357 z 29.9.2016, s. 2.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r., rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r., rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/341 z dnia 17 grudnia 2015 r., rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. oraz decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/578 z dnia 11 kwietnia 2016 r.
3 Dok. 7585/1/17 REV 1.
4 Dok. 10151/17.
5 Dok. 7586/2017.
6 Analiza zewnętrzna z 2013 r. przeprowadzona z udziałem ponad 1 000 przedsiębiorstw: Study on the Evaluation of the EU Customs Union (Analiza oceny unii celnej UE) (Umowa szczegółowa nr 13 wdrażająca umowę ramową nr TAXUD/2010/CC/101); T ISBN 978-92-79-33136-7.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024